Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

30 minutes ago, mrelwood said:

Eikös se nyt ole ihan riittävän selkeää suomenkieltä ilman määrittelyäkin.

”Jos laitteen maksiminopeudeksi on ilmoitettu yli 25 km/h, tulee omistajan aina selvittää sen vakuuttamisvelvollisuus.

Laitteen nopeuden omatoiminen säätäminen korkeintaan 25 kilometriin tunnissa ei vapauta vakuuttamisvelvollisuudesta eikä tee laitteesta sallittua tieliikenteessä.”

korvausjohtajaTomi Rintala LähiTapiola Etelästä.


https://www.lahitapiola.fi/tietoa-lahitapiolasta/uutishuone/tiedotteet/tiedotteet/uutinen/1509572444860

Seuraavaksi ehkä sanot ettei vakuutusyhtiön ohjeistus ole pätevä lain määritelmä. Siinä tapauksessa kehottaisin sua etsimään ihan itse sulle kelpaavan määritelmän ”rakenteelliselle nopeudelle”.

Mielenkiintoinen näkemys vakuutusten myyjältä. Kannan tulisi perustua johonkin Suomen tai EU:n lakiin. Jos hiukan kaivelet aiheesta, niin huomaat että rakenteellisen nopeuden määritelmästä on ihmisillä runsaasti erilaisia käsityksiä. Se ei siis ole mitenkään itsestään selvä asia. Laissa esitetyt vaatimukset tulee olla selkeästi määriteltynä, jotta niitä voi noudattaa. Rakenteellisen nopeuden määrittely tehdään nykyään EU-tyyppihyväksyntävaatimuksissa. Tämä on loogista, koska eri ajoneuvotyypeille voidaan tarvita erilaisia määritelmiä. Sähköykspyörälle EU-tyyppihyväksyntävaatimuksia ei ole, joten määritelmää rakenteellisesta nopeudesta ei ole myöskään tehty. 

Esitit väitteen lukittavan firmwaren vaatimuksesta. Mihin se perustuu?

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, Eucner said:

Esitit väitteen lukittavan firmwaren vaatimuksesta. Mihin se perustuu?

Se olisi tällä hetkellä ainut käytännöllinen keino valmistaa moderni yksipyöräinen jonka maksiminopeutta ei käyttäjä itse saisi säädettyä nopeammaksi kuin 25km/h.

Mä ymmärrän rakenteellisen nopeuden noin, vakuutuksen korvausjohtaja myös, ja luin saman viranomaisen haastattelusta jossa käsiteltiin nimenomaisesti juuri näitä kevyiden sähkökulkuvälineiden uusia lakiasetuksia. Se riittää mulle, mutta ei toki olisi haitaksi kuulla jonkun lakimiehenkin näkemys tuosta lakitekstistä.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, mrelwood said:

Se olisi tällä hetkellä ainut käytännöllinen keino valmistaa moderni yksipyöräinen jonka maksiminopeutta ei käyttäjä itse saisi säädettyä nopeammaksi kuin 25km/h.

Mä ymmärrän rakenteellisen nopeuden noin, vakuutuksen korvausjohtaja myös, ja luin saman viranomaisen haastattelusta jossa käsiteltiin nimenomaisesti juuri näitä kevyiden sähkökulkuvälineiden uusia lakiasetuksia. Se riittää mulle, mutta ei toki olisi haitaksi kuulla jonkun lakimiehenkin näkemys tuosta lakitekstistä.

Kyseessä oli siis oma mielipiteesi toimivasta rajoituskeinosta. Se oli helposti ymmärrettävissä väärin lainmukaiseksi vaatimukseksi.

Kun moni esittää väitteitä, niin niissä saattaa olla perääkin. Ainakin asiaa on syytä selvittää. Valitettavasti missään ei tuoda esille mihin väitteet perustuvat. Laitoin LähiTapiolaan perustelupyynnön. Toivottavasti vastaavat.

