Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

2 hours ago, FinRider said:

Mulle meni myös viikkoja ennen kuin pääsin liikkeelle ilman tukea. Sit kaverini haluisi oppia ja hänen kanssa tehtiin niin että hän piti minua olkapäästä kiinni ja kävelin vieressä tukena. Ei mennyt kun 20 minuuttia ennen kuin hän ajoi ilman tukea.

Mulla meni kaksi iltaa, n. 1,5h kumpanakin mutta surffitausta auttanee. Sitten opetin yhden tyypin ja kirjoitin siitä jutun niin se oppi tunnissa. Just niin että kävelin vierellä. Etenkin alussa kun ei ole mitään pohjaa edes ajatella miten se toimisi niin sitä ei voi oikein mentaalisestikaan harjoitella. Jos jotain niin ehkä polkupyörällä ajo niin että menee mahdollisimman paljon eturenkaan päälle ja sitten kääntyy niin se ehkä on lähinnä sitä miten yksipyöräinen toimii. Mutta se että on kaveri vierellä kävelemässä auttaa paljon siihen että saa niitä ajometrejä aikaiseksi nopeasti. Ja tosiaan jos on se "tukinaru" vielä mukana niin se pois, kahdella kädellä tasapainottelu toimii helpommin.

Ja vielä se muistutus että jos se on liian helppoa, se ei ole hauskaa.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Itselläni meni 5-10min että ajoin ilman tukea n. 10m suoran pätkän seinästä toiseen ja 30min päästä pitemmän pätkän mutkitellen. Tosin muutama päivä meni että uskalsi lähteä ja pysähtyä ilman tukea, ne oli ne pahimmat!

 

Aloittelevat opetelkaahan ilman tukea liikkeellelähdöt ja pysähtymiset varmatoimiseksi rutiiniksi ennen lähtemistä mihinkään ihmisten sekaan. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Moi kaikki, ensimmäinen postaus minultakin ja kiitokset kaikesta tiedosta mitä jengi on täällä jakanut, hyvä meininki tällä foorumilla! Olen lueskellut muutaman kuukauden juttuja täällä ja hommasin ensimmäiseksi pyöräksi KS-16S:n vähän alle pari kuukautta sitten, lähinnä tarkoitus oli korvata vuokrasähköskootteri, mutta taisi tulla uusi harrastus samalla, onhan tämä nyt ehdottomasti siistein sähköavusteisen liikkumisen muoto mitä on olemassa!

Mitä ajamaan opetteluun tulee, niin tänne linkitetyn ja muutaman muun youtube-videon ohjeilla opettelua minäkin suosittelen, itse harjoittelin eteisessä muutamana iltana ennen ulos uskaltautumista, käytännössä treenailin pyörän päälle nousemista seinästä kiinni pitäen, edes takaisin rullaamista ja neljäsosakaaria toinen jalka maassa. Veikkaan että näistä oli tosi paljon hyötyä, ensimmäisenä päivänä futiskentän laidalla 15 min tuntui siltä että menee vielä monta viikkoa ennenkuin pyörällä pystyy ajamaan, mutta yllättäen session päätteeksi pääsin jo kentän ympäri. Sen jälkeen on tullut ajettua enemmän tai vähemmän melkein joka päivä, muutamassa päivässä uskalsi ajaa pyöräteitä jo lyhyen työmatkan. Kilsoja on kertynyt 380 ja tottakai uusi pyörä on jo mielessä, mutta ehkä vasta keväällä. Hiljattain vaihdoin isommat kingsongin pedaalit ja rolls.nz neopreenisuoja on ollut päällä ekan viikon jälkeen.

Tällä hetkellä mietityttää jalan paikka pedaalilla, pedaalien kulma ja ajokengät, jalat nimittäin edelleen väsyy, koko ajan kuitenkin vähemmän ja varmaan kilsat auttaa tähän parhaiten. Ihan järkeilemällä (ja täällä suosituksia lukemalla) jalan paikka niin että painopiste on pedaalin keskellä ja varpaat etureunan yli toimii, mutta käytännössä välillä tuntuu vaikealta löytää se paras paikka, toistaiseksi olen ajanut enimmäkseen hard modella pedaalit yhden asteen eteenpäin kallellaan. Tätä kirjoittaessa tajusin, että olen saattanut ajaa edelliset 280 km pyörän keula väärään suuntaan, nimittäin kulma on darknessbotissa miinusasteita ja varpaat alempana, heh? Ensimmäiset 100 km vedin toisin päin (napit ja latausliitin etupuolella) mutta sitten käänsin pyörän niin että kingsong-tekstit pedaaleissa oli oikeinpäin kun hyppäsin pyörän päälle ja kuvittelin että niin sen täytyy olla oikein. Renkaassa ei ole pyörimissuuntaa, mutta kulutuspinnan nuolta muistuttava kuvio pitäisi olla varmaan niin että rengas pyörii nuolen osoittamaan suuntaan? Onkohan pyörän kulkusuunnalla renkaan kuviota lukuun ottamatta muuten mitään merkitystä? Alun jälkeen ei ole tullut harjoiteltua mitään taitoa erityisesti, mutta yhdellä jalalla ajamista eli käytännössä sitä että pystyisi paremmin korjaamaan jalan asentoa pedaalilla (myös vahvemman jalan, heikomman jalan siirtely onnistuu jo ok) pitäisi varmaan harjoitella ihan tarkoituksella, jossain vaiheessa olisi siistiä oppia ajamaan myös takaperin.

