Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

12 hours ago, LonewolfSWE said:

Jag träffas gärna men måste beställa en ny ACM2 först då jag sålde min V2. Kul att se att det finns en del euc människor i Stockholm. Trodde typ att jag nästan var ensam.  

Ja vi får köra ytterligare någon träff senare, det var andra som inte kunde nu heller. Vore kul att få prova en ACM2 ;)

Link to comment
Share on other sites

Tjo! ny inom just electricunicycle, jag har börjat söka omkring på olika enhjulinga cyklar som kan vara roliga att använda.

De som jag kommit fram till att jag hade velat köpa är en av de följande:

- Inmotion v8

-Inmotion v10

-Gotway MCM5

-King Song 16s

Men här kommer problemet, jag hittar inte någonstans där jag kan köpa någon av dem ifrån. 

Alla hoverboards/monowheels som jag har hittat har varit barnanpassade och egentligen bara leksaker. ser att flera av er har någon av dessa och jag undrar då.

Vart har ni köpt dem ifrån?? :D 

Tack för er tid. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, snixen said:

Tjo! ny inom just electricunicycle, jag har börjat söka omkring på olika enhjulinga cyklar som kan vara roliga att använda.

De som jag kommit fram till att jag hade velat köpa är en av de följande:

- Inmotion v8

-Inmotion v10

-Gotway MCM5

-King Song 16s

Men här kommer problemet, jag hittar inte någonstans där jag kan köpa någon av dem ifrån. 

Alla hoverboards/monowheels som jag har hittat har varit barnanpassade och egentligen bara leksaker. ser att flera av er har någon av dessa och jag undrar då.

Vart har ni köpt dem ifrån?? :D 

Tack för er tid. 

Ja, det finns tyvärr inget jättebra alternativ här i Sverige. Själv köpte jag mitt första hjul begagnat, hade tur och fick tag på min KS16B på tradera. Min V10F köpte jag från AliExpress, fungerade bra med leverans och allt men det är ju dock ingen fantastisk situation att vara i vad gäller eventuella reklamationsärenden och sådant (om man jämför med t.ex. USA där eWheels verkar vara en fantastisk försäljare).

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, snixen said:

Har Inmotion 10F fungerat bra?

är lite skeptisk för att köpa på ali, dels för att tullen lär ta den? dels att man inte riktigt vet om den är äkta eller om det är en kinakopia :/

Ja det finns nog inga garantier där tyvärr. Jag har ännu inte hört om någon som fått ett fejkhjul levererat dock. Alternativ inom EU annars är väl https://www.speedyfeet.co.uk/ samt https://www.electricunicycles.eu/. Den första ska vara en bra säljare vad jag har hört, och den andra ska väl fungera den också (jag har läst om folk som varit missnöjda med långsamma svar vid problem efter köp dock).

V10F:an har haft (och har fortfarande) problem. Vissa tyngre personer har problem med overload framför allt i varmt klimat och vid långa stigningar, d.v.s. att hjulet varnar och framtvingar avstigning, där andra hjul klarar sig bättre. Den allmänna åsikten är väl att komponenterna är för snålt tilltagna (ex. för klena mosfets på kontrollbordet). Det största aktuella problemet är dock att det har haft problem med vattenintag och för dålig tätning för den första batchen, vilket kan leda till stora problem (en rapporterad brand i UK t.ex.) Tätningen ska vara åtgärdad i senare leveranser av hjulet dock, så det borde inte vara något problem om du nu skulle köpa ett nytt. Jag har själv inte haft något problem med overload, och landar då ändå med ryggsäck och grejer på strax under 90kg. I övrigt så är det ett väldigt trevligt hjul, med en väldigt bra körkänsla och bekväma pedaler, etc.

De andra hjulen du nämner är också bra vad jag vet, så jag tror inte att du blir missnöjd med något av dem som förstahjul.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Nils said:

Ja det finns nog inga garantier där tyvärr. Jag har ännu inte hört om någon som fått ett fejkhjul levererat dock. Alternativ inom EU annars är väl https://www.speedyfeet.co.uk/ samt https://www.electricunicycles.eu/. Den första ska vara en bra säljare vad jag har hört, och den andra ska väl fungera den också (jag har läst om folk som varit missnöjda med långsamma svar vid problem efter köp dock).

