Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

4 hours ago, Scatcat said:

1radwerkstatt har mycket gott rykte. De är inte billigast, men de är kunniga.

Det mesta i service är saker du kan göra själv, så länge du använder grundläggande elvett. I grund och botten är våra enhjulingar förhållandevis simpla maskiner. Det är batteri, en controller, en motor, däck, chassi, ljus och inte så mycket mer. Felhantering är rätt binär, antingen är det ett förhållandevis simpelt fel, som en punka, en lös pedalarm eller något dylikt - och det fixar du lätt själv. Eller så är det fel i kretsarna och då handlar det om att byta den felaktiga delen - om du inte tillhör de procent av promille som har som hobby att löda i högspänningskretsar i flerlagerskort... Att byta ett kort är precis lika simpelt som att laga en punka, så länge man är noga med att undvika statisk elektricitet och kontrollfreak när det gäller att hålla koll på att man sätter rätt sladd på rätt ställe.

Grunden i elvett när man pysslar med en EUC är att respektera kraften i batterier och kondensatorer.

  • Man börjar alltid med laddade batterier om man kan, för att undvika obalanserade celler.
  • Man kopplar loss batteripacken och sätter en bit tejp över kontakterna så att det inte blir kortis av misstag.
  • Man laddar ur kondensatorerna genom att försöka sätta på enhjulingen efter att batterierna kopplats bort.
  • Sen är det safe att meka, håll bara koll på vad som hör vart. Det är jävelviktigt om du pysslar med laddportar eller lösa sladdar, några tusen watt med något hundratal ampere smälter en tremillimeters kopparkontakt på några tiondels sekunder.
  • Koppla ihop allt utom batterierna när du är klar med mekandet.
  • Koppla in batterierna sist, och fegfumla inte när du gör det. Håll fingrarna ur vägen för kontaktbleck så att du inte får en kyss och gärna tillräckligt lång från kontakten för att inte få en gnista på dig om det sprakar till.

Ok, tack. Nu vet jag vem jag ska fråga...

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Michael D said:

Det var utan norsk moms då, så inte 25% på listpriset?

Yes. Precis så listpriserna är inkl norsk moms vilket drogs av vid betalning. Och fick istället betala in moms o tull till budfirman TNT. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Mike Sacristan said:

Jag träffade en kompis förra veckan. Han åkte på sin elcykel och jag på min MSX.
Idag beställde han en 18XL från Intelligent Walking Store. 16500:-

Not bad.

Via Aliexpress va? PostNord tar numera ut 25% till tull och moms så det blir drygt 20k. E-Wheels i Norge tar 19900 SEK.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Mike Sacristan said:

Ali löser det så man inte betalar varken tull eller moms.

Det finns alltid en risk att man får betala tull och moms, men överlag bypassar Ali det genom att skicka till "lager" i Europa och sedan vidare därifrån. Så för den svenska tullen/postnord ser det ut som om det är en intern EU-försändelse... sneaky.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2019 at 4:51 PM, Martin.K said:

Yes. Precis så listpriserna är inkl norsk moms vilket drogs av vid betalning. Och fick istället betala in moms o tull till budfirman TNT. 

Vill bara dubbelkolla. Förutom momsen på 25% så tillkom tull? Har sökt på nätet och kommit fram till ca 1000 kr i tull. Så ett listpris på 20k hamnar till sist på ca 21K. Kan det stämma?

Link to comment
Share on other sites

On 3/29/2019 at 11:32 AM, Scatcat said:

Det finns alltid en risk att man får betala tull och moms, men överlag bypassar Ali det genom att skicka till "lager" i Europa och sedan vidare därifrån. Så för den svenska tullen/postnord ser det ut som om det är en intern EU-försändelse... sneaky.

Så dom som säger sig tulla i EU innan sista (i mitt fall Li ion klassad) transport via UPS är inte sant?

Skull inte förvåna mig ett dugg faktiskt om så var fallet, men slipper jag den smällen så kanske jag personligen skityer i hur det gick tilk men intressant ändå. :D

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Electroman said:

Så dom som säger sig tulla i EU innan sista (i mitt fall Li ion klassad) transport via UPS är inte sant?

Skull inte förvåna mig ett dugg faktiskt om så var fallet, men slipper jag den smällen så kanske jag personligen skityer i hur det gick tilk men intressant ändå. :D

Det är iaf så jag fått för mig att det sker. Jag har sett ett par prylar nu landa i Ungern och sedan plockas upp av någon postkoncern därifrån.

