Jump to content

Brussels, Belgium


Roue Libre

Recommended Posts

Er is niks verplicht.

Sommige verzekeringsmaatschappijen (zoals AG) verzekeren u tot 45 km/h.

Wettelijk gezien mag zo een ding niet harder dan 25. Alles wat sneller gaat is grijze zone tot verboden. Je kan dat niet doen zoals een speed pedelec want je hebt geen papieren om zoiets op nummerplaat te zetten.

Gezond verstand gebruiken zou ik zo zeggen en niet de zot uithangen tussen ander verkeer. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2019 at 2:14 PM, Kristof Willen said:

Ik heb nog niemand zien rijden met een nummerplaat (itt in NL).

In Nederland mag je met zo een ding niet de baan op. Kijk hier maar eens rond, er zijn er die al meerdere boetes hebben gekregen daar.

Link to comment
Share on other sites

Goeie morgen heren, ik kom gewoon eens dag zeggen :)

ik heb sinds een maandje mijn Inmotion V8. Na een weekje oefenen lukt het redelijk goed om te rijden B)

ik rij meestal in en rond Middelkerke met mijn zoontje. Zijn er hier nog mensen van in de buurt?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/2/2019 at 5:30 PM, Cumulus Libre said:
Daarnet zag ik iemand rijden in Zandbergen (geraardsbergen) ? toevallig iemand die hier ook op het forum zit?

Haha, dat zal ik zijn :thumbup:

Zandbergen ligt maar op een paar km van mijn deur dus daar kan je mij inderdaad wel tegen komen.

Link to comment
Share on other sites

Hello All,

 

Just bought me a Ninebot Z6, still in transit from China ... :-?

But gearing up:

  • gloves: Mechanix - M-Pact
  • kneepads: triple 8
  • Vest (shoulder/elbow): Macna (2 types) Night Eye
  • Helmet: Scorpion exo combat
  • Visibility: noxgear tracer

Got the AG insurance (through BNPPF) "Top Familiale" + Pack Omnimobility (same conclusions as others in this forum: 45 kmh insured, while public roads permitted speed is 25 kmh).

So ready to start as a newbie pretty soon :-)

Enjoy.

Link to comment
Share on other sites

On 10/3/2019 at 1:28 PM, Tazarinho said:

Ik denk er over om de KS 16X te kopen. Hoe zit het echter met de verzekering in België? Want hij gaat sneller dan 45 km/h

Iemand ervaring mee? Wat gebruik jij bijvoorbeeld,  @ir_fuel

 

Als je weet wat de krachten zijn binnen de verzekeringsmechanismes, dan weet je dat je met een 45+ km/h een groot risico loopt, en dat je op zoek moet gaan naar een specifieke verzekering (lees duale interpretatie van een motorsport risico of buitenlandse verzekering), indien je er een wenst natuurlijk (op maat riskeert onbetaalbaar te zijn).

Ik had even snel de Terms & Conditions van KBC Insurance doorgegaan (beetje oubollig - niet to the point) , maar die hun standpunt is duidelijk : puntje bij paaltje > max 25 kmh, ook nagegaan met productmanager en waren correct en duidelijk in hun risicoprofiel (niet buiten het wettelijke).

Dan ook maar even de T&C's van AG doorgegaan, en daar staat een duidelijkere omschrijving die voor de leden hier van toepassing is:

"Artikel 5: Verplaatsingen en vervoermiddelen
1. We verzekeren u voor de schade die u veroorzaakt (ook als passagier) tijdens uw privé- of beroepsverplaatsingen en
binnen de volgende limieten wat betreft gemotoriseerde voertuigen, zelfs als deze niet autonoom zijn: ...

e. voor de schade veroorzaakt door gemotoriseerde voortbewegingstoestellen (zoals monowheels, segways,
elektrische steps, hoverboards, …)
, voor zover hun maximumsnelheid minder is dan of gelijk is aan 45 km/uur,
met uitzondering van bromfietsen klassen A en B;
"

So good luck out there :-)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
18 hours ago, Marky said:

 @Tazarinho

Hallo, ben nieuw op dit forum, en ben ook geïnteresseerd in KS 16X . Wat zijn jouw bevindingen aangaande dit  wheel ?

