Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

2 hours ago, Scatcat said:

Vi gör alla våra avvägningar beroende på åkstil och risktolerans.

Som jag åker, skulle jag aldrig åka utan full face, handledsskydd, armbågsskydd och knäskydd som minimum. Du gillar att köra gokart med din EUC och har skydd därefter, andra softar fram i femton knyck på någon gammal Ninebot och tycker det där med skydd är överkurs.

Men, jag skulle vilja säga till alla som ställer sig på ett fordon vars balans beror helt på en kombo av gyro, batterier, kontrollkort och motor utan redundans: Det gör ont att ramla från en enhjuling den dag något blir fel och den stänger av plötsligt. Du får en förvarning som är precis lång nog för att hinna tänka "oh shit" när asfalten täcker synfältet. Knän, armbågar, handleder och ansikte kan bli rätt illa åtgångna även om man ramlar i joggingfart. Gör som jag och ta en flygtur i 30+, så kommer du tacka för vartenda skydd du orkade dra på dig.

Absolut, gick inte fort när jag bröt handleden och båtbenet kan vara jäkligt värre att läka också, blivit tillfrågad varför jag sträcker ut händerna när jag faller också men svårt at förklara för dom hur instiktivt det faktiskt sker och hur svårt det är att inte automatisk göra så, kräver nog enormt mycket träning så det sitter i ryggraden. Vid pedal dipp i riktigt hög fart reagerade jag sjukt snabbt och klarade mig tack vare det är övertygad, skedde heller inte via tanke våger jag påstå utan direkt via ryggraden, tackar alla år av nötande på crossbanan för det för övertygad om att det hjälper en del vid reaktion när nåt känns fel helt plötsligt, oavsett fordon.  

Har inte åratal av erfarenhet på hjulet än, annars funkar det kanske så för de som åkt länge på hjulet också, övning och allt det där..?  Har stupt en gång på ACM:en också i högre fart än första gången men lite blåmärken, men jo klart att tanken svävar förbi nån gång då och då, tänk om i typ 50+?  Men då jag vet att jag inte tänker lägga om strategi är det nog bättre att göra som du säger, förbered på alla sätt jag kan men att stå och nojja på vurpan konstant är bara negatrivt och tillför inget som jag ser det, hoppas det inte kommer igen men säkert önsketänkande. :lol:

Man ska va så säker man bara kan tycker jag, men utöver det måste man leva också livet går så jäkla snabbt förbi och knappast riskfritt heller. Ett konstigt fenomen är faktiskt hur jag inte dragit nån vurpa sedan jag började elda på som jag gör, å andras sidan men är ju 100% koncentrerad också tanken flyr inte tillfälligt iväg på annat håll. Men man får ju inte vara dum heller, känn till vägen, undvik plötsliga gupp och ojämnheter, chanca inte i blinda kurvor, utsätt inte andra för fara dom inte bett om, osv.. Sunt förnuft, men ack så kul man kan ha på dessa. Kan cruisa också, men föredrar det i grupp isf.

Ja den dagen vi kan få redundans, tills dess får man respektera buzzern, letar efter sätt att få upp volymen på signalen nu för är ju den man måste lite på som är idag. Yep, full face och visir är ett måste för mig med, likaså redig mundering på resten av kroppen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Electroman said:

Absolut, gick inte fort när jag bröt handleden och båtbenet kan vara jäkligt värre att läka också, blivit tillfrågad varför jag sträcker ut händerna när jag faller också men svårt at förklara för dom hur instiktivt det faktiskt sker och hur svårt det är att inte automatisk göra så, kräver nog enormt mycket träning så det sitter i ryggraden. Vid pedal dipp i riktigt hög fart reagerade jag sjukt snabbt och klarade mig tack vare det är övertygad, skedde heller inte via tanke våger jag påstå utan direkt via ryggraden, tackar alla år av nötande på crossbanan för det för övertygad om att det hjälper en del vid reaktion när nåt känns fel helt plötsligt, oavsett fordon.  

