Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

Moikka,

Hankin juuri preorderina leaperkim:n veteran pattonin myewheel:stä. Se on (sitten kun saapuu ehkä kesäkuussa) ensimmäinen euc ja myös ekaa kertaa ylipäätään sitten kosketuksissa kyseisentapaisiin laitteisiin. Asenteella "menee syteen tai saveen" liikutaan ja nyt kokeillaan ennenkuin elämä on ohi. Mitä kaikkea tässä pitäs ottaa huomioon lajiin tutustuessa ja opetellessa paitsi että pukeutuu varpaista päähän haarniskaan? Niin ja juutuubissa on opetusvideot plärätty läpi. Jotta asia ei yhtään helpottuisi liikaa, lähden laitteen kanssa reissuun heti heinäkuun alkupuolella ja siihen mennessä siis on opeteltava "yötäpäivää" :D.

Parhaimmillaanhan tästä voi tulla uusi harrastus ja omaa aikaa itselle metsäpoluilla ja ties missä?! Saakohan näihin laitteisiin mitenkään aseteltua jotain nopeusrajoituksia (esim nyt 25km/h). Itselläni ei ole tarkoitus "kaahailla" ympäriinsä vaan mennä rauhakseen yleisillä alueilla ja lopun eestä sitten tasapainoilla metiköissä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aika kova vehje ekaksi mutta haitanneeko :D En tiedä tuleeko pattonin mukaan mitään padsejä, mutta niitä kannattaa miettiä jo etukäteen, koska niiden tilaus taas ottaa sen pari viikkoa ja isoa rengaslaatikkoa on ikävähkö käskyttää newbienä jos ajoasento on muutenkin hakusessa.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Pattoni said:

Saakohan näihin laitteisiin mitenkään aseteltua jotain nopeusrajoituksia (esim nyt 25km/h).

Saa toki. Silloin pyörä vaan kallistuu taaksepäin jos menet yli tuon vauhdin, joka pakottaa hidastamaan.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kataja said:

Aika kova vehje ekaksi mutta haitanneeko :D En tiedä tuleeko pattonin mukaan mitään padsejä, mutta niitä kannattaa miettiä jo etukäteen, koska niiden tilaus taas ottaa sen pari viikkoa ja isoa rengaslaatikkoa on ikävähkö käskyttää newbienä jos ajoasento on muutenkin hakusessa.

Ei tietääkseni tuu padseja. Joku säädettävä varvasjuttu videoiden perusteella siinä on. Kun ei oo kokemusta nollaa enempää niin en tiedä padseista mitään tai miten ne saa kiinni ja käykö jokainen malli mihin tahansa pyörään jne

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, KiNgKoNg said:

Moi. I was looking where can I buy cst tire or any 16x3 for my nikola here in Helsinki???

You need to buy online. Motonet does sell 2.50-12 minicross tires that fit, but they are a horrible ride on anything other than deep mud and snow.

 Check out for example:

https://www.mprengas-online.com

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, lirva said:

Dodiin lisää väkeä tänne Hämeen hitaisiin. Voisi omaa lainata, mutta tuo Abramssi on vähän turhan iso ensi kokeiluun. Pattoni on varmaan juuri passeli. 

Eipä täällä juuri ketään yksipyöräratsastajaa näy, ainakaan keskustan alueella tai sitten oon vaan sen verran sokea. Parempi tosiaan että tuhoan ENSIN oman pyörän sitten kun se saapuu. Joku täällä jo vinkkasikin että käärii(jä) laitteen esim (vihreeseen)kuplamuoviin ihan alkumetreille, jotta säästyy pahimmilta naarmuilta.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Heissan!

Ajelut jääneet itsellä nyt niin vähäiseksi, että ajattelin myydä oman ajokkini.

Myynnissä olis siis 2021 loppuvuodesta ostettu hiukan yli 1000km ajettu erittäin hyvässä kunnossa oleva InMotion V11. Mukaan myös grizzla pädiä ja paikoilleen asennettuja ”bumpereita”. Laite Turussa.

Laitteesta myynti-ilmo kuvineen:

https://m.tori.fi/vi/112525793.htm

Edit: Laite myyty!

