Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

21 minutes ago, lirva said:

Piru vois tulla koittaan pysyykö perässä enää, mutta työt kutsuu jo huomenna. :crying:

Sain overleanin aikaan tänään V12:lla kun pienessä vauhdissa kiipesin jyrkkää mäkeä, härpätin niiasi eteen ja palautui heti takaisin, epämääräisen äänen kera. Ei mitenkään pelottava kun vauhtia ei ollut paljoa.  Pitää varmaan HT:ta alkaa tinkaamaan voltridestä.

 

Tuu Tampereen suunnalle ajelee, täällä on kivoi reittei. Minkälaisia max matkoi arvoit että pääsit sillä v12? Meneekö myyntiin se korjattu v12 ja siinä on nyt ne uusi piirilevy/mosfetit?

Eikö oo ollu ikävä 18 tuumaseen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tampereelle vois tulla ens viikonlopulla. Kyllä V12 pysyy, vielä ei ole uutta boardia näkynyt, tällä viikolla pommitin voltrideä sen osalta. Range on varmaan jotain 70km, mutta itse olen rauhallinen kuski. 

16 minutes ago, Tasku said:

Eikö oo ollu ikävä 18 tuumaseen?

18 on kyllä metsässä parempi, eikä sitä taida pärjätä ilman, kun kerran on C38sin kanssa elänyt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, lirva said:

Tampereelle vois tulla ens viikonlopulla.

Loistavaa! Ja saa muutkin tulla kunhan päivä ja aika sovitaan :thumbup:

Maisemareittejä voitaisiin täältä näyttää.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei, olen myymässä minun Kingsong KS-18 EUC:ta. Pieniä custom modauksia kuten nuo jalkapädit ja pehmusteet ettei laite naarmuuntuisi käytössä. Toimii hyvin ja moitteettomasti.  Ostin tämän viimevuoden loppupuolella käytettynä, jotta pääsisin liikkumaan helposti eri paikkoihin Helsingissä. Enään ei kuitenkaan ole ollut kauheasti käyttöä tälle, kun hommasin auton pari kuukautta sitten. Laittakaa rohkeasti viestiä, jos on jotain kysyttävää! 

1200w moottori 3.5kw dynotettu. 

1360wh akku, eli rangea löytyy!

Charge doctor v2. 

4A laturi.

995 km ajettu, eli ei paljoa olla ajeltu

Hinta: 900e
Nouto Helsingistä280894181_732651378160627_5561975153453936240_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-6&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=AdrYoThv5hsAX8uEFai&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=03_AVI32IKc_hSUlogrWWNpLZUx7wO3Awo7hZmMWgYyLbGPIA&oe=62A859ECunknown.pngunknown.pngunknown.pngunknown.pngunknown.pngunknown.pngunknown.png

 
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Dimsku_ said:

Hei, olen myymässä minun Kingsong KS-18 EUC:ta. Pieniä custom modauksia kuten nuo jalkapädit ja pehmusteet ettei laite naarmuuntuisi käytössä. Toimii hyvin ja moitteettomasti.  Ostin tämän viimevuoden loppupuolella käytettynä, jotta pääsisin liikkumaan helposti eri paikkoihin Helsingissä. Enään ei kuitenkaan ole ollut kauheasti käyttöä tälle, kun hommasin auton pari kuukautta sitten. Laittakaa rohkeasti viestiä, jos on jotain kysyttävää! 

1200w moottori 3.5kw dynotettu. 

1360wh akku, eli rangea löytyy!

Charge doctor v2. 

4A laturi.

995 km ajettu, eli ei paljoa olla ajeltu

Hinta: 900e
Nouto Helsingistä280894181_732651378160627_5561975153453936240_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-6&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=AdrYoThv5hsAX8uEFai&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=03_AVI32IKc_hSUlogrWWNpLZUx7wO3Awo7hZmMWgYyLbGPIA&oe=62A859ECunknown.pngunknown.pngunknown.pngunknown.pngunknown.pngunknown.pngunknown.png

 

Muutama kysymys:

- Onko kyseessä KS-18AY vai KS-18S?

- Mihin jännitteeseen asti pyörä lataa?

- Ajoit sillä ilmeisesti lumikeleillä. Ootko tsekannu laakereita sen jälkeen, tai pitääkö ne ääntä?

- Mikä firmwareversio pyörään on asennettuna?

- Ottaisitko kuvan kaikista mukana tulevista varusteista?

- Kovalta kuulostaa hinta noin vanhasta pyörästä. Onko tinkivaraa?

Edited by mrelwood
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, mrelwood said:

Muutama kysymys:

- Onko kyseessä KS-18AY vai KS-18S?

- Mihin jännitteeseen asti pyörä lataa?

- Ajoit sillä ilmeisesti lumikeleillä. Ootko tsekannu laakereita sen jälkeen, tai pitääkö ne ääntä?

- Mikä firmwareversio pyörään on asennettuna?

- Ottaisitko kuvan kaikista mukana tulevista varusteista?

- Kovalta kuulostaa hinta noin vanhasta pyörästä. Onko tinkivaraa?

Se on mun mielestä KS-18AY koska jos se olisi ollut KS-18S siinä kopassa olisi lukenut sport.

Pyörä lataa täyteen normaalisti, chargedoctorilla voi katsoa tuon asian.