Har inte åratal av erfarenhet på hjulet än, annars funkar det kanske så för de som åkt länge på hjulet också, övning och allt det där..?  Har stupt en gång på ACM:en också i högre fart än första gången men lite blåmärken, men jo klart att tanken svävar förbi nån gång då och då, tänk om i typ 50+?  Men då jag vet att jag inte tänker lägga om strategi är det nog bättre att göra som du säger, förbered på alla sätt jag kan men att stå och nojja på vurpan konstant är bara negatrivt och tillför inget som jag ser det, hoppas det inte kommer igen men säkert önsketänkande. :lol:

Man ska va så säker man bara kan tycker jag, men utöver det måste man leva också livet går så jäkla snabbt förbi och knappast riskfritt heller. Ett konstigt fenomen är faktiskt hur jag inte dragit nån vurpa sedan jag började elda på som jag gör, å andras sidan men är ju 100% koncentrerad också tanken flyr inte tillfälligt iväg på annat håll. Men man får ju inte vara dum heller, känn till vägen, undvik plötsliga gupp och ojämnheter, chanca inte i blinda kurvor, utsätt inte andra för fara dom inte bett om, osv.. Sunt förnuft, men ack så kul man kan ha på dessa. Kan cruisa också, men föredrar det i grupp isf. 

Ja den dagen vi kan få redundans, tills dess får man respektera buzzern, letar efter sätt att få upp volymen på signalen nu för är ju den man måste lite på som är idag. Yep, full face och visir är ett måste för mig med, likaså redig mundering på resten av kroppen.

Nej, fart är inte nödvändigtvis allt. Jag hade min första större vurpa på min KS16 i ca 30 km/h (over-lean, ingen tilback eller varning). Rullade fint och klarade mig bra bortsett från ett par duktiga blåmärken som inte lämnade några bestående men. Den andra (och sista? snälla?!) vurpan var i betydligt lägre fart (kanske 15-20 km/h?), men då det var på en ojämn stig så rycktes hjulet bara bort och det blev en kombo av rull och axelstöt - två stygn i knät och nyckelbensfraktur.

Jag själv är nog mer av uppfattningen att det inte är en fråga om om, utan om när den första krashen kommer. Men så är det, när jag köpte mitt gamla KS16 så hade jag nog ingen riktig uppfattning exakt om hur det fungerade, vilket jag tror jag delar med många andra som börjar med det här. Efter att jag lärt mig åka så blev det en del turer i början helt utan skydd. Nu däremot börjar man se ut som en Ninja Turtle istället och än är jag nog inte klar (helhjälm kvar), men det är YOLO ändå även med skydd.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Electroman said:

Har inte åratal av erfarenhet på hjulet än, annars funkar det kanske så för de som åkt länge på hjulet också, övning och allt det där..? 

Nja, ett bra exempel är väl Marty som bara för ett tag sedan skadade axeln, efter många år av idogt åkande. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/24/2019 at 11:23 PM, Unventor said:

@Mike Sacristanom du kommer til Göteborg en dag så hör av dig. Jag har kanske hunnit få tag på en KS16X. Och i så fall har jag 2 hjul så vi kan åka en sväng tillsammans.

Jag är försat en rookie med nu ca 250mil på EUC. Men... jag blir mer och mer stabil och ser nu mera en risk tidigare, kanske pga min axel incident, så åka jag med mera fokus idag. 

Tack! Då tar jag med mig MSX också så har vi 3 hjul. :) Måste också fixa KS16X om den är bra. Det vore katastrofalt om jag skulle bli utan hjul. Är inte 100% beroende av min MSX i och med el-brädor och Onewheel men ändå.

