Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

13 hours ago, Mike Sacristan said:

Hej @Azze80. Tråkigt att höra att du råkade ut för det. Blev du allvarligt skadad?

Bra vikt för din längd. Då är du någorlunda slim vilket passar bra som EUC rider och det ställer normala krav på vad man väljer för EUC.

Du åker på väldigt nära maxhastigheten av vad enhjulingen presterar. KS14 och 16 är okay tills dom kommer till ca 30% batteri. Precis innan dom ska reglera ner hastigheten finns det en punkt där man kan lätt få en cutoff om man inte är medveten om det. Är du på 35% batteri mot 30% batteri så kommer du fortfarande att kunna åka i toppfart trots låga resurser.
Jag skulle känna mig obekväm med att cruisa på topphastigheten av ett fordon som är självbalanserande och dessutom med låg batteri. Jag föredrar att ha större marginal.

Dimensionerna jag har hittat är följande:
Tesla - 563x420x200 (1,03 ggr större än KS16S)
KS16S - 506x462x196
KS18XL - 590x495x180 (1,15 ggr större än KS16S)
MSX - 546x490x190 (exklusive kuddarna då blir det +5cm på sidorna där kuddarna är) (1,1 ggr större än KS16S)

När man får en cut-off är det en fördel om man kan göra det till ens fel till 100%. Då har man 100% kontroll över framtida scenarion.

Det skulle krävas väldigt mycket för mig att orsaka en cut-off på min MSX. Den kommer upp i 55km/h och jag cruisar som mest i 35km/h. Jag har fått en varning en gång i 48km/h då batteriet dippade ner till 30%. Jag har även fått en varning i 53km/h. Varningen var dom första 2 av 5 pip vilket betyder att jag hade förbrukat 80% av den tillgängliga kraften. Viktigt att påpeka att jag inte cruisar i dom hastigheterna!

Åker jag på en cruise så kan det hända att jag åker 50-60km. Då har jag fortfarande 50% batteri kvar. Vilket betyder att jag inte behöver ladda den så ofta samt att jag kan fortsätta att åka och ta mig till Willys och köpa ostbågar några timmar senare. Gärna dom stora OLW Super Cheez Doodles då dom smakar mycket mer. Och jag är fortfarande inte på låg batteri.

Den sista punkten är hjulets geometri. Mindre hjul = mer hävstång = större chans att orsaka en cut-off. Försöker du orsaka en overlean på en MSX så kommer du själv att ramla av den först. Hjulets geometri hindrar den från att accelerera tillräckligt fort för en cut-off.

Mina äventyr i Tullinge:

Tja Mike!

Jag måste först bara säga vad glad jag blir av ditt inlägg av olika anledningar.

Du åker ju i mina trakter och stannar för svanar precis som jag gör och filmar dem, mina var dock inte lika aggressiva, kan skicka vid tillfälle :) . 

Tack för omtanken! Gällande min skada, jag bröt nyckelbenet helt på höger sida. det var exakt 2 månader sedan. Nu har den läkt ihop så pass att jag kan röra armen åt alla håll och tränar den igen med lätta vikter för att få upp styrkan. Jag var deppig första 3 veckorna då jag normalt sett även tränar regelbundet med det gick över sen. Det kunde ha gått mycket värre och jag är tacksam för att jag nu är på benen. Än så länge skulle jag inte kunna ta emot mig med armen vid ett hårt fall eller göra någon armhävning(2kg bänkpress med hantel :) ).

Det du har skrivit ovan är guld värt för mig, alla aspekter för hur hjulet fungerar och vad man bör tänka på. Jag vill också passa på att tacka @Unventor , tack för samtalet, otroligt trevligt att dela erfarenheter.

Som du säger Mike, det var 100% mitt fel. Det vet jag och jag gör inte om det. Gick fr 5-31kmph snabbast möjligt från plant underlag till kraftig lutning. Stannade inte för tiltback utan pressade den. Det var felet, mitt batteri var på ca 85% kvar dock men vid over lean spelar det nog ingen roll. 

Jag har som längst åkt till Telefonplan från Tullinge och tillbaka. 

Hjulet geometri hade jag ingen tanke på, otroligt värdefull information, Tack!

 

Gällande mitt val av nästa hjul, största anledning till varför jag inte gått på större är för att jag iaf tror att det blir bökigt om det är så att man för för sig att ha med den på buss eller tåg, eller bara om man är inne i stan någon gång(det sistnämnda händer dock sällan). Jag gillar att din msx har en höjd på bara 54cm trots 18".

