Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

2 hours ago, Tasku said:

Jos pääsen 25 000 kilometriin asti kulut per km saattaisi olla 0.14€ luokkaa. 35000 km oletettavasti jonkin verran heikentyneillä akuilla taas olisi ~0.1€/km.

Mun MSX:llä jäi kulut 0,09€/km:iin. Mulla kävi sillä hyvin että sain myytyä sen elinkaaren ehtoopuolella, jolloin koko hankintahinta ei jäänyt jyvitettäväksi.

Tuo laskelma ei tosin pidä sisällään ratkaisevasti vähentyneitä auton-, terveyden- ja mielenterveydenhoitokuluja. :D Niiden kanssahan luku olisi reilusti miinuksen puolella!

Kiva yleiskatsaus MSP:n käyttökokemuksista, @Tasku!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oho aika kovat kilometrit reiluun vuoteen.

11 hours ago, Tasku said:

MSP 10 000 km - fiilistely aika.

 

Kovat kilometrit reiluun vuoteen. Itsellä vasta lähellä 4000km. Sähköpyörät on todella kalliita ylläpitää, jalkavoimille tarkoitetut osat kuluu aika haipakkaan sähköllä. 

Taidampa lähteä ajelulle. 

Itse en kehtaa kuluja laskea, jos oppisi olemaan ostamatta uutta. 

Edited by lirva
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Tasku said:

Vertaan nopeasti vielä sähköpyörään jossa noin ~500 Wh sähköavusteisen pyörän akut voi maksaa ~ 800 euroa! Arviosin verrokkina että 6000:n kilometrin kohdalla perinteinen sähköpyörä tarvitsee uudet akut, koska akut on alimitoitettu niiden käyttötarpeeseen, ja niihin kohdistuvaan kulutukseen.  

Tähän lisäisin sen kun puoliso juuri osti sähköpyörän niin lupasivat 1000 latausta akulle niin ettei kapasiteetti ole pudonnut tiettyä prosenttimäärää (en nyt muista paljon sai olla) tai menee takuuseen (epäilen kuitenkin että on joku vuosimäärä myös) Sitten jos laskee että pienimmällä avustuksella pääsee noin 150km ja suurimmalla 75km niin haarukka on 75000-150000km. Toki akkua ei ihan loppuun ikinä ajeta niin ehkä 60000-130000km on todellisempi. Hurjia määriä siis lupailevat pienelle akulle (413Wh/11.6Ah, 36V)

Nämä siis vain teoreettisia laskuja ja todellisuus jotain ihan muuta.

Edited by Pexter
Kirjoitusvirheitä
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Yo, crashing in with some English language again after a long time... Good to see familiar names (and some new ones) still actively posting :). Hope everyone is doing alright, I'm not sure how many meets have been going on in the last year or so, it was my intention to look into it but it just didn't happen.

I dropped by to start a thread about my wheel being broken (not charging) yet again but thought I should say hello in this thread again also!

Cheers!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pexter said:

Hurjia määriä siis lupailevat pienelle akulle (413Wh/11.6Ah, 36V)

1000 latausta tosiaan on semmonen jännä kiertoilmaus mikä sekoittaa päätä. Jos on ajanut 5km ja lataa niin se on yksi lataus. Pyörällä voisi kuitenkin mennä 70km ja tehdä yhden latauksen. Niiden latausten lasku siis myyntimiesten suosikki. On helpompi puhua niistä cycleistä ja niillä tarkoitetaan tyhjästä täyteen latauksia. 

300 cycliä on se mitä litium akuille arvioidaan, saa korjata jos muistan väärin. Näytä cyclei voi saada enemmän irti jos ei aja ihan akkua loppuun jne. Mutta lähtökohta olisi tuo 300 ja arvioidaan, että heikkenee toiminta sen jälkeen.

Tässä oma esimerkki:

Oma paino jne. luulen että akut olisi tyhjänä omalla laitteella 80km kohdilla, varmaan vähän enemmänkin menisi mutta otetaan nyt se.

