Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

Kävin eilen ajelemassa Teslalla pyöräteitä noin 30 km - akun varaus putosi 100%: prosentista 8o% prosenttiin. ( Gotway app ja EUC World app antoivat molemmat saman tuloksen ). Lupailee hyvää akkujen kestosta ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bigrangetesla said:

Kävin eilen ajelemassa Teslalla pyöräteitä noin 30 km - akun varaus putosi 100%: prosentista 8o% prosenttiin. ( Gotway app ja EUC World app antoivat molemmat saman tuloksen ). Lupailee hyvää akkujen kestosta ?

No huh huh, todellakin! Huikea range luvassa. Taisit ajella aika rauhakseen? ;)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, bigrangetesla said:

Kävin eilen ajelemassa Teslalla pyöräteitä noin 30 km - akun varaus putosi 100%: prosentista 8o% prosenttiin. ( Gotway app ja EUC World app antoivat molemmat saman tuloksen ). Lupailee hyvää akkujen kestosta ?

Kuinka lujaa ajoit?    Keskimäärin?

Link to comment
Share on other sites

Moikka!

Mulla olis kysymys mun Ninebot One S2:een liittyen.. Pyörä on ruvennut "jurnuttamaan".. Eli kun ajan vähänkään kovempaa (15km/h) niin jaloissa tuntee "tärinää".. Ihan kuin joku ottaisin kiinni johonkin.. Hieman ärsyttävää vaikka ajella olenkin vielä pystynyt. 

En ole mikään nro 1 handyman ja olen jo miettinyt että uskallanko alkaa konetta avaamaan.. Onko / kuulostaako tämä sellaiselta hommalta että avaamisesta olisi jotain apua, että osaisin sille jotain tehdä jne.. 

Vaihtoehtoisesti.. Onko Ninebotilla jotain huoltoa johon pyörän voi viedä näytille?

Miten tekisitte?

Kiitos.

Link to comment
Share on other sites

Suomessa ei tietääkseni ole yhtään ykspyöräsiä huoltavia liikkeitä, ellei mun verstashuonetta lasketa. :lol:

Tekisin ihan ekana nostotestin. Laita pyörä käyntiin, ja nosta se ilmaan niin että pyörä alkaa hitaasti kiihdyttämään. Anna renkaan kiihtyä hitaasti ja kuuntele. Tällä tapaa kuulet ylimääräiset äänet paljon tarkemmin kuin mitä ajaessa.

Myöskin, jos nostettaessa ääntä ei kuulu mutta ajaessa kuuluu, sekin kertoo jo paljon.

Link to comment
Share on other sites

Jatkan ajeluita lataamatta akkuja välillä  30prosenttiin asti. Laitteen akkujen suositeltu varaushan on 30% - 90%.  Itsellä ei kuitenkaan ole älylaturia , jolla varauksen voisi säätää 90-95 prosenttiin ladatessa , jolloin akkujen käyttöikä pitenisi.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Markiisi said:

Moikka!

Mulla olis kysymys mun Ninebot One S2:een liittyen.. Pyörä on ruvennut "jurnuttamaan".. Eli kun ajan vähänkään kovempaa (15km/h) niin jaloissa tuntee "tärinää".. Ihan kuin joku ottaisin kiinni johonkin.. Hieman ärsyttävää vaikka ajella olenkin vielä pystynyt. 

En ole mikään nro 1 handyman ja olen jo miettinyt että uskallanko alkaa konetta avaamaan.. Onko / kuulostaako tämä sellaiselta hommalta että avaamisesta olisi jotain apua, että osaisin sille jotain tehdä jne.. 

Vaihtoehtoisesti.. Onko Ninebotilla jotain huoltoa johon pyörän voi viedä näytille?

Miten tekisitte?

Kiitos.

