Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

37 minutes ago, Mike Sacristan said:

KS16S finns till bra pris på e-wheels.no. 12K.
Intelligent Walking Store på Ali Express har 18XL för 16k på deras europeiska lager. 7-10 dgr leverans säger dom. Igår var det 15900SEK idag är det 16200SEK. Varierar lite.
https://www.aliexpress.com/item/33053499888.html?storeId=2488062&spm=2114.12010608.0.0.4ad552e96eIsdX

18XL är end game och en beprövad modell. Likaså MSX 84v 1600wh. Och snart Nikola. Man får kolla med leverantören att Nikola kommer med nya moderkortet.
Som Unventor har nämnt så finns även eunicycles. Deras pris för V10F är helt ok. Deras KS modeller är dyrare än dom andra leverantörerna.
After sale service spelar roll när man väl behöver det så man får bara tänka på hur mycket man är villig att genomlida om något skulle gå fel.

@Electroman yes det är minst sagt beroendeframkallande. Jag har dock en tendens att åka utan skydd/hjälm och ifrågasätter mig själv ibland när jag kommer upp i beeps. Jag tänker att utan skydd så kommer jag inte att komma upp i fart men sen får man bra flow och vips så är man där. I början var det helt omöjligt för mig att komma upp i dom hastigheterna då jag saknade teknik och förståelse för det.

Nu har jag ändrat min konfiguration. Förut körde jag med Darknessbot som varnade mig vid 30km/h. Det låter då exakt likadant vid 30km/h eller 52km/h.
Mina Gotway larm är numera på.
2 beeps @30km/h.
3 beeps @35km/h.
Darknessbot på 40km/h.

Har jag 3 beeps utan att Darknessbot är igång så vet jag att jag är mellan 35 och 40. Har Darknessbot kickat igång är jag på minst 40 och då är det dags att fundera över sitt liv lite.

Och jo... vädret ser inte speciellt lovande ut denna vecka.

 

Jag slog till direkt! 11999kr för KS16s har jag inte sett någon annanstans! Jag betalde dock bara 9500kr i kassan så jag räknar på att det ska på moms och tullavgift från Norge i efterhand. Har ni någon koll på hur det funkar?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Miche said:

Jag slog till direkt! 11999kr för KS16s har jag inte sett någon annanstans! Jag betalde dock bara 9500kr i kassan så jag räknar på att det ska på moms och tullavgift från Norge i efterhand. Har ni någon koll på hur det funkar?

Bra jobbat! Håller med det är väldigt bra pris och jag kontrollerade att det står 840wh i deras beskrivning innan jag föreslog.

Det var någon som skrev något om det. Att betalar man inte skatt till Norge så betalar man det här.

Fråga dom! Och skriv gärna svaret här. Tror att det är några fler som har undrat och det vore inte helt fel om vi kunde handla från dom istället för Ali. :)

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Miche said:

Jag slog till direkt! 11999kr för KS16s har jag inte sett någon annanstans! Jag betalde dock bara 9500kr i kassan så jag räknar på att det ska på moms och tullavgift från Norge i efterhand. Har ni någon koll på hur det funkar?

Hej!

Det är roligt att se att andra är på samma spår som jag. Jag har försökt att nå denna butik ett tag så att de kan svara på om detta är version 2 eller inte, de svarar inte. Version 2 har en koll switch på handtaget, egentligen enda skillnaden har jag nu förstått efter några dagars detektivarbete bland många i forumet( å även Jason fr ewheel i USA). Vissa har exklusivitet med större pedaler också. 

Du kommer att få betala ganska exakt 13000kr med frakt , tull och moms i slutändan. Var nästan på väg att sätta mig i bilen å köra dit men det står också att dem inte får in dem förrän den 10e.

Det som står på hemsidan, 1500W uppgraderad motor stämmer verkligen inte. Det existerar inte ens(har fått det bekräftat via Jason bl.a, men även en annan som handlat fr samma sida).

Min gissning är att det inte är KS 16s v2.

Det är ändå ett bra pris, hittade dock en dealer fr Tyskland som levererar v2:an strax under samma pris i back rubber”.

