Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

Nu har jag åkt 500km på min MSX.
Igår åkte jag en sväng på kvällen och kom upp i 43km/h. Min tidigare toppfart var 38,9km/h.
Något jag har märkt är att pedalerna börjar luta lite bakåt efter 30km/h. Det är väldigt lite men det ökar i takt med att man kommer upp i mer fart.
Jag kan fortfarande cruisa i 40km/h men jag undrar hur man ska komma upp i 50+ samt vad det är för typ av fysisk ansträngning som krävs.
Jag har stäng av tiltback via Gotway appen men Darknessbot visar alltid tiltback på 30km/h.
Måste man köra någon annan version av någon annan app? Eller är det bara så det är.. att det är lite tiltback oavsett?

Link to comment
Share on other sites

Ui

23 hours ago, Scatcat said:

Jag upplever inte tyngdpunkten som ett stort problem, än i alla fall. Däremot är den rätt tung jämfört med vad jag är van vid och jag har inte riktigt vant mig vid gensvaret när man svänger. Med det menar jag att den känns så stabil, men trycker man till så svänger den mer än jag förväntar mig. Framför allt vid lägre hastighet. Misstänker att det är lite samma fenomen som folk pratar om med Z10, men inte lika drastiskt.

Jag funderar också på att knacka på @EUC GUYs axel och fixa ett par av hans pads. Jag skulle vilja ha pads som överlag är något tunnare än V2-varianten, men som man fortfarande kan trycka till för att accelerera extra hårt. V2-padsen känns lite hjulbenta för mig, kanske är jag kobent egentligen, utan att veta om det... :D 

Om du lurer på noe er det bare å spørre 😇

Link to comment
Share on other sites

Bara för att förtydliga så har jag läst att när folk åker på msx så kramar man gärna den med benen för att få bra kontroll. Man använder då överkroppen mera. På acm och IPS som jag åkte på kunde jag ofta stå fritt med benen och kunde leka mer genom att trycka på med fötterna. Vet inte hur jag ska beskriva det. Typ som att åka skateboard. Lyssnar nog mest på Marty Backe. Han har gjort många bra jämförelser genom åren. Jag vet att msx ska va grym i kontrollen bara man ger den lite tid. 

Link to comment
Share on other sites

Så som pedalerna är vinklade på MSX blir det mer eller mindre automatiskt att man har kontakt med sidorna mot vaderna. Jag försöker att flytta ut eller vinkla ut fötterna eller åtminstone en fot för att slippa ha för hård kontakt mot sidokuddarna då jag inte alltid vill ha hård kontakt eller krama. Kramar jag med benen och åker på ojämn underlag försämras min förmåga att absorbera ojämnheter med benen. Det är bara en fråga om att vänja sig vid MSX. Att tyngdpunkten är en fördel är egentligen bonus då det betyder att du kan manipulera hela hjulet genom att få den i obalans på ett kontrollerat sätt och därmed kunna snabbt svänga. Accelerationen är också en fråga om tillit där du helt enkelt låter din kropp falla framåt mer än vad är van vid på småhjul. Jag åkte lite på min Ninebot One E+ igår under lunchen och skulle leka lite slalom. Översvängde lite och var skitnära att ramla av.

Bromsning har jag märkt kan man göra på 2 sätt.
1. Luta dig bakåt och "sätta dig i en stol"
2. Låta hjulet rulla framför dig mellan benen (utan kontakt). Fungera bäst då din kropp är fortfarande i linje.

Robert Navarro åker en hel del på sin MSX och jag gillar hans stil.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Mike Sacristan said:

Nu har jag åkt 500km på min MSX.
Igår åkte jag en sväng på kvällen och kom upp i 43km/h. Min tidigare toppfart var 38,9km/h.
Något jag har märkt är att pedalerna börjar luta lite bakåt efter 30km/h. Det är väldigt lite men det ökar i takt med att man kommer upp i mer fart.
Jag kan fortfarande cruisa i 40km/h men jag undrar hur man ska komma upp i 50+ samt vad det är för typ av fysisk ansträngning som krävs.
Jag har stäng av tiltback via Gotway appen men Darknessbot visar alltid tiltback på 30km/h.
Måste man köra någon annan version av någon annan app? Eller är det bara så det är.. att det är lite tiltback oavsett?