Minusta käytännöllisempi keino on nopeuden asettamisen jälkeen poistaa appi puhelimesta. Silloin ei nopeus ole enää käyttäjän säädettävissä. Oli tässä tekninen ratkaisu millainen tahansa, niin sopivilla laitteilla nopeuden asetukseen pääsee aina käsiksi. Kyse on vain käyttäjän tahdosta ja resursseista. Sen takia on tarpeetonta lainsäädännössä asettaa liian monimutkaisia vaatimuksia. Ei myöskään ole tarpeen keksiä itse lisävaatimuksia.

Poliisilla ei ole tarvittavia resursseja lähteä tutkimaan pyörän ohjelmistosta miten sen asetuksia pystyy muuttamaan. Käytännössä valvonta tulee tapahtumaan liikenteessä tutkalla. Jos pyörä on rajattu nopeuteen 25 km/h, niin rakenteellisen nopeuden takia ei tule koskaan vaikeuksia, oli se toteutettu millä keinoin tahansa. 

Lainmukaisen tehovaatimuksen kanssa asiat ovat yhtä ympäripyöreitä. Koska sähköykspyörille ei ole EU-tyyppihyväksyntävaatimuksia, niin ei ole myöskään missään määritetty kuinka teho tulisi mitata. Tällä hetkellä ainoa tapa pyrkiä toimimaan lain mukaan on luottaa valmistajien omiin ilmoituksiin.

Suurinta osaa käyttäjistä ei nämä lainmukaisuusnäkökohdat juuri kiinnosta. On kuitenkin myös niitä ajajia, jotka esimerkiksi työn, luottamustoimien tai muiden harrastusten takia haluavat vältellä turhia törmäyksiä lain kanssa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, UniVehje said:

Jos olet itse yksi näistä, niin suosittelen vaihtamaan harrastusta tai käyttämään vain S2 tyyppistä pyörää. Liiallinen kaivaminen ja huomion hakeminen ei tule meitä auttamaan, päinvastoin. Kukaan ei koskaan tule tekemään todella tarkkoja määrityksiä näille laitteille, vaan tulevat pysymään erikoisuutena. Haluamaasi vastausta et tule mistään saamaan. Tällä hetkellä me jatkamme rakasta harrastusta pitämällä matalaa profiilia ja käyttäytymällä siivosti liikenteessä. Ketään ei kiinnosta lain kirjaimellinen seuraaminen, jos ongelmia ei ole tai huomiota tarkoituksella haeta. Meille on parasta, jos yksipyörien maine on lähinnä sähköistetty pellepyörä ja toivotaan, ettei liian moni kansalainen tai poliisi ole tietoinen näistä. Sitten vaan ajellaan hissukseen ja kovaa vain ilman muuta liikennettä. Jos haluat selkeän vastauksen laillisuudesta, niin se on jo saatu. Et voi ajella liikenteessä, ellei pyöräsi ole luokkaa Ninebot S2. Ehdotuksesi sovelluksen poistamisesta ei tule menemään missään läpi. Sähköpyörissä on jo käytännöt selvillä ja samoilla linjoilla mennään näissäkin. 

Mielestäsi siis lakia voi rikkoa, kunhan ei jää kiinni? Voisiko tätä soveltaa myös muille elämänaloille? Itse valitsen toisin. Väitteistäsi huolimatta olen edelleen sitä mieltä, että Inmotion V8F on laillinen pyörä tieliikenteessä. Valmistajan mukaan teho on 1 kW ja pyörään tehtaalla asetettu nopeudenrajoitus on 25 km/h.

Käsittääkseni EU:ssa on valmisteilla tarkempia määräyksia jalankulkua avustaville tai korvaaville liikkumisvälineille sekä kevyille sähköajoneuvoille. Ehkäpä jopa tyyppihyväksyntävaatimuksia. Mielestäni ei olisi ollenkaan huono asia, että pyörien turvallisuus varmistettaisiin yleisellä tyyppihyväksyntätestauksella. Nykyistä itsetasapainottavien laitteiden tehorajaa tulisi samalla nostaa, koska tehoa tarvitaan nopeaan ja turvalliseen jarrutukseen.

