Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

 

11 hours ago, UniVehje said:

Siinä on tosiaan ehkä alan parhaat säädöt. Tarkoitatko kallistuksella sivusuuntaa vai jotain muuta? 

Mulla tällä hetkellä footboard sensitivity 68% ja kulma -1.1%. Comfort mode. 

Footboard sensitivyn laskin ihan alas niin tuntui paljon paremmalla, se ilmeisesti sallii vähän kallistelua eteen ja taaksepäin. Comfort mode myös päällä.

Osa jalkasäryistä on sitäkin, että noviisi tasolla vasta ollaan,  300km ajeltu yhteensä. Pikkuhiljaa osaa rennommin ajella, tuo ei onneksi pelästyttele tilt bäkeillä, mitä ninebot teki.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, lirva said:

Osa jalkasäryistä on sitäkin, että noviisi tasolla vasta ollaan,  300km ajeltu yhteensä. Pikkuhiljaa osaa rennommin ajella, tuo ei onneksi pelästyttele tilt bäkeillä, mitä ninebot teki.

Joo, tossa vaiheessa kuuluukin olla jalkasärkyä. Kyllä se ohi menee. Muista kantapää pedaalin takareunan tasolla ja kokeile eri kenkiäkin. 

Link to comment
Share on other sites

Kenkien kanssa ei mee ihan loogisesti, ne mukavimmat kengät ei ehkä olekaan mukavat ajokengät. Jäykkä ja melko tasainen ulkopohja on yleensä hyvä.

Jos kipu on pohkeissa tai päkiöissä, seisot ehkä liian takana. Jos paikallisena muualla jalkaterässä, kokeile toisia kenkiä. Jos polvissa, reisissä tai laajemmin jaloissa, laske vähän rengaspainetta ja jatka säännöllistä treeniä!

Edited by mrelwood
Link to comment
Share on other sites

Ajelin äsken Viikintietä ja ohitin jonkun spandex-pyöräilijän. Sit jouduin hidastamaan kun piti tekstata, ja tyyppi meni ohi sanoen "eiks toi oo laiton". Ehdottomasti on. Ehkä sitä harmitti, kun yks pyörä meni kovempaa kuin kaks.

Link to comment
Share on other sites

Toivottavasti kateelliset tai pelokkaat ihmiset ei rupea kyttäämään ja valittamaan. Pelkään sitä päivää, kun keltaiset lehdet tekee näistä kohujutun ja oma ajaminen rajoittuu. 

Link to comment
Share on other sites

On 4/20/2019 at 11:41 PM, UniVehje said:

Muista kantapää pedaalin takareunan tasolla ja kokeile eri kenkiäkin. 

Joo toi oli hyvä vinkki, jalat eivät juurikaan väsyneet tunnin kierroksella, kun laittoi kantapäät takalaitaan. Toki tuntui että kaatuu nokalleen koko ajan. 

 

Link to comment
Share on other sites

Morjens!

Täällä 2,5v Gotway MCM4HS 600WH harrastaja Turusta! 

Kilometrejä on alla 6,000km ja Gotway MCM4 puksuttaa hienosti edelleen ja ajoa harrastettu myös täydet kolme talvea. 

Nyt alkaisi päivittäminen olla ajankohtaista. Aluksi ihastuin Ninebot One z10 -pyörää, mutta nyt Gotwayn Msuper X 84v 1600Wh on alkanut kiinnostamaan enemmän. KS 18L taisi olla myös validi kilpailija.

Olisi hienoa kuulla juuri suomalaisten ajatuksista, keliolosuhteiden ollen mitä on 😅 Onko näistä kokemuksia/ajatuksia?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Maztero said:

Morjens!

Täällä 2,5v Gotway MCM4HS 600WH harrastaja Turusta! 

Kilometrejä on alla 6,000km ja Gotway MCM4 puksuttaa hienosti edelleen ja ajoa harrastettu myös täydet kolme talvea. 

Nyt alkaisi päivittäminen olla ajankohtaista. Aluksi ihastuin Ninebot One z10 -pyörää, mutta nyt Gotwayn Msuper X 84v 1600Wh on alkanut kiinnostamaan enemmän. KS 18L taisi olla myös validi kilpailija.