Så som jag uppfattat det så är det tiltbacken i den app man senast skickat det "kommandot" igenom som styr. Så om du stängt av tiltback i Gotway-appen och sen använder Darknessbot utan att uppdatera maxhastigheten där så ska den vara helt avstängd.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag blev den en åktur med @LonewolfSWE

Jag åkte på min Onewheel+ XR och han åkte på min MSX. Det blev ca 14km.
MSX hade 81% battery kvar och OneWheel var nere på 30%. Tur att jag har extended range lol!

@Electroman du får berätta lite om hur vi ska göra för att komma upp i fart!
Jag åkte en sväng igår på natten och kom upp i 43km/h i typ en millisekund men det var med stor ansträngning.

Är det bara en fråga om att luta sig framåt mer?
Att komma upp i 40+ är iaf inget som händer av misstag. 
 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Mike Sacristan said:

Idag blev den en åktur med @LonewolfSWE

Jag åkte på min Onewheel+ XR och han åkte på min MSX. Det blev ca 14km.
MSX hade 81% battery kvar och OneWheel var nere på 30%. Tur att jag har extended range lol!

@Electroman du får berätta lite om hur vi ska göra för att komma upp i fart!
Jag åkte en sväng igår på natten och kom upp i 43km/h i typ en millisekund men det var med stor ansträngning.

Är det bara en fråga om att luta sig framåt mer?
Att komma upp i 40+ är iaf inget som händer av misstag. 
 

Sommartid har jag appen igång iblandJag, speciellt om det blåser ute el andra bakgrundsljud och dyligt som gör att jag inte hör sista varning så bra, typ som ett extra lager av säkerhet för bättre koll, men även då åker jag inte så ofta med den igång och har tänkt att lösa det via martwatch el liknande till kommande vår/sommar.

Men rent fysisk har jag inga problem att nå högsta möjliga fart, osäker på vad det beror på men upplever det som helt naturligt utan minsta bekymmer, har du kanske tilt back aktiverat i appen? Jag har allt av där, får lita på sista varning och försöka respektera den, blir jag osäker så släpper jag pedaltrycket framåt till ocj från utifall jag skulle ha missta signalen men vanesak och känner ju på ett ungefär hur man ligger till fartmässigt också så man inte av misstag bara trycker på under längre perioder och till slut dyker i marken.

Inställningar el totalt annan stil kan jag tänka mig?  För mig är iaf problemet snarare det motsatta, går för enkelt rakt i sista varning, men jo det är sant jag har inga problem att bara dyka rätt ut i luften med kroppen heller, får helt enkelt lita på att hjulet komemr ikapp under mig och börjar trycka mig upprätt igen när man börjat bygga upp lite fart, samma som med inbromsning fast det motsatta, bara hänga rakt ut.

Låter för mig som att pedal vinkeln jobbar emot dig och gör det fysiskt jobbigare i lite fart?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Electroman said:

Sommartid har jag appen igång iblandJag, speciellt om det blåser ute el andra bakgrundsljud och dyligt som gör att jag inte hör sista varning så bra, typ som ett extra lager av säkerhet för bättre koll, men även då åker jag inte så ofta med den igång och har tänkt att lösa det via martwatch el liknande till kommande vår/sommar.

Men rent fysisk har jag inga problem att nå högsta möjliga fart, osäker på vad det beror på men upplever det som helt naturligt utan minsta bekymmer, har du kanske tilt back aktiverat i appen? Jag har allt av där, får lita på sista varning och försöka respektera den, blir jag osäker så släpper jag pedaltrycket framåt till ocj från utifall jag skulle ha missta signalen men vanesak och känner ju på ett ungefär hur man ligger till fartmässigt också så man inte av misstag bara trycker på under längre perioder och till slut dyker i marken.

Inställningar el totalt annan stil kan jag tänka mig?  För mig är iaf problemet snarare det motsatta, går för enkelt rakt i sista varning, men jo det är sant jag har inga problem att bara dyka rätt ut i luften med kroppen heller, får helt enkelt lita på att hjulet komemr ikapp under mig och börjar trycka mig upprätt igen när man börjat bygga upp lite fart, samma som med inbromsning fast det motsatta, bara hänga rakt ut.