Mike, jag vet ju att jag gillar Kingsongs köregenskaper å då hamnar ks16s som lägst följt av 16X och 18L (jag spränger min budget helt med dem dyrare dock).

Inmotion V10F, har bara gott rykte gällande app och teknik. Jag gillar att däcket är lite större för komfort (den är dock tyngre högre upp på chassit)

Tror att jag nu är lite i en övergång att inse att jag behöver kanske köra på ett större hjul. Kan man någonstans i Sverige se dessa hjul och jämföra?

 

Shit, jag försöker alltid att skriva väldigt lite, men det blir till slut för mycket text ändå i slutändan :) .

Återigen! Många tack!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Azze80 jag hoppas att vår prat igår kväll kommer att hjälpa dig. Som @Mike Sacristan skriver så vill jag rekommenderar större hjul storlek medmindre du skal göra tricks. Där finns flera alternativer men det kan vära svårt att får greb om. Just därför tycker jag det är lite lättare att prata om för och nackdelar. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Azze80 said:

Tja Mike!

Jag måste först bara säga vad glad jag blir av ditt inlägg av olika anledningar.

Du åker ju i mina trakter och stannar för svanar precis som jag gör och filmar dem, mina var dock inte lika aggressiva, kan skicka vid tillfälle :) . 

Tack för omtanken! Gällande min skada, jag bröt nyckelbenet helt på höger sida. det var exakt 2 månader sedan. Nu har den läkt ihop så pass att jag kan röra armen åt alla håll och tränar den igen med lätta vikter för att få upp styrkan. Jag var deppig första 3 veckorna då jag normalt sett även tränar regelbundet med det gick över sen. Det kunde ha gått mycket värre och jag är tacksam för att jag nu är på benen. Än så länge skulle jag inte kunna ta emot mig med armen vid ett hårt fall eller göra någon armhävning(2kg bänkpress med hantel :) ).

Det du har skrivit ovan är guld värt för mig, alla aspekter för hur hjulet fungerar och vad man bör tänka på. Jag vill också passa på att tacka @Unventor , tack för samtalet, otroligt trevligt att dela erfarenheter.

Som du säger Mike, det var 100% mitt fel. Det vet jag och jag gör inte om det. Gick fr 5-31kmph snabbast möjligt från plant underlag till kraftig lutning. Stannade inte för tiltback utan pressade den. Det var felet, mitt batteri var på ca 85% kvar dock men vid over lean spelar det nog ingen roll. 

Jag har som längst åkt till Telefonplan från Tullinge och tillbaka. 

Hjulet geometri hade jag ingen tanke på, otroligt värdefull information, Tack!

 

Gällande mitt val av nästa hjul, största anledning till varför jag inte gått på större är för att jag iaf tror att det blir bökigt om det är så att man för för sig att ha med den på buss eller tåg, eller bara om man är inne i stan någon gång(det sistnämnda händer dock sällan). Jag gillar att din msx har en höjd på bara 54cm trots 18".

Mike, jag vet ju att jag gillar Kingsongs köregenskaper å då hamnar ks16s som lägst följt av 16X och 18L (jag spränger min budget helt med dem dyrare dock).

Inmotion V10F, har bara gott rykte gällande app och teknik. Jag gillar att däcket är lite större för komfort (den är dock tyngre högre upp på chassit)

Tror att jag nu är lite i en övergång att inse att jag behöver kanske köra på ett större hjul. Kan man någonstans i Sverige se dessa hjul och jämföra?

 

Shit, jag försöker alltid att skriva väldigt lite, men det blir till slut för mycket text ändå i slutändan :) .

Återigen! Många tack!

 

Tack för det fina svaret! Jag uppskattar det. Att skriva på internet känns som att spela rysk roulette ibland. :efee612b4b:

Jag samlade ihop lite priser från AliExpress för att du ska se hur det påverkar perspektiv:
MCM5 - 11000:- (800wh)
Tesla - 12000:- (1000wh)
Inmotion V10F - 14000:- (1000wh)
Kingsong KS18L - 14000:- (1000wh men mer räckvidd då batteriet går ner till 3,0V vs 3,3V)
MSX 84v 1600wh - 15000:- (1600wh)
Kingsong KS18XL - 16000:- (1600wh men mer räckvidd då batteriet går ner till 3,0V vs 3,3V)
Kingsong KS16X - 17000:- (1600wh)

16S från e-wheels.no är fortfarande en väldigt bra deal. Så länge man är medveten om vad den är och vad det innebär.