Olisi hienoa kuulla juuri suomalaisten ajatuksista, keliolosuhteiden ollen mitä on 😅 Onko näistä kokemuksia/ajatuksia?

Tervetuloa! Suosittelen mieluummin noita isompiakkuisia. MSX:n kilpailija on enemmänkin KS 18XL (1600wh versio). Itse saan juuri tänään sellaisen! @mrelwood omistaa tuommoisen Msuper X:n. Helsingissä pääset koeajamaan molempia. 

Link to comment
Share on other sites

On 4/22/2019 at 9:24 AM, UniVehje said:

Toivottavasti kateelliset tai pelokkaat ihmiset ei rupea kyttäämään ja valittamaan. Pelkään sitä päivää, kun keltaiset lehdet tekee näistä kohujutun ja oma ajaminen rajoittuu. 

Tässä vähän kuvitusta juttuun:

Eli eilen kaaduttu Arabianrannassa, hiekkaihottumaa. Pyörä rupes heilumaan, ehkä jonkun töyssyn jälkeen. Ei oikein muistikuvia, muuta kuin tapahtui nopeasti, ei tsäänssejä korjata. Seuraavat muistot oikeastaan Haartmanin sairaalasta. Joku sivullinen oli tilannut kuljetuksen. Siellä sitten kallon tietokonetomografiakuvaukseen. Yötä myöten ajoin ykspyöräisellä takas himaan Meilahdesta Arabiaan (vahva suositus oli ottaa taksi, mutta kuka niitä nykyään uskaltaa käyttää). Tarjosivat kyllä samaan hintaan yöpymistä. Edit: oli kypärä (pyöräily), ranne/käsisuojat, kyynär- ja polvisuojat. Silti on polvet ja kädet ruvella. Ihme: lasit säilyivät ehjinä, mitä nyt pari pientä naarmua.

20190426_190638.jpg

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

OHO! Hyvä, ettei pahemmin. Oliko paljon vauhtia? Ilmeisesti taju lähti kerrasta? Joskus käynyt mielessä riskit, kun tykkään hiljaisia polkuja ajella kovaa. Siellä ei ihan heti tule sivulliset tilaamaan kyytiä. 

Itse hommasin juuri leukasuojallisen kypärän näitä varten. Muutama vuos sitten kerran jo teloin naamani arville.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ziiten said:

Tässä vähän kuvitusta juttuun:

Eli eilen kaaduttu Arabianrannassa, hiekkaihottumaa. Pyörä rupes heilumaan, ehkä jonkun töyssyn jälkeen. Ei oikein muistikuvia, muuta kuin tapahtui nopeasti, ei tsäänssejä korjata. Seuraavat muistot oikeastaan Haartmanin sairaalasta. Joku sivullinen oli tilannut kuljetuksen. Siellä sitten kallon tietokonetomografiakuvaukseen. Yötä myöten ajoin ykspyöräisellä takas himaan Meilahdesta Arabiaan (vahva suositus oli ottaa taksi, mutta kuka niitä nykyään uskaltaa käyttää). Tarjosivat kyllä samaan hintaan yöpymistä. Edit: oli kypärä (pyöräily), ranne/käsisuojat, kyynär- ja polvisuojat. Silti on polvet ja kädet ruvella. Ihme: lasit säilyivät ehjinä, mitä nyt pari pientä naarmua.

 20190426_190638.jpg

Huhhuh... Pikaista paranemista - onneksi mies on hengissä!

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, UniVehje said:

Tervetuloa! Suosittelen mieluummin noita isompiakkuisia. MSX:n kilpailija on enemmänkin KS 18XL (1600wh versio). Itse saan juuri tänään sellaisen! @mrelwood omistaa tuommoisen Msuper X:n. Helsingissä pääset koeajamaan molempia. 

Kiitos paljon vinkeistä! Hyviä pointteja. Aattelin talviajajana, että One Z10 vois olla aika kova talven yli.

@mrelwood haluatko kertoa fiiliksiä Msuper X vs Ninebot One Z10 vs Gotway 18XL

@UniVehje Mikä sai sut kääntymään KS, Msuper X sijaan?

