Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

Inga problem än så länge här i S-holm iaf, jag klarar mig längre på batterierna runt nollan än jag gjorde tidigare men beror ju såklart på att allt sker så mycket mjukare nu, annars sittern man på baken rätt snabbt var som såpa på glas idag bitvis. Jäkligt kul dock, mer utmaning och träning av balansinnet helt klart. Full mundering på även fast det går rätt sakta, vill vara på säkra sidan för drutta lär man är ju bara en tidsfråga nu. :lol:

Edited by Electroman
Link to comment
Share on other sites

Jag kör min Ninebot E+ fortfarande. Det var lite mindre kul fredag natt då det var blandat is och snö så man fick vara lite försiktig.
Sen fick jag en hel del snö och slask och grus i den och det blev mindre snyggt på golvet när allt tinade haha.
Min räckvidd i 0 grader är 14km vs tidigare 20km när det är varmt men det är helt ok.

 

Link to comment
Share on other sites

Dubbar är en strålande idé, det blir nästan absurt mycket lättare att köra på snö, is, frusna grusvägar och slask:

http://www.best-grip.com/site/en/prodotti/mountainbike/ om däcken är tjocka nog att tåla dem, minst åtta mm total tjocklek om man vill vara på den säkra sidan. Funkar de att använda är de outstanding.

Annars:

https://www.xxl.se/schwalbe-studs-50pcs-tool-schwalbe-dubbar-till-dubbdack/p/1135970_1_style, eller motsvarande. Finns från Nokian och några till också. De kräver lite förberedelsearbete för att sitta bra, men funkar kanon när de väl är på plats. Den sort som är hård karbid i aluminiumhölje är att föredra.

---

Förberedelsearbetet består i att sätta en borr i maskinen som klarar gummi och har samma diameter som dubbarna. Mät ut djupet på aluminiumhylsan och sätt antingen borren så djupt att det blir max djup, eller sätt ett stopp på borren av något slag för att hindra att den går djupare. Hål borras där dubbarna skall sitta.

Sen tar man en spik där spikhuvudet har samma diameter (ungefär) som huvudet på hylsan. Man filar spikhuvudet så att det får ett par "tänder" som en cirkelsåg, fäster spiken i borren, bänder ner den i hålet på samma sätt som man skulle gjort med dubben och kör maskinen någon sekund drygt, så att man får ett bredare hålrum inuti för dubben.

Det är smart att ha däcket fritt, eller i alla fall ha lågt tryck i det, så att det går att manipulera lite. När hålrummet är fixat, kan man trycka i dubben. Vill man fixera, skall tydligen en droppe akrylbaserat lim i hålet fungera, har inte testat själv.

Alternativt, så kan man fila till en spik så att ena sidan har kvar spikhuvud och andra sidan inte, spiken bör vara grov och matcha dubbens aluminiumhylsa. Man sätter sen spiken i en lödkolv med skruvfäste och använder den heta spiken för att göra hålet för dubben. Tryck ner med den bit av huvudet som är kvar, vinkla upp på rätt djup, snurra ett varv, ta ut - sätt sen i dubben innan gummit svalnat. Då sitter den som berget när gummit svalnar. Bör inte utföras inomhus eller utan vettig ventilation.

---

Ett zig-zag-mönster på sidorna av däcket, där det börjar lämna marken är precis vad som behövs. Idealt skall det precis INTE ta i marken om hjulet är välpumpat, upprätt och utan din vikt på. Däremot tar de naturligtvis i så fort din vikt kommer på. Inga dubbar mitt i slitbanan om du skall köra på hårt underlag. De slits blixtsnabbt, riskerar att slitas ur däcket och ger sämre balansegenskaper.

Dubbarna behöver inte sitta supertätt och 32-50 dubbar är utan vidare tillräckligt för en sextontummare (och troligen artontummare också). Hur man lägger mönstret, beror i hög grad på om däckmönstret har 24 eller 25 upprepningar (rätt typiskt), så att man inte hamnar i motfas när man kommer runt. Ju fler dubbar man använder, desto viktigare att alla inte sitter på en enda lång rad, annars blir det liksom som att man har en enda svängradie.