Talvella eikä myöskään sateessa ole ajettu eli laakerit ovat hyvässä kunnossa.

Firmware taitaa olla toisiksi uusin mitä pyörään saa asennettua.

Mukana tulisi tosiaan kaupan päälle penkki ja chargedoctor.

Ja tinkimisvaraa löytyy! 

Kuvia varusteista:
282043155_549331083368452_5397906352103659406_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-6&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=Sz5F4tCaw5EAX80RzGM&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=03_AVJShzPpJaGlYUDR4X5JyXz7SCoV7fTdyWSK34B5PbNJgA&oe=62AB829B

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, mrelwood said:

Muutama kysymys:

- Onko kyseessä KS-18AY vai KS-18S?

- Mihin jännitteeseen asti pyörä lataa?

- Ajoit sillä ilmeisesti lumikeleillä. Ootko tsekannu laakereita sen jälkeen, tai pitääkö ne ääntä?

- Mikä firmwareversio pyörään on asennettuna?

- Ottaisitko kuvan kaikista mukana tulevista varusteista?

- Kovalta kuulostaa hinta noin vanhasta pyörästä. Onko tinkivaraa?

On muuten erinomainen esimerkki kysymyksistä, joita kannattaa esittää käytettyä pyörää ostettaessa!

-X-

Edited by Zwheeler
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Kutvelo said:

@tiipero reipas aloitus! :D

Täällä hävisi kivut jaloista heti kun uskalsin siirtää tarpeeksi eteen pedaleilla, lihakset tottuivat muutamassa satasessa. @Tasku kuvaama limittäinen stance auttoi minua, pidin puolen sentin luokkaa. Nyt vajaan 3000km kohdalla olen palannut melkein tasastanceen. Stancen löytämiseen voi helpottaa jos liimaa jonkinlaisen pädin pyörän kylkeen, ekoihin 2 pyörään tein bilteman liimapintaisesta äänieristematosta ja päällystin ilmastointiteipillä. Pienitehoinen pyörä on kylläkin todella helppo ylivoimata "overpower" pädien kanssa, vastaavasti pyörä saattaa kestää paremmin jaloissa jos vaikka ajaa kaivonkanteen tjsp.

 

Samanlainen jalkojen kipeytyminen oli itselläkin, oletin ensin että jalkojen pitää olla pedaalien keskikohdalla, kunnes sitten huomasin että videoissa monilla on jalat aikalailla edessä (tämä lienee pyöräkohtaistakin). Siirsin niitä eteenpäin ja jalkakivut hävisivät. Ristiselkä vaivasi välissä, mutta nyt senkin jomotus on loppunut.

Minulla on Eunisycles.eu:sta viime kesänä ostettu V10F, josta hajosi akku 200km jälkeen, liike hoiti takuuasiat hienosti, ei tarvinnut maksaa pyörän rahdeista mitään, mutta kuulemma uuden akun saanti Kiinasta kesti niin että alkoi jo olla kylmä kun pyörä saapui takaisin.

Nyt olen ajanut pyörällä +400 km ja alkaa tehdä mieli tehokkaampaa (ts. paremmin kiihtyvää) ja hieman pidemmällä rangella varustettua jousitettua pyörää. Begode Master ja King Song s22 vaikuttaisivat olevan em. ominaisuuksilta kohdallaan, mutta paino alkaa jo hirvittää. Voisi olettaa että 35+kg painavaa pyörää ei ole kovin mukava käsitelllä hitaammassa kurvailussa tai vaikkapa maastossa, vaikka sinällään sitä ei tarvitsisi portaita pitkin raahailla. V11 paino  27kg kuulostaisi jo paremmalle ja rangekin alkaisi riittämään, mutta moottorin teho (2kw vs. 2.2kw) ja kiihtyvyys ei ainakaan paperilla ole V10F:ää kummoisempi ja jousituskaan ei  ymmärtääkseni mikään paras ole.

Muita tehokkaita jousi pyöriä ei taida olla vielä tuloillaan, joten ilmeiseti olisi valittava noista tai sitten vain odotettava että tulisi vaikka joku KS s18 ver.2 1500Ah akullla ja 3500w moottorilla?

Kuinka paljon paino vaikuttaa pyörän käsittelyyn? V10F on kyllä tosi näppärä hitaassa vauhdissa, mutta jos siihen laittaa 15kg lisää niin voisi kuvitella että aika paljon hankalampaa olisi pyörän käsittely.

Hieman harmittaa että ei tullut alunperin ostettua KS. 16X:aa, siinä olisi kuitenkin ollut 50% isompi akku ja ärhäkämpi käytös, vaikka sinällään V10F pidetäänkin turvallisena ja helppona pyöränä aloittelijalle.

   

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, okvp said:

Nyt olen ajanut pyörällä +400 km ja alkaa tehdä mieli tehokkaampaa (ts. paremmin kiihtyvää)

Kiihtyvyydessä on yks tärkeä asia joka sun pitää ottaa huomioon. En ole täysin varma mitä tarkemmin tarkoitat ”paremmin kiihtyvällä”, mutta jos kaipaat pyörää joka kiihtyisi vähemmällä vaivalla kuin V10F, niin 18” rengaskoko on ihan väärä suunta. Niitä pitää nimittäin käsitellä jo selvästi isommilla liikkeillä kuin tuota sun 16” pyörää.

