Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

9 minutes ago, UniVehje said:

Tuo vois kiinnostaa. Ainaki kokeilla pitäis. Ihan selvästi kaipaa jyrkkiin ylämäkiin tollaset. 

Ootko muuten harkinnu toisellekin puolella koroketta jarrutusta varten?

Tuo sama malli käy myös taakse kun ristikkäin laittaa. 3d mallit on peilikuvat toisistaan. voishan sitä kokeilla tulostaa myös taakse tuollaiset. Vois jyrkät alamäet olla mukavempia.

Edited by Jake
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Jake said:

Tuo sama malli käy myös taakse kun ristikkäin laittaa. 3d mallit on peilikuvat toisistaan. voishan sitä kokeilla tulostaa myös taakse tuollaiset. Vois jyrkät alamäet olla mukavempia.

Millä suunnalla olitkaan? Jos kauempana, niin tossa olis Oodissa ja monessa muussakin paikassa tulostimia käytössä. 

Link to comment
Share on other sites

Siistin näköset! Korotukset on kyllä tosi hyvät 18" pyöriin, eihän sitä pyörää saa ees käräytettyä ilman!

Mä tykkään pitää korotukset paljon edempänä, ettei polvet osu kun joustaa rajussa maastossa. Jarrutuskorotukset sen sijaan on hyvät olla heti normaalin seisoma-asennon takapuolella.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, UniVehje said:

Millä suunnalla olitkaan? Jos kauempana, niin tossa olis Oodissa ja monessa muussakin paikassa tulostimia käytössä. 

Keravalta sais. Voin myydä myös 3d mallinnoksen stl tiedostomuodossa josta on helppo käydä printtauttamassa.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, mrelwood said:

Siistin näköset! Korotukset on kyllä tosi hyvät 18" pyöriin, eihän sitä pyörää saa ees käräytettyä ilman!

Mä tykkään pitää korotukset paljon edempänä, ettei polvet osu kun joustaa rajussa maastossa. Jarrutuskorotukset sen sijaan on hyvät olla heti normaalin seisoma-asennon takapuolella.

No olihan se pakko mennä kokeilemaan ja ajaa pyörällä väärinpäin. Noi tuntuu paremmilta takana ja asettuu lähes täydelliseen kohtaan itsellä. Jarrutusteho varmaan tuplaantu. 😅 Voi olla että mallinnan eteen vielä hieman kauemmas uudet!

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Vitsi teillä 3d tulostimia tarjolla kirjastossa.

Koitin juuri googletella jotain vastaavaa alku viikosta, että saisi pari telinettä jossain tulostettua, paljonkos jake haluaa euroja parista telineestä, joku mihin msuperi mahtuu?

V10 eilen ensimmäisen kerran rääkäisi, että päältä pois nyt, 2300w saatiin pyyntiä ja akku ei pysynyt mukana. :clap3:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lirva said:

Vitsi teillä 3d tulostimia tarjolla kirjastossa.

Koitin juuri googletella jotain vastaavaa alku viikosta, että saisi pari telinettä jossain tulostettua, paljonkos jake haluaa euroja parista telineestä, joku mihin msuperi mahtuu?

V10 eilen ensimmäisen kerran rääkäisi, että päältä pois nyt, 2300w saatiin pyyntiä ja akku ei pysynyt mukana. :clap3:

Jos löydät jostain valmiin 3d mallin niin voin printata hintaan materiaalikulut Plus hiukan vaivanpalkkaa. Riippuen osien määrästä. Sanotaanko Vaikka 15-40€
Mun tulostin ei mikään mahottoman suuri ole. En tarkkoja mittoja muista mutta jotain ~23x20x24cm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, lirva said:

Vitsi teillä 3d tulostimia tarjolla kirjastossa.

Ja ne tulostimet on useimmiten Ultimaker 3:a, joka on käsittääkseni 3000€ vehje. Suljettuna laitteena ilmeisesti sillä onnistuu myös ABS:n tulostus ongelmitta.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MarkoMarjamaa said:

Mä oon varmaan yks noista typeryksistä. Tsekatkaa kuva tukkimiehen kirjanpidosta ja sarake "ns. Segway (1-2 pyörää)". Yks tikku. Mä olin Haartmanissa. Suojat oli kuitenkin.