Vielä yksi juttu mitä olen koittanut saada itselleni selvitettyä on että kuinka varovainen vesikelien kanssa pitäisi olla, olen ajellut vesisateessa lyhyitä matkoja (sateenvarjon kanssa ja ilman), tarkoitus on kuitenkin päästä töihin säästä riippumatta ja matka on lyhyt, kaatosateella voi turvautua sporaan, mutta toistaiseksi ei ole niin kovaa sadetta kohdalle osunut. Pyörä ei käytännössä suojan kanssa kastu päältä ihan heti, mutta pitäisikö olla huolissaan siitä mihin rengaan mukana vesi kulkeutuu?

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, jjll said:

Renkaassa ei ole pyörimissuuntaa, mutta kulutuspinnan nuolta muistuttava kuvio pitäisi olla varmaan niin että rengas pyörii nuolen osoittamaan suuntaan?

Noiden KingSongien kulkusuuntia on täällä foorumillakin mietitty, ja jouduttu toteamaan että samainenkin rengas on osiin pyöristä asennettu toisin päin. 16S:n renkaan tyyppi vaihtelee, ni en osaa sanoa mikä nakki sulla on alla. Mutta jokatapauksessa:

22 minutes ago, jjll said:

Onkohan pyörän kulkusuunnalla renkaan kuviota lukuun ottamatta muuten mitään merkitystä?

Ei yhtikäs mitään merkitystä. Paitsi se että napit edessä saa ajon aikana helpommin laitettua valoja päälle ja pois.

26 minutes ago, jjll said:

Alun jälkeen ei ole tullut harjoiteltua mitään taitoa erityisesti, mutta yhdellä jalalla ajamista eli käytännössä sitä että pystyisi paremmin korjaamaan jalan asentoa pedaalilla (myös vahvemman jalan, heikomman jalan siirtely onnistuu jo ok) pitäisi varmaan harjoitella ihan tarkoituksella, jossain vaiheessa olisi siistiä oppia ajamaan myös takaperin.

Toi yhden jalan vahvistaminen on ihan fiksua puuhaa. Se täytyy tosin sanoa että 16S:n sivutyynyt on niin matalat että en mäkään koskaan oppinu pysymään kyydissä yhdellä jalalla. Kaverin V10F:llä onnistu ilman ongelmia, joten päädyin värkkäilemään 16S:ääni lisätuet orkkispädien yläpuolelle. Johan alko yksjalkailu sujumaan!

Peruuttelun opettelu tuo huimasti lisävarmuutta hitaaseen ajoon, ja etenkin monimutkaiseen maastoajoon. Sen aika ei sulla ole ihan vielä, mutta aikanaan sitten, suosittelen kyllä!

26 minutes ago, jjll said:

Vielä yksi juttu mitä olen koittanut saada itselleni selvitettyä on että kuinka varovainen vesikelien kanssa pitäisi olla

16S:ssä virtanappi on ainut joka ottaa helposti vettä itseensä. Muilta osin pyörä kestää kyllä märkää maata ja sateessa ajamistakin.

Mutta se rengas ei märällä järin hyvin pidä, eli varovasti täytyy ajella.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Koitin hieman etsiä.. ei löytynyt=en osannut löytää tietoa. Mitenkähän kovaa tuolla MSP HT:lla uskaltaa ajella talvisaikaan mikäli haluaa välttää cutoffit? Nyt 3-piippaus on 50kmh ja 80% päällä darknessbotissa, tietäjiä?

Edited by Kutvelo
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Kutvelo said:

Koitin hieman etsiä.. ei löytynyt=en osannut löytää tietoa. Mitenkähän kovaa tuolla MSP HT:lla uskaltaa ajella talvisaikaan mikäli haluaa välttää cutoffit? Nyt 3-piippaus on 50kmh ja 80% päällä darknessbotissa, tietäjiä?

