Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

On 7/22/2021 at 5:30 PM, Wolverine said:

Vähän aikaa sitten oli KingSong tunnettu nimeltään LockSong. Onko tilanne nyt muuttunut ja olemmeko valmiita uudelleen suosittelemaan ja ostamaan pyöriä kyseiseltä valmistajalta?

Eikös näissä ollut kyse siitä että pyöriä jotka oli tarkoitettu pelkästään kiinan markkinoille myytiin ulos maasta tms ja siksi jotkut aliexpressistä tms mallit lukittiin? 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Slimewheel said:

ihme kallistelut ajon aikana vähän ärsyttää.

Tämä viittaa tavallisesti kalibroinnin tarpeeseen. Oletko jo kalibroinu pyörän vatupassin avulla ja kiinteällä alustalla? Pyörän asennon on oltava pystysuora hyvin tarkasti.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Slimewheel said:

Eikös näissä ollut kyse siitä että pyöriä jotka oli tarkoitettu pelkästään kiinan markkinoille myytiin ulos maasta tms ja siksi jotkut aliexpressistä tms mallit lukittiin? 

Kyllä, näin se oli lyhyesti. Tämän lisäksi Kiinan ulkopuolella oli paikallisissa kaupoissa näitä pyöriä myynnissä. Lukitsemalla pyörät KingSong uskoi rankaistavan jälleenmyyjiä, mutta itse asiassa uhrina olivat asiakkaat. Lisää tähän vielä turistit, jotka kävivät Kiinassa lomailemassa ja ostivat paikallisesta kivijalkamyymälästä pyörän, niin kotimaassaan näillä ei tehnyt enää yhtään mitään. Aikamoinen sotku. Ajattele sitä sellaisenaan, että ostat auton ulkomailta, tulet Suomeen sen kanssa ja sitten se lukitaan, koska sitä ei ole tarkoitettu Suomen markkinoille. Absurdi, eikö olekin. Näin syntyi nimi LockSong.

Edited by Wolverine
paikalissa = paikallisissa
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 7/23/2021 at 1:11 PM, Tasku said:

Tässä muuten kertauksena pyöräilijän liikennesäännöt, mitkä päivittyi tuossa:
https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot?fbclid=IwAR024MjP0vidHT5Zn3j0iezJ12c9jeTCeLsu86h8-bjSGa_Vhlba1J1tex4#pyörän-varusteet-ja-kuormaaminen

Tästä tuli mieleen että pyöräliitolla on jäsenjärjestöjä eri paikkakunnille. Mietin vaan pitäisikö kysellä sinne suuntaan, jos sinne voisi EUC-etujärjestön luoda jäsenjärjestönä.

En tiedä tulkitsenko nyt väärin, mutta näiden sääntöjen mukaan vähintään puolet matkoista pitäisi ajaa ajoradalla/autotiellä koska "lähtökohtaisesti pyörätie on yksisuuntainen" ja hyvin useilla teillä ei ole edes pyörätietä jolloin pitäisi ajaa autotiellä molempiin suuntiin ainakin pk-alueella.

Itse pyrkinyt välttämään autoteillä ajamista koska yleisesti ottaen autoilijat eivät vaan noteeraa ja pahimmillaan on lähtenyt jahtaamaan murhanhimoisesti, mutta näiden sääntöjen mukaan lähes jokainen matka jonka olen ajanut olisi pitänyt ajaa autotiellä ja se vaan ei ole turvallista etenkin kun pitäisi myös ajaa alle 25km/h. Ylläolevat autotiellä ajamisen säännöt koskevat myös >=13v pyöräilijöitä ja sähköskoottereilla ajavia ja sehän on täysin järjetöntä kun huomioi miten joka neljäs autolija keskittyy kaikkeen muuhun kuin itse ajamiseen.

Tuntuu vähän kuin olisivat kirjoittaneet säännöt Amsterdamin pyöräutopian mukaan ja unohtaneet että täällä olemassa oleva liikenneinfrastruktuuri ei vaan sovellu siihen. 

Miten tai missä te yleisesti ajelette?

