Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

3 hours ago, Pexter said:

Itsellä on käytössä nämä https://www.bikester.fi/oneal-trail-fr-carbon-look-polvisuojat-miehet-M779519.html

Varmasti parempiakin löytyy, mutta itselle tuntuvat sopivilta. 

Kiitos suosituksesta kun olen etsimässä "kunnollisia" polvisuojia minäkin

Vaan mahtuuko nämä kohtuu vaivalla väljien housujen alle? Yksi kriteeri minulla on, etten välttämättä halua näyttää Mad Max- elokuvasta karanneelta :)

-Z-

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Zwheeler said:

Vaan mahtuuko nämä kohtuu vaivalla väljien housujen alle? Yksi kriteeri minulla on, etten välttämättä halua näyttää Mad Max- elokuvasta karanneelta :)

Polven kohta tuossa se suurin kohta on mutta mahtuu kyllä väljien housujen alle. Ainakin itse saan mahtumaan löysien verkkareiden alle. 

Se on noissa suojissa on miinuksena että kiristysnauhoissa ei ole mitään pehmikettä erikseen ja saattavat ihoa vasten tuntua epämiellyttävältä joidenkin mielestä. Varsinkin ylimmäinen remmi menee välillä polvitaipeeseen ja tarvitsee nostella joskus.

Edited by Pexter
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Tasku said:

Tässä oma lista suosituksia uudelle harrastajalle:

Ja kyllä vanhemmatkin harrastajat arvostaa tätä arvokasta tekstiä

Se hetki kun luulee tietävänsä kaiken, tarkoittaa että on lakannut ajattelemasta. Sitten kyllä kannattaa pysähtyä henkisesti ja taas kerrata perusasiat ihan ajatuksen kanssa! 

KIitos erinomaisesta koosteesta :thumbup:

-Z-

Edited by Zwheeler
Typo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tasku said:

https://www.monkijavarikko.fi/monkijan-varaosat/hand-mirror/p/872939/

Peili käteen niin näet taakse ja voit silti pitää katseen eteen.

Tuolta tuli juuri viikko sitten hankittua 2 kpl noita peilejä, yksi kumpaankin käteen. Olen ollut kovin tyytyväinen. Peiliin katsominen voidaan muiden tiellä liikkujen toimesta tulkita suuntamerkin näyttämiseksi. Kun on peili molemmilla puolilla, niin voi katsoa siltä puolelta minne on menossa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Loimu said:

En siis oikein tiedä vielä mitä tehdä noilla padeilla? Laitanko kiinni vai enkö laita? Laitanko siihen normaaliin paikkaan mihin niiden muotoilu on selkeästi tehty ja mihin ne "kuuluisi" laittaa, vai laitanko oman jalkani mukaan random YouTubaajan neuvojen mukaan? Vai tilaanko kolmannen osapuolen "paremmat" pädit?

Tästä saa ihan oman keskustelunsa. Itsellä ei ole pädei. Hyppiminen ja padit yleensä vaatii paremmat pedaalit jotka ovat laadukkaammat. Yleensä "stock" pedaalit on vain muovia ja alumiinia. Omassa laitteessa tarvisi uudet pedaalit ennenkö padit ja hyppiminen olisi "O-K". Se pyöreä pitkulainen kiinnitysrauta voi olla huonoa/halpaa seos-metallia. 

Mitäs jos opettelisit ilman pädei? Tässä etuna: Et overpoweraa pyörää, ajat vähän rauhallisempia kiihdytyksiä. Voit hakea omaa tekniikkaa rauhassa. Pädit ei tule tielle.

Pädit muuttaa menoa, enemmän vääntöä ja vartalo pysyy enemmän keskellä. Siinä on hyvät ja huonot puolet. Jarrutusta ajatellen padit on houkutteleva, ja töyssyissä (riippuen mallista) padi saattaa pitää jalan paremmin kiinni pyörässä. Mutta toisaalta, haluatko olla kiinni 35 kilon möhkäleessä?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tasku said:

Mitäs jos opettelisit ilman pädei? Tässä etuna: Et overpoweraa pyörää, ajat vähän rauhallisempia kiihdytyksiä. Voit hakea omaa tekniikkaa rauhassa. Pädit ei tule tielle.

