Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

On 7/21/2020 at 8:54 PM, FinRider said:

Minulla on taas ”vapaa viikonloppu” tulossa, joten olisiko halukkaita lauantaina miittiin?

@mrelwood laittoi whatsapp ryhmään ehdotuksen rundista. Lähdettäis koivuhovin asemasta. Kysymys on vaan mihin aikaan?  Ehdotan esim klo 14, mutta minulle sopii ihan milloin vaan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noniin, ensimmäinen ajelu kadulla tehty ja ensimmäiset rähmät tuosta huippuvauhdista, alkoi rengas sillai voblaa puolelta toiselle ni en muuta keksinyt kun ohjata hallitusti ojaan missä oli pehmeää nurmea, pyörä onneks täysin ilman vahinkoa. Kyllä mieskin kun on hyvät täyset suojat ja huomaa että parempi olla aina päällä.  

 

Osaisko joku sano miksi alkaa sillee tuo pyörä tehdä ja mitä sitten pitäisi tehdä?

 

Lisäkysymyksenä miten tuo pedaalien kulma kannatyaisi kalibroida, laitoin nyt kolme astetta nojaamaan taaksepäin ajatellen, että helpompi ajaa kun kokoajan tavallaan painaa sitten eteenpäin

Screenshot_20200725-132503_EUC World.jpg

Edited by Pex
lisäkysymys
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Pex said:

alkoi rengas sillai voblaa puolelta toiselle

Osaisko joku sano miksi alkaa sillee tuo pyörä tehdä ja mitä sitten pitäisi tehdä?

Yleensä jos wobblaa, niin kyse on kuskin omista jalkalihaksista.  Tällöin auttaa kun

  • hidastaa vauhtia
  • kyyristyy alemmaksi
  • jatkaa sitten taas

Voi toki pyörässä tai renkaassakin olla joku vika, mutta se on harvinaisempaa

Quote

Lisäkysymyksenä miten tuo pedaalien kulma kannatyaisi kalibroida, laitoin nyt kolme astetta nojaamaan taaksepäin ajatellen, että helpompi ajaa kun kokoajan tavallaan painaa sitten eteenpäin

Makuasia.  Minulla on yleensä yksi tai kaksi astetta taaksepäin, että pääsee juuri noin "polkemaan kaasua"

Nämä nyt alkuun - oletan että fiksummat ja kokeneemmat osaavat parempia vastauksia!

-Z-

Edited by Zwheeler
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Pex said:

Osaisko joku sano miksi alkaa sillee tuo pyörä tehdä ja mitä sitten pitäisi tehdä?

Kuskista se vaan johtuu. Liian jäykkä asento tai luultavasti vaan liian heikot ajolihakset vielä. Anna jalkojen rauhassa tottua ja vahvistua pari viikkoa ennen kovempia vauhteja. Jos alkaa heilumaan, niin rentoutta tai mutkittelua. Alkuvaiheen tyypillistä juttua, josta oppii pois automaattisesti. 

42 minutes ago, Pex said:

Lisäkysymyksenä miten tuo pedaalien kulma kannatyaisi kalibroida, laitoin nyt kolme astetta nojaamaan taaksepäin ajatellen, että helpompi ajaa kun kokoajan tavallaan painaa sitten eteenpäin

Aloittaisin ihan tasaisesta ja myöhemmin voi testailla mikä on kiva. Ei ehkä kannata järjellä yrittää anaalisoida mikä olis oikea. Se on enemmän mukavuuskysymys. Riippuu paljon myös ajokengistä. Ja aika pienetkin erot on huomattavia. Kolme astetta on jo todella paljon. Jos tuntuu tasainen huonolta, niin kokeile alkuun hetki ajella vaikka 1 tai 1,2 astetta taaksepäin. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Pex said:

Osaisko joku sano miksi alkaa sillee tuo pyörä tehdä ja mitä sitten pitäisi tehdä

Vielä yksi juttu: Kokeile erilaisilla ilmanpaineilla.

