Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

Har kollat på lite större hjul som komplement till 14" jag har och fallit lite för ninebot z10, känns som det är ett bra offroad hjul, någon som har erfarenhet av de hjulet och kanske av att köpa från gearbest?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AdrianT said:

Har kollat på lite större hjul som komplement till 14" jag har och fallit lite för ninebot z10, känns som det är ett bra offroad hjul, någon som har erfarenhet av de hjulet och kanske av att köpa från gearbest?

Ingen av oss som har en sån vad jag vet. Har dock lagt ner en hel del tid på att undersöka samtliga hjul som finns.
Z10 presterar bra väldigt bra offroad om det är t.ex grus eller stora stigar. Är det smalare stigar går det bra i normal hastighet. Vid höga hastigheter  är det svårt att få Z10 att svänga och då får man luta sig åt sidan en hel del vilket inte alltid är optimalt. 

Z10 ligger definitivt på min lista över hjul som jag skulle kunna tänka mig äga.
Gearbest och Ali har haft Z10 för strax över 13k som lägst. Det kommer lite erbjudanden då och då.
RockWheel Store på Ali har även haft Z10 för några tusenlappar mer men med snabbare leverans från Tyskland.

Ett stort problem många har råkat ut för med Z10 är att batteriet laddas ur med ca 1-2% per dag.
Kombinationen av Z10 som är på lager samt tar 2 månader att transporteras till oss har gjort att dom flesta Z10 har kommit fram med helt urladdade batterier vilket folk har varit tvungna att återuppliva med diverse metoder.

Det finns även en firmware mod till Z10 som gör att den kommer upp i 56km/h. Galet!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kollega i Göteborg som har köpt en Z10. Jag var lite sugen men hur 9B agerar och att de inte vill hjälpa folk med den failure rate de har just nu, så kommer jag inte fundera att gi dom nogen av mina penga. Hjulets dynamik är rolig och den känns inta som andra hjul jag har testat.

  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Läste nyss i en annan tråd att dom försöker få z10 godkänd i eu till maj. Går den köpa i en vanlig butik i Sverige med garanti vore det ju toppen bara priset inte blir helt åt skogen

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AdrianT said:

Läste nyss i en annan tråd att dom försöker få z10 godkänd i eu till maj. Går den köpa i en vanlig butik i Sverige med garanti vore det ju toppen bara priset inte blir helt åt skogen

Allt som går över 20 km/h är ändå olagligt, så känns väl som skit samma om den är "godkänd i EU" eller inte?

Hur som helst är en Z10 nog ett bra val.

Det finns flera butiker i Tyskland och Belgien (dvs inom hyfsat räckhåll) som har bra garantier. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Meanwhile...
Elektriska longboards som åker i över 40 km/h.
Elektriska sparkcyklar som åker i 25-30 km/h.
Däremot har alla enhjulingar i Sverige hittills varit av den klena varianten t.ex Ninebot One E+ eller S2.

Vad betyder egentligen att den är godkänd i EU?

Aliexpress och Gearbest har varit väldigt nära 13k vid flera tillfällen. Långa leveranstider men ändå. Räkna med 20k. Då får man se om det är värt 7k med garanti. 

Link to comment
Share on other sites

photo_2019-02-22_11-52-27.jpg.1e0f32ada2

Som jag förstår det betyder det att den har rätt papper för att få säljas europa typ

bilden är lånad från ninebot underforumet

 

 

 

Edited by AdrianT
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MadInMad said:

Allt som går över 20 km/h är ändå olagligt, så känns väl som skit samma om den är "godkänd i EU" eller inte?

Hur som helst är en Z10 nog ett bra val.

Det finns flera butiker i Tyskland och Belgien (dvs inom hyfsat räckhåll) som har bra garantier. 


Nja, olagligt att köra på allmän väg, dock inte på privat mark som jag förstår det, däremot är de flesta EUC inte tillåtna att säljas, antagligen pga. de inte ha rätt certifieringar kanske?