Hos tullverket.se kollade jag totala summan(kategoriserade den som elcykel, då låg tullavgifter på ca 500kr... moms 25% plus frakt)

Jag är 99% på att jag ska köpa den... men vissa försöker övertala mig till att köpa starkare, även fast jag inte kör fortare än 30 :) .

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mike Sacristan said:

Bra jobbat! Håller med det är väldigt bra pris och jag kontrollerade att det står 840wh i deras beskrivning innan jag föreslog.

Det var någon som skrev något om det. Att betalar man inte skatt till Norge så betalar man det här.

Fråga dom! Och skriv gärna svaret här. Tror att det är några fler som har undrat och det vore inte helt fel om vi kunde handla från dom istället för Ali. :)

 

Det står så här i köpevillkoren 

”Prisene, som er oppgitt i den svenske nettbutikken inkluderer ikke merverdiavgift, Norsk merverdiavgift er trukket ut av prisen, og kjøperen må betale moms i Sverige.”

På sidan först står det 11990kr ink moms. Skulle det visa sig att momsen då som tullverket räknar ut landa på närmare totalt 13000kr bör man kunna få tillgodo på det. Oavsett så var det 2500-3000kr billigare än de andra alternativen i EU där jag varit i kontakt med electricunicycle.eu och speedyfeet.co.uk. Både levererade för ca 15900kr ink moms. Jag hoppas det är mattsvart eftersom det framgick inte riktigt. Kändes som en chansning men hellre en fysisk butik i Norge än Kina. Jag kan ändå sätta mig i en bil och köra dit om det nu skulle bli jidder. Lovar att uppdatera när jag vet mer. Hoppas de håller datumet 10 Juli då de ska komma in. Tack för tipset!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Azze80 said:

Hej!

Det är roligt att se att andra är på samma spår som jag. Jag har försökt att nå denna butik ett tag så att de kan svara på om detta är version 2 eller inte, de svarar inte. Version 2 har en koll switch på handtaget, egentligen enda skillnaden har jag nu förstått efter några dagars detektivarbete bland många i forumet( å även Jason fr ewheel i USA). Vissa har exklusivitet med större pedaler också. 

Du kommer att få betala ganska exakt 13000kr med frakt , tull och moms i slutändan. Var nästan på väg att sätta mig i bilen å köra dit men det står också att dem inte får in dem förrän den 10e.

Det som står på hemsidan, 1500W uppgraderad motor stämmer verkligen inte. Det existerar inte ens(har fått det bekräftat via Jason bl.a, men även en annan som handlat fr samma sida).

Min gissning är att det inte är KS 16s v2.

Det är ändå ett bra pris, hittade dock en dealer fr Tyskland som levererar v2:an strax under samma pris i back rubber”.

Hos tullverket.se kollade jag totala summan(kategoriserade den som elcykel, då låg tullavgifter på ca 500kr... moms 25% plus frakt)

Jag är 99% på att jag ska köpa den... men vissa försöker övertala mig till att köpa starkare, även fast jag inte kör fortare än 30 :) .

Känns bra att inte vara ensam i att satsa på den här! Jag insåg också att de saftat på med motoreffekten. Efter extremt många timmar på forum och youtube vet jag precis vad KS16s levererar. Just V2 är inget jag reflekterat över och tänkt är viktigt. Dela ändå gärna den tyska sidan där du hittat V2 för liknande pris. Har betalt via Klarna och kan makulera om det nu inte skulle leverera som utlovat och då ser jag mig om efter andra alternativ. En sak är säker att KS16s är nog helt perfekt för mig. Snabbare än 30-35km/t är idiotiskt egentligen. Känns som ett givet val. För 1200w är mer än nog tror jag. Dessutom på 16hjul. De större modellerna kräver mer kraft för balansering också. Så som jag förstått det använder KS16s sin kraft maximalt. Känns gott att hitta ett etablerat märke med kvalite utan att behöva hosta upp 20000kr för något du inte ens kan köra med en gång 😂 Ska filma med tidtagning också se hur lång tid det tar att lära sig. Kommer bli kul!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Just med ewheels.no så har de inte superbra betyg från kunder. Om det beror på att kunder förväntar vanlig nordisk service på produkter som har långa spareparts leverans vet jag inte. Men just det man har en fysisk butik men kun fb messenger som kontakt får en liten larm klocka att ringa. Det som folk klagar på är att de inte är kontaktbar och de inte reagerar på e-post. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Miche jag skulle rekommendera att fundera på V2. Du får handtag i metall (v1 är i plast och spricka lättare, just detta har folk klaget på) samt lift cut off button vilket är jättebra om man skal löfte hjulet ett par trapptrin. 

