Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

Ajelin juuri Tampereelle Helsingistä. Tänään ei kantapäät kestä lisää ajelua, mutta huomenna voisin lähteä paikallisten kanssa lenkille, jos sellaisia järjestetään. 
 

suosittelen kokeilemaan pitkän matkan ajoa, jos on isompi akku. Yllättävän mukavaa puuhaa. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, UniVehje said:

Ajelin juuri Tampereelle Helsingistä. Tänään ei kantapäät kestä lisää ajelua, mutta huomenna voisin lähteä paikallisten kanssa lenkille, jos sellaisia järjestetään. 
 

suosittelen kokeilemaan pitkän matkan ajoa, jos on isompi akku. Yllättävän mukavaa puuhaa. 

Mä voisin olla messissä jos onnistuu aamu/aamupäivä. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, FunkyWheeling said:

Mä voisin olla messissä jos onnistuu aamu/aamupäivä. 

Tuun nukkumaan pitkään. Jää varmaan seuraavalle kerralle. Aion ajella tänne toistekin. 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, UniVehje said:

Ajelin juuri Tampereelle Helsingistä. Tänään ei kantapäät kestä lisää ajelua, mutta huomenna voisin lähteä paikallisten kanssa lenkille, jos sellaisia järjestetään. 
 

suosittelen kokeilemaan pitkän matkan ajoa, jos on isompi akku. Yllättävän mukavaa puuhaa. 

Katoin GMapsista, että sinne on matkaa ainakin 180 km. Ilmeisesti siis latailit matkalla. Onk sulla pikalaturi messissä.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Ziiten said:

Ajonopeus asetetaan niin että kaikki pysyy mukana. Paitsi joskus tulee reviteltyä pieniä pätkiä.

Joo, tää on tärkeä pointti, jota ei ole aiemmin kuitenkaan tullut otettua puheeksi.

Aina mennään hitaimman mukaan, omaa tahtiaan saa kaahailijatkin kuitenkin ajaa yksinään koska tahansa. Välillä munkin aina tekee mieli ottaa viimaa siipien alle, mutta silloinkin odotetaan muiden hätähousujen kanssa muita viimeistään seuraavassa risteyksessä.

Kaikki on aina tervetulleita miitteihin ja ajeluille, taidoistaan, nopeudestaan ja akkunsa kapasiteetista riippumatta. Miittiajeluksi mietitään osallistujista riippuen sellanen ajelu että kaikki pääsee ainakin osaksi matkaa messiin.

Edited by mrelwood
  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Ziiten said:

Katoin GMapsista, että sinne on matkaa ainakin 180 km. Ilmeisesti siis latailit matkalla. Onk sulla pikalaturi messissä.

215 km tuli vähintään ku meni pikkuteitä. Kolmen päivän aikana tein, eli yöllä latasin normaalilla laturilla ja se riitti. Seuraavalla kerralla tekisin kahdessa päivässä. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, UniVehje said:

Seuraavalla kerralla tekisin kahdessa päivässä. 

Meinaatko, että rangea riittää yli 100 km. Itte mietin just et mikä olis hyvä pitkän matkan pyörä. Vois ajella vaikka lappiin. Utsjoelle ajo vaatis ainakin sellaiset 2 vkoa.

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Ziiten said:

Meinaatko, että rangea riittää yli 100 km. Itte mietin just et mikä olis hyvä pitkän matkan pyörä. Vois ajella vaikka lappiin. Utsjoelle ajo vaatis ainakin sellaiset 2 vkoa.

Joo, en tällä kertaa ite tainnu ajaa 100 km. Matka-ajossa kingsongin appi näyttää noin 10% enemmän ku gps. Mut akkua jäi sen verran, että olis menny yli 100 ja muut on myös päässy sen yli. Painoa oli repun kanssa ehkä 85 kg ja vauhtia enemmän ku spandex pyöräilijöillä. Kaikkine taukoineenkin keskinopeus yli 20. 
 