Oorspronkelijk supertevreden! Rijdt geweldig, voelt heel comfortabel en relax. De hoek van de pedalen draagt hier ook toe bij.
Ik heb een wiel van de tweede batch, dus iets meer resistent tegen water en vuil, kwam met firmware 1.07 en een CYT-band. Daarom heb ik ook nooit last gehad van het zogenaamde 'gyro-effect'.

Wat snelheid en autonomie betreft. Ik had graag iets verder kunnen rijden dan de +- 70 km die ik eruit haal, maar dat ligt ook aan mijn gewicht, het feit dat het winter is en dat ik met een relatief lage bandenspanning rijd. Wat snelheid betreft zou ik aanraden om het te beperken tot 40-45 km om voldoende veiligheidsmarge te hebben. Meer kan gevaarlijk zijn met dit wiel. Sowieso mag je in België maar 25 km/h rijden.

Waarom zeg ik 'oorspronkelijk'. Sinds een week ongeveer doen de pedalen raar. Als ik naar rechts draai, leunen ze achterover en als ik naar links draai voorover. Hercalibreren verandert niets aan dit gedrag. Ook 'bevriezen' de gekleurde LED-lichten (ik gebruik ze als het donker is voor extra visibiliteit) tegenwoordig vaak vanaf 25 km/h. Als ik vertraag of afrem komen ze terug op gang). Eén andere Belgische rijder heeft exact dezelfde symptomen en zijn verkoper gaat het moederbord vervangen. Ik ga waarschijnlijk hetzelfde moeten laten doen, maar wacht nog een beetje af om te zien of dat voor hem effectief het probleem gaat oplossen. Omdat ik het bijna elke dag gebruik om naar het werk te gaan en het teveel ga missen als ik het ter reparatie moet opsturen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tnx voor je duidelijke respons, Taz. Ben niet alleen nieuw op dit forum, maar tevens een beginnende wheeler (650 km sinds vorig jaar op Inmotion V8). Zo te zien bij jij al een 'doorwinterde' rider :P . Ik heb nog wat tijd om een tweede wheel in huis te halen, als opvolger van de V8. Intussen me verder verdiepen in de posts aangaande KS 16X en ik zie wel hoe jouw probleem evolueert.

Achteruit rijden staat ook nog op mijn agenda, de rest lukt al aardig. 'k Rij meestal op landwegen, fietsroutes tussen st-Truiden, Zoutleeuw en Tienen . Nog maar één keer twee wheelers gespot in de buurt van de sporthal :( .Hopelijk meer beweging op dat vlak bij het beter worden van het weer .

Grtz, Marc

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb de indruk dat de meeste zich in en rond Brussel bevinden... in Waregem ben ik voor zover ik weet de enige. In Gent kom ik ook maar zelden iemand tegen...
Sinds gisteren in het bezit van een gotway Nikola... Net uit de doos :-) Eerste indruk: Verdomd zwaar! Dit zal mijn huidige Kingsong 16S niet vervangen voor woon-trein-werk verkeer. Te veel trappen in de stations...
Maar in hoop er mooie tochtjes mee te kunnen doen als het weer beter is, of eens van thuis rechtstreeks naar het werk te rijden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

In Brussel kom je ze inderdaad meer tegen, Belgium wheelers doen daar ook geregeld events.

 

Zelf eigenaar van een 16x 1ste batch, zit nu op 1200km ofzo en heeft mij tot op heden nog geen enkele keer in de steek gelaten.

Heb er deze winter wel nog niet veel met gereden, rij ook enkel voor de fun, geen woon werk ofzo.

Deze komt dus ook met de 1ste band met gyro effect, maar ik vind dit net een meerwaarde, als deze versleten is, hoop ik van net dezelfde te vinden.

Ik haal er max 90km uit.

