Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

 

5 hours ago, melodrama said:

Mitä litkuja olette käyttäneet ja mitkä "Suomivaihtoehdot" ovat hyväksi havaitut ?

Mä oon käyttäny brittiläistä Goop-mömmöä, Ebay.co.uk. Mun kokeilema sileä Zefal oli ihan turhake, Goop sisältää kumimurskaa tukkimaan vähän isommatkin reiät.

 

5 hours ago, melodrama said:

  Onko teidän tietoonne vielä kantautunut, että onko kukaan modannut EUC-pedaaleiksi samantyyppistä "ruuvinastoitusta", joita on käytössä MTB-pyörien flat-pedaaleiksi ?

Mulla oli pedaaliruuvinastat edellisissä pedaaleissa. Ne tosiaan tarttuu vaikka kuinka olis mutaa. Jalan asennon siirtäminen vaan kävi hankalaksi ja tuntui pahalta kenkien puolesta, joten siirryin käyttämään 40-karkeuden hiomakangasta.

Mulla on siis pedaalin päällipuolinen levy vaihdettu 46-kanootin kokoiseksi laskeutumisalustaksi, josta oli kätsy ruuvata M3-ruuveja alapuolelta läpi, jotka katkaisin päällyspuolelta Dremelillä.

Link to comment
Share on other sites

Ajattelin että jos teen mrelwood tyyppisen levyn pedaalien päälle, niin voisi nastoja koittaa päässä ja taivuttaa vähän päätä ylöspäin.

Itsellä tuppaa valumaan kenkä eteenpäin pikkuhiljaa. Toista jalka voi vaikka ilmassa heilutella, mutta toinen on vaikeampi tapaus.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, lirva said:

Ajattelin että jos teen mrelwood tyyppisen levyn pedaalien päälle, niin voisi nastoja koittaa päässä ja taivuttaa vähän päätä ylöspäin.

Ne nastat nostaa jo itessään vähän jos ne on vain päissä.

21 minutes ago, lirva said:

Itsellä tuppaa valumaan kenkä eteenpäin pikkuhiljaa.

Tohon auttaa myös ihan pelkkä kalibrointi pieneen takakenoon. Jos mulla alkaa valumaan, kalibroin yhen asteen enemmän takakenoa.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, mrelwood said:

 

Mä oon käyttäny brittiläistä Goop-mömmöä, Ebay.co.uk. Mun kokeilema sileä Zefal oli ihan turhake, Goop sisältää kumimurskaa tukkimaan vähän isommatkin reiät.

 

Mulla oli pedaaliruuvinastat edellisissä pedaaleissa. Ne tosiaan tarttuu vaikka kuinka olis mutaa. Jalan asennon siirtäminen vaan kävi hankalaksi ja tuntui pahalta kenkien puolesta, joten siirryin käyttämään 40-karkeuden hiomakangasta.

Mulla on siis pedaalin päällipuolinen levy vaihdettu 46-kanootin kokoiseksi laskeutumisalustaksi, josta oli kätsy ruuvata M3-ruuveja alapuolelta läpi, jotka katkaisin päällyspuolelta Dremelillä.

OK,  kiitokset tiedosta, tarvinnee itsekin kokeilla tuota Gooppia sisuskumisuojaukseen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sain vihdoin MSX:ni korjattua aamulla! Olis kiva lähteä huomenna sunnuntaina klo 13 porukalla ajelemaan jossain päin pk-seutua.

Tuutko mukaan?

Nuuksio, Pitkäjärven ympäri, Itä-Helsingin metsäreitit, Espoon Rantareitti, Rantareitti Hgin keskustasta itään?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, FunkyWheeling said:

Uusi harrastaja ilmoittautuu. 2vko harjoittelua takana ja etsin ajokavereita Tampereen suunnalta. Tällä hetkellä parasta mitä housut jalassa voi harrastaa.

Täytyy joskus poiketa sielläkin. Hattulassa itse asustelen niin Tre on vähän lähempänä kuin Hki.

Link to comment
Share on other sites

 

7 hours ago, FunkyWheeling said:

Tällä hetkellä parasta mitä housut jalassa voi harrastaa.