Sen som Mike Sacristian nämner så säljs det ju en drös med elektriska fordon som tekniskt sätt bryter mot lagen, inte minst elskotrar från xiaomi och segway (25km/h), inte inkluderat de man kan låna på gatan. Samtidigt har väl kling och klang annat att göra kan man tycka...

 

Edited by AdrianT
Link to comment
Share on other sites

Jo... förstår inte meningen bara med certifieringen.
Det skulle vara nästa nivå av nonsens om man blir stannad på sin Z10 för att man åker i 30km/h förbi en snut på delad gångbana/cykelbana.
Och så producerar man sin certificate of conformity lol. Tadaaaaa! :clap3:

Har sett den på onewheel.be en gång i tiden och den dök upp hos 1radwerkstatt för ett tag sen. Dom har bra rykte och säljs något i Europa så gäller 2 år garanti.

https://www.1radwerkstatt.de/epages/80603321.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/80603321/Products/9b_Z10

Det fanns även en kille på blocket som säljer för typ 17k från "central europeiskt lager" vilket jag tolkar som dropshipping från Gearbest. :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/13/2019 at 10:56 PM, Mike Sacristan said:

Jo... förstår inte meningen bara med certifieringen.
Det skulle vara nästa nivå av nonsens om man blir stannad på sin Z10 för att man åker i 30km/h förbi en snut på delad gångbana/cykelbana.
Och så producerar man sin certificate of conformity lol. Tadaaaaa! :clap3:

Har sett den på onewheel.be en gång i tiden och den dök upp hos 1radwerkstatt för ett tag sen. Dom har bra rykte och säljs något i Europa så gäller 2 år garanti.

https://www.1radwerkstatt.de/epages/80603321.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/80603321/Products/9b_Z10

Det fanns även en kille på blocket som säljer för typ 17k från "central europeiskt lager" vilket jag tolkar som dropshipping från Gearbest. :P

Ja lagen är ju iaf lite omskriven jämfört med tidigare, minns en dä jäkla paragrafen om vissa undantag för självbalanserande fordon el hur det nu skrevs minns inte, men minns att det inte kändes lika tydligt iaf inte för mig och kanske tom öppnar upp för tolkningsfrågor?

Typ hoppades på bra prejudikat, men numer finns det väl några fall kjring el cyklar/mopeder va, kanske tym med nån utan bra utgång från vårt perspektiv sett, men jag spekulerar baserat på diffusa minnen av nåt jag hört i förbifarten någonstans så..?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/cykel/

Är ju verkligen inte högt satta alls, 250w/20km/h är ju avklarat innan man knappt hunning starta hjulet och klivit upp, här sittar jag och brottas med tanken om varför Gotway inte har fortsatt att spränga gränserna Mars 2019, biffa upp kontroll, motor och batteri redan, snälla? Sitter och brottas med tanken att kanske inköpa Z10 och låsa upp, eller som det ser ut för mig mer troligt inhandla BMS, 60st Sanyo NCR18650GA till samt lite kontakter, kablage, krymp-plast och helt enkelt uppgreadera min MSX till 2400Wh? 

Jag tänker som så här, jag vet att jag är en vettvilding och fartdåre klass A++ av naturen, jag vet att MSX känns lite för slö, svampig och mjuk men än mer än så jag vill ladda smack fullt inkl några timmar "trickle" var gång nu och laddar ibland redan vid 60, 70 el ja ibland tom vid 80% igen för att få den där toppen där hjulet kan användas betydligt mer aggressivt, så varför inte öka på till 20S9P istället? Ett par st har ju redan lagt grunden och räknat fram att om man sprider upp sista 20S BMS (behöver köpas in såklart) över 18 + 18 + 24 celler till så passar den fint i existerande skal utan ingrepp, kan man acceptera ytterligare en rad celler på bredden och modifierar sido panelerna kan man ju få till nåt hysteriskt med batterier, kanske tom passera 20S12P men lite väl extreme ingrepp speciellt men så få timmar fritid över som jag har. :lol:

Men med 20S9P och uppgraderat kablage torde det väl rent teoeretiskt kunna finnas lite mer "grunt" tillgängligt över en lite längre period och därmet kunna skona batterierna lite mer, el om man känner för det ta betydligt längre utflyker och högre snittfart, szarozek jag varit i kontakt med har inte upplevt några problem med sin mod än enligt utsago, betryggande. Har ju min ACM med 64st NCR18650GA men fördrar nog att bita i det sura äpplet och inhandla dom, NKON here we come lol. Punkt svets är ett måste dock, kWeld har den här som ger jäkligt jämna fina resultat var gång om man kan motivera kostnaden på något sätt blir det säker billigare än att låta nån annan tillverka batt packen för det är inte helt billigt trots allt.