Link to comment
Share on other sites

Kurja kuulla, @Ziiten! Olipa huonoa tuuria matkassa. Ilmeisesti luut kuitenkin ehjinä? Ilman suojia olis käyny pykälää pahemmin.

Mä oon kans yksinäisten polkujen fani, ja välillä vieläpä yöllä. Hetken harkitsin taannoin jopa sellaista yksinappista hätälähetintä, mutta liian kalliilta tuntui.

Link to comment
Share on other sites

 

Quote


@mrelwood haluatko kertoa fiiliksiä Msuper X vs Ninebot One Z10 vs Gotway 18XL?

KingSong 18XL:stä ei ole vielä kokemuksia, mutta paljon oon vertailuja lukenu ja kattonu. Mä en voinu vuos sitten odottaa 18L:ää, eikä se akkukaan olis ollu riittävä. Lisäksi 3.0” leveä rengas tuntui mulle tarpeelliselta, ja koska tykkäänkin vähän modata kaikkea, MSX oli selkeä valinta. Ärsyttäviä piirteitähän tässä on, ja jossain mielessä se on sellanen takapajulan traktori. Mutta tiettyihin hommiin se traktori sopii kun taas Passat ei.

Mä kirjottelin silloin tarkempia alkutunnelmia ekalta kolmelta viikolta: https://forum.electricunicycle.org/topic/10747-gotway-msuper-x-1600wh-first-day/

Mutta 18XL on varmasti hienostuneempi ja vakiona mukavampi ajettava, ja sisältää paljon enemmän luksusominaisuuksia. Ainut olennainen miinus on se vinku. Mutta se on jo hiljaisempi kuin 16S:ssä, ja suurin osa tottuu siihen kyllä.

Mutta jos haluat ärjyä tehoa metsäpoluille, lähes äänettömän pyörän, eikä mahdollisten viilan ja ruuvarin kanssa roplailu pelota, saattaa MSX olla parempi valinta. Vakiorengas vaan on herkkä lipsumaan sivusuunnassa märässä luonnossa.

Z10 on aika erikoinen ajettava, eikä @Ziitenin onnettomuus ole eka ko. pyörällä tapahtuva tärinäkaatuminenkaan, että en osaa sitä oikein suositella.

Edited by mrelwood
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, mrelwood said:

Kurja kuulla, @Ziiten! Olipa huonoa tuuria matkassa. Ilmeisesti luut kuitenkin ehjinä? Ilman suojia olis käyny pykälää pahemmin.

Mä oon kans yksinäisten polkujen fani, ja välillä vieläpä yöllä. Hetken harkitsin taannoin jopa sellaista yksinappista hätälähetintä, mutta liian kalliilta tuntui.

Sulla on kuitenkin se leukasuojus kypärässä; olis varmaan estänyt mun tapauksessa naamanaarmut. Mut joo, kypärän lommojen perusteella päässä olis nyt reikiä/aivoissa vuotoja. TT-tulosten perusteella niitä ei nyt ollut. Hätälähettimestä ei mun tapauksessa olis ollut hyötyä kun ei ilmeisesti ollut riittävää tajuntaa sellaisen painamiseksi. Mäkin olin liikkeellä suht myöhään; potilasrannekkeen perusteella mut on kirjattu sisään 20:48. @Hsiang illa (Z10, New York City) oli vähän vastaava kaatuminen, siitä oli myös video. Hsiang: do you still have your crash video online. In a previous post in this thread I posted a pic of me after a hospitalising wobble crash with Z10.

Btw, kannattaa silti asentaa kännyyn 112-sovellus, se kertoo vastaanottajalle (hätäkeskukselle) automaattisesti koordinaatit, mistä voi olla hyötyä jos kulkee vähänkään epämääräisimmissä maastoissa tai jos on muuten hämmentynyt sijainnistaan.

Edited by Ziiten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, mrelwood said:

 oon kans yksinäisten polkujen fani, ja välillä vieläpä yöllä. Hetken harkitsin taannoin jopa sellaista yksinappista hätälähetintä, mutta liian kalliilta tuntui.

