Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

6 hours ago, Mike Sacristan said:

Precis. Det blir inte roligt för cyklister om det står en propp med 10st EUC riders / sparkcykel riders, etc i vägen.
Och det blir inte heller roligt att bli passerad med 5mm utrymme. Dom gillar verkligen att passera nära. No thanks!

Nej, det här är ett j-a elände tycker jag. Så fort det handlar om cyklar och sånt som inte räknas som "riktig trafik" så missar man aldrig en chans att införa konflikter i regelverket på det ytterst begränsade utrymmet som finns.

Normala promenadcyklister tar sig fram i ca 15-20 km/h om allt stämmer, elcyklarna får gå i 25 (uppför som nerför) och lycragubbarna som jag också tillhör håller oftast 25-30 på platten. D v s de lagliga elcyklarna är i vägen på platten och nerför, och vi cyklister är i vägen i uppförsbacke. Tänk nu när elskotrarna verkar ha blivit strypta till 20 km/h (förut har jag åkt bakom någon elskoter i 30-35 iallafall) vad kul det blir. De börjar bli många också... Bortsett från att många på dem är ovana trafikanter och en smula farliga bara ändå. Det vore förbaskat mycket bättre ifall elcyklarna och andra PEVs iallafall kunde få gå kanske 30km/h. Sen är ju det också för långsamt för en EUC när "fältet är fritt", men då hade man iallafall satt en defaulthastighet på cykelbanan på något sätt.

Men jag ser egentligen inte hur regelverket kan bli bättre för oss EUC'are. Få dem registrerade som EU-moppe kunde vara en sak, men då får vi inte vara på cykelbanan. Det blir liksom fel hur man än gör eftersom regelverken för allt annat än bilar handlar om vilken hastighet fordonet är konstruerat för, inte hur fort man kör.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Uppgraderade min ks16s från 1.08 till 1.09 
Märkte den betedde sig märkligt... gjorde en callibration och nu VERKAR den vara ok.

Den är inte lika stenhård och accelererande som innan (mindre bra )

Men den tar kurvor bättre och känns stabilare i.e mindre som en leksak och mer som en 18

Någon här som upplevt något liknande?

(Vet jag borde skriva i allmäna forumet , men finns redan så många trådar och folk rapporterar allt mellan himmel och jord )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Gus said:

Den är inte lika stenhård och accelererande som innan (mindre bra )

Pröv att skifta ride mode, slå av hjulet, slår på det, sen skifta till den mode du önskar, slår av den och sen på igen. 

Vigtigt: ha inte andre apps igång som kan kommunicera med hjulet utöver KS appen. 

Edited by Unventor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Unventor said:

Pröv att skifta ride mode, slå av hjulet, slår på det, sen skifta till den mode du önskar, slår av den och sen på igen. 

Vigtigt: ha inte andre apps igång som kan kommunicera med hjulet utöver KS appen. 

Har den på experienced redan, eller menar du byta och sen byta tillbaka ? 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Gus said:

Har den på experienced redan, eller menar du byta och sen byta tillbaka ? 

Yep, och stänga av hjulet efter varje bytte du gör. Och kun KS appen aktiv, force stänga Wheelock eller Darknessbot beroende på platform du har appen på. 

Link to comment
Share on other sites

Bil gjorde en otillåten vänstersväng rakt framför mig. Kunde omöjligt stanna och flög över motorhuven. Hade fullt skydd så klarade mig ganska ok. Ledband i vänster knä tyvärr kasst och får använda knäkorsett i några veckor. Det som retar mig mest är att jag inte kan åka nu när det är fint väder igen.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Michael D said:

Bil gjorde en otillåten vänstersväng rakt framför mig. Kunde omöjligt stanna och flög över motorhuven. Hade fullt skydd så klarade mig ganska ok. Ledband i vänster knä tyvärr kasst och får använda knäkorsett i några veckor. Det som retar mig mest är att jag inte kan åka nu när det är fint väder igen.

Aj, fan vad trist! Beklagar. 😞

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Michael D said:

Bil gjorde en otillåten vänstersväng rakt framför mig. Kunde omöjligt stanna och flög över motorhuven. Hade fullt skydd så klarade mig ganska ok. Ledband i vänster knä tyvärr kasst och får använda knäkorsett i några veckor. Det som retar mig mest är att jag inte kan åka nu när det är fint väder igen.