Muissa kuin tasapainottelevissa kulkupeleissä lisäteho suoraan lisää kiihtyvyyttä, ja kaasupoljinta painaessa yksinkertaisesti tapahtuu enemmän. Mutta tasapainovehkeissä lisäteho ei sitä tee, koska laite ei pyri kiihdyttämään, se vain pyrkii pysymään pystyssä. Lisäteho ainoastaan siirtää overleania kauemmaksi, ja pitää sut pystyssä kovemmassakin kiihdytyksessä. Jos overlean ei ole vielä ollu lähelläkään, lisätehosta ei ole sulle mitään hyötyä.

Ykspyörällä kiihdyttämisen herkkyyteen vaikuttaa eniten rengaskoko. Isoilla renkailla täytyy painopiste siirtää samassa suhteessa kauemmas akselista kuin mitä rengas on suurempi. Eli 16” -> 18” = 12,5% jyrkempi nojaus jotta kiihtyvyys olisi sama.

Toinen tekijä on softasta asetettu ajomoodi. Hard mode (Inmotion pedal sensitivity 100) pyrkii kompensoimaan kuskin nojauksen niin nopeasti kuin mahdollista, joten kiihdyttäminen on työläämpää. Kokeile vähentää tuota asetusta niin pyörä kiihtyy pienemmällä vaivalla.

1 hour ago, okvp said:

Voisi olettaa että 35+kg painavaa pyörää ei ole kovin mukava käsitelllä hitaammassa kurvailussa tai vaikkapa maastossa

Onhan siinä selkeä ero, mutta painon ja isomman koon tuoma vakaus alkaa jo hyvinkin matalissa vauhdeissa olemaan vain hyödyksi. Mun isohkolle ruholle 18” (V11) on juuri sopiva, ja oikealla rengasvalinnalla se on kävelyvauhdissakin jotakuinkin yhtä ketterä kuin 16x3 pyörät. Hölkkävauhdissa ei sitten pienemmästä olisi kuin haittaa, saati sitten kun vauhti nousee yli 20km/h:een.

1 hour ago, okvp said:

mutta moottorin teho (2kw vs. 2.2kw) ja kiihtyvyys ei ainakaan paperilla ole V10F:ää kummoisempi

Se ei ole se pyörän teho joka kiihdyttää, vaan kuljettajan painopiste. Ja mitä tulee tuohon maksimitehoon (eli miten jyrkästi voi nojata ennen overleania), siihen vaikuttaa paljolti se miten paljon sähäkkää pyörän akku pystyy tuottamaan. Nämä ilmoitetut tehot on vain moottorin nominaalitehoja, jotka eivät ota huomioon sitä miten paljon virtaa itse akuilla on antaa. V11:n 1500Wh akuissa on enemmän pätäkkää kuin V10F:n. Tarkemmat numerot löytyy käytettyjen akkukennojen maksimivirtoja laskemalla.

1 hour ago, okvp said:

ja jousituskaan ei  ymmärtääkseni mikään paras ole.

Ei, mutta on se silti jousitus, joka itsessään mullistaa koko ajokokemuksen. Eikä toisaalta yksikään valmistaja ole vielä saanut tehtyä erityisen selvästi muita parempaa jousitusta, joko niissä mättää suunnittelu tai itse toteutus.

1 hour ago, okvp said:

Muita tehokkaita jousi pyöriä ei taida olla vielä tuloillaan

Syksylle povataan Inmotion ”V13”:a (työnimi), joka saattaa olla kilpailija juurikin S22:lle ja Masterille.

1 hour ago, okvp said:

16X:aa, siinä olisi kuitenkin ollut 50% isompi akku ja ärhäkämpi käytös

Edelleenkin riippuen mitä tarkemmin tarkoitat ärhäkkäällä käytöksellä, mutta kyllä 16X on mun mielestä kaikin puolin jo hieman tahmeampi ajettava kuin V10F. Hieman isompi renkaan halkaisija vaatii enemmän nojausta kiihdytyksiin, ja 3” rengas on vähän tahmeammin kadussa kiinni tehden twistaus-ohjauksesta työläämpää.

 

Sun pitää kuule tulla miittiin ni pääset kokeilemaan miltä muut pyörät tuntuu!

Edited by mrelwood
  • Like 1
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, mrelwood said:

 

Kiihtyvyydessä on yks tärkeä asia joka sun pitää ottaa huomioon. En ole täysin varma mitä tarkemmin tarkoitat ”paremmin kiihtyvällä”, mutta jos kaipaat pyörää joka kiihtyisi vähemmällä vaivalla kuin V10F, niin 18” rengaskoko on ihan väärä suunta. Niitä pitää nimittäin käsitellä jo selvästi isommilla liikkeillä kuin tuota sun 16” pyörää.

Muissa kuin tasapainottelevissa kulkupeleissä lisäteho suoraan lisää kiihtyvyyttä, ja kaasupoljinta painaessa yksinkertaisesti tapahtuu enemmän. Mutta tasapainovehkeissä lisäteho ei sitä tee, koska laite ei pyri kiihdyttämään, se vain pyrkii pysymään pystyssä. Lisäteho ainoastaan siirtää overleania kauemmaksi, ja pitää sut pystyssä kovemmassakin kiihdytyksessä. Jos overlean ei ole vielä ollu lähelläkään, lisätehosta ei ole sulle mitään hyötyä.