Link to comment
Share on other sites

Itse ajelen pääsääntöisesti pyörätiellä aina ja jos ei vaan ole tilaa/mahdollisuuksia ajella niin lyhyitä pätkiä ajoradalla. Pyörällä ja potkulaudoilla pitäisi myös tietääkseni ajaa ajoradalla jos ei pyörätietä ole niin samoilla säännöillä yritän mennä. Kävelytiellä pyrin ajamaan hyvin hitaasti jos on paljon ihmisiä liikenteessä. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Slimewheel said:

Itse ajelen pääsääntöisesti pyörätiellä aina ja jos ei vaan ole tilaa/mahdollisuuksia ajella niin lyhyitä pätkiä ajoradalla. Pyörällä ja potkulaudoilla pitäisi myös tietääkseni ajaa ajoradalla jos ei pyörätietä ole niin samoilla säännöillä yritän mennä. Kävelytiellä pyrin ajamaan hyvin hitaasti jos on paljon ihmisiä liikenteessä. 

Itsekin pyrkinyt juurikin tämänlaiseen perusjärkevään kaikille turvalliseen ajeluun missä jalankulkijoiden turvallisuus ja mukavuus ykkösenä, mutta tuo tieliikennelaki/pyöräliiton sivu oli kyllä hyvin hämmentävä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kun tulee alamäki niin tosiaan tuo 25km/h on jännä. Muut menee sitä mitä pääsee mutta me ei saada. Siinä aiheutuu vaaratilanteita. Polkupyöräilijöiden parissa leviää ohjeet että jos menet kovaa niin mene autotielle. Olisipa asiat näin meillekin. Tosin se on ikävää kun auto viuhahtaa vierestä ja tuuli tuntuu ohjauksessa.. 

Kevyelle väylälle sääntöjä on niin paljon. Parasta olisi, että edellä menijän mukaan nopeutta säädettäisiin. Näin lähella toisiaan liikkujien nopeuidet olisi samankaltaisia! Itse toimin näin erityisesti yhteisillä väylillä jalankulkijoiden kanssa. Yksi ohittaja kerrallaan. Risteys alueissa kuolee väkeä joten siihen tarvitsisi niitä sääntöjen osaamista ja varovaisuutta. Ilta- ja yö-aikaan sattuu myös enemmän, on loogista että se voitaisiin ottaa huomioon opetuksessa.

Sen sijaan, että aina mietittäisiin sitä maksimi nopeutta, niin olisi aika soveltaa nopeusrajoituksia, (esim) että nopeus pitäisi sopeuttaa muihin liikkujiin edellä. Isojen nopeuksien erotus on se missä vaaroja syntyy. Henkilökohtaisesti koen, että joku testi/koe tai mopo/ajokorttien kaltaiset opettelut tuovat sitä osaamista ja turvallisuutta kaikille liikkujille. Nämä toimet ennaltaehkäisevät onnettomuuksia koulutuksella.

Tulevaisuuden näkymissä kevyen-väylän liikenne tulee kasvamaan ja nuo kaistat jotka nyt ovat kovin tyhjiä voivat ruuhkautua solmukohdissa.

Jatkuvasti näkyy pyöräliikenteen mittauksia, ne on semmosia paineletkuja ja laskevat paineen muuttuessa kulkijoita. Varmaan hyvää dataa niin tietää minne mennä pysäyttelemään kun haluaa sakkoja jakaa :whistling: Vaikka siis infraa-mielessä näitä mittaillaan.. (olisi kiva tietää ketkä nämä datat saa kaupungilta)

2 hours ago, Slimewheel said:

Kävelytiellä pyrin ajamaan hyvin hitaasti jos on paljon ihmisiä liikenteessä.

Mutta suosittelisin välttämään. Olen huomannut että sitä ei ole katsottu hyvällä. Myös joku voi tarttua puhelimeen.. väärä ilmoituskin on tutkittava kuulemma. Laissa lukee että saa ajaa kävely vauhtia mutta tätä ei meinattu tunnistaa. Odottelin puolisen tuntia ja siinä kilauteltiin "kavereille" että mitä laissa lukee. Jatkoin matkaa "jotain oppineena" niinkun minulle sanottiin poistuessani, hieman hämmentyneenä siis. Tämä siis kävely nopeudella ajelusta kun pyörätie kyltti oli peitetty, ihan kävely tahtiin. Mutta olen varma jos en olisi lakia osannut mainita niin olisin sakon saanut.

