Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

51 minutes ago, Gus said:

2 gånger fått höra jag klassas som fotgängare, en gång som cykel

Annat argument varför polis inte bryr sig - okunskap. Jag påstår inte att jag med säkerhet vet hur EUC ska klassas men jag tror många poliser fortfarande ser EUC som leksaker som de var för 4-5 år sedan. Nästa gång du ser en polisbil så kör om den på utsidan så tror jag att de reagerar annorlunda :).

Edited by Michael D
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Nils said:

Håller med, jag skulle tycka att det vore trevligt med att veta att man har sitt på det torra, inte minst om man ska pendla in till staden. Tyvärr har jag svårt att se att det kommer att hända för EUCs. Tittar vi på vilka lättare fordon vi har idag så är det cyklar, moped klass I och moded klass II. Och som sagt så räknas EUCs in som cykel, om de är bissart klena modeller kanske anno 2010 eller något. Finns inget modernt hjul som kvalar in där (och inget hjul som skulle vara åkbart heller för den delen men en sådan begränsning, givet att de är självbalanserade och en strypning vid 20 km/h kan vara direkt farlig). Tittar vi lite vidare finns det ett förslag på reglering inom EU för LPEV (light personal electrical vehicles) som om/när det går igenom kommer att påverkar Sverige också, men som mest verkar fokuserat på t.ex. sparkcyklar, och också är baserat på en gräns av 25 km/h. Moped klass I: 25 km/h, får köra på cykelbana. Moped klass II: 45 km/h, men då får inte köra på cykelbana. För att det skulle funka så krävs ju att det tillåts körning på cykelbana, och alltså då att det skulle klassas som cykel på något sätt. Det hela är ju väldigt träigt tycker jag, vore oerhört mycket bättre med bestämmelser som fokuserar på faktisk hastighet och körbeteende istället för märkligt fordonsklassificeringerar. T.ex. som för bilar - alla moderna bilar kan gå mycket snabbare än vad som är tillåtet någonstans i landet men trafiken regleras på annat sätt. Känns som stenåldern på ett sätt det här med att maskinerna måste vara fysiskt begränsade för att vara lagliga.

Absolut Nils, har inte Sverige alltid varit stelbent kring sånt här dock, lagar, trafik, klassificeringar?

Inte för att vara sån, men det är läskigt husr dumma en del av våra politiker är, har iofs alltid varit men känns def som att det accelererar utför för mig iaf och kvaliteten på dom verkar bara går ner, vore jag konspiratorisk skulle jag nog säga att nån grupp av maktstinna översittare på toppen väljer våra politiker och alla viktiga beslut tas innan våran officiella makt hinner besluta nåt och bara klubbas igenom i maktens korridårer, men att dom tillåts leka "lag och maktspel" med sånt små-strunt de på toppen inte bryr sig om, skrapet så att säga? :ph34r::lol:

Skämt å sido vi får väl slå tillbaka med "save the planet boxar hansken" på, den har iav lite oz i sig och vikten att slå tillbaka med, rätt el fel?

Helt rätt, körbeteenden är viktiga amt att vi är faktiskt rätt oskyddade på dessa fordon, kan absolut förstå de som inte vill ge sig in bland tyngre fordon som kanske helt respektlöst tar sig fram runt omkring dig? Det sjuka är att de vore rätt enkelt att skapa ett reglemente som passar våra hjul som en handske där man tagit hänsyn till tekniska specs m.m, sitter inte i tekniken i min mening samt måste ta viss hänsyn till självbalansering också inte bara klumpa ihop, våran säkerhet hänger på det.

13 hours ago, Michael D said:

Denna diskussion återkommer flera gånger i denna tråd. Vi är många som letar febrilt efter något dokument från någon myndighet som säger att det är helt lagligt och ok med EUC. Sanningen är att inget försäkringsbolag skulle ta i en EUC med tång. 50+ km/h, inga bromsar, ett hjul, elmotor på 2000 W., osv. Polisen bryr sig inte för att EUC inte är något problem. Inga anmälda olyckor. Inga arga anmälningar från allmänheten om vårdslös körning, mm mm. Så länge alla kör med förstånd och utanför polisens radar så är det bara att hoppas på det bästa och njuta så länge det varar. Men lagligt fordon är det inte och kommer aldrig att bli!

