Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

3 hours ago, melodrama said:

Mut se siitä, näiden treenien ohessa on alkanut tuntua siltä, että vähän tehokkaampi menopelikin voisi olla hyvä hankinta. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että mulle riittäisi 30km-50km yhdellä latauksella kulkeva laitos, pläänissä olis ajella duunimatkoja ja tehdä lyhyempiä reissuja lähiseuduille. => Hyviä ehdotuksia sopivaksi menopeliksi otetaan vastaan, mutta näin alustavasti olen tutkaillut, että IM V8 voisi olla mulle passeli vekotin.

Kiina-kaupasta (Ali?) tullee todennäköisimmin tämä uusi peli hankittua. Tähän osteluprosessiin otan lisävinkkejä kernaasti vastaan.

Tervetuloa. Itse hankin juuri V8:n puolisolle ja itselle kevyeksi kakkospyöräksi. Alista 750€ posteineen ja viikossa perille. Tosin on vielä matkalla. Myyjänä green and fashion travaling. 

Jos haluat ajella yli 30 km ja painat yli 50 kg, tarvitset isomman akun. Haluat aika nopeasti myös päästä kovempaa. Tuohon tarvitset mieluummin luokkaa 1000wh akun ja budjetiksi 1000-1400 €. Tässä luokassa vaihtoehtoja esim. Gotway Tesla, IM V10F ja KS 18L. Myös KS16Sv2 voisi toimia ja vähän halvempi. Jos budjettia riittää 1600-2000 € niin todella hyviä pyöriä on useita. Alle tonnin luokassa V8 tai käytetyt. Alista voisi ehkä saada 16S:n alle tonnilla. 

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa, Melodrama! Nopeasti tosiaan pääsit jyvälle, monet meistä manuaaliykspyöräilettömistä joutuu hakemaan juonelle juurta moninkerroin pidempään.

Aliexpressistä lähes kaikki suomalaiset pyöränsä hankkii, mutta on fiksua valita myyjä joka on foorumilla tuttu ja josta on hyviä kokemuksia. Esimerkiksi Green fashion and travaling, Twheels, Feier, ja mikäseoutdoorstorenyttaasolikaan. Ja vaikka pyörät tapaa tulla Suomeen myyjän jippoilemana ilman tulleja, se on hyvä varmistaa vielä viestillä ennen ostamista.

Pyörän valinta sitten. Lähes aina pyörää tulee käyttämään enemmän, ja sillä ajamaan reilusti pidempiä matkoja ja paljon lujempaa kuin etukäteen kuvittelisi. Näin esimerkiksi mulla vielä kolmannenkin pyörän kanssa. Eli speksien tulee ylittää omat tarpeet reilusti.

Valmistajien ilmoittama range on mitattu 60kg kuskilla tasamaalla ajaen 20km/h tasavauhtia ihan piippuun asti. Siksi käytännön range on noin puolet ilmoitetusta.

Vaikka mikä tahansa tulee tuntumaan huikealta parannukselta X3:eesi, V8 on jo vanha pyörä. Se sopinee kakkospyöräksi kevyelle kuskille ihan hyvin, mutta ykköskäyttöpyöräksi sitä ei mielestäni enää kannata hankkia.

Riippuen sun painosta ja ajomieltymyksistä, valitsisin pyörän seuraavista: 18(X)L, KS 16X, Nikola, ja varauksin myös MSX ja Tesla, ehkä jopa 16S.

Tuo ensimmäinen kolmikko on todella kova, joskin Nikolasta ja 16X:stä olis hyvä ensin odotella vähän lisää arvosteluja.

Jos haluat hakea fiilistä MSX:n, 18XL:n ja 16S:n välillä, järkätään toki taas testiajelut pk-seudulla mun ja @UniVehjeen pyörille. Loppukesästä taitaa ajeluporukassa olla myös yksi Nikola...

Missä päin Suomea asut?

Link to comment
Share on other sites

Huomenta ja heti aluksi kiitokset vinkeistä.. Asustelen täällä pk -seudulla Vantaan Pähkinärinteessä, painoa mulla on 65kg. Laitan nämä ehdotetut V8 vaihtoehdot vakavaan harkintaan, pienoinen jarruttava tekijä mulla on ollut budjetti; tuli tuossa muutama viikko sitten osteltua toinenkin 1-pyöräinen vempain, Onewheel+ XR, mikä ei ollut ihan halpa vehje sekään.

Eli tän härvelin hinnallakin on vielä tässä vaiheessa väliä, tämänkin takia kuikuilin tuota V8:a, mutta joo, akkukapasiteettia voisi olla enemmän, samaten uudempia malleja on tarjolla..