Mulla oli tuo pyörä joskus ja teki kyllä ihan samaa. Ei välttämättä mitään vakavaa. Mut tosiaan kannattaa katella löytyykö sieltä mitään roskaa sisältä. Ehkä se vaan vihjailee, että olisi aika päivittää isompaan pyörään. :)

Link to comment
Share on other sites

@bigrangetesla, akkuja on hyvä säilyttää tuossa tai tiukemmassakin haarukassa, mutta lyhytaikainen (päivä tai pari) käynti 100%:ssa kunnon balansoinnin kanssa on reilusti parempi kuin latauksen toistuva keskeyttäminen. Pessimistisimmälläkin arviolla akut kestää suht hyvässä kunnossa vuosia ja 20000km, vaikka akut viettäisi paljonkin aikaa 100%:ssa.

Mutta epäbalanssiin päässeet akkupaketit voi kuolla alle puolessa vuodessa. Ja niitä tapauksia näkee tälläkin foorumilla paljon (”won’t charge above 91%” tms). Mun 16S:n toinen akkupaketti kuoli 4000km kohdalla, toinen 8000km:n. Ja nyt on taas yksi kennopari kuolemassa.

Tän takia en nykyään usko latauksen keskeyttämisellä olevan käytännön positiivisia vaikutuksia. Akkujen balansoiminen on niin paljon tärkeämpää.

Edited by mrelwood
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, lirva said:

MSP lähti tilaukseen. Itsellä on vakio paikka työmatkalla jossa V10:llä saa overpowerin aikaan, josko tuolla voi nojata niin paljon, kuin ukko uskaltaa.

Onnittelut ja mukavaa odotteluaikaa! Itselläni taas pisnekset luisti tänään sen verran, että saattaa uskaltaa laittaa V11:n ennakkotilausmaksun sisään viikonlopun aikana. (Vai odottaisko vielä tuleeko Gotwaylta jousitettu malli isommalla akulla? Tai ainakin ensimmäiset käyttökokemukset?) :efef2e0fff:

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Markiisi said:

Vaihtoehtoisesti.. Onko Ninebotilla jotain huoltoa johon pyörän voi viedä näytille?

Ninebotilla ei ole huoltoa, mutta tuota voisi koettaa tarjota jollekin polkupyörähuollolle. Kysyä nätisti että kiinnostaako niitä avata tuollainen värkki. Niillä on kyllä kaikki tarvittavat työkalut ja tuskin hätkähtävät vähän oudompiakaan kulkimia

Ainakin pystyvät katsomaan, josko laakerit on kunnossa, akselin kiinnitys OK, mahdollisia roskia tai oksia välissä... Riippuu toki kovasti huollon osaamisesta ja kiinnostuksesta.

Vaan tuskin siitä haittaakaan on, jos käy kysymässä

-Z-

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, UniVehje said:

saattaa uskaltaa laittaa V11:n ennakkotilausmaksun sisään viikonlopun aikana. (Vai odottaisko vielä tuleeko Gotwaylta jousitettu malli isommalla akulla? Tai ainakin ensimmäiset käyttökokemukset?) :efef2e0fff:

Samoja  pähkäilyjä tässä itse kullakin. Mutta ihan fiilispohjalta, vailla mitään kunnollisia  argumentteja:

  • MSP olisi  tuttu, luotettava ja vakaasti kulkeva pyörä vajaan 20km työmatkaan, heti saatavilla kans. Jaksaa liikuttaa minun kokoista (Yli 100kg)
  • KS S18 taas päheen näköinen ja jousitus saattaa olla jopa turvallisuustekijä (ei tule niin helpolla naamalleen äkkikuopassa?)
  • V11 ei jostain syystä vaan innosta. En tiedä miksi.
  • Se Gotwayn jousitettu malli joka ehkä tulee joskus

EMT. Luultavasti ajan KS16S/Mten3 combolla vielä tämän kesän ja katson sitten

-Z-

Link to comment
Share on other sites

Rannesuojat ja hanskat:

Ostin muuten tuollaiset hanskat jossa on integroitu rannesuoja (joku jossain suositteli)

https://www.gyroriderz.com/products/gants-gyroriderz-avec-proteges-poignets-integres-2-0?lang=en&variant=31578277806134

Tulivat tänään (melkein 3 viikon odotuksen jälkeen) ja ainakin laatu vaikuttaa tosi hyvältä. Mielestäni kätevämmät käyttää kuin erilliset rannesuojat hanskojen kanssa. Ranteiden tuki tuntuu myös näin äkkiä kokeillen ihan hyvältä. Pitää vaan toivoa ettei tule testattua suojien tehoa tarkemmin :o

Mutta ensivaikutelma on sellainen, että nämä viitsii vetää käsiin lyhyemmillekin matkoille. Se kai tässä tärkeintä on

-Z-

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Zwheeler said:

Rannesuojat ja hanskat:

Ostin muuten tuollaiset hanskat jossa on integroitu rannesuoja (joku jossain suositteli)

https://www.gyroriderz.com/products/gants-gyroriderz-avec-proteges-poignets-integres-2-0?lang=en&variant=31578277806134

Tulivat tänään (melkein 3 viikon odotuksen jälkeen) ja ainakin laatu vaikuttaa tosi hyvältä. Mielestäni kätevämmät käyttää kuin erilliset rannesuojat hanskojen kanssa. Ranteiden tuki tuntuu myös näin äkkiä kokeillen ihan hyvältä. Pitää vaan toivoa ettei tule testattua suojien tehoa tarkemmin :o

Mutta ensivaikutelma on sellainen, että nämä viitsii vetää käsiin lyhyemmillekin matkoille. Se kai tässä tärkeintä on

-Z-

 

Onko enemmän talvikelille vai välikelille? Kesällä varmaan jo liian kuumat?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, UniVehje said:

Onko enemmän talvikelille vai välikelille? Kesällä varmaan jo liian kuumat?

Paha mennä sanomaan vielä tällä kokeilulla. Voin palata asiaan vähän tuonnempana

Sanoisin että välikelille kyllä, mutta nahka on sen verran ohutta että voi olla kylmä talvella. En suuresti hämmästyisi, vaikka toimisivat hyvin ihan kesäkelilläkin. Jotain osviittaa voisi saada vaikka siitä, että Ranskassa ei yleensä ole kovin ankaria talvia.

Nämähän eivät ole siis kauttaaltaan nahkaa, vaan niissä on osa ihan hengittävän tuntuista kangasta. Esimerkiksi rystyset ja hanskojen sivut. Toisaalta rystysiin on taas sitten ommeltu pehmikkeitä/suojia

Näkyy paremmin noissa puna/mustissa hanskoissa: Punaiset osat on kangasta

-Z-

Edited by Zwheeler
Link to comment
Share on other sites

Sorry , unohdin mainita , että aika-ajoin esim kerran viikossa täysi lataus 100% asti - riippuen ajomäärästä  -  tänään Teslan akkutesti jatkui puuskittaisessa 7 m/s tuulisessa säässä: nyt lukemat : matka n.50km - akkua jäljellä 58-60% - matkanopeus sama "maltillinen".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

5 hours ago, Zwheeler said:
  • KS S18 taas päheen näköinen ja jousitus saattaa olla jopa turvallisuustekijä (ei tule niin helpolla naamalleen äkkikuopassa?)

Täysin itsekkäistä syistä suosittelen vahvasti että hankkisit S18:n! Joko mulla tai UniVehkeellä, ehkä jopa molemmilla on V11 alla vuoden loppuun mennessä, mahis päästä vertailemaan S18:aan kutkuttaisi kovasti... :D

3 hours ago, Zwheeler said:

Sanoisin että välikelille kyllä, mutta nahka on sen verran ohutta että voi olla kylmä talvella.