Yes det gäller att åka försiktigt och väga risker och sannolikheter vs impact. Det är ingen mening att skydda sig om man har tänk öka risker när man åker. Jag var väääääldigt nära att ramla från min Onewheel då jag slappnade av lite för mycket på en stig och så kom det en liten lutning som slängde mig upp och åt sidan. Zero G känsla i en sekund men jag höll mig kvar på brädan. Stannade, kollade vad det var, åkte över den, lärde mig, åkte vidare.

Link to comment
Share on other sites

On 5/29/2019 at 6:52 PM, Nils said:

Nej, fart är inte nödvändigtvis allt. Jag hade min första större vurpa på min KS16 i ca 30 km/h (over-lean, ingen tilback eller varning). Rullade fint och klarade mig bra bortsett från ett par duktiga blåmärken som inte lämnade några bestående men. Den andra (och sista? snälla?!) vurpan var i betydligt lägre fart (kanske 15-20 km/h?), men då det var på en ojämn stig så rycktes hjulet bara bort och det blev en kombo av rull och axelstöt - två stygn i knät och nyckelbensfraktur.

Jag själv är nog mer av uppfattningen att det inte är en fråga om om, utan om när den första krashen kommer. Men så är det, när jag köpte mitt gamla KS16 så hade jag nog ingen riktig uppfattning exakt om hur det fungerade, vilket jag tror jag delar med många andra som börjar med det här. Efter att jag lärt mig åka så blev det en del turer i början helt utan skydd. Nu däremot börjar man se ut som en Ninja Turtle istället och än är jag nog inte klar (helhjälm kvar), men det är YOLO ändå även med skydd.

Nej det är def inte, klart att riskerna ökar med fart också och chancen att göra sig riktigt illa går upp men som sagt, med så otroligt många parametrar som spelar in är ingen olycka den andra exakt lik, varenda en är helt sin egen och kommer bara en gång, även de sm liknar varandra. En road racing förare sa till mig nån gång för en massa år sedan när vi diskuterade hans hoj tekniska uppbyggnad att alla high sides kan se rätt lika ut för otränade ögon, vi pratade specifikt om oväntat grepp efter hjulspinn ut ur apex när trottlarna öppnar upp och insugsasidan får spela sitt intrument i den ljuva, harmoniska musik som vrålar ut ur alla förbränningskammare och får bloded att börja koka av ren skär upphetsning, men mer om det sen haha..

Hans poäng var iaf att en high side kan vara nästan identisk med en annan, tänk själv hur effektiva dessa förare är på att replikera perfektion, igen ocg igen där varje mikroskåpiskt litet misstag kostar och race flytet, harmonin är beroende av din förmåga att kunna hitta bromspunkter, inskärning mot apex och hur du börjar jobba på med gas igen, men så faller du och när kroppen tar asfalt första studsen du gör på väg ner så kan allt ändras på en hundradel, vilket håll drar du åt sen beror helt på hur du träffar, nedslaget. Iaf, ingen den andra lik oavsett hjur det än må se ut för oss.


