Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

2 hours ago, 1ecyclist said:

Moro!

Ostin toissavuonna Onewheel XR:n ja olen ajellut sillä yli 10 tkm. Pitkään kiinnosti kokeilla myös EUC:a ja pari viikkoa sitten toteutin haaveeni ostamalla Verkkokauppa.comista Inmotion V11. Olen tosi tyytyväinen, että valitsin mallin, jossa on jousitus ja nopeus nousi merkittävästi Onewheelistä. Mittarissa on nyt 230 km. Eilen ajelin 80 km ja tänään aamupäivällä reilun 60 kilsan lenkin pääasiassa metsässä lenkkipoluilla. Tykkään laitteesta enemmän kuin odotinkaan. Kerran pehmeä kivimurske yllätti nollavauhdissa ja pyörä lipsahti kumoon. Itse olen toistaiseksi pysynyt pystyssä nurmikolla treenaamisen jälkeen.

Tosi vähän olen katsellut netistä mitään ohjevideoita tai lukenut vinkkejä. Aika äkkiä nostin sovelluksen nopeusrajoituksen 40 km/h, kun 35:llä laite tuuttaili jatkuvasti. Eniten nyt kiinnostaisi kuulla, mistä välillä alkava woblaus, oskillointi puolelta toiselle johtuu ja miten sitä voisi välttää. Englanniksi termi on speed wobble, en tiedä suomenkielistä nimitystä. Muistuttaa moottoripyörällä joskus ilman ohjausvaimenninta alkavaa "tank slapperiä". Jännä ilmiö, josta olen toistaiseksi selvinnyt kärsivällisesti hidastamalla. Onewheelillä tätä ongelmaa ei ole ollut minulla ollenkaan. Johtuuko se lähinnä kokemuksen, lihaskunnon ja rentouden puutteesta vai mistä? Tuntuu muuten pohkeissa lähes 150 km kahdessa päivässä. :D

Asun Tampereella. Olen aiemmin nähnyt aika useinkin liikenteessä EUC-kuskeja ja olisi kiva tutustua. Onko muilla samaa mallia Inmotion V11?

Vaaroovasti jos wobblettaa, heittely voi myös rauhoittumisen sijaan joskus pahentua ja kaataa.

Vauhtia liikaa, kun alkaa mennä ilman wobblea on tekniikka sopiva vauhtiin. 40kmh panssareissakin sattuu ja ilman vielä enemmän :D

E. Näistä helposti tykkää vähän liikaakin!

 

Edited by Kutvelo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Eucner said:

Tervetuloa kivan harrastuksen pariin. Pyörän heittelehtimisestä on kirjoitettu tällä foorumilla paljon. Kannattaa selata vanhoja viestejä. Ilmiö johtuu pääasiallisesti siitä, ettei osaaminen ole vielä ajonopeuden tasolla eli lisää treeniä. Heittelehtimistä vähentää rento ajoasento, matala rengaspaine, hyvin keskitetty rengas ja ajaminen loivasti kaarrellen. Ykspyörällä ajaessa kaatuminen voi yllättää koska tahansa, joten muista käyttää kunnon suojavarusteita.

Kiitos vastauksesta! Speed wobble on alkanut aika satunnaisesti, eikä suoraan nopeudesta riippuen, mutta aika paljon on hidastettava, jotta sen saa loppumaan.

Ekalla lenkilläni käytin ratamoottoripyöräilyvarustusta, selkäpanssaria ja ajosaappaita lukuunottamatta. Sittemmin vaihdoin nahkapuvun alaosan tilalle farkut ja polvisuojat. Rannesuojia en ole Onewheelilläkään käyttänyt, mutta hanskat oli tänään. Ostin juuri uuden mp-kypärän ja käytän vanhaa EUC:n kanssa. Saa kelvata toistaiseksi. Ei huvita ostaa omia varusteita joka lajia varten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kutvelo said:

Vaaroovasti jos wobblettaa, heittely voi myös rauhoittumisen sijaan joskus pahentua ja kaataa.

