Jump to content

Göteborg med omnejd, Sweden


Yffisch

Recommended Posts

Det går lättare att berätta en att skriva. Men se mera på min cash hsitory thread.

Link to comment
Share on other sites

Nu ser väderprognose ut till att bli hyfsat på fredag eftermiddag. Jag är inte helt återställd från mitt senaste crash, men om någon har lyst att träffats evt Slottsskogen eller på hamnen till lite sköj prat kanske en bit simpel matt, så är jag klar. Jag kan lämna jobbet från ca kl 15ish till 16.30. @Scatcat @Yffisch @Jens Ronnedal och andre som finns i Göteborgs trakten.

Link to comment
Share on other sites

Det passer mig jättebra. Min kollega med Z10 kommer kanske åka till jobbet för första gång imorgon.

Det låter som han har nu börjat att testa att åka på flera typer av väg underlägen. Bl.a lite off-road. 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Unventor said:

Det passer mig jättebra. Min kollega med Z10 kommer kanske åka till jobbet för första gång imorgon.

Det låter som han har nu börjat att testa att åka på flera typer av väg underlägen. Bl.a lite off-road. 

Men han ska inte med ut på tur idag?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Jens Ronnedal said:

Men han ska inte med ut på tur idag?

Jag tror det inte. Jag har sovat fel på axlen i natt, så här till morgon var den inte bra als. det blir kanske bättre upp av dagen.

Jag kommer med ny status rundt lunch.

Link to comment
Share on other sites

Jag är klar kl 16:30 idag till en sväng på hjulet. Jag kommer dock inte åka lika långt som senast vi åkte tillsammanens

Link to comment
Share on other sites

Du missade en tur på ca 26km idag. Plus @Jens Ronnedal fick testa en Z10 av min jobb kollega för en kort sväng rundt vår kontor.

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Jag fulgte min kollega til 421 idag i lungt tempo. Vilket gör jag nu har passerat 1700km. Detta är en del mera en vad jag hade förväntat jag skulle nå att åka på ett år. Jag kommer nog nå 2000km innan min KS18L bli 1år.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Så, 45.8 km/h kom jag upp i idag utan att ens riktigt märka av det. Hade inte pebblen surrat på armen för att varna att det gick fort, så hade jag nog inte märkt något före tilt-back som är satt till 50 km/h... 😱

Jag måste nog tilt-back träna lite, så att jag vet precis hur den beter sig. Innan jag ställde upp den, så kände jag av den några gånger, men är osäker på hur kännbar den är om man pushar. Det är alldeles för lätt att köra fort på en MSX.

Link to comment
Share on other sites

Just därför har jag disse hastighet begränsade inställninger på min KS18L Screenshot_20190307-084628_Kingsong.thumb.jpg.318ff469a5cf2d369777722daa81dfff.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ahh hejsan @Yffisch

Jag såg dig åka igenom Mölndal idag. Jag hade tyvärr lite bråttom.

Jag holder på att hitta uppgradering av min MC jacka och byxor.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Unventor said:

Ahh hejsan @Yffisch

Jag såg dig åka igenom Mölndal idag. Jag hade tyvärr lite bråttom.

Jag holder på att hitta uppgradering av min MC jacka och byxor.

Jo jag såg dig också. Det var lite svårt att stanna till i det där flödet av cyklister :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
14 minutes ago, Yffisch said:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/efter-dodsolyckan-forbjud-elsparkcyklar

Nu har elsparkcyklarna förstört för oss. Känns som en tidsfråga innan det vi gör är högst olagligt (mer än vad det är nu). Hoppas det inte blir några konsekvenser!

Därför ekstra vigtigt att vi åka försiktigt (ja jag vet att jag craschede🙄). 

Men jag kan också säga att skateborderen som tog vår körfil var kraftig årsag till det gick som det gick. 

Sen är det så att folk dör också på cykel hver dag i trafikken. 

Det hade kanske varit bra med krav på hjelm, då måste man väre lite förbereda innan man hyr ett fordon man ingen övning har med. 

Edited by Unventor
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Unventor said:

Därför ekstra vigtigt att vi åka försiktigt (ja jag vet att jag craschede🙄). 

Men jag kan också säga att skateborderen som tog vår körfil var kraftig årsag till det gick som det gick. 

Sen är det så att folk dör också på cykel hver dag i trafikken. 

Det hade kanske varit bra med krav på hjelm, då måste man väre lite förbereda innan man hyr ett fordon man ingen övning har med. 

Ja precis. Men om det finns lika många cyklar som elsparkcyklar så tror jag olyckorna blir högre med elsparkcyklarna eftersom det är klåpare som bara ställer sig på en sådan och åker iväg utan hjälm utan att egentligen ha tränat. Man var inte särskilt säker i trafiken första månaden på sin EUC liksom.

När du ramlade åkte du in till sjukhuset med din EUC va? Då för de ju statistik över olyckor med elfordon. Man borde lämna hjulet hemma och säga att man blev påkörd av en cyklist så att man ramlade och axeln gick ur led. Då hade de ej vetat att det var EUC related :D

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Yffisch said:

Ja precis. Men om det finns lika många cyklar som elsparkcyklar så tror jag olyckorna blir högre med elsparkcyklarna eftersom det är klåpare som bara ställer sig på en sådan och åker iväg utan hjälm utan att egentligen ha tränat. Man var inte särskilt säker i trafiken första månaden på sin EUC liksom.

När du ramlade åkte du in till sjukhuset med din EUC va? Då för de ju statistik över olyckor med elfordon. Man borde lämna hjulet hemma och säga att man blev påkörd av en cyklist så att man ramlade och axeln gick ur led. Då hade de ej vetat att det var EUC related :D

Japp jag åkte bogstaveligt in på akuten på hjulet och därifrån igen😁 ca 9t30min senere...

Med jag var mycket tydligt med det var pga en skateboarder var i vår fil/körfelt. Och om jag inte hade gjort något så var både han och jag haft skador. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Unventor said:

Japp jag åkte bogstaveligt in på akuten på hjulet och därifrån igen😁 ca 9t30min senere...

Med jag var mycket tydligt med det var pga en skateboarder var i vår fil/körfelt. Och om jag inte hade gjort något så var både han och jag haft skador. 

Tror inte att statistiken tar hänsyn till vem som gjorde vad. Den räknas nog in som olycka med elfordon i alla fall och de som tar beslut tar nog tyvärr ingen hänsyn till det.

Men ja, man får försöka visa vilket smidigt fordon det är. Jag brukar ofta köra i folkmassor i typ 1kmh och då visar jag för folkmassan hur bra kontroll man har på fordonet. Har inte ens varit i närheten av att köra på någon.

Det hade aldrig funkat med en elscooter. Men tyvärr lär ju en eventuell lag täcka alla elektriska fordon på en gång :(

Fast det är ju skillnad på elfordon med två hjul och elfordon med ett hjul förvisso så kanske går att hitta ett loop hole i så fall.

Oavsett så kommer jag att köra i stan ändå även om det är olagligt. Jag kan ta lite dagsböter om det skulle vara så. Bara de inte beslagtar hjulet :P Tur man har backup i så fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om ni har andre input får ni gärna höjda till 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu var det längesedan jag såg någon annan på EUC i stan. Jag kör själv varje dag året runt (så länge det inte är is på marken). Det är lite pissigt nu med allt vatten, men bättre än slask i alla fall. Snart kommer det där jäkla gruset på vägen och då kommer det bli riktigt sunkigt :( Men det gör ju att man slipper halka så...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...