 

2 hours ago, choopaloopa said:

Itse pyrkinyt välttämään autoteillä ajamista

Jos autotie on 30km/h tai 20km/h katu rajoitus, niin niissä nopeudet (pitäisi) olla kohdillaan yksipyörille. Moni autoilija kuitenkin ajaa, kun silmä ei valvo 10-15km/h ylinopeutta. Jo 40km/h on semmoinen vähän, että ne autoilijat (nykyään puhelin kourassa) meinaa ajaa päälle. Nopeus ero on selkeä jos autolla ajetaan kuten sanoin pientä ylinopeutta. Se on vähän niinkun että "Mene uimaan, mutta sidotaan sulta jalat yhteen, se on turvallisempaa."

Autotien hyviin puoliin kuuluu että siinä on paremmin reaktio aikaa ja hyvä näkyvyys. Mutta takaa tuleva liikenne voi olla vaarallinen meille. Jos tehopyöristä saisi kaiken ottaa käyttöön niin 40km/h tiet olisi mahdollisia.

Autotien huonoihin puoliin kuuluu, että siellä törmäykseen voi kuolla. Mielestäni tässä pitäisi antaa mahdollisuus rajoittaa pyörä ja vaihtoehtona sitten siitä voisi saada mopoa vastaava rekisteröinti. Tällä tarkoitan sitä että osa varmasti haluaa vain ajaa pyörätiellä eikä he halua että heidät pakotettaisiin autotielle, siksi heille pitäisi antaa mahdollisuus rajoittaa pyörä. (Esimerkkinä: Pakko valita laite joka jaksaa kannatella. Kaikki ei vaan ole niinkun mainoksissa. Eikö olisi aika heidätkin huomioida?) Laissa mopoksi rekisteröinti ei vaan onnistu, se luokka on jo niin oma juttunsa. Joku oma luokka taas voisi ratkaista asian. (jee lisää lakeja jotta valvominen olisi jännenpää=?)

Edited by Tasku
Jos olet hieman "pullaa" syönyt niin siitä peppu pyöreäksi tulee.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Juuri eilen meinasin joutua ainakin todistamaan ellen jopa osallistumaan teinipoikien vuokrasähköpotkulaudoilla aiheuttamaan kolariin. Edempänä kulkeva kaarsi nollanäkyvyydellä kevyen liikenteen väylän vasenta reunaa, sitä laitteen maksimivauhtia tietenkin, ja omaa oikeaa reunaansa vastaantuleva polkupyöräilijä joutui väistämään molemmat pojat vasemmalta puolelta, ajautuen mun kanssa törmäyskurssille. Aloin onneksi hidastaa heti kun näin poikien ajavan vaarallisesti ja väärin.

Vuokralautailijoilla kun ei ole sisäistä motivaatiota opetella alkeellisimpiakaan liikennesääntöjä, siihen tulisi olla ulkoinen pakote. Ykspyöräilijät on keskimäärin tosi fiksua väkeä liikenteessä koska sitä ajamista on joutunut vähän treenaamaan, ja oma nahka on jopa hiukan konkreettisemmin pelissä kuin polkupyöräilijöillä tai edes vuokralaudoilla.

Jossain englanninkielisessä ketjussa tuli myös esille tuo erinomainen ehdotus juuri tähän nopeusero-ongelmaan, eli että kulkuväylät olisi käytössä nopeusluokittain eikä kulkuvälineen tyypin/luokan perusteella. Kyllähän niillä nopeilla sähköfillareillakin jotkut varmasti ainakin joskus haluaa ajaa ihan fillarivauhtia eikä aina paahtaa ajoradalle soveltuvaa nopeutta.

Esimerkiksi: Kävelytiet 0-10 km/h, pyörätiet 10-30 km/h, ja siitä eteenpäin ajoradalle. Tietty poikkeuksena Helsingin Kalliot ja muut, joissa ajoradan nopeudetkin on tasa-arvoisten risteysten takia suurimmaksi osaksi alle sen 30km/h. Ja siellä onkin luontevaa ajaa ykspyörälläkin ajoradalla, koska nopeudet ja kiihtyvyys juurikin mätsää muun liikenteen kanssa.