Har hittils inte haft några problem med polisen, ok förutom den där gången som ledde till något som vi inte ens ska diskutera på detta forum, 2 yngre (såg typ nästan nyutexaminerade ut) såg mig innan jag såg dom och blåste förbi dom i över 55 i en korsning någon stans i detta avlånga land vilket gav starka känsloladdande reaktioner och hängande hakor nån sekund innan reaktionen kom, instinktivt tror jag men men..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Michael D said:

Någon som har erfarenhet av https://e-wheels.no/ ?

Nope. Men priserna verkar helt okay! Sen är frågan om dom är legit eller kör dropshipping.
Läste lite om deras regler för VAT och då drar man av Norsk VAT och lägger på Svensk VAT. Sen är det väl tull på det också misstänker jag.

Beställde mMSX från Aliexpress / Intelligent Walking Store. No problem. 100% perfekt produkt. 14800:- och hade en kupong for 500:-
Det finns ett par butiker på Ali som säljer KS18XL också och den ligger som lägst på 15600:- vilket är helt galet.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Electroman said:

Ja lagen är ju iaf lite omskriven jämfört med tidigare, minns en dä jäkla paragrafen om vissa undantag för självbalanserande fordon el hur det nu skrevs minns inte, men minns att det inte kändes lika tydligt iaf inte för mig och kanske tom öppnar upp för tolkningsfrågor?

Typ hoppades på bra prejudikat, men numer finns det väl några fall kjring el cyklar/mopeder va, kanske tym med nån utan bra utgång från vårt perspektiv sett, men jag spekulerar baserat på diffusa minnen av nåt jag hört i förbifarten någonstans så..?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/cykel/

Är ju verkligen inte högt satta alls, 250w/20km/h är ju avklarat innan man knappt hunning starta hjulet och klivit upp, här sittar jag och brottas med tanken om varför Gotway inte har fortsatt att spränga gränserna Mars 2019, biffa upp kontroll, motor och batteri redan, snälla? Sitter och brottas med tanken att kanske inköpa Z10 och låsa upp, eller som det ser ut för mig mer troligt inhandla BMS, 60st Sanyo NCR18650GA till samt lite kontakter, kablage, krymp-plast och helt enkelt uppgreadera min MSX till 2400Wh? 

Jag tänker som så här, jag vet att jag är en vettvilding och fartdåre klass A++ av naturen, jag vet att MSX känns lite för slö, svampig och mjuk men än mer än så jag vill ladda smack fullt inkl några timmar "trickle" var gång nu och laddar ibland redan vid 60, 70 el ja ibland tom vid 80% igen för att få den där toppen där hjulet kan användas betydligt mer aggressivt, så varför inte öka på till 20S9P istället? Ett par st har ju redan lagt grunden och räknat fram att om man sprider upp sista 20S BMS (behöver köpas in såklart) över 18 + 18 + 24 celler till så passar den fint i existerande skal utan ingrepp, kan man acceptera ytterligare en rad celler på bredden och modifierar sido panelerna kan man ju få till nåt hysteriskt med batterier, kanske tom passera 20S12P men lite väl extreme ingrepp speciellt men så få timmar fritid över som jag har. :lol:

Men med 20S9P och uppgraderat kablage torde det väl rent teoeretiskt kunna finnas lite mer "grunt" tillgängligt över en lite längre period och därmet kunna skona batterierna lite mer, el om man känner för det ta betydligt längre utflyker och högre snittfart, szarozek jag varit i kontakt med har inte upplevt några problem med sin mod än enligt utsago, betryggande. Har ju min ACM med 64st NCR18650GA men fördrar nog att bita i det sura äpplet och inhandla dom, NKON here we come lol. Punkt svets är ett måste dock, kWeld har den här som ger jäkligt jämna fina resultat var gång om man kan motivera kostnaden på något sätt blir det säker billigare än att låta nån annan tillverka batt packen för det är inte helt billigt trots allt.