Ehkäpä ens kesänä sitten uskaltais lähteä Suomen halki. Pikalaturilla menis hyvin 100-120 km päivässä. 18xl on hyvä pitkän matkan pyörä, koska sallii akkujen tyhjentymisen vähän pidemmälle. Taitaa olla paras range 1550 wh luokassa. Sit erikseen joku monsteri, mikä olis vielä parempi, mut arkikäyttöön sit ei niin kätevä. 

B8995F82-DE95-4062-88AE-A1FF5F5A254D.png

  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Täältä sais 2100 Wh Nikolan ja lisähintaan 5A:n laturin: € 2.148,87 | Big Mos GotWay Nikola  84V 2100wh 17 inch electric unicycle 2000W motor
https://s.click.aliexpress.com/e/ba5hxHDq

Tarkoittaakohan tuo "big mos" niitä uusia emolevyjä. Kellään kokemusta kyseisestä puljusta?

Edit: juttelin myyjän kanssa ja sanoi, että on uudet ja isommat mosfetit. Kun mainitsin tän liimaongelman, niin väitti ettei se ole syy kärventymiselle: "This is not the problem friend, Gotway use same glue on other models like Monster, Msuper X, Tesla. All gotway wheels has same glue on Mosfets. now gotway use bigger mosfets on Nikola, but still use same glue on Nikola mosfets, it don't have problem now"

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ziiten said:

Täältä sais 2100 Wh Nikolan ja lisähintaan 5A:n laturin: € 2.148,87 | Big Mos GotWay Nikola  84V 2100wh 17 inch electric unicycle 2000W motor
https://s.click.aliexpress.com/e/ba5hxHDq

Tarkoittaakohan tuo "big mos" niitä uusia emolevyjä. Kellään kokemusta kyseisestä puljusta?

Olettaisin, että tuo tarkoittaa just sitä uutta boardia. Mun 18XL tuli tolta myyjältä, mut sillon Ebayn kautta. Kaikki toimi hyvin, postitus EU:n alueelta kuten piti. Tuossa pitäis olla riittävästi akkua pidempiinkin reissuihin. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, UniVehje said:

Olettaisin, että tuo tarkoittaa just sitä uutta boardia. Mun 18XL tuli tolta myyjältä, mut sillon Ebayn kautta. Kaikki toimi hyvin, postitus EU:n alueelta kuten piti. Tuossa pitäis olla riittävästi akkua pidempiinkin reissuihin. 

Tuohon ylös editoinkin jo, että uudet on. Vakuutteli myös ettei tulleja ja alveja tartte maksaa kun tulee EU:sta mulle. Niin se toimi Z10:n kanssa.

Myyjä sanoi, että nikolalla menee 20h akun lataukseen 1,5A:n peruslaturilla, 5A pitäis hoitua sitten 6h:ssa.

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, UniVehje said:

Olettaisin, että tuo tarkoittaa just sitä uutta boardia. Mun 18XL tuli tolta myyjältä, mut sillon Ebayn kautta. Kaikki toimi hyvin, postitus EU:n alueelta kuten piti. Tuossa pitäis olla riittävästi akkua pidempiinkin reissuihin. 

On muuten tosi nopea vastaamaan tää myyjä. Kun laitan kysymyksen Aliexpress -apin kautta, niin parhaimmillaan minuutissa tulee vastaus.

Lupas rangea 80 km tuolle 2100 Wh vehkeelle. Aika epätyypillisen pessimistinen lukema, mutta pitänee jotakuinkin paikkansa, koska Z10 1 kW akulla pääsin n. 45 km, kunnes alkoi tilttaamaan niin paljon että ajoa ei ollut mielekästä jatkaa.

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ziiten said:

On muuten tosi nopea vastaamaan tää myyjä. Kun laitan kysymyksen Aliexpress -apin kautta, niin parhaimmillaan minuutissa tulee vastaus.

Joo, pääsyy siihen, että tilasin tolta. Oli ostohousut lauantaina jalassa ja muut myyjät vastailivat vasta maanantaina, tuo oli sillon jo lähettänyt pyörän. Muilta olisi tullut halvemmalla, mut tuo sai kaupan vastaamalla heti. 

Link to comment
Share on other sites

 

Quote

Tarkoittaakohan tuo "big mos" niitä uusia emolevyjä. Kellään kokemusta kyseisestä puljusta?