V10F:an har haft (och har fortfarande) problem. Vissa tyngre personer har problem med overload framför allt i varmt klimat och vid långa stigningar, d.v.s. att hjulet varnar och framtvingar avstigning, där andra hjul klarar sig bättre. Den allmänna åsikten är väl att komponenterna är för snålt tilltagna (ex. för klena mosfets på kontrollbordet). Det största aktuella problemet är dock att det har haft problem med vattenintag och för dålig tätning för den första batchen, vilket kan leda till stora problem (en rapporterad brand i UK t.ex.) Tätningen ska vara åtgärdad i senare leveranser av hjulet dock, så det borde inte vara något problem om du nu skulle köpa ett nytt. Jag har själv inte haft något problem med overload, och landar då ändå med ryggsäck och grejer på strax under 90kg. I övrigt så är det ett väldigt trevligt hjul, med en väldigt bra körkänsla och bekväma pedaler, etc.

De andra hjulen du nämner är också bra vad jag vet, så jag tror inte att du blir missnöjd med något av dem som förstahjul.

 

Uppdatering: Vad gäller Inmotion så har dom precis nu gått ut med att hjul köpta via inofficiella kanaler inte får någon support och tydligen inte heller åtkomst till appen, vad nu detta innebär. Så ska du köpa en Inmotion så se till att det är igenom någon typ av officiell kanal (som inte finns i Sverige). Men det fanns ju andra hjul på listan också.. :innocent1:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Icewheel said:

Tjena! Jag kryssade i doodlen, jag kan mötas upp nån gång under lördag eller söndag, ganska flexibel med tider :) 

Kanon, trevligt! Vi får se om några andra kryssar i sig, annars så kanske imorgon vid 10 blir bra? @TonyHtp

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Nils said:

Kanon, trevligt! Vi får se om några andra kryssar i sig, annars så kanske imorgon vid 10 blir bra? @TonyHtp

Tyvärr fick jag förhinder lördag morgon. Kan vi satsa på söndag eftermiddag då vi som anmält intresse verkar kunna då också?

Vi kan väll fortsätta diskussionen bland Doodle kommentarerna så slipper vi ta det här i forumet (typ exakt tid och plats)? @Nils @Icewheel

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, TonyHtp said:

Tyvärr fick jag förhinder lördag morgon. Kan vi satsa på söndag eftermiddag då vi som anmält intresse verkar kunna då också?

Vi kan väll fortsätta diskussionen bland Doodle kommentarerna så slipper vi ta det här i forumet (typ exakt tid och plats)? @Nils @Icewheel

 

Låter bra, och vi kör vidare i doodlekommentarerna!

Link to comment
Share on other sites

On 8/23/2018 at 4:53 PM, snixen said:

Har Inmotion 10F fungerat bra?

är lite skeptisk för att köpa på ali, dels för att tullen lär ta den? dels att man inte riktigt vet om den är äkta eller om det är en kinakopia :/

Vet inte av att det finns några Kina kopior för något av de dyrare hjulen, etablerade märkena men som sagt bara vad jag vet av iaf?

Jag köpte senast den här som har sinnesjuk bra pris just nu under 2 dagar, svårt att gå fel med det här hjulet ocg till detta priset??

https://www.aliexpress.com/item/Newest-Gotway-Msuper-X-19inch-Electric-unicycle-self-balancing-scooter-one-wheel-2000W-motor-Nesest-motherboard/32863148960.html

Dock kanske inte det bästa första hjul man kan äga, finns massor av kraft och snabb som attan, fast mer än så jag ser på min app efteråt att jag varit över 50km/h stup i ett men märker det först efteråt då jag har alla varningar som går at stänga av avstängda och det är så attans mjukt och stabilt i dom farterna att jag inte ens märker riktigt hur snabbt det gått. Ska mycket till innan sista varningen som inte går att stänga av sätter in också så märker inte av det ofta trots hastigheten, så nja kanske inte bästa hjulet att starta med?

Var först orolig över att det är så stort hjul men insåg snabbt att det är det bästa valet jag gjort för väldigt smidig trots det och urstark så klättrar uppför det mesta i back-väg och då väger jag strax över 90kg.  Men så igen den har så stark motor, to247 mosfets so mer tilltagna komponenter mot innan när dom hade to220 så som på tex tidigare Msupers m.f samt allt uppbackat av 1600Wh,så mycket batterier och 6 serier i paralell orkar leverera ordentligt med kräm, samt kör med Sanyo/Panasonics GA celler.

Köper du från Kina så kan du handla där, svarar på mess hela tiden inga konstigheter, kan ta några veckor extra mot EU men garanterat ingen tull för den görs i Bulgarien och du behöver inte tänka på nåt alls, dom fixar transport, tull och transport till Sverige från EU sen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Electroman said:

Tack för idag Nils, TonyHtp och Icewheel! :)

Var riktigt schysst, måste vi göra om igen och förhoppningsvis hoppar fler på tåget också.

