Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

On 7/16/2018 at 8:08 AM, TonyHtp said:

Kul, vi får se om det är några fler som nappar på detta ?

Håller precis på att lära mig åka. Åkt runt Hagaparken två gånger och in till city en gång. Men åker gärna med fler! Bor på Sveavägen i Stockholm.

  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej allihopa! Jag bor också I Stockholm och skulle gärna vilja hitta några andra som skulle vilja åka runt för en sväng. Har mestadels kört IPS Zero och kör nuförtiden enbart Inmotion V8 då jag jobbar med det företaget :) är ni intresserade så får ni gärna höra av er till mig! 

/Alex

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, InmotionBrands said:

Hej allihopa! Jag bor också I Stockholm och skulle gärna vilja hitta några andra som skulle vilja åka runt för en sväng. Har mestadels kört IPS Zero och kör nuförtiden enbart Inmotion V8 då jag jobbar med det företaget :) är ni intresserade så får ni gärna höra av er till mig! 

/Alex

Inmotion i Sverige?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, InmotionBrands said:

Ja precis :) bor i Stockholm och jobbar här! Sj då?

Jag kan iofs inte tala för Unventor so borde inte heller försöka, men jag sticker ut hakan bara lite grann nu för vad jag tror han tänker på är det faktum att vi inte har någon officiell Inmotion EUC kanal i Sverige, el ja det är vad jag trodde iaf?

Kan se Inmotion Technologies på Solkraftsvägen 13, fast verkar vara mer inriktat mot materialhanteringslösningar, elektrisk mobilitet (bussar och truckar), motorer, kontrollers osv men ser mer ut som för industriellt bruk, läste nåt om upp till 80v motorer men såg sedan att det var AC induktion.

Men intressant iaf även om det inte handlar om en försäljningskanal av Inmotion hjul på Svenska marknaden, snälla berätta mer..

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, InmotionBrands said:

Hej allihopa! Jag bor också I Stockholm och skulle gärna vilja hitta några andra som skulle vilja åka runt för en sväng. Har mestadels kört IPS Zero och kör nuförtiden enbart Inmotion V8 då jag jobbar med det företaget :) är ni intresserade så får ni gärna höra av er till mig!

Kul! Vi har ju börjat prata om att träffas i Stockholm och köra en sväng i augusti. Hittills så är det @TonyHtp, @Lamin som visat intresse här (och nu du då!). Själv kan jag inte helger i Stockholm förrän senare i augusti, men kan ju alltid köra en kortare sväng någon kväll om det är någon som i närheten så klart (är i Solna själv och jobbar inne i stan). För att få något konkret vi kan planera runt dock så skulle jag vilja föreslå helgen den 25-26, hur skulle det funka för alla?

(Under tiden, om det är någon som vill köra i antingen Strängnäs eller i Enköping någon gång nästa vecka får ni gärna hojta till för övrigt)

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Electroman said:

Jag kan iofs inte tala för Unventor 

Men intressant iaf även om det inte handlar om en försäljningskanal av Inmotion hjul på Svenska marknaden, snälla berätta mer..

 

Jo det är eksakt så jag tänkte. Om man sitter man jobba med företaget och enbart inmotion v8, så tro de jag det var uppenbart.....

Så finns där inmotion EUC säljer nu i Sverige? Jag behöver nytt trolly handel efter min krasch och ny slang och kanske också däck.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan, 

Stockholmare här, bor i Hökis och jobbar i Värtahamnen (åker runt på gärdet en del) men kan absolut tänka mig en tur runt parkerna i city med sällskap. Dessvärre har min lilla IPS Elite Zero inte den bästa räckvidden, men det vore oavsett kul att köra en träff av detta slag. Jag bör få en MSX levererad inom 2 veckor (redan väntat 2 månader) och då ska de bli åka av med eller utan er!! ? Jag ser iaf till att kolla in denna tråd framöver...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Nils said:

Kul! Vi har ju börjat prata om att träffas i Stockholm och köra en sväng i augusti. Hittills så är det @TonyHtp, @Lamin som visat intresse här (och nu du då!). Själv kan jag inte helger i Stockholm förrän senare i augusti, men kan ju alltid köra en kortare sväng någon kväll om det är någon som i närheten så klart (är i Solna själv och jobbar inne i stan). För att få något konkret vi kan planera runt dock så skulle jag vilja föreslå helgen den 25-26, hur skulle det funka för alla?