 

Edited by Slashebeest
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Steven Algoet said:

Sinds gisteren in het bezit van een gotway Nikola... Net uit de doos :-) Eerste indruk: Verdomd zwaar!

Daar was ik ook bang voor, maar dat valt best mee (ik neem dagelijks de trein). 

Al ben ik blij iedere keer als ik bovenaan de trap ben :D

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Kristof Willen said:

Daar was ik ook bang voor, maar dat valt best mee (ik neem dagelijks de trein). 

Al ben ik blij iedere keer als ik bovenaan de trap ben :D

Maar op de trein moet je het ook nog kwijt raken... Veel plaats heb je dan ook niet meer over onder uw bank... Tussen 2 banken bij sommige treinen moet nog wel lukken.
Door hem gewoon neer te leggen komt er vermoedelijk ook vrij snel schade aan de zijkant. Zal die paddings er dus ook nog ergens op moeten kleven... Nu nog uitvissen waar juist.

Voorlopig toch nog de KS16S gebruiken. Zeker zolang het "winter" is. 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Steven Algoet said:

Maar op de trein moet je het ook nog kwijt raken... Veel plaats heb je dan ook niet meer over onder uw bank... Tussen 2 banken bij sommige treinen moet nog wel lukken.
Door hem gewoon neer te leggen komt er vermoedelijk ook vrij snel schade aan de zijkant. 

 

Pfft, gewoon zoveel mogelijk de fietsenwagon gebruiken. En anders gewoon in de gang, tegen je stoel. 

Zeker niet neerleggen, sowieso onder je stoel is er nauwelijks plaats.  En de tijd nodig om 25kg onder je stoel te zitten schuiven, wordt niet geapprecieerd door je mede treinreizigers die in het gangpad staan te wachten...

Link to comment
Share on other sites

Proficiat met je aankoop Steven, zelf hoor ik alleen maar heel goede dingen over de rijcapaciteiten van de nikola, zelf heb ik hem even overwogen maar persoonlijk vind ik hem los van het feit dat hij heel zwaar is ook onhandig in het opnemen/opheffen.. het handvat is gewoon te dik om handig grip erop te hebben, en wat me ook tegenvalt is de kwaliteit , ik had er eentje gezien die een paar weken oud was en hij zag er zo kapot uit... als je dat dan vergelijkt met een KS18XL die toch veel robuuster is gebouwd ... 

maar hij rijd fantastisch dus veel succes ermee, een prachtige aankoop !

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Cumulus Libre said:

Proficiat met je aankoop Steven, zelf hoor ik alleen maar heel goede dingen over de rijcapaciteiten van de nikola, zelf heb ik hem even overwogen maar persoonlijk vind ik hem los van het feit dat hij heel zwaar is ook onhandig in het opnemen/opheffen.. het handvat is gewoon te dik om handig grip erop te hebben, en wat me ook tegenvalt is de kwaliteit , ik had er eentje gezien die een paar weken oud was en hij zag er zo kapot uit... als je dat dan vergelijkt met een KS18XL die toch veel robuuster is gebouwd ... 

maar hij rijd fantastisch dus veel succes ermee, een prachtige aankoop !

 

Thx! 
Ik ben helaas nog nooit naar een winkel geweest waar ze verschillende modellen hebben staan. Of ik heb ook nog nooit een meeting meegemaakt. Dus ik moet mijn info hebben van foto's en filmpjes. Dat handvat klopt dus wel, is heel breed... Maar er zit een knop onder, waardoor je die automatisch indrukt bij het opheffen, zodat je dus een trap op en af kan zonder hem uit te zetten.

Een 18" versie leek me te groot, maar die Nikola valt ook wel serieus groot uit nu... zal eerder zijn voor eens grote toertjes te doen en hopelijk kan ik hem mee nemen op reis ook.
Hoop er niet mee te vallen ook, en dus geen last te hebben van de gevoeligheid... 

Helaas dus nog altijd niet kunnen testen, het is er het weer niet voor eh...