Ykspyöriäkin on kuitenkin liikkeellä S2:sta Shermaniin, on suorastaan naurettava ajatus sumputa ne liikenteessä samaan ryhmään. Kuka hullu nyt lähtisi vaikka aloittelijana jollain Inmotion V8:lla tonne autojen sekaan, vaikka se olisikin Sherman-konkarille ihan arkipäivää.

Tällainen nopeusluokitus lisäksi ryhmittäisi kaikki tulevaisuudenkin kulkuvälineet sopivalla tavalla ilman että aina tulisi tehdä lakiin lisäyksiä tai muutoksia. On varmaa että uudenlaisia kulkupelejä kyllä tulee markkinoille taas vuosikymmenen sisään.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, mrelwood said:

Esimerkiksi: Kävelytiet 0-10 km/h, pyörätiet 10-30 km/h, ja siitä eteenpäin ajoradalle.

Tuohon vielä juoksijoille 15km/h mahdollistava lisäys kävely tielle. Aika hyvältä näyttäisi jo. Poikkeuksia nopeuksiin voisi laskea alamäkiin. Rajoitteita nopeuksiin voisi luoda risteykset, mihin loogisesti ennakkoon hidastamalla pystyy varmistamaan paremmin risteysalueen turvallisuuden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Minun pitäisi hankia uusi kypärä. Onko ehdotuksia, että millainen ja mistä voisi hankkia sellaisen? Itse olen vähän listannut vaatimuksia kypärälle: koko 58 cm, hyvä ilmanvaihto, avattava iso visiiri (laaja näkökenttä), sisäänrakennettu aurinkovisiiri / avattava aurinkovisiiri, paino < 1500 g ja leukasuoja. TSG Pass on ilmeisesti sellainen, mutta se on kallis. Olisiko muita vaihtoehtoja?

 

Olisiko hyvä idea hankkia jotain näistä:

https://www.xlmoto.fi/mp-ajovarusteet/off-road-kyparat_c1746/adventure-kyparat_c1842/adventurekypara-acerbis-reactive-graffix-valko-punainen_pid-PM-4579631

https://www.xlmoto.fi/mp-ajovarusteet/off-road-kyparat_c1746/adventure-kyparat_c1842/kypara-oneal-sierra-ii-crank_pid-PM-0075524

Edited by Wolverine
Linkkejä
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Wolverine said:

Minun pitäisi hankia uusi kypärä.

Ainut mitä osaan sanoa tuontyylisistä kypäristä on, että valitse kevyin mitä löydät. Parinkin sadan gramman ero vastaa jo perus pyöräilykypärää, ja painavan kypärän kannattelu käy pidemmillä reissuilla aika raskaaksi.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Wolverine said:

Minun pitäisi hankia uusi kypärä. Onko ehdotuksia, että millainen ja mistä voisi hankkia sellaisen? Itse olen vähän listannut vaatimuksia kypärälle: koko 58 cm, hyvä ilmanvaihto, avattava iso visiiri (laaja näkökenttä), sisäänrakennettu aurinkovisiiri / avattava aurinkovisiiri, paino < 1500 g ja leukasuoja. TSG Pass on ilmeisesti sellainen, mutta se on kallis. Olisiko muita vaihtoehtoja?

 

Olisiko hyvä idea hankkia jotain näistä:

https://www.xlmoto.fi/mp-ajovarusteet/off-road-kyparat_c1746/adventure-kyparat_c1842/adventurekypara-acerbis-reactive-graffix-valko-punainen_pid-PM-4579631

https://www.xlmoto.fi/mp-ajovarusteet/off-road-kyparat_c1746/adventure-kyparat_c1842/kypara-oneal-sierra-ii-crank_pid-PM-0075524

Tuo Sierra on ainakin näkyvä! Itse ajelen X-Lite 601.llä kun se on motohommista jo vanhastaan. Hiukan ehkä overkill MP kypärä on  , optimaalisin olisi jokin DH tyyppinen kypärä näille vauhdeille  https://www.bikeinn.com/Pyöräily/bell-super-dh-mips-downhill-helmet/137016976/p  Ajattele että sen kanssa pitää kumminkin kuljeskella sitten, itse käytän sen verran kamppeita että ne saa kaikki kypärän sisään ja loput reppuun. Vain käytössä olevista suojista on apua!