Anledningen till att vi föreslår stora hjul är för att vi vet av erfarenhet att man ska gå på endgame hjul direkt. Speciellt i ditt fall när du redan har haft en KS14S.
Storleken spelar ingen roll vid buss/t-bana förutom om den är extremt bred. Visst man kommer inte att kunna klämma in en Monster mellan sätet och ryggstödet men man kan alltid stå eller hitta lämpligt ställe att sitta. En 18L/XL bör inte vara problem.

Ingen fara att du skriver mycket det är bara trevligt. :)

Jag skadade min axel i 2011 då jag gjorde diverse handstående press och testade att göra en enarmad negativ press mot en vägg. Det gick minst sagt åt helvete och lyckades separera den (tror jag). Jag har aldrig kollat upp det och jag har tränat runt det. Det fanns en period då jag inte kunde göra en armhävning och knappt bänkpressa då just den vinkeln var värst. Jag har fortfarande lite ont då och då beroende på vad och hur jag tränar. Man vill helst inte landar på en sån axel eller utsträckt arm då det är en svag punkt för kroppen. Även om jag kan lyfta tunga vikter igen och klara diverse calisthenics moves som muscle-ups så är det ändå under kontrollerade omständigheter. 

Btw efter att jag skrev till dig igår åkte jag till Willys på min Ninebot. Jag kom upp i 30km/h och den tiltade mig bakåt rätt hårt haha. Det är för lätt att accelerera med den!

Jag bor 16km från dig så vill du testa är det bara att komma förbi mig. Jag har en Ninebot One E+ och en MSX och det finns en fotbollsplan 500m härifrån med 100m gummibana.
Varifrån köpte du din 14S och har du någonsin haft problem med den?

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Azze80 said:

Tror att jag nu är lite i en övergång att inse att jag behöver kanske köra på ett större hjul. Kan man någonstans i Sverige se dessa hjul och jämföra?

Som Mike redan har varit inne på är nog det lättaste att försöka träffa någon annan i närheten som har andra hjul som du kan få på prova. Mike har ju redan erbjudit sig så det är en kanonchans, annars att vara med på en gruppträff är ju en bra ide då det brukar kunna finnas fler hjul med (känner du dig inte säker nog för att åka med kan du ju kanske komma i början och se lite på de olika hjulen i så fall).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Azze80 said:

Tror att jag nu är lite i en övergång att inse att jag behöver kanske köra på ett större hjul. Kan man någonstans i Sverige se dessa hjul och jämföra?

Med lite tur kan du kanske om 4 veckor kolla en KS18L (KS18XL är i princip samma storlek) och en KS16X mot varandra 😁

Om vi också får @Scatcatmed os så kan se en MSX också. Nu vet jag inte helt med @Yffisch men jag minns det som om han har beställt en tesla. @Jens Ronnedal har KS18XL och V8. En kollega till mig @hJultomten ;-) har Z10. 

Det är de folk jag känner till i Göteborg. Vad som finns i Stockholm har jag inte rigtig koll på. @Nils har V10f? Och Nikola. @Mike Sacristan har MSX och 9B något....

Med hensyn till @Yffischså hade/har han en 14" GW eller Rockwheels. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mike Sacristan said:

Tack för det fina svaret! Jag uppskattar det. Att skriva på internet känns som att spela rysk roulette ibland. :efee612b4b:

Jag samlade ihop lite priser från AliExpress för att du ska se hur det påverkar perspektiv:
MCM5 - 11000:- (800wh)
Tesla - 12000:- (1000wh)
Inmotion V10F - 14000:- (1000wh)
Kingsong KS18L - 14000:- (1000wh men mer räckvidd då batteriet går ner till 3,0V vs 3,3V)
MSX 84v 1600wh - 15000:- (1600wh)
Kingsong KS18XL - 16000:- (1600wh men mer räckvidd då batteriet går ner till 3,0V vs 3,3V)
Kingsong KS16X - 17000:- (1600wh)

16S från e-wheels.no är fortfarande en väldigt bra deal. Så länge man är medveten om vad den är och vad det innebär.

Anledningen till att vi föreslår stora hjul är för att vi vet av erfarenhet att man ska gå på endgame hjul direkt. Speciellt i ditt fall när du redan har haft en KS14S.
Storleken spelar ingen roll vid buss/t-bana förutom om den är extremt bred. Visst man kommer inte att kunna klämma in en Monster mellan sätet och ryggstödet men man kan alltid stå eller hitta lämpligt ställe att sitta. En 18L/XL bör inte vara problem.