Testiajelut kiinnostavat => voin tuoda näytille ja testattavaksi tuon Onewheelin, jota käskytetään aikas lailla eri tavalla kuin näitä unicyclejä, ohjaaminen on aika lähellä lumilautailua.

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, melodrama said:

Testiajelut kiinnostavat => voin tuoda näytille ja testattavaksi tuon Onewheelin, jota käskytetään aikas lailla eri tavalla kuin näitä unicyclejä, ohjaaminen on aika lähellä lumilautailua.

 

Mä oon pitkään halunnut kokeilla tota! Mielelläni testaisin ja samalla saat koeajaa mun pyörän. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ziiten said:

Sit kandee hankkia kunnon kypärä. Pyöräilykypärä on testattu, ei riittänyt. Vaikka taidot olisi hyvät aina tulee yllättäviä töyssyjä/kuoppia.

Ihan suositeltavaa, kunnon isku päähän ja se voi olla kerrasta siinä, henki pois tai käy enemmän tai vähemmän vajaalla lopun elämää... Itsellä kyllä ihan pelkkä verrattain halpis (taisi olla 80€) Bilteman järjestelmäkypärä, mutta vakaasti uskon että sekin suojaa jo huomattavasti paremmin kuin "pelkkä" pyöräilykypärä. Toki pyöräilykypäräkin on parempi kuin ei mitään. Lasien kanssa tuo järjestelmäkypärän avautuva leukaosa on ihan kätevä, kun kypärän saa vedettyä päähän ja pois ilman lasien kanssa säheltämistä, tosin kävin vuosi sitten silmäleikkauksessa eikä laseja enää tarvitse.

Link to comment
Share on other sites

Täälläkin sukulaisia aivopestiin, lajin pariin.

Lapsien syntymäpäivät päättyivät IM V10 esittelyyn. Yksi pariskunta innostui enemmän, niin kotiin harjoittelu lainaan tarjosin gotway mcm3sen.

Parin tunnin päästä tuli videota, kun kumpikin pariskunnasta jo körötteli tiellä suht sulavasti. 

Edited by lirva
  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Jep, oli tuon insidentin tapahtuessa onewheel-ajellessakin potta päässä, ennen 1-pyöräpakkitreenejä päivitin pyöräilykypärän maastopyöräilyyn tarkoitettuun MIPS-versioon, jossa takaraivo hyvin suojattu, kyynärpää- , polvi- ja pohjesuojat päällä ja hanskat käsissä, näillä mennään näin aluksi, tosin nyt kun on vähän juttuja kuunnellut, niin kypärässä naama- & leukasuojakin voisi olla kova sana.

4 tuntia X3:lla ajelua/treeniä on nyt takana, äsken tuli kiemurreltua taaksepäin maksimissaan n. 20m, ehkä muutaman treenitunnin kuluttua päästä kuuluu "klik" ja taaksepäin ajelu suoraan alkaa sujumaan; pyrin pitämään vauhdit pakittaessa hyvin maltillisina, jottei taaksepäin kaatumisia tulisi, toistaiseksi olen onnistunut ne välttämään.  En ole tuolla X3:lla tehnyt yhtään pidempää ajelua (no ei sen akulla kovin pitkälle pääsiskään, mun painolla varmaan 7km on jo maksimit), olen keskittynyt opettelemaan ajokin hallintaa kodin lähistön teollisuusalueen isolla, tyhjällä parkkiksella. Tavoite mulla on saavuttaa tällä X3:lla hyvä ajoneuvon hallinta ennenkuin mahdollisesti hankin tehokkaampaa vempainta jalkojen alle

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Olet jo meikäläistä etevämpi, vajaa tonni ajeltu näillä ja vielä ei ole lähtenyt pakittamista opettelemaan, tuntuu niin mahdottomalta.

 

Edited by lirva
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, lirva said:

Olet jo meikäläistä etevämpi, vajaa tonni ajeltu näillä ja vielä ei ole lähtenyt pakittamista opettelemaan, tuntuu niin mahdottomalta.

 

Alku aina hankalaa; pakittamiseen liittyvää jännäilyä saa aika paljon vähennettyä sillä, että aloittaa pakittelut ihan mateluvauhdilla ja ei odota nopeaa edistymistä; eteenpäin opin ajamaan manuaali-1-pyöräpohjilla siedettävästi 15-25 minuutissa; pakitusta on nyt treenattu lähemmäs 3 tuntia putkeen..  Manuaaliversiolla ei pakitus onnistu multa vielä alkuunsakaan, ainoastaan seinää vasten olen kelannut ja ehkä 1-2 täyttä poljinkierrosta olen pystynyt ilman seinätukea ajelemaan.