Ykspyörällä kiihdyttämisen herkkyyteen vaikuttaa eniten rengaskoko. Isoilla renkailla täytyy painopiste siirtää samassa suhteessa kauemmas akselista kuin mitä rengas on suurempi. Eli 16” -> 18” = 12,5% jyrkempi nojaus jotta kiihtyvyys olisi sama.

Toinen tekijä on softasta asetettu ajomoodi. Hard mode (Inmotion pedal sensitivity 100) pyrkii kompensoimaan kuskin nojauksen niin nopeasti kuin mahdollista, joten kiihdyttäminen on työläämpää. Kokeile vähentää tuota asetusta niin pyörä kiihtyy pienemmällä vaivalla.

Onhan siinä selkeä ero, mutta painon ja isomman koon tuoma vakaus alkaa jo hyvinkin matalissa vauhdeissa olemaan vain hyödyksi. Mun isohkolle ruholle 18” (V11) on juuri sopiva, ja oikealla rengasvalinnalla se on kävelyvauhdissakin jotakuinkin yhtä ketterä kuin 16x3 pyörät. Hölkkävauhdissa ei sitten pienemmästä olisi kuin haittaa, saati sitten kun vauhti nousee yli 20km/h:een.

Se ei ole se pyörän teho joka kiihdyttää, vaan kuljettajan painopiste. Ja mitä tulee tuohon maksimitehoon (eli miten jyrkästi voi nojata ennen overleania), siihen vaikuttaa paljolti se miten paljon sähäkkää pyörän akku pystyy tuottamaan. Nämä ilmoitetut tehot on vain moottorin nominaalitehoja, jotka eivät ota huomioon sitä miten paljon virtaa itse akuilla on antaa. V11:n 1500Wh akuissa on enemmän pätäkkää kuin V10F:n. Tarkemmat numerot löytyy käytettyjen akkukennojen maksimivirtoja laskemalla.

Ei, mutta on se silti jousitus, joka itsessään mullistaa koko ajokokemuksen. Eikä toisaalta yksikään valmistaja ole vielä saanut tehtyä erityisen selvästi muita parempaa jousitusta, joko niissä mättää suunnittelu tai itse toteutus.

Syksylle povataan Inmotion ”V13”:a (työnimi), joka saattaa olla kilpailija juurikin S22:lle ja Masterille.

Edelleenkin riippuen mitä tarkemmin tarkoitat ärhäkkäällä käytöksellä, mutta kyllä 16X on mun mielestä kaikin puolin jo hieman tahmeampi ajettava kuin V10F. Hieman isompi renkaan halkaisija vaatii enemmän nojausta kiihdytyksiin, ja 3” rengas on vähän tahmeammin kadussa kiinni tehden twistaus-ohjauksesta työläämpää.

 

Sun pitää kuule tulla miittiin ni pääset kokeilemaan miltä muut pyörät tuntuu!

Olet aivan oikeassa, että pienemmällä pyörällä kiihtyvyys kasvaa samalla moottorilla (moottorin huipputehoon saakka). [Tähän hieman koneinsinörtti jargonia] Tämä tapahtuu, koska moottorin välitysuhde suurenee, kun vaihdetaan rengaskokoa (vääntö kasvaa joten päästään nopeammin moottorin tehoalueelle). Tosin välityssuhteet lasketaan pyörän kehältä ts. kaava on pii*r^2 ts. 16" ts. pyörä kiihtyy alemmilla nopeuksilla teoriassa 803,84/1017,36=1,27 kertaa nopeammin aina moottorin antamaan huipputehoon asti ts. moottori tarvitsee 1,27 enemmän tehoa, jotta 18"pyörä kiihtyisi samaan kuin 16" ts. 2kw vs. 2,54kw (ts. 0,54kw lisää koko tehoalueelle). Muissakin kulkupeleissä efekti on sama, jos vaihdetaan rengaskokoa, kulkupeleissä, joissa on vaihteet sama tapahtuu käyttämällä pienempää vaihdetta.

Tasapainolaiteet pysyvät pystyssä kallistusanturien ohjaamina moottoria kiihdyttäen tai jarruttaen, niin että laitteen runko pysyy koko ajan tietyssä kulmassa maahan nähden. Ts. pyörän kallistusanturia (eli runkoa, jossa se on kiinni) pitää pyrkiä kallistamaan maahan nähden voimilla, joista pyörä/kuljettajan massakeskipisteen muodostama voima on käytännössä se mihin voi vaikuttaa. Massakeskipiste lasketaan pyörän ja maan kosketuspisteestä nytkäytykset yms. impulssit kiihdyttävät pyörää hetkellisesti, ilmanvastus ja tuuli ovat myös systeemiin vaikuttavia voimia ja vaativat kompensointia. Tasapainolaitteissa kaikkea tehoa ei voi käyttää kiihdytykseen vaan osa täytyy olla reservissä, joten esim. moottoriltaan samatehoiset potkulaudat kulkevat kovempaa, koska ne voivat käyttää kaiken tehon etenemiseen [jargon stop, saa ja pitää korjata, jos on jotain vihreitä].