Jag lärde att åka på hjulet efter ca 6-8 sessioner av ca 10min. Jag började på upfallsbacka eftersom jag har reumatism i mina ankler, knä, höften, länden/ryggen. I sådan en grad att jag inte kunna stå på ett ben.

Jag rekommenderar att filma det hjälper att se man blir bättre från session till session och det är roligt att se tillbaka på sen. 

Edited by Unventor
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Unventor said:

@Miche jag skulle rekommendera att fundera på V2. Du får handtag i metall (v1 är i plast och spricka lättare, just detta har folk klaget på) samt lift cut off button vilket är jättebra om man skal löfte hjulet ett par trapptrin. 

Jag lärde att åka på hjulet efter ca 6-8 sessioner av ca 10min. Jag började på upfallsbacka eftersom jag har reumatism i mina ankler, knä, höften, länden/ryggen. I sådan en grad att jag inte kunna stå på ett ben.

Jag rekommenderar att filma det hjälper att se man blir bättre från session till session och det är roligt att se tillbaka på sen. 

Tack för tipsen! Jag läste också en del dåliga reviews efteråt. Jag har ändå is i magen och känner att de där 3000kr jag sparar är värt det förutsatt att de levererar ett helt och funktionellt hjul. Nästan alla alternativ har varit lika obekväma egentligen. Bara Speedyfeet i England som känns genuin då jag följt hans youtubekanal och mejlat. Men där skulle det kosta 16000kr att få hem den. Kronan är inte vad den en gång var. Får helt enkelt se hur det artar sig. Nyfiken på den där tyska sidan med V2. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Unventor said:

@Miche jag skulle rekommendera att fundera på V2. Du får handtag i metall (v1 är i plast och spricka lättare, just detta har folk klaget på) samt lift cut off button vilket är jättebra om man skal löfte hjulet ett par trapptrin. 

Jag lärde att åka på hjulet efter ca 6-8 sessioner av ca 10min. Jag började på upfallsbacka eftersom jag har reumatism i mina ankler, knä, höften, länden/ryggen. I sådan en grad att jag inte kunna stå på ett ben.

Jag rekommenderar att filma det hjälper att se man blir bättre från session till session och det är roligt att se tillbaka på sen. 

Fråga till dig som är erfaren...

Hoppas jag inte byter ämne helt här. Jag håller helt med dig gällande sidan i Norge och att det är svårt att få tag i dem. Googlade också och fick dem svaren du fick. Har nu nästan bestämt mig för samma hjul(kommer fr ks14s 680wh). Jag är i diskussion med en medlem i detta forum (stationerad i Tyskland, avvaktar med kontonamn än så länge...).

Han säljer också euc tydligen och har v2an för under priset av den norska sidan(även om det inte är väldigt mkt under.) genom en Tysk dealer.

Jag känner mig bara lite osäker att handla fr vilken dealer somhelst ... finns det några man ska akta sig för? Förstår om det är svårt att svara på... köpte min sist fr eunicycle.eu .

Fråga nummer 2, om man går upp fr KS16s , vilket hjul skulle vara nästa steg i samma kategori och samma pålitlighet fast en aning starkare kanske?

Link to comment
Share on other sites

Ohh no, helt klar med hjulet förutom att jag glömde en enda kontakt (från GX16-4, aka laddporten), men uppmätte volt värden för alla 3 packen innan och glömde visst koppla ut batterierna innan jag klippte med avbrytaren??? :lol:

Var inte beredd på det så hoppade till lite och tången fick sig def en riktig smäll med 2 små hål i nu, jaja har jag sån tur att resten klarade sig så är det taget, men sån tur har man väl inte antar jag?