Men vi kan likt dessa motorcykel fantomer också bara hasa mot en gräsmatta och sakta stanna in, el ramla av i 20km/h träffa en lyktstålpe och slå ihjäl oss om riktig otur, so msagt konstigt kan tyckas men.. men.. Ninja Turtle låter ok, så länge jag kan röra mig relativt fritt drar jag gärna på mig bra skydd, jag hittade faktiskt nyligen skor jag ev tänkte börja använda? Sprang in på Fliks järn för att hämta lite borrar och annat jag behövde under arbetstid och passade på att köpa nya skyddsskor, självklart Jalas! Eller? Jo då det blev Jalas igen, inom mitt yrke är det mer begränsat, en snickare har mycket lättare med skor haha. Skämt åsido jag såg en pall med skor och skylt som sa 250kr/paret, finns inte en sportslig tänker jag men kollar och se på F, ett par i min storlek fanns kvar (gick ju som smör i solsken såklar och var inte först dit) men det var snörade Caterpillar, provade dom och helt magiskt underbara, mest bekväma sko jag provat iaf i arbetet så la dom också på samma nota. Dom har snöre så använder nog inte i jobbet, vi får se. När jag bara arbetade visst, men nu med arbetsledning ute och springades in och ut på möten konstant skulle jag bli tokig, bara BOAs funkar för mig måste gå fort och bekvämt vägrar knyta skor 35 gånger/dag.  Men skorna ser ganska "civila" ut, är jäkligt sköna men samtidigt fullt certade saknar endast ESD och kanske klassificeringen vattenavstötande? Men full spiktramdyna, stål/aluhätta och tuffa, kan det vara den perfekta hjul skon mån tro? Tidne får utvisa. men jag har bevittnat en kompis trycka tårna i sten på crossbanan när jag var yngre, var ingen vacker syn med söndertrasade tår och en cross karriär över innan den ens tagit av.  Har sett nån på video åka med cross stövlar och jag kan förstå och t.o.m köpa argumented "fotknölar, smärta", absolut och kanske ändrar jag mig igen det är ju konstant korrektion på vad som gäller ang skydd har jag märkt, men för mig här och nu är cross stövlar ett nej, är bara för mycket när det finns bra alternativ om skyddet är vad man vill åt, ska nog prova arbetsskorna nån gång, bara rätt att hättan skapar värme precis som i cross stövlar även om stövlar lär vara 2x värre.

Ja full face lär du ju införskaffa nu med snabbare hjul, jag vill själv ha en som är lättare än den jag åker med, dvs TSG Carbon fast svårt att hitta bra full face som är så lätta skulle jag tro, såna material skulle kosta skjortan och halva armen och in i F1 circusen för att ens finna dom. :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kommer inte att kunna klara mig utan att få wheela. Det är ett beroende. Det kommer att bli som att förlora en familjemedlem. Jag kommer att åka ända in i kaklet. De får ge mig hur många dagsböter de vill, och beslagta alla mina wheel. Jag kommer skaffa nya i så fall. Fast kan bli problematiskt att smuggla in hjul så lika bra att köpa på sig några stycken extra om det blir aktuellt.

Det stod mellan att köpa en mindre bil eller ett hjul. Jag valde hjulet vilket jag är evigt tacksam för. Jag räddar miljön och minskar buller i trafiken och det borde snarare vara en bra grej. Men uppenbarligen vill de att man ska sitta på den långsamma kollektivtrafiken till vilket pris som helst eller pendla fram och tillbaks till jobbet ensam i en stor SUV som sabbar miljön totalt.

Förbjud biltrafik i innerstaden i stället så ser man det mer från ett hållbarhetsperspektiv. Det var ju ändå en bil han krockade med. Jag var nära på att råka ut för något liknande häromdagen när det var en nedförsbacke och en bil åkte bredvid mig på bilvägen. Det var grönt för mig men jag anade oro från bilisten att den skulle svänga ändå och köra mot rött och jag hade rätt. Jag började köra över men bilen svängde in mot rött så jag fick göra en hastig 90 graders-sväng och "åka med bilen" en bit. Jag hyttade med näven mot bilisten och någon tant sympatiserade med mig och tyckte att bilisten var en idiot.

Lärdomen var att alltid stanna och vara vaksam, även när det är grönt på cykelbanan. Går fan inte att lita på någon i trafiken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Yffisch said:

Lärdomen var att alltid stanna och vara vaksam, även när det är grönt på cykelbanan. Går fan inte att lita på någon i trafiken.

Yep just därför är numera full geared up när jag åker mera 500meter. 

Jag är rätt så säker på att man kommer att ha bilfria zon i Göteborg in om nogla få år. Jag förutser detta pga presentation från Göteborg stat på vår kontor just omkring trafiken nu och främ till 2050.

Man holder på att bygga för fullt men man göre mera gröna områden och tar bort i praktiken alla parkeringsplatser. Till exempel bygga man ett nytt kontor med 1500 arbetsplatser med tar bort nästa alla p-platser just for att få plats med bygget. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Unventor said:

Yep just därför är numera full geared up när jag åker mera 500meter. 

