Jump to content

Finnish riders - Suomalaiset ajajat


dside

Recommended Posts

9 hours ago, Zwheeler said:

Kyllä. Ja jos tuntuu ettei  Gigapeutti riitä, tarvitaan paikalle Terapeuttia

#KuinkaHuonojaVitsejäTäälläVoiKertoaEnnenKuinLentääUlos

-Z-

:roflmao: Nerokasta! Tollasia jos lauot ni mä ainakin taistelen kynsin hanpain sen puolesta että voit jatkaa!

Link to comment
Share on other sites

Eilen kun tulin Lidlistä täysi ruokakassi sylissä ajoin bussipysäkin ohi jossa oli kaksi naista. Heti pysäkin jälkeen minun piti kääntyä tiukasti oikealle joten hiljensin. Toinen nainen katsoi visiirin läpi silmiini ja sanoi toiselle. "Sitä olen vaan ihmetellyt kuinka tuolla voi pysyä pystyssä":)

Link to comment
Share on other sites

On 10/7/2019 at 7:14 AM, Paul K said:

"Sitä olen vaan ihmetellyt kuinka tuolla voi pysyä pystyssä"

Tuo on se vakio jos joku jotain sanoo. Yleensä kuittaan että sama, kuin polkupyörällä opettelisi ajamaan.

Ajattelin talven jälkeen hukata nuo 64v vehkeet(msuper3 ja mcm3), -> 84v vehkeitä yksi lisää niin pärjää yhdellä laturilla kotona ja töissä -> vähemmän hellasäröä. 

Link to comment
Share on other sites

 

3 hours ago, lirva said:

Ajattelin talven jälkeen hukata nuo 64v vehkeet(msuper3 ja mcm3), -> 84v vehkeitä yksi lisää niin pärjää yhdellä laturilla kotona ja töissä -> vähemmän hellasäröä. 

I like the way you think, uusi pyörä -> vähemmän hellasäröä! :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Asensin kotia tuollaisen liesi vahdin. Siinä lieden sähkösyötön väliin tuli tuo releboksi jota lieden päällä oleva lämpötunnistin ohjaa langattomasti. 

Sitähän voisi kehittää turvallisen pyörän lataus pisteen.

 

Hmm, eikö tämä lähtenyt jo kerran?

IMG_20191007_072032.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun KingSong on ruvennut suitsimaan pyöriensä myyntiä vain heidän sertifioimien valtuutettujen jälleenmyyjien kautta. kysyin heiltä onko e1on.com heidän sertifioima jälleenmyyjä, kun eivät ole antaneet mitään sertifikaattia?

Vicky sanoi että ilman muuta on ja lähetti seuraavan sertifikaatin.

mmexport1570525045236.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Paul K said:

Nyt kun KingSong on ruvennut suitsimaan pyöriensä myyntiä vain heidän sertifioimien valtuutettujen jälleenmyyjien kautta. kysyin heiltä onko e1on.com heidän sertifioima jälleenmyyjä, kun eivät ole antaneet mitään sertifikaattia?

Vicky sanoi että ilman muuta on ja lähetti seuraavan sertifikaatin.

mmexport1570525045236.jpg

Onnittelut!

Mites muut merkit? Entä kuinka nopeasti tilauksesta on toimitus? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, UniVehje said:

Onnittelut!

Mites muut merkit? Entä kuinka nopeasti tilauksesta on toimitus? 

Tällä hetkellä ei ole yksipyöräisten suhteen minulla kun tuota KingSongia, mutta jos jotain mielenkiintoista ilmenee niin sitten tulee.

Yleensä heillä menee tilauksesta viikko kun valmistavat ja lähettävät pyörän. Sitten toinen viikko menee matkalla. Postitus menee suoraan tilaajalle. Kaksi viikkoa on siis minimi aika. Jos Kiinassa on jotain lomia kuten heillä aika usein on niin työt seisahtuvat siksi aikaa.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Paul K said:

Tällä hetkellä ei ole yksipyöräisten suhteen minulla kun tuota KingSongia, mutta jos jotain mielenkiintoista ilmenee niin sitten tulee.

