Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

19 hours ago, Gus said:

DÄR SATT DEN!
Så nu beställde jag mitt 4:e hjul på 2 år.......madness! :w00t2: 

Blev en KS18XL från AliExpress. Har haft hjul från ewheels, speedyfeet och green rider. 
Har varit nöjd med servicen från dessa ställen. Men när jag började kika lite i den här tråden för några dagar sen......insåg man kunde spara 6000 om man skippade tryggheten.
Så....nu får vi se om det var ett klokt beslut. Blev dessutom med stora pedaler och dubbla laddare.

Vad tror ni, kommer jag bli nöjd? Tänk om den kommer redan i nästa vecka.....holy sh*t, nu ska det åkas! :)

BTW, hur kan man lägga till sina hjul i en banner som fotnot till sina meddelanden?

 

Sitter med avtryckarfingret på likadan order här borta! Väntar svar på frågor från e-wheels.no också...
 

Hej på er förresten! :D

Micke heter jag och har åkt Ninebot one E+ sen några år tillbaka, inga långresor dock (~ 432km). Dags för uppgradering! 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mikber said:

Sitter med avtryckarfingret på likadan order här borta! Väntar svar på frågor från e-wheels.no också...
 

Hej på er förresten! :D

Micke heter jag och har åkt Ninebot one E+ sen några år tillbaka, inga långresor dock (~ 432km). Dags för uppgradering! 

Kul! Congrats! Berätta sen vad du får för service, svar på frågor, etc så får vi lite bättre koll på dom olika leverantörerna! :cheers:

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, TonyHtp said:

Det låter som det är flera som suktar efter en Sthlm city träff. Det var ett tag sedan ett gäng av oss tog en Skeppsholmen- Djurgårdsrunda. 

Var det några som skulle mötas i Kristineberg i veckan?

Om vi tar en lite udda tid, morgon eller kvällsåkning en vardag (för att undvika rusningen) så kan man turista sig igenom Drottninggatan -> Gamla Stan -> Söder, eller ta någon av citys ”strandpromenader” (typ Kungsholmen runt + andra sjöstråk).

Det här med WhatsUp grupp som någon föreslog är ingen dum idé. Gruppen kan ha fokus på EUC träffar...?

Hej!

Jag har nu skapat en grupp och bjudit in några. För att göra det lättare har jag delat gruppen och skapat en länk som du hittar i min signatur.
Klistrar även in den här:

https://chat.whatsapp.com/HPzCdnKBjHJ9XJ9Ca0TWyo

Gruppen heter Stockholm Riders. Alla får givetvis vara med oavsett om dom är i Sthlm eller inte. :) Gruppens namn beskriver bara vad gruppen handlar om.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Mike Sacristan said:

Hej!

Jag har nu skapat en grupp och bjudit in några. För att göra det lättare har jag delat gruppen och skapat en länk som du hittar i min signatur.
Klistrar även in den här:

https://chat.whatsapp.com/HPzCdnKBjHJ9XJ9Ca0TWyo

Gruppen heter Stockholm Riders. Alla får givetvis vara med oavsett om dom är i Sthlm eller inte. :) Gruppens namn beskriver bara vad gruppen handlar om.

Nice Mike, bra initiativ.

Personligen använder jag inte det (el FB el nåt sånt för den delen) , men bra ändå kan ju fånga upp info här med så knappast hela världen.

Men vad som skulle vara intressant är en större stäff, lite längre fram i tiden så alla får en hyffsad chans att kunna vara med, tex Augusti el nåt efter att Nils är tillbaka men fortfarande bra väder. Centralt kanske tom, har alla någurlunda nära? Bara spottar ideer men vore skoj iaf med en styrka på typ 10st..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Nils jag skriver här pga andra stans måste skrivas på engelska enligt forum reglerna.

Jag ser inte att trafikverket har definitivt defineret Max hastighed eller låst möjligt max hastighet. 

Quote från trafikverkets text:

  • elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).

Frågan är dock lite under the radar just nu. Jag har aldrig en så länge haft problem med detta. Och just nu åker jag inte lika fort längre heller. Speciellt inte i centrala stan. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Unventor said:

@Nils jag skriver här pga andra stans måste skrivas på engelska enligt forum reglerna.

Jag ser inte att trafikverket har definitivt defineret Max hastighed eller låst möjligt max hastighet. 

Quote från trafikverkets text:

  • elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).

Frågan är dock lite under the radar just nu. Jag har aldrig en så länge haft problem med detta. Och just nu åker jag inte lika fort längre heller. Speciellt inte i centrala stan. 

