Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

Pojkar, jag får nog föreslå att ni undviker att toppa hastigheten, till och med helt kort. Det behövs ingen stor grop när man kommer över 50-55 km/h (beroende på hur tung man är) för att vridmomentet inte skall räcka till för att hålla balansen.

Mike som väger ungefär som jag gjorde när jag var femton, kan nog köra 55, själv är det nog bäst att jag håller mig under 50.

Det är inte en rolig historia om vridet inte räcker längre. Några månader på sjukhus verkar inte det minsta lockande.

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/27/2019 at 7:47 PM, Michael D said:

Danmark förbjuder enhjulingar fån och med 3/5 2019.

 

Det är inte helt rätt...

De gör dock häftigt begränsade vilka hjul du kan använda lovligt i trafiken. I princip blockera det för all moderna hjul. Och öka risken, så jag håber de tänker om snabbt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Windjammer said:

Z10 beställd :w00t2:

Nice! Är själv sugen på z10, kanske efter sommaren, vart ifrån besällde du din? Lite tråkigt att den verkar strula en del för vissa

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AdrianT said:

Nice! Är själv sugen på z10, kanske efter sommaren, vart ifrån besällde du din? Lite tråkigt att den verkar strula en del för vissa

Ali hos "green and fashion travaling shop". Ja det är ju lite av en chansning.

 

Det kan nog vara bra att inte vänta för länge. Det var betydligt färre ute för ett par veckor sen. Hade kollat med en annan handlare först men de hade inga kvar nu. Om det stämmer att Ninebot slutat tillverka för att satsa på Scootrar så är utbudget av Z10 begränsat och minskande. Reservdelar lär finnas ett bra tag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Windjammer said:

Det kan nog vara bra att inte vänta för länge. Det var betydligt färre ute för ett par veckor sen. Hade kollat med en annan handlare först men de hade inga kvar nu. Om det stämmer att Ninebot slutat tillverka för att satsa på Scootrar så är utbudget av Z10 begränsat och minskande. Reservdelar lär finnas ett bra tag.

Nu blir man ju inte alls stressad :w00t2:

Link to comment
Share on other sites

On 5/13/2019 at 4:00 PM, Windjammer said:

Haha, sorry.  Blev det själv när jag kollade runt på Ali och tyckte mig se dem försvinna... :ph34r:

Om man hoppas äga en Z10 får man nog pina på lite, Ninebot ska ju sluta med tillverkningen av allt att döma och det lilla utbud som finns är nog gilla läget på att få tag i en innan de blir förbjudna (som i Danmark...). Har varit gråzon under lång tid med dessa hjul men än så länge har vi flugit lite under radarn i Sverige men det är ju endast en tidsfråga. Kör ansvarsfullt så att det inte blir en framsida på Expressen där någon har klippt ett barn på sparkcykel med sin 24kgs maskin i 50km/h på gångbana... Då är det kört för oss allihop.

Jag köpte min via Gearbest, tog sin tid och hade batteriproblemet som alla andra råkar ut för (dock lätt problem att lösa, och än så länge verkar inte finnas några rapporter om att det har varit något problem med dessa enheter, min inkluderad). De kvalitéts problem som beskrivs av handlare får man naturligtvis ta i beaktande, men va-f-n, skaffa rullator om det är det livet du vill leva.

Jag har nu avverkat 20 mil på min Z10a, pinsamt lite egentligen men ändå. Kan dock varmt rekommendera än så länge. Väldigt annorlunda att svänga i högre farter på grund av det minst sagt feta hjulet samt de 24kg massa som vill framåt. Man får precis som folk beskriver köra mer som skidor och carva för att liksom vika hjulet åt sidan för att få det att svänga, man tar inte några toksnäva kurvor i 40km/h om man säger så... Låg fart är det väldigt stabilt i och väldigt beroende av lufttrycket på däcket. Först gjorde jag som alla andra pumpade på ganska bra, studsade och for och var nästan "okörbart". Men ned med trycket och voila, mycket bättre och stabilare under normalfärd. Åkte Hagaparken runt tottinotti gånger 2 ~4mil på mätaren och hjulet betedde sig utmärkt. Tog de knepiga stigarna och fick bära det en kanske 40 meter totalt, inget man vill kånka runt på kan jag säga. Men gick överlag riktigt smidigt. Körde om löpare och cyklister konstant. Z10 är markant mycket tystare än mina tidigare hjul så man får verkligen tänka sig för när man närmar sig människor och framförallt hundägare utan att de märker en. Risk för både dem och dig om man inte gör sig hörd. Bromsa är inte lika smidigt som på V8an upplever jag, men det kan vara ovana också.