Yleensä heillä menee tilauksesta viikko kun valmistavat ja lähettävät pyörän. Sitten toinen viikko menee matkalla. Postitus menee suoraan tilaajalle. Kaksi viikkoa on siis minimi aika. Jos Kiinassa on jotain lomia kuten heillä aika usein on niin työt seisahtuvat siksi aikaa.

Noi tulee siis Kiinasta suoraan Suomeen? Asiakas joutunee tällöin todennäköisesti maksamaan tullin + alv eli n. 3o% hinnan päälle.

Minkälainen vastuu on jälleenmyyjällä (maahantuoja), jos asiakas lataa ja vaikka polttaa kämppänsä. Muistelen vain sitä Jari Komulaisen tapausta, jossa hän toi lyijyakkuisia sähköpyöriä Suomeen. Jonkun talo paloi, ja katsoivat että latauksessa ollut pyörä oli palon syttymissyy, vaikka lienee erittäin epätodennäköistä, että lyijyakku syttyis tuleen ladattaessa, toisin kuin litiumakku. Komulaiselle tuli satojen tuhansien eurojen korvausvastuu palaneesta talosta - puhumattakaan mitä seurauksia tulisi, jos tulee kuolonuhreja, mitä ei tässä tapauksessa ollut. Ja noilla ykspyörillä tuskin on mitään oikeita CE-todistuksia, eikä niillle todennäköisesti sellaista saisikaan ikinä.

Direktiivi 2o14/35/EU ja tuosta erityisesti artikla 8.

Dir. 2 artikla kohta 5: ’maahantuojalla’ tarkoitetaan unioniin sijoittautunutta luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka saattaa kolmannesta maasta tuodun sähkölaitteen unionin markkinoille;

Em. direktiivi Suomen sähköturvallisuuslakiin transponoituna.

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ziiten said:

Noi tulee siis Kiinasta suoraan Suomeen? Asiakas joutunee tällöin todennäköisesti maksamaan tullin + alv eli n. 3o% hinnan päälle.

Minkälainen vastuu on jälleenmyyjällä (maahantuoja), jos asiakas lataa ja vaikka polttaa kämppänsä. Muistelen vain sitä Jari Komulaisen tapausta, jossa hän toi lyijyakkuisia sähköpyöriä Suomeen. Jonkun talo paloi, ja katsoivat että latauksessa ollut pyörä oli palon syttymissyy, vaikka lienee erittäin epätodennäköistä, että lyijyakku syttyis tuleen ladattaessa, toisin kuin litiumakku. Komulaiselle tuli satojen tuhansien eurojen korvausvastuu palaneesta talosta - puhumattakaan mitä seurauksia tulisi, jos tulee kuolonuhreja, mitä ei tässä tapauksessa ollut. Ja noilla ykspyörillä tuskin on mitään oikeita CE-todistuksia, eikä niillle todennäköisesti sellaista saisikaan ikinä.

Direktiivi 2o14/35/EU ja tuosta erityisesti artikla 8.

Dir. 2 artikla kohta 5: ’maahantuojalla’ tarkoitetaan unioniin sijoittautunutta luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka saattaa kolmannesta maasta tuodun sähkölaitteen unionin markkinoille;

Em. direktiivi Suomen sähköturvallisuuslakiin transponoituna.

Tullimaksu on 6% pyörän maahantuonti kuluista ja alv 24%, minä maksan nämä kulut. Käytäntö on varmaan sama kuin missä tahansa muussakin  kaupankäynnissä tai maahantuonnissa.

 

Itse asiassa en ole nähnyt CE vaatimuksen mukaisuus todistusta. Ovat vain sanoneet että on CE todistus, tuo on hyvä varmistaa.

Tuosta vastustaa, esim. jos kahvin keitin sytyttää tulipalon niin se kai siihen Komulaisen tapaukseen rinnastaen on sama kuin maahantuoja olisi palon sytyttänyt. Toinen juttu on jos asiakas esim. kaatuu pyörällä ja loukkaa itsensä. Millainen on myyjän vastuu?Vakuutus yhtiöt eivät näihin haluaa vakuutusta antaa.