(Under tiden, om det är någon som vill köra i antingen Strängnäs eller i Enköping någon gång nästa vecka får ni gärna hojta till för övrigt)

Helgen 25-26 aug låter kul!

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, sWiFt said:

Hejsan, 

Stockholmare här, bor i Hökis och jobbar i Värtahamnen (åker runt på gärdet en del) men kan absolut tänka mig en tur runt parkerna i city med sällskap. Dessvärre har min lilla IPS Elite Zero inte den bästa räckvidden, men det vore oavsett kul att köra en träff av detta slag. Jag bör få en MSX levererad inom 2 veckor (redan väntat 2 månader) och då ska de bli åka av med eller utan er!! ? Jag ser iaf till att kolla in denna tråd framöver...

Då har du ju förhoppningsvis hunnit få den den i god tid innan 25:e! Vore kul att få se på hjulet i verkligheten :)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Nils said:

Då har du ju förhoppningsvis hunnit få den den i god tid innan 25:e! Vore kul att få se på hjulet i verkligheten :)

Det hoppas jag verkligen, insåg dock att jag har en kortare semester inbokad snart och kommer hem till Sverige igen den 28:e, så dessvärre missar jag den helgen. Förhoppningsvis blir det repris inom kort..

 

Link to comment
Share on other sites

On 7/31/2018 at 11:06 AM, Nils said:

Kul! Vi har ju börjat prata om att träffas i Stockholm och köra en sväng i augusti. Hittills så är det @TonyHtp, @Lamin som visat intresse här (och nu du då!). Själv kan jag inte helger i Stockholm förrän senare i augusti, men kan ju alltid köra en kortare sväng någon kväll om det är någon som i närheten så klart (är i Solna själv och jobbar inne i stan). För att få något konkret vi kan planera runt dock så skulle jag vilja föreslå helgen den 25-26, hur skulle det funka för alla?

(Under tiden, om det är någon som vill köra i antingen Strängnäs eller i Enköping någon gång nästa vecka får ni gärna hojta till för övrigt)

Åkte faktiskt i Enköping häromdagen, el ja egentligen inte bara rullade uppe vid stationen till Drott för att fika med mor och en bror.

Detta är inte tråden för kläder/skydd men måste bara länka en deal här för är bara för bra..

https://www.xlmoto.se/favorites/list?list=91209,97744,97743,97745,97746#

Dom (24MX, XLMoto och Sledstore tror jag är sammanknutna) brukar ha lite bra deals men här är chansen att köpa en hard shell rygga för under hundralappen (svart), ok frakt tillkommer men tror även koden: NEW10 ska funka för 10%? Osäker på den, annar mata in mejl adress och få koden för 10% på nästa köp.

Köpte en svart själv och har köpt billiga Kines ryggor förut men förbluffad över priset på denna och med riktig vädertätad dragkedja osv, simpel men effektiv och alla som åkt hoj vet hur vinden fångar ryggsäck, lösa kläder och allt annat som irriterar men jag tycker vinden irriterar en på EUC också trots de lägre hastigheterna och speciellt då stark mot el sidvind och ryggan är bättre än mina andra ryggsäckar på EUC. Är "hård skal" så tar ju ryggan också lite av smällen om man åket utan ryggskydd och faller och agerar därmed lite som ett simpelt ryggskydd, inget man ska lita på om olyckan är framme men ändå.

 

 

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

Själv ställer jag mig knappt på min GT16 utan full skyddsmundering. Men jag har också ramlat en handfull gånger och vet att det är skönt att kunna resa på sig och borsta av sig utan värre skador än något blåmärke och någon öm muskel. Det är lite kinkigt med det om man åker utan skydd i 35+ km/h...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/1/2018 at 4:55 PM, Electroman said:

Åkte faktiskt i Enköping häromdagen, el ja egentligen inte bara rullade uppe vid stationen till Drott för att fika med mor och en bror.