Shit va tråkigt :(

kom bilisten ur bilen för att prata och reda ut vad som hände? Vet inte vilka ersättningskrav det är mellan bilist och cyklist i olycka då bilisten orsakat felet?

 

återigen... hoppas du blir bättre fort. Jag vet hur det känns fr maj till nu typ. Krya

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Azze80 said:

Shit va tråkigt :(

kom bilisten ur bilen för att prata och reda ut vad som hände? Vet inte vilka ersättningskrav det är mellan bilist och cyklist i olycka då bilisten orsakat felet?

 

återigen... hoppas du blir bättre fort. Jag vet hur det känns fr maj till nu typ. Krya

Helt och hållet bilistens fel. Han kom ut och var ganska skärrad. Jag har inte anmält skadan eller polisanmält eftersom jag inte vill att EUC ska få mer negativ uppmärksamhet. Dessutom körde jag ett oförsäkrat och oklassat fordon. Vet inte riktigt konsekvenserna av det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Michael D said:

Jag har inte anmält skadan eller polisanmält eftersom jag inte vill att EUC ska få mer negativ uppmärksamhet. Dessutom körde jag ett oförsäkrat och oklassat fordon. Vet inte riktigt konsekvenserna av det.

Förstår dig helt! Det är en balansgång det där, samma här, när jag rapporterade skadan på akuten var det en "cykel" jag åkte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Michael D said:

Helt och hållet bilistens fel. Han kom ut och var ganska skärrad. Jag har inte anmält skadan eller polisanmält eftersom jag inte vill att EUC ska få mer negativ uppmärksamhet. Dessutom körde jag ett oförsäkrat och oklassat fordon. Vet inte riktigt konsekvenserna av det.

Jepp. Tänker precis på samma sätt. Man har inga rättigheter och bara skyldigheter i och med fordonet som man åker på. Därför är jag alltid extra försiktig när det kommer till *förhandlingar* med bilister, cyklar, gående, etc.

Sjukt tråkigt att du råkade ut för detta. Hoppas att det inte blir någon lång läkeprocess och att du blir 100% hel snart.

Link to comment
Share on other sites

Så då är mitt första hjul påväg, kommer troligtvis fram till mig imorgon. Blev KS16S från e-wheels.no. Totalt med frakt + tullavgift osv så hamnade jag på 14651kr. Mer än vad jag väntade mig menmen hoppas jag bara tycker det är lika roligt som det ser ut på filmer och annat :) 

 

Har ni andra sluppit tullavgiften eller vad hamnade er på? tyckte 663kr i tullavgift var lite saftigt 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Azze80 said:

Förstår dig helt! Det är en balansgång det där, samma här, när jag rapporterade skadan på akuten var det en "cykel" jag åkte.

Hahaha, förstår helt och hållet när jag bröt vänster handled för nåt år sedan så hette det "el cykel" och så beroende av fullt fungerande händer i jobbet så extra försiktig med sånt som kan bli försäkrings ärenden senare också, synd att man ska behöva känna så men det gör jag faktisk och har inte den tilliten att allt skulle lira smärtfritt hela vägen om 100% ärlig, känns för jäkjligt men är vad det är.

Vi må vara skyldiga att hålla hastigheter där vi kan vara säkra på att kunna stanna (under normala trafik förhållanden dvs), men sen kan ju en bil såklart göra nåt så helt fel och vi blir direkt helt chanslösa och där är det ju hans fel, bra med kamera el vittnen då för tolknings frågor och och ord mot ord suger, fick jag faktisk erfara nyligen i city (Stockholm) där en galen gubbe sakna väjde mot mitt håll på en enormt bred trottoar/gåbana och jag åkte rätt sakna men trodde han bara ville visa mig vad han kände genom kroppsspråket nä man väjde mer och mer mot mig trots arr jag också tydligt väjde bort från hand närmanden och saktadse ner progressivt till säkert 10km/ kanske? Tydligt agg mot en EUC där, men när vi passerade varandra och jag redan väjt av maximal mot min sida (ut mot bilvägen)  så jag nästan nuddade de parkerade bilarna längs vägen så tryckte han ut armbåge och axel och tog spjärn på vilket jag stöp som en fura, tog stopp i en stolpe några meter längre fram och tack för att hjulet också tog stop i en busskur alldeles bakom stålpen och inte dundrade iväg ensamt och kanske träffa ryggen på nåt barn 50 meter längre bort el nåt sånt?