Kun aloitin ajamisen, piti olla ihan törkeän matalat paineet (1,5 bar) että pystyi yhtään ajamaan. Sitten muutamaa vuotta myöhemmin huomasin ajavani noin 3.0 bar paineilla, että sai tarkan ja täsmällisen ajotuntuman

Nyt olen vajonnut taas 2.2 - 2.4 bar tietämille :D

Nääkin on *niin* henkilökohtaisia juttuja, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoisia!

-Z-

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ite olen huomannut, että pienellä paineella ei lähde niin helposti voblaamaan, kun rengas on enemmän lytyssä ja isompi pinta-ala ottaa maahan jolloin renkaan ja maan välinen kitka pysäyttää voblaamisen itestään. Tai ainakin näin kuvittelisin sen menevän.

3 bar paineella 16x:llä jarruttaessa lähtee melkein pakosti voblaamaan kun taas 1.5 baarilla ajo on vakaata ja helpompi ohjata.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/22/2020 at 8:11 PM, mrelwood said:

Kiinnostais kuulla että mitkä olosuhteet ajoi tilanteeseen että lähdit ajamaan liikenneympyrää väärään suuntaan? :lol:

Ilmeisesti ei sen kummempia seuraamuksia?

Ei ollu muuta liikennettä (paitti ne kytät), enkä jaksanut kiertää koko ympyrää. Ei seuraamuksia.

Eilen (pe) moottoripyöräpoliisi ripitti Roihupellon Motonetin pihalla. En tiiä mistä se siihen ilmestyi, mutta väitti että olin ajanut vastaantulijoiden kaistalla (siis parkkipaikalla). Sit se kysy et paljoks toi sun peli kulkee. Sanoin et en tiiä, siin ei oo nopeusmittaria. Sanoi, et jos menee yli 15 km/h niin ei saa jalkakäytävällä ajaa. Tähän totesin, että mielestäni en oo ajanut muuta kuin pyörätiellä. No, se lähinnä varoitteli, et jossain vaiheessa joku autoilija voi kilahtaa ja kiilata eteen tjsp

Sellainen vaikutelma kuitenkin jäi että poliisi on ehkä herännyt näihin sähköisiin liikkumavälineisiin sähköpotkulautojen yleistymisen myötä

Edited by Ziiten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guys any speed limits on euc??? Specialy on the road??? I noticed that people have no idea what we are riding...

And please orient me about the euc law here in finland..... because i was planning to ride my euc as my daily commute for long range like  30 to 45km max range daily one way.....

Edited by KiNgKoNg
Real range
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, KiNgKoNg said:

Guys any speed limits on euc???

The current traffic laws on Finland has these crucial limitations concerning EUCs:

- The vehicle can not be user adjustable to go faster than 25km/h.

- Use cycleways and follow bicycle traffic laws.

- Speed limit 15km/h on pedestrian only areas and pathways.

 Needless to say, the first one makes almost all current EUCs illegal on public areas and streets. But I haven’t heard of a single case where EUC riders would’ve been in trouble because of the law on speed limit, so they aren’t being actively monitored or enforced.

I ride calmly and considerate when in busy areas, or if I see a police, and I haven’t been stopped once with my MSX (capable of something like 65km/h...). @Ziiten  got a warning when riding in the opposite direction in a traffic doughnut (on a Z10, 45km/h), so maybe don’t do that either... :lol:

Edited by mrelwood
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, mrelwood said:

The current traffic laws on Finland has these crucial limitations concerning EUCs:

- The vehicle can not be user adjustable to go faster than 25km/h.

- Use cycleways and follow bicycle traffic laws.

- Speed limit 15km/h on pedestrian only areas and pathways.

 Needless to say, the first one makes almost all current EUCs illegal on public areas and streets. But I haven’t heard of a single case where EUC riders would’ve been in trouble because of the law on speed limit, so they aren’t being actively monitored or enforced.

