Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

On 9/26/2021 at 11:39 AM, Ayahu said:

Morot kaikille!

Kuukauden ollut sherman itellä. Kilsoja kertynyt 1200. Tämä laite teki itsestä pikkupojan taas!!😂 Ei voi tarpeeksi hehkuttaa! 

Onkos jyväskylästä täällä muita? Joku parisen vuotta sitten nähnyt täällä jonkun ajelemassa ilm, töihin  jollain euc:lla. 

Morjesta,

Itse kuljen Seppälässä 22km/pv töissä renkaalla aina kun keli sallii! Keväällä itse aloitin ja saman verran kilsoja alla 😅 työt ja elämä rajoittaa harrastuksia.

Muutaman muun olen nähnyt ja sain työkaveriinkin tämän tartutettua!

Ehdottomasti miitti jonnekin! Näkis shermaanin livenä!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/26/2021 at 11:39 AM, Ayahu said:

Morot kaikille!

Kuukauden ollut sherman itellä. Kilsoja kertynyt 1200. Tämä laite teki itsestä pikkupojan taas!!😂 Ei voi tarpeeksi hehkuttaa! 

Onkos jyväskylästä täällä muita? Joku parisen vuotta sitten nähnyt täällä jonkun ajelemassa ilm, töihin  jollain euc:lla. 

 

34 minutes ago, TheTezari said:

Morjesta,

Itse kuljen Seppälässä 22km/pv töissä renkaalla aina kun keli sallii! Keväällä itse aloitin ja saman verran kilsoja alla 😅 työt ja elämä rajoittaa harrastuksia.

Muutaman muun olen nähnyt ja sain työkaveriinkin tämän tartutettua!

Ehdottomasti miitti jonnekin! Näkis shermaanin livenä!

Moi, Jyväskylässä tullut ajeltua vuodesta 2015, tänä vuonna vähemmän kun aiempina, kun työprojektit on mahdollistaneet taas etätyön, joskin tilanne muuttuu taas ihan näillä näppäimillä ja pitää alkaa kulkea asiakkaalla varmaan joka päivä. Nykyinen KS16S on palvellut alla keväästä 2017 saakka, tosin tällä hetkellä kaipaa taas uutta sisäkumia, joten ei ole tullut ajeltua elokuun alun jälkeen kun viimeisin rengasrikko tapahtui.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kutvelo said:

Ukko 40v ilmoittautuu Joensuusta, olen katsellut menoa jo tovin mutta ajatellut ettei tämä sovi minulle.. liikaa tullut vahinkoa keholle jo lasku/ym. hommissa.

Päätöstä olen perustellut sillä etteivät yksipyöräiset ole tarpeeksi turvallisia..

Ja sitten Kingsong meni ja päätti valmistaa S20-eaglen.. no sehän piti tilata heti ja samalla V8F inmotioni harjoittelupeliksi. Täytyy sanoa että tämä on kyllä lähimpänä vapaalaskemista mitä olen koskaan koittanut, suunnitelmani meni muuten mainiosti mutta mokasin siinä etten ostanut Gotway Nikolaa mitä puntaroin V8F kanssa. Avelin että tuo V8F menee kuitenkin palasiksi treenatessa ja riittää ensikesälle.. VÄÄRIN! Noin 60min kesti opetella ajaminen, toisena päivänä uskalsin nostaa nopeuden 30kmh ja huomenna varmaan sitten täböt naamalleen asfaltille. Oppirahoja sano.

Ja ei muuten kaduta! Löysin heti uuen lempiharrastukseni, tämähän on ihan mielettömän hienoa asfaltin päällä liitelyä.. Ihanaa!

Onkos JNS alueelta muita pyöräilijöitä?

Hyvä näin! Jännä että se S20.kin sieltä jonain kuukautena oikeastikin tulee (!) heti tänne sitten lisäinfoa siitä

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 9/27/2021 at 6:28 PM, TheTezari said:

Morjesta,

Itse kuljen Seppälässä 22km/pv töissä renkaalla aina kun keli sallii! Keväällä itse aloitin ja saman verran kilsoja alla 😅 työt ja elämä rajoittaa harrastuksia.