Koska olen kulkenut 10000 km jaetaan se 80km kokonais cycli arviolla niin siitä tulisi ~125 cycliä. Toista on tuo 130 vai 120km mitä gotway oli arvioinut että pyörällä pääsisi, kun ei ole ilman vastustusta ja nopeus kokoajan optimi ja paino vähemmän (Tästä jos jotain ottaa niin myyntimiehen puheet on teoreettisia lukuja, ei niihin käytännössä luoteta). Riippuen kuinka kovalle rasitukselle akut on joutunut sekin vaikuttaa. Palatakseni taas lataus kertoihin voisi olla nyt noin ~500 latausta, ja tämä laskien kovasti ylöspäin. Kovasta käytöstä kuitenkin kertoi sekin, että pistotulppan kärjet hajosivat.. :w00t2:Ei sillä, että niitä olisin kovasti käsitellyt siis.

Ja kolmessa sadassa cyclissä jos (kop kop puuta) dentriitti muodostelmat heikentäisi akkuja, näin siis jos kaikki akut toimii ja mikään ei irtoa jne.

----------

Mjoo, mun vertaus kohta oli sähköpyörän akku muistaakseni 504Wh, mistä 6000km jälkeen dentriitit olivat pyöräilijän pistänyt ostamaan uutta. Hänellä oli kestänyt 3-vuotta käyttöä. Kyllähän se vanhakin siis toimi, mutta siinä ei ollut samoja tehoja. Olisi kiva saada joku hajonta vertailuksi kauanko akut kestää euc ja sähköpyörillä.

Sähköpolkupyörien mallit vaihtuu myös niin nopeata että siinä kohtaa kun tarvitset uutta akkua niin: "Se on erikoismitoissa, 800€". Mitään järkeviä standardeja ei näytä olevan, vaan kaikki on customia fillareissa. Ehkä "commuter" luokassa vähän käytännöllisyyttä ja toivoa siihen suuntaan. Olisihan se hienoa jos tietyn tyyppiset  akut sopisi moneen pyörään. Mutta mikään ei ole niin yksinkertaista, kun on montaa eri jännitettä ja jos kaikki akut sopisi samoihin plugareihin niin.. noh mut semmosia ne on.

Onhan noita tarinoita kuultu että sähköpyörien akut pitkäänkin kestävät ja kahden akun yhdistelmillä tarjoavat 1000Wh järjestelmiä. Mutta kyllä noihin osiin verrattuna polkupyörät ovat järkyttävän kalliita.

Halvimmissa sähköpyörissä tosiaan osat ei ole suunniteltu sähköpyöriiin ja ne hajoaa helposti kun sähkön kanssa rasitus on rattaille ja ketjuille liikaa.

Suomessa kehiteltiin kahden sähkömoottorin yhdistelmä automaattinen vaihteisto, REVONTE jos oikein muistan. Firma tosin lähinnä ohjelmoi sitä ja "rauta" valmistetaan muualla. Sitä varmaan kannattaakin sähköpyöristä seurata tai käydä koeajamassa. Siitä belt-drive versio voisi olla kova.. 

Polkupyörissä on tullut seurattua noita hiilikuitu runkoja kun niissä on hinnat tippunut alas. Ne on järkyttävän kevyitä ja kestää terästä paremmin rasitusta. Semmonen ilman sähköä käynyt mielessä.. Mutta "end of side track" ja, sitä vaan että kauankohan menisi että saataisiin ensimmäiseen EUC-malliin hiilikuitu vahvistettu rakenne suojaksi..

Edited by Tasku
laskelma hommia
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Tasku said:

1000 latausta tosiaan on semmonen jännä kiertoilmaus mikä sekoittaa päätä. Jos on ajanut 5km ja lataa niin se on yksi lataus. Pyörällä voisi kuitenkin mennä 70km ja tehdä yhden latauksen. Niiden latausten lasku siis myyntimiesten suosikki. On helpompi puhua niistä cycleistä ja niillä tarkoitetaan tyhjästä täyteen latauksia

Siksi siis kirjoitinkin vain tästä kun kuuntelin sitä myyntinaisen puhetta ja rupesin miettimään hänen puheitaan.