Har hittils inte haft några problem med polisen, ok förutom den där gången som ledde till något som vi inte ens ska diskutera på detta forum, 2 yngre (såg typ nästan nyutexaminerade ut) såg mig innan jag såg dom och blåste förbi dom i över 55 i en korsning någon stans i detta avlånga land vilket gav starka känsloladdande reaktioner och hängande hakor nån sekund innan reaktionen kom, instinktivt tror jag men men..

Watt restriktionen gäller som tur är inte självbalanserade fordon. Då hade polisens egna segway blivit eliminerade direkt. Samt nästa alla hjul och även OneWheel.
Hastigheten däremot... usch.

Har du kollat på 100v modellen? Högre toppfart! Eller Monster 100v? Och det finns en kille som moddar med extra batteri som har spammat forumet lite och även FB-grupperna. KS18XL kan man cruisa 50km/h hur länge som helst annars. Ninebot Z10 går ner till ca 13500:- om några dgr på Ali. 

Gotta catch em all!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Mike Sacristan said:

Watt restriktionen gäller som tur är inte självbalanserade fordon. Då hade polisens egna segway blivit eliminerade direkt. Samt nästa alla hjul och även OneWheel.
Hastigheten däremot... usch.

Har du kollat på 100v modellen? Högre toppfart! Eller Monster 100v? Och det finns en kille som moddar med extra batteri som har spammat forumet lite och även FB-grupperna. KS18XL kan man cruisa 50km/h hur länge som helst annars. Ninebot Z10 går ner till ca 13500:- om några dgr på Ali. 

Gotta catch em all!

XL är nice den men, men nej saknar redan fart så känns sådär att gå ner ytteilagre när jag vill uppåt. :lol:

100v är fränt men ger upp en del Wh för sån liten ökning och mindre paralell bateri kraft, dvs öka V men ger upp A på köpet, skulle haft en 100v med 24S8P det hade gett potential hehe. Monster är stor, tung och dyr, för att inte nämna hur hur hårt acelerationen ska drabbas, redan 16" till 19" drabbas den rätt hårt så 22" blir för trög startad känns det som, 18-19" är perfekta balansen tycker jag men upplåst Z10 kanske? Får se men slutar säkert med mer batteri i MSX skulle jag tro, träilgt att ingen tillverkare kan pusha gränserna på riktigt men kanske kommer?

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Electroman said:

XL är nice den men, men nej saknar redan fart så känns sådär att gå ner ytteilagre när jag vill uppåt. :lol:

100v är fränt men ger upp en del Wh för sån liten ökning och mindre paralell bateri kraft, dvs öka V men ger upp A på köpet, skulle haft en 100v med 24S8P det hade gett potential hehe. Monster är stor, tung och dyr, för att inte nämna hur hur hårt acelerationen ska drabbas, redan 16" till 19" drabbas den rätt hårt så 22" blir för trög startad känns det som, 18-19" är perfekta balansen tycker jag men upplåst Z10 kanske? Får se men slutar säkert med mer batteri i MSX skulle jag tro, träilgt att ingen tillverkare kan pusha gränserna på riktigt men kanske kommer?

Ah då förstär jag.

Har du sett? 100v 2000wh MSX

https://jednokolowiec.pl/black-friday/

Link to comment
Share on other sites

Ni som funderar på z10:

Du kan beställa den via MediaMarkt när den kommer till Europa. Du får då tillgång till garanti och service.

Vet inte hur sant det är men kanske något att tänka på. https://youtu.be/k_VdD4sW1-w?t=981 vid ca 16.20

Den har fått ganska mycket kritik för att vara "överstabil" och därmed svår att svänga med i högre hastigheter.