Jag är rätt så säker på att man kommer att ha bilfria zon i Göteborg in om nogla få år. Jag förutser detta pga presentation från Göteborg stat på vår kontor just omkring trafiken nu och främ till 2050.

Man holder på att bygga för fullt men man göre mera gröna områden och tar bort i praktiken alla parkeringsplatser. Till exempel bygga man ett nytt kontor med 1500 arbetsplatser med tar bort nästa alla p-platser just for att få plats med bygget. 

Men man bygger väl garage under jorden i stället i samma kontorshus?

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Yffisch said:

Men man bygger väl garage under jorden i stället i samma kontorshus?

Där kommer i princip inte att vära p-plats där als. Och man byggar och bostäder i samma område upp till. 

Deres argument är att man kommer att ta sig rundt på annat sätt.... Hun som gjorde presentationen var faktiskt imponerad av mitt hjul. Hun tyckte att det passar bra in i hur de tänker omkring stadsplaneringen. 

Om trafikvärket dela samma uppfattning får vi se. 

Edited by Unventor
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Michael D said:

Nu är snart det roliga slut. Transportstyrelsen vill förbjuda elsparkcyklar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPx7yo/efter-dodsolyckan-forbjud-elsparkcyklar

Ja, det var en tidsfråga innan något liknande skulle hända i Sverige (i USA har elsparkcyklar redan varit med i liknande tragiska olyckor med dödlig utgång). Nu blir det mycket fokus på elsparkcyklar så som de tillhandahålls och används av uthyrningsföretag, och där kan jag också ifrågasätta det hela - t.ex. förväntar jag mig ingen större frekvens av hjälmanvändare, etc. då få kommer att bära med sig en hjälm hela tiden och det blir uppsjö med ovana förare som hoppar på ett nytt transportmedel i stadstrafik utan att ha tillräckligt med erfarenhet från fordonet och dess begränsningar. Med det sagt så pratas det dock direkt om ett förbud för alla elsparkcyklar (och EUCs följer väl säkert med av farten), vilket blir en tyvärr inte oväntad reflexreaktion från Transportstyrelsens representant här. Det kan nämnas att även cykelolyckor har ökat markant de senaste åren och uppskattningsvis 20 cyklister per år omkommer i olyckor (siffror från Folksam), så även med detta etablerade och godkända trafikslag ser vi också dödsolyckor i trafiken. Givet att vi vill ha grönare transporter och kommunikationer framöver så kan man tycka att det vore intressant att hellre se över situationen i stadstrafiken för alla icke-bilister (cyklister, fotgängare och de nya typer av transportmedel som nu gör debut) än att reflexmässigt blåsa i förbudsvisselpipan med stöd av en föråldrad lagstiftning. Cyklister var inte heller uppskattade i stadsbilden när dessa infördes, och det samma gäller för bilar. Istället för att slå bakut vore det bättre att se hur man på det säkrast möjliga sätt kan införliva framtidens fordon i trafiken. Jag skulle själv t.ex. gärna betala trafikförsäkring för mina EUCs om det var möjligt, och givet att lagstiftningen anpassades (20 km/h är ingen realistisk begränsning för något typ av pendlingsfordon).

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Yffisch said:

Lärdomen var att alltid stanna och vara vaksam, även när det är grönt på cykelbanan. Går fan inte att lita på någon i trafiken.

Nej, det är en bra sammanfattning och ett framgångsrikt förhållningssätt och man vill klara sig i trafiken. Jag kör både EUC och elsparkcykel i Stockholmstrafiken och har även cykelpendlat i ca 12 år här. Fick jag en krona för varje bilist som bara svängt höger framför mig utan att se sig för (gärna med mobiltelefon tryckt till örat) så skulle jag kanske inte vara rik men ha råd med trisslott eller två i alla fall.