Detta är inte tråden för kläder/skydd men måste bara länka en deal här för är bara för bra..

https://www.xlmoto.se/favorites/list?list=91209,97744,97743,97745,97746#

[..]

Ja hojta till om du har vägarna förbi igen i veckan, eller någon annan helg (ibland har jag vägarna förbi på lördagar).

Tack för länken, jag slog till och ska hämta ut den imorgon :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 8/4/2018 at 7:15 PM, Scatcat said:

Men jag har också ramlat en handfull gånger

Bara av nyfikenhet, skedde detta främst pga "balansproblem" eller en felande maskin? Skydd är självklart alltid en bra idé, blir dock fundersam på hur tillförlitlig GT16 egentligen är... 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, sWiFt said:

Bara av nyfikenhet, skedde detta främst pga "balansproblem" eller en felande maskin? Skydd är självklart alltid en bra idé, blir dock fundersam på hur tillförlitlig GT16 egentligen är... 

Dom jag har hört omtalat av @Scatcat har varigt unforseen events in traffic :w00t2: Det vill saga traffik, farthinder. Men han kan säkkert gi mera info.

Link to comment
Share on other sites

On 7/31/2018 at 11:06 AM, Nils said:

Kul! Vi har ju börjat prata om att träffas i Stockholm och köra en sväng i augusti. Hittills så är det @TonyHtp, @Lamin som visat intresse här (och nu du då!). Själv kan jag inte helger i Stockholm förrän senare i augusti, men kan ju alltid köra en kortare sväng någon kväll om det är någon som i närheten så klart (är i Solna själv och jobbar inne i stan). För att få något konkret vi kan planera runt dock så skulle jag vilja föreslå helgen den 25-26, hur skulle det funka för alla?

(Under tiden, om det är någon som vill köra i antingen Strängnäs eller i Enköping någon gång nästa vecka får ni gärna hojta till för övrigt)

Nice! Kul om vi blir ett stort gäng och 25-26 blir också ett bra datum. Jag bor centralt så det är bara att hojta till när det blir dags så tar jag ut min nya V10 ;)

Edited by InmotionBrands
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/4/2018 at 7:15 PM, Scatcat said:

Själv ställer jag mig knappt på min GT16 utan full skyddsmundering. Men jag har också ramlat en handfull gånger och vet att det är skönt att kunna resa på sig och borsta av sig utan värre skador än något blåmärke och någon öm muskel. Det är lite kinkigt med det om man åker utan skydd i 35+ km/h...

Smart, har själv investerat i full mundering nu för har fått tänka om lite kring EUC och skydd och justerar konstant min syn på saken, när MSX anländer nån gång i veckan el så blir det def att dra på allt för förväntar mi gatt hastigheterna kan komam att bli högre än min överbelastade gamla 67v ACM.

On 8/4/2018 at 7:42 PM, Nils said:

Ja hojta till om du har vägarna förbi igen i veckan, eller någon annan helg (ibland har jag vägarna förbi på lördagar).

Tack för länken, jag slog till och ska hämta ut den imorgon :)

Absolut, är dålig på att ta mig dig när jag jobbar måste jag erkänna men gör jag det så hojtar jag såklart, kul att drog nytta av erbjudandet.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att komma hem till helgen som det ser ut och kommer att göra en sväng eller två om vädret tillåter (ser ut att blir rätt så fint vilket just nu är en förutsättning för att V10F:an ska få komma ut..). Någon som är sugen på en mer spontan tur nu på lördag eller söndag? Tänker mig runt omkring city eller norrort men kan även bila till någon närliggande plats om det finns parkeringsmöjligheter. Jag har ingen snabbladdare så ingen ide för mig att planera in någon laddningslunch.

Link to comment
Share on other sites

@Scatcat yay du är tillbaka ?

Det var en läng post. Du får jo höjde till om du skulle få lust att testet min KS18L. Jag har dock kvar en vecka semester. Sen får vi jo se hur vädret kommer att bli.