Skruvdubbarna kan skruvas ur på våren om man varit noga när man skruvat i dem, så att inte gummit skadats. Annars kan det vara smart att ha ett dedikerat "vinterdäck".

---

Jag körde hela förra vintern med Schwalbe-dubbar, det var typ två dar jag inte kunde köra för att det fallit djup, blöt snö. Man får fortfarande köra med respekt, precis som om man har dubbdäck på vilket som helst annat fordon, men skillnaden är helt enorm mot odubbat. Det påverkar räckvidden mindre än man tror, kanske 5% eller så, men det är lite mer rajtan tajtan med ljudeffekterna av dubb på asfalt och man kanske inte bör dra på i 45+ knyck. Jag tror jag toppade runt 35 kph med dubbar utan direkt oro.

Edited by Scatcat
Ha däcket fritt, ett "inte" för mycket i meningen.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Scatcat jag måste en så länge chicken-out på det med dubdäck. 

Bära tanken om att halka och har ett hjul göre spin out med 40kmh och blötlagda dubbar får mina skinnben (om det hetta så på svenska) att blöda 😉

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Unventor said:

@Scatcat jag måste en så länge chicken-out på det med dubdäck. 

Bära tanken om att halka och har ett hjul göre spin out med 40kmh och blötlagda dubbar får mina skinnben (om det hetta så på svenska) att blöda 😉

Höga skor i starkt material är en bra idé. Men brukar du ofta stoppa däckets rotation med skenbenen? :D 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Scatcat said:

Höga skor i starkt material är en bra idé. Men brukar du ofta stoppa däckets rotation med skenbenen? :D 

Der är hänt eller rätt nära en gång ved jungfrun platsen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för länkar, fanken att man var lat och inte hade framförhållning, kunde ha beställt ett nytt däck till MSX'en + dubb i god tid för vintern är ju ingen överraskning direkt.

Har man otur och förstör ett däck utan reserv så är man ju rökt den tid det tar att få hem ett nytt, kan iofs vulka (laga) men balans är ju nice på EUC, el avsaknad av obalans så att säga. Jaja får se kanske slår till ändå för idag hände nåt helt sjukt, kan fortfarande inte tro att det hände för rätt vad det var stod hjulet typ 45 grader snett + mycket lutning på det och hjulet spann friskt samtidigt som det bara kanade framåt.

Mitt i rusningen efter jobbet så folk överallt på väg till pendeltåget som var roade över mina eskapader, var som nån jäkla film, komedi. :lol:  Blev några wow när jag inte föll men om dom bara visste vilken bowling käggla som for runt helt utan kontroll hahaha, knappast jag själv som räddade situationen bara hände haha.

Jag har fått rätt bra balans på hjulet nu men det här var bara för extremt och ett under att jag inte gick i backen, hade accepterat att jag skulle ner och sekunderna tickade på så 100% tur att jag till slut fick kontroll och rätade ut sig, var bara passagerare och glashalt. Dubbar är nog ingen dålig ide ändå, det + fortsätta med full skyddsmundering även om det tar tid att dra på sig till/från jobbet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Electroman said:

Tack för länkar, fanken att man var lat och inte hade framförhållning, kunde ha beställt ett nytt däck till MSX'en + dubb i god tid för vintern är ju ingen överraskning direkt.

Har man otur och förstör ett däck utan reserv så är man ju rökt den tid det tar att få hem ett nytt, kan iofs vulka (laga) men balans är ju nice på EUC, el avsaknad av obalans så att säga. Jaja får se kanske slår till ändå för idag hände nåt helt sjukt, kan fortfarande inte tro att det hände för rätt vad det var stod hjulet typ 45 grader snett + mycket lutning på det och hjulet spann friskt samtidigt som det bara kanade framåt.