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Nils said:

Nej, det är en bra sammanfattning och ett framgångsrikt förhållningssätt och man vill klara sig i trafiken. Jag kör både EUC och elsparkcykel i Stockholmstrafiken och har även cykelpendlat i ca 12 år här. Fick jag en krona för varje bilist som bara svängt höger framför mig utan att se sig för (gärna med mobiltelefon tryckt till örat) så skulle jag kanske inte vara rik men ha råd med trisslott eller två i alla fall.

Jag ska i och för sig också nämna att det här inte är helt och hållet något jag vill belasta bilisterna, Stockholm är en helt värdelös stad för cyklar (och andra icke-bil-trafikanter). Ska det bli bra för dessa typer av trafikanter så måste det till vilja, handlingskraft och resurser, vilket tyvärr jag inte sett mycket av under den här tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det finns idag elsparkcyklar som klarar 75 km/h och kostar mindre än en bra elcykel. Min elcyklande fru blev omkörd av en 10 årig kille på en elsparkcykel i minst 40 km/h. Marknaden med billiga snabba elfordon kommer explodera tills allt blir förbjudet och polisen kommer har speciellt focus på allt som inte är elcyklar.

Link to comment
Share on other sites

On 5/31/2019 at 2:17 PM, Michael D said:

Nu är snart det roliga slut. Transportstyrelsen vill förbjuda elsparkcyklar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPx7yo/efter-dodsolyckan-forbjud-elsparkcyklar

Som vanligt är "knee-jerk" reaktionen att nu måste det förbjudas. Allt som inte är etablerat ifrågasätts alltid.

Rimligare är väl att reda ut vad som gör något farligt och varför. Ifråga om elsparkarna, så är det rätt uppenbart att de stora farorna består i oklara regler om var de får åka och hur de skall vara konstruerade - i kombination med en infrastruktur som fortfarande är extremt hårt bilcentrerad.

Att vi alla skall rulla omkring en och en, i två tons plåtlådor, det låter inte som en framgångsmelodi för nästa generations miljö och klimat.

  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Jag så just detta på www.dr.dk

Det är jo ett sätt att håndtera e-sparkcyklar (aka løbehjul). 

"København lægger loft over løbehjul

Det er ikke alle, der er lige begejstrede for el-løbehjulenes indtog i de københavnske gader.

Derfor har Københavns Kommune som en forsøgsordning besluttet, at der skal være et loft over, hvor mange løbehjul og udlejningscykler, der må være i hovedstaden.

I Københavns Indre By lyder loftet på 200 løbehjul og 200 udlejningscykler."

Link to comment
Share on other sites

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/kobenhavns-kommune-saetter-graenser-ellobehjul-i-gaderne

In the bridge quarters in Copenhagen, the limit will be 3000 electric scooters and 3000 cycles.

Det verkar rimligt ändå. Annars kan det lika gärna finnas 10000 hyrcyklar. Kolla på vad som hände i Kina.

 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/31/2019 at 6:12 PM, Nils said:

Nej, det är en bra sammanfattning och ett framgångsrikt förhållningssätt och man vill klara sig i trafiken. Jag kör både EUC och elsparkcykel i Stockholmstrafiken och har även cykelpendlat i ca 12 år här. Fick jag en krona för varje bilist som bara svängt höger framför mig utan att se sig för (gärna med mobiltelefon tryckt till örat) så skulle jag kanske inte vara rik men ha råd med trisslott eller två i alla fall.

Hehe, sant det.

 

Dock tycker jag att cyklisterna tagit över helt och hållet numer som värsta dårarna i trafiken, som det gått utför bara sista 2 åren är ju fanken inte helt klokt som dom beter seig och riskerar sina egna liv. Dom har fått rena cykel motorvägarna i stan nu och har företräde framför bilar i många högersvängar vilket dom utnyttjar till fullo, men nåt hämde i psyket på många tror jag och började imbilla sig att dom har företräde framför alla oavsett situation? Så många jag sett bokstavligen köra på folk som går med sina cyklar, såg en ramma in i barnvagn för några dagar sedan, spotta och svor  gav en utskällning till den hämna kvinnab som rullade den, hon fattande nog ingenting sen bar tokfan iväg igen helt utan ursäkt ens.