Edited by Rayu
Status changer
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Sään salliessa olisi ensi lauantaina 8. heinäkuuta tarjolla yhteisajo Kotkan Sapokasta, alkaen klo 14:00.

Ehdotan reitiksi Sapokan vesipuisto - Katariinan meripuisto - Redutti - Karhulan jokipuisto - Sibeliuksen puisto - Isopuisto ja Sapokan venesatama. Tämä reitti teettää reilut 20 km ja antaa hyvän kattauksen seudun luonnosta ja kaupungin maisemista.

Tervetuloa mukaan!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Moikka, täällä uudempi EUC-ajelija. Ehkä tässä ollaankin sitä käyty läpi, mutta kysyn uudestaan: mites tuo laki vaikuttaa ihmisten ajeluihin? Lain mukaanhan kaikki laitteet jotka pystyvät menemään yli 25km/h pitää vakuuttaa ja niillä ajelu julkisilla teille olisi laitonta, toki saa korjata mikäli olen lakipykälän ymmärtänyt väärin.

Kysymyksenä nyt lähinnä kuitenkin se, että jos ajelee vaikka kaupungissa vähän tehokkaammalla laitteella niin kuinka todennäköistä on että poliisi tms pysäyttää ja sakottaa? Ajatuksena kuitenkin niin että ei ylitä tuota 25km/h ja ei perseile. Jos olisi kokemuksia asiasta niin arvostaisin.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa foorumille ja upean harrastuksen pariin!

9 hours ago, EUCenjoyer said:

laki

Tuo laki on ehdotelma jonka on määrä astua voimaan vuodenvaihteessa. Ehdotelma tuskin merkittävästi muuttuu, eli nyt tiedossa oleviin suunnitelmiin on hyvä varautua.

Ongelmana tässä on se että vaikka yli 25kg painoiselle tai yli 25km/h kulkevalle ykspyörälle hankkisi vakuutuksen, se ei silti ole tieliikennelain mukaan laillinen kulkuneuvo julkisilla teillä. Ja itse rajoitettu huippunopeus ei lain mukaan riitä, vaan 25km/h pitäisi olla tehtaalla asetettu maksimi. Tosin, tuon todistaminen on jo vähän hankalampaa. Olettaisin että vakuutusehtoihin kuuluu että kulkuneuvoa käytetään vain lain määräämällä alueella, eli omalla tontilla. Vakuutus ei siis korvaisi mitään jos kolari tapahtuu, eli sitä maksaa vähän tyhjästä. Toki yks sakkohan sillä tulee vähemmän jos poliisi päättää asiaa tutkia pidemmälle.

Oon ajanu 33 000 km pk-seudulla 6 vuoden aikana, eikä kertaakaan oo poliisit tullu juttelemaan. Toki vuodenvaihteen jälkeen heillä saattaa olla erityinen motivaatio tai kampanja kevyitä sähköajoneuvoja tarkastaa.

Mun mielestä on jokaisen oma päätös ottaako vakuutuksen, vai riskin siitä että poliisi sakottaa. Itse henkilökohtaisesti en oo suunnitellu vakuutusta ottavani, mutta toki se riippuu myös tulevien vakuutusten hinnoista ja tarkemmista ehdoista. Tällä hetkellä vakuutusyhtiöiden tarjoamat vakuutukset on tyypeiltään, ehdoiltaan ja hinnoiltaan vielä hyvin värikkäitä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Moikka taas.

Olin ostanut inmotion v5f:n ekana pyöränä ja noin 3-4 päivän harjoittelun jälkeen pystyin ajamaan sillä ehkä sellaset 50-100m ennenkuin kaadun (ajoin tyhjällä sisäpihalla missä joutuu pyörimään ympyrää). Yllätykseni olikin suuri, kun 4 päivän aikana pyörän kumi ilmeisesti puhkesi, ja yhtäkkiä pyörä ei pystynytkään enään kannattelemaan ajajaansa. Referenssinä, olen noin 185cm pitkä ja suurinpiirtein 85kg. Kaaduin ja naarmutin pyörää paljon joka ei minua sinänsä haitannut, koska en välitä pyörän aestetiikasta, mutta tuo reikä tietysti hieman harmittaa. No, nyt olen kuitenkin päättänyt viedä asiat vähän pidemmälle ja samalla mulla on hieman kysymyksiä aiheiseen liittyen.