Mitt i rusningen efter jobbet så folk överallt på väg till pendeltåget som var roade över mina eskapader, var som nån jäkla film, komedi. :lol:  Blev några wow när jag inte föll men om dom bara visste vilken bowling käggla som for runt helt utan kontroll hahaha, knappast jag själv som räddade situationen bara hände haha.

Jag har fått rätt bra balans på hjulet nu men det här var bara för extremt och ett under att jag inte gick i backen, hade accepterat att jag skulle ner och sekunderna tickade på så 100% tur att jag till slut fick kontroll och rätade ut sig, var bara passagerare och glashalt. Dubbar är nog ingen dålig ide ändå, det + fortsätta med full skyddsmundering även om det tar tid att dra på sig till/från jobbet.

Alltid full mundering. Du kan iskallt räkna med att det riktigt jobbiga fallet kommer den dan du inte har det...

Det är svårare att helt paja ett däck än man tror, det är inte precis ett vanligt cykeldäck vi pratar om. 16x2.125 klarar inte skruvdubb men utan vidare pluggtypen. Jag väntar fortfarande på min MSX, så det däcket har jag inte hunnit kolla. Men 19x3 borde normalt klara skruvdubb om inte däcket är tunnare än jag tror. Om du är kapabel att ta av det helt, så kan du testskruva en dubb - om det blir en "bula" på insidan, så är däcket för tunt och du skall inte fortsätta skruva. Fortsätter du, så skär gängorna igenom. Bestgrip-varianten har skruvgänga lite som en isborr. Ingen egentlig spets, utan skär in i gummit. Om däcket är tjockt nog och man är noga, så skadar man däcket minimalt. Risken för punka om man har åtta mm tjocklek är nästan obefintlig.

Är du osäker, så är varianten med lödpenna det so innebär minst risker för att gå igenom. Här en bild av prylarna jag använde senast.

  1. En borr med stopp för att göra hålet.
  2. En lödpenna med tillfilad spik för att göra fickan för dubben.
  3. En påse dubbar och ett dubbverktyg.

2018-01-21-16_41_02.thumb.jpg.04c399900f28946002aaa9db0afda34e.jpg

Edited by Scatcat
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/18/2018 at 11:04 PM, Scatcat said:

Alltid full mundering. Du kan iskallt räkna med att det riktigt jobbiga fallet kommer den dan du inte har det...

Det är svårare att helt paja ett däck än man tror, det är inte precis ett vanligt cykeldäck vi pratar om. 16x2.125 klarar inte skruvdubb men utan vidare pluggtypen. Jag väntar fortfarande på min MSX, så det däcket har jag inte hunnit kolla. Men 19x3 borde normalt klara skruvdubb om inte däcket är tunnare än jag tror. Om du är kapabel att ta av det helt, så kan du testskruva en dubb - om det blir en "bula" på insidan, så är däcket för tunt och du skall inte fortsätta skruva. Fortsätter du, så skär gängorna igenom. Bestgrip-varianten har skruvgänga lite som en isborr. Ingen egentlig spets, utan skär in i gummit. Om däcket är tjockt nog och man är noga, så skadar man däcket minimalt. Risken för punka om man har åtta mm tjocklek är nästan obefintlig.

Är du osäker, så är varianten med lödpenna det so innebär minst risker för att gå igenom. Här en bild av prylarna jag använde senast.

  1. En borr med stopp för att göra hålet.
  2. En lödpenna med tillfilad spik för att göra fickan för dubben.
  3. En påse dubbar och ett dubbverktyg.

2018-01-21-16_41_02.thumb.jpg.04c399900f28946002aaa9db0afda34e.jpg

Tack för info Scat, hehe ja jag minns faktiskt som ung hur jag hade ett tillfälligt kort jobb ett tag i en däckverkstad och fick göra allt relaterat till däck, fast då mest i relation till bildäck samt för tung trafik men kanske fanns nåt enstaka 2 hjuling där också minns inte riktigt? Minns inte mycket alls ärligt talat förutom vaga minnen om vulkning, balansering etc men även dubbning fast då i maskin såklart är ju inte kostnadseffektivt att göra business på handdubba kunders bilar hahaha..