Mätte upp 81.3 till 81.4 mellan alla packen så serie ser ok ok iaf, trycker på on snart så vi får se bara hålla tummarna men risken finns att BMS kan ha tagit en smäll och vägrar ladda men visar sig snart, att den startar är jag övertygen om men vet snart, kan ju haft sån tur att tången agerade säkring innan det hann nå hela vägen in i BMS, hoppas på värsta fall en avbrunnen kabel men sog sagt vet snart om felsökning startar el inte?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Azze80 jag vet inte om jag klassas som erfaren 🙄 men jag kan försöka att GI lite tips hur jag tänker när jag köper grejer. 

För vissa är 2000-3000 sek värd att spara när man köper ett hjul. Men för min del är det vigtigt att man har en vis säkerhet i sit köp och kan få en förnuftig dialog med sin återförsäljare i fall något inte blev som man hade tänkt sig. 

Just det att köpa en EUC är lite krångligt pga man ofte inte kan testa den och det är dyrt att skicka på service pga vägt, storlek och batteriet. Därför kommer jag aldrig att beställa på China sites. Jag är också lite tv till UK just pga Brexit försat inte är avklarat hur det kommer att bli. 

Om man köper från Tyskland så gårwww.1radwerkstatt.de

för att bära bra, fast deres website är kass. KS social rep rekommenderar dom. Jag har dock selv köpt från Polen. Dom jag köpte mina första 2 hjul av finns inte aktivt mera. De gjorde bort sig rejält med dårlig service och kundkontakt. 

Med hensyn til vilket hjul man ska välja beror lite på var du vil göra med det och hur du vil bruka det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mike, Nils..

50/50% att jag också kommer, dividerar med jobbet nu hehehe.

Har ett projekt com äter enormt med resurser nu och precis startat upp och jag ska arbetsleda ett team där så vill såklart att jag kommer tillbaka direkt till jobbet, jag tycket att kan lika gärna vänta tills Måndag och ska försöka få till det men bör veta imorrn Torsdag kväll nån gång, ska ändå till tandläkaren då jobbet måste vänta iaf på Torsdagen så ska bråka till mig Fredag också hoppas jag.

Hjulet startade upp allt ser bra ut, ok liten sak jag är nervös över men avvaktar kanske bara är nojjig i onödan, måste ladda upp fullt en gång till sen vet jag nog om allt är som det ska med laddningen. Åkte 50-55km/h idag i ca 7-8km i streck och inte mycket voltage drop alls, faktum är att den visar nästan fullt efter det så urladdningen är def ett steg i rätt riktning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Electroman said:

Mike, Nils..

50/50% att jag också kommer, dividerar med jobbet nu hehehe.

Har ett projekt com äter enormt med resurser nu och precis startat upp och jag ska arbetsleda ett team där så vill såklart att jag kommer tillbaka direkt till jobbet, jag tycket att kan lika gärna vänta tills Måndag och ska försöka få till det men bör veta imorrn Torsdag kväll nån gång, ska ändå till tandläkaren då jobbet måste vänta iaf på Torsdagen så ska bråka till mig Fredag också hoppas jag.

Hjulet startade upp allt ser bra ut, ok liten sak jag är nervös över men avvaktar kanske bara är nojjig i onödan, måste ladda upp fullt en gång till sen vet jag nog om allt är som det ska med laddningen. Åkte 50-55km/h idag i ca 7-8km i streck och inte mycket voltage drop alls, faktum är att den visar nästan fullt efter det så urladdningen är def ett steg i rätt riktning.

Låter bra, hoppas att det löser sig så att du kan vara med! Det svajar betänkligt i väderprognoserna just nu, så vi får vad det slutar på för väder på fredag (ena stunden ska det vara regn, sedan inte så dumt och sedan regn igen.. :(). Hur mycket har du fått in nu med nya batteriet?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Electroman alright det är bara att säga till när du vet! Kul att höra att du har fått så fina framsteg med din MSX!

Postar en påminnelse så att vi har det fresh här.

