Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

Tervetuloa foorumille, @Papipiki!

Inmotion kyllä itsekin numeroi ”batch”:eja, mutta tosiaan jotain muutoksia tehdään kesken batchienkin, joten niihin on totuttu viittaamaan esim batch 3a, 3b jne. Mutta jälleenmyyjillä on välillä ihan oma numerointinsa, eli kyllähän näiden seuraaminen haastavaa on. Sarjanumero ei kerro tuotantoerää, elleivät sitten firman sisällä pystyisi sen tarkistamaan. Eivät ole kuitenkaan tätä pyynnöstä tehneet.

Tuo 3b oli erä jolloin 6816-kokoiset laakerit vaihtui isompiin 6916:siin, ja satulan kiinnityskannakkeet paksumpiin. Kuva satulakannakkeista kertoo asiasta tietäville heti onko erä ennen vai jälkeen 3b:n. Noissa 6916-laakereissa on vaikuttanut olevan ihan samoja ongelmia kuin aiemmissakin, ja senjälkeisistä laakerimuutoksista en ole kuullut.

Eräs venäläissankari on kehittänyt 3D-tulostettavan laakerisuojan, joka vähentää riskiä laakeriongelmista merkittävästi. Löytyy ilmaiseksi Thingiversestä.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoista. Vaikka vaatetus kevenee ja kevättä on rinnassa, niin pakko olisi koittaa muutama viikko malttaa, jos erien välillä on huhujen mukainen ero. Esimerkiksi tämä jälleenmyyjä puhuu 4. erän uudesta moottorista ja laakereista: https://myewheel.com/inmotion-v11

InMotionin 3D-malleihin (paranneltu kurasuoja, fly pads, fan protect jne.) olenkin törmännyt ja se on toki yksi vaihtoehto, koska 3D-tulostus on tuttua huttua, mutta vähänkin paranneltu moottori kiinnostaa toki ettei heti tule katumapäälle.

Link to comment
Share on other sites

@PapipikiHyviä kysymyksiä. V11 kuulostaa hyvältä valinnalta. Toivottavasti saat uusinta uutta, sitä kannattaa odotella. Oikeastaan mitään näistä pyöristä ei ole vedenkestäväksi suunniteltu, vain vettä hylkiväksi.

Vältä vettä ja kuivaa pyörä käytön jälkeen niin laite pysyy hyvänä.

Tervetuloa! Olisi kiva kuulla lisää mitä tykkäät pyörästä ja miten opettelu sujuu.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Loktis said:

Milloin helsinki miitti? Kevät on jo alkanut ja tiet ovat sulaneet suurimmaks osaks.

Ei ole kai mitään suunnitteilla? Vois jotain digitaalisia keskusteluita harkita? Ryhmä ajeluissa voi pitää etäisyyksiä mutta.. Korona mainittu aikaisemmin (sorry!). 

Kannattaa seurata miten asiat etenee.

Edited by Tasku
Link to comment
Share on other sites

On 3/23/2021 at 4:31 PM, Eucner said:

Oma pyörä saapui. Seuraavaksi on opeteltava ajamaan sitä. Kummasti alku tuntuu hankalammalta kuin videoiden katselu.

Toistot ovat opintojen "äiti" , jotta syntyy "lihasmuisti" ja pää pysyy "tahdissa".

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, bigrangetesla said:

Toistot ovat opintojen "äiti" , jotta syntyy "lihasmuisti" ja pää pysyy "tahdissa".

Kiitos, olen tuota katsonut muutaman kerran. Alku tuntuu kuitenkin etenevän hitaammin kuin mitä videoita katsomalla olettaisi. Yksi syy voi olla se, ettei kaikki suojavarusteet ole vielä saapuneet. Harjoittelen ehkä liiankin varovasti. Toinen hyvä ohjevideo, jonka olen löytänyt on EUCOn Learning How To Ride An Electric Unicycle.

 

Edited by Eucner
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Keräilin aikanaan PC:lle näitä opetus-videoita , kun aloitin harrastuksen Airwheelillä. Sinulta löytyy valmiiksi "aikuisten pyörä" , jolla harjoittelu toimii paremmin jo kokonsa  ja tehonsa puolesta. Ei muuta kuin harjoittelua päivittäin , edes vähän , jotta lihakset ja pää sisäistävät homman. Liialla harjoittelulla tulee vain paikat kipeiksi . Maltti on valttia ( tauot ) = päivittäin  , pienissä erissä treeniä.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Itselleni meni viikkoja ennen kuin tästä mitään tuli... noi opetusvideoat antaa hyviä vinkkejä mutta kehotan että löydät jonkun koka voi opettaa ihan ”livenä”... se nopeuttaa prosessin huomattavasti.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Valitettavasti opettajan löytäminen ei ole helppoa. Olen kuullut vain yhdestä toisesta pyörästä Satakunnassa. Minulla riittää vielä luottoa videoiden avulla opetteluun. Itse asiassa täysin uuden asian opettelu oli yksi tärkeä motivaattori koko hommaan. Nyt siitä saa nauttia.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Eucner said:

Valitettavasti opettajan löytäminen ei ole helppoa. Olen kuullut vain yhdestä toisesta pyörästä Satakunnassa. Minulla riittää vielä luottoa videoiden avulla opetteluun. Itse asiassa täysin uuden asian opettelu oli yksi tärkeä motivaattori koko hommaan. Nyt siitä saa nauttia.

 Sinulla on ylimääräiset haasteet kun on tuota hiekkaa ja jäätä. 