Jag kan bara hålla med, jättetrevligt att träffas! Det får bli den första träffen av många framöver :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nils said:

Jag kan bara hålla med, jättetrevligt att träffas! Det får bli den första träffen av många framöver :)

Ja, tack för trevligt samtal och erfarenhetsutbytet. Kul att att få provköra varandras hjul. Lade till ett litet klipp på Insta med taggen #eucsweden ??

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, snixen said:

Har en nyfiken fråga, hur gäller egentligen lagen på en EUC som går över 20km/hr?

Jag hade för mig att gränsen var 25km/h, men jag ser när jag tittar efter att det faktiskt var så snålt tilltaget som 20km/h.. Oavsett så kommer ju i stort alla EUCs ha en hastighet som överskrider båda dessa gränser. Det finns då ingen färdig klassificering för dem, utan de verkar då hamna in under "övriga fordon" (då de saknar sits räknas de inte heller in under moped klass 2 vilket kanske annars hade varit det naturliga). Från transportstyrelsen:

"Enligt lag får övriga fordon inte användas i trafik, utan endast i inhägnat område. Men de får säljas på marknaden."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/en-cykel-ar-en-cykel-ar-en-hoverboard/

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Nils said:

Jag hade för mig att gränsen var 25km/h, men jag ser när jag tittar efter att det faktiskt var så snålt tilltaget som 20km/h.. Oavsett så kommer ju i stort alla EUCs ha en hastighet som överskrider båda dessa gränser. Det finns då ingen färdig klassificering för dem, utan de verkar då hamna in under "övriga fordon" (då de saknar sits räknas de inte heller in under moped klass 2 vilket kanske annars hade varit det naturliga). Från transportstyrelsen:

"Enligt lag får övriga fordon inte användas i trafik, utan endast i inhägnat område. Men de får säljas på marknaden."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/en-cykel-ar-en-cykel-ar-en-hoverboard/

 

Så vad är oddsen på att man blir stoppad av pappa polis om man skulle ta den till jobbet?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, snixen said:

Så vad är oddsen på att man blir stoppad av pappa polis om man skulle ta den till jobbet?

Vi är ju inte så många som kör, men jag har inte hört om någon som blivit stoppad i Sverige. Sköter man sig i trafiken så skulle jag säga att risken är liten. Det kan ju ändå vara en bra ide att försöka uppfylla övriga krav, som t.ex. ringklocka, så att de inte kan slå ned på det om man nu ändå skulle bli stoppad, men som sagt, ingen jag har hört om än (ta i trä.. ;))

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Nils said:

Vi är ju inte så många som kör, men jag har inte hört om någon som blivit stoppad i Sverige. Sköter man sig i trafiken så skulle jag säga att risken är liten. Det kan ju ändå vara en bra ide att försöka uppfylla övriga krav, som t.ex. ringklocka, så att de inte kan slå ned på det om man nu ändå skulle bli stoppad, men som sagt, ingen jag har hört om än (ta i trä.. ;))

Skaffar jag en så kommer jag gå i skyddsmundering xD, skulle inte högtalarna på EUC kunna klassas som ringklocka? eller man kan inte använda den till att göra läten?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, snixen said:

Skaffar jag en så kommer jag gå i skyddsmundering xD, skulle inte högtalarna på EUC kunna klassas som ringklocka? eller man kan inte använda den till att göra läten?

De skriver så här om kravet: "ringklocka (det finns inga krav på hur den ska se ut eller låta)"

Man brukar kunna tuta med hjälp av tillhörande app, men rent praktiskt taget så går det inte att hålla på och försöka trixa med en telefon i sådana lägen. Kanske om man får till det med t.ex. en pebble-klocka och WheelLog. Jag har köpt en sådan här hur som helst som man sätter på fingret, den får jobbet gjort:

https://www.skatepro.se/255-187.htm

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Electroman said:

Tack för idag Nils, TonyHtp och Icewheel! :)

Var riktigt schysst, måste vi göra om igen och förhoppningsvis hoppar fler på tåget också.

 

Tack själva! De var riktigt kul, får bli av fler gånger :)

  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, TonyHtp said:

Ja, tack för trevligt samtal och erfarenhetsutbytet. Kul att att få provköra varandras hjul. Lade till ett litet klipp på Insta med taggen #eucsweden ??

Schyst timing med polisbilen som åkte förbi precis också :D

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...