Tuota pedal sensitivityä täytyy kokeilla, se on mulla nyt 100%, kokeilin alussa eri säätöjä, tosin sillon olin vielä täysi aloittelia. Olettaisin että tuo pedal sensitivity antaa pedaalien kallistua hieman eteenpäin, jolloin automaattisesti hieman itsekin kallistuu, voi olla että pyörä myös hieman kiihdyttää altaa ts. ylikorjaa, jolloin itse automaattisesti nojaa enemmän eteen, kun tuntuu siltä että alkaa kaatua taaksepäin, mikä helpottaa kiihdytystä edelleen. Nyt tuntuu siltä että pyörää pitää puristaa melko kovaa, että saa sen kiihtymään, toki jalkojen (ts. painopisteen) siirto eteenpäin auttaa varmasti myös, mutta se kostautuu jarruissa. Power-padejä pitäisi kokeilla myös.

Sääli että kiinalaisten teholukemiin ei voi luottaa, akut tuottavat turvallisesti tietyn määrän sähkötehoa, jota kontrolleri säätelee moottorille. Tehomäärästä kertoo kuitenkin aika hyvin kiihdytysmittaukset, jos ne on tehty samalla kuskilla samoissa olosuhteissa.

Voin hyvin uskoa että jousitus mullistaa ajokokemuksen, röykkyisillä pyöräteillä ajaessa pitää olla kokoajan valppaana, että ehtii valmistautua röykkyyn, jousipyörä lienee myös turvallisuus tekijä. Kovemmissa röykyissä jalat tahtoo irrota pedaaleilta. Sain jo lommotettua vanteen, kun en ollut tarkkana katutyömaa-alueella ja ajoin kanttikiveen, lommon sain onneksi helposti oikaistua.

Kiitoksia varoituksista, haen juurikin sähäkämpää (jos oikeasti löytyy), ja min. 50km todellisella rangella varustettua, mutta kuitenkin helposti käsiteltävää jousipyörää, huippunopeudellla ei juurikaan ole väliä, uusimpien tehopyörien huiput ovat jo liikaa pyöräteille. Minulla ei ole kokemusta kuin V10F:sta, joten olen ollut täysin riippuvainen tubettajien yms. testeistä ja fiiliksistä, pitää tulla pyörähtämään miittiin tässä joku kerta.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Eucner said:

Pyörän kehän pituuden kaava on 2πr.

Hupsista, kunnon blackout, niinpäs olikin πr^2 on pinta-ala, korjaan tuonne viestiin... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, okvp said:

[jargon stop, saa ja pitää korjata, jos on jotain vihreitä].

En lähde teknistä jargonia korjaamaan, mutta sellainen huomio, että tuo nimellinen wattimäärä moottorissa ei käytännössä merkitse juuri mitään. Maksimitehoilla voi olla jossain tapauksissa merkitystä, mutta vasta, jos haet oikeasti rajoja. Jos et ole kaatunut nenällesi pyörän tehojen loputtua tähän asti, niin isommat nimelliset tehomerkinnät eivät tuo enempää suorituskykyä. Noita numeroita toki vertaillaan, koska jotain pitää vertailla. Mutta käytännössä sitä nimellistehon numeroa voi vedättää ihan minne vaan ja moottori on silti sama. Akun ja kontrollerin spekseillä on enemmän merkitystä. 

Tässä on hyvä selitysvideo renkaan vaikutuksesta ylämäkeen. Sama efekti toimii myös tasaisella. 

Isompi rengas siis tuntuu laiskemmalta ihan wattimääristä riippumatta. Ja ei pelkästään välityssuhteen vuoksi.

Mitä tulee kiihtyvyysmittauksiin youtubessa, ne on lähinnä sisällöntuotantoa varten. Kukaan heistä ei pysty tarkasti mittaamaan rajoja. Pyörän raja tulee vasta siinä kohtaa vastaan, kun kiihtyvyyteen tarvitaan niin paljon potkua, ettei sitä riitä enää tasapainotukseen. Eli pyörä ei ehdi sun alle, kun nojaat. Jos ehtii, niin ehkä vielä olis ollut lisää tehoja käytössä. Ja kun pyörään tottuu, sillä alkaa olla helpompi kiihdytelläkin. Kiihtyvyys näissä on muutenkin sellainen ominaisuus, johon käytetään samaa kapasiiteettia kuin pystyssä pysymiseen. Siinä rajojen hakeminen ei ole suositeltavaa. 

Kun tuossa mainitsit V11:n jousituksen, niin sitä ehkä kannattaa ajatella mukavuusjousituksena, joka on kyllä toiminut omasta mielestäni erinomaisesti. Puhetta on kyllä paljon teknisistä ominaisuuksista ja jousittamattomasta painosta jne. Mutta käytännön ajelussa se toimii oikein hyvin. Ehkä jossain kilpa-ajelussa joku voisi hyötyä pienistä eroista ja ominaisuuksista. Olen itse testannut kahta eri jousitettua ja eipä tuossa isompaa eroa huomaa. 

Speksivertailu on muutenkin sellainen laji, missä helposti lähtee harhateille ja päätyy numeroissa parhaaseen, mutta muuten väärään. Ja lopulta ne erot numeroissa voi olla sellaisissa paikoissa, missä vähenevän tuoton laki on jo tullut vastaan ja hyötyä ei arkielämässä ole. Sitten unohtuu ne numeroilla mittaamattomissa olevat erot ergonomiassa, laadussa, mukavuudessa jne. 