Tosiaan mainitsi myyjä että kannattaa nimenomaan ajaa akku vähintään 20% tasoon ennenkuin lataa niin nämä 1000 latausta kestää kauemmin joten tein vain laskelman sen perusteella käyttöiäksi jonka tiesin olevan aivan utopiaa. Jännä vain olisi tietää menisikö muka takuusen akku jolla olisi ajettu 50 000km mutta latauksia alle 1000. (Pystyykö siis edes todistamaan että on alle)

Verrokkina tähän että oman euc:n akulla on vain puolen vuoden takuu.

Mutta palataan takaisin sivupolulta.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Pexter said:

Mutta palataan takaisin sivupolulta.

Eikä palata! Tai siis… eihän akuista puhuminen edes ole sivupolkua. :)

 

1 hour ago, Tasku said:

Koska olen kulkenut 10000 km jaetaan se 80km kokonais cycli arviolla niin siitä tulisi ~125 cycliä.

Sellanen lisälasku vielä että mikään ykspyörähän ei edes anna käyttää akkuja kapsiteetin loppuun asti, eli vaikka kuinka näyttää 0%, edes se ei ole täysi lataussykli li-ion akuille. Eli 300 syklin saavuttaminen on vieläkin kauempana. Siksi sen 300 syklin venyttäminen vajailla latauksilla on aika turhaa, etenkin kun jos balansointi jää tekemättä niin akkuhan saattaa kuolla kokonaan jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen. Eli muistakaahan ladata pyörät täyteen asti!

 

1 hour ago, cgi said:

I'm not sure how many meets have been going on in the last year or so, it was my intention to look into it but it just didn't happen.

We’re meeting up, hanging out, and often group riding afterwards, every Sunday at 1 PM in Kansalaistori (next to Oodi library). Today is a Sunday! See you there! :cheers:

Edited by mrelwood
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, mrelwood said:

etenkin kun jos balansointi jää tekemättä niin akkuhan saattaa kuolla kokonaan

Tuossa katselin latureita ja balansointi on kyllä tärkeintä mitä tehdä voi. Itse on tullut ladattua aina täyteen jos mahdollista. Noissa pikalatureissa mitä tuolla oli tarjolla ei ilmeisesti ole balansointia ollenkaan. Nopeasti katsoin niin yleensä viiteen ampeeriin asti löytyy noi ominaisuudet (balansointia, "trickle charging"), mutta sen jälkeen menee mystiseksi.

Voihan laturit, saa nähdä minkä löydän. Näyttävät olevan loppu monesta paikkaa. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Tasku said:

Tuossa katselin latureita ja balansointi on kyllä tärkeintä mitä tehdä voi. Itse on tullut ladattua aina täyteen jos mahdollista. Noissa pikalatureissa mitä tuolla oli tarjolla ei ilmeisesti ole balansointia ollenkaan. Nopeasti katsoin niin yleensä viiteen ampeeriin asti löytyy noi ominaisuudet (balansointia, "trickle charging"), mutta sen jälkeen menee mystiseksi.

Voihan laturit, saa nähdä minkä löydän. Näyttävät olevan loppu monesta paikkaa. 

Eikös pyörän "boardi" tee tuon balansoinnin eikä laturi itsessään? Vai onko näissä sitten suuriakin eroja valmistajien välillä. 16x laturissa kun ei oo ku 2 pinniä niin ei siinä ainakaan mitään älyä ole. 

Link to comment
Share on other sites

Tulipas eilen tonni täyteen 16x:llä 👍🏻👍🏻👍🏻 Ei suurempia valituksia kyydistä ja toimivuudesta. Hitaasti ajaessa matkan alussa / työnnettäessä välillä tekee aika erikoisia kallistuksia mutta ei nopeassa vauhdissa ikinä.. Strange. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Slimewheel said:

Eikös pyörän "boardi" tee tuon balansoinnin eikä laturi itsessään?