Wheel tech store (”Twheels”) on hyvä pulju. @UniVehjeen 18XL ja mun MSX:n piirilevy on heiltä, ja foorumiltakin löytyy paljon hyvää sanottavaa firmasta.

Isot Mosfetit on juurikin uuden Nikola-piirilevyn tunnusmerkki. Mutta tosta liima-asiasta hän on hakoteillä. Isojen Mosfettien kanssa Gotway käyttää isoa lämmönsiirtolevyä Mosfettien ja jäähdytinlevyn välissä, jolloin asentamiseen ei tarvita liimaa.

Mun MSX:n uudessa eikä vanhassa piirilevyssä ollut liimoja, eikä minkään muunkaan pyörän piirilevyä tutkinut ole liimaa löytänyt. Se oli ihan puhtaasti 84V Nikolan ongelma. Eikä kaikissa niissäkään ollut.

Edited by mrelwood
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, UniVehje said:

Joo, pääsyy siihen, että tilasin tolta. Oli ostohousut lauantaina jalassa ja muut myyjät vastailivat vasta maanantaina, tuo oli sillon jo lähettänyt pyörän. Muilta olisi tullut halvemmalla, mut tuo sai kaupan vastaamalla heti. 

Taitaa olla aika taloudellinen se KS 18xl, jos pääset 100 km sillä ja akku on kuitenkin vain 1550 Wh.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ziiten said:

Taitaa olla aika taloudellinen se KS 18xl, jos pääset 100 km sillä ja akku on kuitenkin vain 1550 Wh.

Salaisuus on siinä, että 18XL käyttää kennot 3.0 volttiin asti, Gotwayt 3.3 volttiin. Eli 4.2-3.0v vs. 4.2-3.3v. Kingsongilla on siis vielä se 25% akkua, kun Gotway on jo lopettanut. Voi toki olla muutakin eroa taloudellisuudessa, mut niistä en tiedä. Tuo 2100wh pitäisi sitten kyllä mennä silti pidemmälle. Joku muu osaa varmaan laskea tarkemmin. 1600wh Gotwayt on muuten myös se sama 1554wh oikeasti, kunhan pyöristelevät. 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Kattelin speedyfeetin rangetestiä 1600 Wh Nikolalla. Se sai siitä hädin tuskin 56 km. Tuon kun verrannoi 2100 Wh -versioon, niin se olis 73 km. Säästeliäämmällä ajolla (Ian yleensä ei himmaile testeissään) kevyempi ajaja päässee sen 80 km, jonka kauppias lupasi.

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Ziiten said:

Kattelin speedyfeetin rangetestiä 1600 Wh Nikolalla. Se sai siitä hädin tuskin 56 km. Tuon kun verrannoi 2100 Wh -versioon, niin se olis 73 km. Säästeliäämmällä ajolla (Ian yleensä ei himmaile testeissään) kevyempi ajaja päässee sen 80 km, jonka kauppias lupasi.

Ian on sanonutkin että hän ihan tarkoituksella tekee worst case range testin, jotta on antaa lukema jonka pyörällä vähintään saa ajettua. Ian on kans kookas kaveri, ja taitaa ajaa aika samalla lailla kuin mä...

80km ajaa kevyempi kaveri melko helposti 1600Wh:llakin, moni varmasti puhkoo 100km:n rajan tolla 2100Wh:sella. Saas nähä mihin asti mun 2100Wh MSX sit vie mua! Olettaisin että parhaimmillaan 75km.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, mrelwood said:

Ian on sanonutkin että hän ihan tarkoituksella tekee worst case range testin, jotta on antaa lukema jonka pyörällä vähintään saa ajettua. Ian on kans kookas kaveri, ja taitaa ajaa aika samalla lailla kuin mä...

80km ajaa kevyempi kaveri melko helposti 1600Wh:llakin, moni varmasti puhkoo 100km:n rajan tolla 2100Wh:sella. Saas nähä mihin asti mun 2100Wh MSX sit vie mua! Olettaisin että parhaimmillaan 75km.

Kattelin videon loppuun ja sen 2. rangetestissä se pääs 64 km mikä tarkoittais 84 km 2100 Wh:lla. Eli 100 km pitäis olla ihan mahdollinen.