Fruktar att du har rätt, men jag vill isf hävda pga av att dom inte förstår bromsarna, inte pga av avsaknaded av dessa då jag anser att dom inte saknar broms!  Mekaniska bromsar, ok det är sant men även mekaniska bromsar kan fallera samt att ene electrisk bromsverksan med krafted från ett starkt modernt hjul skall inte underskattas.

 

Ett problem jag inte kan undgå att se är dessa el sparkcyklar, hur kommer deras utgång påverka oss, jag ser då oändligt antal scenarion här men hoppas att lobbandet av våra politiker för en gång kan gynna oss? Dyrt mest troligt, men fanken tvinga på alcolås på scootrarna, minimum, å då är jag inte typen som vill låsa in saker eller reglera till döds men i det här fallet ser jag bara risker och våran framtid påverkas negativt om blådårarna som skioter i't inte kan hållas i schack.  Hoppas verkligen jag är ute och cyklar, det händer.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

On 8/1/2019 at 8:06 PM, Nils said:

Jag kör med dessa i alla fall: https://www.skatepro.se/117-19976.htm

Hade vadderade neoprenknäskydd innan, men en vurpa och några stygn i knät senare så blev det de här. Känns solida och bra tycker jag. Finns nog andra som kan vara bättre också, t.ex. som är lättare att ta på sig om man har skor på, men annars bra grejer känns det som (har inte haft oturen att behöva pröva med på riktigt).

Perfekt Nils! Exakt det jag letade efter! Köper dem direkt!

vad har du för handled å armbågar ?

Helst vill jag ha en väst för att slippa alla moment egentligen. Då blir det ju Robocop också dessvärre, lol

Link to comment
Share on other sites

On 8/11/2019 at 5:28 PM, Azze80 said:

Perfekt Nils! Exakt det jag letade efter! Köper dem direkt!

vad har du för handled å armbågar ?

Helst vill jag ha en väst för att slippa alla moment egentligen. Då blir det ju Robocop också dessvärre, lol

Tja, sent svar här, jobbet har börjat :cry2:

Kör 187 killer som handledsskydd, och på resten av överkroppen kör jag med denna för seriös åkning: https://www.absolute-snow.co.uk/V/Demon_Flex_Force_Pro_Body_Armour_Top_XL_BlackGreen-(135113)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

@Unventor is coming to Stockholm today and will be staying at my place for a couple of days.
He will be arriving today in the late afternoon. We will of course let him rest a little before cruising him to death.

He has just left från Göteborg and I imagine he will be here at 17:00 earliest.
The sun goes down at 19:27 today.

If any of you would like to meet up at my place at 17:00 - 17:30 you are all welcome.
Time for cruising departure should be 18:00 so that we have 90 minutes of daylight and sunset.

We will be sticking to nice bicycle paths in my area which is Anneboda/Örby.
There is a BMX track in Älvsjö. A small forest will easy off-road.
Some semi-difficult gravel. Some water and nature.

The times are preliminary for now and Rudi will update as he progresses from Göteborg to Stockholm so I will keep this thread/post updated as well.

Link to comment
Share on other sites

Skrev detta i WhatsApp main chat.

18:00 avgång från mig.
Vi åker 5km till Älvsjö och kollar in BMX-banan.
Sen till Långsjö och tittar ut över vattnet.
Sen lite lätt offroad vid Älvsjö naturreservat.
Så kollar vi läget och stämmer av hur vi ligger till, osv.
Eventuellt åker upp till Högdalstoppen och sen Gubbängen Speedway.