Ilmeisesti jos käyttää tehokkaampia latureita niin kaikki menee hyvin, kunnes pitäisi balansoida. Jos siis johdot laitteessa kestää.. Se syöttö virta (Ampeerit) voi ilmeisesti jäädä liian isoksi, jolloin BMS suojaa akkuja, ja sitten balansointi jää tekemättä. Monessa pyörässä on kuulemma myös passiivinen balansointi. Eli voisi balansoida kunhan laturi on mennyt vihreälle, ja tietenkin että ampeerit ei nouse liikaa (eli jos ottaa laturin irti niin balansoi tiettyyn rajaan asti).

Eli "fast charger" (kaikissa malleissa ei tätä ongelmaa ole mutta nyrkkisääntönä mitä nopeasti löysin, niin yli 5ampeerin latureissa on mahdollisuus että näin voi käydä) tyylisissä laitteissa ampeerit voi olla liian isoja kun pitäisi rauhottua siihen "balanssi" tasapainottelu vaiheeseen. Näin olin ymmärtänyt

Foorumilla on aiheesta keskusteluja joissa voi olla paremmin tietoa selitetty.

Edited by Tasku
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Tasku said:

Ilmeisesti jos käyttää tehokkaampia latureita niin kaikki menee hyvin, kunnes pitäisi balansoida. Jos siis johdot laitteessa kestää.. Se syöttö jännite voi ilmeisesti jäädä liian isoksi, jolloin BMS suojaa akkuja, ja sitten balansointi jää tekemättä. Monessa pyörässä on kuulemma myös passiivinen balansointi. Eli voisi balansoida kunhan laturi on mennyt vihreälle, ja tietenkin että ampeerit ei nouse liikaa (eli jos ottaa laturin irti niin balansoi tiettyyn rajaan asti).

Foorumilla on aiheesta keskusteluja joissa voi olla paremmin tietoa selitetty.

Tämä balanssi asia on minulle pieni mysteeri... Lataan S18 usemiten "teho laturilla" elikä 5A laturilla. Kun akku alkaa olla täynnä se laskee tehot pikku hiljaa ja loppu suora se vetää tommosilla 0.5A, kunnes akku on täynnä ja se lopettaa lataaminen kokonaan. S18 bluetooth yhteys on päällä ladatessa, ja kun laturi lopettaa syötön ja blutooth on vielä päällä niin "otto" on 0.3A --> joten jos jätän pyörään lataukseen, niin päivän jälkeen akku on tippunut parisen volttia.... pitää katsoa jos alkuperäinen laturi toimii samalla tavalla... mutta vielä ainakin saan 84+ voltteja siihen. Mutta onko se balansoitu?

Link to comment
Share on other sites

Mulla euc world näyttää 100% ja kestää aika pitkään että lataaminen loppuu kokonaan ( oletettavasti balansointi käynnissä 100% jälkeen ). 1radin laturi näyttää ampeerit jotka hiipuu pikku hiljaa kun lataus rupeaa olemaan valmis, mulla meni johonkin 0,3A ennen katkaisua viimeksi kun tarkistelin. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, FinRider said:

joten jos jätän pyörään lataukseen, niin päivän jälkeen akku on tippunut parisen volttia

Luulen että virta on sinun BMS järjestelmälle liikaa siinä lopussa, eli se suojaa akkuja, ja siksi et saa sitä loppusuoralle täyteen (tai siis paremminkin, että jännite laskee vaikka johto kiinni).

Purkka korjauksena: voisit ladata aluksi 5A laturilla ja ottaa sen heti irti kun se lopettaa. Lopun voit balansoida alkuperäisen laturin pienemmällä virralla, missä BMS antaa tehdä tasapainoituksen. Pitäisi pysyä täydessä jännitteessä kokoajan toisin kuin sillä pikalaturilla siis.