Jag tar gärna den turen igen någon solig dag, mötas upp kring Solna så kan vi åka Sjöarna (Lötsjön och Råstasjön) och sedan ut och ta Hagaparken och tillbaka. Totaltripp på runt 5 mil lite beroende på hur man åker. Ganska lagom för dem med bra hjul. Jag är ingen dåre och har varit upp i 37km/h som mest.

Är sådär mitt i livet och ansvarsfull och kör då utan skydd, det är ju så mycket härligare då! (kommentarer om detta behövs ej).
Så min körning anpassas därefter, lugnt och skönt ska det vara. Om jag vet 100% säkert att vägen är plan och inga problem då kan jag gasa på, men några 50km/h tror jag aldrig jag tänker prova. Att färdas på dessa enhjulingar är ju utan konkurrens det mest riskfyllda man utsätter sig för i vardagen. Ramlat ett par gånger och ingen blev särskilt bra, och en gång blev det mindre spricka i handleden... Har skaffat handledsskydd sedan dess iallafall.

Nästa helg den 25:e ser bra ut i min kalender just nu, droppa några rader här och ifall vi blir några stycken så kan vi ta en 4-5 mils tur runt Solna :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 4/25/2019 at 12:54 PM, Scatcat said:

Själv köper jag mest från Rockwheel Store, eftersom jag blivit kompis med Yunyi Chen som äger den och eftersom han har bäst garantivillkor.

Segway har visserligen sagt att Z10 ska komma till Europa i Maj men nu börjar oron att bli utan ta överhand.

Har tittat på butiker på Ali:

Green and Fashion Traveling Shop vill ha 1773 och Rockwheel Store 1550. Det som får mig att fundera om billigt är bättre är att RS bara har 2 beställda medans GFTS har 45.

@Scatcat

Du som har erfarenhet av Rockwheel, vilken skulle du välja?

Edited by JonasB
Link to comment
Share on other sites

On 5/15/2019 at 10:56 AM, JonasB said:

Segway har visserligen sagt att Z10 ska komma till Europa i Maj men nu börjar oron att bli utan ta överhand.

Har tittat på butiker på Ali:

Green and Fashion Traveling Shop vill ha 1773 och Rockwheel Store 1550. Det som får mig att fundera om billigt är bättre är att RS bara har 2 beställda medans GFTS har 45.

@Scatcat

Du som har erfarenhet av Rockwheel, vilken skulle du välja?

Har noll erfarenhet av GFTS, men har köpt min MSX på RS. Yunyi Chen är en rätt skön snubbe som är lätt att prata med, givet att man kan få förklara vad man menar tydligt - Engelska är trots allt inte kinesers primära talang i allmänhet ;) 

Kanske beror min goda kontakt med honom att jag aldrig någonsin tagit till brösttoner à la "du är skyldig mig att...", utan hela tiden försökt hålla god ton. Han lämnar garanti utöver vad som krävs av AliX och lägger sig vinn om att vårda sina kunder, men jag vet att han ruttnat på några när de betett sig som skitstövlar mot honom.

När du beställer från AliX, så bör du vara medveten om nackdelarna. Att skicka tillbaka en produkt är i princip omöjligt, inte för att säljaren vägrar, utan för att kostnaden för att skicka 25 kilo till Kina är absurd. Postnord tar överhuvudtaget inte emot paket från privatpersoner över 20kg, så alternativen är TNT, UPS, DHL med flera och kostnaden kan räknas i tusenlappar.