Låter för mig som att pedal vinkeln jobbar emot dig och gör det fysiskt jobbigare i lite fart?

Jepp jag inbillar mig att det sker en form av vinkling av pedalerna vid 30km/h som gör det fysiskt jobbigare. Jag får testa att avinstallera Darknessbot och bara ha Gotway appen.
Som det har diskuterats tidigare här är det sista kommandot till hjulet som ska gälla. Jag har pillat fram och tillbaka och testat olika inställningar. Tiltback på 48, tiltback avstängd, osv. Både jag och Lonewolf är lightweights. Jag väger 67 och han väger 74. Vi upplever båda två att man måste verkligen göra en ansträngning för att komma upp i fart. Kanske vinden som gör att vi hamnar upprätt igen haha. Det är fine som det är så länge. Kanske något vi kan kika på sen när det blir dags för vår första group ride.

Det måste vara läskigt att komma upp på 3:e beep och inte veta om man hör den eller inte! Kanske någon form av bluetooth snäcka du kan ha i ena örat och att det skickas ut ljudsignal vid hög hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Hörni, jag har bestämt mig för att sälja MSXen då andra möjligheter dykt upp! Tänkte mig 16k kr, men kan gå ner ett par hundralappar eftersom jag testkört den några (läs: 6) mil. 

Kommer med originalkartong, laddare, stänkskärm och original-sittdyna. 

Tänker att jag lägger upp den här innan den åker ut på blocket! 

 

 

Mvh

Sebastian

image.jpg

Edited by Sekra
Link to comment
Share on other sites

On 2/24/2019 at 10:35 AM, Mike Sacristan said:

Jepp jag inbillar mig att det sker en form av vinkling av pedalerna vid 30km/h som gör det fysiskt jobbigare. Jag får testa att avinstallera Darknessbot och bara ha Gotway appen.
Som det har diskuterats tidigare här är det sista kommandot till hjulet som ska gälla. Jag har pillat fram och tillbaka och testat olika inställningar. Tiltback på 48, tiltback avstängd, osv. Både jag och Lonewolf är lightweights. Jag väger 67 och han väger 74. Vi upplever båda två att man måste verkligen göra en ansträngning för att komma upp i fart. Kanske vinden som gör att vi hamnar upprätt igen haha. Det är fine som det är så länge. Kanske något vi kan kika på sen när det blir dags för vår första group ride.

Det måste vara läskigt att komma upp på 3:e beep och inte veta om man hör den eller inte! Kanske någon form av bluetooth snäcka du kan ha i ena örat och att det skickas ut ljudsignal vid hög hastighet?

Absolut det kan vi göra, snart dags ju hehe.

Ja intressant fenomen, hört flera säga det men jag har aldrig upplevt nån tilt back själv om inte inställd via app.

Har provat högsta tilt back fart själv men går för sakta, vill kunna åka snabbare så blir ingen tilt back alls av mina pedaler, blir ju en vanesak på ett sätt och vet ju ungefär vart den brukar pipa för sista varningen och hör jag inte så släpper jag bara trycket lite till och från hela tiden, är ju just när man har max tryck på konstant och inte lättar bara fortsätter att mosa pkommer man ju garanterat gå i backen.

När jag fick den var jag lite försiktigare själv med, men har alltiv varit sån och ge mig nån dag så känns allt slöare sen. :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/21/2019 at 10:10 PM, Mike Sacristan said:

Nu har jag åkt 500km på min MSX.
Igår åkte jag en sväng på kvällen och kom upp i 43km/h. Min tidigare toppfart var 38,9km/h.
Något jag har märkt är att pedalerna börjar luta lite bakåt efter 30km/h. Det är väldigt lite men det ökar i takt med att man kommer upp i mer fart.
Jag kan fortfarande cruisa i 40km/h men jag undrar hur man ska komma upp i 50+ samt vad det är för typ av fysisk ansträngning som krävs.
Jag har stäng av tiltback via Gotway appen men Darknessbot visar alltid tiltback på 30km/h.
Måste man köra någon annan version av någon annan app? Eller är det bara så det är.. att det är lite tiltback oavsett?