Jag kan ha fel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Michael D said:

Vill bara dubbelkolla. Förutom momsen på 25% så tillkom tull? Har sökt på nätet och kommit fram till ca 1000 kr i tull. Så ett listpris på 20k hamnar till sist på ca 21K. Kan det stämma?

När jag köpte var listpriset 19999

Jag betalde 14752 inkl frakt plus 4794 moms/tull.

Edited by Martin.K
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Scatcat said:

Det är iaf så jag fått för mig att det sker. Jag har sett ett par prylar nu landa i Ungern och sedan plockas upp av någon postkoncern därifrån.

Jag kan ha fel.

Ja min MSX gjorde det, Ungern el Bulgarien kan inte minnas men kan mycket väl ha varit i Ungern?

Säljaren sa att han tullade där åt oss köpare men var faktiskt inte så värst specifik, ja det + Engelska som inte är spot on direkt (inte för att min är det heller hahaha) osv, dte låter ju bra iaf men kan även vara så att det steget skippas och man bara säger att man gör det?

Jag är glad att jag slapp den smällen, blir ju en bra extra slant om man ska betala allt det själv och i dagens läge sker det väl nästintill automatisk, finns väl ingen väg runt det med Kina paket länge? :cry2::lol:

Ska fråga direkt vid köp av mitt nästa hjul pga nyfikenhet, se vad för svar jag får oavsett hur det går till?  Men får vänta en stund för inget hjul jag är så intresserad av just nu att jag pungar ut den summan ett topphjul kostar även i Kina, BMS, Sanyo GA, punkt svetsen samt div kablage, kontakter, plast, nickel strips m.m är faktiskt redan på väg och ska utnyttja allt fritt utrymme i min MSX för 20S9P så som ett par st andra här på forumet redan har gjort. Det får räcka för mig en stund framöver el tills nästa performance EUC lockar tillräckligt mycket 1 st extra batt pack i paralell lär ju i sig självt ge mig mer av det roliga för en liten stund längre, kanske inte nån ordentligt kraft skjuts men får behålla den där toppen för nyladdat batteri en liten stund längre iaf.

Visst märks det att batterierna laddas ur snabbare när man åker på lite, men absolut maximum attack tömmer batteriet så sjukt mycket snabbare, ja det samt skulle gärna ladda 90% om möjligt, 80% komemr aldrig bli aktuellt för mig förlorar för mycket. Men visst skulle man ut på nån långtur och åker som folk kan man ju ta sig en bit extra också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är det stor skillnad, om någon, på Kingsongs enhjulingar som säljs i Kina och de som säljs i t.ex i Europa? Kingsong säger själva att "... huge differences upon: design, prices, functions, features, after-sale service etc". Eller är det bara för att Kingsong vill ta mer betalt än vad man kan göra i Kina? Någon som har beställt Kingsong från t.ex Aliexpress och har någon erfarenhet?

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Michael D said:

Är det stor skillnad, om någon, på Kingsongs enhjulingar som säljs i Kina och de som säljs i t.ex i Europa? Kingsong säger själva att "... huge differences upon: design, prices, functions, features, after-sale service etc". Eller är det bara för att Kingsong vill ta mer betalt än vad man kan göra i Kina? Någon som har beställt Kingsong från t.ex Aliexpress och har någon erfarenhet?

Skulle bli oerhört förvånad om det är någon som helst skillnad alls. Det skulle troligen vara dyrare för KS att sätta upp en separat produktionslina för Europa, än att utgå från de krav som ställs här och sälja samma hjul överallt. Det som möjligen skulle kunna skilja är firmware och celler, men även där tror jag det är exakt samma sak som säljs.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min Kingsong App går inte att starta., får meddelandet "Kingsong har stoppats" så fort jag försöker öppna den. Fungerade i en dag så jag lyckades låsa upp min nya 18XL. Har avinstallerat, startat om men inget hjälper. Någon som har erfarenhet av detta?

Försökte låsa upp speed limit men min app har (hade) inte de menyval som beskrivs på nätet. Någon ny ägare till Kingsong som har något bra förslag? Använder Android.

 

 

Edited by Michael D
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Michael D said:

Min Kingsong App går inte att starta., får meddelandet "Kingsong har stoppats" så fort jag försöker öppna den. Fungerade i en dag så jag lyckades låsa upp min nya 18XL. Har avinstallerat, startat om men inget hjälper. Någon som har erfarenhet av detta?

Försökte låsa upp speed limit men min app har (hade) inte de menyval som beskrivs på nätet. Någon ny ägare till Kingsong som har något bra förslag? Använder Android.