 

Angående bestämmelserna är det glasklart att unicycles som klarar med än 30 km/h bara får köras på inhägnat område.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/en-cykel-ar-en-cykel-ar-en-hoverboard/

 

(Postade nästan samma igen för jag förstår inte riktigt det här med "Hidden". Har ett gammalt inlägg från över ett dygn som forfarande är dolt?)

Edited by Michael D
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Michael D said:

Ni som funderar på z10:

Du kan beställa den via MediaMarkt när den kommer till Europa. Du får då tillgång till garanti och service.

Prislappen blir då intressant! Ninebot One E+ kostade 10000:- hos dom ett bra tag. Sen hade dom REA och jag hittade en för 6000:-. Worth it.
Kan ändå vara skönt att köpa från Sverige just för garanti och service! Och för att slippa drama med batteriet.

4 hours ago, Michael D said:

Vet inte hur sant det är men kanske något att tänka på. https://youtu.be/k_VdD4sW1-w?t=981 vid ca 16.20

Den har fått ganska mycket kritik för att vara "överstabil" och därmed svår att svänga med i högre hastigheter.

Det är därför vi vill ha den! :clap3: Blev till och med lite ledsen när jag läste att senaste firmware tar bort lite av den känslan. Hur det nu är möjligt.
Jag kör inte speciellt hög PSI på min MSX och den är också trög att svänga runt 30km/h.

4 hours ago, Michael D said:

Angående bestämmelserna är det glasklart att unicycles som klarar med än 30 km/h bara får köras på inhägnat område.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/en-cykel-ar-en-cykel-ar-en-hoverboard/

*20km/h. Inte 30. Jepp det är vi alla medvetna om. Åker jag bland folk ser jag till att bete mig. Åker jag ensam på en cykelväg kan det hända att jag åker lite fortare än 20km/h.

4 hours ago, Michael D said:

(Postade nästan samma igen för jag förstår inte riktigt det här med "Hidden". Har ett gammalt inlägg från över ett dygn som forfarande är dolt?)

Då råkade du klicka på "options" och "hide" på ditt inlägg. No big deal you fixed it. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Mike Sacristan said:

Prislappen blir då intressant! Ninebot One E+ kostade 10000:- hos dom ett bra tag. Sen hade dom REA och jag hittade en för 6000:-. Worth it.
Kan ändå vara skönt att köpa från Sverige just för garanti och service! Och för att slippa drama med batteriet.

Det är därför vi vill ha den! :clap3: Blev till och med lite ledsen när jag läste att senaste firmware tar bort lite av den känslan. Hur det nu är möjligt.
Jag kör inte speciellt hög PSI på min MSX och den är också trög att svänga runt 30km/h.

*20km/h. Inte 30. Jepp det är vi alla medvetna om. Åker jag bland folk ser jag till att bete mig. Åker jag ensam på en cykelväg kan det hända att jag åker lite fortare än 20km/h.

Då råkade du klicka på "options" och "hide" på ditt inlägg. No big deal you fixed it. :)

 

 

MSX är rätt svår att svänga i höga hastigheter även med högre PSI.

Som jag upplever det, när man pumpar upp den: 
Så får man lite mer instabilitet, men även bättre svängförmåga i låg fart.
I hög fart är den fortfarande nästan lika svår att svänga, men känns stabilare i kurvor med rätt teknik.
Tendensen att wobbla i hög fart ökar.
Den blir rätt mycket mer obekväm på ojämnt underlag, men jag upplever att den "studsar" mindre.
Den accar och bromsar snabbare, men tenderar att wobbla mer när man bromsar om man gör det minsta fel (böjda knän och nästan sittande ställning så löser det sig).

Den blir både spårsäkrare och inte. Det är svårt att beskriva vad jag menar, men den beter sig väldigt olika vid olika typer av ojämnheter. Med lågt tryck upplever jag att många ojämnheter flyter förbi utan att man tänker på dem, men om man "fastnar" i en spricka, så är det svårare att häva rycket åt sidan. Med högre tryck, så får man mer sidorörelse på grund av ojämnheter, men det är förhållandevis lätt att häva ryck i sidled.