Det skull regna idag men det gjorde knappt det och det var sol i flera timmar. Helt galet hur man än gör för att kolla på vädret.
Den enda gången som man vet att det verkligen regnar är när det väl regnar. 

 

On 6/27/2019 at 4:36 PM, Mike Sacristan said:

Group Ride 5:e Juli 10:00

Hej!

@Nils och jag har skrivit lite till varandra och vi har synkat så att vi ska cruisa den 5:e Juli 10:00. Nils kommer att komma över till mig då.
Jag bor på Annebodavägen 74 2tr. Det står Sacristan på dörren.
Mitt nummer: 070 444 22 47

Precis utanför mig finns det en uteplats med bord och bänkar där man kan sitta och chilla. Jag kan fixa kaffe.
Några meter bort finns det en mindre BMXbana. Den saknar lite kärlek men man kan ändå åka på den och det är rätt skoj.
500m bort finns Lisebergs fotbollsplan. Den är inte bevakad så man kan lalla runt bäst man vill där utan att någon gnäller. Den här ett 110m gummibana och annars konstgräs.
5km bort finns Älvsjö BMX-bana.
4km bort finns Hagsätra IP med ovalbana i gummi. Det har gått bra att åka på banan där och dom gnällde på mig en gång när jag åkte på gräset med min Onewheel.
5km bort finns Gubbängen IP med ovalbana i asfalt. Det är en speedway just för att åka. Den är oftast tom.

Om vi skulle pricka av allt i den ordningen skulle det vara en 19km tur.

Alla cykelvägar är fina och det finns några större varianter också.

Säg till om ni vill komma. Ange gärna vad ni har för el-fordon så att vi lättare kan planera turen.

I skrivande stund finns det 5st lediga gratis parkeringar tillgängliga utanför mig.
Det brukar finnas dubbelt så många annars tidigare på dagen.

mvh Mike

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja tvärkonstigt med vädret, kändes lite kallt på väg in till tandläkaren i Kista från Kallhäll idag men såg inget regn, ohh mötte såklart farbror blå också, ingen aning om fart med kändes def som närmare 50 iaf för nära 80% varningen, åker efter den när jag inte okar hålla i luren. Dom lyfte inte ett finger som tur är, jaja lite civil olydnad måste till ibland, under lite ansvar så, abslout. :lol:

Testar snabbladdaren nu, orginal gick bra men tar ju en jäkla tid såklart med "2400Wh" (är ju igentligen inte fullt så mycket med Sanyo GA celler) som ska fyllas på, blev dock nevös för efter att ha balanserat packet i slutet av första laddnignen så blir det såklart lite ljummet på sidorna där batteri pack med dess BMS sitter, men efter ha pluggat ur höll sig mitt pack lite små ljummet i nån timme efteråt.

Kändes iaf som för lång tid efteråt såvida inte fulladdade celler inte fortsätter balancera sig själva efter att ha pluggat ur laddaren, jaja hoppas jag var onödigt nojjig och bara letade fel till varje pris, BMS sitter ju precis emot sidan på hjulet med bara kapton tejp som skyddande lager i stort, inte ett hjul man nu vill stor-vurpa med direkt fast å andra sidan finns det alltid en risk med li ion involverat även i standard utförande så? Försvann därefter så ska se efter laddning nr 2 hur det ser ut, snabbladdar upp det mesta sen byter till orginal balanserar på slutet för bara då BMS blir ljummen.

Ja hoppas på vädret, ser ut som det bli åka imorrn om hjulet fortsätter att hålla ihop då, men hur fanken tar man sig bäst till dig då Mike? SL från mitt håll vill ja bara att man ska göra massa byten och tar lång tid, kanske finns nåt bättre, typ pendel sen hjulka resten el nåt, förslag?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Electroman said:

Ja tvärkonstigt med vädret, kändes lite kallt på väg in till tandläkaren i Kista från Kallhäll idag men såg inget regn, ohh mötte såklart farbror blå också, ingen aning om fart med kändes def som närmare 50 iaf för nära 80% varningen, åker efter den när jag inte okar hålla i luren. Dom lyfte inte ett finger som tur är, jaja lite civil olydnad måste till ibland, under lite ansvar så, abslout. :lol:

Testar snabbladdaren nu, orginal gick bra men tar ju en jäkla tid såklart med "2400Wh" (är ju igentligen inte fullt så mycket med Sanyo GA celler) som ska fyllas på, blev dock nevös för efter att ha balanserat packet i slutet av första laddnignen så blir det såklart lite ljummet på sidorna där batteri pack med dess BMS sitter, men efter ha pluggat ur höll sig mitt pack lite små ljummet i nån timme efteråt.