Kasvojen suojausta ihan kokonaan (eli ei-avokypärällä) suosittelen lämpimästi. Nimenomaan niitten kolhujen kanssa työskentelen ja ollaan tehty tutkimustakin näistä sähköskuuttien aiheuttamista kasvovammoista (ks Iltalehdenkin juttu tästä alkukesästä kun annoin jonkun haastattelun, siinä on ihan hyvää kuvaa siitä mitä voi tapahtua) ja jos skuutit altistavat useammin naaman kolhiintumiselle niin EUCt hyvin mahdollisesti heittävät naamalle ensimmäiseksi (ei ole tutkimustuloksia olemassakaan aiheesta toisaalta). Kiva se on ajella minimikamppeilla mutta joka ikinen vähänkin itseään kolhinut on miettinyt ensimmäiseksi että "hankin heti kunnon kypärän/en enää aja/ei ehkä olisi pitänyt" jne.  Tuohon on jo tottunut duunissa 🙄

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, metsamyyra said:

Tuo Sierra on ainakin näkyvä! Itse ajelen X-Lite 601.llä kun se on motohommista jo vanhastaan. Hiukan ehkä overkill MP kypärä on  , optimaalisin olisi jokin DH tyyppinen kypärä näille vauhdeille  https://www.bikeinn.com/Pyöräily/bell-super-dh-mips-downhill-helmet/137016976/p  Ajattele että sen kanssa pitää kumminkin kuljeskella sitten, itse käytän sen verran kamppeita että ne saa kaikki kypärän sisään ja loput reppuun. Vain käytössä olevista suojista on apua!

Kasvojen suojausta ihan kokonaan (eli ei-avokypärällä) suosittelen lämpimästi. Nimenomaan niitten kolhujen kanssa työskentelen ja ollaan tehty tutkimustakin näistä sähköskuuttien aiheuttamista kasvovammoista (ks Iltalehdenkin juttu tästä alkukesästä kun annoin jonkun haastattelun, siinä on ihan hyvää kuvaa siitä mitä voi tapahtua) ja jos skuutit altistavat useammin naaman kolhiintumiselle niin EUCt hyvin mahdollisesti heittävät naamalle ensimmäiseksi (ei ole tutkimustuloksia olemassakaan aiheesta toisaalta). Kiva se on ajella minimikamppeilla mutta joka ikinen vähänkin itseään kolhinut on miettinyt ensimmäiseksi että "hankin heti kunnon kypärän/en enää aja/ei ehkä olisi pitänyt" jne.  Tuohon on jo tottunut duunissa 🙄

 

 

Kiitos ajatuksistasi. Down Hill (DH) kypärä on se mitä olen itse ajatellut nyt viime aikoina. DH soveltuu erinomaisesti EUC kuskeille toisin kuin perinteinen moottoripyöräkypärä. DH kypärä TSG Pass on itselläni jatkuvasti mielessä. Ehkä se olisi kuitenkin sopiva kypärä meikäläiselle. Minun on sitten hankittava rintavaljaat actionkameraan, kun nykyinen kiinnitys on kypärässä. Se ei ole tietysti ongelma.

 

Meillä Suomessa onneksi EUC-kuljettajat käyttävät aktiivisesti suojavarusteita, toisin kuin jossain muualla maailmassa. Suojavarusteista on ollut ihan varmasti puheita myös miiteissä. Mutta eri aihe on vuokrattavat sähköpotkulaudat. Jos katsomme, miten ihmiset ajavat näillä, ei ole ihme, että onnettomuuksia tapahtuu. On todella sääli, että ei-niin-älykkäät ihmiset rasittavat terveydenhuoltojärjestelmää tällä tavalla. Niillä, joilla on henkilökohtainen sähköpotkulauta, on yleensä suojavarusteet ja myös ymmärrys siitä, miten näillä ajetaan.