Ihan ensinnäkin, ostin ensitöikseni V12 HT:n. Kärpänen on jo purrut ja olinkin jo haaveillut isommasta pyörästä ennenkuin opin edes ajamaan kunnolla (joka kuulostaa hieman hullulta), mutta päätin kuitenkin että en ole tämmöistä ostamassa koska minulla on jo toimiva pyörä. Noh, v5f:n hajoaminen aiheutti reaktion aivoissani joka sai minut ostamaan tämän V12 HT:n. Ensinnäkin: mitä mietteitä herättää, että käytän tätä uutta pyörää luultavasti vielä harjoitteluun ja kaatuilemiseen? Eniten jännittää että onnistun jotenkin rikkomaan tuon uudenkin ja sitten on mennyt se päälle 2 tonnia hukkaan. Tämän hetkinen taitotaso v5f kanssa on se, että pystyn ehkä 80% ajasta lähtemään liikkeelle ilman mitään tukia ja ajelemaan sen hetken (50-100m), käännöksiä en vielä ehtinyt harjoitella niin paljoa että niissä en aina kaatuilisi. Tietenkin tulisin uudella pyörällä harjoittelemaan aika matalilla nopeuksilla näin alkuun, mutta onko mahdollista että tollo onnistuu harjoitellessaan rikkomaan uuden pyörän matalilla nopeuksilla tavalla jota takuu ei korvaa (pyörän ostin voltridestä)? Ja onko tämmöisillä tehokkaamilla pyörillä vaikea ajella vaikka sitten sitä 10-20 km/h tai jopa alle 10kmh, vai pitääkö nopeutta harjoitellessakin olla hieman enemmän? Tuossa pääasiassa kysymykset tuohon uuteen hankintaan liittyen.

Sitten meidän toiseen ongelmaan. Mulla on nyt edelleen tuo v5f ja tykkään kuitenkin teoriassa siitä, että se on todella kevyt ja ainakin käytännössä täysin lakikelpoinen vehje, joten haluaisin säilyttää tuota vielä, ja mieluiten myös korjata. Ongelma: meikä on todella rähmäkäsi kaikissa tämmöisissä jutuissa, enkä tällä hetkellä omista taitoja tai työkaluja tuommoisen renkaan vaihtamiseen tai korjaamiseen. Eikä tuo renkaiden kasaaminen ja purkaminen ihan hirveästi edes kiinnosta. Mikä olisi helpoin tapa saada tuo korjattua? Voinko lähettää jonnekin missä korvaavat, ja onko mahdollista että takuu jotenkin hoitaisi tämän puolesta? Pyörä saapunut alle viikko sitten ja ostin sen e-ridestä. En ole ihan varma kattaako takuu noita puhkenneita renkaita? No, joka tapauksessa arvostaisin ideoita tuoltakin saralta.

Tiedän että oli nyt pitkä postaus, mutta aloittelijalla on paljon kysymyksiä mielessä ja näistä on välillä vaikea löytää vastauksia itse, joten päätin täällä kysäistä. Osa näistä on tietysti myös omia huolia ja olen tällä hetkellä enemmän paranoidi koska onnistuin uuden pyörän jo kerran hajoittamaan alle viikon harjoittelulla, miksi se ei voisi tapahtua uudestaan? Pahin tapaus on että rikon tämän uuden kalliin pyörän myös ja siinä kohtaa olisi pakko myöntää että harrastus jäisi varmaan kesken jo kukkaron takia, mikäli sitä ei saisi jotenkin takuulla korvattua. Kiitos etukäteen mahdollisille vastailijoille.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, EUCenjoyer said:

pyörän kumi ilmeisesti puhkesi

Ihan ekana, sä et aiheuttanu tota puhkeamista. Sulla kävi vain tosi huono tuuri. Ellet sitten ajanu naulaan, nastaan, tms.