Kändes iaf som för lång tid efteråt såvida inte fulladdade celler inte fortsätter balancera sig själva efter att ha pluggat ur laddaren, jaja hoppas jag var onödigt nojjig och bara letade fel till varje pris, BMS sitter ju precis emot sidan på hjulet med bara kapton tejp som skyddande lager i stort, inte ett hjul man nu vill stor-vurpa med direkt fast å andra sidan finns det alltid en risk med li ion involverat även i standard utförande så? Försvann därefter så ska se efter laddning nr 2 hur det ser ut, snabbladdar upp det mesta sen byter till orginal balanserar på slutet för bara då BMS blir ljummen.

Ja hoppas på vädret, ser ut som det bli åka imorrn om hjulet fortsätter att hålla ihop då, men hur fanken tar man sig bäst till dig då Mike? SL från mitt håll vill ja bara att man ska göra massa byten och tar lång tid, kanske finns nåt bättre, typ pendel sen hjulka resten el nåt, förslag?

Blir det av så kan jag plocka upp dig sumpan med bilen om du vill, så bilar vi tillsammans söderöver sedan.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Nils said:

Blir det av så kan jag plocka upp dig sumpan med bilen om du vill, så bilar vi tillsammans söderöver sedan.

Sweet, låter grymt, tack.

Förresten, blir det någon tur i city kärnan igen framöver?

Har sin charm det med, fördelar/nackdelar som med allt annat antar jag, men när solen skiner och folk överallt kan det vara nice, som sist när vi var ut mot djurgården m.m. Kan ju försöka med flera till vare sig snart el efter Augusti

Edited by Electroman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2019 at 6:27 PM, Miche said:

Känns bra att inte vara ensam i att satsa på den här! Jag insåg också att de saftat på med motoreffekten. Efter extremt många timmar på forum och youtube vet jag precis vad KS16s levererar. Just V2 är inget jag reflekterat över och tänkt är viktigt. Dela ändå gärna den tyska sidan där du hittat V2 för liknande pris. Har betalt via Klarna och kan makulera om det nu inte skulle leverera som utlovat och då ser jag mig om efter andra alternativ. En sak är säker att KS16s är nog helt perfekt för mig. Snabbare än 30-35km/t är idiotiskt egentligen. Känns som ett givet val. För 1200w är mer än nog tror jag. Dessutom på 16hjul. De större modellerna kräver mer kraft för balansering också. Så som jag förstått det använder KS16s sin kraft maximalt. Känns gott att hitta ett etablerat märke med kvalite utan att behöva hosta upp 20000kr för något du inte ens kan köra med en gång 😂 Ska filma med tidtagning också se hur lång tid det tar att lära sig. Kommer bli kul!

De svarade äntligen :) .

 

e-wheel.thumb.jpeg.e4fbaeab9c9d576d3c1464a42a9eedac.jpeg

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/3/2019 at 12:27 AM, Unventor said:

@Azze80 jag vet inte om jag klassas som erfaren 🙄 men jag kan försöka att GI lite tips hur jag tänker när jag köper grejer. 

För vissa är 2000-3000 sek värd att spara när man köper ett hjul. Men för min del är det vigtigt att man har en vis säkerhet i sit köp och kan få en förnuftig dialog med sin återförsäljare i fall något inte blev som man hade tänkt sig. 

Just det att köpa en EUC är lite krångligt pga man ofte inte kan testa den och det är dyrt att skicka på service pga vägt, storlek och batteriet. Därför kommer jag aldrig att beställa på China sites. Jag är också lite tv till UK just pga Brexit försat inte är avklarat hur det kommer att bli. 