Så absolur en reminder är inte fy skam, ja hela guiden om jag ska vara ärlig. :lol:

Kan du tänka dig att även kasta upp nån bra bild på slutresultatet? Nyfiken på hur du satt dubben samt resultatet, dvs du gjorde det ju på en 16" och jag funderar på om jag ska ta latmasken väg och köra på min ACM utan att ta av gummit, har inte lika mycket att förlora där i form av laga/beställa däck samt tid för bytet då jag använder den dagligen och i behov av att den kan rulla var dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
1 hour ago, TonyHtp said:

Kör ni fortfarande trotts isigt väglag och kylan?

Jag tycker det fungerar rätt bra trotts att jag inte kör dubbar. Dock var det riktigt isigt häromdagen så jag gled ibland i sidled :shock2:

 

Var dag Tony, var dag.. :D

Kanske inte lika mycket för nöje pga  islagret på många cykelvägbanor här som kan vara väldigt ojämt, när det är blankis fast slätt rullar jag över dock för spårar inte lika överjäkligt hehe. Vet vad du menar, har haft ett antal av dessa du nämner då man glider oavsett riktning och ibland står hjulet i typ 45 grader och drar iväg åt något håll så får vara lätt på fötterna och följa med mjukt haha.

Har fått ett Mad Mike + isdubbar till min ACM men inte haft lust, ork el tid att dubba däcket än och kränga på det men kanske borde göra det, skulle hellre haft däck till MSX'en dock då tom den känns så slö i många situationer?

Tror du drog förbi Englebreksgatan i veckan mest troligt, du drog förb början på den när du passerade Humlegården runt 3:27 el nåt sånt tror jag, kul att se iaf och får ju göra om en rikitg utflykt till våren/sommaren hoppas jag.

Edited by Electroman
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, TonyHtp said:

Kör ni fortfarande trotts isigt väglag och kylan?

Jag tycker det fungerar rätt bra trotts att jag inte kör dubbar. Dock var det riktigt isigt häromdagen så jag gled ibland i sidled :shock2:

 

Skitcoolt med insta 360 one x! 9:e januari då var det fortfarande lyx! Nu blev det tuffare när det snöade/regnade/snöade och allt blev is.

Jag åkte idag. 45km. Från Örby till Älta och sen Nacka, Gullmarsplan, Högdalen och hem. Hade 40% batteri kvar på min MSX efter det.

På den här sidan hittar ni en länk till en pdf som visar alla cykelvägar som är sopsaltade.
http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Cykla/Underhall/

Men ja lite is går så länge det finns sand/salt på. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Electroman said:

Var dag Tony, var dag.. :D

Kanske inte lika mycket för nöje pga  islagret på många cykelvägbanor här som kan vara väldigt ojämt, när det är blankis fast slätt rullar jag över dock för spårar inte lika överjäkligt hehe. Vet vad du menar, har haft ett antal av dessa du nämner då man glider oavsett riktning och ibland står hjulet i typ 45 grader och drar iväg åt något håll så får vara lätt på fötterna och följa med mjukt haha.

Har fått ett Mad Mike + isdubbar till min ACM men inte haft lust, ork el tid att dubba däcket än och kränga på det men kanske borde göra det, skulle hellre haft däck till MSX'en dock då tom den känns så slö i många situationer?

Tror du drog förbi Englebreksgatan i veckan mest troligt, du drog förb början på den när du passerade Humlegården runt 3:27 el nåt sånt tror jag, kul att se iaf och får ju göra om en rikitg utflykt till våren/sommaren hoppas jag.

Ja, du kör väll året om. Hur många km har du hunnit bränna av på din MSX?

Men visst känns det snart är dags för ett Stockholm meetup igen. Känns dock som jag behöver uppgradera mig. Gillar min GW MCM4 men har alldeles för dålig räckvidd på den. Jag skulle vilja införskaffa en KS18XL men kanske svårt att motivera när det finns prisvärda hjul som MSX och MCM5 och Tesla. Jag gillar ju GW, men Nikola är jag än så länge lite skeptisk till ;).