Link to comment
Share on other sites

Körde förbi en fartkontroll idag. Jag låg i ca 40 på en smal 60 väg när jag plötsligt ser en ensam polis med fartkamera i handen. Han ger mig den typiska "sakta ner" gesten genom att pumpa armen upp och ner. Trodde för en stund att han vinkade in mig men jag fick åka vidare, lite saktare - för en stund.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Michael D said:

Körde förbi en fartkontroll idag. Jag låg i ca 40 på en smal 60 väg när jag plötsligt ser en ensam polis med fartkamera i handen. Han ger mig den typiska "sakta ner" gesten genom att pumpa armen upp och ner. Trodde för en stund att han vinkade in mig men jag fick åka vidare, lite saktare - för en stund.

Jag misstänker att om du kommit på en Nikola i 60 km/t, så hade det blivit en invinkning... :) 

Edited by Scatcat
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej! Is there any business or person in Stockholm willing to rent out one or hopefully two EUCs for the week between Xmas and New Year's? My g/f and I are both avid riders in our 30s from overseas and work at a convention event downtown every year around that time just a few blocks from the T-Centralen. (Not to mention downtown Stockholm would be such a beautiful city to see by EUC.)

With over 3k miles under my belt just in the past year, I've owned and/or regularly used (and she has ridden/is familiar with as well) each of the following: V8, V10F, KS16S, KS18XL, & my latest, a Nikola+ 100v, so we'd be comfortable on pretty much anything. (Honestly some old V8's or KS14/16S's would be more than adequate for our needs--although we wouldn't complain about something larger.) Any help would be greatly appreciated! 1f642.png:-) Tack!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Om någon sitter på extra allen grub screws för Gotways pedaler, så hojta till. Samma sak om ni vet var man får tag på motsvarande här i Sverige.

Ännu bättre om någon dessutom har en extra vänsterpedal i reserv.

Jag har en skruv i vänsterpedalen som sitter som fastsvetsad och dessutom är trasig. Den håller pinnen på plats, men jag kan inte byta till sommardäck... :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kul att det finns en svensk EUC-tråd. Har kört el-scooter ett tag nu men blivit mer och mer intresserad av EUC. Verkar rätt grymt. 

Har kollat runt lite efter bra instegsmodeller men är osäker på om jag ska köpa ett billigare hjul att börja med, om jag ändå kommer vilja uppgradera mig rätt fort, vilket många verkar mena ofta är fallet. 

O andra sidan om jag köper en dyrare modell (för mig 10k+) som sedan tar stryk under övning kanske det inte heller vore optimalt. Här finns väl inget solklart svar men alltid bra med synpunkter. Har väl hyfsad balans och brukar ta det rätt lugnt. 😁

Några tips här kring detta?

Har för övrigt förstått att högre batterikapacitet än de billigaste hjulen med 340wh rekommenderas av många. Pendlar ca 6km tur och retur per dag men kul att kunna åka på längre resor också. 

Är 190cm lång och vet ej om 14" är för litet för mig?

Vore kul med lite tips, tacksam för svar! 

Link to comment
Share on other sites

Köp begagnat som första hjul.
Jag köpte en begagnad E+ som jag lärde mig på och den var inte vacker efter alla mina vurpor.

När du sen lärt dig, borde inte ta lika lång tid som det tog för mig, så måste du bestämma hur och var du vill åka och köpa hjul efter det.

Kolla på Youtube efter vilka hjul som är bra på vad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har nyss blivit intresserad av EUC och undrar om nån av er kan tipsa om en bra plats att köpa något entry level. Verkar väldigt tomt på Blocket/Tradera/eBay Europa.

Kan väl också ta tips på återförsäljare men jag köper helst begagnad. 😅

Link to comment
Share on other sites

On 7/9/2020 at 10:54 AM, Rokko said:

Hej! Jag har nyss blivit intresserad av EUC och undrar om nån av er kan tipsa om en bra plats att köpa något entry level. Verkar väldigt tomt på Blocket/Tradera/eBay Europa.