Link to comment
Share on other sites

Oon miettinyt, et hommais uuden pyörän ton sekoilevan Z10:n rinnalle. Tällä hetkellä ehdolla on GW Nikola (84 V, 2100 Wh), KS 16X ja 18 XL. Rangea pitäis kuitenkin olla tyyliin 100 km. Monsteri on ehkä turhan massiivinen.

GW:ssä hämää kaikenlaiset laatuongelmat ja ärsyttävät/ kovaääniset alkupiipitykset (voihan alkumölyt saada pois poistamalla kaiuttimen, mutta sitten ei kuule hälytyksiä, vai onko niille oma kajari - joidenkin videoiden perusteella siin on kaks kajarii). Flektikin on kuulemma kovaääninen Nikolassa. Kingsongista ei oo oikein mitään mielipidettä, mutta ilmeisesti heillä on kuitenkin jonkunlainen QA tehtaalla. Saaks KS:iin pikalaturia (~ 5A) helposti hyllystä.

@Afeez Kay kävi just GW:n ja KS:n tehtailla ja raportoi sieltä, että GW suunnittelee laittavansa 21700-tyypin kennoja joihinkin tuleviin malleihin. Se merkkaa varmaankin aika paljon lisärangea; eli kannattais ehkä odottaa seuraavaan kesään ja kattoa tuleeko myyntiin jotain uutta ja ihmeellistä.

Näkemyksiä?

Edit: Youtube-feediin ilmestyi just Ianin 16X-unboxing ja rangetesti. Pitää mennä kattoon: 

 

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ziiten said:

Oon miettinyt, et hommais uuden pyörän ton sekoilevan Z10:n rinnalle. Tällä hetkellä ehdolla on GW Nikola (84 V, 2100 Wh), KS 16X ja 18 XL.

@Afeez Kay kävi just GW:n ja KS:n tehtailla ja raportoi sieltä, että GW suunnittelee laittavansa 21700-tyypin kennoja joihinkin tuleviin malleihin. Se merkkaa varmaankin aika paljon lisärangea; eli kannattais ehkä odottaa seuraavaan kesään ja kattoa tuleeko myyntiin jotain uutta ja ihmeellistä.

Näkemyksiä?

 

 

Ite puntaroin saman asian kanssa ja päätin odottaa ensi kesään.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ziiten said:

Oon miettinyt, et hommais uuden pyörän ton sekoilevan Z10:n rinnalle. Tällä hetkellä ehdolla on GW Nikola (84 V, 2100 Wh), KS 16X ja 18 XL.

Ens vuoden 21700-kennoiset Gotwayt (MSX luvattu kans!) luulis maksavan aluksi samallakin kapasiteetilla aika rajusti enemmän. Mun lompakko tuskin niihin venyis, joten en itse jäis odottelemaan.

Nikolan alkupiipityksen saa poistettua asentamalla kahen euron relekortti, joka pitää kaiuttimia irti alkupiippauksen ajan. Muutaman piuhan kanssa siinä joutuu värkkäilemään, mutta ei lainkaan paha rasti.

Piipitykset tulee suurimmassa osassa pyöristä erillisestä piezo-piipperistä, musakaiuttimien irrottaminen ei vaikuta niihin.

16X:n ekan erän rengas on saanu paljon kritiikkiä, mutta muutaman päivän takaisissa tehdaskuvissa on jo uusi ChaoYang H-5167 -rengas, joka on muissakin kokoluokissa saanut pelkkiä kehuja. Z10-mäinen gyro-efekti johon Speedyfeet luultavasi myös viittaa, on aikalailla poissa.

Ei pitäis kestää kun viikko niin Peteriltä voinee alkaa anelemaan Nikolan koeajoa. Ehkä se karsis ainakin joko Nikolan tai 18XL:n pois listalta?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ziiten said:

Se merkkaa varmaankin aika paljon lisärangea;

Ainahan enemmän on parempi, mut ehkä siinä 100km kohdalla lisärangen hyöty alkaa jo laskemaan rajusti. Ellei sitten oikeasti tartte. Jalkojen range loppuu sit varmaan ensin. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...