Så om du får problem, så är den framkomliga vägen att spela in en video där du demonstrerar problemet, samtala med säljaren om vad det kan bero på och få reservdelar du kan montera själv. I RS/Yi Chens fall, så brukar hans förklaringar vara relativt lätta att följa. Han lärde till exempel mig hur man lättast tar isär motorn, vilket inte är trivialt med den magnetstyrka vi pratar om. Köper man RW produkter från Yi Chen, så har han dessutom direktkontakt med fabriken, så att vissa saker kan reklameras vid fel och i några fall kompenseras med extraprylar om man får reparera själv. Hur det är med produkter från Segway/Inmotion/Gotway/KS vet jag inte, men jag vågar tippa att han gör allt han kan för att du skall bli nöjd.

GFTS är vad jag förstår en lite större verksamhet, vilket gör att de har fler produkter och fler sålda enheter. Om det ligger mer bakom är mer än jag vet.

Så själv skulle jag välja RS, men all handel på AliX sker på eget ansvar, så att rakt upp och ner rekommendera en shop framför en annan är lite mer än jag vågar.

Edited by Scatcat
  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Man får kanske också tänka på att köpar man en produkt som inte är CE märkt. Så kan det i sig leda till problem med service också selv om bolaget finns innom EU. Just därför vägra 9B/segway att håndtera service på Z10 innom EU. 

Om de aktivt stötta sälg av ej CE godkänd produkt kan de få mycket höga böter  ock even sälj förbud på ALLA deras produkter innom EU-länder.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, JonasB said:

Jaha, hur gör man nu då?   :confused1:

Personligen avaktar jag nog en rea efter Europa släppet. Enl honom ska retail pris vara hiskeliga 2100 euro, 1500€ är min smärt gräns iom med garanti osv

Edited by AdrianT
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AdrianT said:

Personligen avaktar jag nog en rea efter Europa släppet. Enl honom ska retail pris vara hiskeliga 2100 euro, 1500€ är min smärt gräns iom med garanti osv

Jo, priserna bruka gå ner efter att första hysterin lagt sig, frågan är om man har tålamod att vänta...

Största frågan nu är om det är på riktigt. Har inte hittat någon som bekräftar att de kommer att börja sälja i EU, förutom George som nu dragit tillbaka sitt erbjudande.

Link to comment
Share on other sites

On 5/15/2019 at 8:44 AM, Fredda66 said:

Om man hoppas äga en Z10 får man nog pina på lite, Ninebot ska ju sluta med tillverkningen av allt att döma och det lilla utbud som finns är nog gilla läget på att få tag i en innan de blir förbjudna (som i Danmark...). Har varit gråzon under lång tid med dessa hjul men än så länge har vi flugit lite under radarn i Sverige men det är ju endast en tidsfråga. Kör ansvarsfullt så att det inte blir en framsida på Expressen där någon har klippt ett barn på sparkcykel med sin 24kgs maskin i 50km/h på gångbana... Då är det kört för oss allihop.

Jag köpte min via Gearbest, tog sin tid och hade batteriproblemet som alla andra råkar ut för (dock lätt problem att lösa, och än så länge verkar inte finnas några rapporter om att det har varit något problem med dessa enheter, min inkluderad). De kvalitéts problem som beskrivs av handlare får man naturligtvis ta i beaktande, men va-f-n, skaffa rullator om det är det livet du vill leva.

Jag har nu avverkat 20 mil på min Z10a, pinsamt lite egentligen men ändå. Kan dock varmt rekommendera än så länge. Väldigt annorlunda att svänga i högre farter på grund av det minst sagt feta hjulet samt de 24kg massa som vill framåt. Man får precis som folk beskriver köra mer som skidor och carva för att liksom vika hjulet åt sidan för att få det att svänga, man tar inte några toksnäva kurvor i 40km/h om man säger så... Låg fart är det väldigt stabilt i och väldigt beroende av lufttrycket på däcket. Först gjorde jag som alla andra pumpade på ganska bra, studsade och for och var nästan "okörbart". Men ned med trycket och voila, mycket bättre och stabilare under normalfärd. Åkte Hagaparken runt tottinotti gånger 2 ~4mil på mätaren och hjulet betedde sig utmärkt. Tog de knepiga stigarna och fick bära det en kanske 40 meter totalt, inget man vill kånka runt på kan jag säga. Men gick överlag riktigt smidigt. Körde om löpare och cyklister konstant. Z10 är markant mycket tystare än mina tidigare hjul så man får verkligen tänka sig för när man närmar sig människor och framförallt hundägare utan att de märker en. Risk för både dem och dig om man inte gör sig hörd. Bromsa är inte lika smidigt som på V8an upplever jag, men det kan vara ovana också.