Kan väl också ta tips på återförsäljare men jag köper helst begagnad. 😅

http://www.iwheel.se har allt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hi everyone!
I'm super enthusiastic about PEV, mostly eBikes Electric Unicycles and will be learning to ride with a V10F soon.

Are there still group rides ongoing near Stockholm nowadays? I would be happy to meet some of you and join as soon as I got enough skills to  :)
Also hi @Mike Sacristan! I've been watching your videos lately, it is fun to see places I know on YouTube from this perspective.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om ni känner till om den incidenten då en ung flicka blev påkörd av en vattenskoter och fick allvarliga skador, samt att en man i 35års åldern någon vecka innan kraschade med en vattenskoter och dog. Verkar som de vill höja åldersgränsen och inför körkort för vattenskotrar i Sverige nu.

Det är viktigt att vi inom EUC-Sverige inte åstadkommer sådana händelser för att undvika att EUCs blir förbjudna i Sverige.  

Vattenskoter körkort

Link to comment
Share on other sites

On 7/15/2020 at 1:12 AM, supercurio said:

Hi everyone!
I'm super enthusiastic about PEV, mostly eBikes Electric Unicycles and will be learning to ride with a V10F soon.

Are there still group rides ongoing near Stockholm nowadays? I would be happy to meet some of you and join as soon as I got enough skills to  :)
Also hi @Mike Sacristan! I've been watching your videos lately, it is fun to see places I know on YouTube from this perspective.

Hi! Nice to see you here. 
I look forward to following your V10F adventures. It's a great wheel!

We ride pretty much every day but I have been collecting most of the riders in the WhatsApp group. At the least the riders that I have met anyway. Or if it's a friend of another rider already in the group. We are around 30+ people in the group now. 

I'm sure a lot of the Stockholm riders follow this thread as well.. but coordinating group rides here was just hell and there would probably be only 1 or 2 riders per year lol. The WhatsApp group allows for a bit more spontaneity.

Like today... Thomas was gonna go for a beer. Monika and I joined, then Magnus joined. We cruised a bit afterwards. Good times.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Awesome @Mike Sacristan!

30 people is a great group already, something every day is a fantastic routine.

I got the V10F and learned to ride in 2 days. On the 3rd day I was able to do so as long and far as the battery allows with a 66kg ride yesterday 😃 
How can I get in touch with you and the WhatsApp group? I can't send you a PM via this forum.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/29/2020 at 2:34 PM, Emil Hörnsten said:

Kul att det finns en svensk EUC-tråd. Har kört el-scooter ett tag nu men blivit mer och mer intresserad av EUC. Verkar rätt grymt. 

Har kollat runt lite efter bra instegsmodeller men är osäker på om jag ska köpa ett billigare hjul att börja med, om jag ändå kommer vilja uppgradera mig rätt fort, vilket många verkar mena ofta är fallet. 

O andra sidan om jag köper en dyrare modell (för mig 10k+) som sedan tar stryk under övning kanske det inte heller vore optimalt. Här finns väl inget solklart svar men alltid bra med synpunkter. Har väl hyfsad balans och brukar ta det rätt lugnt. 😁

Några tips här kring detta?

Har för övrigt förstått att högre batterikapacitet än de billigaste hjulen med 340wh rekommenderas av många. Pendlar ca 6km tur och retur per dag men kul att kunna åka på längre resor också. 

Är 190cm lång och vet ej om 14" är för litet för mig?

Vore kul med lite tips, tacksam för svar! 

Hej Emil! Är du 190cm lång klart ska du ha en minst 16” hjul att pendla med, ju större diameter och däcktjocklek desto skönare åk.  Är du i Stockholm, kom gärna förbi på en kopp Espresso. Vi älskar EUC och hjälper dig gärna att välja rätt. Har massor med nya och begagnade hjul till bra pris. Vi lär dig att köra som proffs, du kan hyra att prova på olika hjul per timme, per dag eller per helg. Vi erbjuder söndagsklasser och privata körlektioner. Välkommen till iCafe på Kungsholmen. www.icafe.se

Edited by iCafe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tja! Som nybliven ägare till en EUC var jag såklart tvungen att regga mig här. ;)

 

Får min första EUC i veckan, en Inmotion V10F, måste lära mig att åka såklart men sen skulle det vara kul att hänga med på group rides i Stockholm när jag blivit lite självsäker på den, bor på södra sidan i närheten av Örbyleden.