Mun 103kg:n ruho käski jo 84V MSX:ää 50km/h vauhtiin talvellakin. Mutta kiihdytykset täytyy tietty ottaa selvästi iisimmin, ja akun varauksen laskiessa menoa täytyy rauhoittaa aiemmin ja enemmän kuin kesällä.

Eli sellaista nopeusrajoitusta ei ole joka sut pitäisi turvassa. Kiihdytys ja range on ne joita pitää rajoittaa.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, mrelwood said:

Mun 103kg:n ruho käski jo 84V MSX:ää 50km/h vauhtiin talvellakin. Mutta kiihdytykset täytyy tietty ottaa selvästi iisimmin, ja akun varauksen laskiessa menoa täytyy rauhoittaa aiemmin ja enemmän kuin kesällä.

Eli sellaista nopeusrajoitusta ei ole joka sut pitäisi turvassa. Kiihdytys ja range on ne joita pitää rajoittaa.

Hmm, ok. Mutta jättää 50kmh ettei paina kovempaa? :)

Edited by Kutvelo
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Kutvelo said:

Hmm, ok. Mutta jättää 50kmh ettei paina kovempaa? :)

Mä en koskaan aja kovempaa ku 50km/h… :D

Edit: Huoneenlämmöstä lähtiessä leutoon talvisäähän, ni ajelisin täydellä akulla hetken aikaa ihan huoletta ja normaaliin tapaan. Mutta akkujen viiletessä himmailua kehiin.

Edited by mrelwood
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, mrelwood said:

Mä en koskaan aja kovempaa ku 50km/h… :D

Edit: Huoneenlämmöstä lähtiessä leutoon talvisäähän, ni ajelisin täydellä akulla hetken aikaa ihan huoletta ja normaaliin tapaan. Mutta akkujen viiletessä himmailua kehiin.

Ei tässä juuri 45kmh kovempaa tule ajettua, siinä on ja pysyy tiltback + ekat piippailut, mutta silti tahtoo 50kmh tietämille joka lenkillä huiput nousta niin varmaan sitten ylikin. Lähinnä mietin että pitäisikö se asettaa jonnekin 40kmh tasoille kun on nastat alla, vai uskaltaako pitää samat 45kmh :)

E: Huh, onpas kiinalaisilta tullut hullua kiipeämis/offroad videota hiljattain S20:lle ja H20:lle https://www.youtube.com/watch?v=cISjF8d-Ey8 (olikohan 50astetta, jollain toisella videolla oli mitta.. ja suht painava kuski) :Dhttps://www.youtube.com/watch?v=aEARd_sDvQM

 

Edited by Kutvelo
Link to comment
Share on other sites

On 11/16/2021 at 11:08 PM, Kutvelo said:

E: Huh, onpas kiinalaisilta tullut hullua kiipeämis/offroad videota hiljattain S20:lle ja H20:lle https://www.youtube.com/watch?v=cISjF8d-Ey8 (olikohan 50astetta, jollain toisella videolla oli mitta.. ja suht painava kuski) :Dhttps://www.youtube.com/watch?v=aEARd_sDvQM

Pieniltä näyttää kyl nuo ihmiset. Keskiverto aasialainenhan on sitä luokkaa ettei pyörälle ole juuri väliä taluttaako vai ajaako, että ”suht painava” aasialainen kuulostaa mun korvaan vielä aika köykäseltä… :lol:

Mutta ei se kyllä sitä faktaa poista että noi on tosi kovia testejä mitä ne noilla videolla tekee! Ei vaikuttais kontrollerin kärähtely olevan ongelmana näissä.

Mutta että KS vai BG, ”How to choose”… ? :roflmao:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, mrelwood said:

Pieniltä näyttää kyl nuo ihmiset. Keskiverto aasialainenhan on sitä luokkaa ettei pyörälle ole juuri väliä taluttaako vai ajaako, että ”suht painava” aasialainen kuulostaa mun korvaan vielä aika köykäseltä… :lol:

Mutta ei se kyllä sitä faktaa poista että noi on tosi kovia testejä mitä ne noilla videolla tekee! Ei vaikuttais kontrollerin kärähtely olevan ongelmana näissä.

Mutta että KS vai BG, ”How to choose”… ? :roflmao:

Tuo ks kuski on mielestäni sama mikä ajaa varsinaisella teaserilla, jos en väärin muista niin väittää painavansa 90kg jollain toisella videolla. Tornihuhuja sano, mutta on kyllä hieno testi. Varsinkin BG eka yrkkä.

Edited by Kutvelo
Link to comment
Share on other sites

Ajokausi ohi ja Teslalla 2660km ensimmäisenä vuonna. Ei voi muuta sanoa kuin, että mahtava harrastus. 

