Jump to content

Tasku

Full Members
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

31 Excellent

About Tasku

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Tampere
  • EUC
    MSP

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ai että kuoppia! Siitä tulikin mieleen (nopea google etsintä) Ilmoittakaa joka kuoppa tänne: https://www.espoo.fi/FI-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Kadut_ja_liikenne/Katujen_kunnossapito Vaarallisimmat paikat voi ilmoittaa tänne nopeaa reagointia varten : https://liikenne.palautevayla.fi/ (tai jos epäilyä että minne ilmoittaa) Hyvät ajelut!
  2. Kuullostaa hyvältä reissulta. Harmi että odotan omaan pyörään viel akkua takuuseen. Kuvia group ridestä sit?
  3. I am also quite new. I feel I can now relax while riding and muscle pain is not worry for me anymore. I still feel the standing weight on my feet and that forces me to take breaks. Makes my feet feel numb if I ride for too long. My practice has been driving 40-60 km per day in 20 km drives. My need for breaks has become less and less needed as I been able to relax muscles during drives and find balance. It is a unique process for everyone. TRY THIS HACK: Even short break of 1 minute gives your muscles time to relax and get ready again. Take breaks when you feel pain in muscles and try to get your mind off things for that moment too. When starting muscle pain is something cannot be avoided. It takes time to realize you do not need the muscles, just balance. The problem is that a rookie like me has all leg muscles in tense way and you hold on to the wheel like crazy. You just need to relax. Lil lean with one leg to wheel will do. But everyone needs their time with the wheel. MY TIPS: During training it is important to take breaks ALOT of em. You risk injury and muscle pain for no good reason. All those muscles you are flexing, not needed. You might also ruin your next training day if you do too much. Little patience in training helps. Protective gear can support your legs too, the good ones do. Knee protection is worth the investment. If you feel frustrated, think of something else for moment. Then try again, you will learn better when not stressed. Your muscles are awesome cause even short break gives you lot more time to practice. A cold effect lotion will help your muscles recover faster if you feel pain many hours after practice. You have over done the training in this case, it happens. If you have previous injuries and you feel pain in that area - Stop. Take even longer breaks. If muscle pain lasts longer than a one rest day, rest more those muscles. See a doctor if pain does not go away by resting. Watch the training videos and try the things they say in em. If you can do practice moves in videos (half circle with one leg, mount -demount, Kick ahead and step off, and such - the whole puzzle will open and you be one of us, riders. Wax on, wax off. Good luck and stay safe!
  4. I got this fairly new wheel MSP C38. I been wondering about this weird sound it makes when I stand only with right foot on it. It sounds like something is scraping or scratching. This only happens on the right side when I put my full weight to it. My question is: Does your MSP make weird scraping sound when you stand right foot/one foot only on it? My follow up question is: Do you know what to look for to make this sound go away? Anyone with theory or had similar problem? I can't see the cover touching the wheel.. so what could make the sound? I asked the person who sold it me, but I was told to ignore it. Yet the extra sound remains when all weight on right side.. Thank you for answering
  5. Sen sijaan että käyttäisi kelloa, suosittelen juoksijan ranneketta puhelimelle. Etuna on että puhelin pysyy matkassa mukana ja kaikki tiedot nähtävissä tarpeen mukaan. Etuina on halvempi ratkaisu ja puhelimen näytöltä näkee paremmin. Löytyy nimellä: Matkapuhelin ranneke Esimerkiksi tähän malliin menee suurinosa puhelimista: https://www.gigantti.fi/product/wearables-ja-harjoittelu/aktiivisuusrannekkeet/169020/matkapuhelin-ranneke-180-astetta;pgid=n51aqRPJo61SRpMKrPlI0L4Y0000QNw0O8Gs
  6. Voisin sanoa, että kun itsellä on nyt vasta viis-kuus sataa kilsaa takana niin muistan miltä tuntui olla keltanokka harjoittelemassa. 1.) Harjoittelu pyörän kevyt paino helpotti harjoittelua 2.) Kiellä se nopeuden tavoittelu. Pyörä rupesi itsellä wobblee todella nopeasti alussa. En usko että nopeudesta seuraa muuta kun riski kaatua alussa. 3.) Opeta ensiksi jarruttamaan mikä tapahtuu helposti kun ottaa sen askel kerrallaan laitteen kanssa. Harjotteluun suosittelisin aluksi oppimaan sen puoliympyrän tekemistä. Seisaaltaan opetella seinää vasten auttaa itsevarmuuteen hyvin. Kunhan se sujuu niin voi koittaa lyhyitä pätkiä, seinältä seinälle tai tolpalta tolpalle. ERITYISESTI pitämään _PALJON TAUKOJA_ harjoittelussa, koska aloittelijana tuli jännitettyä jokaista jalan lihasta.. ihan turhaan. Tämä altistaa vain loukkaantumisille esim nilkan nyrjähdykset. Loukkaantuminen voi viedä innon koko touhusta nopeasti. 1 minuuttikin lepoa lihaksille auttaa jo paljon. Harjoittelussa ei tarvitse nopeutta, eli sinänsä ei pitäisi olla väliä mihin nopeuteen laite pystyy.