Eri BMS on eri arvot eri laitteilla. Esim se stock laturi saattaa tasapainotella lopu alueelle 0.1A-0.3A. Kun pikalaturi saattaa koittaa 0.3A-0.5A tasapainottelu vaihetta. Nuo vain esimerkki arvoja.

4 minutes ago, Slimewheel said:

Mulla euc world näyttää 100% ja kestää aika pitkään että lataaminen loppuu kokonaan

EUC worldin 100% on vähän semmonen liukuva arvo ~ antaa suuntaa. Esim. hyppäät pyörän päälle niin jännite laskee vaikka akut täynnä, se ei oikein voi olla vain 100.8V = 100% ja jos 0.5V laskee pelkästään että kuski hyppää päälle ja kun ajat niin jännite voi laske toisen 0.5V, niin siksi se on vieläkin 100%. Jos pysähtyisit, hyppäisit pois laitteelta, niin jännite näyttäisi ~100.6 minuutin päästä, eli 100%.

6 minutes ago, Slimewheel said:

( oletettavasti balansointi käynnissä 100% jälkeen )

Kyllä se jatkuu helposti tunnin tai pidempäänkin. Mutta kannattaa laittaa se pienempi arvo balansointiin, eli pois siitä 5A pikalatauksesta jos se malli on sinulla?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tasku said:
2 hours ago, FinRider said:

joten jos jätän pyörään lataukseen, niin päivän jälkeen akku on tippunut parisen volttia

Luulen että virta on sinun BMS järjestelmälle liikaa siinä lopussa, eli se suojaa akkuja, ja siksi et saa sitä loppusuoralle täyteen (tai siis paremminkin, että jännite laskee vaikka johto kiinni).

Purkka korjauksena: voisit ladata aluksi 5A laturilla ja ottaa sen heti irti kun se lopettaa. Lopun voit balansoida alkuperäisen laturin pienemmällä virralla, missä BMS antaa tehdä tasapainoituksen. Pitäisi pysyä täydessä jännitteessä kokoajan toisin kuin sillä pikalaturilla siis.

Eri BMS on eri arvot eri laitteilla. Esim se stock laturi saattaa tasapainotella lopu alueelle 0.1A-0.3A. Kun pikalaturi saattaa koittaa 0.3A-0.5A tasapainottelu vaihetta. Nuo vain esimerkki arvoja.

Kävin heittää pieni 10 km lenkki ja laitan nyt se orkkis laturi kiinni niin katsotaan miten se käyttäytyy...

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Tasku said:

Mutta kannattaa laittaa se pienempi arvo balansointiin, eli pois siitä 5A pikalatauksesta jos se malli on sinulla?

Vähän perusteita latauksen vaiheista:

1) CC (Constant Current): Laturi asettaa latausjännitteen mahdollisimman korkeaksi siten ettei laturin maksimivirta kuitenkaan ylity. Jännite nousee siis akun varaustilan noustessa, koska tietyn latausvirran aikaansaamiseksi akun jännitteen ja latausjännitteen välillä täytyy olla tietynsuuruinen ero.

2) CV (Constant Voltage): Kun latausjännite on saavuttanut maksimin (67.2, 84, tai 100V), laturi pitää latausjännitteen vakiona. Kun akun jännite lähenee latausjännitettä, systeemin virta pienenee. Laturi ei siis virran määrää päätä erikseen, sen päättää latausjännitteen ja akun jännitteen välinen suhde. Kun latausvirta CV-vaiheessa laskee, laturin virta-asetuksella ei siis enää ole väliä.

Latasin MSX:ääni pelkästään 5A laturilla 2 vuotta, 14000km, balansoiden joka latauksen lopuksi 1-3h. Range ja latauksen loppujännite eivät tuona aikana laskeneet niin että olisin huomannut.