I går åkte jag till Ikea Kållered för en fika. Så jag börjar att kunna åka lite längre sträckor.

Edited by Unventor
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Scatcat said:

 

Jag upplever GT16 som mycket pålitlig, men däremot inte helt nybörjarvänlig. Den är lite som en sportkärra med kvick styrning, acceleration och bromsar, men en som straffar dig om du inte lär dig hur den fungerar. Den är inte heller som en KS, IM, eller NB som få någonsin skruvar isär annat än möjligen för att laga en punka. Jag har haft isär min åtminstone ett tio-femtontal gånger, varav i alla fall en handfull var för absolut nödvändig service. Mileage may vary.

Jag har också varit på med silikon här och där för att minska risken för att vatten kommer in på fel ställen och jag har sprayat styrkortet med conformal coating av samma skäl. Designen är inte direkt IP-rated och jag åker i torrt som vått, så det kändes som en smart livförsäkring. Vad jag förstår så skyddar de sina kort numera, men jag tog det säkra före det osäkra.

En stor del av mina äventyr berodde på att min började som en "förseriemodell", en V1 innan V1, med de barnsjukdomar den hade då. Jag fick byta styrkort och bytte i samma veva motor och andra detaljer till V2 standard. Jag har bytt däck ett par gånger, för att jag ville ha ett vinterdäck på i vintras och pysslade lite med dubbar och dylikt. Sedan dess har jag haft isär den för att byta slang, eftersom en lagning jag gjorde i samband med felaktiga dubbar gått upp. Och en gång för att skruva åt pedalarmarna, eftersom jag korkat nog inte hade låsvätska på dem när jag satte på dem i samband med motorbytet. I V2 form, så har den varit strålande pålitlig hittills och jag har kört stenhårt med den. Jag har en tendens att cruisa i 30-35kmh med toppar närmare 40kmh och snitthastighet inklusive korsningar och dylikt på 25-30kmh. Göteborg är dessutom notoriskt uselt ifråga om cykelvägar och vägunderhåll rent generellt, så det är 200+ mil puckelpist vi pratar om.

Inget av mina fall har berott på något annat än min egen klantighet. Ett fall var nedförsbacke med fullt batteri. Överladdningslarmet började pipa och jag tänkte att det är ju bara tio meter kvar............ :facepalm:
Gör inte det misstaget, jag hann precis få upp armarna innan jag landade. Som tur är sitter några muskelminnen kvar från skateboardingen, så jag landade i alla fall inte på handlederna.

Ett fall var när jag åkte i hällregn och mörker och en bil kom upp bakom mig. Jag tänkte köra in i en parkeringsficka, men pölarna på marken dolde att det var en trottoarkant mellan väg och parkering, som jag svängde in i, i brant vinkel. Jag svängde, men int fan svängde vägen liksom. Jag rullade ur det fallet som tur var.

Ett fall var en klassiker där jag svängde för snävt vid en hög trottoarkant och slog i pedalen i trottoaren... ouch! Kvaddade ett knäskydd och tackade högre makter för glide-padsen på handledsskydden.

Det sista fallet var den där slangen som sprang läck igen och gjorde det precis innan jag skulle svänga, så jag upptäckte att jag hade för lite luft när svängen förstärktes med typ hundra procent och pedalarmen tog i marken. Jag landade på sidan och rullade något varv, men i övrigt var det väldigt odramatiskt. Som tur var gick inte fälgarna i marken i alla fall.

Alla mina fall, utom det i hällregn har varit i låg fart, 5-15kmh. Det i hällregnet var nog närmare 25-30kmh. Skydden har gjort att mina sammanlagda skador hittills varit ett hål i byxorna, ett blåmärke på foten, ett blåmärke på långfingret och en knapp kvadratcentimeter hud som skavdes av ovansidan av pekfingret. ALLA fall utom det sista har inneburit stela muskler i några dagar.

Faktum är att jag kikar på MSX och NbZ10 just nu, just för att vägarna är så usla i Gbg. Jag vill ha något som lättare sväljer alla jävla hål, sprickor, taskiga lagningar och spårvagnsspår. Rent innovationsmässigt, så lockar Z10 rätt mycket, men ur ren bekvämlighetssynvinkel så kanske MSX är vad jag behöver. Nitton gånger tre tum däck och 1600Wh batterier lockar enormt.