Jag tar gärna den turen igen någon solig dag, mötas upp kring Solna så kan vi åka Sjöarna (Lötsjön och Råstasjön) och sedan ut och ta Hagaparken och tillbaka. Totaltripp på runt 5 mil lite beroende på hur man åker. Ganska lagom för dem med bra hjul. Jag är ingen dåre och har varit upp i 37km/h som mest.

Är sådär mitt i livet och ansvarsfull och kör då utan skydd, det är ju så mycket härligare då! (kommentarer om detta behövs ej).
Så min körning anpassas därefter, lugnt och skönt ska det vara. Om jag vet 100% säkert att vägen är plan och inga problem då kan jag gasa på, men några 50km/h tror jag aldrig jag tänker prova. Att färdas på dessa enhjulingar är ju utan konkurrens det mest riskfyllda man utsätter sig för i vardagen. Ramlat ett par gånger och ingen blev särskilt bra, och en gång blev det mindre spricka i handleden... Har skaffat handledsskydd sedan dess iallafall.

Nästa helg den 25:e ser bra ut i min kalender just nu, droppa några rader här och ifall vi blir några stycken så kan vi ta en 4-5 mils tur runt Solna :)

Trevligt. Jag hänger gärna på när hjulet kommit.

 

Kommer cruisa lugnt själv och är bla sugen nyfiken på att utforska lågfart i kombination med gimbal och kamera. Filmar en hel del annars så tror det kan bli ett grymt komplement för åkningar man annars har svårt att få.

 

Tänker inte dra på mig en massa skydd jag heller, för mig motsäger det användningen. Däremot finns handledsskydd så de kan få åka på och så skulle jag kunna tänka mig nån snyggare hjälm, får nog leta lite bara :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

On 5/21/2019 at 12:44 AM, Windjammer said:

Tänker inte dra på mig en massa skydd jag heller, för mig motsäger det användningen. Däremot finns handledsskydd så de kan få åka på och så skulle jag kunna tänka mig nån snyggare hjälm, får nog leta lite bara :rolleyes:

Ha! Välkommen tillbaka efter första crashen! :) (skämt åsido så hoppas jag att du inte behöver uppleva det, man erfarenheten säger annorlunda)

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/23/2019 at 9:34 AM, Nils said:

Med andra ord borde vi mörka våra små olyckor för att sänka statistiken så att de inte får för sig att det ska bli olagligt p.g.a hög olycksrisk :P Det är upp till oss att vara försiktiga i trafiken om vill kunna fortsätta att åka. Åker man med skydd på sig så ser det mycket bättre ut än om man åker helt utan. Jag har sett vissa som bränt förbi i 40kmh helt utan hjälm eller något skydd alls. Det är ganska ansvarslöst och om en polis skulle se den personen hade de nog funderat.

Alla elscootrar kommer dock att förstöra marknaden för oss skulle jag tro. Folk kör väldigt ansvarslöst med dem och det är många som irriterar sig på dem.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Yffisch said:

Med andra ord borde vi mörka våra små olyckor för att sänka statistiken så att de inte får för sig att det ska bli olagligt p.g.a hög olycksrisk :P Det är upp till oss att vara försiktiga i trafiken om vill kunna fortsätta att åka. Åker man med skydd på sig så ser det mycket bättre ut än om man åker helt utan. Jag har sett vissa som bränt förbi i 40kmh helt utan hjälm eller något skydd alls. Det är ganska ansvarslöst och om en polis skulle se den personen hade de nog funderat.

Alla elscootrar kommer dock att förstöra marknaden för oss skulle jag tro. Folk kör väldigt ansvarslöst med dem och det är många som irriterar sig på dem.