Meinaan päivittää oman Apple Watchini uuteen versioon syksyllä. Siinä olis automaattinen fall detection ja hätäpuhelu. 

https://support.apple.com/en-us/HT208944

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Maztero said:


@UniVehje Mikä sai sut kääntymään KS, Msuper X sijaan?

Ergonomia, laatu, trolley, isommat pedaalit, automaattinen katkaisin kahvassa. Tuossa lyhyesti. Muuten aika lailla samat speksit tehon ja akun suhteen. Miinuksena se pieni ininä moottorissa. Renkaassa on paksuusero ja se on toki makuasia. 

Myyjä oli mokannut mun nimen pakettiin, joten ups ei halunnut luovuttaa mulle pakettia ennen ku myyjä korjaa heille nimen. Joten en saanutkaan vielä pyörääni kokeiluun. Vasta ensi viikolla pääsen kertomaan tykkäänkö siitä oikeasti. Päästään sitten peräkkäin testaamaan ajettavuuksia noiden kahden välillä. Todennäköisesti molemmat tosi hyviä, mutta vähän eri tavalla. 

Ite tykkään kapeasta pyörästä ja siksi MSX tuntuu mulle liian leveältä. Tykkään myös hyvästä laadusta ja jotenkin tuo MSX ei vakuuta siinä, vaikkakin on ehkä paras Gotway ikinä ja yksi luotettavimpia pyöriä tällä hetkellä käytännössä. Se paksu rengas on kyllä kiva. Mutta en ole ihan niin innokas modaamaan ja säätämään ja suoraan laatikosta MSX on aika rujo ja en tykännyt ajettavuudesta. Toisaalta taas sellasena ku @mrelwood on omansa säätänyt, se on todella hyvä.

Mulla ehkä päätökseen vaikutti vähän myös uteliaisuus. MSX oli jo tuttu, joten halusin kokeilla jotain toista. 

Sun kyllä kannattaa ottaa harkintaan myös Nikola ja KS 16X. Mun mielestä renkaan paksuus vaikuttaa melkein enemmän ku halkaisija. Tuo 16x3 tuuman luokka saattaa oikeasti olla todella kova. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, UniVehje said:

Ergonomia, laatu, trolley, isommat pedaalit, automaattinen katkaisin kahvassa. Tuossa lyhyesti. Muuten aika lailla samat speksit tehon ja akun suhteen. Miinuksena se pieni ininä moottorissa. Renkaassa on paksuusero ja se on toki makuasia

 Myyjä oli mokannut mun nimen pakettiin, joten ups ei halunnut luovuttaa mulle pakettia ennen ku myyjä korjaa heille nimen. Joten en saanutkaan vielä pyörääni kokeiluun. Vasta ensi viikolla pääsen kertomaan tykkäänkö siitä oikeasti. Päästään sitten peräkkäin testaamaan ajettavuuksia noiden kahden välillä. Todennäköisesti molemmat tosi hyviä, mutta vähän eri tavalla. 

 Ite tykkään kapeasta pyörästä ja siksi MSX tuntuu mulle liian leveältä. Tykkään myös hyvästä laadusta ja jotenkin tuo MSX ei vakuuta siinä, vaikkakin on ehkä paras Gotway ikinä ja yksi luotettavimpia pyöriä tällä hetkellä käytännössä. Se paksu rengas on kyllä kiva. Mutta en ole ihan niin innokas modaamaan ja säätämään ja suoraan laatikosta MSX on aika rujo ja en tykännyt ajettavuudesta. Toisaalta taas sellasena ku @mrelwood on omansa säätänyt, se on todella hyvä.

 Mulla ehkä päätökseen vaikutti vähän myös uteliaisuus. MSX oli jo tuttu, joten halusin kokeilla jotain toista. 

 Sun kyllä kannattaa ottaa harkintaan myös Nikola ja KS 16X. Mun mielestä renkaan paksuus vaikuttaa melkein enemmän ku halkaisija. Tuo 16x3 tuuman luokka saattaa oikeasti olla todella kova. 

Aivan loistavia ajatuksia! Kiitos näistä.