Jos haluat välttää purkamista, kokeile ekana laittaa sisäkumiin desi Goop-merkkistä (tai muuta LAADUKASTA) paikka-ainetta. Suomalaisilla ykspyöräilijöillä on tota Gooppia välillä ylimääräisenä, Discordin puolella esim. voi sitä kysellä. Parhaassa tapauksessa selviät sillä.

Toinen on se että etsit jonkun paikallisen pyörääjän joka olis valmis auttamaan sua renkaanvaihdon tai paikkaamisen kanssa.

11 hours ago, EUCenjoyer said:

mitä mietteitä herättää, että käytän tätä uutta pyörää luultavasti vielä harjoitteluun ja kaatuilemiseen?

Ei siinä ole mitään väärää. Suurimmalla osalla pyöräilijöistä tuntuu olevan enemmän kuin yksi pyörä, eri tarpeisiin. Toki isomman pyörän ajotapa on erilainen, mutta alkuvaiheessa opetellaan vielä niitä isompia linjoja jotka on samat kaikilla pyörillä. Toisaalta, V12 HT on vallan passelin kokoinen, ja moni myös aloittaa sen kokosilla pyörillä. Se kyllä sopii sun pituudenkin kanssa paremmin yksiin.

Opettelusta sellanen, että tekisit itelles ison palveluksen jos seuraisit tarkasti jonkun hyvän opetusvideon metodia. Sillä varmistuis että opettelun kivijalka on kunnossa, ettet opi vääriä tapoja ja ettei myöhemmin tuu seinät uudestaan vastaan. Esim. tämä on hyvä:

 

11 hours ago, EUCenjoyer said:

onko mahdollista että tollo onnistuu harjoitellessaan rikkomaan uuden pyörän matalilla nopeuksilla tavalla jota takuu ei korvaa

On toki. Takuu ei korvaa jos hajotat pyörän itse, esim. kaatumalla. Ainoastaan jos pyörä rikkoontuu yllättäen tavalla jolla muut yksilöt eivät olisi rikkoontuneet. Mutta vaikka V12 kestää kupsahtelua paremmin kuin suurin osa pyöristä, olisi fiksua alkuviikkojen ajaksi kääriä sen ympärille joogamattoa tai muuta joka ottaisi ne kupsahtelut vastaan.

11 hours ago, EUCenjoyer said:

Ja onko tämmöisillä tehokkaamilla pyörillä vaikea ajella vaikka sitten sitä 10-20 km/h tai jopa alle 10kmh, vai pitääkö nopeutta harjoitellessakin olla hieman enemmän?

Nopeus jolla pyörät alkaa pysymään helpommin pystyssä on karkeesti 8-12km/h pyörän koosta ja tehoista riippumatta. Sitä hitaampi ajo vaatii erikseen opeteltavaa erillistä taitoa. Hölkkäysvauhdin ja juoksuvauhdin välillä (n. 15-20km/h) on paras pysyä opetellessa.

Sun kertoman perusteella uskallan veikata että puristat pyörää jaloilla, tai ainakin asetat jalat tiiviisti pyörän runkoa vasten. Jos näin on, siitä täytyy päästä eroon, koska hitaan vauhdin kääntyminen tarttee sen että pyörä mahtuu kallistumaan sun jalkojen välissä. Silloin kun käännät yläkroppaa ja kallistat pyörää siihen suuntaan mihin aiot kääntyä, tapahtuu asiat ihan itsestään.

Toinen mihin pitää kiinnittää huomiota on sun jalan sijainti pedaalilla. Tein siitä videonkin: 

Eli aseta kantapää ja päkiät keskitetysti pedaalille, niin että varpaat tulee sun kokoisella popolla varmasti jo vähän yli pedaalin etureunasta. Tällä tavalla saat vakaamman asennon ja jalatkaan ei väsy tai kipeydy niin nopeasti.