Kyllä tässä vielä muutama tunti varmaan menee ennenkuin aivot alkaa oppia käskyttämään vartaloa pakituksessa oikein. Mulla on 0 minuuttia ajokokemusta raskaammista ajolaitteista, joten en osaa sanoa, kuinka helppoa niillä on ajella todella hitaasti, X3 on kevyempänä varmaan tässä suhteessa helpommin ja/tai vähemmillä ohjausliikkeillä hallittavissa. Sen mitä olen intterneteistä katsellut unicycle-pakitusvideoita, niin ajelevat minusta treenivaiheessa takaperin aivan liian kovaa => lisää kaatumisriskiä. Hitaasti ajelu on hankalampaa ja vaatii parempaa tasapainoa, mutta on varmasti turvallisempi tapa opetella.

.. Mutta on tää sähköhärvelillä ajon opettelu "hieman" helpompaa kuin tuon manuaaliversion kanssa treenailu; itsepoljettavaa versiota mun piti harjoitella lähemmäs 30 tuntia ennenkuin opin ajamaan yli 30m, silloinkin startti tapahtui tuelta, tuohon  10h ajotiimaa lisää, niin opin mounttaamaan ilman tukea,  vielä 5-10h tuntia ajelua lisää, jotta alamäkeen jarruttelut ja käännökset alkoivat sujua. Tästä sai kyllä selkeesti hyvät pohjat X3 treenailuun; nyt sovellan aiemmin hyviksi havaittuja treenimetodeja X3.n käskyttämiseen.

Edited by melodrama
typo
Link to comment
Share on other sites

On 6/6/2019 at 12:32 AM, mrelwood said:

Siirretään lähtöajankohtaa parilla tunnilla, saadaan lisää lössiä mukaan. Lähtö siis sunnuntaina klo 15.

Olisin tullut mutta pitää vastaanottaa auto 15:30.

Edit: mun pyörän range on maksimissaan 45km ja niistäkin viimeiset kilometrit pitää mennä todella hiljaa.

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ziiten said:

Olisin tullut mutta pitää vastaanottaa auto 15:30.

Edit: mun pyörän range on maksimissaan 45km ja niistäkin viimeiset kilometrit pitää mennä todella hiljaa.

Ehtisitkö vaikka neljäksi Bembölen Shellille? Otettais sut siitä mukaan. Sun akulle tulis ajelua 32km.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, mrelwood said:

Ehtisitkö vaikka neljäksi Bembölen Shellille? Otettais sut siitä mukaan. Sun akulle tulis ajelua 32km.

Pitää kattoa, ei osaa luvata varmaksi. Luultavasti jättäisin auton Ikeaan lataukseen ja ajelisin siitä Shellille, n 1 km. Toinen parkkivaihtoehto on Jorvin sairaala.

Link to comment
Share on other sites

Me voitais palloilla hetki vaikka Kasavuorella jos tiedetään että oot tulossa. Ilmottele tekstarilla kun tiedät tarkemmin: Radiolinjan suunta - 57O 5228.

Link to comment
Share on other sites

Udellaas vielä täältä ennenkuin teen peliliikkeitä vähän tehokkaamman unicyclen oston suhteen, eli onkos teillä kokemuksia gearbestin kautta ostosta ? Toimitusaika on pitkä, mutta siellä olis kohtuu edukkaasti tarjolla IM V5F mallia (vaikka joutuisi makselemaan tulleja), joka voisi olla mulle hyvä seuraava steppi; tykästyin tuohon kikkailu-tyyliseen treenailuun X3:lla sen verran, että tehokkaammalle, mutta ketterämmälle unicyclelle mulla olisi käyttöä, vaikka myöhemmin nopeampaa ja isompiakkuista laitetta hankkimaan päätyisinkin 

Noista teidän ehdottamista vaihtoehdoista KS-16X alkoi speksien ja videoiden valossa kiinnostamaan, se saattaisi olla sitten seuraava hankinta, mutta odottelen lisäarvosteluja, joita lienee saa odotella loppukesään (jostain olin katsovinani, että heinäkuun puolen välin jälkeen saattas alkaa ekojen pyörien toimitukset). Tätä vasten katselin, että toi V5F voisi olla 14 tuumaisena riittävän erilainen ja saisin sen ehkä heinäkuussa/elokuussa käyttöön, Gotwaylta ja KS:ltä en löytänyt yhtä edukasta 14 tuumaista vaihtoehtoa. Duunimatkaa mulla on 7km suuntaansa, toi V5F pitäs  tuosta matkasta selvitä. Tää sitten jäisi mun kikkailupyöräksi, jos vielä syksyllä on intoa tuota KS-16X tai vastaavaa menopeliä hankkia. Toi Nikola ei kyllä netistä löytyneiden videopätkien perusteella vakuuttanut minua, KS-16X ensivaikutelma sen sijaan on aika hyvä.