Totalt sett, så har jag landat i att jag föredrar ett tryck på runt 2.2-2.3 bar, vilket är lägre än däckets märkning, men högre än många andra kör med. Jag väger dock 89 kilo utan utrustning, så med skydd, hjälm och rygga är jag snabbt uppe runt 92-94 kilo. Det betyder att jag behöver mer tryck i däcket än någon som väger tjugo kilo mindre. Skulle jag, som vissa här, gå under 2 bar, så skulle däcket deformeras när jag svänger i högre fart, vilket skulle förstärka förflyttningen av tyngdpunkten och göra lutningen svårare att kontrollera.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Michael D said:

Angående bestämmelserna är det glasklart att unicycles som klarar med än 30 km/h bara får köras på inhägnat område.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Artiklar-for-fri-anvandning/en-cykel-ar-en-cykel-ar-en-hoverboard/

Det är rätt typiskt att det ser ut som det gör med bestämmelserna. Beslutsunderlaget för de bestämmelser som gäller sedan 2016 är vid det här laget 7-8 år gammalt. Det är med andra ord ett beslut som fattats mitt inuti en teknisk revolution, utan att reflektera över hur tekniken kan förändras och därmed hur relevant beslutet kommer vara inom ett år, eller två, eller tre. Det är också väldigt typiskt fullt av missuppfattningar, som tydligt visar att man inte förstår sammanhanget fullt ut.

Titta till exempel på meningen: "Dessa självbalanserande fordon är i lagens mening att betrakta som cykel utan tramp eller vevanordning och ska vara utrustat med broms."

Det är så dumt att klockorna stannar. Ett balansfordon med stående förare som har en faktisk broms är en flygbiljett för föraren så fort bromsen används - om inte "bromsen" aktiveras via balansen på samma sätt som accelerationen. Med andra ord precis det som händer när vi bromsar våra enhjulingar idag, fast via motorkraft. Vill man ha bättre bromseffekt, så behöver man mer motorstyrka och framför allt mer vridmoment över hela spannet. 2016 så var det inte så många enhjulingar som levde upp till idealet att kunna bromsa riktigt snabbt från hög hastighet. Idag är bromsförmågan en träningsfråga - många EUC kan bromsa långt mycket hårdare än någon av oss skulle våga, förutsatt rätt teknik.

2016 var utbudet sånt som Ninebot E+, Solowheel, Firewheel, Fastwheel och Airwheel. Typiska motorstyrkor var 250-500W, typisk batterikapacitet var <500Wh. Enhjulingen som pendlingsverktyg var överlag ett skämt och i stort sett var det fråga om en leksak.
Det var i den vevan som de första prestandamaskinerna började dyka upp. EUCer som MSuper2 och KS18A hade precis dykt upp på marknaden, men antalet sådana maskiner i Sverige var mycket nära noll. Så att "Airwheel" användes utbytbart med EUC, eller elektrisk enhjuling, var kanske inte så konstigt.

Spolar fram några år och tittar, så ser man: Elektriska skateboards, fatbikes och scootrar i dussintals varianter: sittande, stående - balansfordon och traditionella. Många gör 50+ km/tim. Pandoras ask är öppen och det krävs mer än milt våld från politiker. transportstyrelse och polis för att stänga den igen.

Samtidigt behöver vi göra något åt miljöförstöringen: både kvaliteten på stadsluft och klimatproblemen. Så tanken att med politiska beslut, regler och polisinsatser försöka döda en i stort sett positiv utveckling, kanske inte är så självklar som man kan tro. Å andra sidan skall man aldrig underskatta det offentligas dumhet, så det kanske inte är läge att gå till en bettingfirma med den uppskattningen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Scatcat said:

MSX är rätt svår att svänga i höga hastigheter även med högre PSI.

Som jag upplever det, när man pumpar upp den: 
Så får man lite mer instabilitet, men även bättre svängförmåga i låg fart.
I hög fart är den fortfarande nästan lika svår att svänga, men känns stabilare i kurvor med rätt teknik.
Tendensen att wobbla i hög fart ökar.
Den blir rätt mycket mer obekväm på ojämnt underlag, men jag upplever att den "studsar" mindre.
Den accar och bromsar snabbare, men tenderar att wobbla mer när man bromsar om man gör det minsta fel (böjda knän och nästan sittande ställning så löser det sig).