  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Eucner said:

Pyörän kehän pituuden kaava on 2πr.

Viestiin ei voi korjata niin korjaan tähän, (olin vieläpä sijoittanut säteiden paikalle halkaisijat tmv.), todellisuudessa suhde on sievennysten jälkeen 9/8=1,125 eli 18" pyörällä tarvitaan 2,25kw tehoa vs. 16" 2kw kiihtyvyys olisi silloin sama 2kw:n käytettyyn tehoon asti.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, UniVehje said:

En lähde teknistä jargonia korjaamaan, mutta sellainen huomio, että tuo nimellinen wattimäärä moottorissa ei käytännössä merkitse juuri mitään. Maksimitehoilla voi olla jossain tapauksissa merkitystä, mutta vasta, jos haet oikeasti rajoja. Jos et ole kaatunut nenällesi pyörän tehojen loputtua tähän asti, niin isommat nimelliset tehomerkinnät eivät tuo enempää suorituskykyä. Noita numeroita toki vertaillaan, koska jotain pitää vertailla. Mutta käytännössä sitä nimellistehon numeroa voi vedättää ihan minne vaan ja moottori on silti sama. Akun ja kontrollerin spekseillä on enemmän merkitystä. 

Tässä on hyvä selitysvideo renkaan vaikutuksesta ylämäkeen. Sama efekti toimii myös tasaisella. 

Isompi rengas siis tuntuu laiskemmalta ihan wattimääristä riippumatta. Ja ei pelkästään välityssuhteen vuoksi.

Mitä tulee kiihtyvyysmittauksiin youtubessa, ne on lähinnä sisällöntuotantoa varten. Kukaan heistä ei pysty tarkasti mittaamaan rajoja. Pyörän raja tulee vasta siinä kohtaa vastaan, kun kiihtyvyyteen tarvitaan niin paljon potkua, ettei sitä riitä enää tasapainotukseen. Eli pyörä ei ehdi sun alle, kun nojaat. Jos ehtii, niin ehkä vielä olis ollut lisää tehoja käytössä. Ja kun pyörään tottuu, sillä alkaa olla helpompi kiihdytelläkin. Kiihtyvyys näissä on muutenkin sellainen ominaisuus, johon käytetään samaa kapasiiteettia kuin pystyssä pysymiseen. Siinä rajojen hakeminen ei ole suositeltavaa. 

Kun tuossa mainitsit V11:n jousituksen, niin sitä ehkä kannattaa ajatella mukavuusjousituksena, joka on kyllä toiminut omasta mielestäni erinomaisesti. Puhetta on kyllä paljon teknisistä ominaisuuksista ja jousittamattomasta painosta jne. Mutta käytännön ajelussa se toimii oikein hyvin. Ehkä jossain kilpa-ajelussa joku voisi hyötyä pienistä eroista ja ominaisuuksista. Olen itse testannut kahta eri jousitettua ja eipä tuossa isompaa eroa huomaa. 

Speksivertailu on muutenkin sellainen laji, missä helposti lähtee harhateille ja päätyy numeroissa parhaaseen, mutta muuten väärään. Ja lopulta ne erot numeroissa voi olla sellaisissa paikoissa, missä vähenevän tuoton laki on jo tullut vastaan ja hyötyä ei arkielämässä ole. Sitten unohtuu ne numeroilla mittaamattomissa olevat erot ergonomiassa, laadussa, mukavuudessa jne. 

Olen samaa mieltä kanssasi ilmotetuista tehoista (kiinalaiset ovat kiinalaisia), mutta ainoa käytännön keino saada pyörän rajat selville on kiihdyttää/jarruttaa se rajoille ja sen mielestäni monet testaajat tekevätkin, testattavat pyörät piipittävät ja tilttailevat. Tehokas pyörä on myös turvallisuustekijä, koska tehokkaassa pyörässä on enemmän tehoa jarrutukseen. Mitä tehokaampi pyörä on enemmän taakse pystyy nojaamaan ja sitä nopeammin pyörä pysähtyy, jos taas paniikkijarruttaa ja nojaa liikaa taakse pyörän tehoihin nähden, pyörä ei enää pysty tasapainoittamaan ja kuljettaja kaatuu selälleen.

Mielestäni tuo efekti ei toimi kuin mäessä, koska keskiviiva ts. vipupiste on silloin pyörän keskellä (suurempi inertia vaikuttaa isommassa pyörässä, mutta sen vaikutus on pieni) Alamäkeen taas efekti toimii toisinpäin.

V11 on varmasti hyvä ostamisen arvoinen pyörä ja moni pitää sitä parhaana allrounder jousipyöränä, range riittää useimmille ja painokaan ei hirvitä. 

Olen samaa mieltä että numerovertailuja ei voi tehdä juurikaan muuten kuin painon tai koon suhteen, muita pyörän ominaisuuksia on vaikea mitata, niille ei taida edes olla mitään standardiakaan. Tubettajat tmv. sen sijaan saavat uudet pyörät testeihin ja testaavat useita eri pyöriä, heillä lienee parhaat mahdollisuudet vertailla eroja, jolleivat sitten ole jonkun euc-firman leivissä...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tuli sitten kokeiltua VF10:n pedal sensitivity 0%, pyörä piippaa heti kun vähän kovemmin kiihdyttää, ei ihan alkukiihdytyksessä kuitenkaan, vaan kun vähän on vauhtiin päässyt Ilmeisesti pyyntiä on liikaa varoittaa, että kohta loppuu voima. Pyörä ei myöskään kulkenut normaaleja huippuja vaan piippaili ja teki tilt back:n.