Jos BMS katkaisee latauksen ennenaikaisesti ja akun jännite tasoittuu maksimijännitettä alemmas, on pidemmälle balansoinnille todella jo tarvetta. Latauksen ja balansoinnin voi tällöin käynnistää uudestaan vain kytkemällä laturin uudestaan. Silloin ei ole väliä onko laturi 2A, 5A vai 50A, latausvirta on aina vain latausjännitteen ja akun jännitteen eron mukainen. Eli loppuvaiheessa juurikin alle 1A.

Mielestäni 0.3A on siinä ja siinä että katkaiseeko laturi vähän liian aikaisin. Mulla oli tapana ladata ihan 0.01A:han asti, balansointivirrat kun ovat passiivisessa top-balancing systeemissä tosi pienet. (0.05-0.1A varmasti kuitenkin riittäisi.)

Ja täpötäyteen lataamisen haitathan alkavat olla 1600Wh akulla merkittävät vasta 25000-30000km ajon paikkeilla. Shermanilla vielä tuplasti kauempana. 

Edited by mrelwood
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Tasku said:

Esim se stock laturi saattaa tasapainotella lopu alueelle 0.1A-0.3A. Kun pikalaturi saattaa koittaa 0.3A-0.5A tasapainottelu vaihetta.

Laturihan on tosiaan täysin tietämätön mitään balansointia edes tapahtuvan. Balansointi on EUC-akuissa ainoastaan sitä että akkukennoryhmistä jotka saavuttavat maksimijännitteen, päästetään hieman latausvirtaa ohi. Niiden latautuminen siis hidastuu, ja pienemmän jännitteen ryhmät voivat ottaa niitä kiinni.

Jos kennoryhmien jännite-ero on suuri, korkeimman jännitteen omaava kennoryhmä ehtii hidastamisesta huolimatta saavuttaa ylijänniterajan ennen kuin matalan jännitteen ryhmät ovat latautuneet täyteen. BMS suojaa kennoja ja katkaisee latauksen kokonaan kaikista akkuryhmistä kun ensimmäinen kennoryhmä saavuttaa 4.25-4.29V jännitteen. Jos lataus oli vielä kesken, akun jännite laskee muutamassa sekunnissa 0.5V tai enemmänkin. Täyden ja terveen akun jännite laskee latauksen loputtua paljon hitaammin.

Link to comment
Share on other sites

Tuli niin pitkät tekstit että laitetaas vielä yhteenveto / TL;DR:

Laturin maksimivirta-asetus ei vaikuta balansointiin muuten kuin että se saattaa tuoda helpommin esille epäbalanssissa olevat kennoryhmät.

Jos lataus katkeaa ennenaikaisesti, irrota laturi hetkeksi ja kytke uudestaan. Virta-asetuksella ei ole merkitystä. Jos lataus ei jatku, aja muutama kilsa ja kokeile uudestaan, ja pyri jatkossa balansoimaan uskollisesti joka latauksen yhteydessä.

Jätä laturi kiinni 1-3 tunniksi laturin merkkivalon vaihduttua vihreäksi. Jos sulla on erikoislaturi joka katkaisee itse latauksen, pidä sormet ristissä että akkusi ehtivät balansoitua riittävästi.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Slimewheel said:

Tulipas eilen tonni täyteen 16x:llä 👍🏻👍🏻👍🏻 Ei suurempia valituksia kyydistä ja toimivuudesta. Hitaasti ajaessa matkan alussa / työnnettäessä välillä tekee aika erikoisia kallistuksia mutta ei nopeassa vauhdissa ikinä.. Strange. 

Toi liittyy yleensä kalibrointiin tai pedaalikulmaan. Jos se ei tee tota 0• pedaalikulmalla, se on ihan normaalia. Jos tekee, kalibrointi auttaa. Mutta pyörän täytyy olla just eikä melkein suorassa, ja ihan paikoillaan kalibroinnin ajan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, mrelwood said:

Tuli niin pitkät tekstit että laitetaas vielä yhteenveto / TL;DR:

Laturin maksimivirta-asetus ei vaikuta balansointiin muuten kuin että se saattaa tuoda helpommin esille epäbalanssissa olevat kennoryhmät.