Jag skadade min axel i 2011 då jag gjorde diverse handstående press och testade att göra en enarmad negativ press mot en vägg. 

Jag kom upp i 30km/h och den tiltade mig bakåt rätt hårt haha. Det är för lätt att accelerera med den!

Jag bor 16km från dig så vill du testa är det bara att komma förbi mig. Jag har en Ninebot One E+ och en MSX och det finns en fotbollsplan 500m härifrån med 100m gummibana.
Varifrån köpte du din 14S och har du någonsin haft problem med den?

 

🕺😍👍🏻🙏🏻

wow, allt serverat på ett silverfat haha:) . Härlig jämförelse...

kanske ska sätta mig ner å kategorisera dem i följande kategorier:

1. SUV -känsla 

2. Hög prestanda(hastighet)

3. Smidig allrounder”

Jag nappar direkt på ditt erbjudande att träffas. Jag har semester. skicka gärna DM med mobilnummer så kan vi stämma av tid å plats. Är flexibel med bil.

jag köpte mitt hjul fr eunicycles.eu

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Mike Sacristan said:

Hej Michael, vi brukar vara snabba på att svara men jag tror att frågan är lite för vag.

Ok. Laddade min KS18XL med min nya snabbladdare. Temperaturen på moderkortet kom efter några timmar upp i 60 °C. Blev orolig och stängde av den en stund. När ska man bli orolig? Tror ni man kan ladda med snabbladdaren och originalladdaren samtidigt. Blir då 6,5A tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Michael D said:

Ok. Laddade min KS18XL med min nya snabbladdare. Temperaturen på moderkortet kom efter några timmar upp i 60 °C. Blev orolig och stängde av den en stund. När ska man bli orolig? Tror ni man kan ladda med snabbladdaren och originalladdaren samtidigt. Blir då 6,5A tillsammans.

Nej det skal du inte göra als.

Det måste vära samma charge på båda. Det skappa ubalans i batterierna annas. Jag har inte indsigt i tekniken, men denna fråga fins annan stans i englska forumet. Den kan klara 10A pr port. men mera end 5A så är risken för batteri skada dvs de inte holder lika länga. 

Edited by Unventor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mike Sacristan said:

Hej Michael, vi brukar vara snabba på att svara men jag tror att frågan är lite för vag.

Ledsen för igår, men var så träligt väder att hade ingen lust med regn, kyla och hård blåst så får göra om det någon dag men bättre väder. Passade på att träffa läkare istället och få nya recept på medeciner jag tappat när ryggsäcken gick upp och tappade dom ute på hjulet.

Ang Michaels fråga, ja absolut så kände jag med så svarade aldrig igår.

Kan bara svara för GW, dom använder GX16 kontakter och pins i dom klarar inte hur mycket som helst, 84v kör GX16-4 vilket ska klara 5A men det kanske är per pin i kontakten och om så fallet är det ingen begränsning alls i stort. Nästa flaskhals är kabels efter kontakten, så ifrån kontakten och hela vägen tills förgreningen ut till batterierna är den riktigta flaskhalsen, efter förgreningen till de olika batterierna så är ju inte resistansen densamma längre utan delas mellan batteriernas mängd.

Det är just den resistansen som begränsar dig och värmer upp kabeln, dock finns fler faktorer at ta hänsyn till och spelar in här, tex så som isoleringen på kabeln har olika klassificeringar, du kan ibland se att dom är märkta med 600v, 200c osv..  Sen har du material val, Koppar är att fördra framför tex Aluminium, solid eller trådad, om trådad hur många trådar, fast för att simplifiera maximalt och förutsätter att man använder trådad Koppar kabel med bra isolering och då är det kvadraten på den kabeln som styr resistansen. Sen kan du hitta simpla grafer över hur grov kabel du behöver för given styrka, ju längre du drar kabeln ju mer måste du gå upp i mm2, ja eller ner om det AWG (American Wire Gauge) systemet.