Joko sulla ei oo riittävän moderni pyörä, tai sit toi on alkuvaiheen ongelma. Jokatapauksessa, ei hätää, ongelma korjaantuu kyllä! :D

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Mä luulen että mun pyöräilyt z10:llä alkaa olla tässä. Akkuvalituksia (lue: ajorajoituksia eli tiltbackeja) alkaa tulla sen verran tiuhaan, että ajamisessa ei ole enää järkeä. Uusia z10 akkujakaan ei viitsi ostaa, koska ne maksaa sikana, eikä niidenkään kunnosta ole kauheasti takuita.

N.3000 km tuli ajeltua.

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ziiten said:

Mä luulen että mun pyöräilyt z10 alkaa olla tässä. Akkuvalituksia (lue: ajorajoituksia eli tiltbackeja) alkaa tulla sen verran tiuhaan, että ajamisessa ei ole enää järkeä. Uusia z10 akkujakaan ei viitsi ostaa, koska ne maksaa sikana, eikä niidenkään kunnosta ole kauheasti takuita.

Harmillisen nopeasti meni akut. Jokos on uus malli mielessä?

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, UniVehje said:

Harmillisen nopeasti meni akut. Jokos on uus malli mielessä?

Oon miettinyt pitäiskö hommata ks 16x tai sit joku gw monsteri, niin sais massiivisesti rangea . @mrelwoodei suositellut msx:ää jos ei halua tuunata - onkohan uudemmat versiot parempia.

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ziiten said:

@mrelwoodei suositellut msx:ää jos ei halua tuunata - onkohan uudemmat versiot parempia.

Ainoastaan takavalo on muuttunu. Uusin firmware ilmeisesti antaa tiltbackia jo 5% varauksella, kun aiempi vasta 0%:ssa. Mitään muita eroja en tiedä uusimmassa versiossa olevan.

16X:ssä ja Nikolassa on aikalailla sama renkaan ulkohalkaisija kuin Z10:ssä, joten ne kiihtyy öbaut samalla vaivalla. MSX ja etenkin Monster tarttee selvästi enemmän etunojaa.

16X:llä saa luultavasti vähän enemmän rangea kuin MSX:llä, mutta kaikki ~1600Wh akkuiset vie paljon pidemmälle kuin 1000Wh Z10.

16X:ssä tosin on vielä vähän firmwaren ohjelmointi kesken, en tohtis suositella sitä ennen kuin oskillaatio- ja tärinäongelma on saatu korjattua.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, mrelwood said:

Ainoastaan takavalo on muuttunu. Uusin firmware ilmeisesti antaa tiltbackia jo 5% varauksella, kun aiempi vasta 0%:ssa. Mitään muita eroja en tiedä uusimmassa versiossa olevan.

16X:ssä ja Nikolassa on aikalailla sama renkaan ulkohalkaisija kuin Z10:ssä, joten ne kiihtyy öbaut samalla vaivalla. MSX ja etenkin Monster tarttee selvästi enemmän etunojaa.

16X:llä saa luultavasti vähän enemmän rangea kuin MSX:llä, mutta kaikki ~1600Wh akkuiset vie paljon pidemmälle kuin 1000Wh Z10.

16X:ssä tosin on vielä vähän firmwaren ohjelmointi kesken, en tohtis suositella sitä ennen kuin oskillaatio- ja tärinäongelma on saatu korjattua.

Joo, en tiedä uskaltaako tilata oikein mitään, kaikissa tuntuu olevan jotain ongelmia. Nikolan jos tilaa niin luultavasti saa sellaisen liimalaudan; tuskin ne on vaihtaneet uusia emolevyjä kaupan varastoissa oleviin. KS 16X:ssa tosiaan epäilyttää se raportoitu tärinäominaisuus tietyillä nopeuksilla.

Mitenköhän realistista olisi ruveta fiksaamaan tuo Z10:n akku. Vika on selkeästi 2. akun soluissa 1 ja 2. Tai ainakin Ninebatteryn mukaan niissä näkyy vian ilmetessä selkeä jännite-ero, joka tosin useimmiten häviää heti kun vehkeen sammuttaa tai muuten ottaa kuorman pois pyörältä. Jos muut solut näyttää esim 4,1V, 1:ssä voi olla alle 3,5V. Samalla kakkosakun ykkössolun jännite voi olla lähes 4,8V. Myös 2. akun varaus saattaa heilahtaa 20% alas ja taas sitten takas lähes 100%:iin. Eli vaihtais noi solut 1 ja 2 akut.