Jag tror att få av våra olyckor har varit av betydelse så ja... kan lika gärna mörka dom. :roflmao:

Det där med skydd kan man se på olika sätt. Ser det verkligen bättre ut om man åker med skydd? Man antyder ju att man gör något farligt. Farligt för den som åker = farligt för andra speciellt när man själv har skydd men inte dom som man riskerar att krocka mot. Har man mer skydd så är det ju ändå för att man har tänkt åka fort vilket går emot hela principen. Vi åker på mopeder/motorcyklar och ser ut som enduro racers men vi vill bli behandlade som cyklister. 

Lagen på 20km/h finns så att folk vet att dom gör något fel när dom åker fortare än så och så att dom kan få böter därefter. Annars hade inte polisen haft en grund att stå på. Så vad gör man? Åker fort när man kan när ingen ser / när det är safe. Har jag body armour, hjälm, skydd, etc är det för att jag är beredd på att åka 40+ och ta risker. Åker jag i shorts och linne (shit vad jag kände mig naken och exponerad trots fullface hjälm) så åker jag även därefter. Man tappar mycket hud när man ramlar. :crying:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Mike Sacristan man kan se skydd på många sätt.

Min senaste incident ramlede jag med ca 20-25 kmh. Utan skydd hade min axel varit toast. 

När jag ta på mitt mc ställ så är inte nödvändigtvis pga min hastighet, men vad som kan åka på mig för en bil inte såg mig eller inte var beredd på hur en EUC åker i trafik. 

Jag håber dock vi försatt kan åka runt på vår hjul. Men vi får se. Personligen vill jag dock helst att man kan ta licens (om man vil åka mer en 20kmh) och få en försikring i fall något händer. 

Det betyder att en dåra kan bli av med sin licens om han/hun inte sköter sig. Trafik säkerhet mässigt tror jag det ville vära det säkerst för alla. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Unventor said:

@Mike Sacristan man kan se skydd på många sätt.

Min senaste incident ramlede jag med ca 20-25 kmh. Utan skydd hade min axel varit toast. 

När jag ta på mitt mc ställ så är inte nödvändigtvis pga min hastighet, men vad som kan åka på mig för en bil inte såg mig eller inte var beredd på hur en EUC åker i trafik. 

Jag håber dock vi försatt kan åka runt på vår hjul. Men vi får se. Personligen vill jag dock helst att man kan ta licens (om man vil åka mer en 20kmh) och få en försikring i fall något händer. 

Det betyder att en dåra kan bli av med sin licens om han/hun inte sköter sig. Trafik säkerhet mässigt tror jag det ville vära det säkerst för alla. 

Jupp sitter precis och läser igenom alla dina senaste uppdateringar, nya skydd du har köpt, osv. Shit vilken resa alltså.
Det du beskriver med din axel var väldigt likt det som hände med min. Det tog dock flera år för den att läka och även 1 år efter så fanns det ett tillfälle där jag helt plötsligt inte kunde göra armhävningar. Då hade jag åkt skidor för första gången och ramlade några ggr. Madness. Nu är det fortfarande inte 100% ok men det kommer den aldrig att bli. I början kunde jag knappt lyfta den i höjd med min axel. Sen med tiden högre och högre. Sen kunde jag äntligen hänga upp min morgonrock igen, samt hämta vinglass som var i översta skåpet haha. Nu kan jag göra muscleups och human flag men det finns lite lite smärta där... eller obehag. Men det är ett icke-problem. Samma om jag ligger i soffan och lutar mig på den armen en längre tid...

En bil, en cyklist, en person, en gupp, en trottoarkant. You name it. Cyklade förra året i typ 5km/h. Bromsade för att en kvinna dök upp framför mig. Classic OTB. Landade på händerna. Axeln tog stryk. Ramlade från min enhjuling 2 månader efter. Axeln tog stryk. För att den är extra känslig mot att man landar med utsträckta armar.

Jo.. det bästa vore att klassificera om dom snabba EUC till mopeder och ställa samma krav förutom kanske conformity på själva fordonet. Eller en lista på godkända EUC samt tillhörande körkort som krävs samt försäkring. Samma med folk och deras Dualtron, snabba brädor, osv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Mike Sacristanom du kommer til Göteborg en dag så hör av dig. Jag har kanske hunnit få tag på en KS16X. Och i så fall har jag 2 hjul så vi kan åka en sväng tillsammans.