Blir för långt så avslutar, men så länge du laddar under 1c är det ok, som unventor nämner sliter ju mer på batterier att ladda för hårt, har du tex en GW 1600Wh har du 6 celler i paralell och kan teoretiskt ta rätt mycket kräm innan du ens nåt riktigt snabbladdning (snabbladdning är ett missbrukat ord alltför ofta), men så igen att ta hand om batterierna är a och o för hållbarheten och mycket mer att tänka på där. Att tex ladda 100% och sedan ta extreme långturer ner till nästintill tomt tar def ner hållbarheten på dina batterier, li ion celler har inget cell minne och mycket bättre att ladda till tex 90% (eller mindre) och ger dig flera gånger längre hållbarhet, om de sedan inte håller på att ladda ut dom ner mot 10% stup i ett så hjälper det dig ytterligare. Att ladda till säg 85% och sedan ladda igen vid 30% och tillbaka upp till 85% igen är alltså mycket bättre för dina batterier i längden och helt ok, ska du sedan åka på semester el av annan anledning förvara ditt hjul flera veckor i stöten el mer så bör du då förvara med en laddning av så nära 40% som möjligt och kanske inte för varmt, men termodynamiska lagar kan läsa om online om intressant.

Jaja mycket är det och jag är def ingen expert överhuvudtaget så känn er fria att rätta ev fel, dock är det mycket som spelar in och urladdning är minst like viktigt el mer så tom än laddningen, så länge laddare bryter vid max 4.2v dvs annars är du i trubbel (fast behöver inte tänka på då BMS i batteriet stoppar laddningen, balanserar v), ladda aldrig ur under 3v (långtid inte tillfällig v drop), dvs urladdning nermot 3v/cell sliter också på batteriet.  Dessa li ion batteri celler håller inte för evigt oavsett men följ enkla regler kring laddning/urladdning, förvaring så kommer du långt, värmen är alltså långt från allt att tänka på men med sagt är det såklart inte bra att system blir för varma heller.

Nu har jag säkert missat nåt el så, men elektriker kan säkerligen ge dig bättre mer utförliga svar om vi har nån sådan här? 

Edited by Electroman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Electroman said:

Ledsen för igår, men var så träligt väder att hade ingen lust med regn, kyla och hård blåst så får göra om det någon dag men bättre väder. Passade på att träffa läkare istället och få nya recept på medeciner jag tappat när ryggsäcken gick upp och tappade dom ute på hjulet.

Ang Michaels fråga, ja absolut så kände jag med så svarade aldrig igår.

Kan bara svara för GW, dom använder GX16 kontakter och pins i dom klarar inte hur mycket som helst, 84v kör GX16-4 vilket ska klara 5A men det kanske är per pin i kontakten och om så fallet är det ingen begränsning alls i stort. Nästa flaskhals är kabels efter kontakten, så ifrån kontakten och hela vägen tills förgreningen ut till batterierna är den riktigta flaskhalsen, efter förgreningen till de olika batterierna så är ju inte resistansen densamma längre utan delas mellan batteriernas mängd.

Det är just den resistansen som begränsar dig och värmer upp kabeln, dock finns fler faktorer at ta hänsyn till och spelar in här, tex så som isoleringen på kabeln har olika klassificeringar, du kan ibland se att dom är märkta med 600v, 200c osv..  Sen har du material val, Koppar är att fördra framför tex Aluminium, solid eller trådad, om trådad hur många trådar, fast för att simplifiera maximalt och förutsätter att man använder trådad Koppar kabel med bra isolering och då är det kvadraten på den kabeln som styr resistansen. Sen kan du hitta simpla grafer över hur grov kabel du behöver för given styrka, ju längre du drar kabeln ju mer måste du gå upp i mm2, ja eller ner om det AWG (American Wire Gauge) systemet.

Blir för långt så avslutar, men så länge du laddar under 1c är det ok, som unventor nämner sliter ju mer på batterier att ladda för hårt, har du tex en GW 1600Wh har du 6 celler i paralell och kan teoretiskt ta rätt mycket kräm innan du ens nåt riktigt snabbladdning (snabbladdning är ett missbrukat ord alltför ofta), men så igen att ta hand om batterierna är a och o för hållbarheten och mycket mer att tänka på där. Att tex ladda 100% och sedan ta extreme långturer ner till nästintill tomt tar def ner hållbarheten på dina batterier, li ion celler har inget cell minne och mycket bättre att ladda till tex 90% (eller mindre) och ger dig flera gånger längre hållbarhet, om de sedan inte håller på att ladda ut dom ner mot 10% stup i ett så hjälper det dig ytterligare. Att ladda till säg 85% och sedan ladda igen vid 30% och tillbaka upp till 85% igen är alltså mycket bättre för dina batterier i längden och helt ok, ska du sedan åka på semester el av annan anledning förvara ditt hjul flera veckor i stöten el mer så bör du då förvara med en laddning av så nära 40% som möjligt och kanske inte för varmt, men termodynamiska lagar kan läsa om online om intressant.