Riskien hallinnan näiden laitteiden osalta olen ajatellut niin että toimin osakeyhtiön alla ja kassavaranto kannattaa pitää pienenä.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Ziiten said:

Ja noilla ykspyörillä tuskin on mitään oikeita CE-todistuksia, eikä niillle todennäköisesti sellaista saisikaan ikinä.

Tuollaiset sertifikaatit on.

 

Mutta muistettakoon että pitihän automobiilinkin edessä juosta varoituslippua heiluttava mies alkuun.

SEMD1805119 KS-18L CE.pdf KS-16X_CE Certificate.pdf

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Paul K said:

Saattaa muuten KingSong olla ainut valmistaja joka on CE merkit hommannut. Ainakaan Ninebotin Z sitä ei ole saanut, tietääkseni.

Olen ollut itse mukana tekemässä Suomalaiselle uudelle tuotteella CE -merkintää. Sitähän ei kukaan riippumaton taho erikseen tutki tai myönnä, itse saa kertoa speksit ja se riittää. Käytännössä voi vaan luvata tuotteen täyttävän määräykset ja kirjoittaa itse jonkun selosteen ja se on siinä. Se on vain valmistajan vakuutus siitä, että tuote täyttää Eurooppalaiset vaatimukset. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, UniVehje said:

Olen ollut itse mukana tekemässä Suomalaiselle uudelle tuotteella CE -merkintää. Sitähän ei kukaan riippumaton taho erikseen tutki tai myönnä, itse saa kertoa speksit ja se riittää. Käytännössä voi vaan luvata tuotteen täyttävän määräykset ja kirjoittaa itse jonkun selosteen ja se on siinä. Se on vain valmistajan vakuutus siitä, että tuote täyttää Eurooppalaiset vaatimukset. 

Usein näin on, muttei välttämättä: https://ec.europa.eu/growth/single-market/goods/building-blocks/notified-bodies_en

Eli jotkut tuoteryhmät kuten lelut, radiolaitteet, vedenkeittimet, painelaitteet, jne vaatii ulkopuolisen tahon, mutta ykspyöräinen ei taida kuulua niihin. Suomessa mm. Inspecta SGS Fimko ovat tällaisia tarkastuslaitoksia.

Edited by Ziiten
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ziiten said:

Se on vain valmistajan vakuutus siitä, että tuote täyttää Eurooppalaiset vaatimukset. 

Niin, mutta on vaativuus lista. Jos vaatimuksenmukaisuus jää vain pehmoiseksi puheeksi ei se pitkälle kanna. Jokatapauksessa valmistaja ottaa silloin sen vastuun että vekotin vaatimutukset täyttää. Se vastuu ei sitten enää ole maahantuojalla. Jos jotain sattuu niin näitä pengotaan sitten.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Paul K said:

Niin, mutta on vaativuus lista. Jos vaatimuksenmukaisuus jää vain pehmoiseksi puheeksi ei se pitkälle kanna. Jokatapauksessa valmistaja ottaa silloin sen vastuun että vekotin vaatimutukset täyttää. Se vastuu ei sitten enää ole maahantuojalla. Jos jotain sattuu niin näitä pengotaan sitten.

Kerro se kiinalaisille.

Link to comment
Share on other sites

On ‎10‎/‎9‎/‎2019 at 9:18 AM, Paul K said:

Tuollaiset sertifikaatit on.

Ikävää olla ilonpilaaja, mutta nuo sertifikaatit näyttäisivät koskevan lähinnä ko. pyörien Bluetooth- moduulia. Annex1 puhuu vain Bluetoothista ja viitatut testistandardit käsittelevät lähinnä radiolaitteiden vaatimustenmukaisuutta siltä kantilta, etteivät lähetä häiriöitä muihin radiolaitteisiin

Sinänsä näppärää: sertifioidaan vain joku osa laitetta ja saadaan nätillä leimalla varustettu paperi. Kuka noita nyt katsoo

Sympatiseeraan kyllä maahantuojaa: Ei ole helppoa hankkia elantoa tai edes voita leivän päälle näin uudenlaisten (?) vehkeiden kanssa. Ja nämä on vielä suhteellisen yksinkertaisia laitteita.