Link to comment
Share on other sites

Silloin kun sähkökäyttöiset yksipyöräiset lisättiin tieliikennelakiin muiden muutosten mukana, niin otettiin salliva asenne ja että katsotaan mihin tilanne kehittyy. Siitä syystä ei myöskään kehitetty mitään tyyppikatsastustoimintoa pyörien todellisten suoritusarvojen testaukseen.

Jos jotain sattuu, niin pätevin varmaan jos on jokin gps-trakkeri päällä, jotta voi osoittaa paljonko oli nopeus sillä hetkellä. Vakuutusyhtiö tietenkin menee mielellään nuivalla linjalla eli siinä voi valmistautua väittelemään juurikin sen takia miten laki on nyt kirjoitettu. Siinä mielessä olisi hyvä että yksipyörissä poistettaisiin tehorajat ja puhuttaisiin vain ajonaikaisesta maksiminopeudesta. Toisaalta laki saadaan pysymään sallivana kun ei törmäillä.

Jossain mielessä helpotus olleet sähköpotkulaudat, kun se on luultavasti kerännyt ne käyttäjät, joilla ei ole ymmärrystä riskeistä.

Onnettomuustilanteen voi testata vaikka niin että ajaa 40km/h seinään ja testaa miten turvavarusteet toimivat. Kun se pyörä on lopulta vain kiinalaista elektroniikka.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, UniVehje said:

Kirjottelet nyt foorumilla, jossa käytännössä kaikki me rikomme vähän lain huonosti valmisteltua kirjainta.

Aivan ja jostain syystä laillisuusnäkökohta sitten tuppaa usein jäämään keskusteluissa sivuosaan. Nyt ei ollut kyse sinusta tai minusta, vaan tulevasta kuskista. Hänen on hyvä tietää pyörää valitessaan mikä tilanne käytännössä on lain suhteen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Eucner said:

Aivan ja jostain syystä laillisuusnäkökohta sitten tuppaa usein jäämään keskusteluissa sivuosaan. Nyt ei ollut kyse sinusta tai minusta, vaan tulevasta kuskista. Hänen on hyvä tietää pyörää valitessaan mikä tilanne käytännössä on lain suhteen. 

Huhuh, tämä on ihan turha keskustelu... tai sanotaan "tulkkaus-yritys" lakiteksteistä... Jokainen meistä pitäisi ymmärtää että EUC't ei ole otettu huomioon kun lakitekstit on laadittu, joten miedät kohdellaan samalla tavalla kuten sähköpyörät / scootit. --> tämä tarkoittaa että maksimi nopeus on 25 km/h ja maksimi 1KW.

Emme voi tietää miten viranomaiset tulkitsee sen "25 km/h". jos mennään lakitupaan, niin varmasti kaivavat esinn valmistajan specsit ja mennään sitten niillä. Siellä ei sitten auttaa selitykset että "olen rajannut sen appilla menemään max 25 km/h"

Joten inmotion V8F ei ole laillinen, koska valmistajan ilmoittama maksiminopeus on 22 mph vaikkapa teho on vaan 1kw.

Edited by FinRider
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nyt kun tässä on joutunut toteamaan että on sitä kaivettava varmaan taskua enemmänkin, olisiko tietäjillä heittää vinkkiä mikä sitten olisi parin tonnin vehkeissä se fiksuin, nyt arponut KS-S18 ja inmotion V12 välillä onko ihan maku asia näitten välillä vai jotain hyvää faktaa kumpi sitten olisi parempi vaihtoehto, tietennii jos joku muu härveli olisi vielä parempi niin voi ehdottaa lisää vaihtoehtoja kyllä, tuo v12 hinta rupee olemaan jo sen verran kova että siitä ei enää raaski enempää pistää