Jos lataus katkeaa ennenaikaisesti, irrota laturi hetkeksi ja kytke uudestaan. Virta-asetuksella ei ole merkitystä. Jos lataus ei jatku, aja muutama kilsa ja kokeile uudestaan, ja pyri jatkossa balansoimaan uskollisesti joka latauksen yhteydessä.

Jätä laturi kiinni 1-3 tunniksi laturin merkkivalon vaihduttua vihreäksi. Jos sulla on erikoislaturi joka katkaisee itse latauksen, pidä sormet ristissä että akkusi ehtivät balansoitua riittävästi.

Jepp, noin olen tehnyt...

Jätin eilen "alkuperäinen" laturi kiinni. Lataa 2.6-2.7A teholla 84 volttiin asti (EUC world näyttää -2.7). Sen jälkeen amppeerit tippuu pikku hiljaa kun voltit vielä nousee 84.5V asti. Kun 84.5 on saavutettu niin lataa vielä noin 1.5A ja punainen valo laturissa palaa. Sen jälkeen voltit ei nouse enää ja amppeerit tippuu kohti nollaa. Kun amppeerit on tippunut 0.5:een vihreä valo syttyy ja amppeerit jatkaa kohti nollaa. Sitten kun amppeerit on tullut nollaan se käntyykin 0.3A kulutukseen. Oma analyysi tästä on että akku on ladattu, balansoitu ja sen jälkeen bluetooth "syö" sen jatkuvan 0.3A

Tarkisitin voltit aamulla ja oli enää 83.2 jäljellä.... ainut tapa saada se säilymään täytenä on käynnistää pyörän latauksen jälkeen ja sammuttaa sen samantien. Tällöin se katkaisee bluetooth yhteyden ja ei kuluta enää se 0.3A...-> pitää tutkia jos se on joku asetus mitä voi muuttaa pyörässä... laittaa joku timeout sille bluetoothille?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, FinRider said:

ainut tapa saada se säilymään täytenä on käynnistää pyörän latauksen jälkeen ja sammuttaa sen samantien.

Tästä joku muukin on maininnut että S18 käynnistyy (tai ainakin menee tilaan jossa se kuluttaa akkua) latauksen jälkeen. Käynnistys ja sammutus sammuttaa laitteen kokonaan.

Muu kirjoittamasi vastaa juurikin normaalia bulkkilaturin toimintaa. S18 vaan itse lähtee lopussa sooloilemaan. Jos latausvirta on jo laskenut alle 0.1A:n, balansointia on varmasti tapahtunut ihan riittävästi normilataukselle, eli pyörän voi turvallisin mielin irroittaa latauksesta ja uudelleensammuttaa. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, mrelwood said:

Toi liittyy yleensä kalibrointiin tai pedaalikulmaan. Jos se ei tee tota 0• pedaalikulmalla, se on ihan normaalia. Jos tekee, kalibrointi auttaa. Mutta pyörän täytyy olla just eikä melkein suorassa, ja ihan paikoillaan kalibroinnin ajan.

Olen kalibroinut kolmisen kertaa ja käyttänyt vesivaakaa ja tukevia puupalikoita alla / telinettä. Käytännössä joka kerta kun pyörän käynnistää niin se tekee "liikkeet" muutaman minuutin ajon jälkeen = kallistaa pedaaleja eteenpäin aika paljon ( liian paljon ) jonka jälkeen pikku hiljaa palautuu säädettyyn kulmaan ( minulla -2 astetta ). Kyseisen operaation jälkeen pedaalit kyllä pysyy normaalina. Naurattaa toiminnan tasalaatuisuus eli ihan kun se olisi joku ominaisuus / kalibrointi ajon aikana koska jos kyseessä on isompi vika niin oletus varmaan se että tekisi randomilla noita ja eri kulmiin. Pitäis ehkä kokeilla vielä eri firmwarea. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...