Mullahan on pari vuotta ollu käytössä lähes identtisen näköiset Hillbilly-hanskat, ja etenkin niiden nykyisellä kulumisasteella ja mun vilusormilla +10•C on kylmin lämpötila jossa niillä tulen toimeen. Sitä kylmemmällä pitää olla joko tumput lisänä tai ihan tuetut lumilautailurukkaset. Kesähelteellä tietty kaikki ihoon koskeva lämmittää liikaa, mutta Hillbillyilläkin kuitenkin pärjää.

Formaatti on kuitenkin erinomainen just ykspyöräilyyn, ja mun mielestä lähes pakkohankinta. Nollavauhdin maastoajokömmähdyksissä ja 25km/h kaatumisessakin hanskat ovat tehneet tehtävänsä täydellisesti.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, mrelwood said:

Täysin itsekkäistä syistä suosittelen vahvasti että hankkisit S18:n! Joko mulla tai UniVehkeellä, ehkä jopa molemmilla on V11 alla vuoden loppuun mennessä, mahis päästä vertailemaan S18:aan kutkuttaisi kovasti... :D

On sanomattakin selvää (EDIT: Miksi minä sitten sanon sen :confused1: ) että juuri tämä argumentti painaa eniten vaakakuppia S18:n suuntaan :roflmao:

-Z-

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Markiisi said:

Moikka!

Mulla olis kysymys mun Ninebot One S2:een liittyen.. Pyörä on ruvennut "jurnuttamaan".. Eli kun ajan vähänkään kovempaa (15km/h) niin jaloissa tuntee "tärinää".. Ihan kuin joku ottaisin kiinni johonkin.. Hieman ärsyttävää vaikka ajella olenkin vielä pystynyt. 

En ole mikään nro 1 handyman ja olen jo miettinyt että uskallanko alkaa konetta avaamaan.. Onko / kuulostaako tämä sellaiselta hommalta että avaamisesta olisi jotain apua, että osaisin sille jotain tehdä jne.. 

Miten tekisitte?

Moikka moikka,

Minulla oli sama tunne mun pyörässä, tärinää tietyssä vauhdissa. Joten otin koneen auki ja syy tärinään oli varsin yksinkertainen. Tehtaalla tai jossain muualla oli renkaan asennusvaiheessa käytetty metallisia työkaluja, jotka oli vaurioittaneet vannetta. Seurauksena oli syntynyt leikkaava pinta vanteessa, joka aiheutti noin kymmenen sentin repeämän renkaassa, renkaan ja vanteen liittymäkohdassa. Sen verran piilossa oli vaurio, että sitä ei näkynyt paljaalla silmällä. Tärinä poistui kokonaan vaihtamalla rengasta.

t. Kalle

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, bigrangetesla said:

No niin - :)Tesla1480Wh akkutesti saatu vihdoin päätökseen:   Lämpötila 5-7Celsiusta , puuskittainen tuuli 5-7 m/s , akkua jäljellä 23%  ja  kilometrejä  80km :thumbup: Nyt kesäkelejä ja uudelleen latausta odotellen

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bigrangetesla said:

No niin - :)Tesla1480Wh akkutesti saatu vihdoin päätökseen:   Lämpötila 5-7Celsiusta , puuskittainen tuuli 5-7 m/s , akkua jäljellä 23%  ja  kilometrejä  80km :thumbup: Nyt kesäkelejä ja uudelleen latausta odotellen

Tosi hyvät numerot. Millasta vauhtia ajoit ja kuinka paljon painat?

Link to comment
Share on other sites

Vauhti maltillinen 15-25 km/h - Hämeenlinnan pyörätiet todella huonossa kunnossa - täynna railoja ja paikkauksia ja routa nostanut kumpareita , joita oli vaikea havaita , kun osan  testistä ajoin iltahämärässä valot päällä. Elopainoa on kertynyt 85 kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...