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

Uudet suojat (Scott Mission) tuli. Ylä- ja alareunoissa on sisäpuolella silikoninauha, joka estää liukumista. Paddingit on taipuisaa ja pehmeätä. Kevyet ja helppo pukea - muotoutuvat hyvin nivelen ympärille. Hyvältä vaikuttavat. N. 100€ koko setti.

20190716_171710.jpg

Edited by Ziiten
  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ziiten said:

Mä oon varmaan yks noista typeryksistä. Tsekatkaa kuva tukkimiehen kirjanpidosta ja sarake "ns. Segway (1-2 pyörää)". Yks tikku. Mä olin Haartmanissa. Suojat oli kuitenkin.

Mä olisin toinen tikku, jos olisin kertonut siellä.  Tilastoissa lukee, että kaaduin pyörällä. En lähtenyt tarkentamaan, kun ei kysytty. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, UniVehje said:

Mä olisin toinen tikku, jos olisin kertonut siellä.  Tilastoissa lukee, että kaaduin pyörällä. En lähtenyt tarkentamaan, kun ei kysytty. 

Joo, yleensä kun ne kysyy mitä tapahtui, ja kerrot että kaaduit sähköisellä ykspyöräisellä, niin vähän aikaa kelaa et wtf ja kirjaa sit et kaatui pyörällä tai sähköpyörällä.

Link to comment
Share on other sites

Aiemmassa meetissä oli puhetta käsisuojista. Kattelin äsken Choochin mainosvideon, jossa se esitteli (sähkö)skeittaukseen tehtyjä hanskoja, joissa on ranteen taittumista estävä poistettavissa oleva tukirakenne selkäpuolella sekä veneluun murtumista ehkäisevät vaimentimet kämmenpuolella. Hanskoilla voi käyttää kosketusnäyttöä, mutta niistä on saatavilla myös sormenpäättömät versiot. Vaikuttivat olevan ihan ok, kunnes löysin reddit-ketjun, jossa jotkut raportoivat hanskojen tikkauksen pettävän. Firman edustaja vastasi ketjuun, että ekassa erässä oli laatuongelmia - tiedä sitten onko ongelmat ratkaistu. Jos kiinnostaa, googlaa flatland 3d. Euroopassa niitä näyttää olevan saatavilla ainakin ridefatdaddyssa.

Edit: Näköjään on tälläkin foorumilla testattu ja huonoksi todettu: 

 

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Ziiten said:

Mä oon varmaan yks noista typeryksistä. Tsekatkaa kuva tukkimiehen kirjanpidosta ja sarake "ns. Segway (1-2 pyörää)". Yks tikku. Mä olin Haartmanissa. Suojat oli kuitenkin.

Joo, ei se yksi kaatuminen mitään meinaa mutta enemmänkin tuota että löysä lainsäädäntöhän tehtiin sillä ajatuksella että katsotaan miten lähtee menemään. No, ei mene hyvin kun kansa saa helpolla sähköpotkulautoja käsiinsä. Jos lähdetään lisäämään valvontaa niin toivotaan että ymmärretään että suurin osa eloonjäävistä käyttäjistä osaa ajaa järkevästi.

Tuossakin sanotaan että sähköpotkulaudalla pitäisi ajaa pyöräteillä niin sehän tulee siitä että nopeusrajoitukset tulevat laitteen maksiminopeudesta. Kun olen siis ajanut jalkakäytävillä jotain max 10km/h niin taitaa maksimit olla 16km/h niin nyt en muista ylittikö juuri tuon rajan että pitäisi lain mukaan ajaa vain pyöräteillä. Kuitenkin järki sanoo että jos ajaa tuon 10km/h jalkakäytävällä niin ei aiheuta riskiä toisille sen enempää kuin jos ajaisi laitteella jonka max on 10km/h.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

 

8 hours ago, MarkoMarjamaa said:

en muista ylittikö juuri tuon rajan että pitäisi lain mukaan ajaa vain pyöräteillä.