Mua kyllä ehdottomasti kiinnostaa tuo 3"-leveä rengas. Leveämpi rengas oli itseasiassa syy miksi kiinnostuin Z10:stä alunperin. Oon tosiaan ajanut myös kolme täyttä talvea Turussa ja leveämpi rengas auttaa varmasti myös tässä. Pitääpä vielä tsekata oikein perusteellisesti KS ja Gotway 16 &18 vaihtoehdot.

Varmaan tuo 18" on kuitenkin mihin kallistun :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Maztero said:

Oon tosiaan ajanut myös kolme täyttä talvea Turussa ja leveämpi rengas auttaa varmasti myös tässä. 

Se on ihan totta. Ne lyhyet lumi/sohjo-osuudet joiden yli tässä keväällä on ajellu on näyttäny että leveä kumi ainakin ui sohjon yli selvästi vakaammin.

Mutta MSX:n vakiorenkaan kuviointi on tosi matala, ja sileä keskiosuus leveä. Sillä on siis kuitenkin huonompi pito mudassa, lumessa ja jäällä. Mutta vaihtamalla paranee, mä tiedän viikon päästä sanoa miten paljon parempi kumi H-666 on (edellyttäen että vihdoin lähettivät sen minkä tilasin...).

16X on todella houkutteleva pyörä 16x3.0” kumilla, mutta sitä joutuisi odottelemaan vielä ainakin pari kuukautta, eli just kesän läpi. Nikola kans, joskin kommentit siitä on vielä olleet vähän ristiriitaisia.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Taas eilen outo kaatuminen, tosin nopeutta nolla. Eli olin juuri saanut itseni pedaaleille, kun yhtäkkiä pyörä teki tosi agressiivisen tilt-backin eli pyörä meni alta ja minä lensin perseelleni. Akkua oli varmaan 80% tjsp. En mielestäni tehnyt mitään outoja tai äkkinäisiä liikkeitä, jotka olisivat aiheuttaneet esim. virtapiikin.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Ziiten said:

Taas eilen outo kaatuminen, tosin nopeutta nolla. Eli olin juuri saanut itseni pedaaleille, kun yhtäkkiä pyörä teki tosi agressiivisen tilt-backin eli pyörä meni alta ja minä lensin perseelleni. Akkua oli varmaan 80% tjsp. En mielestäni tehnyt mitään outoja tai äkkinäisiä liikkeitä, jotka olisivat aiheuttaneet esim. virtapiikin.

On kyllä todella erikoista! Voiko kyseessä olla viallinen emolevy tai kalibrointiongelma?

Link to comment
Share on other sites

On 4/27/2019 at 1:24 PM, mrelwood said:

Se on ihan totta. Ne lyhyet lumi/sohjo-osuudet joiden yli tässä keväällä on ajellu on näyttäny että leveä kumi ainakin ui sohjon yli selvästi vakaammin.

 Mutta MSX:n vakiorenkaan kuviointi on tosi matala, ja sileä keskiosuus leveä. Sillä on siis kuitenkin huonompi pito mudassa, lumessa ja jäällä. Mutta vaihtamalla paranee, mä tiedän viikon päästä sanoa miten paljon parempi kumi H-666 on (edellyttäen että vihdoin lähettivät sen minkä tilasin...).

16X on todella houkutteleva pyörä 16x3.0” kumilla, mutta sitä joutuisi odottelemaan vielä ainakin pari kuukautta, eli just kesän läpi. Nikola kans, joskin kommentit siitä on vielä olleet vähän ristiriitaisia.

Luin koko threadin sun alkufiiliksistä MSX:stä. Aikamoiselta työmaalta tuntu, mutta siistiä että sait mieleisen fiiliksen lopulta 😅

Uskon kyllä että KS 18XL vois jopa olla se sopivin pyörä itelle, kun ei löydy skilliä/intoa kauheesti modailla. Tosin kun katselen hintoja, niin näyttää siltä että MSX lähtee AliExpressistä 1,600€ ja 18XL starttaa sieltä yli kahdesta tuhannesta. Tämän takia taitaa kallistua vielä MSX-suuntaan 😂

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...