Om man köper från Tyskland så gårwww.1radwerkstatt.de

för att bära bra, fast deres website är kass. KS social rep rekommenderar dom. Jag har dock selv köpt från Polen. Dom jag köpte mina första 2 hjul av finns inte aktivt mera. De gjorde bort sig rejält med dårlig service och kundkontakt. 

Med hensyn til vilket hjul man ska välja beror lite på var du vil göra med det och hur du vil bruka det. 

Jag gör en copy paste" av kommentarer jag tidigare haft med andra i forum och youtube, om det är för långt att läsa så förstår jag :) . Kortfattat så var jag såld på ks16S mkt pga storlek i förhållande till pålitlighet och styrka (har haft 14s). Kanske borde ha skapat en ny tråd i forumet istället men jag är för ny för det å hajar väl inte :) , Jag ser att du har erfarenhet av ks18 , å därför är det intressant att höra vad du säger , vad du har för erfarenheter. Återigen, det är mycket text å jag blir inte ledsen om du inte svarar.

Sjukt kul iaf att se att det är en del i Sverige som håller ihop och får till en gemensam åktur. Bor själv i Tullinge å skulle nog tycka det är intressant någon gång i framtiden.

Här har du iaf lite bakgrund till varför och hur jag åker(läs kanske om du har svårt att sova :) 

 

How I ride, why and a little history (sorry if I babble on, I try to highlight the most important):

I am 170cm tall, weigh 68kg, 16" with small chassi is something that appeals but not necessarily the most important.

I bought my first 14" wheel for 2 reasons(from start):

First reason: I ride it the "last distance" to and from the train when I go to work(thats why size matter a bit).

Second, I think it is fun, although I seldom go off-road ... and I like to cruise arround 28-30km/h and don’t want to charge so often. I don't go crazy when I ride, BUT, I like to improve my riding all the time when I am out.

My 14” had 680wh battery which gave me up to 55km in best conditions (enough for me). After having ridden it for around 6months , I literally got hoocked.  I gradually took it to the store and did a lot of stuff like take it to training or just cruising for sight seeing. Love just to ride and feel free. Me and a neighbor ride together during the weekend (he has a V8 inmotion).

Something I prioritize is security and reliability of the wheel. Someone told me that if you have “more packs  of batteries installed on each side... that this would be a good thing when needing more power during acceleration and avoiding cut offs? “ .... This is also why I've chosen to go with Kingsong , due to its reputation regarding this matter. 

Why is this important for me?  I have had a process now during almost 2 months of recovery after my crash and had some time to think of what I will do. I have finally made up my mind to get back up on the horse again. I have had some help from big you tubers and others from this forum explaining how it happens and others from EUC forums. This has helped me tremendously. My accident was a combo of accelerating too fast from flat surface to big incline while pushing passed tilt back. This most likely caused me to over lean.

Last thing, I’m no rider that will buy many wheels but when I buy one, I want it to last for many years. This just makes me rethink everything , since the Tesla is so freakin tall for being a 16", it is as big as a 18" ks18L. So if I still want reliability of all components and more power (and I am no DIY person and have no dealer close by in Sweden), then I'd have consider of going with ks18L or XL or maybe even the 16x? I will never again push the unit's limit no matter which I choose. I will also buy better protection in the future. 

Again sorry for the babbling :) .

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Electroman said:

Sweet, låter grymt, tack.

Förresten, blir det någon tur i city kärnan igen framöver?

Har sin charm det med, fördelar/nackdelar som med allt annat antar jag, men när solen skiner och folk överallt kan det vara nice, som sist när vi var ut mot djurgården m.m. Kan ju försöka med flera till vare sig snart el efter Augusti

Om folk vill så är jag på i alla fall :) Jag var även ute i söndags och körde härifrån och ut i järvakilen och tillbaka. Bra tur och fina miljöer, fick till 3 mil men det kan man nog lätt utöka vad det ser ut som, så jag tänker att man kan köra en lite längre grupptur däromkring också vid tillfälle, typ 4 mil eller så (eller lite längre kanske till och med beroende på). Ja nu börjar väl folk (inklusive mig) försvinna lite inför sommaren så det kan bli svårt att få till något mer allmänt innan tidigast i mitten/slutet av augusti i alla fall.