I ride calmly and considerate when in busy areas, or if I see a police, and I haven’t been stopped once with my MSX (capable of something like 65km/h...). @Ziiten  got a warning when riding in the opposite direction in a traffic doughnut (on a Z10, 45km/h), so maybe don’t do that either... :lol:

Ok thanks... but is it ok if i use the euc in E18 road where there is no bike lane going to Espoonkeskus train station??? My speed usually 40-50kph if its clear road. I have a side mirror in my helmet to check if there is a car behind me.

Link to comment
Share on other sites

Thats a different story. Its a regular highway so bikes are allowed on the right side of the road. Stay close to the side of the road, like you would be on a bike. Remember, the speed limit for EUC’s is still officially 25 km/h....

Edited by FinRider
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, FinRider said:

Thats a different story. Its a regular highway so bikes are allowed on the right side of the road. Stay close to the side of the road, like you would be on a bike. Remember, the speed limit for EUC’s is still officially 25 km/h....

Ok thanks for the info... hope i can join you guys if there is a group ride in the future. 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, KiNgKoNg said:

Ok thanks for the info... hope i can join you guys if there is a group ride in the future. 😊

We have a regular ride at 1 pm every sunday at ”kansalaistori”.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Moikka,

Toivottavasti tämä ei ole sääntöjä vastaan mainostaa täällä, mutta aattelin että tää osuis tänne varmaan parhaiten.

Päätin pistää 16X:n myyntiin hävettävän vähäisen käytön takia.

Lisätietoa tuolta:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Moi kaikille!

Olen uusi tällä foorumilla. Luin 72 sivua teidän viestejä. Se taitaa olla henkilökohtainen ennätys. Minulla ei ole euc-ä vielä, ja siksi oli erittäin mielenkiintoinen lukeminen. Olette tehnyt hienoa työtä pitämällä euc-ä kiinnostuneita yhdessä ja ajan tasalla.

Tavoitteena on myydä auto ja alkaa ajaa sähköisellä vehkeellä töihin ja kotiin. Aluksi ajattelin, että euc on juuri oikea väline siihen, mutta koska olen lukenut foorumiviestit, olen alkanut epäröidä sitä. Ongelmana on laitteiden laatu ja suoja vesisateelta. Haluan päästä töihin ja kotiin myös vesisateella.

Segway-Ninebot on ainoa yritys, joilla on IP-sertifikaatit, mutta kyseinen yritys ei valmista enää tasapaino laitteita. Jäljellä olevista yrityksistä InMotion on ainoa, joka kertoo yksipyörissä olevista IP suojauksista. Heillä ei oikeastaan ole virallista sertifikaattia, vain, he ovat tehneet omat testauksensa ja väittävät että he saisivat IP sertifikaatin, jos laitteet päätyisivät virallisesti testeihin. Mikään jäljelle jäävistä yrityksistä - King Song, Gotway jne - ei omista minkälaisia IP sertifikaatteja. Tilanne näyttää olevan huono. Vai mitä mieltä te olette asiasta? Miten yksipyöräiset ovat teillä kestäneet? Pystykö näillä ajamaan Uusimaalla ympäri vuoden?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Wolverine said:

Moi kaikille!

Olen uusi tällä foorumilla. Luin 72 sivua teidän viestejä. Se taitaa olla henkilökohtainen ennätys. Minulla ei ole euc-ä vielä, ja siksi oli erittäin mielenkiintoinen lukeminen. Olette tehnyt hienoa työtä pitämällä euc-ä kiinnostuneita yhdessä ja ajan tasalla.

Tavoitteena on myydä auto ja alkaa ajaa sähköisellä vehkeellä töihin ja kotiin. Aluksi ajattelin, että euc on juuri oikea väline siihen, mutta koska olen lukenut foorumiviestit, olen alkanut epäröidä sitä. Ongelmana on laitteiden laatu ja suoja vesisateelta. Haluan päästä töihin ja kotiin myös vesisateella.