 

Henkilökohtaisesti käytän aina suojavarusteita ja suosittelen käyttöä myös muille.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/30/2021 at 6:11 PM, Wolverine said:

Minun pitäisi hankia uusi kypärä. Onko ehdotuksia, että millainen ja mistä voisi hankkia sellaisen? 

Minä ostin Fox Proframe:n. Bikesterissä myyvät montaa eri variaatiota tuosta, mutta minun ostamani taisi olla tämä 750 grammaa (!) painava versio.

Olen tykännyt.

https://www.bikester.fi/fox-proframe-matte-pyorailykypara-miehet-M107698.html?vgid=G921393&cgid=s6463

Tämähän on "vain" pyöräilykypärä, ja avomallinen sellainen, mutta valintaan vaikutti eniten

a) paino (tulee käytettyä) ja se, että

b) Kuji Rolls ainakin jossain videossa käytti tuollaista :D

my 2c

- Z -

Edited by Zwheeler
Vihdoin pääsi sellaisen editorin ääreen jossan on <del> näppäin!
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hello finiish riders

I am from the french Alps, and will be traveling to finland for work mid-august. After my assignment, I plan on staying one or two days (monday 16 and tuesday 17) in Helsinki, to visit, before catching my plane. I would love to visit on a EUC, and would also love to meet some EUC riders ?

Can I rent a wheel from one of the riders for a couple of days ? I have been riding for two years and did thousands of kilometers, i'm a lightweight and I respect the gear ;-)

Thanks for your info and maybe see you there !

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 7/30/2021 at 6:11 PM, Wolverine said:

Minun pitäisi hankia uusi kypärä. Onko ehdotuksia, että millainen ja mistä voisi hankkia sellaisen?

Vielä vähän lisää samasta asiasta, kun viimein pääsin sellaisen päätelaitteen ääreen, jossa on ihan oikea näppis :)

Itsekin haeskelin viime syksynä kokokypärää ajatellen työmatkan haasteita kuten sadetta ja räntää. Tuli jopa tilattua tuo TSG Pass, mutta jotenkin ei vain tuntunut hyvältä. Rajoitti liikaa näkyvyyttä ja oli liian raskas (siis mielestäni). Palautin siis. Pitää vielä sanoa että penskana tuli ajettua prätkällä aika paljon ja (sen ajan) kypärät on kyllä aika tuttuja

Nyttemmin olen siirtynyt siihen lahkoon, jonka mukaan ihan mahdollisimman kevyt kypärä on se paras. Alle voi laittaa erilaisia  kypärähuppuja ja vastaavia tarpeen tullen. Parempia käytössä kuin nuo halvat kokokypärät,  IMHO

Vaan mitä  mieltä ovat herrat @mrelwood tai @FinRider, jotka käsittääkseni ajavat läpi vuoden (ehkä pahinta pakkaskautta lukuunottamatta?)

-Z-

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Itse olen suosinut kevyttä mallia. Avonaisella leukasuojallisella mallilla pärjää suurimman osan vuodesta. Alle voi laittaa kypäräpipon. Talvella olen kuitenkin käyttänyt TSG Passia ihan vaan visiirin tuoman suojan vuoksi. Visiiri vähän huurtuu, mutta vähemmän kuin ajolasit naaman suojaavan hupun kanssa. 

Mulla on käyttämättömänä ja myynnissä M-kokoinen Cratoni C-Maniac. Äärimmäisen kevyt kypärä, mutta vähän heppoinen myös. Nykyään ajelen Bell Super Air R mallilla, joka on myös aika kevyt ja tosi jämäkkä ja mukava. TSG Pass on tosiaan käytössä vain, jos on niin kylmä, että tarvitsee suojata koko naama (alle +6). Muuten en löydä siitä mitään muuta hyötyä verrattuna kevyempään avonaiseen malliin. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Namuhan said:

Itsellä tuo TSG Pass kypärä. Sanosin että aika turhan kuuma tulee jos ulkolämpötila on +21 astetta. Saisi olla muutama tuuletusaukko lisää, jotta hiki ei puskisi läpi. 