Tämä on ollutkin tosiaan nyt ihan alkuun ajatuksena. Mutta sitten herää se kysymys että kauanko tässä pitää opetella ilman? 200km? 1000km? Milloin sitä oikeasti "osaa ajaa" ja tuntee pyöränsä kunnolla? Nyt Shermanin mittarissa on yhteensä 82.8km. Jatkuvasti kyllä tuntuu että oppii hallitsemaan rengasta paremmin ja tarkemmin, mutta samalla rupeaa juuri mietityttämään että saisiko hallintaan vielä enemmän tarkkuutta pädeillä. Ei tuossa toki yhtään mitään vikaa ole ilman pädejäkään, mutta toisaalta kun tosiaan ensimmäinen pyörä kyseessä niin minulla ei ole minkäänlaista vertailukohtaa tai kokemusta siitä että miltä se pädien kanssa ajo tuntuisi. Tällä hetkellä tosiaan tuntuu nimittäin siltä, että isoimpana ongelmana itselläni on juurikin sellainen liika jännitys ja Shermanin puristaminen jalkojen väliin. Ei tavallaan uskalla olla ihan rennosti koko painollaan pedaleiden päällä, kun jännittää ja tuntuu siltä että voisi tipahtaa kyydistä. Vaikka siis kyllä ihan järjellä ajateltuna tiedän että en ole tippumassa. Mutta siitä huolimatta huomaan usein puristavani jaloilla vähän. Molempien pohkeiden tuo laitetta vasten tuleva sivu on ihan hellänä tällä hetkellä. Lisäksi olen huomannut että lähtiessä pysähdyksistä liikenteeseen, jos en saa jalkojani täysin "samaan tasoon", eli niin että varpaat ovat täysin samalla kohdalla, niin tämä häiritsee keskittymistäni ja itseäni ehkä liikaa. Oikeasti se ei vaikuta juurikaan laitteen ohjattavuuteen, mutta itselleni tulee jokin sellainen pakonomainen tarve "korjata" jalan asentoa paremmaksi ja siinä on ollut välillä hankaluuksia kun on vain tuntunut ettei ole löytänyt hyvää tai oikeaa asentoa. Tämäkin saattaa olla jotain ihan täysin aloittelijan ja heikkojen taitojen piikkiin menevää, joka korjaantuu kun luotto laitteeseen kasvaa ja taidot sen myötä?

IMG-20210621-012037.jpg

Juuri äsken tulin taas kotiin pieneltä yölenkiltä, 17.5km hujahti puoleentoista tuntiin ja se sisälsi vielä noin 20 minuutin rupattelutauon kaverin kanssa itse kohteessa, eli Tallinnan Mustamäellä. Mitään sen kummempaa tarkoitusta ei tälle reissulle ollut, kunhan ajelin harjoitellakseni ja huvikseni. Vieläkään ei ollut fikkaria mukana, mutta näissä nopeuksissa en kokenut ongelmana Shermanin hyvän oman valon kanssa. Lisäksi tiet mitä pitkin ajelin on ihan tuttuja teitä, joita olen vedellyt niin rullaluistimilla kuin sähköpotkulaudallakin. Mustamäestä takaisin tullessa jäin tähän omien korttelien ympärille vielä ajelemaan päämäärätöntä siksakkia parin kilometrin verran. EUCWorld on nyt myös käytössä ja träkkäsin sinne ensimmäisen matkani: https://euc.world/tour/599338090624356

Helkkarin mukavaa puuhaa. Kovempaa meneminen ja jarruttaminen kovemmasta vauhdista tuntuu myös olevan vielä aika haasteellista minulle. Olen kovimmillaan ajanut jotain 30-40km/h nopeuksia ja erityisesti kun tuosta nopeudesta tahtoisi jarruttaa niin sain pari kertaa aivan järkyttävät "speed wobblet" ja meinasin menettää pyörän hallinnan. Olen kuitenkin ihan varma että tämä johtuu omista taidoistani eikä esimerkiksi Shermanin pyörän suoruudesta.  Se on itselleni merkki siitä, että huomenna keskityn jarrutusharjoituksiin.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hienoa kuulla että pääsit @Loimu noin nopeasti ajamisen makuun! Se vaan tapahtuu ihmisillä niin eri tahtiin. Joillakin riittää minuutti, toiset tarttee päiviä pysyäkseen edes ykspyörän päällä.

Padeja voi käyttää moneen eri tarkoitukseen. On hyppypadeja jotka estävät jalan nousemisen ylöspäin. Sitten on powerpadeja jotka antavat tukea vasta jos jyrkässä ylämäessä koukistunein polvin pitää saada pyörä rivakammin liikkeelle. Jarrupadit antavat tukea hätäjarrutuksiin, jne.

Padin etustoppari ei saa estää polvien koukistamista, se on välttämätön liike jo ihan tavallisessa kiihdyttämisessä. Painopiste siirretään eteen- ja taaksepäin lantiosta, ei pääkopasta.

Takareunalla tosin padi saa koskea jo pystysuoraankin pohkeeseen ihan normiajossakin, koska jalan ei tarvitse kallistua nilkasta taaksepäin. Jos hätäjarruttelu ei ole vielä tuttua, se tapahtuu kuin olisit istuutumassa näkymättömään tuoliin. Suorin jaloin voimakkaassa jarrutuksessa pienikin töyssy heittäisi jalat pois pedaaleilta.

