Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

1 hour ago, FinRider said:


https://www.is.fi/autot/art-2000006558023.html
 

Ajetaanko sähköpotkulaudalla kävelijän vai pyöräilijän säännöillä? Moni luulee tietävänsä

 

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

Silloin kun uusi laki tuli voimaan ajatuksena oli että katsotaan osaavatko ihmiset käyttäytyä. Olen ajanut ja varmaan moni muukin jalankulkijana, mutta silloin se kattonopeus pidetään maks 15km/h ja mielellään juoksunopeutena 10km/h niin ei ole kellään valittamista.

Sitten jos haluaa pyörätielle, niin ei olla pyörien tukkeena ja se vauhti sitten 15km/h-25km/h.

Sähköpotkulaudat ovat olleet ikävä sivujuonne tässä kun niitä pääsee käyttämään jokainen terassilta kännissä lähtevä pässinpää.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, MarkoMarjamaa said:

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

Silloin kun uusi laki tuli voimaan ajatuksena oli että katsotaan osaavatko ihmiset käyttäytyä. Olen ajanut ja varmaan moni muukin jalankulkijana, mutta silloin se kattonopeus pidetään maks 15km/h ja mielellään juoksunopeutena 10km/h niin ei ole kellään valittamista.

Sitten jos haluaa pyörätielle, niin ei olla pyörien tukkeena ja se vauhti sitten 15km/h-25km/h.

Sähköpotkulaudat ovat olleet ikävä sivujuonne tässä kun niitä pääsee käyttämään jokainen terassilta kännissä lähtevä pässinpää.

Jepp, ja valitettavasti luulen että nämä känniläiset ym jotka ajavat 20 km/h näillä potkulaudoilla (ilman suojavarusteita, ei edes polkupyöräkypärä) saavat aikaan lainsäädäntö joka ei ota meitä (EUCt) huomioon mutta meidän on kuitenkin noudettava samat säännöt. 

max 1 kw, max 25 km/h, ym ym

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tänään aamulla sain kiitokseksi keskisormennäytön "kondomipukumieheltä" joka ohitti mut fillarilla todella kovaa vauhtia tosi läheltä! No, säikähdyksissäni huusin toki perään "JUST..!" ..joten ehkä olin keskisormeni ansainnut.. :efefb6a84e:  Varovainen täytyy noiden kanssa kyllä olla! Vaikuttavat olevan myös aika takakireää sakkia tuolla liikenteessä.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Piti sitten hankkia Mten3:een Nikolan pedaalit :DJa katso: Ei ne itse asiassa niin kauheilta näytäkään. Tässä orkkis ja Nikolalla varustettu. Sen verran tulevat ulommas että pitää vähän varoa mutkissa, mutta ei niin paljon kun pelkäsin.

 

mten_orig.jpg

mten_nikola.jpg

Itse ajotuntumasta ei osaa vielä kauheasti sanoa - hyvin näillä kilometreillä pärjäsi noilla pienilläkin pedaaleilla, vaan kun piti päästä kokeilemaan :facepalm:

Nämä uudemmat Nikolan pedaalit pysyy muuten ihan hyvin magneeteilla ylhäällä ja vaihtotyöhön meni kai 10 minuuttia

EDIT pari tuntia myöhemmin: voe ristus että oli vaikea tottua näihin uusiin pedaaleihin. Ensinnäkin kulma on jyrkempi kuin alkuperäisissä ja sitten uudet pedaalit tietenkin vaatii totuttelua kyytiin noustessa. Sen verran isommat että joutuu nousemaan *huolellisesti* kyytiin

Toisaalta on kiva että voi ajon aikana paremmin sovitella jalkaa pedaaleille. Täydellinen edes/takas ja sivusuuntainen asento vielä hakusessa. Kyllä  tässä taas  jotain uutta tulee opittua...

-Z-

 

Edited by Zwheeler
päivitys
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

20200703-132758.jpg20200703-132755.jpg

Tässä kun pyörää ei näy ei kuulu ni onpahan aikaa hommailla ja kokeilla varusteet kuntoon jos vaikka sit ens kesänä pääsis ajaa. Tuli tollaset flexmeter D30 rannetuet tilattua, menee tuo D30 rystys suojattu hanska vielä kivasti alle niin jää liukupalakin käyttöön.

/pekka

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Niin, Corona-kaudella tuntuu välillä liikenteessä, että autoilijat on ajatuksissaan jossain muualla. Minulle sattui vähän aikaa sitten tilanne, että yksi autoilija yritti täällä Kotkassa ajaa minun päälle. Olin ylittämässä tienristeystä ja huomasin että auto oli tulossa oikealta, mutta etäisyys häneen oli niin pitkä, että päättelin että minulla on runsaasti aikaa ehtiä ylittää risteys. Sitten se mokoma painoi kaasua pohjaan ja jouduin tekemään hätäisen u-käännöksen. Pyöräni osui väistöliikkeestä huolimatta auton lokasuojaan. Mies kelasi ikkunan alas ja huusi minulle: "Mitä *** puuhailet". Sitten se nauraen jatkoi matkaansa.

Olen nyt hankkinut vilkkuvan valon kamerareppuuni. Valkoinen eteen, punainen taakse.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Liittyy edellisiin: Tilasin just Alista tällaisen kameran

https://m.aliexpress.com/item/33008592262.html

Useimmat kamerat on sellaisia pötkylöitä, joissa linssi on pötkylän sivussa. Tässä vehkeessä linssi on pötkylän *päässä* joten tämä on helppo teipata kiinni kypärään.