  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Hei,

Kiitos hyvästä vastauksesta @mrelwood , tämä auttaa varmasti. Odotellaan tässä vielä uutta pyörää ja sitten kun pääsen testaamaan kuinka paljon harjoittelusta v5f:n kanssa on jäänyt käteen niin pääsen varmaan suunnittelemaan mitä sitten kannattaisi tehdä.

Mainitsit tuon kääntymisen, ja sanoisin että saatat olla oikeassa, mutta en ole ihan varma. Tällä hetkellä mun on vielä hankala tarkalleen kuvailla miten ajan laitteella, koska kaikki keskittyminen menee tasapainossa pysymiseen. Yritän suoraan ajaessa ainakin pitää jalat mahdollisimman kiinni EUC:issa, tosin olen huomannut että jos en täysin keskity tähän jalkojen kiinnittämiseen mahd. tiukasti niin ne luonnollisesti tuppaavat olevan vähän vähemmän siinä kiinni. Olin jostain saanut päähäni tuon että mitä enemmän jalat kiinni laitteessa, sitä parempi.

Sitten taas kääntymiseen, voisin taaksepäin ajatellessa kuvitella että en itseasiassa käytä yläruumistani kääntymiseen ollenkaan ajaessa, vaan teen sen lähinnä jaloilla joka saattanee olla ongelma. Videon esimerkki jonka linkkasit tietysti näytti huomattavasti helpommalta. Pitäisi päästä takaisin ajamaan että näitä voisi testata kunnolla, mutta no. Kääntymisissä mulla vielä usein käy niin, että tunnen että pyörä kallistuu niin paljon että tunnen menettäväni tasapainon jolloin hyppään pois pyörän selästä, tai vaihtoehtoisesti kaasutan vähäsen tahtomattani käännöksissä. En ole varma liittyykö tuo tuohon jaloilla kääntymiseen.

Sitten vielä yksi asia joka olisi ihan kiva selvittää: jos nyt käykin niin, että pyörällä ajaessa tuntee että menettää hallinnan tasapainosta ja on pakko lähteä pois päältä, mihin suuntaan sitä kannattaisi väistää? Olen huomannut alhaisilla nopeuksilla että mulla on refleksinomainen tarve välillä yrittää pysäyttää pyörä toisella jalalla, eli otan yleensä vasemman jalan irti pyörästä ja jarruttelen sillä maata käyttäen. Voisin kuvitella että kyseinen taktiikka on erittäin vaarallinen jos menee yhtään nopeampaa, joten yritän päästä siitä eroon. Toinen juttu, välillä olen tehnyt väistöliikkeen suoraan eteenpäin, ja pyörä iloisena jatkaa matkaa yleensä suoraan meikän jalkaan, joka tietysti yleensä hieman kivualiasta vaikka siitä mustelmia pahempia tällä hetkellä aiheutunut. Isommalla ja painavammalla pyörällä voisin kuvitella että sattuu enemmän, vaikka menisin samaa nopeutta. Kannattaako harjoitella vaan hyppäämistä koko EUC:in päältä ja mieluiten sillein että laite ei jyräisi päältä sen jälkeen?

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Se pyörän pehmustaminen on tuonkin kannalta hyvä juttu että jos tosiaan täytyy pompata pois, ettei pyörästä tartte huolia vaan että sen voi päästää vapaasti kaatumaan ja keskittyä siihen ettet telo itseäsi ja nilkkojasi. Mulla ei itellä ollu tota nilkkoihintörmäysongelmaa joten en oikein osaa siihen antaa muita hyviä vinkkejä.

14" pyörä on toki niin pieni ja ketterä että sen ohjaamisessa käytetään tosi pieniä eleitä. Eli se varsinainen pyörän kallistaminen on tosi pientä, ja varsinaisesti tarpeen vain ihan tiukimmissa käännöksissä. Sitä vois ehkä enemmänkin ajatella vain painon siirtelynä jalkojen välillä. Loppu tapahtuu yläkropalla. V12:n kanssa tää menee aika erilailla. V12 on todella paljon vakaampi ajettava.

Ai niin, tarkista molempien pyörien renkaan paine! Ne saapuu tehtaalta joskus vähän ihmeellisillä paineilla. V5:lle tarttee 3-3,5 baria, kun taas V12:lle 2-2,3.