Gick som sagt sakta vid mötet, riktigt sakta men kunde ju aldrig föreställa mig att nån fysiskt skulle trycka en av hjulet så där, när jag arg som fan haltade fram till honom efter ha rest på mig så log han bara falskt och pekade på bilvägen och sa att där var min plats, han var först på väg därifrån och hade jag legat stilla han bara knallat  därifrån, 100% utan tvekan. Jag var faktikt 1 sek från att dra till han ordentligt av ren reflex då tanken om nån 2 åring som får hjulet hårt i ryggen svällde över mig men svalde det i sista hundradel och agerade korrekt mot alla reflexer på nåt sätt istället, anmäler jag det och kameror plockar upp nåt kan det vara stor fördel men klart man blir förbluffad och arg, kan knbappt tro det är sant så var uppmärksam i stadskärmor mot bilar, cyklister och även gående tydligen. Händer det igen kommer jag stanna helt innan person paserar mig för lite väl mycket att knuffa omkull en stillstående EUC förare va, el ja vem vet folk är folk tydligen.

Nej nu till att fösöka linda om en annan skada jag drog på mig igår och då inte på hjulet så ointressant här och nu, sen ta igen sömn.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/17/2019 at 6:06 PM, Unventor said:

Yep, och stänga av hjulet efter varje bytte du gör. Och kun KS appen aktiv, force stänga Wheelock eller Darknessbot beroende på platform du har appen på. 

Prövade och den känns fortfarande mjukare än 1.08.
Experienced på 1.09 är som medium på 1.08
Det behöver nödvändigtvis inte vara dåligt.
Men den är inte som ett spjut längre.....den känns mer mainstream nu.

Link to comment
Share on other sites

Om du ställa frågan i Kingsong gruppen (såklart på engelska) kommer du säkert få mera response. Kan vära bra att tagga US69 i posten också. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Unventor said:

Om du ställa frågan i Kingsong gruppen (såklart på engelska) kommer du säkert få mera response. Kan vära bra att tagga US69 i posten också. 

Aa jag förstår men läste tidigare i tråden om andra som nyligen pratade om inköp av ks16 så kändes som aktuell jämförelse. Men letar vidare där istället som verkar lämpligare :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Electroman said:

 

Tydligt agg mot en EUC där, men när vi passerade varandra och jag redan väjt av maximal mot min sida (ut mot bilvägen)  så jag nästan nuddade de parkerade bilarna längs vägen så tryckte han ut armbåge och axel och tog spjärn på vilket jag stöp som en fura, tog stopp i en stolpe några meter längre fram och tack för att hjulet också tog stop i en busskur alldeles bakom stålpen och inte dundrade iväg ensamt och kanske träffa ryggen på nåt barn 50 meter längre bort el nåt sånt?

 

Råkade ut för liknande förra året. Riktigt hemskt. Sjuka människor det finns. Fool me once...
Vigilante career coming up om det fortsätter. Body armor, full face + goggles och escrima pinnar let's goooooooo!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Mike Sacristan said:

Råkade ut för liknande förra året. Riktigt hemskt. Sjuka människor det finns. Fool me once...
Vigilante career coming up om det fortsätter. Body armor, full face + goggles och escrima pinnar let's goooooooo!

Jo absolut, hahaha ja har också tänkt att kanske...

Typ full skyddsmundering, innan nästa möte vara förberedd, sen accelerara våldsamt och ta spjärn ordentligt och se vem som åker omkull?

Tiddar turnering utan lans, men så igen tänk om det bara är nån som vinglar runt och faktikt inte vill knuffa av en, vore hemsk synd om man betedde sig som en dåre mot nån oskyldig, ush och fy, ångesten. :whistling::lol:

Nej men serist du har helt rätt, vilka sjuka dårar det faktiskt finns där ute, svårt att tro det och hade aldrig köpt innen jag själv råkade ut för det och vet med sig att man 100% försökte undvika att komma nära nån också, dåren planerade det alltså långt innan och smög sakta närmare och närmare men måste ju ha vetat hela tiden vad han tänkte göra.