Tesla on toiminut hyvin vaikka pari kertaa sade on päässyt yllättämään. Pyörässä oleva näyttö on ollut näppärä lisä ja on hankala ajatella ykspyörää ilman näyttöä. Välillä kuumuuden? tai jonkun muun syyn takia ruutu on pimentynyt, mutta uudelleenkäynnistys on tämänkin ongelman korjannut.

Kilometrejä kuitenkin nyt sen verran takana, että pitäisi löytää uusi rengas. 

Tietääkö kukaan mistä löytyisi 16x2,125 (57-305) rengas. Googlella tuli vastaan verkkokauppa ja sieltä Schwalbe Mad Mike. Toisaalta eunicycles saisi "jonkun" samankokoisen renkaan. Onko vinkkejä tai kokemuksia kenelläkään?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Katu vai all-terrain-gummi?

https://www.enduro24.fi/Ulkorengas-16-DELI-57-305-musta-S-168-maasto?gclid=CjwKCAiAuoqABhAsEiwAdSkVVL8XYSNLAEOgG-_VFC25IA8NaTKEg8ufU_lBgCW6EbVzEphfGQXvjBoCRGYQAvD_BwE

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/49142/kjvdt/Kenda-K-853-16-rengas?list=OZCYkRZ1YxzhgMKqhgBqIhLdDvv

https://www.aliexpress.com/item/32873952979.html?shortkey=QZRFjuIV&addresstype=600

Ensiasennus rengas V3:ssa nyt jo loppu? V2:lla takana 7000km , alkaa olla vaihtokunnossa . Kotoa löytyy CHAO YANG - katurengas (ali ex... )  ja MAD MIKE (verkkokauppa).

Kyllä Tesloihin renkaita löytyy , jopa ...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, santtis said:

Ajokausi ohi

Voi ei! Mitä tapahtu? :P:roflmao:

Hyviä linkkejä tuli @bigrangeteslalta! Ton kokosia nappuloita on ollu vaikea löytää. Tosin, lastenpyörälle tehdyt renkaat saattaa tuntua vähän lepsuilta kovemmassa vauhdissa. Mutta eipä nämä tehdasasennusrenkaatkaan mitään motorenkaita ole.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Itse etsin aikanaan 2.4 leveetä nappularengasta Teslaan- aina loppu - Marty osti saman V2 mod - pyörän , kuin minäkin. Rengas on aikamoinen "jyristin" päivittäiseen käyttöön , ehkäpä joku hieman mediumpi olisi parempi ?   Rengasvalinta on kiinni pyörän käyttötarkoituksesta , täydellistä rengasta ei ole ,

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mulla on juuri tuo mad mike ollut alla jo pitkään. Mielestäni oikein hyvä kumi niin kadulle kuin polullekin. Olen ajanut kesät ja talvet, toki kuviota ei enää tälle talvelle ole riittävästi. Tuon leveämpää kumia tohon ei ikävä kyllä saa, niin joka tapauksessa parhaimmat pidot jää muille pyörille. Nappulakumit myös tuo sen hauskan äänen, joka myös lisää omalla tavallaan uskottavuutta Teslan kaltaiselle pikkupyörälle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Namuhan said:

Jaahas mistähän saisi 18x3.0 sisäkumin kulmaventtiilillä suht nopealla toimituksella? :D Tuo eka vaihto oli näemmä harjoituskappale. Vai korjautuisiko tuo kun lyö limat sisään?

Mulla taitaa olla vielä muutama varalla Espoossa.

Jos sait kumin puhki rengasta vaihtaessa, sulla on varmaankin aivan vääränlaiset rengasraudat. Et kai suinkaan metallisia motoristirautoja käytä? Niillä ainakin saa sisäkumin puhki ja vanteen lommolle ihan ilman harjoitteluakin…

Sisäkumi ei korjaa omia reikiään kun sinne pumppaa ilmaa. Laadukas paikka-aine sen sijaan saattaisi sen tehdäkin, riippuen miten riekaleiksi olet kumin runnonu.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, mrelwood said:

Mulla taitaa olla vielä muutama varalla Espoossa.

Jos sait kumin puhki rengasta vaihtaessa, sulla on varmaankin aivan vääränlaiset rengasraudat. Et kai suinkaan metallisia motoristirautoja käytä? Niillä ainakin saa sisäkumin puhki ja vanteen lommolle ihan ilman harjoitteluakin…

Sisäkumi ei korjaa omia reikiään kun sinne pumppaa ilmaa. Laadukas paikka-aine sen sijaan saattaisi sen tehdäkin, riippuen miten riekaleiksi olet kumin runnonu.

Metalliset on mun rengasraudat 🙁Todella varoen koitin hoitaa. Minkälaiset olisi paremmat?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...