Nej på hemsidan framgår inte detta, men om man läser den faktiska lagtexten så är det mer definierat:

                        c. konstruerat för en hastighet av
                        högst 20 kilometer i timmen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559

De här lagtexterna är ju lite "roligt" författade så till vida att man får hoppa runt lite i texten, men läser man cykeldefinitionen där så hittar vi självbalanserande fordon under punkt 4 i definitionen, som kräver att villkoren i 3 a-c till är uppfyllda (och 3 c är det citerade ovan).

Ja, det är ju lite under radarn fortfarande (har själv aldrig heller haft problem hittills, ta i trä..). Med all uppståndelse kring sparkcyklarna som det är nu kommer frågan lite upp på bordet, och då är väl risken att de tittar närmare på alla typer av fordon  :(

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hade varit roligt träffa så många som möjligt av er innan vi blir "för många" samt winter is coming.

Ska vi arrangera ett stort meetup? Eller är det kriga ihop dom små här och där som gäller ?

Jag hade gärna kört en tur på söndag .

:clap3:En genialisk idé jag fick precis, check this out : En tur-lista eller excell med "turer". Många av oss har lite olika turer vi kan väldigt bra. Då kan man ha t.ex "Gamla stan" - turen eller "Djurgården- turen" , i mitt fall.

Så kan man gå in i listan och lägga intresse för en tur. Sen hostar den tur-ägaren i kalendern och då får alla som signat upp sig möjligheten till en "guidad" tur.

För vad jag märkt så är det nästan alltid en 'leader', lite som med fåglar , där det alltid är en som navigerar längst fram.

 

Självklart kan man också åka ut och utforska nytt, men det funkar bäst när man är 1 eller 2. Är man 3-10 pers, då är det oftast någon som visar vägen.

Vad tror vi om den idén ?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/8/2019 at 2:33 PM, Asolv5 said:

Hej, jag jobbar till 16:30 så det får nog bli någon annan gång, men tack för omtanken!

Fick ditt PM

Tja.

Teslan var faktiskt över förväntan, wow.

Nu är det bara din kvar i bucketlist innan jag klickar på ”köpknappen” :) . Hoppas på den hellre egentligen och att jag inte upplever den för tung för min längd å kroppsvikt. 🤞🏼

Säg till när det är dags. 🙏🏻

 

@Gus, jag lyckades inte pruta hos dealern du handlade av 😂, han kan skicka med lite skydd å regnjacka gratis svarade han 😆

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/9/2019 at 12:16 AM, TonyHtp said:

Det låter som det är flera som suktar efter en Sthlm city träff. Det var ett tag sedan ett gäng av oss tog en Skeppsholmen- Djurgårdsrunda. 

Var det några som skulle mötas i Kristineberg i veckan?

Om vi tar en lite udda tid, morgon eller kvällsåkning en vardag (för att undvika rusningen) så kan man turista sig igenom Drottninggatan -> Gamla Stan -> Söder, eller ta någon av citys ”strandpromenader” (typ Kungsholmen runt + andra sjöstråk).

Det här med WhatsUp grupp som någon föreslog är ingen dum idé. Gruppen kan ha fokus på EUC träffar...?

Ingen som svarade dig. Jag tycker att det låter som ett bra förslag speciellt gällande tider. Just att man kan åka när det är lite lugnare.
Tänkt... typ 04:00... är säkert magiskt vid den tiden. Men lite orealistiskt för dom flesta. Jag skulle kunna. :)

1 hour ago, Gus said:

Hade varit roligt träffa så många som möjligt av er innan vi blir "för många" samt winter is coming.

Ska vi arrangera ett stort meetup? Eller är det kriga ihop dom små här och där som gäller ?

Jag hade gärna kört en tur på söndag .

:clap3:En genialisk idé jag fick precis, check this out : En tur-lista eller excell med "turer". Många av oss har lite olika turer vi kan väldigt bra. Då kan man ha t.ex "Gamla stan" - turen eller "Djurgården- turen" , i mitt fall.

Så kan man gå in i listan och lägga intresse för en tur. Sen hostar den tur-ägaren i kalendern och då får alla som signat upp sig möjligheten till en "guidad" tur.

För vad jag märkt så är det nästan alltid en 'leader', lite som med fåglar , där det alltid är en som navigerar längst fram.

 

Självklart kan man också åka ut och utforska nytt, men det funkar bäst när man är 1 eller 2. Är man 3-10 pers, då är det oftast någon som visar vägen.