Satunnainen arvostelu Shermanin padeista oli siis mielestäni täysin oikeassa niiden sijoituksesta. Jos katsot esim ClarkPadeja, niiden takareuna on jotakuinkin pystysuora, ja etureuna puolestaan reilusti kallellaan.

Yksi keino löytää itselleen parhaat padit on ostaa Biltemasta jumppa-/työmattoa, joka ovat pelkkiä 60x60cm kokoisia EVA-solumuovilevyjä, 4kpl paketti 14€. Askartele niitä kerrostamalla kolmiotangot jotka teippaat pyörän kylkeen 2-puolisella teipillä. Kun olet löytänyt sopivat paikat, etsi mikä kaupallinen pädi olisi lähimpänä löytämiäsi muotoja.

Tervetuloa Helsinki-miittiin Kansalaistorille sunnuntaisin klo 13! Ajelulle tavataan lähteä 1-2 tunnin höpöttelyn jälkeen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jalan asennon löytämisestä vielä. Jälkimmäisen jalan osuminen pedaalilla juuri oikeaan kohtaan on mullakin lottovoiton kaltainen sattuma vielä 30000km jälkeenkin, tärkeämpää kuin treenata sitä on opetella siirtämään jalkaa ajaessa: Painoa enemmän toiselle jalalle, ja sitten vain keinutat jälkimmäistä jalkaa puolelta toiselle ja möngerrät oikeaan kohtaan.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Loimu said:

Milloin sitä oikeasti "osaa ajaa" ja tuntee pyöränsä kunnolla?

image.jpeg.096c915579788b4b68454e7c663bf2c0.jpeg

Palataksini pädi keskusteluun. - Sitten kun sinusta alkaa tuntua siltä että jalat pysyy jossain tietyssä kohtaa, niin paditkin menee sen mukaan.

Suosittelen laittamaan velcroa pyörään ja padeihin. Voit siirrellä sitten pädei tai ottaa pois, ja et lukittaudu yhteen vaihtoehtoon täysin.

9 hours ago, Loimu said:

Tällä hetkellä tosiaan tuntuu nimittäin siltä, että isoimpana ongelmana itselläni on juurikin sellainen liika jännitys ja Shermanin puristaminen jalkojen väliin. Ei tavallaan uskalla olla ihan rennosti koko painollaan pedaleiden päällä, kun jännittää ja tuntuu siltä että voisi tipahtaa kyydistä.

Tämä on yksi niitä aloittajan haasteita. Pitää oppia luottamaan laitteeseen, itseensä, uusiin taitoihin. Siinä vie oma aikansa. Mutta rentous on tärkeää!

9 hours ago, Loimu said:

Molempien pohkeiden tuo laitetta vasten tuleva sivu on ihan hellänä tällä hetkellä.

Jep jännität liikaa. Pidä taukoja enemmän. Laite voi nojata hieman sinuun mutta harvemmin sinun oikeasti tarvitsee sitä puristaa. Tämän oppiminen vie aikaa kaikilta. Ja todennäköisesti ajat hieman lujempaa kun sinulla on ollut uskoa itseesi. Ihan hiljaa liikkuminen on parasta treeniä. Siinäkin tulee ihan liikaa jännitettyä lihaksia. Mutta jos opit rennosti ajamaan hiljaa - oletkin jo mestari.

9 hours ago, Loimu said:

Lisäksi olen huomannut että lähtiessä pysähdyksistä liikenteeseen, jos en saa jalkojani täysin "samaan tasoon", eli niin että varpaat ovat täysin samalla kohdalla, niin tämä häiritsee keskittymistäni ja itseäni ehkä liikaa. Oikeasti se ei vaikuta juurikaan laitteen ohjattavuuteen, mutta itselleni tulee jokin sellainen pakonomainen tarve "korjata" jalan asentoa paremmaksi ja siinä on ollut välillä hankaluuksia kun on vain tuntunut ettei ole löytänyt hyvää tai oikeaa asentoa. Tämäkin saattaa olla jotain ihan täysin aloittelijan ja heikkojen taitojen piikkiin menevää, joka korjaantuu kun luotto laitteeseen kasvaa ja taidot sen myötä?

Varmaan juurikin tästä syystä meistä moni suosittelee, että aluksi ottaa aikaa jossain alueella missä ei tarvitse olla muista huolissaan. Että ei kaduille heti. Hyvä kun olet huomannut. Olet valmis liikenteeseen kun pystyt luontaisesti ohjaamaan laitetta ja pystyt keskittymään liikenteeseen täysin. Ensimmäiset päivät tai viikot (henkilökohtaista)  on aina suositeltu pyhitettävän harjoitteluun, ettei satu liikenteessä mitään.

Niin ja sattumalta ihan sama asia on polkupyöräilyssä opettelussakin. Taidot kehittyy nopeasti mutta kannattaa antaa niille aikaa ennenkö siirtyy liikenteeseen.