Jaja mycket är det och jag är def ingen expert överhuvudtaget så känn er fria att rätta ev fel, dock är det mycket som spelar in och urladdning är minst like viktigt el mer så tom än laddningen, så länge laddare bryter vid max 4.2v dvs annars är du i trubbel (fast behöver inte tänka på då BMS i batteriet stoppar laddningen, balanserar v), ladda aldrig ur under 3v (långtid inte tillfällig v drop), dvs urladdning nermot 3v/cell sliter också på batteriet.  Dessa li ion batteri celler håller inte för evigt oavsett men följ enkla regler kring laddning/urladdning, förvaring så kommer du långt, värmen är alltså långt från allt att tänka på men med sagt är det såklart inte bra att system blir för varma heller.

Nu har jag säkert missat nåt el så, men elektriker kan säkerligen ge dig bättre mer utförliga svar om vi har nån sådan här? 

Att bara ladda batteriet till 90% kan flerdubbla batteriets livslängd. Dock har jag förstått att denna sanning är lite överdriven. Finns ett bra klipp om detta här: 

 

Link to comment
Share on other sites

För info:

Jag träffade precis @Azze80 och han provade min Ninebot One E+ och MSuper X. Han såg bra ut på MSX och kom upp i 30km/h (2 pip).
Då får vi se om det hjälper med hans journey att hitta en vettig enhjuling! Kanske vi kan synka med @Tobbe84 någon dag då han är en Inmotion V10 som jag tyckte var super.
Inmotion V10F.. en sån har väl du @Nils? Jag har uppfattat att den inte alltid ger dig den power du vill, etc och har uppfattat som att dom har varit lite konservative med hastighet, tillgänglig kraft, etc då den har fina specifikationer.

@Tobbe84 ska över till mig om ca 30-40min och vi ska till Hagsätra IP och lalla runt där lite. Det är fint väder så why not. :)

@Electroman no worries nu missade inget! Tobbe och jag blev lite blöta haha. Men vi hade kul ändå. :)

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mike Sacristan said:

För info:

Jag träffade precis @Azze80 och han provade min Ninebot One E+ och MSuper X. Han såg bra ut på MSX och kom upp i 30km/h (2 pip).
Då får vi se om det hjälper med hans journey att hitta en vettig enhjuling!

 

Kanske vi kan synka med @Tobbe84 någon dag då han är en Inmotion V10 som jag tyckte var super.
Inmotion V10F.. en sån har väl du @Nils? Jag har uppfattat att den inte alltid ger dig den power du vill, etc och har uppfattat som att dom har varit lite konservative med hastighet, tillgänglig kraft, etc då den har fina specifikationer. 

All kärlek å respekt till dig Mike! 

Sjukt kul att ha träffat dig å ha delat erfarenheter. Massor av matnyttig info som definitivt hjälper mig inför mitt köp. Oavsett, även om det inte blir euc prat så delat vi andra intressen som bådar gott för framtida vänskap🕺🙏🏻

KS16S verkar inte längre vara på min lista..

det står nu mellan 18L /XL eller ks16x, v10F står med på listan men kan för lite om hur pass mycket den sänker hastigheten efter 70%, vad händer ex vid 50%? Skulle jag fortfarande kunna hålla en hastighet på 30kmph vid 50% är det bra ändå. Jag brukar aldrig låta hjulet dra ner lägre än 30% oavsett. Har läst en del som haft bekymmer med den då de inte uppnått toppfart trots 100% batteriladdning...(kanske gamla problem...?).

Jag vill gärna testa en v10F om det finns möjlighet till det :). 

Jag är nu så långt fram i beslutet att förstå att om jag ändå väljer den vikten av 18XL så borde jag iaf ha med 16x som alternativ...., jag förmodar att de typ är lika tunga?

Tror att 16x borde vara mer responsiv än 18XL (mindre skillnad mot 18L). Däremot, när man väl fått upp farten så borde den sitta bra på vägen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Azze80 said:

All kärlek å respekt till dig Mike! 

Sjukt kul att ha träffat dig å ha delat erfarenheter. Massor av matnyttig info som definitivt hjälper mig inför mitt köp. Oavsett, även om det inte blir euc prat så delat vi andra intressen som bådar gott för framtida vänskap🕺🙏🏻

KS16S verkar inte längre vara på min lista..

det står nu mellan 18L /XL eller ks16x, v10F står med på listan men kan för lite om hur pass mycket den sänker hastigheten efter 70%, vad händer ex vid 50%? Skulle jag fortfarande kunna hålla en hastighet på 30kmph vid 50% är det bra ändå. Jag brukar aldrig låta hjulet dra ner lägre än 30% oavsett. Har läst en del som haft bekymmer med den då de inte uppnått toppfart trots 100% batteriladdning...(kanske gamla problem...?).