 

 

Vet ärligt talat inte Michael, men Andrpid och buggar har ju hänt tidigare om man säger så, iofs kanske med iPhones också men kan ju prova att rensa cache samt se till att allt verkligen är borta, reboota telefonen och prova igen men om det inte fungerar?

Kan inte King Song men med Gotway kör jag en äldre variant av app, till vardags (när jag väl använder app dvs) kör jag med WheelLog då jag föredrar den, kan ju prova finns en del inställningar att göra där med, men som sagt jag kalibrerar och sånt med GW appen men startar WheelLog när jag väl använder app på hjulet ute.

Edited by Electroman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Michael D said:

Min Kingsong App går inte att starta., får meddelandet "Kingsong har stoppats" så fort jag försöker öppna den. Fungerade i en dag så jag lyckades låsa upp min nya 18XL. Har avinstallerat, startat om men inget hjälper. Någon som har erfarenhet av detta?

Försökte låsa upp speed limit men min app har (hade) inte de menyval som beskrivs på nätet. Någon ny ägare till Kingsong som har något bra förslag? Använder Android.

Som @Electroman skrev så är ett generellt tips vid appstrul på android att tvinga avslutning och rensa cache (och om inte det funkar även rensa all data). Inställningar -> Apps eller vad det nu är på din telefon, ser lite olika ut beroende på telefon och version.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nils said:

Som @Electroman skrev så är ett generellt tips vid appstrul på android att tvinga avslutning och rensa cache (och om inte det funkar även rensa all data). Inställningar -> Apps eller vad det nu är på din telefon, ser lite olika ut beroende på telefon och version.

Ja, min jäkla Oneplus kackar ihop hela sms appen och går inte öppna igen tills jag raderar hela conversations historian från mottager som bifogade bilderna som gjorde att den packade ihop till att börja med, alla försök har misslyckats incl ominstallation, måste radera historian och så starter den upp igen helt sjukt?? :lol: Hände igår när morsan bifogade bilder, före det har det alltid varit från iphone användare men orkar inte bry mig + köpa ny får vänta, investerade precis i ny BMS, 60+ Sanyo 18650GA, punkt svets, kablage, kontakter osv..

Så börjat ladda celler nu lär ju ta en stund, sen kommer allt gå sakta för har max nån timme/dag nån dag under helgen och ska dubbel kolla allt flera gånger om, bejövs mer Nickel strip, jaja hoppas iaf resultatet blir 800Wh extra för 2400Wh totalt precis så som Hansolo först gjorde här och följdes upp av szaroczek och kanske fler? Trångt nåpt så in i xxxxxxx blir det nog iaf men kanske kan unna  mig lite mer flås under längre perioder, åta till Afganistan lär ju va intresserad av ändå så super lång crusing är intre målet hehe, Wh och 9P dock. :ph34r:

Börjar sakta värma upp ute, om någon/några veckor till kanske vi kan börja prata eller?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Electroman said:

Ja, min jäkla Oneplus kackar ihop hela sms appen och går inte öppna igen tills jag raderar hela conversations historian från mottager som bifogade bilderna som gjorde att den packade ihop till att börja med, alla försök har misslyckats incl ominstallation, måste radera historian och så starter den upp igen helt sjukt?? :lol: Hände igår när morsan bifogade bilder, före det har det alltid varit från iphone användare men orkar inte bry mig + köpa ny får vänta, investerade precis i ny BMS, 60+ Sanyo 18650GA, punkt svets, kablage, kontakter osv..

Så börjat ladda celler nu lär ju ta en stund, sen kommer allt gå sakta för har max nån timme/dag nån dag under helgen och ska dubbel kolla allt flera gånger om, bejövs mer Nickel strip, jaja hoppas iaf resultatet blir 800Wh extra för 2400Wh totalt precis så som Hansolo först gjorde här och följdes upp av szaroczek och kanske fler? Trångt nåpt så in i xxxxxxx blir det nog iaf men kanske kan unna  mig lite mer flås under längre perioder, åta till Afganistan lär ju va intresserad av ändå så super lång crusing är intre målet hehe, Wh och 9P dock. :ph34r:

Börjar sakta värma upp ute, om någon/några veckor till kanske vi kan börja prata eller?