9 hours ago, Loimu said:

Kovempaa meneminen ja jarruttaminen kovemmasta vauhdista tuntuu myös olevan vielä aika haasteellista minulle. Olen kovimmillaan ajanut jotain 30-40km/h nopeuksia ja erityisesti kun tuosta nopeudesta tahtoisi jarruttaa niin sain pari kertaa aivan järkyttävät "speed wobblet" ja meinasin menettää pyörän hallinnan. Olen kuitenkin ihan varma että tämä johtuu omista taidoistani eikä esimerkiksi Shermanin pyörän suoruudesta.  Se on itselleni merkki siitä, että huomenna keskityn jarrutusharjoituksiin.

Tästä yritin varoitella jo aikaisemmin. "WOBBLE" kertoo sinulle heti että tasapainosi ei ole oikea. Pidät pyörää keskitettynä ajamaan suoraan, etkä kaarra (eli päinvastainen toiminta taas auttaisi hallinnassa). Ajoasento "Stance" on jotenkin vinksallaan. 30-40 km/h on hurja riski aloittelijalle. Olisi se voinut olla kuukauden tauko, se kaatuminen 30-40km vauhdista. Oma suositus olisi se 25km/h mitä ei kannata ylittää. Siinäkin voit löydät "wobblen" mutkisssa ja siitä kaatuminen on ikävää. Varsinkin jos sinulla ei ollut kaikkia varusteita?

Mutta jos nyt jotain tästä ottaisit varoituksena ja kertauksena:

Quote

"Älä mene lujaa/lujempaa ennenkö osaat jarruttaa"

"Wax on - Wax off" - Niinkun karate-kidissä opetettiin.
Tylsäähän se varmaan on se jarruttelu treenin toistelu, mutta siitä kannattaa aloittaa tai voi käydä huonosti itselle tai toiselle.

Ainiin ja itsekin aloitan monesti tekemällä jarrutuksen (jarrutus-testi, niin sitä itselle sanoo) joka kerta kun olen lähtenyt liikkumaan latausken jälkeen tai uudelle reissulle.

Edited by Tasku
SW ref
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Loimu said:

Mutta sitten herää se kysymys että kauanko tässä pitää opetella ilman? 200km? 1000km? Milloin sitä oikeasti "osaa ajaa" ja tuntee pyöränsä kunnolla?

Tässä tuli ylempänä jo pari tosi hyvää neuvoa ja olen samaa mieltä noiden kanssa. Voisin vaan lisätä vielä oman ajatuksen näistä pädeistä. Itsellä on nyt kilsoja kertynyt 3,5 vuoden aikana jotain yli 15 000 ja en ole vieläkään asentanut pädejä. Toki mielessä on ollut, mutta en ole ehtinyt. Kannattaa nyt vaan ajella ilman vielä hetki ja asennat sitten, kun tiedät täsmälleen kokemuksesta missä kohtaa ja mihin niitä tarvitset. Itse aion laittaa hätäjarrutuksia varten taakse pienen nyppylän ja toisen eteen jyrkkiä ylämäkiä varten. Hyppyjä varten en ole edes suunnitellut mitään, koska en hypi. Muuten tykkään ajella ilman pädejä, eli ovat mulle vain välttämätön riesa. Kannattaa myös kokeilla opetella ajamaan ilman, että sääret osuvat ollenkaan pyörään. Ei ole väärin pitää pyörästä kiinni, mutta olisi hyvä osata ajaa ilman. Tunnet pyörää paljon paremmin, jos voit kontrolloida sitä pelkästään pedaaleilla seisten. Liian aikaiset pädit vaan opettavat vääntämään niistä. Riippuu täysin pyörästä, käyttötarkoituksesta, ajotyylistä ja anatomiasta ne padien sijainnit. Sitten kun haluat mennä jyrkempiä polkuja ylös tai jarrutella kovemmista vauhdeista, opit kyllä tietämään mihin pädejä kaipaat. 

Itse sain juuri uuden varapyörän, kun vakituinen on remontissa. Vaikka ajokokemusta on jo paljon, en itsekään edes miettisi pädejä uuteen pyörään ennen kuin olen ajanut sillä 200-300 km ja täysin sisäistänyt sen. Jos jotain kilometrirajaa mietit, niin ajele nyt vaikka muutama sata alkuun. Ja toisaalta ihan tavalliseen kruisailuun pädit ovat vain tiellä (ei toki kaikissa pyörissä). Pelkkiä kiihdyttelyjä varten ei muutenkaan kannata ihan vielä laittaa. Jyrkimpiä ylämäkiä ja kovimpia jarrutuksia niillä lähinnä helpotetaan. 