Får hoppas att det tar sig tills imorgon, ser inte bra ut hittills.. :unsure:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2019 at 6:37 PM, Unventor said:

@Miche jag skulle rekommendera att fundera på V2. Du får handtag i metall (v1 är i plast och spricka lättare, just detta har folk klaget på) samt lift cut off button vilket är jättebra om man skal löfte hjulet ett par trapptrin. 

Jag lärde att åka på hjulet efter ca 6-8 sessioner av ca 10min. Jag började på upfallsbacka eftersom jag har reumatism i mina ankler, knä, höften, länden/ryggen. I sådan en grad att jag inte kunna stå på ett ben.

Jag rekommenderar att filma det hjälper att se man blir bättre från session till session och det är roligt att se tillbaka på sen. 

E-wheels.no har nu uppdaterar sin sida och bekräftar att det är KS16s V2 man säljer för 9500sek +frakt +moms. Så najs! Sägs komma in på Onsdag! Hoppas det är mattsvart! 👌🏻

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Azze80 said:

De svarade äntligen :) .

 

e-wheel.thumb.jpeg.e4fbaeab9c9d576d3c1464a42a9eedac.jpeg

 

 

 

 

 

Såg att de uppdaterat sidan! Skönt att få det bekräftat! Nu hoppas jag att den 10de är datumet som gäller! De skickar med TNT som tydligen hjälper till med moms osv enligt deras hemsida. Får se om de inte fastnar på vägen in utan  flyter på smidigt. Så peppad!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej @Azze80. Tråkigt att höra att du råkade ut för det. Blev du allvarligt skadad?

Bra vikt för din längd. Då är du någorlunda slim vilket passar bra som EUC rider och det ställer normala krav på vad man väljer för EUC.

Du åker på väldigt nära maxhastigheten av vad enhjulingen presterar. KS14 och 16 är okay tills dom kommer till ca 30% batteri. Precis innan dom ska reglera ner hastigheten finns det en punkt där man kan lätt få en cutoff om man inte är medveten om det. Är du på 35% batteri mot 30% batteri så kommer du fortfarande att kunna åka i toppfart trots låga resurser.
Jag skulle känna mig obekväm med att cruisa på topphastigheten av ett fordon som är självbalanserande och dessutom med låg batteri. Jag föredrar att ha större marginal.

Dimensionerna jag har hittat är följande:
Tesla - 563x420x200 (1,03 ggr större än KS16S)
KS16S - 506x462x196
KS18XL - 590x495x180 (1,15 ggr större än KS16S)
MSX - 546x490x190 (exklusive kuddarna då blir det +5cm på sidorna där kuddarna är) (1,1 ggr större än KS16S)

När man får en cut-off är det en fördel om man kan göra det till ens fel till 100%. Då har man 100% kontroll över framtida scenarion.

Det skulle krävas väldigt mycket för mig att orsaka en cut-off på min MSX. Den kommer upp i 55km/h och jag cruisar som mest i 35km/h. Jag har fått en varning en gång i 48km/h då batteriet dippade ner till 30%. Jag har även fått en varning i 53km/h. Varningen var dom första 2 av 5 pip vilket betyder att jag hade förbrukat 80% av den tillgängliga kraften. Viktigt att påpeka att jag inte cruisar i dom hastigheterna!

Åker jag på en cruise så kan det hända att jag åker 50-60km. Då har jag fortfarande 50% batteri kvar. Vilket betyder att jag inte behöver ladda den så ofta samt att jag kan fortsätta att åka och ta mig till Willys och köpa ostbågar några timmar senare. Gärna dom stora OLW Super Cheez Doodles då dom smakar mycket mer. Och jag är fortfarande inte på låg batteri.

Den sista punkten är hjulets geometri. Mindre hjul = mer hävstång = större chans att orsaka en cut-off. Försöker du orsaka en overlean på en MSX så kommer du själv att ramla av den först. Hjulets geometri hindrar den från att accelerera tillräckligt fort för en cut-off.

Mina äventyr i Tullinge:

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...