Även om man var så sjuk skulle jag inte ens våga för vet aldrig men du muckar med i dagens samhälle och kan sluta illa om det är fel person, ömsesidig respekt har alltid funkat överlägset bäst. Synd att du med råkat ut för nåt sånt liknande.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Mike Sacristan said:
23 hours ago, Electroman said:

 

Tydligt agg mot en EUC där, men när vi passerade varandra och jag redan väjt av maximal mot min sida (ut mot bilvägen)  så jag nästan nuddade de parkerade bilarna längs vägen så tryckte han ut armbåge och axel och tog spjärn på vilket jag stöp som en fura, tog stopp i en stolpe några meter längre fram och tack för att hjulet också tog stop i en busskur alldeles bakom stålpen och inte dundrade iväg ensamt och kanske träffa ryggen på nåt barn 50 meter längre bort el nåt sånt?

 

Råkade ut för liknande förra året. Riktigt hemskt. Sjuka människor det finns. Fool me once...
Vigilante career coming up om det fortsätter. Body armor, full face + goggles och escrima pinnar let's goooooooo!

Min skada med axlen var pga en skateborder går från s i hans fil til S i båda hans och min fil så där inte är plats os motkörande mot ham.. När jag fick rejst mig upp frågade ha gud hjälpande vad hände där som en annan dåra. Jag var så arrig jag nästan tog min mc hjälm och svängde i huvet på ham, men min skadede axel var i så fel position att jag vidste jag villa få mycket smerter inom kort, så akuten fick prio. 

Det var lite svårt att inte saga något om hjulet, eftersom jag åkte in på akuten på det med all utrustning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 7/18/2019 at 11:10 PM, Unventor said:

Om du ställa frågan i Kingsong gruppen (såklart på engelska) kommer du säkert få mera response. Kan vära bra att tagga US69 i posten också. 

Skrev till US69 direkt och fick svaret att "it's not possible, contact your dealer to reset firmware"
Så jag vill passa på att VARNA alla här med en Kingsong16s V.1.08. Uppgradera INTE till version 1.09....efter det så är hjulet totalt fucked.
Yep, nu börjar hjulet betee sig konstigt:
1. Lever sitt eget liv, tiltar fram och tillbaka på ett subtilt och obehagligt sett.
2. Tiltback vid 12km/h ish som inte går att stänga av och som initieras vid godtyckliga tillfällen
3. Svänger konstigt

Ska försöka reseta firmware på nåt sätt, om jag får hjälp. Återkommer med resultat.
Pray att jag får tillbaka hjulet till 1.08! 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Gus said:

Skrev till US69 direkt och fick svaret att "it's not possible, contact your dealer to reset firmware"
Så jag vill passa på att VARNA alla här med en Kingsong16s V.1.08. Uppgradera INTE till version 1.09....efter det så är hjulet totalt fucked.
Yep, nu börjar hjulet betee sig konstigt:
1. Lever sitt eget liv, tiltar fram och tillbaka på ett subtilt och obehagligt sett.
2. Tiltback vid 12km/h ish som inte går att stänga av och som initieras vid godtyckliga tillfällen
3. Svänger konstigt

Ska försöka reseta firmware på nåt sätt, om jag får hjälp. Återkommer med resultat.
Pray att jag får tillbaka hjulet till 1.08! 

märkligt, min 14s betedde inte sig på det viset med 1.09 fw. Men jag hann bara köra den ca 3 dagar totalt efter det tror jag.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Okey, jag pröver igen. Meetup thread är primärt för att kunna arrangerar meetup. Om man vil diskuterer brand, firmware ellers annat så finns där bättre threads för detta. Detta är ett globalt forum, där vi alla skriver med varandra på engelska. Om man inte är bekväm med att skriva på engelska är okej att använda Google translate. När ni enbart skriver här får ni inte hjälp från resten av communityet. Ni når mycket mera kundskab i de andre threads eftersom många flere kan se var ni skriver. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Unventor said:

Okey, jag pröver igen. Meetup thread är primärt för att kunna arrangerar meetup. Om man vil diskuterer brand, firmware ellers annat så finns där bättre threads för detta. Detta är ett globalt forum, där vi alla skriver med varandra på engelska. Om man inte är bekväm med att skriva på engelska är okej att använda Google translate. När ni enbart skriver här får ni inte hjälp från resten av communityet. Ni når mycket mera kundskab i de andre threads eftersom många flere kan se var ni skriver. 

Sorry, jag vet att du påmint tidigare... glömde helt när jag svarade på Gus.

🙄😞

ska inte ske igen.🤞🏼

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...