Vad tror vi om den idén ?

 

Se ovan. :efee612b4b:

Det är därför @Unventor som är moderator skrev för 2 dagar sen. Vi missbrukar ju denna tråd.
Alla frågor om Ali hade vi kunnat skriva i engelska delen av forumet och spridit kunskap med resten av medlemmarna.
Likaså alla frågor om att testa hjul. För att då hade vi delat med oss av våra upplevelser och det finns ju en hel del andra personer förutom vi som hade uppskattat våra intryck. Jag menar inte att vara uppläxande så hoppas att ingen tar det på fel sätt.

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Mike jag håller med, vi borde fokusera på saker som är Sverige specifika.

12 hours ago, Unventor said:

@Nils jag skriver här pga andra stans måste skrivas på engelska enligt forum reglerna.

Jag ser inte att trafikverket har definitivt defineret Max hastighed eller låst möjligt max hastighet. 

Quote från trafikverkets text:

  • elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).

Frågan är dock lite under the radar just nu. Jag har aldrig en så länge haft problem med detta. Och just nu åker jag inte lika fort längre heller. Speciellt inte i centrala stan. 

EUC är ju inte självbalanserande riktigt ^^ 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gus said:

Mike jag håller med, vi borde fokusera på saker som är Sverige specifika.

EUC är ju inte självbalanserande riktigt ^^ 

 

6 hours ago, Nils said:

Nej på hemsidan framgår inte detta, men om man läser den faktiska lagtexten så är det mer definierat:


                        c. konstruerat för en hastighet av

                        högst 20 kilometer i timmen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559

De här lagtexterna är ju lite "roligt" författade så till vida att man får hoppa runt lite i texten, men läser man cykeldefinitionen där så hittar vi självbalanserande fordon under punkt 4 i definitionen, som kräver att villkoren i 3 a-c till är uppfyllda (och 3 c är det citerade ovan).

Ja, det är ju lite under radarn fortfarande (har själv aldrig heller haft problem hittills, ta i trä..). Med all uppståndelse kring sparkcyklarna som det är nu kommer frågan lite upp på bordet, och då är väl risken att de tittar närmare på alla typer av fordon  :(

Kanske redan har nämnts... men såg i en annan tråd i forumet, för ca 6 timmar sedan att det nu är klappat å klart för Danmarks del att euc numera är otillåtet över en viss gräns av motorstyrka( tror det var löjligt lågt, typ omkring 300w). Skrämmande om det händer här. Återigen, jag är rätt ny här och ni veteraner har kanske redan diskuterat vad som kan hända och hur man iaf hade anpassat sina åkturer mm.

Link to comment
Share on other sites

On 7/5/2019 at 4:48 PM, Unventor said:

Med lite tur kan du kanske om 4 veckor kolla en KS18L (KS18XL är i princip samma storlek) och en KS16X mot varandra 😁

Om vi också får @Scatcatmed os så kan se en MSX också. Nu vet jag inte helt med @Yffisch men jag minns det som om han har beställt en tesla. @Jens Ronnedal har KS18XL och V8. En kollega till mig @hJultomten ;-) har Z10. 

Det är de folk jag känner till i Göteborg. Vad som finns i Stockholm har jag inte rigtig koll på. @Nils har V10f? Och Nikola. @Mike Sacristan har MSX och 9B något....

Med hensyn till @Yffischså hade/har han en 14" GW eller Rockwheels. 

Nä det var en MCM5 som jag beställde, men annars var det ganska nära :P Jag är supernöjd med den och det finns inget annat hjul som jag skulle vilja ha just nu. Riktigt bra range, riktigt bra hastighet, riktigt bekväm och billig och najs på alla sätt och vis.

Edited by Yffisch
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/6/2019 at 10:16 PM, Miche said:

Jag har precis beställt en KS16s V2 för 9500sek från E-wheels.no. Sen blir det 25% moms på det. Känns som en bra deal. De har även en fysisk butik i Norge som från där jag bor är typ 50mil. Där gäller samma regler som i alla butiker i Norge. Så extremt peppad! Har släkt i Sthlms området och kommer annonsera när jag kommer upp. Åker gärna med ett gäng här ifrån forumet. 👍🏻

Fick respons från e-wheels.no till slut. Dock undrar jag om dom priser som diskuterats förut var nok? Stämmer inte om man väljer sek... i alla fall inte längre. Vet att jag la en ks18xl i varukorgen häromdagen för 19990 sek vilket blev runt 16k utan moms. Kanske haft trasig valutaomräkning på hemsidan...