Jag vill gärna testa en v10F om det finns möjlighet till det :). 

Jag är nu så långt fram i beslutet att förstå att om jag ändå väljer den vikten av 18XL så borde jag iaf ha med 16x som alternativ...., jag förmodar att de typ är lika tunga?

Tror att 16x borde vara mer responsiv än 18XL (mindre skillnad mot 18L). Däremot, när man väl fått upp farten så borde den sitta bra på vägen.

 

Nu blev jag nyfiken varför KS-16s ströks från listan! Jag har precis beställt en på E-wheels.no 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Miche said:

Nu blev jag nyfiken varför KS-16s ströks från listan! Jag har precis beställt en på E-wheels.no 😊

Haha,

jag vill verkligen inte ändra ditt beslut:) .

Den är fortfarande kvar men inte högst upp.

Skicka mig DM med nummer om du vill prata . Annars skriver jag tillbaka så fort jag kan. Är ute å far lite bara.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Michael D said:

Att bara ladda batteriet till 90% kan flerdubbla batteriets livslängd. Dock har jag förstått att denna sanning är lite överdriven. Finns ett bra klipp om detta här: 

 

Jo så är det säkert, att en del överdriver vad det innebär att ladda till 100%, personligen kan jag nog känna lite som han i video beskriver faktiskt, jag laddade typ alltid max själv med 1600Wh MSX så jag tyckte att det tog slut alldeles för fort, nu är det ju iofs en helt enorm skillnad på max attack vid varenda acceleration + mycket tid uppe i max hastighet vs att bara mest cruisa runt på långtur.

Nu har jag själv utökat min MSX till 2400Wh istället och klart märkbar skillnad, tym snabb åkning räcker en stund, men man vänjer sig så får se när man skriker efter mer igen? Nu har jag iaf en möjlighet att ladda mindre om jag vill, fast å andra sidan åker jag inte lika mycket som en del här så laddar heller inte så ofta trots att jag åker snabbt.

Kan ju alltid göra en snabb överslagsräkning om man vill ista ut hur länge ens batterier kommer räcka, men tänk isf på att en laddning är just en full en laddning, så om man som mig brukade ladda vid tex 50% redan, står inte ut efter det då hjulet blir för jäkla slött efter 70-60% och blir bara värre ju längre ner man kommer. Så för mig skulle en ladd cykel kunna innebära 50%, el mindre om jag bara toppar upp lite vilket jag ofta har gjort hittills i vart fall då hjulet beter så mycket bättre absolut fullsmetat med underbara action givande joner. :lol:

Fast det är iaf sant att du får ut så många fler laddnigar om du laddar på det sättet samt att tom 4-500 laddningar är ganska mycket, sen köper man för en MSX 1300/1600 bara 120 (el 180 i mitt fall @2400) nya GA celler, 4500kr och byter ut dom gamla och har splitter nya batt pack igen.

Link to comment
Share on other sites

@Azze80 och @Miche ni har allting här på tråden nedan.
Graferna är kopplade till maxhastighet. Den relativa säkerheten på KS16s minskar i takt med att man förbrukar batteriet då den behåller sin topphastighet.
V10 och V10F är tvärtom då dom saktas ner för tidigt i relation till hur mycket batteri det finns vilket gör att den relativa säkerheten ökar vid 70% batteri.
MSX minskar sin topphastighet konstant och behåller ungefär samma relativa säkerhet men den minskar ändå mjukt.
18XL kör på sin topphastighet fram till 30% batteri och däromkring blir den relativa säkerheten som lägst. Man får dock tänka på att det förutsätter att man åker 50km/h.
Åker man 30km/h istället så förbrukar man inte ens hälften av kraften och har då mycket marginal.

Den relativa säkerheten är bara relativ inom samma hjul. Att man är mest säker vid 50km/h och 100% batteri betyder inte att man är osäker vid 33% batteri. Bara mindre säker.