Jag hade precis samma problem med min MSX som du i början, kom upp i 40 km/h lyckades med ansträngning nå 43 km/h. Sedan kalibrerade jag lutningen, och vips 48 km/h nästa gång jag körde, men sedan fegar jag ur, jag vågar i alla fall inte stänga av sista tiltbacken helt.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, MadInMad said:

Jag hade precis samma problem med min MSX som du i början, kom upp i 40 km/h lyckades med ansträngning nå 43 km/h. Sedan kalibrerade jag lutningen, och vips 48 km/h nästa gång jag körde, men sedan fegar jag ur, jag vågar i alla fall inte stänga av sista tiltbacken helt.

Min lutar lite lite framåt. Typ 2 grader och jag har kalibrerat den så. Gjorde du en kalibrering eller justerade du tiltback?
Det är kanske bara jag som fegar haha.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Mike Sacristan said:

Min lutar lite lite framåt. Typ 2 grader och jag har kalibrerat den så. Gjorde du en kalibrering eller justerade du tiltback?
Det är kanske bara jag som fegar haha.

Min tiltback är satt till 48 km/h, vågar inte stänga av den helt då jag fortfarande inte är van vi de hastigheterna, och fortfarande har jag lite svårt för att känna av verklig fart. Innan jag kalibrerade hade min MSX relativt kraftig lutning framåt, mätte dock aldrig vinkeln. När jag kalibrerade satte jag den så horisontellt som möjligt, och efter det har jag alltså inga problem att nå farter på uppåt 48-50 km/h, alltså där jag verkligen känner av tiltback. Men och andra sidan är det relativt läskigt med sådana hastigheter, jag känner mig mycket mer bekväm mellan 35-40 km/h, och då blir inte heller fartvinden så kall. 

Link to comment
Share on other sites

Hej allihopa

Tänkte bara introducera mig själv. Jag bor i stockholm och skaffade mig en ninebot one s2 precis innan jul, har dock börjat åka nu för några veckor sen. Hade en elektrisk sparkcykel innan men den kändes ganska meh.  måste säga att jag verkligen gillar EUC, enorm körglädje trots att jag är fast med 2 4km/h och ett 310w batteri :). Måste  säga att jag är imponerad på kvaliten efter en del krascher så håller den fortfarande med bara lite skrapsår som konsekvens.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AdrianT said:

Hej allihopa

Tänkte bara introducera mig själv. Jag bor i stockholm och skaffade mig en ninebot one s2 precis innan jul, har dock börjat åka nu för några veckor sen. Hade en elektrisk sparkcykel innan men den kändes ganska meh.  måste säga att jag verkligen gillar EUC, enorm körglädje trots att jag är fast med 2 4km/h och ett 310w batteri :). Måste  säga att jag är imponerad på kvaliten efter en del krascher så håller den fortfarande med bara lite skrapsår som konsekvens.

 

 

Tja! Kul! 24km/h är ändå en hel del och när du vill få lite mer fart finns det en kille här på forumet som har gjort en app för att låsa upp lite mer hastighet (man får dock betala honom för att få en kod). Är man tungviktare så är det kanske inte rekommenderat. Jag har gjort den justeringen på min Ninebot One E+ och kommer upp i nästan 29km/h nu. Ninebot gör fina enhjulingar!

Link to comment
Share on other sites

On 3/3/2019 at 3:34 PM, Mike Sacristan said:

Tja! Kul! 24km/h är ändå en hel del och när du vill få lite mer fart finns det en kille här på forumet som har gjort en app för att låsa upp lite mer hastighet (man får dock betala honom för att få en kod). Är man tungviktare så är det kanske inte rekommenderat. Jag har gjort den justeringen på min Ninebot One E+ och kommer upp i nästan 29km/h nu. Ninebot gör fina enhjulingar!

Jaha, intressant, är dock ganska stor, vore dock skönt att åka lite snabbare, piper o lutar hela tiden, några km/h känns som att det skulle ligga bra till. Såg förresten att det finns något som heter charge doctor som tydligen ska spara på batteriet, använder ni sådana?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, AdrianT said:

Jaha, intressant, är dock ganska stor, vore dock skönt att åka lite snabbare, piper o lutar hela tiden, några km/h känns som att det skulle ligga bra till. Såg förresten att det finns något som heter charge doctor som tydligen ska spara på batteriet, använder ni sådana?