Hiki hatussa TSG Passilla kertoo liian alhaisesta nopeudesta /s

Pidätkö visiiriä edes vähän raollaan? Helpottaa jo paljon kun jättää sormen verran visiiriä auki. Seisoessa ei kuumudelle voi juuri tehdä mitään sillä kypärä nojaa passiiviseen ilman kulkuun.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/30/2021 at 6:11 PM, Wolverine said:

Minun pitäisi hankia uusi kypärä. Onko ehdotuksia, että millainen ja mistä voisi hankkia sellaisen? Itse olen vähän listannut vaatimuksia kypärälle: koko 58 cm, hyvä ilmanvaihto, avattava iso visiiri (laaja näkökenttä), sisäänrakennettu aurinkovisiiri / avattava aurinkovisiiri, paino < 1500 g ja leukasuoja. TSG Pass on ilmeisesti sellainen, mutta se on kallis. Olisiko muita vaihtoehtoja?

 

Olisiko hyvä idea hankkia jotain näistä:

https://www.xlmoto.fi/mp-ajovarusteet/off-road-kyparat_c1746/adventure-kyparat_c1842/adventurekypara-acerbis-reactive-graffix-valko-punainen_pid-PM-4579631

https://www.xlmoto.fi/mp-ajovarusteet/off-road-kyparat_c1746/adventure-kyparat_c1842/kypara-oneal-sierra-ii-crank_pid-PM-0075524

Itse en pitänyt TSG Passin hinnasta ja saatavuuskin oli hankinta hetkellä hieman huono. Päädyin Triple Eight T8 racer malliin, joka suunniteltu samanlaiseen aktiviteettiin kuin Pass. Vertaillessa sisäpuolen pehmusteita niin kyllähän tuo umpimallin suojaus on ihan eri tasolla verrattuna näihin DH polkupyörä kypäriin. Oikeat DH kypärät on suunniteltu multiple impacts eli ekasta osumasta ei tarvitse vielä vaihtaa verrattuna styroksi pottaan. Nopeuksien pysyessä alle 30km/h pärjää mielestäni hyvin kevyelläkin potalla, mutta tutkittuani umpipottaani ei kevyt Bell super DH enään kauheesti vakuuttanut. T8 racer tulee ainoastaan tummalla visiirillä mikä on tyhmää mielestäni. Pass omaa molemmat. Kesällä vähemmän ötököitä päänahassa mikä välillä raivostuttaa avopotalla ajettua niihin tuhannen pikkukärpäsen parviin. Liian kuuma käytettäväksi mielestäni yli 15c. 

Edited by Leucistic
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/31/2021 at 7:04 PM, Wolverine said:

Kiitos ajatuksistasi. Down Hill (DH) kypärä on se mitä olen itse ajatellut nyt viime aikoina. DH soveltuu erinomaisesti EUC kuskeille toisin kuin perinteinen moottoripyöräkypärä. DH kypärä TSG Pass on itselläni jatkuvasti mielessä. Ehkä se olisi kuitenkin sopiva kypärä meikäläiselle. Minun on sitten hankittava rintavaljaat actionkameraan, kun nykyinen kiinnitys on kypärässä. Se ei ole tietysti ongelma.

 

Meillä Suomessa onneksi EUC-kuljettajat käyttävät aktiivisesti suojavarusteita, toisin kuin jossain muualla maailmassa. Suojavarusteista on ollut ihan varmasti puheita myös miiteissä. Mutta eri aihe on vuokrattavat sähköpotkulaudat. Jos katsomme, miten ihmiset ajavat näillä, ei ole ihme, että onnettomuuksia tapahtuu. On todella sääli, että ei-niin-älykkäät ihmiset rasittavat terveydenhuoltojärjestelmää tällä tavalla. Niillä, joilla on henkilökohtainen sähköpotkulauta, on yleensä suojavarusteet ja myös ymmärrys siitä, miten näillä ajetaan.

 

Henkilökohtaisesti käytän aina suojavarusteita ja suosittelen käyttöä myös muille.

Toinen hyvä vaihtoehto jos Pass kiinnostaa niin on tuo S1 Lifer fullface tai jos raha kauheesti polttelee taskuja niin Predatorilta saa customoituna hienoja pottia. Kaikissa näissä ASTM sertifikaatti joka aika lailla testien mukaan vastaa meidän tyylistä kaatumista.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...