EDIT: e-wheels.no hänvisade förövrigt till mail för snabbare respons.

Edited by mikber
Info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, mikber said:

Fick respons från e-wheels.no till slut. Dock undrar jag om dom priser som diskuterats förut var nok? Stämmer inte om man väljer sek... i alla fall inte längre. Vet att jag la en ks18xl i varukorgen häromdagen för 19990 sek vilket blev runt 16k utan moms. Kanske haft trasig valutaomräkning på hemsidan...

EDIT: e-wheels.no hänvisade förövrigt till mail för snabbare respons.

Ser att det är förändrat. Men på mitt kvitto och på det reserverade beloppet står det 9560SEK. Då är det ju priset som gäller. Fick svar idag att de skjutit fram dagen de ska få in till 5dagar. Så förhoppningsvis måndag skickas min KS16s

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Miche said:

Ser att det är förändrat. Men på mitt kvitto och på det reserverade beloppet står det 9560SEK. Då är det ju priset som gäller. Fick svar idag att de skjutit fram dagen de ska få in till 5dagar. Så förhoppningsvis måndag skickas min KS16s

Typiskt! :P
Sen var jag typ minuter från att klicka hem hjulet på ali innan jag fick respons från dom. Beslutsångest, hehe.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Nils said:

Nej på hemsidan framgår inte detta, men om man läser den faktiska lagtexten så är det mer definierat:


                        c. konstruerat för en hastighet av

                        högst 20 kilometer i timmen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2001559-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-559

De här lagtexterna är ju lite "roligt" författade så till vida att man får hoppa runt lite i texten, men läser man cykeldefinitionen där så hittar vi självbalanserande fordon under punkt 4 i definitionen, som kräver att villkoren i 3 a-c till är uppfyllda (och 3 c är det citerade ovan).

Ja, det är ju lite under radarn fortfarande (har själv aldrig heller haft problem hittills, ta i trä..). Med all uppståndelse kring sparkcyklarna som det är nu kommer frågan lite upp på bordet, och då är väl risken att de tittar närmare på alla typer av fordon  :(

Fast hur klar den än kan vara är den där juridiska Svenskan alltid så skriven så lagvrängare kan in ett brytjärn någonstans, och så där kan det ju hålla på tills dess att prejudikat finns kring alla springor och i kommande rättegångar faller man ofta tillbaka på dessa prejudikat, ja lagen kan vara väldigt lustig och folks nuvarande världsbild och inställning kan göra sitt också för tolkning av gammal lag text.

Hoppas bara våra EUC får vara i fred, alt kräv simpelt körkort och sen låt vara i fred så kan dom iaf få bort en del av buset som lär dyka upp? Inget illa menat men tänk den dagen 3 Rinkyby kids får för sig att dom ska varsin MSX 100v och sen lär sig åka, buset och anmälningarna? :lol:

Redan nu med moppar, crossar och all div el fordon som terroriserar befolkningen både där och runt omkring. är ett problem redan som det är.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att det finns en gråzon.

Lätta elfordon utan tramp:
Max 250w eller självbalanserande. EUC är självbalanderande likaså Segway och Onewheel. Det hade varit svårt för dom att balansera och åka med en 250w motor därav att högre effekt är ok.
Max 20km/h utan trampassistans dvs el-sparkcykel, bräda, enhjuling, onewheel, etc.

Att polisen låter oss vara är för att vi inte skapar någon fara. Vi är rätt så sårbara på våra EUC och det kräver skill att åka så det är lite självläkande. Only the strong survive.

Att vi kommer upp i 40+ är en annan fråga och om vi skulle passera barnvagnar och äldre i 40 skulle det nog vara mindre trevligt. Man kan alltid sakta ner lite när det finns folk i närheten. Jag har däremot inte tänkt blir passerad av cyklist efter cyklist på en cykelväg. Åker dom 35 så gör jag det. Eller 45 om jag vill passera dom. Så länge alla förutsättningar finns på plats.

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, mikber said:

Typiskt! :P
Sen var jag typ minuter från att klicka hem hjulet på ali innan jag fick respons från dom. Beslutsångest, hehe.