Ja samaa mieltä myös tuosta Taskun kommentista treenaamisesta. Vaikka pystyssä pysyy, niin parempi alkuun vedellä niitä tylsiä tekniikkaharjoituksia kuitenkin. Esimerkiksi ajelet kentällä kahdeksikkoa ja koitat pitää jalat irti pyörästä. Samaan aikaan kaarroksissa teet koko ajan kyykkyliikkeitä. Vaihtelet jalkojen asentoa ja ajelet myös mateluvauhtia. Sitten ajelet tahalleen töyssyihin ja opit tuntemaan miten pyörä niistä menee. U-käännöksiä on myös hyvä treenata paljon.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, UniVehje said:

Kannattaa myös kokeilla opetella ajamaan ilman, että sääret osuvat ollenkaan pyörään

Tuohon voisin lisätä että monilla on pedaaleissa piikit. Se perus griptape kuluu helpolla ja sitä pitää uusia huomattavasti useammin. Jos on piikit niin sitä on paljon helpompi ajaa kuten edellä mainittiin. 

2 hours ago, UniVehje said:

Liian aikaiset pädit vaan opettavat vääntämään niistä.

Jep, pointtina voisi myös olla: "Entä jos padit irtoaa, osaatko ajaa ilman?" Perus tekniikoiden opettelu kannattaa, se tulee parhaiten kun ajaa "vanilja" pyörällä opettelu vaiheen.
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Iso kiitos kaikille vastaajille ja vinkkien jakajille! Luen jokaisen viestin ajatuksella ja arvostan todella kaikkien tahtoa auttaa ja jeesata näin alkuun. Kerrassaan mahtavaa aloittaa uusi harrastus, jossa on näinkin ystävällinen ja auttavainen yhteisö takana. Todella hyviä vinkkejä kaikilta, mutta vastaan tässä vielä pariin erikseen:

5 hours ago, mrelwood said:

Jalan asennon löytämisestä vielä. Jälkimmäisen jalan osuminen pedaalilla juuri oikeaan kohtaan on mullakin lottovoiton kaltainen sattuma vielä 30000km jälkeenkin, tärkeämpää kuin treenata sitä on opetella siirtämään jalkaa ajaessa: Painoa enemmän toiselle jalalle, ja sitten vain keinutat jälkimmäistä jalkaa puolelta toiselle ja möngerrät oikeaan kohtaan.

Tämä selventää aika paljon ja luo uskoa siihen että en siis ehkä teekkään mitään varsinaisesti väärin. Olen siis yksinkertaisesti vasta siinä vaiheessa taitojeni kanssa, että tuo jalan siirtäminen ajaessa tuntuu haastavammalta kuin itse ajaminen vaikka ne jalat olisi vähän eri asennossa. Täten fiilikseni siitä että jalan asentoa tulisi korjata mukavemmaksi osui kuitenkin oikeaan. Miten tämän nyt selittäisi? Tuntuu siis siltä että jos ne jalat eivät ole täydellisesti pedaaleilla niin voin silti ajaa ja ohjata aika ongelmitta. Se ei siis varsinaisesti oikeasti haittaa jos jalat eivät ole täsmälleen samalla tasolla. Mutta minua itseäni häiritsee se asento, se vie keskittymistä siitä ajosta ja tulee se pakonomainen tarve säätää asento kuntoon. Mutta minun pitää siis vain harjoitella sitä yhdellä jalalla ajoa ja jalan siirtelyä ajon aikana enemmän, jolloin se onnistuu aina myös lähtiessä kuin vettä vaan. Tällä hetkellä jotkut liikkellelähdöt ovat sellasia, että sen jalan asennon hakeminen vie turhaa aikaa ja keskittymistä itse ajamisesta. Ei kuitenkaan kaikki - välillä jalka sattuu osumaan lähes täydelliseen, tai ainakin minua tyydyttävään kohtaan, heti lähdössä.

 

3 hours ago, Tasku said:

Tästä yritin varoitella jo aikaisemmin. "WOBBLE" kertoo sinulle heti että tasapainosi ei ole oikea. Pidät pyörää keskitettynä ajamaan suoraan, etkä kaarra (eli päinvastainen toiminta taas auttaisi hallinnassa). Ajoasento "Stance" on jotenkin vinksallaan. 30-40 km/h on hurja riski aloittelijalle. Olisi se voinut olla kuukauden tauko, se kaatuminen 30-40km vauhdista. Oma suositus olisi se 25km/h mitä ei kannata ylittää. Siinäkin voit löydät "wobblen" mutkisssa ja siitä kaatuminen on ikävää. Varsinkin jos sinulla ei ollut kaikkia varusteita?

Mutta jos nyt jotain tästä ottaisit varoituksena ja kertauksena:

"Wax on - Wax off" - Niinkun karate-kidissä opetettiin.
Tylsäähän se varmaan on se jarruttelu treenin toistelu, mutta siitä kannattaa aloittaa tai voi käydä huonosti itselle tai toiselle.