Jos laitteella pääsee yli 15km/h, se rinnastetaan polkupyörään, mutta sillä saa ajaa myös pyöriltä kielletyillä kävelyalueilla kunhan ajaa kävelyvauhtia (6-7km/h).

8 hours ago, MarkoMarjamaa said:

Kuitenkin järki sanoo että jos ajaa tuon 10km/h jalkakäytävällä niin ei aiheuta riskiä toisille sen enempää kuin jos ajaisi laitteella jonka max on 10km/h.

Tässä mielessä laki on dorka, sillä järjen sana ei päde. Toisin kuin autoissa, kevyillä sähkökulkuneuvoilla luokituksen määrää huippunopeus johon laite kykenee, ei vauhti jota sillä ajetaan. Eli kävelyvauhtia ajettu IPS Zero (max 27km/h) on ihan yhtä laiton kuin 100V Monster.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, mrelwood said:

 

Jos laitteella pääsee yli 15km/h, se rinnastetaan polkupyörään, mutta sillä saa ajaa myös pyöriltä kielletyillä kävelyalueilla kunhan ajaa kävelyvauhtia (6-7km/h).

Tässä mielessä laki on dorka, sillä järjen sana ei päde. Toisin kuin autoissa, kevyillä sähkökulkuneuvoilla luokituksen määrää huippunopeus johon laite kykenee, ei vauhti jota sillä ajetaan. Eli kävelyvauhtia ajettu IPS Zero (max 27km/h) on ihan yhtä laiton kuin 100V Monster.

Kyse on käytännöllisyydestä ts. ei ole resursseja alkaa mittailemaan sähkövehkeiden nopeuksia. Eli jos ajat kolarin, niin silloinhan noita aletaan tutkimaan kenen syy eli ei kannata kolaroida.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Jake said:

Nyt on mukava ajella. Vihdoinki sain valmiiks. Voin sanoa että menee aivan ongelmitta jyrkätkin mäet molempiin suuntiin. Eikä töyssyissä hakkaa jalkoihin.

 

Näyttää hyvältä! Millasella liimalla laitoit kiinni? Mä kyllä tartten tämmöset varmaan itsekin. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, UniVehje said:

Näyttää hyvältä! Millasella liimalla laitoit kiinni? Mä kyllä tartten tämmöset varmaan itsekin. 

Toi oli jotain 3M:n harmaata 1mm paksuista 2-puoleista teippiä. Mutta paksumpi olisi parempaa, koska pohjan kaarevuudessa on laitteen suhteen hieman heittoa niin pysyisi varmemmin kiinni. Laitoin Teipit osittain kaksinkerroin. Vois toki laittaa myös epoksilla mutta olis varmaan vähän työläs irrottaa jos esim kaatuessa menee säpäleiks. Ennen teippaamista putsasin molemmat pinnat isopropyylialkoholilla.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Jake said:

Toi oli jotain 3M:n harmaata 1mm paksuista 2-puoleista teippiä. Mutta paksumpi olisi parempaa, koska pohjan kaarevuudessa on laitteen suhteen hieman heittoa niin pysyisi varmemmin kiinni. Laitoin Teipit osittain kaksinkerroin. Vois toki laittaa myös epoksilla mutta olis varmaan vähän työläs irrottaa jos esim kaatuessa menee säpäleiks. Ennen teippaamista putsasin molemmat pinnat isopropyylialkoholilla.

Oisko sisäpuolella sen verran tilaa että nuo vois vaan pultata jos tekis reiät koteloon? Ei tarviis arpoa että irtooko ;)

On 7/17/2019 at 11:47 PM, mrelwood said:

 

Jos laitteella pääsee yli 15km/h, se rinnastetaan polkupyörään, mutta sillä saa ajaa myös pyöriltä kielletyillä kävelyalueilla kunhan ajaa kävelyvauhtia (6-7km/h).

Tässä mielessä laki on dorka, sillä järjen sana ei päde. Toisin kuin autoissa, kevyillä sähkökulkuneuvoilla luokituksen määrää huippunopeus johon laite kykenee, ei vauhti jota sillä ajetaan. Eli kävelyvauhtia ajettu IPS Zero (max 27km/h) on ihan yhtä laiton kuin 100V Monster.