Hyvässä lykyssä ainakin omaiset saa kylliksi todistusaineistoa hautajaisten maksajaa päätettäessä

-Z-

Edited by Zwheeler
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Zwheeler said:

Liittyy edellisiin: Tilasin just Alista tällaisen kameran

https://m.aliexpress.com/item/33008592262.html

Useimmat kamerat on sellaisia pötkylöitä, joissa linssi on pötkylän sivussa. Tässä vehkeessä linssi on pötkylän *päässä* joten tämä on helppo teipata kiinni kypärään.

Hyvässä lykyssä ainakin omaiset saa kylliksi todistusaineistoa hautajaisten maksajaa päätettäessä

-Z-

Posta vähän video matsku kunhan olet saanut sen! Jos laatu on riittävä niin homman myös!

Link to comment
Share on other sites

Perhe menee huomenna särkänniemeen joten meinasin pyöräillä vähän tampereellaa. Onko ehdotuksia mitä paikkoja/reittejä kannattaa kokeilla? Asumme hotel tammerilla joten meinasin lähteä keskustasta.

Link to comment
Share on other sites

Tähän väliin yksi modausjuttu:

Jos ei ole varovainen, voipi modaaminen lähteä vähän käsistä: Tässä on (melkein) alkuperäinen Mten3:

On 7/2/2020 at 3:43 PM, Zwheeler said:

mten_orig.jpg

Mitäpä tuollainen pikkuinen, sievä pyörä kaipaa?

No tietenkin Nikolan pedaalit ja Chicwayn powerpadit!

pads2.jpg

Mitähän vielä? Varmaan liekinheitin ja puhallinorkesteri ?

Eiku. Nuo padit tulivat chicway.shopista viikossa (!) Honkongista ja piti mallata nyt edes johonkin. Ainakaan KS 16S:ään ne ei sovi, koska 16S:ssä on keskellä se akut peittävät möykky. Jatketaan harjoituksia

-Z-

Edited by Zwheeler
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lisää tietoja uudesta KS S18 aikataulusta. Eunicycles.eu lähestyi sähköpostilla ja kertoi, jotta

  • Shippaus lähtee 20.7
  • Liikkuu DHL:llä joten pitäisi mennä viikko
  • Saapuu siis Puolaan 27 - 31.7
  • Sieltä viikko suomeen

-> Minun pyörä tulee aikaisintaan 3.8 ja viimeistään 7.8 :clap3:

Tuo DHL:n viikko Kiinasta Puolaan on muuten ihan realistinen - minulle tuli eilen Honkongista Chicwayn paketti juurikin viikossa

Aikaisempi arvaus oli siis hieman oli optimistinen, mutta ei se nyt heittänyt kuin viikolla (toivottavasti).  Siinä meni joiltakin hyvä vedonlyöntimahdollisuus ! :D

On 6/23/2020 at 5:20 PM, Zwheeler said:

Nyt siis ennustuspipo päähän :whistling:

  • Tuotanto alkoi eilen (ihan pelkkä arvaus!)
  • Eka satsi kootaan viikossa
  • Shippaus lähtee 30.6
  • Matkalla menee 3 viikkoa
  • Saapuu siis Puolaan 21.7
  • Sieltä vielä viikko Suomeen

-> Minun pyörä tulee tiistaina 28.7!

Saisikohan tästä jonkinlaisen vedonlyönnin aikaiseksi? :cheers:

-Z-

Edited by Zwheeler
date
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Ziiten said:

Temppuileeko kellään muulla foorumin sivut. Sanoo, että kyseisen sivuston sertifikaatti olis vanhentunut. Nyt pitää kikkailla että pääsee tänne asti

Joo. Palvelimen sertifikaatti meni näköjään vanhaksi 16. päivä. Näitä sattuu

-Z-

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Zwheeler said:

Ei nuku, just äsken päivittivät sertifikaatin. Mutta onhan tuo tietenkin noloa

-Z-

Taitaa olla ostopalveluna koko foorumisetti, olettaisin että palvelinvarmenteetkin tulee Invisionin kautta. Johnin pitää laittaa reklamaatiota ja vaatia ainakin ilmaista kuukautta  ;) 

EDIT: Mod-foorumilla olikin viestiä, Invisionin moka... nyt pitäisi renewautua automagic hamaan tappiin saakka, kunhan laskut on maksettu.

Edited by esaj
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, esaj said:

John Eucist (yllättäin Eucist ei ole hänen oikea sukunimensä ;)) on perustaja ja maksaa kaikki viulut, eli käytännössä foorumin kk-maksut, summista en tiedä kovin tarkkaan, muistelisin vuosia sitten hinnan olleen jotain $50 luokkaa / kk, mutta inflaatio ja kohonnut käyttäjämäärä on luultavasti tätä jo nostanut.

Välillä on tullut ehdotuksia että pyydettäisiin lahjoituksia tai laitettaisiin jotain mainoksia tms., mutta John oli sitä mieltä että summa on niin pieni ettei se ole hänelle ongelma, eikä hän halua mainoksia tai ulkopuolisia maksamaan foorumista, mieluummin pitää sen selkeänä, ilmaisena ja taloudellisesti riippumattomana muista. :)

 

Tässä on myös hyvänä puolena se että monista muista foorumeista poiketen ketjun voi merkata tulemaan sähköpostiin jolloin foorumille ei välttämättä tarvitse tulla ollenkaan mainoksia katselemaan. Vähentää samalla myös Johnin kustannuksia kun vain maileja liikkuu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...