  7. Kirjoittelin aikaisemmin tien kunnosta ja erityisesti polkupyörätien huonosta kunnosta. Kuten aikaisemmin sanoin, tietä ei korjata jos tien kunnosta ei tee kansalaiset ilmoituksia. Niinpä olen pistänyt pari ilmoitusta ja kerron nopeasti miten kävi. Ilmoitin syvän kuopan sijainnin pyörätiellä vaarallisissa kohdassa mutkassa. Yllätyin koska vika korjattiin 1-2 päivän aikana. Palvelu toimii kielillä Suomi/Englanti/Ruotsi. En laittanut ilmoituksiin edes kuvia mutta niihin reagoitiin silti ja nopeasti. Tielle mihin ilmoitat vian/puutteen tiessä kuuluu sen korjaus alueelliselle palvelulle. Joka tielle on oma ylläpito porukka. He saavat palkkaa vaikka eivät tekisi mitään. Eli tiet ei parane jos ei tule ilmoituksia. Jos kuljet esim. työmatkoja pyörätiellä, pistä ilmoituksia menemään. Nyt kun pimeys alkaa jo kello kahdeksan jälkeen on ikävä kaatua niihin monttuihin. Jos jätät yhteystietosi palveluun sitä on helpompi seurata. Tässä vielä linkki palveluun: https://liikenne.palautevayla.fi/ Haastan foorumilaisia lähettämään ilmoituksen omalta alueelta, erityisen huonokuntoisesta pyörätiestä ja seuraamaan kuinka nopeasti sinun alueella vikaan puututaan. Pistä foorumille sitten oma tarina kauanko meni, että jotain tapahtuu.
  8. Tämä tuntui auttavan. Oon koittanu etsiä sitä jalan asentoa mikä tuntuis hyvältä. Sattumalta kävin urheiluliikkeessä katsomassa jalanpohjia kengänpohjallis laitteella. Se olikin kiva nähdä mihin se paino jakaantuu siinä omassa jalanpohjassa.
  9. Ostin ehkä turhaan MSP kun teslan statit noin hyvät. Ainut mitä oma laite antaa on enemmän virran kulutusta (not good!) ja kyvyn, että ei hyydy mäkiin (siitä voi taas olla montaa mieltä kun suomi aika tasainen). Plussana tietty ei tarvitse pelätä, että ylikuumenis mäkeen. (Kop kop, sitä puuta kuitenkin.) Etäisyys omalle painolle 100km uusilla akuilla. Todellista budjetti ajelua tasaisella maastolla se 120km oli mahdollinen, mut ei se ny ihan silleen todellisuudessa näytä menevän, koska mäet. 50 tai 60 km tuntuis olevan semmonen pätkä mikä yleensä itselle riittää. Uudella laturilla 80-90% balanssi lataus siis riittäisi ja akkuakin jäisi varuiksi. Pitää seurata kuinka miten hyvin ja pitkään akut säilyisi jos saan uudella laturilla vielä pidemmät lataus ajat ja maksimi balanssit pois 100% tienoilta. Luovutan varmaan nolla keleille saavuttaessa viimeistään.