Spännande med batteriprojektet, du får rapportera vidare hur det går sedan. Hoppas att detta inte innebär att msupern hamnar oandvändbar på bänken någon längre tid dock :)

Ja, det tycker jag, nu börjar det ta sig! Jag har gjort några premiärturer redan till jobbet, men sista gången var det nollgradigt, började snöade och blåste som jag vet inte vad när jag åkte hem.. :angry:

Jag har precis investerat i den här inför att den riktiga värmen kommer för övrigt, så jag är pepp:

https://www.absolute-snow.co.uk/V/Demon_Flex_Force_Pro_Body_Armour_Top_L_BlackGreen-(135112)

Funderar på en full-face hjälm också, börjar få någon typ av skyddsutrustningsgalleri hemma snart..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Nils said:

Spännande med batteriprojektet, du får rapportera vidare hur det går sedan. Hoppas att detta inte innebär att msupern hamnar oandvändbar på bänken någon längre tid dock :)

Ja, det tycker jag, nu börjar det ta sig! Jag har gjort några premiärturer redan till jobbet, men sista gången var det nollgradigt, började snöade och blåste som jag vet inte vad när jag åkte hem.. :angry:

Jag har precis investerat i den här inför att den riktiga värmen kommer för övrigt, så jag är pepp:

https://www.absolute-snow.co.uk/V/Demon_Flex_Force_Pro_Body_Armour_Top_L_BlackGreen-(135112)

Funderar på en full-face hjälm också, börjar få någon typ av skyddsutrustningsgalleri hemma snart..

Ja absolut, ser bra ut nån vecka och plötsligt svänger det, nån vecka till så kanske det ser stabil ut + varms nog för komfort under några timmar hehe?

 

Ahh, nice. Tillfällighet el inte har pratat med Ian i UK och var nära att köpa exakt samma för bara någre veckor sedan, men bestämde mig för att jag inte vill skicka tillbaka och krångla så ville se om den finns här omkring först för att prova en och se hur storlekarna känns? Ja det + går upp och ner i vikt som en jojo (ja jäkligt lat och gillar mina sötsaker hahaha :lol: ) men kanske fortfarande köper en får se, ja det samt vill gärna ha en helt i svart utan färger, grafiska mönster så testade en från Course  så länge för rätt billig och värt att testa då köptes här i Sverige. Har inte skydd på bröstet men som jag ville ha den med mesh i slitstarkt 600D för varma sommardagar  då motokross överdelen blir oliderlig.

Ja jag med, ska tillverka allt inkl kablage osv (ska kanske gå ner till 12-14AWG, batteerier till PCB samt säkra upp det?) och sedan ta en dag bara att montera, i värsta fall får man åka ACM då haha? 9P lockar iaf, kraftuttag, grrr.

Ja jag har åkt mestadels med full face i vinter, men går nog tillbaka till gamla öppna skrutten i sommarvärmen igen, el ny och samlar på galleri som du säger. :blink1:

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Electroman said:

Ahh, nice. Tillfällighet el inte har pratat med Ian i UK och var nära att köpa exakt samma för bara någre veckor sedan, men bestämde mig för att jag inte vill skicka tillbaka och krångla så ville se om den finns här omkring först för att prova en och se hur storlekarna känns? Ja det + går upp och ner i vikt som en jojo (ja jäkligt lat och gillar mina sötsaker hahaha :lol: ) men kanske fortfarande köper en får se, ja det samt vill gärna ha en helt i svart utan färger, grafiska mönster så testade en från Course  så länge för rätt billig och värt att testa då köptes här i Sverige. Har inte skydd på bröstet men som jag ville ha den med mesh i slitstarkt 600D för varma sommardagar  då motokross överdelen blir oliderlig.

Jag köpte en large, och den verkar sitta rätt så OK (var precis på gränsen enligt deras tabeller). Om det inte har blivit väldigt varmt när vi kör nästa träff så kör jag nog med Icon-jackan då, så då kan jag ta med demontröjan så kan du få testa om du vill och känna på storleken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/2/2019 at 8:14 PM, Michael D said:

Är det stor skillnad, om någon, på Kingsongs enhjulingar som säljs i Kina och de som säljs i t.ex i Europa? Kingsong säger själva att "... huge differences upon: design, prices, functions, features, after-sale service etc". Eller är det bara för att Kingsong vill ta mer betalt än vad man kan göra i Kina? Någon som har beställt Kingsong från t.ex Aliexpress och har någon erfarenhet?

Du köpte inte från Aliexpress förmodar jag?

 

Sitter och försöker bli klok på vilken (18XL vs den mycket snyggare Z10) och var (europeisk shop där de knappt finns i lager vs Ali där man kanske inte får det förrän till midsommar). :innocent1:

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Icewheel said:

Jag hänger gärna på också en dag snart. När de närmar sig åtminstone 10 grader eller så vore skönt

Kanon :) Har du sneglat något mer på något nytt hjul än, eller blir det längre fram i framtiden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...