Men ja det var säkert jag som passerade - har kontoret alldeles i närheten. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mike Sacristan said:

Skitcoolt med insta 360 one x! 9:e januari då var det fortfarande lyx! Nu blev det tuffare när det snöade/regnade/snöade och allt blev is.

Jag åkte idag. 45km. Från Örby till Älta och sen Nacka, Gullmarsplan, Högdalen och hem. Hade 40% batteri kvar på min MSX efter det.

På den här sidan hittar ni en länk till en pdf som visar alla cykelvägar som är sopsaltade.
http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Cykla/Underhall/

Men ja lite is går så länge det finns sand/salt på. 

Ja, MSX:en är en grym maskin. Det var en ordentlig runda i det här vädret, men skönt med MSX som klarar sådana sträckor trotts kylan med tanke på hur mycket det påverkar kapaciteten.

Tack för länken :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Dagens äventyr

23km. Åkte till Ågesta via Farsta. Höjde tiltback till 35km/h. Lämnade first beep aktiverat.
Kom upp i 32,6km/h som mest.
När jag kom hem gjorde jag följande:
Stängde av tiltback. Det sista jag behöver är att managera tiltback vid höga hastigheter.
Stängde av klass 1 och klass 2 larm. Jag vill inte höra onödiga pip.
Jag är redo.

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/19/2019 at 9:17 PM, TonyHtp said:

Ja, du kör väll året om. Hur många km har du hunnit bränna av på din MSX?

Men visst känns det snart är dags för ett Stockholm meetup igen. Känns dock som jag behöver uppgradera mig. Gillar min GW MCM4 men har alldeles för dålig räckvidd på den. Jag skulle vilja införskaffa en KS18XL men kanske svårt att motivera när det finns prisvärda hjul som MSX och MCM5 och Tesla. Jag gillar ju GW, men Nikola är jag än så länge lite skeptisk till ;).

Men ja det var säkert jag som passerade - har kontoret alldeles i närheten. 

Coolt, absolut.

Jo jag med, känns inte Gotway på något sätt men kanske vänjer sig?

Gotway för mig kommer alrdig vara "sötast" direkt, dte är ok jag vill ha en som kan drutta omkull utan att bry mig och relativt tuffa skal är det ju helt klart, sen såkalrt batteri och kraft i överflöd, en maskin för dartfyllda resor resten skitar jag fullständigt i och Söndags crusing är mest skuj i grupp för mig annar ligger utmaningen och allt det roliga i att pusha saken till sina gränser. :lol:

Skämt å sido, jag åker faktist inte så värst mycket har mest bara jobbat som en tok i många månader nu, tror det ligger under 1200km fortfarande, måste kolal sen men där någonstans.  Nya kontrollkortet är bara för bra men vill ha mer, mycket hårdare för tom hårdaste läget börjar bli svampigt om man är aggressiv nog, det + mycket mer kraft men vet inte vad doim ska hitta på för lär ju inte se nåt sånt snart?

Typ välbyggd motorcykel fast el och single hjul, drömma går alltid..  Ja MCM5 el en ny Tesla 2 kan jag med tänka mig, el tom Tesla för som du säger, priset..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wow! Kul tråd! Har inte sett denna förrän nu. Får min MSX levererad idag. Håller hus i Täby, så lite Stockholmsmeetups vore ju svinroligt! Finns det någon facebookgrupp för oss framåtsträvare i Stockholm, eller är det denna tråd som gäller? Har tidigare ägt ett par kingsong-maskiner och äger också en Onewheel +. Trevligt att råkas!

Sebastian

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

FB är overrated. Inte alla håller på med FB. 😉

Om du kommer till Göteborg någon gång så höjda till.

Link to comment
Share on other sites

Yep, FB är död för mig också, kikar här i tråden ibland dock och vi är några stycken som helt garanterat kommer åka i grupp framöver, säkert till våren kan jag tänka mig?