  10. Löysin täältä latureita mistä voi itse valita ampeerit ja voi ladata 80-100% asetukseen.. Täydellinen laite! Kiitos
  11. Mitä ymmärsin kun viimeksi kyselin niin hänellä oli ainakin teslaa ja noita inmotionin perus mallei varastossa ja nikola + oli tulossa. Kyl siel pyöriä liikkuu. Kun annat tietosi niin hän tekee sinulle laskun. Maksu, otat kuitin ja lähetät kuitista kuvan, tai odotat (~viikon), että maksu näkyy eri pankissa. Huonoista puolista ainut, että asioidessa englanti oli hieman jäykkä myyjällä. Lähinnä asiointi on kuitenkin tekstittäen joten ei haittaa aksentti minua. En olis ehkä uskaltanu koittaa ellei Univehje maininnut asiasta. Takuuta tulee yksi vuosi, ja akuilla erikseen puolen vuoden takuu. Jos jotain menee takuuseen niin postikulut myyjälle kohtuu kallista. Hän hoitaa takuuasiat tehtaalle. (edit. Voisin kuvitella että hän on laskenut hintojaan koska ajokelit vähenee. Eli varastoa tyhjäksi. Laitteita menisi taas kaupaksi hyvin ensi vuoden kesälle kun sesonki alkaa.)
  12. Päivän ajopäiväkirja. Vielä kun laitteen opettelusta tulee harjoittelun aikana mieleen niin pistetäänpä ylös. (MSP). Takana yli 200 km ajoa, tuntuu hyvältä. Alkaa olla hyvä tuntuma pyörään ja ahnaasti tulee kierrettyä paikasta toiseen. Yhdelläkin akku paketilla onnistui päivittäiset asiat hoitamaan. Kävin pitsalla, kaupassa ja poikkesin kavereilla. Tänään pyöräytin noin 60km. Ongelmia on jo ollut, toinen akku meni takuuseen (ks aikaisempi postaus) ja käytössä ollut siis tänään vain puolet akuista. Latasin laitetta välissä enkä yrittänyt ihan tyhjäksi päästää. Akut oli noin 26-30 km jälkeen 50% eli 90 voltin paikkeilla. Akku toimii hyvin, harmi vain että toinen ei toiminut. Ajelu alkaa tuntua kevyemmältä. Koin pitkään laitteeseen kyytiin pääseminen oli suurimpia ongelmia ja turha lihasjännitys. MSP ei ollut kaikista helpoin aloitteluun. En suosittele kovin painavaa laitetta alkuun. Esimerkiksi Nikola Plus olisi voinut olla parempi pyörä harjoitteluun. En usko vaihdolla olevan minulle mitään väliä tässä vaiheessa. Valitsin laitteen specsien mukaan ja minua kiinnosti etäisyys ja kyky pärjätä mäkien kanssa. Olen koittanut painotella eri jaloilla ja koittanu eri ohjaus/kiihdytys tekniikkaa. Ajo on sujunut rauhallisesti mutta huomaan, että itsevarmuus ja pienen nopeuden hallinta alkaa olla hanskassa. Opittavaa riittää se on tullut huomattua. Vielä ollaan aloittelija vaikka matkat sujuu jo mukavasti. Voihan Wobble sen kanssa on ollut tekemistä. Painon siirtäminen toiselle jalalle, hidastaminen ja vartalon keskittäminen ajolinjaan on auttanut hallitsemaan/pysäyttämään wobblea. Mitä isompi nopeus/kiihdytys niin sitä helpommin wobble tulee mukaan kuvioon. Wobble tulee myös harvemmin jos "kanttaa" eli pyörää jos vähän keinuttelee niin "wobblekin" pysyy loitolla helpommin. Wobble Wobble Jos joku uusi miettii laitteen ostoa tai harjottelee, niin voin sanoa, että olen kyllä kaatunut opettelun aikana. Ilman suojia en varmaan jatkaisi naama virneessä harjoittelua. Erityisesti rannetuet, kyynärsuojat ja