Screenshot_20190718-191335.jpg

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ziiten said:

Joo, en tiedä uskaltaako tilata oikein mitään, kaikissa tuntuu olevan jotain ongelmia.

18XL on jo sen verran vanha, että lastentaudit on varmaan jo pois. Sitä pääsee testaamaankin helposti Helsingissä. Nikolaa pääsee myös pian testaamaan. 16X:n ongelmat varmaan selviää pian, mut voi mennä vielä hetki, että saa tokasta tai kolmannesta erästä. 

Mut jos akun huolto onnistuu, niin se on ehkä järkevää tehdä. Sit saa vähän pidempään miettiä ja katsoa miten uutuuksien viat korjaantuu. Saa myös jonkun järkevän hinnan käytetystä, kun on kunnossa. 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Vihdoinkin tuli tänään gearbestiltä IM V5F kotio asti; tilaus laitettiin sisälle 14.6, 22.6 lähti tilaus (Kiinasta?) eteenpäin.. Eli mun tapauksessa aikaa vierähti se 40-50 päivää kaikkinensa. Maksoin gearbestille sen alkusumman, jonka jälkeen ei tullut muita laskuja/kuluja enään.

Sain kiinnitettyä härveliin trollit ja mudguardit, akussa oli tehtaan jäljiltä jerkkua ~65%, joten vähän päälle tunnissa sain tuolla 84V/1,5A laturilla akun täyteen.

Renkaassa paineita tehtaan/reissun jäljilta 20 PSI => pumppailin lisää 35 PSI:hin, voipi olla mun 65kg:lle liikaa, vähennellään tarvittaessa, resettinappikin löytyi, Android apin sain toimimaan, kalibroinnin tekoa sai ihmetellä aikas pitkään, USA:n IM V10f kalibrointiohjeilla selvittiin tuosta.. Inmotionin apin mukaan EUC:n sisuksissa pitäisi olla viimeisin firmis.  Eli nyt pitäs olla V5F valmiina huomista koeponnistusta varten..  Tuleeko teille konkareille vielä mieleen jotain, jota voisi vielä tsekkailla/tarkistaa ennen tyypityksiä ? 

Link to comment
Share on other sites

Kovaa ajoa vain, en ole V10 kalibroinut vielä kertaakaan. 

Itse pääsi tavoitteeseen ja V10llä päästiin aulangon näkötornille, ilman rääkymistä ylikuormasta. Lopussa on todella jyrkkä asvaltti mäki mihin melkein aina overcurrent tiltbäkki iskee.

Lämmöt heiluvat 70-80 välimaastossa, kun metsässä kiipeää tuolla. En ole ylikuumentumista saanut aikaan, pelkästään overcurrenttia huutelee, wheellogin käppyröistä näkee että akun prosentit sakkaa hetkeksi. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, lirva said:

Kovaa ajoa vain, en ole V10 kalibroinut vielä kertaakaan. 

Itse pääsi tavoitteeseen ja V10llä päästiin aulangon näkötornille, ilman rääkymistä ylikuormasta. Lopussa on todella jyrkkä asvaltti mäki mihin melkein aina overcurrent tiltbäkki iskee.

Lämmöt heiluvat 70-80 välimaastossa, kun metsässä kiipeää tuolla. En ole ylikuumentumista saanut aikaan, pelkästään overcurrenttia huutelee, wheellogin käppyröistä näkee että akun prosentit sakkaa hetkeksi. 

Eli   Wheellog ilmeisesti pelittää hyvin IM-EUC.eiden kanssa ? => Pitänee asennella puhelimeen, on ilmeisesti Inmotionin omaa softaa parempi monitoroida ajonaikaisia tapahtumia. Eteisen kokeilussa pyörä tuntui kiikkerältä; saattaa toi 35 PSI.tä olla liikaa, mutta toisaalta tuo on ainakin osittain tottumiskysymys (lue: tasapainon puutetta).

Link to comment
Share on other sites

@Ziiten, 4,7 volttia on litium-kennolle hirveä ylijännite. Älä lataa tuota akkua enää! En edes säilyttäisi sisätiloissa. Tuosta ei voi taata ettei aiheudu tulipalon vaaraa.