Jep. Kyllä te olette aivan oikeassa kaikessa mitä kerrotte minulle ja sen takia nämä vinkit ovatkin kullanarvoisia. Olen vain itse luonteeltani vähän sellainen, että tosiaan extreme-lajit on aina viehättänyt ja ikävä kyllä asiat pitää yleensä oppia kantapään kautta itse kokeilemalla. En pelkää loukkaantumisia ja tykkään vauhdista, jonka takia uskallus menee sitten välillä taitojen edelle kun hakee niitä omia rajojaan. Näin ei tietenkään pitäisi olla, enkä minäkään yritä tietentahtoen loukkaantua missään nimessä. Mutta luotto tuohon pyörään kasvaa kuitenkin kilometri kilometriltä ja itseni haastaminen ja sellainen rajojen kokeilu nyt vaan kuuluu omaan luonteeseeni.

Tuo 30-40km/h on varmasti todellinen riski aloittelijalle joo - ja siltä se todella tuntuikin kun ne wobblet tulivat kuvioon. Opin siis läksyni kyllä ja huomasin että siinä se rajani menee tällä hetkellä. Huomauttaisin kuitenkin että keskinopeuteni tuolla puolentoista tunnin lenkillä oli alle 15km/h. En siis todellakaan hurjastele tuolla menemään jatkuvasti taitojeni rajamailla muun liikenteen seassa. Tuo eilisen lenkin huippunopeus 35km/h tehtiin leveällä täysin tyhjällä tiellä missä ei näkynyt takana eikä edessä ristin sieluakaan. Jos olisin kaatunut, niin olisin satuttanut vain itseni. En ikimaailmassa kokeilisi vastaavaa jos tiellä on muitakin joihin kokeiluni voi vaikuttaa. Oman itseni satuttamista en pelkää - vaikka varmasti olisi syytä epäilemättä! Näin reilu kolmekymppisenä kun ei loukkaantumisista palaudu enää samalla tavalla kuin nuorempana... Mutta siis. Opittu on ja annan varmasti taas kilometrien sekä taitojen karttua ennen kuin yritän uudestaan noita nopeuksia. Sen verran lähellä oli ensimmäiset kunnon lipat niiden wobblejen myötä.

 

2 hours ago, UniVehje said:

Ja samaa mieltä myös tuosta Taskun kommentista treenaamisesta. Vaikka pystyssä pysyy, niin parempi alkuun vedellä niitä tylsiä tekniikkaharjoituksia kuitenkin. Esimerkiksi ajelet kentällä kahdeksikkoa ja koitat pitää jalat irti pyörästä. Samaan aikaan kaarroksissa teet koko ajan kyykkyliikkeitä. Vaihtelet jalkojen asentoa ja ajelet myös mateluvauhtia. Sitten ajelet tahalleen töyssyihin ja opit tuntemaan miten pyörä niistä menee. U-käännöksiä on myös hyvä treenata paljon.

Tätä olen tehnytkin paljon! Ihan nopeasti veikattuna arvioisin että noin 50-60km olen ajanut vain parkkipaikalla ympyrää, kahdeksikkoa, eteenpäin kiihdyttelyä, jarruttelua, liikkeellelähtöjä, sun muuta sellaista teknistä harjoittelua. Tuo eilinen yölenkki oli ensimmäinen reissu kun poistuin näiltä omilta kotikulmilta pidemmälle. Tänään aion keskittyä kyllä taas tuohon tekniseen puoleen täältä tulleiden vinkkien kera - nuo kyykkyliikkeiden teot ja jalkojen irti pitäminen pyörästä ovat sellaisia asioita jotka haluan saada kunnolla haltuun.

 

Padeista vielä yleisesti että olen päättänyt nyt sitten mennä ilman ainakin toistaiseksi. Olen kyllä ymmärtänyt padien käyttötarkoituksen ihan oikein, mutta teidän kommenteista päätellen lähetymiseni siihen oli väärä. Ajattelin juuri että jos laittaisin padit niin ehkä en puristaisi sitä Shermania niin kovasti jalkojen välissä, kun padit antaisivat sitä tukea sivuttaissuunnassa eikä siten tuntuisi samalla tavalla siltä että "kyydistä voi tippua" kun jalat saisi niistä tukea. Ymmärrän nyt kuitenkin että tämä ei ole hyvä asia, vaan minun on opeteltava olemaan rennommin pyörässä ilman mitään padeja ja vasta kun sen hallitsen täysin niin niitä padejakin voi miettiä. Ajattelin siis padien olevan oikotie onneen, että jos sellaiset laittaa kiinni niin varmuuskin paranee lähes automaattisesti eikä puristaminen olisi ehkä enää ongelma. Jatketaan siis harjoittelua ainakin toistaiseksi ilman!

Edited by Loimu
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Täälläkin on yksi päditön kuski, kolmas kausi menossa ja en ole vielä kauheasti kaivannut. Jyrkimmät ylä tai alamäet on ainoa missä pädit auttaisi, mutta noita on niin vähän että en ole vaivautunut, kun muuten tykkään ajaa jalat irti. 