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Tepimolli said:

Nyt kun tässä on joutunut toteamaan että on sitä kaivettava varmaan taskua enemmänkin, olisiko tietäjillä heittää vinkkiä mikä sitten olisi parin tonnin vehkeissä se fiksuin, nyt arponut KS-S18 ja inmotion V12 välillä onko ihan maku asia näitten välillä vai jotain hyvää faktaa kumpi sitten olisi parempi vaihtoehto, tietennii jos joku muu härveli olisi vielä parempi niin voi ehdottaa lisää vaihtoehtoja kyllä, tuo v12 hinta rupee olemaan jo sen verran kova että siitä ei enää raaski enempää pistää

Rippuu ihan mitä haluaa... 

Jos jousitettu niin V11 ja S18. Molemmista löytyy hyviä / huonoja puolia.

V12 tai 16X on molemmat myös hyviä vaihtoehtoja.

Samaa begode/gotwayn pyörät.

Ainut suositus mitä antaisin olisi että ostat sen jakelijalta --> sieltä saa sitten tukea kun tulee ongelmia

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, FinRider said:

Emme voi tietää miten viranomaiset tulkitsee sen "25 km/h". jos mennään lakitupaan, niin varmasti kaivavat esinn valmistajan specsit ja mennään sitten niillä. Siellä ei sitten auttaa selitykset että "olen rajannut sen appilla menemään max 25 km/h"

Erikoinen tulkkausyritys tämäkin. Ohjekirjan mukaisesti V8F:n Factory Default Speed on 25 km/h. Itse ei siis tarvitse mennä tekemään mitään muutoksia tai latailla appeja. Pyörä on valmiiksi tehtaalta laillisissa asetuksissa. Sen pitäisi poliisille ja oikeudelle riittää hyvinkin. Koska nopeus on rajattu lailliseen rajaan, niin tuskin koskaan asiaa edes tarvitsisi joutua selvittelemään.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, FinRider said:

Huhuh, tämä on ihan turha keskustelu... tai sanotaan "tulkkaus-yritys" lakiteksteistä... Jokainen meistä pitäisi ymmärtää että EUC't ei ole otettu huomioon kun lakitekstit on laadittu, joten miedät kohdellaan samalla tavalla kuten sähköpyörät / scootit. --> tämä tarkoittaa että maksimi nopeus on 25 km/h ja maksimi 1KW.

Emme voi tietää miten viranomaiset tulkitsee sen "25 km/h". jos mennään lakitupaan, niin varmasti kaivavat esinn valmistajan specsit ja mennään sitten niillä. Siellä ei sitten auttaa selitykset että "olen rajannut sen appilla menemään max 25 km/h"

Joten inmotion V8F ei ole laillinen, koska valmistajan ilmoittama maksiminopeus on 22 mph vaikkapa teho on vaan 1kw.

Kyllä yksipyöräiset silloin olivat jo maisemissa, ajelin mm. poliisisetien ohi noin vuotta ennen lain valmistumista. On siis otettu huomioon lain valmistuessa mutta silloin ei tainnut vielä mikään yli 1kw:n mennä tehoissa ja kehitys on kehittynyt.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, FinRider said:

Specsit sanoo jotain muuta... joten aivan samaa mitä ohjekirjaan on kirjoitettu koska miten todistat oikeudessa että ET ole laittanut korkeampi nopeusasetus päälle? Silloin mennään specsillä ja niitten perusteella V8F ei ole laillinen. En ymmärrä miten tämä on niin vaikea ymmärtää.

Et taida tuntea lakiasioita kovinkaan hyvin. Yleisperiaate on ettei syyttömyyttä tarvitse todistaa. Suomalaisessa oikeuskäytännössä on käytössä käänteinen todistustaakka vain tietyissä erikoistapauksissa. Tämä ei kuulu niihin.