Jag är försat en rookie med nu ca 250mil på EUC. Men... jag blir mer och mer stabil och ser nu mera en risk tidigare, kanske pga min axel incident, så åka jag med mera fokus idag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/21/2019 at 12:44 AM, Windjammer said:

Trevligt. Jag hänger gärna på när hjulet kommit.

 

Kommer cruisa lugnt själv och är bla sugen nyfiken på att utforska lågfart i kombination med gimbal och kamera. Filmar en hel del annars så tror det kan bli ett grymt komplement för åkningar man annars har svårt att få.

 

Tänker inte dra på mig en massa skydd jag heller, för mig motsäger det användningen. Däremot finns handledsskydd så de kan få åka på och så skulle jag kunna tänka mig nån snyggare hjälm, får nog leta lite bara :rolleyes:

Vi är alla olika och åker enhjuling av olika anledningar och dina överensstämmer inte med mina heller för 5 öre men det är ok, vi måste helt sonika respektera varandras åsikter.

Jag tex åker förvisso av flera anledningar men med det sagt, är personligen def alldeles för agressiv, ja faktiskt till den grad numer att alla dessa "åka snabbt det här el fortåka det där" videos jag ser på Youtube ser mer ut som slöåka för mig och utnyttjar inte alls kapaciteten som finns i hjulet. Självklart menar jag inte pressa maxfarten rakt fram på bra underlag nu, jag är inne i en period där jag letar upp små kurviga cykelvägar för att försöka efterlikna nåt som torde se mer ut som road racing och jagar hundradelar genom at hitta bromspunkter, skära apex korrekt för att sen accelera ut igen så tidigt jag bara kan samt såklart att leka med balansen och hur extrema vinklar man faktiskt kan ta bara farten hålls uppe och fysiken, tyngdkraften gör sitt.

Detta är extremt givande för mig men skulle tex aldrig få för mig att att sätta en kamera på en pinne och börja filma mig själv när jag sakta kryper fram, men det är ok vi vill alla få ut nåt av att åka på hjulen och även om det är ett bra transportmedel också, jag jagar såklart inga hundradelar i trafiken bland folk. Ett visst ansvar har man ju och jag med försöker att inte dra på mig blickar från polis och arga medmänniskor, får allt välja tid och plats med ansvar för att åka som jag gör ibland.

Viss finns där risker, men dom är mina att ta så länge jag inte utsätter andra för det som inte bett om det, hobbyn ser absolut olika ut för oss som individer men så länge vi respekterar varandras vilja är det helt ok i min mening. Ja tom intressant att se hur olika människor tänker och fungerar, sen finns såklart alltid åskiter men ibland är det bättra att hålla dom för sig själv antar jag?

Jag förstår att du förstår att skydd kan vara riktigt bra att ha om olyckan är framme, men allt jag kan göra är att starkt rekommendera full mundering, mine egna åskiter startade med att skydd var varma och ivägen men ändrades med tiden, mer och mer tills även jag slutade med full utrustning. Visst, tex till jobbet ibland tar jag inte på den för bara strax över 1km och tar det lugnt, men hjälm, handledsskydd och jackan med inbyggda skydd, tror inte den är lika bra som ett riktigt cross underställ som håller skydden i exakt position hela tiden med betydligt högre precision men bättre än inget och bekväm med inbyggda skydd som snabbt kan tas på/av. Bara ett tips.