Muistaakseni joskus koittaessa tuota lakia tulkata, siellä oli vielä erikseen pätkä joka sanoi että "itsetasapainottuvat" vehkeet joita saa ajaa jalkakäytävällä pitää olla sellaisia että ne pysyy pystyssä paikallaan ilman kuljettajaa, mikä käytännössä tekisi kaikesta alle 3-renkaisista laittomia jalkakäytävällä (ei pyöräteillä/kevyen liikenteen väylillä), kun ei ne itsekseen paikoillaan ja pystyssä pysy. Tiedä sit miten sitä käytännössä tulkitaan.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Ziiten said:

@mrelwood mites sun pyörän korjaus etenee.

Uus mainboard tuli pikana eilen, ei riittäny. Moottorin johdot oli sulanu oikariin myös akselin sisällä. Alan juuri piuhoittamaan moottoria uusiksi samalla kun hoen kysymystä, ”oliko se ylämäki tosiaan kaiken tän vaivan arvonen”... :facepalm:

Link to comment
Share on other sites

Huh. Kuulostaa aika isolta projektilta. Mitä lie muuta palanut. Kattelin just jonkun Martyn äsken postaaman videon, jossa joku tyyppi poltti msx:n melko kevyessä tilanteessa. Ne oli jollain vuorella ja tää tyyppi joutui raahaamaan pyöräänsä n. 10 km takas. Siinä mielessä pääsit helpolla.

Link to comment
Share on other sites

Plääh.. Odottavan aika on pitkä; tuo V5F on edelleen vasta matkalla gearbestilta, tein tilauksen 14.6, 22.6 lähti tilaus liikkeelle ja 12.7 siitä luotiin UPS:n rahtikirja, sen jälkeen päivityksiä kuljetuksen etenemiseen on tullut 0 kpl.  Eli ainakaan  näin kesäaikaan paketit eivät hirveen rivakasti gearbestiltä tilatessa liiku; tosin tämä hitailuriski oli jo tiedossa tilausta tehdessä. 

X3:lla pakittelut sujuvat jo sen verran hyvin, että tämä EUC alkaa olla mun osalta tehnyt sille asetetut tehtävänsä. Tässäkin mielessä tuo V5F saisi alkaa pikkuhiljaa ilmestymään kotinurkkiin.

Sitten varsinaiset utelut ja kyselyt seuraavista aiheista:

Mitä litkuja olette käyttäneet ja mitkä "Suomivaihtoehdot" ovat hyväksi havaitut ? Mä kokeilin laittaa X3:n sisärenkaan sisään tubeless-renkaille tarkoitettua Zefalia, vähän tuntui siltä, ettei ollut ihan optimia tähän tarkoitukseen, tosin sisärenkaan viiltokin oli niin iso, ettei siihen litkut välttämättä olisi muutenkaan tehonneet. Tubeless-maastorenkaan sisuksissa toi Zefal tuntuu toimivan ihan hyvin.  Samaten pyöräpaikat ei tuossa X3-renkaan korjauksessa auttaneet, sisäkumi vuoti kahdesta paikkausyrityksestä huolimatta. Nyt X3:ssa on kokonaan uusi sisäkumi, vuodot loppuivat tähän.

Toinen utelu liittyy EUC-pedaaleihin:  Onko teidän tietoonne vielä kantautunut, että onko kukaan modannut EUC-pedaaleiksi samantyyppistä "ruuvinastoitusta", joita on käytössä MTB-pyörien flat-pedaaleiksi ?  Ohessa videopätkä MTB-pedaalivaihtoehdoista: 

 

=> innokkaana ja ahkerana pyöräilijänä olen huomannut, että tällaiset pedaalit toimivat hyvin kesät talvet, ovat kestäviä ja kenkä ei lipsu pedaalista pois mutaisemmissakaan tai jäisemmissä olosuhteissa, olettaisin vastaavan rakenteen toimivan EUC-härveleissä myös, jokin tommonen pohjasta avoin komposiitti-ruuvi-yhdistelmä pedaalina voisi olla toimiva.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...