Link to comment
Share on other sites

Eu-kilpailu lakia kannattaisi lukea, mistä olen aikaisemmin maininnut.  Suomessa oleva nykyinen laki ei ole eu-kilpailu lain mukainen. Siinä selkeästi yritetään vaikuttaa siihen minkä valmistajan specseillä tänne saisi myydä laitteita. Se ei ole eu-lain säädännön mukaista. Laki on keskeneräinen selkeästi ja silti saatu läpi. Kuten yllä myös mainittiin siinä ei oteta huomioon laitteen erikoisuutta, yksipyörä. Mitä painavempi olet sitä enemmän tarvitsee tehoa.

"Vaikesta asioista" on tehty tulkinnan varaisia ja poliisilla on todella vahvat "keinot" näiden suhteen. Tuskimpa sitä vasaraa käytetään jos sinä käyttäydyt hyvin. Mene niin hyvin liikennesääntöjä kun voit. Kannattaa lukea pyöräily sääntöjen lisäksi autoilua koskevat säännöt, koska voit joutua kevyeltä väylältä pois autojen sekaan. On omasta mielestäni, (anteeksi vain) todella vaikea suositella nuorille näitä kun käyttö on vähän niinkuin "vain omalle pihalle". Mielestäni vahvemmille laitteille tarvittaisiin lakiin selkeät vaatimukset, esim ajokortti/mopokortti jne. Näistä ei ikinä tule koko kansan laitteita siltikään vaikka kuinka olisi että kaikki saisi käyttää rajoituksetta.

Nykylaki on vaarallinen koska: Se ei tuo meille huolto firmoja laitteille. Laitteet ei ole laittomia, vaan enemmänkin, missä niitä saa käyttää? Ja miksi laki yrittää suosia vain toisia valmistajia? Miksi laitteita ei saisi aikuisille ihmisille myös? Ei tehot sinänsä pakota nopeuteen, vaan niinkuin @mrelwoodsanoi pitää meidät pystyssä. V12 mallissahan kiihtyvyyttäkin voi säätää, eteen ja taakse suuntaan erikseen. Voi siis ottaa löysän kiihdytyksen ja tiukan "jarrun".

Koska meillä ei ole huolto firmoja on syytä olettaa, että käyttöön liittyvät riskit olisi suurempia. Jostain syystä Suomalaiset yksipyöräilijät ovat pystyneet osoittamaan kaikkia väitteitä vastaan: Ei niitä pelättyjä onnettomuuksia. Ja tämä ilman virallisia huoltofirmoja. Mutta tilanne pitäisi saada muutettua. Tiukentakaa sitä kuka näitä käyttää voi, ja antakaa meille ne firmat jotka osaa plärätä näitä! 

Ja mitä tulee jalkakäytävällä ajelusta, minulla on siitä kokemusta, että poliisi ei tunnistanut lakia. (Kävely vauhdilla madellen) Tarvittiin 3-sinimiestä kunnes laki muistui mieleen. Suosittelen kävelykadulla kulkemaan todella hiljaisia nopeuksia jos sinne on mentävä. Näin epäselvyyksiä välttäen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MarkoMarjamaa said:

Toivotaan että valvonnan kiristykset koskevat vain sähköpotkulautoja ja pyöräilijöitä.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008186056.html

Police shenanigans 101: How to make a quick buck to fill in your fine quota for the month:

1. Find a spot in city center with at least one of these a) a horrible unrideable cobblestone surface b) heavy bus traffic c) tight lanes so that cars and buses don't have space to go around bicycles. Bonus if it's all 3!

2. People are naturally terrified to ride anything less than a 2 ton car on a meat grinder like that so they will naturally go on the sidewalk

3. That's where you cast your net, relax and wait... Easy money. Bonus if you make some poor student cry because he won't be able to make rent this month :D 

4. Invite a journalist so he can write a story of what a hero you are

P.S. attached street view image from the spot they were fishing at.... No words... I'm not a fan of those teenagers the rentals, but this is just ridiculous. Instead of recognizing an infrastructure defect with this bit of road in the city center they punish people for doing the only remotely safe thing to do in the situation.