Ihmettelen kyllä  miten kukaan voi tuoda maahan esimerkiksi pesukoneita. Siinähän yhdistetään vettä, sähköä, kemikaaleja ja käyttäjä. Ajatelkaa kaikkia mahdollisia tapoja, miten tämä yhdistelmä voi mennä pieleen!

-Z-

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Zwheeler said:

Sinänsä näppärää: sertifioidaan vain joku osa laitetta ja saadaan nätillä leimalla varustettu paperi. Kuka noita nyt katsoo

Tuossa ylempänä Ziiten listasi muutamat laitetyypit joihin tarvitaan ulkopuolinen tarkastuslaitos. Olettaisin että Bluetooth-ominaisuus täyttää radiolaitteen määritelmän. Voi olla ettei laitteessa muuta ulkopuolisen tarkastettavaa olekaan. Mun silmään ei ainakaan vielä näytä että KS olisi fuskannut sertifikaatin suhteen millään lailla.

Ja muistanko oikein ettei omaan käyttöön maahantuomissaan laitteissa CE-merkintää tarvitse ollakaan, jälleenmyyntiin kylläkin. Jonka takia Gotwayta ei taideta tulevaisuudessakaan jälleenmyyjien valikoimassa nähdä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, mrelwood said:

Ja muistanko oikein ettei omaan käyttöön maahantuomissaan laitteissa CE-merkintää tarvitse ollakaan, jälleenmyyntiin kylläkin. Jonka takia Gotwayta ei taideta tulevaisuudessakaan jälleenmyyjien valikoimassa nähdä.

Juu ei, mutta tällaisia kiinavehkeitä (suoraan) ostaessaan kuluttaja toimii omalla vastuullaan. Eli jos pyörä polttaa talon, niin ei kannata paljon huudella viranomaisia apuun - tai no ehkä palokunta sentään tulee paikalle kuitenkin.

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

#Hangosta petsamoon

eli kaamoksentorjutaa:  Kuten hyvin tiedämme, kaikki parhaat ideat syntyy tunnetusti  perjantai-iltaisin puolen yön jälkeen.

Eli miten olisi joukolla reisu Suomen päästä päähän?

  • Mistä ja mihin? Hki-Inari vai Hanko-Petsamo?
  • Millä pyörillä että joukko pysyisi edes suunnilleen kasassa?
  • Mitä tarvikkeita mukaan?
  • Mitä treeniä talven aikana että voisi ajaa sen about 100 km päivässä sitten kesällä?
  • Missä yöpymiset?
  • Mistä sähköä matkan varrelta?
  • Lukematon määrä  muita kysymyksiä

Ainakaan minun jalat ei tuollaista reisua just nyt kestä, mutta kiva olisi haaveilla hyvässä (tai huonossa) seurassa. Kaamoksentorjuntaa tämäkin!

-Z-

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Zwheeler said:

Eli miten olisi joukolla reisu Suomen päästä päähän?

Ohhoh! Multa ei löydy staminaa tollaselle reissulle, mutta olis huikeeta jos joku porukka lähtis toteuttamaan. Uskoisin että YLE ja muutkin olis kiinnostunut tekemään tuosta pienen jutun.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, mrelwood said:

Ohhoh! Multa ei löydy staminaa tollaselle reissulle, mutta olis huikeeta jos joku porukka lähtis toteuttamaan. Uskoisin että YLE ja muutkin olis kiinnostunut tekemään tuosta pienen jutun.

Mä olisin teoriassa kiinnostunut, mut pitäis olla pyörä, jolla pääsee helposti 1oo km, mielellään 15o. Eli tyyliin se 3kWh monsteri. Kamaa en ottais mukaan muuta kuin just ne laturit, hammasharjan ja kännykän (toimii mulla myös maksukorttina). Ehkä matkan vois dokumentoida jollain Gopro Maxilla. Mut kuka jaksaa editoida siitä katselukelpoisen klipin.

Helsinki-Nuorgam? 13oo km

Edited by Ziiten
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...