On 5/22/2019 at 4:14 PM, Nils said:

Ha! Välkommen tillbaka efter första crashen! :) (skämt åsido så hoppas jag att du inte behöver uppleva det, man erfarenheten säger annorlunda)

Jo sant det, + inte bara obehag och hälsa utan kan ju påverka en i arbetet och ekonomiskt också, varit där är inte kul.  Finne alltid en risk såklart och specieltl om man ramlar i högre farter, men så svårt att säga det där finns folk som ramlar i riktigt hög fart och bara kliver upp och dammar av sig med lite skrapsår, eller bryter ett ben el en handled som jag i ganska låg fart. Konstigt det här känner igen det från motokrossen tidigare, så lustigt hur teorier om högre fart = mer skador så sällan stämmer överens med hur det faktiskt ser ut, även om man till slut kommer till en nivå där det gör mer skillnad för farten blir så oerhört mycket högre, tex på sporthojen i trafiken där statistiken är betydligt mer klar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/26/2019 at 12:46 PM, Electroman said:

Vi är alla olika och åker enhjuling av olika anledningar och dina överensstämmer inte med mina heller för 5 öre men det är ok, vi måste helt sonika respektera varandras åsikter.

Jag tex åker förvisso av flera anledningar men med det sagt, är personligen def alldeles för agressiv, ja faktiskt till den grad numer att alla dessa "åka snabbt det här el fortåka det där" videos jag ser på Youtube ser mer ut som slöåka för mig och utnyttjar inte alls kapaciteten som finns i hjulet. Självklart menar jag inte pressa maxfarten rakt fram på bra underlag nu, jag är inne i en period där jag letar upp små kurviga cykelvägar för att försöka efterlikna nåt som torde se mer ut som road racing och jagar hundradelar genom at hitta bromspunkter, skära apex korrekt för att sen accelera ut igen så tidigt jag bara kan samt såklart att leka med balansen och hur extrema vinklar man faktiskt kan ta bara farten hålls uppe och fysiken, tyngdkraften gör sitt.

Detta är extremt givande för mig men skulle tex aldrig få för mig att att sätta en kamera på en pinne och börja filma mig själv när jag sakta kryper fram, men det är ok vi vill alla få ut nåt av att åka på hjulen och även om det är ett bra transportmedel också, jag jagar såklart inga hundradelar i trafiken bland folk. Ett visst ansvar har man ju och jag med försöker att inte dra på mig blickar från polis och arga medmänniskor, får allt välja tid och plats med ansvar för att åka som jag gör ibland.

Viss finns där risker, men dom är mina att ta så länge jag inte utsätter andra för det som inte bett om det, hobbyn ser absolut olika ut för oss som individer men så länge vi respekterar varandras vilja är det helt ok i min mening. Ja tom intressant att se hur olika människor tänker och fungerar, sen finns såklart alltid åskiter men ibland är det bättra att hålla dom för sig själv antar jag?

Jag förstår att du förstår att skydd kan vara riktigt bra att ha om olyckan är framme, men allt jag kan göra är att starkt rekommendera full mundering, mine egna åskiter startade med att skydd var varma och ivägen men ändrades med tiden, mer och mer tills även jag slutade med full utrustning. Visst, tex till jobbet ibland tar jag inte på den för bara strax över 1km och tar det lugnt, men hjälm, handledsskydd och jackan med inbyggda skydd, tror inte den är lika bra som ett riktigt cross underställ som håller skydden i exakt position hela tiden med betydligt högre precision men bättre än inget och bekväm med inbyggda skydd som snabbt kan tas på/av. Bara ett tips.

Jo sant det, + inte bara obehag och hälsa utan kan ju påverka en i arbetet och ekonomiskt också, varit där är inte kul.  Finne alltid en risk såklart och specieltl om man ramlar i högre farter, men så svårt att säga det där finns folk som ramlar i riktigt hög fart och bara kliver upp och dammar av sig med lite skrapsår, eller bryter ett ben el en handled som jag i ganska låg fart. Konstigt det här känner igen det från motokrossen tidigare, så lustigt hur teorier om högre fart = mer skador så sällan stämmer överens med hur det faktiskt ser ut, även om man till slut kommer till en nivå där det gör mer skillnad för farten blir så oerhört mycket högre, tex på sporthojen i trafiken där statistiken är betydligt mer klar.

inga av dessa problem upplever jag iom med att min s2 maxar 24, alltså snarare 20-22 cruise, kör med hjälm men inte mer, yolo

Link to comment
Share on other sites

On 5/26/2019 at 12:46 PM, Electroman said:

Vi är alla olika och åker enhjuling av olika anledningar och dina överensstämmer inte med mina heller för 5 öre men det är ok, vi måste helt sonika respektera varandras åsikter.