Den blir både spårsäkrare och inte. Det är svårt att beskriva vad jag menar, men den beter sig väldigt olika vid olika typer av ojämnheter. Med lågt tryck upplever jag att många ojämnheter flyter förbi utan att man tänker på dem, men om man "fastnar" i en spricka, så är det svårare att häva rycket åt sidan. Med högre tryck, så får man mer sidorörelse på grund av ojämnheter, men det är förhållandevis lätt att häva ryck i sidled.

Totalt sett, så har jag landat i att jag föredrar ett tryck på runt 2.2-2.3 bar, vilket är lägre än däckets märkning, men högre än många andra kör med. Jag väger dock 89 kilo utan utrustning, så med skydd, hjälm och rygga är jag snabbt uppe runt 92-94 kilo. Det betyder att jag behöver mer tryck i däcket än någon som väger tjugo kilo mindre. Skulle jag, som vissa här, gå under 2 bar, så skulle däcket deformeras när jag svänger i högre fart, vilket skulle förstärka förflyttningen av tyngdpunkten och göra lutningen svårare att kontrollera.

Toppen! Tack så mycket för all info kring detta.
Yes jag upplever också vid lägre PSI att man kan fastna på "spår" eller långa sprickor här och där. Det är lite läskigt så det gäller att hålla ögonen öppna och vara medveten om det. Då är det inga problem.

Du och jag kör ungefär "samma" PSI/BAR sett till våra respektive vikter.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Michael D said:

Service och underhåll oroar mig mest inför mitt köp av en EUC. Någon som känner till någon elektrisk verkstad som tar emot EUC i Sverige, gärna södra?

Har någon erfarenhet av 1radwerkstatt och då speciellt service och reparationer efter köp? Verkar seriöst.

 

1radwerkstatt har mycket gott rykte. De är inte billigast, men de är kunniga.

Det mesta i service är saker du kan göra själv, så länge du använder grundläggande elvett. I grund och botten är våra enhjulingar förhållandevis simpla maskiner. Det är batteri, en controller, en motor, däck, chassi, ljus och inte så mycket mer. Felhantering är rätt binär, antingen är det ett förhållandevis simpelt fel, som en punka, en lös pedalarm eller något dylikt - och det fixar du lätt själv. Eller så är det fel i kretsarna och då handlar det om att byta den felaktiga delen - om du inte tillhör de procent av promille som har som hobby att löda i högspänningskretsar i flerlagerskort... Att byta ett kort är precis lika simpelt som att laga en punka, så länge man är noga med att undvika statisk elektricitet och kontrollfreak när det gäller att hålla koll på att man sätter rätt sladd på rätt ställe.

Grunden i elvett när man pysslar med en EUC är att respektera kraften i batterier och kondensatorer.

  • Man börjar alltid med laddade batterier om man kan, för att undvika obalanserade celler.
  • Man kopplar loss batteripacken och sätter en bit tejp över kontakterna så att det inte blir kortis av misstag.
  • Man laddar ur kondensatorerna genom att försöka sätta på enhjulingen efter att batterierna kopplats bort.
  • Sen är det safe att meka, håll bara koll på vad som hör vart. Det är jävelviktigt om du pysslar med laddportar eller lösa sladdar, några tusen watt med något hundratal ampere smälter en tremillimeters kopparkontakt på några tiondels sekunder.
  • Koppla ihop allt utom batterierna när du är klar med mekandet.
  • Koppla in batterierna sist, och fegfumla inte när du gör det. Håll fingrarna ur vägen för kontaktbleck så att du inte får en kyss och gärna tillräckligt lång från kontakten för att inte få en gnista på dig om det sprakar till.
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Martin.K said:

Köpte en ks18l från dem i november. Det enda jag kan klaga på är att jag trodde jag skulle få en svart eftersom de hade svart på bilden men fick vit.

Tullbo moms 25% tillkom.

Det var utan norsk moms då, så inte 25% på listpriset?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...