Jos pysyy pystyssä asfaltilla niin voi suunnata metsään, testaamaan juurakoita, kivikoita tai löysempää soraa. Itse pitkään reenaili käännöksiä parkkiksella sekä rentoa liikkeelle lähtöä ja jalkojen asennon vaihtoja. Mutta opin ajamaankin vasta viikossa parissa. Alussa helposti on jalat liian takana, koita eri jalkojen asentoja.

Oma edistyminen parhaiten näkyy kyvyssä kaahailla tuntemattomilla poluilla, pienet kuopat tai yllätykset ei aiheuta enää ilmalentoa naamalleen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Loimu said:

Se ei siis varsinaisesti oikeasti haittaa jos jalat eivät ole täsmälleen samalla tasolla. Mutta minua itseäni häiritsee se asento, se vie keskittymistä siitä ajosta ja tulee se pakonomainen tarve säätää asento kuntoon.

Kuullostaa luonnolliselta, että joku tietty asento muodostuu ja jos siitä poikkeaa niin, alussa kuvailemasi on normaalia. Kannattaa opetella eri asentoja ja tekniikoita. Tilanteita tulee missä toinen jalka voi hieman pedaalilta nousta.. Esim: Suoran polven takia.

Ajan itse asennossa missä toinen jalka on toista edellä 'offset'. Eli tukijalkani (oikea) on pedaalin takaosan ulkopuolella. Kun taas vasen jalka on tasan pedaalin takaosan kanssa ja varpaat tulee edestä ulos. Kiinnostaakin minkälaiseen asentoon päädyt ja mikä tuntuu parhaalta. Minä saan tuolla tyylillä polvet mukavasti käyttöön ja auttaa pitämään polvia koukussa. Tämä siis laitteelle ilman jousitusta. Vaikka erotus jaloissa on varpaiden verran, tuntuu sillä olevan suuri ero. Myös jarrutukseen tuo asento ("stance") tuntuu tuovan vakautta eli wobblet jää vähemmälle/pois. 

2 minutes ago, lirva said:

Oma edistyminen parhaiten näkyy kyvyssä kaahailla tuntemattomilla poluilla, pienet kuopat tai yllätykset ei aiheuta enää ilmalentoa naamalleen. 

Vanhemmat/kokoneemmat kuskit näyttääkin ohjaavan pyörää "yhden jalan varassa varpaillaan" ja saa sen näyttämään 'normaalilta'. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

 

34 minutes ago, Loimu said:

Täten fiilikseni siitä että jalan asentoa tulisi korjata mukavemmaksi osui kuitenkin oikeaan.

Jos asento ei tunnu luontevalta, niin ehdottomasti kannattaa korjata. Ajamisen avainasia wobblenkin välttämisessä on jalkojen rentous. Jos seisot niin takana että joudut seisomaan paljon päkiöilläsi (kuten @lirva mainitsi aluksi tehneensä, monen muunkin aloittelijan tavoin), jalkojen jännitys luo wobblea hyvin herkästi. Jos taas seisot liian edessä, joudut jarruttaessa jännittämään säärilihaksia ja taas wobblaa herkästi.

 

34 minutes ago, Loimu said:

Tuo 30-40km/h on varmasti todellinen riski aloittelijalle joo - ja siltä se todella tuntuikin kun ne wobblet tulivat kuvioon.

Ykspyörä on siitä haasteellinen värkki että hätäjarrutus 20km/h ja 40km/h vauhdista on ihan erilainen. Pienemmässä vauhdissa ei wobblea tarvitse niin varoa ja voi vain heittää liinat kiinni. Mutta kovemmassa vauhdissa on syytä jarruttaa jollain tavalla epäsymmetrisesti ettei wobble saa ruokaa. Toinen jalka vähän edempänä voi sitten myöhemmin olla kokeilunarvoinen tekniikka, mutta suosittelisin alkuvaiheessa vain kaartamaan loivasti. Tai edes painamaan pyörän koppaa vasten toisella polvella.

34 minutes ago, Loimu said:

Padeista vielä yleisesti että olen päättänyt nyt sitten mennä ilman ainakin toistaiseksi.

Ihan fiksu päätös. Kroppa kyllä kertoo jos kuukauden parin päästä kaipaat pädeiltä lisätukea. Tunne siitä ettet pysy kyydissä tarkoittaa että jalkojen asennossa, ajonopeudessa, polvien koukistamisessa, tai luottamuksessa on vielä opeteltavaa.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sain tiedon, että saan V11:een takuuseen uuden mainboardin. Tarvitseeko vaihtamisessa ottaa mitään erikoista huomioon? Muuta kuin ruuvailee vanhan pois ja uutta tilalle.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Jyffe said:

Sain tiedon, että saan V11:een takuuseen uuden mainboardin. Tarvitseeko vaihtamisessa ottaa mitään erikoista huomioon? Muuta kuin ruuvailee vanhan pois ja uutta tilalle.