Vauhtia liikaa, kun alkaa mennä ilman wobblea on tekniikka sopiva vauhtiin. 40kmh panssareissakin sattuu ja ilman vielä enemmän :D

E. Näistä helposti tykkää vähän liikaakin!

 

EUC on silleen petollinen, että vauhdin lisääntyessä meno on vakaampaa, mutta speed wobble voi yllättää. Onewheeliin verrattuna vauhti ei tunnu niin kovalta. Jousitus tasoittaa töyssyt eikä tien epätasaisuudet vaikuta kapeaan renkaaseen. Onewheelillä vauhdintuntua tulee leveän renkaan keikuttelusta puolelta toiselle mm. routavaurioissa.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, 1ecyclist said:

EUC on silleen petollinen, että vauhdin lisääntyessä meno on vakaampaa, mutta speed wobble voi yllättää.

Voin opettaa Tampereen suunnalla. Lisäksi täällä on ryhmä johon voi liittyä juttelemaan ja tapaamisia varten.

Erityisesti tuo wobble on täysin hallittavissa ajotekniikalla. Epäbalanssi asento tuo wobblen esiin. Useimmat tilanteet missä wobble tulee: Kiihdytys, hidastus, mutkat ja alaspäin mäet.

 

 

Just now, mozart said:

1 pyöräilijä Oletko Tampereen Signal-ryhmässä?, tässä on ryhmälinkki jos tiedät miten se toimii(minä en tiedä).

Tarvitsee asentaa vain signal (voi asentaa myös tietokoneelle, puhelimelle löytyy play storesta). Sitten linkki toimii(tai sinut hyväksytään ryhmään). Tuo linkki on voimassa vain "x"-aikaa ettei tuu bottei tai muuta.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Just now, Tasku said:

Kaaduin kans prätkä hanskoilla ja tuli kova ikävä rannesuojia mitä käytän aina. MUTTA prätkä hanskojen päälle saa rannesuojat!

Soared Wrist protector nimellä löytyy esim amazon piste de (eli saksasta)
253195839_max.jpg

Hybridejä olen etsinyt reiitetyillä hanskoilla, mutta tuollaiset päälle asetettavat toimevat ihan yhtä hyvin. Kylmällä alle voi laittaa umpinaista hanskaa. Ja ennen kaikkea saa myös sormet suojaan, nakkeja ei ole kiva hioa asfalttia vasten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Moi! Aloitin vasta EUC harrastuksen ostamalla vähän käytetyn Inmotion V8F:n. Nyt kuitenkin into kasvanut ja mietinnässä jo pyörän päivitys. Lähinnä kiinnostaa miten täällä on noita talviajajia? Millä pyörillä ajatte talvella, mitä rengasta käytätte ja mitä ootte joutuneet tekemään vedeneristyksen parantamiseksi?

Iteltä löytyy muita sähkövehkeitä, mutta EUC:ssä kiinnostaa eniten nimenomaan tuo talvella kulkeminen. 

Varmasti tuolta aiemmin löytyy juttua, mutta ajattelin kuitenkin kysyä tässä suoraan, jos löytyis vinkkejä 😊

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Karvahaukka said:

Moi! Aloitin vasta EUC harrastuksen ostamalla vähän käytetyn Inmotion V8F:n. Nyt kuitenkin into kasvanut ja mietinnässä jo pyörän päivitys. Lähinnä kiinnostaa miten täällä on noita talviajajia? Millä pyörillä ajatte talvella, mitä rengasta käytätte ja mitä ootte joutuneet tekemään vedeneristyksen parantamiseksi?

Iteltä löytyy muita sähkövehkeitä, mutta EUC:ssä kiinnostaa eniten nimenomaan tuo talvella kulkeminen. 

Varmasti tuolta aiemmin löytyy juttua, mutta ajattelin kuitenkin kysyä tässä suoraan, jos löytyis vinkkejä 😊

Tervetuloa!😁

Renkaita löytyy, sparewheel.fi myös nastoittaa kunnon nastoilla halusi mukaan ja myy valmiita. Muitakin kokoja on, mutta itsellä 19-20" ulkohalkaisijan rengas eli 14" moottoripyörän rengas. Leveys 50-80 ja korkeus 70-80mm (90mm nastalla luultavasti raapii).

Lähes kaikki pyörät suojattava todella tarkkaan, vähän työlästä mutta ei mahdotonta. Gotwayn RS19 HT olisi oma valinta(makuasia) talviajoon tai sherman. Molemmissa, varsinkin gotway oltava tarkkana myös laakerin suojauksessa.