Muutaman muun olen nähnyt ja sain työkaveriinkin tämän tartutettua!

Ehdottomasti miitti jonnekin! Näkis shermaanin livenä

Moikka. Pitääpä sopia joku miitti tässä vielä, kun kelit sallii. 👍

Link to comment
Share on other sites

Moi kaverit!

Ehdotan seuraava: sovitaan yhdessä siitä, mikä laite tämä yksipyöräinen on ottaen huomioon määräykset ja lainsäädäntö Suomessa. Jos tulee sellainen tilanne, että virkamies on kiinnostunut laiteistamme, voimme antaa oikean vastauksen ja tarvittaessa näyttää jotain sivustoja (tukes, traficom, liikenneturva, finlex jne).

 

Traficomin mukaan sähköiset liikkumisvälineet jakautuvat seuraavasti:

1. Jalankulkua avustavat / korvaavat liikkumisvälineet (max 1 kW, max 15 km/h)

2. Kevyet sähköajoneuvot (max 1 kW, max 25 km/h)

3. Sähköavusteiset ja moottorilla varustetut polkupyörät (max 250W / 1 kW, max 25 km/h)

 

Ymmärränkö nyt oikein, että kyseessä on jalankulkua avustava laite (Traficom, liikenneturva, Karoliina Hautala opinnäytetyö), koska määritelmän mukaan se on tasapainotettu yksipyöräinen henkilökuljetin? Näin olleen yksipyöräisillä kuljetaan jalankulkuväylillä jalankulkijan säännöillä, siihen lisäksi rajoitukset kuten max 1kW ja max 15 km/h.

 

Linkkejä:

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet

https://tukes.fi/tuotteet-ja-palvelut/koneet/sahkoiset-liikkumisvalineet

https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/sahkopyora-sahkopotkulauta-ja-muut-kevyet-sahkoajoneuvot/#3aea39f8

https://www.lahitapiola.fi/henkilo/vakuutukset-ja-elake/autot-ja-veneet/sahkoiset-liikkumisvalineet

https://www.theseus.fi/handle/10024/124200

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja kappas vaan, Finlexistä löytyi uusin Ajoneuvolaki 82/2021,

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082

jossa määritellän "Kevyt Sähköajoneuvo":

§29: Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.

§13 sanoo että pitää olla käyttöjarru (§13.2) ja töötti (§13.10) ja

§14 sanoo jotta "Kevyen sähköajoneuvon käyttöjarruksi hyväksytään myös riittävän hidastuvuuden varmistava sähkömoottori. Ohjauslaitteena hyväksytään myös riittävän ohjattavuuden mahdollistava vakausjärjestelmä."

§89: Ei tarvitse rekisteröidä

... Tämä päivitys lakiin oli minulle uusi - pitänee vielä lukea tarkemmin

-Z-

Edited by Zwheeler
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Itse pidän EUC:tä "polkupyöränä" - kypärä , etu- ja takavalo ja soittokello - kaikki OK. Myös jalkakäytävällä ajo sallittu , "maalaisjärkeä" käyttäen .Tehoa pyörissä on tietenkin "liikaa" , mutta lainsäätäjä ei ymmärrä , että EUC:ssä moottoriteho = jarrutusteho , eli mitä parempi teho/painosuhde , sen turvallisempi. Ajellaan siististi , eikä kaahailla :thumbup:. Tähän mennessä ( 2 v. / 8000 km +), ei minkäänlaista ongelmaa poliisin kanssa. Kotivakuutuksessa vastuuvakuutus. Ei tietoa korvaisiko mitään , jos jokin onnettomuus sattuisi?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, bigrangetesla said:

Itse pidän EUC:tä "polkupyöränä" - kypärä , etu- ja takavalo ja soittokello - kaikki OK. Myös jalkakäytävällä ajo sallittu , "maalaisjärkeä" käyttäen .Tehoa pyörissä on tietenkin "liikaa" , mutta lainsäätäjä ei ymmärrä , että EUC:ssä moottoriteho = jarrutusteho , eli mitä parempi teho/painosuhde , sen turvallisempi. Ajellaan siististi , eikä kaahailla :thumbup:. Tähän mennessä ( 2 v. / 8000 km +), ei minkäänlaista ongelmaa poliisin kanssa. Kotivakuutuksessa vastuuvakuutus. Ei tietoa korvaisiko mitään , jos jokin onnettomuus sattuisi?