En del vägar där jag åker är heller ingen höjdare och jämfört med 16" ACM är MSX som en stridsvagn, 1600Wh trodde jag skulle vara schysst men kunde inte föreställa mig hur extremt bekvämt det är. Å andra sidan laddade jag 820Wh ACM stup i ett för att ligga nära fullt för hatar varningarna och sämre prestanda, det behöver jag faktiskt inte med nya hjulet och att kunna dra ut utan att tänka på ny laddning är underbart. 

Jag tror att hjulet faktiskt tom är snäppet över 19" men har bara mätt grovt som snabbast genom att dra ut ett måttband och blickat över, ganska hög sida på däcket förut 3" brett gör mycket det med tror jag samt att det sväljer nästan vad som helst där ACM brukade vara hyper nervös ibland rullar den här bara över och så glad att Gotway valde att ta till så ordentligt vid däckvalet för MSX, vid start från stillastående känns det såklart att att diametern är så mycket större men ändå förvånad över hur stark den upplevs och hur snabbt efter att man börjat rulla som den vill börja pinna på. Finns ju några olika löparspår här utanför bara i Kallhäll och ett av dom har branta backar och trots mina 90 nåt kilon så driver den bara på utan att strejka så är helt nöjd över valet med MSX, verkar dessutom som min är fri från alla problem det där Ryska testet hade med sin.

Z10 ser ju bättre ut i mina ögon helt klart, verkar ju har supernöjda ägare också där en del hävdar att inget kommer i närheten när man lärt sig tekniken men har inte provat Z10 så kans inte svara för den, skulle va kul att ha en men kunde bara välja en och jag tror att jag valde rätt, dvs inte bara vad jag vill ha utan även vad jag behöver. Det enda negativa, el ja isf för mig är att jag bli fartblind, tycker mig inte ha tänjt på några gränser el maxat hjulet alls men ser i WheelLog sen att jag visst råkat vara uppe runt 50km/h, känns bara så stabil och lugn i farter att det lätt händer och jag är typen som gärna vill vara i kontroll själv så jag stänger därmed av alla ingrepp jag kan i appen men kanke är dags att knappa in en tilt back ändå för vill absolut inte drutta i backen i nå högre farter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/6/2018 at 4:22 PM, InmotionBrands said:

Nice! Kul om vi blir ett stort gäng och 25-26 blir också ett bra datum. Jag bor centralt så det är bara att hojta till när det blir dags så tar jag ut min nya V10 ;)

Kul med helgen 25-26:e. Vad föredrar ni, kvälls eller morgonkörning?  Fler än jag har kanske åtaganden mitt på dagen ;)

Bor också som vissa andra här centralt i city, vi kanske skulle kunna ta en runda vis slottet - slussen och vidare på ansdra ställen med lite bra vyer över Stockholms stad.

Hur spikar vi tid? Doodlar vi eller har någon  något annat smidigt sätt att rösta fram tid då flest kan? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, TonyHtp said:

Kul med helgen 25-26:e. Vad föredrar ni, kvälls eller morgonkörning?  Fler än jag har kanske åtaganden mitt på dagen ;)

Bor också som vissa andra här centralt i city, vi kanske skulle kunna ta en runda vis slottet - slussen och vidare på ansdra ställen med lite bra vyer över Stockholms stad.

Hur spikar vi tid? Doodlar vi eller har någon  något annat smidigt sätt att rösta fram tid då flest kan? 

Doodle låter som jättebra alternativ, har du lust att sätta upp något? Jag måste iväg från stan någon av dagarna men kan anpassa när jag åker till turen.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Nils said:

Doodle låter som jättebra alternativ, har du lust att sätta upp något? Jag måste iväg från stan någon av dagarna men kan anpassa när jag åker till turen.

Utan större eftertanke har jag slängt upp några förslag på tider här:

https://doodle.com/poll/4cgue4vkkycux5gn

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...