Mistäs muualta noita KS:iä kannattaa lähteä etsimään kuin aliexpressistä ?

..  6-7 tunnin X3 treenien jälkeen mulla ei pakitus hurjan hyvin vielä suju, mutta muutaman uudemman kerran olen saanut ajeltua aiempaa hallitummin 10-20m taaksepäin, toissa päivänä aloittelin eessuntaas-idlaukset, 2 edestakaista veivausta on tällä hetkellä ennätys => idlausta treenamalla ja suunnanvaihtojen välistä pakitusmatkaa kasvattamalla uskon taaksepäin ajelun alkavan sujua varmemmin.   

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, melodrama said:

Udellaas vielä täältä ennenkuin teen peliliikkeitä vähän tehokkaamman unicyclen oston suhteen, eli onkos teillä kokemuksia gearbestin kautta ostosta ? Toimitusaika on pitkä, mutta siellä olis kohtuu edukkaasti tarjolla IM V5F mallia (vaikka joutuisi makselemaan tulleja), joka voisi olla mulle hyvä seuraava steppi; tykästyin tuohon kikkailu-tyyliseen treenailuun X3:lla sen verran, että tehokkaammalle, mutta ketterämmälle unicyclelle mulla olisi käyttöä, vaikka myöhemmin nopeampaa ja isompiakkuista laitetta hankkimaan päätyisinkin 

Noista teidän ehdottamista vaihtoehdoista KS-16X alkoi speksien ja videoiden valossa kiinnostamaan, se saattaisi olla sitten seuraava hankinta, mutta odottelen lisäarvosteluja, joita lienee saa odotella loppukesään (jostain olin katsovinani, että heinäkuun puolen välin jälkeen saattas alkaa ekojen pyörien toimitukset). Tätä vasten katselin, että toi V5F voisi olla 14 tuumaisena riittävän erilainen ja saisin sen ehkä heinäkuussa/elokuussa käyttöön, Gotwaylta ja KS:ltä en löytänyt yhtä edukasta 14 tuumaista vaihtoehtoa. Duunimatkaa mulla on 7km suuntaansa, toi V5F pitäs  tuosta matkasta selvitä. Tää sitten jäisi mun kikkailupyöräksi, jos vielä syksyllä on intoa tuota KS-16X tai vastaavaa menopeliä hankkia. Toi Nikola ei kyllä netistä löytyneiden videopätkien perusteella vakuuttanut minua, KS-16X ensivaikutelma sen sijaan on aika hyvä.

Mistäs muualta noita KS:iä kannattaa lähteä etsimään kuin aliexpressistä ?

..  6-7 tunnin X3 treenien jälkeen mulla ei pakitus hurjan hyvin vielä suju, mutta muutaman uudemman kerran olen saanut ajeltua aiempaa hallitummin 10-20m taaksepäin, toissa päivänä aloittelin eessuntaas-idlaukset, 2 edestakaista veivausta on tällä hetkellä ennätys => idlausta treenamalla ja suunnanvaihtojen välistä pakitusmatkaa kasvattamalla uskon taaksepäin ajelun alkavan sujua varmemmin.   

Onhan tuota V5 mallia kehuttu hyvin tehdyksi, mutta on se myös jo vanha ja heikko. Kikkailuun voisi toimia melkein saman hintainen V8 myös, sain juuri itse sellaisen kakkospyöräksi. KS14 mallit on kuulemma tosi hyviä. Mutta mikä on budjetti? Millä hinnalla olisit saamassa ton V5F:n? 

Mitä, jos ostaisit kikkailuun multa satasella Ninebot one S2:n, käytännössä lähes identtiset speksit v5:n verrattuna ja ajais asian. V5F tarttee myös erikseen ton talutuskahvan, mulla on sellanen kiinno S2:ssa. 

Kyllä sitä melkein voisi suositella suoraan tehokkaamman ostoa. Tai jos löytyisi vaikka käytetty KS16S tähän väliin, voi vähän kikkailla ja kuitenkin ihan kunnollinen pyörä. Budjetistahan nämä aina on kiinni tietysti. Mutta ei nuo 500 wattiset tunnu kovin kivoilta, kun on ajellut isommilla hetken. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, UniVehje said:

Onhan tuota V5 mallia kehuttu hyvin tehdyksi, mutta on se myös jo vanha ja heikko. Kikkailuun voisi toimia melkein saman hintainen V8 myös, sain juuri itse sellaisen kakkospyöräksi. KS14 mallit on kuulemma tosi hyviä. Mutta mikä on budjetti? Millä hinnalla olisit saamassa ton V5F:n? 