polvisuojat, kunhan on jotkut mitä tulee käytettyä, suosittelen lämpimästi. Kypäriä ostin pari ja uusi tuntuu hyvältä. Kaikki tilanteet missä minullekin tapahtui jotain johtui muista liikkujista tai olosuhteista mitä en pystynyt ennakoimaan. Järkyttävä monttu kaatoi minut yhden kerran ja kävelijä hyppäsi eteeni. Kaikkea ei voi ennakoida mutta suojavarusteet voi laittaa päälle. Muita on turha myös syytellä, sanottakoon sen verran. Väistän aina muita kun voi ja pitää hidastella kävelijöiden kohdalla. Myös jotkut koirat juoksee perään se on tullut huomattua Uusi akku pakkaus pitäisi tulla noin viikossa. Onneksi on takuu. Ei muuta. Otan olusen kun olen niin tyytyväinen. Cheers! Ps. Koitan ilmestyä miitteihin jos semmosia joku järjestää
  13. Juuri näin. Meille jää käyttäjinä vain lyhyt lista miten akkuja voi yrittää pitää hyvänä. Ennenkö valmistajat ottavat akut huomioon, esim lämpötilan kannalta tai yksittäisen akun jännitteen käyttöä/latausta huomioiden akun kuntoa, ei akut tule kestämään täyttä potentiaalia. Jep pistän lyhyen listan missä voi itse vaikuttaa ja saa akut kestämään pidemmän aikaa: 1. Lämpötila - Suositus säilytys n. 5-25 C. Älä ikinä lataa akkuja kylmällä (huoneenlämpö ok, mutta esim. pakkasesta kun tuot sisälle, anna tunti tai kaksi lämmitä sisällä ennen latausta.) 2. Säilytys lataus. Akut säilyy paremmin kun et lataa laitetta heti, varsinkin jos et käytä sitä. Esim jos olet ajanut laitteen 25-70% säilytä siinä. Kun otat laitteen käyttöön tee niinkun @mrelwood suositteli ja anna laturin balansoida ennen käyttöä. Älä aja laitetta tyhjäksi, se on myös huono säilytys lataus %. 3. Lataus. Koska laitetta rajoittaa huonoimman akun kunto, se määrittää mihin laitteesi pystyy. Kun lataat, lataa täyteen. Anna balanssoida. Kun akut on täynnä, koita noin 2-24 tunnin aikana suunnitella ajoa laitteelle. Näin tippuu kaikkien akkujen taso % ja akut säilyy paremmin pitkään. Eli kaikista kovin jännite kannattaa akuista ajaa ulos ja lataukset suunnitella sen mukaan. 4. Lataus nopeus. Nopea lataus = huono akulle. Akut menettää tehoja nopeammin. Hidas lataus = ennemmän käyttöikää akuille. Pitää ennakoida vaan aikaisemmin lataus tarvetta. 5. Nopeus ja kiihdytys (meinas unohtua!) Ajonopeus ja vähemmän rykimistä = pienempiä virtapiikkejä, parempi akku ikä. Tasanen on paras niin kiihdytyksiin kun ajonopeuteen. Kaikki auttaa säilyttämään akut paremmassa kunnossa. Saa korjata jos olen väärässä. Tosiaan tämä akkujen käyttöiän parannus ei pakota toimimaan näin. Tarkoitus oli auttaa ymmärtämään miksi toiset akut kuolee ja toiset kestää pidempään. Valitettavasti joskus niihin akkuihin eksyy huono valmisteinen akku ja mikään ei auta.
  14. Oma laite ei kestäny kahta latausta ja toinen akku paketti otti jännitettä vaan 91.2V asti. (100V laite, 2 akku pakettia) Onneks on takuu. Ostin omani EUC salesista. Hyvän firman tietää siitä, että saa palvelua oston jälkeenkin. Meni testaukseen nyt. Kannattaa valita sen mukaan jos mietitte mistä ostatte. Omassa laitteessa vuoden takuu.
×
×
  • Create New...