Harjoitteluun:
Jos osaat tehdä yhdellä jalalla sen puoliympyrän niin se auttaa kummasti jarruttamiseen ja perus pysäytyksiin. 
Voit ilman pyörääkin harjoitella seisomista, koita vain miettiä missä kohtaa pidät painopistettäsi. Siirtele painoasi sivulta toiselle muuta painopistettä eteen ja taakse. (Tämä on "Stance harjoittelua") Vältä kaikkea kipua (ota heti taukoa jos kipua tuntuu). Kaikilla harjoittelijoilla kipuja koska jännittävät niin kovasti kaikkia lihaksia. Oikealla tekniikalla olet kuitenkin rentona ja pyörä nojaa sinuun, rennosti vaan.

Omaan tahtiin vaan. Kannattaa myös varustautua vähän enemmän, eli kypärää, valoa ja varusteet viimesen päälle ennenkuin pyörätielle päädyt. Jokatapauksessa kaikilla menee oma aikansa opettelussa ja itsevarmuuden kehittämisessä. Koita katsoa eteesi ei jalkoihin, horisontin näkeminen auttaa kummasti.

Myös liikennesäännöt kannattaa kerrata, niihin tullut kevyelle väylälle muutoksia. Kysy vaan kaikesta mitä mieleen tulee, niin vältyt turhalta vaivalta. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kadut on jo melko hyvin auki, mutta en lähde sinne ennen kuin suojavarusteet saapuvat. Nyt olen tehnyt lähinnä noita pyörän hallinnan alkuharjoitteita, kuten kaarta yhdellä jalalla, seinän vieressä ajoa ja pyörän päälle nousemista.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 3/24/2021 at 12:27 AM, Loktis said:

Milloin helsinki miitti? Kevät on jo alkanut ja tiet ovat sulaneet suurimmaks osaks.

Miitit lopetettiin joulukuun alussa kiristyneiden koronasuositusten ohessa. Mielestäni ei ollut hyvien tapojen mukaista jatkaa.

Luin tänhetkiset suositukset läpi, ja silmiin osui lause:

Päätöstä ei sovelleta kuitenkaan ... ammattiurheilemiseen eikä yksityis- tai perhe-elämän piiriin kuuluvaan toimintaan.”

Yksityistä ulkoilua ei siis ole rajattu. Näkisin myös ettei miiteissä turvaväli laskenut alle kahteen metriin kovin usein edes ennen koronaa... Jos muut ovat samaa mieltä rajoitusten tulkitsemisesta miittien suhteen, mua kyllä kiinnostais jo käydä ulkoilemassa porukalla, tietty fiksuja turvavälejä noudattaen.

Link to comment
Share on other sites

Onko teillä tiedossa mistä löytyisi halpa hyvä EUC jalusta? Minkälaisia telineitä teillä on käytössä? Jostain kuulin että esim kukkaruukku semmosella kaidelovella vois toimia? Biltemasta löytyi yhdenlainen, mutta ei hajuakaan onko sopivan kokoinen tulevaan pyörääni RS19. Kuvan perusteella näyttää aika heppoiselta rakenteeltaan https://www.biltema.fi/vapaa-aika/puutarha/istuttaminen/viljely/parvekelaatikko-2000036057

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Finlander said:

Joko se Salon miitti meni?
Päässy ihan hukkumaan tänne foorumin syövereihin... :/

Ei ole vielä mennyt, odotellaan vielä hieman parempaa tilannetta koronan ja ehkä säänkin suhteen.

Itse ajelen nyt lähes päivittäin tässä Salon alueella, laitteisiin saa myös tulla tutustumaan mikäli on tästä lähistöltä.

Link to comment
Share on other sites

Itse työntelin lastenvaunuja ensi metrit ja siitä sitten muutamia metrejä ilman.

Myös oikealla vain osasi kääntyä, vasuri oli mahdotonta pitkään, piti lenkit suunnitella tarkkaan :P

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, lirva said:

Itse työntelin lastenvaunuja ensi metrit ja siitä sitten muutamia metrejä ilman.

Myös oikealla vain osasi kääntyä, vasuri oli mahdotonta pitkään, piti lenkit suunnitella tarkkaan :P

Kun opetin mun kaverille niin tehtiin niin että kävelin vieressä ja hän piti minut olkapäästä kiinni. Meillä oli iso (tyhjä) parkkipaikka joten paljon tilaa ja kaveri mukaan joka auttaa tällä tavalla on paljon tehokkaampi kun jonkun aidan vieressä ajaminen. Mulle meni kuten sanoin useita viikkoja aidan kanssa kun taas mun kaverin kanssa "käveltiin" 30 minuuttia ja sen jälkeen hän pääsi ilman apua ajamaan.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Namuhan said:

Onko teillä tiedossa mistä löytyisi halpa hyvä EUC jalusta?

Pulmailin asian kanssa myös. Lopuksi otin 3 puun palaa, mittasin ne, porasin ruuvit kiinni ja sitten vaan laite siihen päälle. Tukea laite ottaa pedaaleista.
Olin aikoinaan ostanut jalustan ja se saapui rikkinäisenä perille.. :facepalm: 
Ainiin kannattaa tietenkin käsitellä puut ja vaikka maalata mieluiseksi. Lakka suojaa vedeltä.

On mahdollista myös tehdä jalustasta säädettävä. Metalli kierretanko läpi ja mutteria niin voi säätää etäisyyttä.

Edited by Tasku
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Niinhän siinä kävi, että 250km ajettu V11 alkoi laakerit pitämään kauheaa vikinää. Odotellaan mitä jälleen myyjä vastaa asian korjaamiseksi. Voiko laakeri jumia ajossa kokonaan, että leikkaa vauhdissa kiinni?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...