I firmabilen har jag dagligen flertalet som  kommer ifatt vid rödljusen och struntar i sina fina cykel motorvägar dom har fått utan promp bara ska tvinga biular åt sidan mitt i vägen,  hela många vinglar runt också hjelt oskyddade utan tanke på sin egen säkerhet och räknar kallt med att andra viker, detta är 100% sant jag svär. En kvinna börja tävla med mig nedför hela Engelbrektsgatan från början till slut och hon bokstavligen spotta och svor och hörde henne skrika hela vägen, allt började med att hon såklart vinglade mitt i bilvägen som en komplett idiot ovh jag tog första tillfälle vid rödljuset att vika över lite i mötande fil (yes var 100% rent där med god sikt) och accelererade om henne för hon såg för farlig ut att vara nära, sen började vansinnet hon blev galen och vid rödljusen neråt fick jag stanna var gång och då kom hom som ett skott mot rött ljus (dom gäller ju inte cyklister i dagsläget :lol:) men direkt efter stannade hon men bara efter att ha vikt in framför bilen och markerat det tydligt. Sen står hon still kanske 20 sekunder varje gång det slår on till grönt, tittar på oss och skriker vilt, tuggar fradga och ser heölt vild ut, sen bär det av men var gång hon vinglar in mpt trottoarkansten och jag tänker lämna henna bakom så drar hon ut i mitten igen med flit, ibland t.o.m över i mötande fil och en gång så en taxi för mosa upp på trottoaren och stanna och jäkligt aggressivt också. Hur som jag lyckas finta henne duktigt 2-3 gånger och tar mig om med enomr kö bildandes bakom mig men sån otut med rödljus att jag får stanna var gång och innan det hinner slå om igen kommer hon och allt börjar om igen, allt för hon inte fick ligga först mitt i vägen och alla andra anpassa sig efter henne för sakta som tusen gick det i början även om mitt i vägen och otroligt vinglande.  Till tåga på allt nere vid Birjer Jarls gatan försvann hon och då så uppretan och arg att hon drog mot rött även där rakt in i trafiken med bilar från båda hållen tvärnitandes, nu till nåt jäkligt sjukt..  Kvinnan hade en sån större bagn bakom cykeln och därav extremt seg inann hon blev vild, i den vagnen sitten en liten flicka på kanske en 2-2.5 år el nåt sånt. Ja dte är helt sant, jag försökte inte tävla mot henne utan ville bara bort från kvinnan och bygga avstånd för ansåg att hon var en fara för sig och barnet, när det inte gick att åka ifrån henne gjorde jag det motsatta istället och börja sakta in på vilket hon svarade med att göra likadnat inna hon till slut drog i trafiken på Birger.

Tror eller ej vi ser dom och m,öter dom hela tiden, vae dag nästan ute på jobb och nu har jag börjat se dom på 70 sträckor också, mitt i vägen, på 70 sträckor det är ju för fan inte klokt, nåt måste göras det har spårat ut nåt sinnesjukt och varför duger inte de fina cykelvägarna dom fått? Inte ens i Danmark med alla cyklar har jag sett sån noncharlans, tror fanke att vi EUC åkare tillhör en bättre skara än de andra för visst finns vansinniga bilförare också men det är ju inte direkt nåt nytt hehe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tobbe Anders said:

Hej. Ny här. Hur ser det ut med skatt moms och tullavgift om jag vill beställa tx en Nikola från AliExpress? Mvh

Hej Tobbe! Välkommen, kul att du hittade hit! Vad gäller AliExpress så har det skrivits en del om det tidigare  här på forumet, bland annat i den här tråden. Läs t.ex. lite härifrån.:

 

 

Och lite härifrån:

Det är säkert omnämnt i några av kommentarerna som följer på de där, men man får räkna med att det är mycket gör det själv om något skulle strula.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Nils said:

Hej Tobbe! Välkommen, kul att du hittade hit! Vad gäller AliExpress så har det skrivits en del om det tidigare  här på forumet, bland annat i den här tråden. Läs t.ex. lite härifrån.:

 

 

Och lite härifrån:

Det är säkert omnämnt i några av kommentarerna som följer på de där, men man får räkna med att det är mycket gör det själv om något skulle strula.

Jo hittade lite i tråden när jag sökte på Ali, Det blev en Nikola plus. Blev lovad av säljaren att det sk skickas via tyskland så det ser ut att vara inom EU och på så vis slippa moms. Hoppas det fungerar annars lär det bli dyrt 😑

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Tobbe Anders said:

Jo hittade lite i tråden när jag sökte på Ali, Det blev en Nikola plus. Blev lovad av säljaren att det sk skickas via tyskland så det ser ut att vara inom EU och på så vis slippa moms. Hoppas det fungerar annars lär det bli dyrt 😑

Det funkar, från Kina till EU är vad som tar tid, därefter tullas den i ankomstlandet el påstår dom iaf (???), från EU till dig via speciellt li ion transport via UPS el annan firma och sista biten går relativt snabbt med tracking och allt.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Electroman said:

Det funkar, från Kina till EU är vad som tar tid, därefter tullas den i ankomstlandet el påstår dom iaf (???), från EU till dig via speciellt li ion transport via UPS el annan firma och sista biten går relativt snabbt med tracking och allt.

Säljaren sa att jag skulle välja UPS men när jag läser hos en annan säljare ska man inte välja det om man vill ha momsfritt till EU, u vet jag inte vad jag ska tro?

Link to comment
Share on other sites

On 6/8/2019 at 5:03 AM, Tobbe Anders said:

Säljaren sa att jag skulle välja UPS men när jag läser hos en annan säljare ska man inte välja det om man vill ha momsfritt till EU, u vet jag inte vad jag ska tro?

Ja bra fråga, dom kanske har olika upplägg som säljare, kanske t.o.m ändras med tiden hos säljare?

Dra iväg ett mess till säljaren vars hjul du kikar på och fråga efter garantier, hur det faktiskt går till hos just dom och gör klart för dom att du absolut vill ha det så så kanske dom kan ge dig svar på vad som gäller där och då?

Jag köpte av Green Fashion och var för mindre än 1 år sedan, skatt/tull skulle då enligt utsago ha skett innan UPS lyfte upp mitt paket vilket "makes sense" tycker jag, ta din tid och fråga hellre en gång för mycket samt kanske dubbelkolla med konkurrent vad dom påstår gäller hos dom?

Kan ju dessutom invänta större kuponger, pruta osv för att ta ner priset ytterligare, tex jag nämnde att jag fått ett specifikt pris av annan säljare och frågade om dom är villiga att matcha, det var dom för mig men kanske beror på tillfälle, ditt upplägg, lagersaldo och hur lätt det går för dom att kränga specifika modellen i fråga osv? Annars är dte rät vanligt att dom är villiga att kasta med "extras" så som sadlar, stänkskärmar och sånt.

Hur som har nog olika säljare olika deals med olika transportföretag så släng iväg lite mess till dom, var själv lite nervös för det extra påslaget men visade sig att dte var i onödan för min del iaf.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

On 6/8/2019 at 5:03 AM, Tobbe Anders said:

Säljaren sa att jag skulle välja UPS men när jag läser hos en annan säljare ska man inte välja det om man vill ha momsfritt till EU, u vet jag inte vad jag ska tro?

Jag skulle gå på vad säljaren själv säger, men som @Electroman säger så dubbelkolla med dem om du är osäker. Vilken store kör du?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...