Hela forumet känns mer dött över vintern, iaf för oss nordbor så att säga.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Sekra said:

Wow! Kul tråd! Har inte sett denna förrän nu. Får min MSX levererad idag. Håller hus i Täby, så lite Stockholmsmeetups vore ju svinroligt! Finns det någon facebookgrupp för oss framåtsträvare i Stockholm, eller är det denna tråd som gäller? Har tidigare ägt ett par kingsong-maskiner och äger också en Onewheel +. Trevligt att råkas!

Sebastian

Grymt! Har du fått den nu? Hunnit åka? Har haft min i 2 veckor nu. MSX 84v 1600.
Var i Täby?

Jag använder FB messenger för att hålla kontakt med vänner men nej inte annars. Då är det nog denna tråd som gäller.

Väntar nu på att det ska bli i morgon så att jag kan åka lite. Äntligen helg!

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Mike Sacristan said:

Grymt! Har du fått den nu? Hunnit åka? Har haft min i 2 veckor nu. MSX 84v 1600.
Var i Täby?

Jag använder FB messenger för att hålla kontakt med vänner men nej inte annars. Då är det nog denna tråd som gäller.

Väntar nu på att det ska bli i morgon så att jag kan åka lite. Äntligen helg!

Yes, fick den i förrigår! Fantastiskt vilken rejäl maskin i jämförelse med en ks16s.

 

håller hus i viggbyholm, bor du i närheten eller? Hos mig är det lite svårt att åka då snölagret ligger som ett fint litet täcke över vägarna..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sekra said:

Yes, fick den i förrigår! Fantastiskt vilken rejäl maskin i jämförelse med en ks16s.

 

håller hus i viggbyholm, bor du i närheten eller? Hos mig är det lite svårt att åka då snölagret ligger som ett fint litet täcke över vägarna..

Nej jag bor i Örby. Så det är typ 25km bort. Men jag har bott i Hägernäs för många många år sen. :) Och Gribbylund. Och Täby... och Näsby Park. Haha.
Åker gärna till Viggbyholm när det är bättre väder och åker runt där! Skulle vara kul att återupptäcka alla områden. Har inte varit där på över 20 år.

Jag var och åkte idag. Det blev 50km och batteriet gick ner till 17%. Sist när jag åkt 45 km gick den ner till 40%. Men det var lite kallare idag och jag åkte på väldigt mycket snö och is som gav offroad känsla. Min MSX var helt fylld min snö efter min åktur så jag ställde den på på/i en hink. Det funkade faktiskt bra.

Jag var lite tveksam i början över hur den skulle klara snö samt att jag har extrem OCD när det kommer till att skada mina grejer... men jag har släppt det nu och åker helt enkelt skiten ur den. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Mike Sacristan said:

Nej jag bor i Örby. Så det är typ 25km bort. Men jag har bott i Hägernäs för många många år sen. :) Och Gribbylund. Och Täby... och Näsby Park. Haha.
Åker gärna till Viggbyholm när det är bättre väder och åker runt där! Skulle vara kul att återupptäcka alla områden. Har inte varit där på över 20 år.

Jag var och åkte idag. Det blev 50km och batteriet gick ner till 17%. Sist när jag åkt 45 km gick den ner till 40%. Men det var lite kallare idag och jag åkte på väldigt mycket snö och is som gav offroad känsla. Min MSX var helt fylld min snö efter min åktur så jag ställde den på på/i en hink. Det funkade faktiskt bra.

Jag var lite tveksam i början över hur den skulle klara snö samt att jag har extrem OCD när det kommer till att skada mina grejer... men jag har släppt det nu och åker helt enkelt skiten ur den. 

Okej! Vad kul :) det är klart vi ska ta och göra. 

Okej, det enda jag känner med snön är att det skulle bli jäkligt halt, men kanske inte är det? Min Onewheel med ett slickat gokartdäck kan knappt än ta sig fram på blött gräs, snön ogillar den starkt. Vi får höras om en Täby-Tur när det blir lite varmare! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...