 

17 hours ago, Miche said:

Ser att det är förändrat. Men på mitt kvitto och på det reserverade beloppet står det 9560SEK. Då är det ju priset som gäller. Fick svar idag att de skjutit fram dagen de ska få in till 5dagar. Så förhoppningsvis måndag skickas min KS16s

Kollade just hos norrmannen, nu kostar den SEK 13322:- , (inkl moms.) men kallas "Ny Versjon", och "ventes inn" 10/7 (igår). Är ändå sugen! 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Mike Sacristan said:

Att vi kommer upp i 40+ är en annan fråga och om vi skulle passera barnvagnar och äldre i 40 skulle det nog vara mindre trevligt. Man kan alltid sakta ner lite när det finns folk i närheten. Jag har däremot inte tänkt blir passerad av cyklist efter cyklist på en cykelväg. Åker dom 35 så gör jag det. Eller 45 om jag vill passera dom. Så länge alla förutsättningar finns på plats.

Just detta gör att jag tyckar att man bør kunna åka samme hastighed på cykelbana....så lång tid förhollen tillåter detta. Man har försätt ett ansvar att visa hensyn till andre.

Tyvärr så finns inte mycket utrum for tyckar i lovgivning generelt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Unventor said:

Just detta gör att jag tyckar att man bør kunna åka samme hastighed på cykelbana....så lång tid förhollen tillåter detta. Man har försätt ett ansvar att visa hensyn till andre.

Tyvärr så finns inte mycket utrum for tyckar i lovgivning generelt...

Precis. Det blir inte roligt för cyklister om det står en propp med 10st EUC riders / sparkcykel riders, etc i vägen.
Och det blir inte heller roligt att bli passerad med 5mm utrymme. Dom gillar verkligen att passera nära. No thanks!

Link to comment
Share on other sites

Nej då kan ju vara sant, men..

Trafikförordningen är för mig personligen tyvärr inte så simpel som bara ett par få paragrafer, som tex den om gångfartsområde med max "gångfart" (7km/h) gäller ju även oss, men hur snabbt du kan åka där för tillfället beror ju på hur tät gångtrafik det är om jag tolkar lagen rätt?Inom tätbebott område gäller ju också max 50 om annat inte skyltas, utöver det i tex trafikförordning kap 3, paragraf 14 finns ju hur många frågetecken som helst kring just tolkning, ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver, vad är nedsatt sikt? Är den nedsatta sikten detsamma för mig som för dig, etc.. osv..

Jag själv har iaf en förmåga att bara vilja lägga på minnet def betsämmelser så som tex, hur många watt, hur snabbt, det simpla men glömmer lätt hur det sen måste vägas mot situationerna vi hamnar i. Eller säg så här, finns en anledning till en så hög andel vuxna som gör ett körkortsprov åratal efteråt oftast kuggar med bred marginal, jag är en av dom, 100% :lol:

Ifall våra EUC klassas som cykel finns ju dessutom mer kring regler att ta hänsyn till, tex: ringklocka, röd baklykta/vit el gul strålkastare framåt som måste kunna ses på 300m och föras fram på ett betryggande sätt, vit reflex framåt, röd bakåt, vit el orange åt sidora. Så är våra EUC då lagliga som cyklar, eller inte? Puhh glad att jag inte är jurist det säger jag iaf, vrida och vända på text hela dagarna, inte lockande direkt.

Början man grotta ner sig finns hur mycket som helst och iaf jag personligen reagerar direkt över hur mycket som är induviduell tolkning, kanske inte så troligt om vi sköter oss i trafiken för do torde vi få vara ifred, men som exempel. Säg att nån grinig polis som vaknat på fel sida skulle stoppa en pga nån av dessa tolkningsfrågor och detta sen går till en rättegång (inte heller troligt men bolla med tanken), nedsatt sikt hävdar konstapeln men enligt dig var sikten fri flera hundra meter och därmed fullgod och helt säkert att framföra ditt fordon, vem ska dom gå på, hur ska detta tolkas? Såklart att polisens ord säkerligen väger lite tyngre men ändå, kan vi få ett prejudikat på det kan då framtida domar gå lätt och smärtfritt framöver, men kan å andra sidan slå väldigt fel till våran nackdel också?

Vad som oroar mig mest nu är dessa el spark cyklar i stan, är det nåt som kan sätta krokben för PEVs så kan det nog vara dom, vi är så pass få än att om vi bara sköter oss runt andra människor så är det säkert lugnt, men den dagen den sorgen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.aliexpress.com/item/32833966677.html?storeId=1908673&spm=2114.12010608.0.0.65451e41T1MHYH

 

Ahh, blir sugen på nytt 16" hjul, hade det inte varit för 1845Wh varianten av 100v MSX som lockar en del (men kan inte bestämma mig haha) så hade jag nog plockat upp en, undra sa flundran va man får för en 2400Wh MSX? :whistling::lol:

Edited by Electroman
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...