En kuitenkaan huomannut pyörän kiihtymisessä mitään suurempaa eroa, ilmeisesti 100% asetuksillakin ja 90kg ruholla saa kohtuullisen helposti pyydettyä pyörältä lähelle maksimia.

Foorumilta löytyikin todennäköiset syyt tähän, pyörän softa suojelee liian kovilta pyynneiltä ja koska on mahdollisuus ylikuormittaa pyörä nopeasti ajettaessa, huippunopeutta on laskettu.

Voisi olettaa että Power padeillä saa kovillakin pedal asetuksilla moottoriin paljon pyyntiä, mutta silloin em. suoja-algoritmit eivät todennäköisesti ole toiminnassa.

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, okvp said:

Tuli sitten kokeiltua VF10:n pedal sensitivity 0%, pyörä piippaa heti kun vähän kovemmin kiihdyttää, ei ihan alkukiihdytyksessä kuitenkaan, vaan kun vähän on vauhtiin päässyt Ilmeisesti pyyntiä on liikaa varoittaa, että kohta loppuu voima. Pyörä ei myöskään kulkenut normaaleja huippuja vaan piippaili ja teki tilt back:n.

En kuitenkaan huomannut pyörän kiihtymisessä mitään suurempaa eroa, ilmeisesti 100% asetuksillakin ja 90kg ruholla saa kohtuullisen helposti pyydettyä pyörältä lähelle maksimia.

Foorumilta löytyikin todennäköiset syyt tähän, pyörän softa suojelee liian kovilta pyynneiltä ja koska on mahdollisuus ylikuormittaa pyörä nopeasti ajettaessa, huippunopeutta on laskettu.

Voisi olettaa että Power padeillä saa kovillakin pedal asetuksilla moottoriin paljon pyyntiä, mutta silloin em. suoja-algoritmit eivät todennäköisesti ole toiminnassa.

Aika samanlaisia tuntemuksia oli, ajoin rajoitinta vasten kunnes 250km kohdalla V10f antoi periksi.

Onneksi on helppo lääke, lisää tehoa ja High Torque mallinen pyörä, tällä reseptillä tokenin itse. Suosittelen B)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, okvp said:

Olen samaa mieltä kanssasi ilmotetuista tehoista (kiinalaiset ovat kiinalaisia),

Sähkömoottorista saatava teho riippuu kuormituksen kestosta ja jäähdytyksestä. Mikäli kumpaakaan ei ole määritelty, niin teho jää epämääräiseksi.

6 hours ago, okvp said:

mutta ainoa käytännön keino saada pyörän rajat selville on kiihdyttää/jarruttaa se rajoille ja sen mielestäni monet testaajat tekevätkin, testattavat pyörät piipittävät ja tilttailevat.

Parempi ja turvallisempi tapa mitata pyörän suorituskyky on mitata sen vetokyky ilman liikettä

 ja pyörimisnopeus kuormittamattomana nostamalla pyörä ilmaan.

6 hours ago, okvp said:

Tehokas pyörä on myös turvallisuustekijä, koska tehokkaassa pyörässä on enemmän tehoa jarrutukseen. Mitä tehokaampi pyörä on enemmän taakse pystyy nojaamaan ja sitä nopeammin pyörä pysähtyy, jos taas paniikkijarruttaa ja nojaa liikaa taakse pyörän tehoihin nähden, pyörä ei enää pysty tasapainoittamaan ja kuljettaja kaatuu selälleen.

Olet oikeilla jäljillä. Teho on vääntömomentin ja nopeuden tulo. Vain vääntömomentti pitää sinua pystyssä. Jarrutettaessa liike-energia täytyy saada hävitettyä johonkin. Se syötetään takaisin akkuihin. Voima tähän saadaan vastasähkömotorisesta voimasta (back EMF). Nopeuden kasvaessa vastasähkömotorinen voima kasvaa ja moottorista saatava vääntömomentti pienenee. Tämän ansiosta suurissa nopeuksissa jarrutusvoimaa on reippaasti käytettävissä. Hitaissa nopeuksissa jarrutusta tehostetaan syöttämällä virtaa pyörimisnopeutta vastaan. Tehoa menee hukkaan, mutta pienessä nopeudessa liike-energiaa on vähän ja laitteet kestävät sen yleensä ylikuumenematta. Jarrutettaessa suuressa nopeudessa voi nojata enemmän taaksepäin kuin hitaassa nopeudessa. Siis päinvastoin kuin kiihdytettäessä.

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Kutvelo said:

Aika samanlaisia tuntemuksia oli, ajoin rajoitinta vasten kunnes 250km kohdalla V10f antoi periksi.

Onneksi on helppo lääke, lisää tehoa ja High Torque mallinen pyörä, tällä reseptillä tokenin itse. Suosittelen B)

Juu, pitää varoa ettei riko tuota V10F:ää ylikuormittamalla, hauska tuollakin on ajaa, helppo kääntyillä, vaikka tuntuukin hieman laiskalta (ilman referenssejä). Onko tuo sinun MSP HT, onko pyörässä paljonkin eroa V10F verrattuna.