Mitä, jos ostaisit kikkailuun multa satasella Ninebot one S2:n, käytännössä lähes identtiset speksit v5:n verrattuna ja ajais asian. V5F tarttee myös erikseen ton talutuskahvan, mulla on sellanen kiinno S2:ssa. 

Kyllä sitä melkein voisi suositella suoraan tehokkaamman ostoa. Tai jos löytyisi vaikka käytetty KS16S tähän väliin, voi vähän kikkailla ja kuitenkin ihan kunnollinen pyörä. Budjetistahan nämä aina on kiinni tietysti. Mutta ei nuo 500 wattiset tunnu kovin kivoilta, kun on ajellut isommilla hetken. 

gearbest näyttäs tällä hetkellä 400€ hintaa tuolle V5f:lle.. Ja tosiaan tässä vaiheessa en vielä uskalla/aio laittaa isoja rahoja kiinni tähän harrasteeseen.. Joten toi sun ehdotelmas ninebotin ostamiseksi sulta pois kiinnostaa kovastikin; pääsisin heinäkuussa kesälomilla treenailemaan sillä ajelua... Millos tehdään kaupat ? ..:)

Just äsken olin puolisen tuntia ajelemassa parkkiksella X3:lla; olis pitänyt alkaa treenaamaan tuota idlailua/suunnanvaihtoja ehkä jo vähän aiemmin; idlatessa/suunnavaihdoissa sai hyvin harjoiteltua pakituksessa tarvittavia korjausliikkeitä ja toistoja sai lyhyeen aikaan paljon, alkaa olla jo sillä hilkulla että taaksepäin ajelu alkaa vähäsen jo sujuakin. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kävin eilen Malminkartanon "vuorella". Ylös meni hyvin, mutta alas tullessa pyörä lipesi alta. En tiedä oliko omaa epävarmuutta (moka), vai sitä Z10:n alamäkiheikkoutta, josta foorumilla on ollut puhetta. Akku oli n. 50%.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ziiten said:

Kävin eilen Malminkartanon "vuorella". Ylös meni hyvin, mutta alas tullessa pyörä lipesi alta. En tiedä oliko omaa epävarmuutta (moka), vai sitä Z10:n alamäkiheikkoutta, josta foorumilla on ollut puhetta. Akku oli n. 50%.

Taisi tosiaan olla Z10:n omaa syytä tuo. Jatkoiko pyörä matkaansa pitkäänkin? Hirvittävä ajatus istua siinä maassa peppu vähän kipeänä ja katsoa kun pyörä kiihdyttää vauhtiaan alamäessä ilman kuljettajaa... ”Poooiis altaaa!!!”

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, mrelwood said:

Taisi tosiaan olla Z10:n omaa syytä tuo. Jatkoiko pyörä matkaansa pitkäänkin? Hirvittävä ajatus istua siinä maassa peppu vähän kipeänä ja katsoa kun pyörä kiihdyttää vauhtiaan alamäessä ilman kuljettajaa... ”Poooiis altaaa!!!”

Onneksi ei; pyörä kaatui käytännössä heti. Tosiaankin, kauhuskenaario tuo että pyörä jatkaa menoaan kohti alhaalla olevaa väkijoukkoa. Kuitenkin 25 kg massaa siinä. Mutta ainakin tähän asti kaatuessa myös pyörä on kaatunut melko pian.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Moi kaikille! Onko jollain myydä joku hyvä euc? Budjetilla 300-700€ mieluusti sellanen jolla pääsee vähintään 50km akullisella ja vähintään 25km/h. Painan yli 80kg asun uudellamaalla. Kaikkia malleja voi tarjota :)

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

On 6/22/2019 at 1:28 PM, Jake said:

Moi kaikille! Onko jollain myydä joku hyvä euc? Budjetilla 300-700€ mieluusti sellanen jolla pääsee vähintään 50km akullisella ja vähintään 25km/h. Painan yli 80kg asun uudellamaalla. Kaikkia malleja voi tarjota :)

Tolla budjetilla voi 50km akkuihin olla vaikea päästä, tosin jos jollakulla joku isompiakkunen pyörä turhana nurkissa pyörii, niin eihän sitä tiedä, 700€ voi riittääkin. Tuppaa vaan nopeeta vaatimaan >1000Wh akut noilla spekseillä  :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...