Mikä siinä oli vikana? Käsittääkseni tuon vaihtamisen jälkeen InMotionin pitää rekisteröidä se vielä erikseen. Eli ei ehkä ihan suoraan toimi. En ole varma tuleeko sieltä sulle se ylempi vai alempi boardi. Ylempi boardi on helppo vaihtaa. Sen joutuu irroittamaan myös rengasta vaihtaessa. Kannattaa ottaa valokuvat ennen ja sitten vaan varovasti irroittelemaan pikaliittimiä. Niiden kanssa varovasti. Itse boardi lähtee sen jälkeen 3-4 ruuvilla irti. Alempaan boardiin en ole koskenut koskaan ja en tiedä kuinka vaikea se on vaihtaa. 

Link to comment
Share on other sites

Tuohon polvisuojusasiaan. Minä ostin alunperin Leatt dual axisit, mutta en niistä hirveästi tykännyt. Omaan luukkiin juuri liian massiiviset ja huomiota herättävät. Hankin vähän kasuaalisemman näköiset ion k-pact zip:t. Kovin tyytyväinen olen näihin ollut vaikka sääri jää suojaamatta.  ei oma kuva 

FB950995-0-E82-4519-B8-F8-90-EF2-F0-EE68

 

Edited by Namuhan
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulla on ollu pädit alusta asti tossa msp vehkees ja se on kyl aika leveä et siihen nojailee yleensä toisel jalal vähä ja toisella sit "kaasuttelee" eteenpäin nojaten. Metsässä tosi kivat ne pädit kun pystyy lähteen liikkeelle huonommastaki kohdasta nojaamalla pädeihin ja esim upottavat liejut ym niin kyllä joutuu vähän puristaa itsensä pyörään kii et pysyy mukana ku se repii epämääräsesti millo sattuu pitoa saamaan.

 

Tämä ei ole neuvo kun en yhden pyörän omistajana tiedä mitään muutaku mitä itse olen kokenut ajellessani, mutta en koe pädeista mitään haittaa kun ne on sen verran matalat ettei ne normi ajossa ole tiellä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, UniVehje said:

Mikä siinä oli vikana? Käsittääkseni tuon vaihtamisen jälkeen InMotionin pitää rekisteröidä se vielä erikseen. Eli ei ehkä ihan suoraan toimi. En ole varma tuleeko sieltä sulle se ylempi vai alempi boardi. Ylempi boardi on helppo vaihtaa. Sen joutuu irroittamaan myös rengasta vaihtaessa. Kannattaa ottaa valokuvat ennen ja sitten vaan varovasti irroittelemaan pikaliittimiä. Niiden kanssa varovasti. Itse boardi lähtee sen jälkeen 3-4 ruuvilla irti. Alempaan boardiin en ole koskenut koskaan ja en tiedä kuinka vaikea se on vaihtaa. 

En tiedä mikä on vikana varmaan mosfetit kärähtäneet. Eli alempi boardi on tulossa.

Toivottavasti ne jonkinlaiset ohjeet laittavat boardin vaihtamiseen ja rekisteröitymiseen jos sellaista tarvitaan. 

Link to comment
Share on other sites

Varusteasiaan: onko kukaan kokenut tarpeelliseksi hommata

suojashortseja. https://www.24mx.fi/crossivarusteet/crossisuojat_c15/suojasortsit_c33/suojashortsit-leatt-3df-50_pid-PM-2403730 

tai munuaisvyötä https://www.24mx.fi/crossivarusteet/crossisuojat_c15/munuaisvyot_c168/munuaisvyo-3df-35_pid-PM-2403728.?

Itse kun tipahdin pyörän päältä isku kohdistui juuri tuonne alaselän / pakara-alueelle. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Jyffe said:

Sain tiedon, että saan V11:een takuuseen uuden mainboardin. Tarvitseeko vaihtamisessa ottaa mitään erikoista huomioon? Muuta kuin ruuvailee vanhan pois ja uutta tilalle.

Se ainakin on syytä pitää mielessä että sekä piirilevyllä että akkujen johtimissa on vaarallisen korkeat jännitteet. Minkä tahansa metallisen esineen putoaminen piirilevylle - tai esimerkiksi ruuvarin lipsahtaminen - tarkoittaa hyvin helposti sen piirilevyn kärähtämistä.

Se alempi board ilmeisesti nykyään toimitetaan sen ison jäähdytyselementin kanssa ettei käyttäjän tarvitsisi itse asentaa Mosfetteja jäähdytyselementtiin. Tämä tarkoittaa pyörästä vähän enemmän purkamista, mutta ilmeisesti se nyt kuitenkin tarkoittaa vain itse elementin muutamaa ruuvia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...