Luulisin, että pakka on pelastettavissa, jos nuo kaksi kennoa vaihtaa uusiin. Taatusti halvin vaihtoehto ja muut kennot näyttävät olevan hyvin balanssissa. Pidän todennäköisenä, että tiltbackit ja muut akkuongelmat ovat nimenomaan noiden kahden kennon syytä.

Edited by Gubbe
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Gubbe said:

@Ziiten, 4,7 volttia on litium-kennolle hirveä ylijännite. Älä lataa tuota akkua enää! En edes säilyttäisi sisätiloissa. Tuosta ei voi taata ettei aiheudu tulipalon vaaraa.

Luulisin, että pakka on pelastettavissa, jos nuo kaksi kennoa vaihtaa uusiin. Taatusti halvin vaihtoehto ja muut kennot näyttävät olevan hyvin balanssissa. Pidän todennäköisenä, että tiltbackit ja muut akkuongelmat ovat nimenomaan noiden kahden kennon syytä.

Tuo 4,7 V ei yleensä tule heti täyteenlatauksen jälkeen - kun akku on ladattu, kennot näyttävät käytännössä samaa. Ykkös- ja kakkoskennojen välinen jännite-ero ilmestyy randomisti, mutta yleensä heti, kun lähden ekan kerran ajamaan latauksen jälkeen - tai sitten ei. Kun sitten sammutan vehkeen, jännite-ero poistuu, eikä välttämättä ilmesty uudestaan - tai sitten toistuu hetken päästä uudestaan. Ja tosiaan, näin olen ymmärtänyt, että tiltback-nopeusrajoituksen pudotus lähelle nollaa liittyy juuri tähän kennojen epätasapainoon.

Halvinta olisi tosiaan ostaa muutama uusi akku ja vaihtaa vialliset pois - mulla vaan ei taidot riitä moiseen operaatioon.

Link to comment
Share on other sites

Yksittäisten akkukennoparien jännite ei kai oikein voi pomppia tuolla tapaa, joten vika saattais olla enemmänkin akkujen liitoksissa, tai balansointijohtojen kytkennöissä. Tai sitten emolevyllä joka tuota kennojen mittausta suorittaa.

Luultavasti kontaktiongelmankin löytäminen on haastavaa, ja jos itse emolevy on sökö, saattaa olla jopa mahdotonta.

Link to comment
Share on other sites

Moikka!

Uusi tyyppi täälläkin. :) Toistaiseksi Helsingin suunnilta, mutta syyskuusta eteenpäin pääasiassa Tampereelta löytää.

Päätin ostaa itselleni jotain kivaa koulusta valmistumisen lähestyessä ja tilasin tuon KS-16X:n. Pohdin pitkään OneWheeliä, mutta sitten löysin tämän foorumin ja luin lisää yksipyöräisistä. Vaikutti ehkä vähän käytännöllisemmältä työmatkoja ajatellen ja senpä takia nyt olen täällä.

Aiempaa ajokokemusta ei ole, joten ensi viikosta alkaen varovaisin liikkein opettelemaan. :)

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, harmitonkana said:

Moikka!

Uusi tyyppi täälläkin. :) Toistaiseksi Helsingin suunnilta, mutta syyskuusta eteenpäin pääasiassa Tampereelta löytää.

Päätin ostaa itselleni jotain kivaa koulusta valmistumisen lähestyessä ja tilasin tuon KS-16X:n. Pohdin pitkään OneWheeliä, mutta sitten löysin tämän foorumin ja luin lisää yksipyöräisistä. Vaikutti ehkä vähän käytännöllisemmältä työmatkoja ajatellen ja senpä takia nyt olen täällä.

Aiempaa ajokokemusta ei ole, joten ensi viikosta alkaen varovaisin liikkein opettelemaan. :)

Hienoa Kana tervetuloa mukaan. Itsekkin Tampereen seudulla majailen ja olisi hienoa saada muitakin ajolenkeille. Itse rakastunut latupohjia paahtamaan ja ajatellut 16x seuraavaksi offroad only laitteeksi. Ajoa takana120km eli ei kauheasti mutta taisin nopeasti oppia.:D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...