2021-08-11 20_38_46-Desktop.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, FinRider said:
4 hours ago, Tepimolli said:

Nyt kun tässä on joutunut toteamaan että on sitä kaivettava varmaan taskua enemmänkin, olisiko tietäjillä heittää vinkkiä mikä sitten olisi parin tonnin vehkeissä se fiksuin, nyt arponut KS-S18 ja inmotion V12 välillä onko ihan maku asia näitten välillä vai jotain hyvää faktaa kumpi sitten olisi parempi vaihtoehto, tietennii jos joku muu härveli olisi vielä parempi niin voi ehdottaa lisää vaihtoehtoja kyllä, tuo v12 hinta rupee olemaan jo sen verran kova että siitä ei enää raaski enempää pistää

Rippuu ihan mitä haluaa... 

Jos jousitettu niin V11 ja S18. Molemmista löytyy hyviä / huonoja puolia.

V12 tai 16X on molemmat myös hyviä vaihtoehtoja.

Samaa begode/gotwayn pyörät.

Ainut suositus mitä antaisin olisi että ostat sen jakelijalta --> sieltä saa sitten tukea kun tulee ongelmia

Palaan vielä tähän kymykseen.

Kävimme äsken kaverin kanssa ajaamassa Nuuksiossa. Meillä on molemmilla S18. Mun on batch 1 ja hänen on batch 3. Minä painan (varusteiden kanssa) noin 80 kg ja hän on 107 kg.

Hänen matka loppui Oittaan. Ajokilometrejä oli kertynyt 47 ja akku oli jäljellä 8%. Tiltbacki oli niin paha että sitä ei kannattunut ajaa enää. Meni muuten tosi nopeesti 30% -> 10% jostain syystä... soitettiin hänen vaimolleen joka tuli noutaa hänet Oittaasta.

Minä jatkoin matkaa ja ajoin kotiin. Kotiin saapuessa olin ajanut 56 km ja akku oli jäljellä 27%.

meidän keskinopeus oli 20.6 km/h (average riding speed)

Minun average energy consumption oli 15.3 Wh/km ja hänen oli 22+

Summa summarum on kai että jos olet kookkampi kaveri ja haluat enemmän kuin 50 km range, niin ei ehkä kannattaa hankkia S18... Meille se riittää vallan mainiosti koska emme yleensä tee näin pitkiä lenkkejä ilman lataustaukoa.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, FinRider said:

Palaan vielä tähän kymykseen.

Kävimme äsken kaverin kanssa ajaamassa Nuuksiossa. Meillä on molemmilla S18. Mun on batch 1 ja hänen on batch 3. Minä painan (varusteiden kanssa) noin 80 kg ja hän on 107 kg.

Hänen matka loppui Oittaan. Ajokilometrejä oli kertynyt 47 ja akku oli jäljellä 8%. Tiltbacki oli niin paha että sitä ei kannattunut ajaa enää. Meni muuten tosi nopeesti 30% -> 10% jostain syystä... soitettiin hänen vaimolleen joka tuli noutaa hänet Oittaasta.

Minä jatkoin matkaa ja ajoin kotiin. Kotiin saapuessa olin ajanut 56 km ja akku oli jäljellä 27%.

meidän keskinopeus oli 20.6 km/h (average riding speed)

Minun average energy consumption oli 15.3 Wh/km ja hänen oli 22+

Summa summarum on kai että jos olet kookkampi kaveri ja haluat enemmän kuin 50 km range, niin ei ehkä kannattaa hankkia S18... Meille se riittää vallan mainiosti koska emme yleensä tee näin pitkiä lenkkejä ilman lataustaukoa.

 

Ja lisään vielä S18 omistavana, että ajotyyli vaikuttaa paljon. 