Segway-Ninebot on ainoa yritys, joilla on IP-sertifikaatit, mutta kyseinen yritys ei valmista enää tasapaino laitteita. Jäljellä olevista yrityksistä InMotion on ainoa, joka kertoo yksipyörissä olevista IP suojauksista. Heillä ei oikeastaan ole virallista sertifikaattia, vain, he ovat tehneet omat testauksensa ja väittävät että he saisivat IP sertifikaatin, jos laitteet päätyisivät virallisesti testeihin. Mikään jäljelle jäävistä yrityksistä - King Song, Gotway jne - ei omista minkälaisia IP sertifikaatteja. Tilanne näyttää olevan huono. Vai mitä mieltä te olette asiasta? Miten yksipyöräiset ovat teillä kestäneet? Pystykö näillä ajamaan Uusimaalla ympäri vuoden?

 


joku täällä oli myymässä KS16X ja muut jotka ovat päivyttämässä jousitetuun malliin saattaa laittaavanha laitteensa myyntiin... joten nyt on hyvä aikaa aloittaa uusi harrastus!

Link to comment
Share on other sites

On 7/28/2020 at 4:11 PM, Wolverine said:

Moi kaikille!

Olen uusi tällä foorumilla. Luin 72 sivua teidän viestejä. Se taitaa olla henkilökohtainen ennätys. Minulla ei ole euc-ä vielä, ja siksi oli erittäin mielenkiintoinen lukeminen. Olette tehnyt hienoa työtä pitämällä euc-ä kiinnostuneita yhdessä ja ajan tasalla.

Tavoitteena on myydä auto ja alkaa ajaa sähköisellä vehkeellä töihin ja kotiin. Aluksi ajattelin, että euc on juuri oikea väline siihen, mutta koska olen lukenut foorumiviestit, olen alkanut epäröidä sitä. Ongelmana on laitteiden laatu ja suoja vesisateelta. Haluan päästä töihin ja kotiin myös vesisateella.

Segway-Ninebot on ainoa yritys, joilla on IP-sertifikaatit, mutta kyseinen yritys ei valmista enää tasapaino laitteita. Jäljellä olevista yrityksistä InMotion on ainoa, joka kertoo yksipyörissä olevista IP suojauksista. Heillä ei oikeastaan ole virallista sertifikaattia, vain, he ovat tehneet omat testauksensa ja väittävät että he saisivat IP sertifikaatin, jos laitteet päätyisivät virallisesti testeihin. Mikään jäljelle jäävistä yrityksistä - King Song, Gotway jne - ei omista minkälaisia IP sertifikaatteja. Tilanne näyttää olevan huono. Vai mitä mieltä te olette asiasta? Miten yksipyöräiset ovat teillä kestäneet? Pystykö näillä ajamaan Uusimaalla ympäri vuoden?

 

Moi, on tullut ajettua töihin ja takaisin kaatosateessa KS16S:llä pari kertaa ilman kummempia ongelmia viime vuosina, vaikka kyllä se aina vähän jänskättää. Upotusta se ei kestä, mutta väittäisin että pelkkä sade ei vielä pyörää riko, ainakaan helposti. Yksi dismount on ko. sääoloissa tullut viime kesänä, kaupungin ukot olivat käyneet aikaisemmin poistamassa asfaltit toiselta kaistalta ajoradan kohdalta uusimista varten yhdessä valoristeyksessä ja sateen takia siinä oli n. 5cm vettä, eli ei nähnyt yhtään. Tulin vähän vauhdilla yli kun valot oli vihreät ja rengas vähän tökkäsi sitten yllättäin veden alla kun ei-poistetun asfaltin reuna tuli vastaan... jos olisi nähnyt reunan, niin ei olisi ollut varmaan ongelma, mutta "polvet lukossa" ja vauhdilla siihen osumalla sai yhtäkkiä juosta aika lujaa ettei päätynyt naamalleen kun "pyörä katosi alta", eli pomppasin pois pedaaleilta :D Pari naarmua koteloon ja pyörä oli kyljellään osittain veden alla ehkä vajaa 10s, musiikitkin soi vielä kun nostin pois. Resetoin ja kokeilin kädellä hetken edestakaisin että tasapaino pysyy ja jatkoin loppumatkan töihin ilman ongelmia.