Inget jag använder till någon av mina fordon. Har tänkt på det en gång i tiden och sen tänkt på hur många ggr man kommer at ladda ur den och ladda och slagit ut det på km och dagar.

Om jag tar min Ninebot One E+ som exempel. Den har är en räckvidd på mellan 14km och 20km beroende på kyla, hastighet, etc.
Om jag åker varannan dag och åker ut hela batteriet kommer jag att ha åkt 4200-6000km efter 300 laddningar.
Jag vet inte vad jag skulle få ut av att åka på 80% batteri på en 320wh batteri.
Jag köpte den i slutet av juli och har åkt lite över 700km.

Om vi gör samma sak med min MSX.
Räckvidd på 50-90km.
Om jag åker varje dag och åker ut hela batteriet kommer jag att ha åkt 15000-27000km och då var den död för längesen.
Kollar vi lite mer realistiskt så har jag haft den i 2 månader och åkt 691km.

Det är iaf så jag ser på det! Fordonets livstid kommer nog att passera innan batteriet blir ett problem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, AdrianT said:

Jaha, intressant, är dock ganska stor, vore dock skönt att åka lite snabbare, piper o lutar hela tiden, några km/h känns som att det skulle ligga bra till. Såg förresten att det finns något som heter charge doctor som tydligen ska spara på batteriet, använder ni sådana?

Köp inte en sån! Gjorde en order där för 2 månader sen och fick ett märkligt svar efter en dryg månad som typ sa ”hej jag har hand om ”han som tillverkar charge-doctors”- pengar och jag har inte fått tag i honom på länge, vill du ha tillbaka pengarna?” 

Har iaf fått tillbaka pengarna, skulle dock inte köpa något därifrån. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om det är någon som var sugen, eller hade en vän som var sugen på en i princip ny MSX 84v 1600wh, kommer jag lägga ut min på blocket under morgondagen för 16.000kr. Tänker att jag ger er (och era vänner) en chans här innan jag lägger upp.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sekra said:

Om det är någon som var sugen, eller hade en vän som var sugen på en i princip ny MSX 84v 1600wh, kommer jag lägga ut min på blocket under morgondagen för 16.000kr. Tänker att jag ger er (och era vänner) en chans här innan jag lägger upp.

 

 

Bra pris!

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sekra said:

Om det är någon som var sugen, eller hade en vän som var sugen på en i princip ny MSX 84v 1600wh, kommer jag lägga ut min på blocket under morgondagen för 16.000kr. Tänker att jag ger er (och era vänner) en chans här innan jag lägger upp.

 

 

I en annan tråd skrev du att du hade problem med misstänkt ljud från ena pedalen, kom du till rätta med det? eller är det kanske därför du vill sälja?

Själv skulle jag aldrig sälja min MSX, kan inte tänka mig ett bättre hjul, utan trivs bättre ju mer jag kör det! (har ju dock inte provat t.ex. Z10.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MadInMad said:

I en annan tråd skrev du att du hade problem med misstänkt ljud från ena pedalen, kom du till rätta med det? eller är det kanske därför du vill sälja?

Själv skulle jag aldrig sälja min MSX, kan inte tänka mig ett bättre hjul, utan trivs bättre ju mer jag kör det! (har ju dock inte provat t.ex. Z10.)

Hej! Kort svar: Det har absolut inget med det att göra. Råkade bli med Onewheel XR och tänker att det kommer bli mer åkandes på den bara. Ingen tvekan om att det är ett helt fantastiskt hjul, har kört det ungefär 7 mil och det är bättre än allt jag provat tidigare, dock i min mening inte roligare än Onewheel. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, MadInMad said:

I en annan tråd skrev du att du hade problem med misstänkt ljud från ena pedalen, kom du till rätta med det? eller är det kanske därför du vill sälja?

Själv skulle jag aldrig sälja min MSX, kan inte tänka mig ett bättre hjul, utan trivs bättre ju mer jag kör det! (har ju dock inte provat t.ex. Z10.)

Sådär, för er som är intresserade så har jag nu hittat anledningen till ljudet i min pedal! Det metallplattan som grip-tejpen är fäst i som i sin tur hade en skruv som inte riktigt var tajt. Skruvade åt den lite hårdare och vips, nu är den precis som den ska :D här är en liten video på pedalen 

 

  • Like 2
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...