Itse olen laskenut että pääsisin omalla ajotyylilläni 70-75km, keskinopeus yleensä 25km/h ja painoa minulla noin 95kg.

Tosin muutamia yli 50km matkoja tehneenä on väittänyt minulle vielä n.40% varausta, mutta yleensä tosiaan putoaa nopeasti lopussa akun varaus. 

5 hours ago, Tepimolli said:

Nyt kun tässä on joutunut toteamaan että on sitä kaivettava varmaan taskua enemmänkin, olisiko tietäjillä heittää vinkkiä mikä sitten olisi parin tonnin vehkeissä se fiksuin, nyt arponut KS-S18 ja inmotion V12 välillä onko ihan maku asia näitten välillä vai jotain hyvää faktaa kumpi sitten olisi parempi vaihtoehto, tietennii jos joku muu härveli olisi vielä parempi niin voi ehdottaa lisää vaihtoehtoja kyllä, tuo v12 hinta rupee olemaan jo sen verran kova että siitä ei enää raaski enempää pistää

Tosiaan päätöksessä kannattaa miettiä minkälaista ajoa meinaa pääasiassa ajella. Itse ajelen paljon metsäreittejä niin onhan tuo jousitettu pyörä ihan kuningas sielä, mutta sitten valitettavasti vielä joutuu karsimaan matkasta pois. (Ehkä joskus tulee parempi versio)

Eli ensimmäiseksi mielestäni kannattaa miettiä onko matka tärkeä ominaisuus sinulle, koska sillä karsii jo monta vaihtoehtoa. (Tiedän että alussa kun harjoittelee sillä ei ole väliä, mutta kun kehittyy niin haluaako sitten ajella pidempiä matkoja, koska hauskaahan tämä on eikä malta välillä pitää taukoa)

Link to comment
Share on other sites

Taas 5- vuotisjuhla!

Tällä kertaa toki henkilökohtainen (eli tämä voisi oikeastaan mennä tuonne off-topicciin). Mutta nyt pitää kehua itseään sen verran, että eilen tuli viisi vuotta täyteen pyörän päällä! Ainakin toisinaan.

Tilasin ensimmäisen pyöräni siis Alista 21.7.2016. Ja pyörä saapui 11.8.2016. Siitä sitten opettelemaan. Kuukausi meni ennen kuin eka kertaa onnistui ajamaan ilman tukea edes jonkinlaisen matkan.

Tehoa tässä hirmussa oli valmistajan mukaan jopa 350 wattia ja akku kesti aika tasan 4 kilometrin ajon. Oppipahan ajamaan varovasti. Ja hitaasti. Ja oppi aika varhain, mitä "Overlean" tarkoittaa

old_14_inch2.jpg

 

Jos etsii vielä hassuja yhteensattumia, niin tuo pyörän tilauspäivä oli täsmälleen sama päivä kun @dside loi topicin "Finnish Riders - Suomalaiset ajajat". En minä tästä foorumista vielä siihen aikaan mitään tiennyt. 

Mitäs muistoja teillä on eka pyörästänne?

-Z-

 

Edited by Zwheeler
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Zwheeler said:

Mitäs muistoja teillä on eka pyörästänne?

 

Että se kaatoi persiilleen alamäessä. Ninebot c+ oli itseasiassa 16" ja pedaalit oli aika isot. 450W ja 220WH 55.5v akku, joka tyhjeni itsekseen.

MSP:n tulee myyntiin, jos V12 joskus ilmestyy.:P 

 

image.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lirva said:

Että se kaatoi persiilleen alamäessä. Ninebot c+ oli itseasiassa 16" ja pedaalit oli aika isot. 450W ja 220WH 55.5v akku, joka tyhjeni itsekseen.

MSP:n tulee myyntiin, jos V12 joskus ilmestyy.:P 

 

image.png

Jos näin käy, on hyvinkin mahdollista, että olen kiinnostunut. Jos joku muu harkitsee pyörän myyntiä, voi laittaa myöskin minulle viestiä.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...