Intressant nog, när man åker på en 18XL och MSX och batterierna är på 3,42V kommer MSX att reducera toppfarten till 45km/h. 18XL kommer fortfarande att klara 50km/h.
På 3,35V kommer MSX att varna rätt konstant för batteri. Du åker fortfarande 50km/h på XL. #sweatingballs.
När batterierna går ner till 3,3V kommer MSX att säga tack så mycket för den här lilla turen nu har jag 0% batteri.
KS18XL kommer dock att säga okay trevligt att du fick åka 50km/h så här länge men nu är det dags att sakta ner. 

KS16S är väldigt bra för vad den är. Men i och med att @Azze80 har redan haft en overlean och skadat nyckelbenet vid 30km/h så försöka jag hindra honom från att göra samma sak i 35km/h och därför föreslog jag att han köper ett hjul där det är lite högre till tak.

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Angående laddning. Jag ger exempel med låga siffror som blir mer generösa mot argumentet om att man ska ladda till 80-90%.

Inmotion V10. Säg att man tömmer batteriet på 20km. 300 laddningar = 6000km.
MSX. 60km. 300 laddningar = 18000km (efter 18000km slänger jag ut den genom fönstret och vill inte se den igen). Jag har åkt 3500km på den hittills och jag har haft den i 6 månader. Så om 2 år till kan jag göra en transplant av mina batterier till en MSuper XTREME 120V potato edition... nej det var inget.. batterierna kommer inte att passa.

Vi tömmer dessutom inte batterierna till 0 eftersom nästan alla hjul klipper vid 3,3V och batterierna har sina cutoff på 2,5V.

Efter 300-500 av 0-100% laddningar har batteriet bara fått en lite lägre toppladdning. På ca 80%. Vilket var ju det man åkte på istället för att förlänga livet på den.
Man åker alltså på 80% av batteriet nu så att man slipper åka på 80% av batteriet senare. :roflmao:Då har man iaf en massa batterier när man går i pension.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Azze80 said:

Haha,

jag vill verkligen inte ändra ditt beslut:) .

Den är fortfarande kvar men inte högst upp.

Skicka mig DM med nummer om du vill prata . Annars skriver jag tillbaka så fort jag kan. Är ute å far lite bara.

 

Skriv när du får tid 😊

37 minutes ago, Mike Sacristan said:

@Azze80 och @Miche ni har allting här på tråden nedan.
Graferna är kopplade till maxhastighet. Den relativa säkerheten på KS16s minskar i takt med att man förbrukar batteriet då den behåller sin topphastighet.
V10 och V10F är tvärtom då dom saktas ner för tidigt i relation till hur mycket batteri det finns vilket gör att den relativa säkerheten ökar vid 70% batteri.
MSX minskar sin topphastighet konstant och behåller ungefär samma relativa säkerhet men den minskar ändå mjukt.
18XL kör på sin topphastighet fram till 30% batteri och däromkring blir den relativa säkerheten som lägst. Man får dock tänka på att det förutsätter att man åker 50km/h.
Åker man 30km/h istället så förbrukar man inte ens hälften av kraften och har då mycket marginal.

Den relativa säkerheten är bara relativ inom samma hjul. Att man är mest säker vid 50km/h och 100% batteri betyder inte att man är osäker vid 33% batteri. Bara mindre säker.

Intressant nog, när man åker på en 18XL och MSX och batterierna är på 3,42V kommer MSX att reducera toppfarten till 45km/h. 18XL kommer fortfarande att klara 50km/h.
På 3,35V kommer MSX att varna rätt konstant för batteri. Du åker fortfarande 50km/h på XL. #sweatingballs.
När batterierna går ner till 3,3V kommer MSX att säga tack så mycket för den här lilla turen nu har jag 0% batteri.
KS18XL kommer dock att säga okay trevligt att du fick åka 50km/h så här länge men nu är det dags att sakta ner. 

KS16S är väldigt bra för vad den är. Men i och med att @Azze80 har redan haft en overlean och skadat nyckelbenet vid 30km/h så försöka jag hindra honom från att göra samma sak i 35km/h och därför föreslog jag att han köper ett hjul där det är lite högre till tak.

 

Tack för länken 😊👍🏻

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjo!
Jag (KS16S) och en annan vän som åker KS18L har velat att köra en get-together enligt ovan länge, hade varit kul träffa lite nytt folk som åker!

Fråga: Köpte mitt andra hjul från England för ett år sedan, såg dock nu (när jag är i köp svängarna igen) att det kostar mer än 15% extra att köpa via honom.
Så har ifrågasatt lite vad det är man får för pengarna. Någon här som handlat från aliexpress eller annan leverantör med lägre priser?
Tanken är att köpa en MSX. Tacksam för insikter

Edited by Gus
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...