Ja mitä enemmän turvavarusteita = Kunnollinen kypärä , ajotakki , riittävästi heijastimia ja tietenkin siisti ajotapa =  poliisi huomaa , että ajaja on " sitoutunut  lajiin ". 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Zwheeler said:

Minä ainakin olen varautunut kutsumaan tätä härveliä nimellä "Kevyet sähköajoneuvot", jolla ajetaan "Segway- lain" (1609/2015?) mukaan

Olen samaa mieltä @esaj ja @Zwheeler kanssa, että yksipyöräinen luokitu kevyeksi sähköajoneuvoksi (itsestään tasapainottuvaa laite, pääsääntöisesti pyörätiellä, kävelyvauhdilla jalkakäytävällä ja polkupyöräilijän liikennesäännöt). Toki, teho ja maksiminopeus on kyseenalaista, mutta kunhan ihmisten lähettyvillä ajetaan järkevästi, niin ei pitäisi olla ongelmia.

11 hours ago, bigrangetesla said:

Itse pidän EUC:tä "polkupyöränä" - kypärä , etu- ja takavalo ja soittokello - kaikki OK. Myös jalkakäytävällä ajo sallittu

Vertailu polkupyörään on ehkä pikkasen huono, koska pyöräily on kiellettyä jalkakäytävällä, moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä. Vain alle 12-vuotiaat saavat pyöräillä jalkakäytävällä.

 

Ajoin eilen iltapäivällä pyörätiellä nätisti, kun polkupyöräilijä (sähköpyörällä) ohitti minut kovalla vauhdilla eli emme ole suinkaan ainoita, joilta tarvittaessa löytyy vähä enemmän potkua :-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Itse en lähtisi kokeilemaan hiljaa jalkakäytävällä ajamista, vaikka teoreettisesti saisikin. Sitä ei tiedetä. Edes poliisi ei tiedä ja väittelystä ei ole kenellekään hyötyä, vaikka sen voittaisikin. Pahimmillaan samalla sitten keskustelu ajautuu muihinkin sääntöihin, jos siitä sakosta rupeaa kinaamaan. Lisäksi tarkemmin katsottuna tuo itsestään tasapainottuva määritellään siten, että laite pysyy pystyssä paikallaan, eli perinteinen kaksipyöräinen Segway on ollut mielessä. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Itse näkisin että tuo 2016 lain Trafin kuva riittää helposti ja nopeasti kuittaamaan tän "Segwayksi" kenelle vain, eli saa ajaa jalkakäytävällä kun nopeus on kävelyvauhti. Kukaan ei ole karsaasti katsonut tuota toimintaani jos vauhti on Oikeasti se 3 kmh.  Tämä V8F on LÄHES laillinen kampe, 1000W ja sellaista, mutta tehtaalta ei mene 25kmh, jättäen ainoaksi oikeasti lailliseksi mutta vielä varteenotettavaksi (as in, ei ihan lelu) yksipyöräksi V5F:n jolla ei yli 25 taida päästä.

Sääli sinäänsä, en kuitenkaan jaksa uskoa että tätä lakia ihan pian alettaisiin uusimaan niin että siitä olisi EUCisteille oikeasti hyötyä. Nyt tarvittaisiin lakiin sellainen muutos että nämä olisivat kaikki laillisia pyöräteillä mutta 25kmh pyöräteiden maksiminopeus laillisesti riippumatta konetehoista tai allaolevasta laitteesta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, esaj said:

:D

Ei muuta kun koputtelee maijan ikkunaan ja kun ikkuna aukee, niin valikoi vaan:

-"Sulla on ikkuna auki"

-"Hodari kahdella nakilla"

-"Kumpi teistä on se joka osaa kirjottaa ja kumpi lukee?"