Yks tärkeä juttu mihin keskittyä on se että oppisit olemaan mahdollisimman rentona pyörän päällä. Mä tiedän että se on mahdotonta nyt kun pelkkä päällä pysyminen tuntuu vaativan aggressiivisia pelastusliikkeitä. Mutta tässä olisi tosi hyvä jos ottaisit vähän videota siitä mimmosta sun ajaminen on. Me osattais luultavasti sen perusteella arvioida tarkemmin mitkä ne keskeiset ongelmakohdat vois olla. Yksi mikä usein tulee esiin on ryhti, ajaessa tulisi selän olla suorana ja polvet ihan kevyesti koukussa. 

Toivottavasti saat pian joko V5:n takas käyttöön tai V12 saapuisi niin pääsisit jatkamaan hyvin alkanutta opettelua!

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, mrelwood said:

 V5:lle tarttee 3-3,5 baria, kun taas V12:lle 2-2,3.

Tuo renkaan paine on mielenkiintoinen aihe. Olen näillä foorumeilla ja muillakin kanavilla nähnyt paljon laidasta laitaan suosituksia tälle V12:lle. Jotkut sanoo että alle 20 psi vielä ihan hyvä, jotkut sanoo että alle 40 ei kannata mennä. Sun suositus kaitaa tippua tuohon väliin noin 30 psi paikkeilla. Tässä on aloittelija hieman hämmentynyt kun tulee niin paljon erilaista informaatiota paine-kysymyksissä, mutta ehkä tuo välimaasto on ihan sopiva. Kiinnostaisi kyllä tietää minkä takia nuo suositukset vaihtelee niin kovasti ja mitä meriittejä niissä on?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, EUCenjoyer said:

Jotkut sanoo että alle 20 psi vielä ihan hyvä, jotkut sanoo että alle 40 ei kannata mennä.

Tää on joo harmillinen totuus kun suosituksia antaa kuskit joilla ei ole sen tarkempaa kokemusta kuin omat "testit" ainoastaan siinä omassa käyttöympäristössään. Eli juuri niiden meriittien puute.

Rauhallisessa katuajossa 20psi saattaa tuntua riittävältä kunhan ei aja ylös katukivetyksistä, etenkin aloittelijoille jotka saattaa kokea löysän renkaan tuovan lisävakautta. Mutta he eivät ymmärrä riskiä renkaan siirtymisestä joka repii venttiilin irti aiheuttaen välittömän kaatumisen.

Ja sitten on tää porukka joka pelkää kuollakseen sen vanteen osumista ja pumppaa aina renkaan ilmoittamaan maksimiin välittämättä yhtään ajo-ominaisuuksista tai mukavuudesta. Chooch teki näin V12 HT:n kanssa jonka seurauksena pyörä pomppi polkujen töyssyissä niin pahasti että hän meni nurin jossain 50-60km/h vauhdissa.

Ei näissä asioissa auta muu kuin päättää kenen suositukset kuulostaa parhaiten perustelluilta, ja kenellä niitä meriittejä vaikuttaisi olevan.

Link to comment
Share on other sites

Huono tuuri jatkuu:

Harjoittelin V12 ajamista joka itseasiassa tuntui helpommalta ja luonnollisemmalta kuin v5f harjoittelu, tuntui että uuden pyörän päälle hyppääminen oli aika luonnollista. Hyvin tuli harjoiteltua ja kääntymisetkin onnistuu ihan ok, tuntui ainakin että ajaminen oli siinä kuosissa että pystyi ajamaan yhtä jaksoa useammankin minuutin ilman ongelmia. Ainoat ongelmakohdat joita huomasin omassa ajamisessa perustasolla on se että liikkeelle lähtö ilman tukea on aika vaikeaa, vaikka se välillä onnistuukin. Myös huomasin että jarruttaessa mitä lähemmäs lähestytään täyttä pysähdystä niin sitä vaikeampi pysyä pystyssä hiljentäessä, tosin tämä saattaa johtua omasta huonosta jarrutustekniikasta vielä. Uskoisin kuitenkin nuo asiat saamaan kuosiin muutaman päivän lisäharjoittelulla.