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Quote

Parempi ja turvallisempi tapa mitata pyörän suorituskyky on mitata sen vetokyky ilman liikettä

 ja pyörimisnopeus kuormittamattomana nostamalla pyörä ilmaan.

Paras tapa olisi dyno, jolla saa tuotetun tehon/väännön pyörän nopeuden suhteessa ja jos siihen kaavioon saa vielä pedaalien vääntövasteen graafin ts. miten pyörä reagoi inputtiin ja sitten kaikki EUC:t ajetaan samalaisella profiililla Joku on toteuttanutkin EUC-dynon, kiinnittänyt EUC:n tavalliseen dynoon, tosin tässä vääntövaste tuotetaan ilmeisesti käsin. Toki yksinkertaisempaa on vain mitata pyörän tuottama maksimi yli nopeusalueen.

 

Quote

Olet oikeilla jäljillä. Teho on vääntömomentin ja nopeuden tulo. Vain vääntömomentti pitää sinua pystyssä. Jarrutettaessa liike-energia täytyy saada hävitettyä johonkin. Se syötetään takaisin akkuihin. Voima tähän saadaan vastasähkömotorisesta voimasta (back EMF). Nopeuden kasvaessa vastasähkömotorinen voima kasvaa ja moottorista saatava vääntömomentti pienenee. Tämän ansiosta suurissa nopeuksissa jarrutusvoimaa on reippaasti käytettävissä. Hitaissa nopeuksissa jarrutusta tehostetaan syöttämällä virtaa pyörimisnopeutta vastaan. Tehoa menee hukkaan, mutta pienessä nopeudessa liike-energiaa on vähän ja laitteet kestävät sen yleensä ylikuumenematta. Jarrutettaessa suuressa nopeudessa voi nojata enemmän taaksepäin kuin hitaassa nopeudessa. Siis päinvastoin kuin kiihdytettäessä.

Juurikin näin, toki vääntömomentti taas on moottorin tuottaman voiman ja sen vipuvarren ristitulo, se voima pitää pystyssä. Energia on voiman tekemä työ.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, okvp said:

Juu, pitää varoa ettei riko tuota V10F:ää ylikuormittamalla, hauska tuollakin on ajaa, helppo kääntyillä, vaikka tuntuukin hieman laiskalta (ilman referenssejä). Onko tuo sinun MSP HT, onko pyörässä paljonkin eroa V10F verrattuna.

Se on kuin yö ja päivä. MSP taitaa maksimi piikkiteho olla Kuji:lla n. 25.000W. Itse saanut irti GW softan mukaan 19.500W talvella puuterissa. Softan ilmoitukset lienee mitä sattuu, mutta kyllä se vetää naaman iloiseen virnistykseen kiihdytellessä JA jarruttaessa.

Sama pyörä kuin nykyinen RS HT malli, joka on vielä vähän tehokkaampi.

Vesi suojausta ei tosin ole, pitää laittaa itse.

HT malleja on muillakin. Inmotion V12 HT ainakin ensimmäisenä mieleen, sitten myös sherman MAX ja tietty Begode Master.. Kaikki räjähtävät, sammuvat ja syttyvät tuleen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Kutvelo said:

Se on kuin yö ja päivä. MSP taitaa maksimi piikkiteho olla Kuji:lla n. 25.000W. Itse saanut irti GW softan mukaan 19.500W talvella puuterissa. Softan ilmoitukset lienee mitä sattuu, mutta kyllä se vetää naaman iloiseen virnistykseen kiihdytellessä JA jarruttaessa.

Sama pyörä kuin nykyinen RS HT malli, joka on vielä vähän tehokkaampi.

Vesi suojausta ei tosin ole, pitää laittaa itse.

HT malleja on muillakin. Inmotion V12 HT ainakin ensimmäisenä mieleen, sitten myös sherman MAX ja tietty Begode Master.. Kaikki räjähtävät, sammuvat ja syttyvät tuleen.

Kaipa se on jäätävä odottamaan Begode Masteria, vaikka melkoinen möhkäle onkin, jollei sitten V13 tuo jotain ihmeellistä, kehitys kehittyy näissä niin nopeasti. RS HT saisi heti n. 2000 euroon, mutta jousitus puuttuu... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei haittaa olla 2-3 pyörää, hajoavat niin helposti + kepoisempi pyörä kulkee mukana helpommin jos tarvitsee käyttää muitakin kulkuneuvoja. En ole itsekään koittanut isompia, täällä Susrajalla kun ei muita pyöräilijöitä ole näkynyt. No ehkä 12.6 miittiin pääsen paikalle! :)

Tässä MSP:ssä on nappularengas mikä itsessään pehmentää aika paljon, kova katurengas tai V10 mallinen 2,5" tarvitsee aikuisella miehellä niin kovaa painetta että tuntuu ihan eritavalla rikkinäisissä polvissa.

Masterien 1st batch on ollut laivassa jo kohta kuukauden ja OR lupaili ensikuun lopussa toimitusta riippuen siitä miten ehtivät tarkistaa, mutta pyörät on kai jo kaikki menneet. Eli Masterin saamisessa kestää mitä luultavimmin syksylle asti => Ensikesän pyörä pitää ostaa about nyt ja varmistaa että on varastossa/saldoilla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...