Jag tex åker förvisso av flera anledningar men med det sagt, är personligen def alldeles för agressiv, ja faktiskt till den grad numer att alla dessa "åka snabbt det här el fortåka det där" videos jag ser på Youtube ser mer ut som slöåka för mig och utnyttjar inte alls kapaciteten som finns i hjulet. Självklart menar jag inte pressa maxfarten rakt fram på bra underlag nu, jag är inne i en period där jag letar upp små kurviga cykelvägar för att försöka efterlikna nåt som torde se mer ut som road racing och jagar hundradelar genom at hitta bromspunkter, skära apex korrekt för att sen accelera ut igen så tidigt jag bara kan samt såklart att leka med balansen och hur extrema vinklar man faktiskt kan ta bara farten hålls uppe och fysiken, tyngdkraften gör sitt.

Detta är extremt givande för mig men skulle tex aldrig få för mig att att sätta en kamera på en pinne och börja filma mig själv när jag sakta kryper fram, men det är ok vi vill alla få ut nåt av att åka på hjulen och även om det är ett bra transportmedel också, jag jagar såklart inga hundradelar i trafiken bland folk. Ett visst ansvar har man ju och jag med försöker att inte dra på mig blickar från polis och arga medmänniskor, får allt välja tid och plats med ansvar för att åka som jag gör ibland.

Viss finns där risker, men dom är mina att ta så länge jag inte utsätter andra för det som inte bett om det, hobbyn ser absolut olika ut för oss som individer men så länge vi respekterar varandras vilja är det helt ok i min mening. Ja tom intressant att se hur olika människor tänker och fungerar, sen finns såklart alltid åskiter men ibland är det bättra att hålla dom för sig själv antar jag?

Jag förstår att du förstår att skydd kan vara riktigt bra att ha om olyckan är framme, men allt jag kan göra är att starkt rekommendera full mundering, mine egna åskiter startade med att skydd var varma och ivägen men ändrades med tiden, mer och mer tills även jag slutade med full utrustning. Visst, tex till jobbet ibland tar jag inte på den för bara strax över 1km och tar det lugnt, men hjälm, handledsskydd och jackan med inbyggda skydd, tror inte den är lika bra som ett riktigt cross underställ som håller skydden i exakt position hela tiden med betydligt högre precision men bättre än inget och bekväm med inbyggda skydd som snabbt kan tas på/av. Bara ett tips.

Jo sant det, + inte bara obehag och hälsa utan kan ju påverka en i arbetet och ekonomiskt också, varit där är inte kul.  Finne alltid en risk såklart och specieltl om man ramlar i högre farter, men så svårt att säga det där finns folk som ramlar i riktigt hög fart och bara kliver upp och dammar av sig med lite skrapsår, eller bryter ett ben el en handled som jag i ganska låg fart. Konstigt det här känner igen det från motokrossen tidigare, så lustigt hur teorier om högre fart = mer skador så sällan stämmer överens med hur det faktiskt ser ut, även om man till slut kommer till en nivå där det gör mer skillnad för farten blir så oerhört mycket högre, tex på sporthojen i trafiken där statistiken är betydligt mer klar.

Vi gör alla våra avvägningar beroende på åkstil och risktolerans.

Som jag åker, skulle jag aldrig åka utan full face, handledsskydd, armbågsskydd och knäskydd som minimum. Du gillar att köra gokart med din EUC och har skydd därefter, andra softar fram i femton knyck på någon gammal Ninebot och tycker det där med skydd är överkurs.

Men, jag skulle vilja säga till alla som ställer sig på ett fordon vars balans beror helt på en kombo av gyro, batterier, kontrollkort och motor utan redundans: Det gör ont att ramla från en enhjuling den dag något blir fel och den stänger av plötsligt. Du får en förvarning som är precis lång nog för att hinna tänka "oh shit" när asfalten täcker synfältet. Knän, armbågar, handleder och ansikte kan bli rätt illa åtgångna även om man ramlar i joggingfart. Gör som jag och ta en flygtur i 30+, så kommer du tacka för vartenda skydd du orkade dra på dig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...