Sitten huonoihin uutisiin: kun pyörä oli paikallaan niin se vahingossa kallistui ja kaatui kyljelleen. Tämän johdosta yksi sivupaneeleista lähti irti niin, että sen sisällä olevat muoviosat rikkoontuivat, ja paneli tietysti irtosi. Ohessa havainnollistava kuva tilanteesta. Onnekseni tuo kyseinen osa vaikuttaa olevan helposti korjattavissa ja halvalla, joten ostin uudet tuollaiset sivupaneelit. No, muutamia kysymyksiä tilanne tietysti herättää. Ensinnäkin, voiko harjoittelua jatkaa vaikka EUC:issa kammottaa nyt tuommoinen myönnettävästi ruma sivupuoli, vai onko paneelilla muitakin funktioita kun pehmentää jalkaa? Ja toiseksi, onko tuollaisen uuden kiinnittäminen sitten helppoa, olettaen että sen tekee ehjällä sivupaneelilla. Kuulisin mielellään mielipiteitä.

Update: sivupaneeli pysyy jotenkin kiinni ilman teippiä, teippaan sen vielä tuohon sivuun kiinni kunnes saan uuden ja ehjän sivupaneelin. Lisään vielä päälle suojaa ennenkuin ajan seuraavan kerran

pahattilanteet.jpg

Edited by EUCenjoyer
Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, EUCenjoyer said:

liikkeelle lähtö ilman tukea on aika vaikeaa

Siinä mun linkkaamassa EUCO:n videossa käydään just läpi ne pohjatekniikat joita liikkeellelähtiessä hyödynnetään. Suosittelen yhä käymään ne opit huolella läpi.

On tärkeää kallistaa pyörää sen maassa olevan jalan suuntaan kun sille pyörän päällä olevalle jalalle alkaa asettamaan painoa.

2 hours ago, EUCenjoyer said:

jarruttaessa mitä lähemmäs lähestytään täyttä pysähdystä niin sitä vaikeampi pysyä pystyssä hiljentäessä

Kuten taisin mainitakin, hitaasti ajaminen on eri taito, ja pysähtyessähän sitä hetken joutuu tekemään. Se kyllä helpottuu ajan kanssa kun pyörään löytyy lisää hallintaa. EUCO:n videolla taidettiin käydä läpi myös jarruttamista.

2 hours ago, EUCenjoyer said:

kun pyörä oli paikallaan niin se vahingossa kallistui ja kaatui kyljelleen. Tämän johdosta yksi sivupaneeleista lähti irti

Just tän takia sitä pehmustamista ehdotin... :lol: Mutta ihmeen helpolla toi paneeli kyllä lähti.

En oo V12:ta päässy purkamaan ni en osaa sanoa toimiiko toi paneeli vesi-, pöly-, ja likasuojana. On oletettavaa että pyörä vielä kippaa uudestaan, ja sä et halua sinne sisään hiekkaa tai multaa.

Näyttäis että uus paneeli menee paikoilleen ihan vaan painamalla. Tähän varmasti löytyy YouTube -purkuvideoita jonsei tähän ehdi joku V12:n omistaja vastaamaan tarkemmin.

2 hours ago, EUCenjoyer said:

Update: sivupaneeli pysyy jotenkin kiinni ilman teippiä, teippaan sen vielä tuohon sivuun kiinni kunnes saan uuden ja ehjän sivupaneelin. Lisään vielä päälle suojaa ennenkuin ajan seuraavan kerran

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

On 8/31/2023 at 10:07 PM, EUCenjoyer said:

Tuo renkaan paine on mielenkiintoinen aihe. Olen näillä foorumeilla ja muillakin kanavilla nähnyt paljon laidasta laitaan suosituksia,..

Juu, renkaan painetasosta väännetään paljon kättä. Renkaan kyljessä on kuitenkin painettu minimi-, ja maksimipaine. Aloitin pyöräilyni maksimilla ja se on toiminut erittäin hyvin kaikissa jännissä tilanteissa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...