Cyklar även elcyklar både MTB och Road så även sånt är av intresse. :P

 

Since we seem to have some English speaking people in here I'll write in English as well. :)

I'm getting my first EUC this week, an Inmotion V10F, I need to learn how to ride it but then I'm interested in group rides in the Stockolm area. I live on the south side of Stockholm.

I also ride and is interested in e-bikes both MTB and Road. :D

 

I'd be down for the WhatsApp group when I'm a bit more confident riding. 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rawnei said:

Tja! Som nybliven ägare till en EUC var jag såklart tvungen att regga mig här. ;)

 

Får min första EUC i veckan, en Inmotion V10F, måste lära mig att åka såklart men sen skulle det vara kul att hänga med på group rides i Stockholm när jag blivit lite självsäker på den, bor på södra sidan i närheten av Örbyleden.

Cyklar även elcyklar både MTB och Road så även sånt är av intresse. :P

 

Since we seem to have some English speaking people in here I'll write in English as well. :)

I'm getting my first EUC this week, an Inmotion V10F, I need to learn how to ride it but then I'm interested in group rides in the Stockolm area. I live on the south side of Stockholm.

I also ride and is interested in e-bikes both MTB and Road. :D

 

I'd be down for the WhatsApp group when I'm a bit more confident riding. 😅

LOL du bor nära mig och en del andra riders.
Jag bor på Annebodavägen 74.

Jag cyklade en del MTB back in the day men EUC har ersatt det helt och hållet.

Säg till när du får din EUC och säg även till om du behöver lite tips om hur du gör för att lära dig utan att skada hjulet och dig själv (den kommer med skydd tror jag men ändå).

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Mike Sacristan said:

LOL du bor nära mig och en del andra riders.
Jag bor på Annebodavägen 74.

Jag cyklade en del MTB back in the day men EUC har ersatt det helt och hållet.

Säg till när du får din EUC och säg även till om du behöver lite tips om hur du gör för att lära dig utan att skada hjulet och dig själv (den kommer med skydd tror jag men ändå).

Tack tack, bor i Stureby. :)

Ja dom skickade med ett skydd också, kikat på en hel del youtube how to ride så kommer ta det lugnt o öva i början.

Tror inte den kommer ersätta eMTB för mig då jag gillar att köra i skogen, sen har jag en eHybrid som kan ta mycket packning väldigt praktisk om man behöver ha med sig mycket grejjer, men kommer garanterat hitta användning för en EUC också förutom nöjje så tänker jag förmodligen börja pendla med den till andra sidan stan. :D

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Rawnei said:

Tack tack, bor i Stureby. :)

Ja dom skickade med ett skydd också, kikat på en hel del youtube how to ride så kommer ta det lugnt o öva i början.

Tror inte den kommer ersätta eMTB för mig då jag gillar att köra i skogen, sen har jag en eHybrid som kan ta mycket packning väldigt praktisk om man behöver ha med sig mycket grejjer, men kommer garanterat hitta användning för en EUC också förutom nöjje så tänker jag förmodligen börja pendla med den till andra sidan stan. :D

Coolt! Vilken dag får du den? Det är nära och bra. Jag har en Ninebot One E+ om du vill komma över och börja lära dig på den.
Det är nära till Lisebergs fotbollsplan och det funkar bra att lära sig där.
Kul att du har eMTB också! Det skulle vara något att se.

Här kör François och jag lite trails i Högdalen (han har då 2 veckor erfarenhet av att åka enhjuling och det är just en V10F).
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...