Akkua kannattaa laittaa 2x jos haluat ajaa alle -15c, nimittäin näkyy rankasti rangessa. Ajoviiman suojaus voi hieman edesauttaa kestoa.

Ketjua selaamalla löytyy useita juttuja viimetalvelta :)

Itsekin nautin suuresti talviajosta, mutta se vaatii rouhean nastarenkaan.

E. Esim. Allekirjoittanut:

https://youtu.be/aodR160_GS4

Edited by Kutvelo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joo pitää kyllä selata ketjua talvelta. 

Toi Begode RS HT on kyllä yks mikä on vahvasti mietinnässä. Itseä ei haittaa vaikka pitäiskin vähän räpeltää siitä talvikelpoista. 

Ja varmaan talvikäytössä olis hyvä olla vähintään 18 tuumanen rengas? Onko eden 16 tuumasiin saatavilla miten nappula/nasta renkaita?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Karvahaukka said:

Joo pitää kyllä selata ketjua talvelta. 

Toi Begode RS HT on kyllä yks mikä on vahvasti mietinnässä. Itseä ei haittaa vaikka pitäiskin vähän räpeltää siitä talvikelpoista. 

Ja varmaan talvikäytössä olis hyvä olla vähintään 18 tuumanen rengas? Onko eden 16 tuumasiin saatavilla miten nappula/nasta renkaita?

Nastarengas on maailmalla aika heikosti tunnettu, muualla ajetaan kitkalla. Linkin kauppa on tällä hetkellä paras paikka mikä on minulle tullut vastaan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/23/2022 at 7:44 PM, WisQi said:

pohtinut, voisiko EUC sopia minulle. Minulla on harvinanein hermo-lihasliitoksen sairaus, joka vaikeuttaa liikkumista merkittävästi.

Ykspyöräilijöissä on kyllä mukana selkä-, polvi-, reuma-, ym-sairaita. Minä mukaanlukien. Liikkumiskyvystä riippuen opetteluvaihe saattaa vaikeutua, siinä kun joutuu väkisinkin hyppäämään pyörän selästä pois hölkkäysvauhdissa, ainakin nyt muutaman kerran. Mutta itse ajaminen sopii liikuntarajoitteisille parhaimmillaan erittäinkin hyvin. Se tuo kevyttä liikettä, parantaa lihaskoordinaatiota, ja virkistää mieltä.

 

On 7/23/2022 at 7:44 PM, WisQi said:

Onko PK-seudulla jotain porukoita, joita voisi tavata ja tutusta lähemmin yksipyöräisiin ja niillä ajamiseen? Ehkä jopa kokeilla ajamista?

Tuolla Helsinki-miitissä on Timur opettanut tänäkin vuonna varmaan jo parikymmentä vasta-alkajaa ajamaan. Ja tavallisesti siellä pääsee tutustumaan laajasti eri kokoisiin ja tyylisiin ykspyöriin. Heinäkuussa kävijämäärä on tavallisesti aika heikkoa, mutta melkein aina siellä joku on. Sinne vaan moikkaamaan!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/20/2022 at 12:19 PM, Karvahaukka said:

Millä pyörillä ajatte talvella, mitä rengasta käytätte ja mitä ootte joutuneet tekemään vedeneristyksen parantamiseksi?

Eristyksen parantaminen riippuu kovasti pyörämallista, mutta kyllä kaikista lopulta saa talven kestävän.

Itseruuvattavia nastoja on moni käyttänyt, mutta ne toki tarvitsee paksun kumin, käytännössä nappularenkaan. 16-tuumaisiin saa Motonetistakin nastoitetun minicross-renkaan, mutta se on vain 2.5" leveä ja aika hirviö ajaa asfaltilla...

Mulla on ruuvattavat nastat CST C-186 -renkaassa, mutta sekin tarttee sisäkumin ja päällysrenkaan väliin lisäsuojauksen. Ja tietysti Goop-renkaanpaikkausmömmön sisäkumiin vaeltamaan.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Onks kukaan täällä harkinnut hommaavansa Begode Masteria. Lievästi kiinnostelee, mutta en ole seurannut foorumin kokemuksia viimeaikoina, että onko pyörä pommi. Jonkun Changin videon katoin, jossa se kaatui hiljaisessa vauhdissa nurtsilla ja heti oli takavalo rikki

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...