Firewheelilläkin tuli ajettua sateessa useampaan otteeseen circa 2015, mutta se oli huomattavasti riskaabelimpi laitos, koska esim. akkujen ja moottorin johdotuksia varten siellä oli pikkurillin mentävät aukot akkujen koteloinnissa ja ylipäänsä koko design oli kunnon vesimagneetti (ja valmistajan mukaan IP65 ;)). Mutta silläkään koskaan veden kanssa ongelmia tullut, muuten kyllä hajosi pari emoa. :D 

Ympäri vuoden ajamisesta en osaa sanoa, itsellä menee pyörät säilöön talveksi. Olettaisin liukkauden olevan isompi ongelma kuin vedenkestävyyden.

Edited by esaj
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/28/2020 at 4:11 PM, Wolverine said:

Pystykö näillä ajamaan Uusimaalla ympäri vuoden?

Pystyy, mutta talveksi sopivan renkaan lisäksi se vaatii joko sen hyväksymisen että lunta tai kuraa kerääntyy ajossa akselin päälle ja saattaa ruostuttaa sen normaalia nopeammin, tai sitten kuivaa pyörän akselit joka ajon jälkeen. Olen pari talvea ajanu MSX:llä (en juurikaan sateessa), mutta en ole vielä katsonut tarkemmin mitä lumi on akselille tehnyt.

Off-road rengas on lumella ehdoton, ellei halua liukastella hitaassakin vauhdissa normirenkaalla. Mutta nastoilla on talviajaminen huolettomuudessaan suorastaan hauskaa!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/28/2020 at 4:11 PM, Wolverine said:

Moi kaikille!

Olen uusi tällä foorumilla. Luin 72 sivua teidän viestejä. Se taitaa olla henkilökohtainen ennätys. Minulla ei ole euc-ä vielä, ja siksi oli erittäin mielenkiintoinen lukeminen. Olette tehnyt hienoa työtä pitämällä euc-ä kiinnostuneita yhdessä ja ajan tasalla.

Tavoitteena on myydä auto ja alkaa ajaa sähköisellä vehkeellä töihin ja kotiin. Aluksi ajattelin, että euc on juuri oikea väline siihen, mutta koska olen lukenut foorumiviestit, olen alkanut epäröidä sitä. Ongelmana on laitteiden laatu ja suoja vesisateelta. Haluan päästä töihin ja kotiin myös vesisateella.

Segway-Ninebot on ainoa yritys, joilla on IP-sertifikaatit, mutta kyseinen yritys ei valmista enää tasapaino laitteita. Jäljellä olevista yrityksistä InMotion on ainoa, joka kertoo yksipyörissä olevista IP suojauksista. Heillä ei oikeastaan ole virallista sertifikaattia, vain, he ovat tehneet omat testauksensa ja väittävät että he saisivat IP sertifikaatin, jos laitteet päätyisivät virallisesti testeihin. Mikään jäljelle jäävistä yrityksistä - King Song, Gotway jne - ei omista minkälaisia IP sertifikaatteja. Tilanne näyttää olevan huono. Vai mitä mieltä te olette asiasta? Miten yksipyöräiset ovat teillä kestäneet? Pystykö näillä ajamaan Uusimaalla ympäri vuoden?

 

Tarkennus että IP ei ole sertifikaatti, eli kukaan ulkopuolinen taho ei testaa laitteiden IP-tasoja vaan se on täysin valmistajan itsensä ilmoittama arvo.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...