-"Onko tää MTV3:n auto kun kaks pöllöä istuu etupenkillä?"

-"Ei kannattais pysäköidä siinä kun täällä pyörii aika usein noita koppalakkeja"

+ miljuuna muuta jotka ei tuu nyt mieleen

Huumori on aina kivaa , mutta ehkä en kokeilisi "elävässä elämässä" ,ainakaan aloitteen tekijänä :blink1: - ei voi tietää , kuinka virkaintoisia "pöllöt" ovat?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vieläkös sähkö-orit ja - varsat laukkaa ?  Edelleen työmatkat + hupiajot pyörillä. Koko kesänä vain 3 liian sateista päivää . että oli " viisaampaa " mennä autolla töihin.

2:n kesän saldo pyörillä yhteensä n. 8500 km tähän mennessä. Toivottavasti leuto syksy jatkuu........................

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 9/28/2021 at 9:39 PM, Kutvelo said:

Ukko 40v ilmoittautuu Joensuusta, olen katsellut menoa jo tovin mutta ajatellut ettei tämä sovi minulle.. liikaa tullut vahinkoa keholle jo lasku/ym. hommissa.

Päätöstä olen perustellut sillä etteivät yksipyöräiset ole tarpeeksi turvallisia..

Ja sitten Kingsong meni ja päätti valmistaa S20-eaglen.. no sehän piti tilata heti ja samalla V8F inmotioni harjoittelupeliksi. Täytyy sanoa että tämä on kyllä lähimpänä vapaalaskemista mitä olen koskaan koittanut, suunnitelmani meni muuten mainiosti mutta mokasin siinä etten ostanut Gotway Nikolaa mitä puntaroin V8F kanssa. Avelin että tuo V8F menee kuitenkin palasiksi treenatessa ja riittää ensikesälle.. VÄÄRIN! Noin 60min kesti opetella ajaminen, toisena päivänä uskalsin nostaa nopeuden 30kmh ja huomenna varmaan sitten täböt naamalleen asfaltille. Oppirahoja sano.

Ja ei muuten kaduta! Löysin heti uuen lempiharrastukseni, tämähän on ihan mielettömän hienoa asfaltin päällä liitelyä.. Ihanaa!

Onkos JNS alueelta muita pyöräilijöitä?

 

E:

Kylläpäs muuten on rankkaa jaloille, pohkeet huutavat tuskaansa. Eilen ajaminen tuntui vielä vähän samalle kuin painaisi lumilaudalla traversea. Tänään sitten tajusin laittaa pyörään "offroad" asetuksen päälle ja pedaltiltin 4astetta etukenoon sekä 3cm paksusta äänieristematosta takaosaan kantapäille kohdistimet että jalat menee helpommin kohdalleen.. kylläpä helpotti. Ensiviikolla voisi jo harkita 8km työmatkaa. 1.4bar vanteen kolautus oli liikaa, nostin paineen 2bar 90kg kokonaispainolle. Meno kyllä huteroitui jonkin verran :P

Olisikohan jossain tarjolla mittataulukkoa yleisistä powerpadeista? Voisi PUR:sta askarrella vastaavat. Bilteman 3cm paksu liimapintainen äänieristematto 2 päällekkäin on aika bueno, vielä kun laittaa jessestä kuoret notta tulee oikein napakka.

S20 laitan toki ajokokemuksia, tosin toivon ettei se saavu ennen kuin tiet ovat riittävän sulat.. mietin jopa pyytää Voltrideä toimittamaan vasta 2-tuotantosarjan pyörän vaikka jollain ilveellä sattuisin 1-sarjalaisen halutessani saamaan (epäilen) :) 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...