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Steven Algoet said:

Thx! 
Ik ben helaas nog nooit naar een winkel geweest waar ze verschillende modellen hebben staan. Of ik heb ook nog nooit een meeting meegemaakt. Dus ik moet mijn info hebben van foto's en filmpjes.

Helaas dus nog altijd niet kunnen testen, het is er het weer niet voor eh...

Hallo, en welkom.

 

Maak je geen zorgen hoor, de meesten van ons hebben zijn allemaal op eenzelfde manier met EUC's in aanraking gekomen. Evenementen zijn wel leuk om uit te sluiten dat je niet de enige bent :-)

En ook na lange studies kom je terecht op ... ; er bestaat geen ideale EUC (ze hebben allemaal hun quirks) en veel hangt af van persoonlijke voorkeur.

 

Het weer om te rijden ... hangt ook af van voorkeur :lol:

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Steven Algoet said:

Een 18" versie leek me te groot, maar die Nikola valt ook wel serieus groot uit nu... zal eerder zijn voor eens grote toertjes te doen en hopelijk kan ik hem mee nemen op reis ook.
Hoop er niet mee te vallen ook, en dus geen last te hebben van de gevoeligheid... 

Helaas dus nog altijd niet kunnen testen, het is er het weer niet voor eh...

Je opmerking over 18 inch klopt, mijn KS18L gebruik ik veel minder dan mijn V10F , maar dat komt grotendeels omdat ik geen grote afstanden mee doe op dit moment, en de V10f vlot inzetbaarder is tov KS18L een 16 inch is gewoon zo veel meer wendbaar en flexibeler in te zetten... maar om langere afstanden te doen on en offroad dan is die 18 inch dan weer veelzijdiger..

 

14 hours ago, Steven Algoet said:

Helaas dus nog altijd niet kunnen testen, het is er het weer niet voor eh...

Ik blijf er mee rijden voor korte afstanden zelfs nu in de winter , maar gisteren was het bijna prijs, defensief rijden was gisteren nodig in het stormweer, ik reed niet sneller dan 10 a 15 km per uur en plots blaasde een rukwind me helemaal van de baan, kon snel voet aan grond zetten, in feite geen weer om te rijden , maar voor mij is het eerder een noodzaak als ik ergens wil geraken (knieproblemen) maar ik zou het niemand aanraden, de volgende keer blijf ik binnen ;)

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Steven Algoet said:

Waar hebben jullie beschermende kledij gekocht? Fietswinkel? Moto winkel? Zijn er groothandels in die zaken? Heb niet direct iets gevonden in de decathlon....

Een setje wristguard/knie- & elleboogbeschermers gevonden voor 10€ in de iTek.  Helm online gekocht. En onlangs Gyroridrz gekocht.  

Volgende aankoop wordt een jas met rug- en schouder bescherming.  Waarschijnlijk online motorwinkel of Amazon. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Steven Algoet said:

Waar hebben jullie beschermende kledij gekocht? Fietswinkel? Moto winkel? Zijn er groothandels in die zaken? Heb niet direct iets gevonden in de decathlon....

Meestal on-line (Zoals @Kristof Willen): amazon.de, xlmoto.be en misschien ook 2dehands als je niet zeker bent ...

Let wel op dat sommige artikelen meer persoonlijk zijn dan dat je zou verwachten, bv een helm is echt heel persoonlijk om een comforatabele te vinden (kin, voorhoofd, pluimage, ...:P ).
Dus ook een beetje opletten met de aanbevelingen (best van verschillende bronnen), maar er zitten zeker goede tussen !!!

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook zoals @Kristof Willen   een set voor skaters (hand, elleboog en knie) bij iTek aangeschaft. Mijn helm (fluo geel) komt van AS Adventure (model zoals bv. Duf op Youtube er een heeft: geen gesloten helm maar een simpele voor skaters en stadsfietsers o.a.) . Dit volstaat omdat ik momenteel nog geen ritjes maak tegen hogere snelheid . Maar zoals  @Meulebeest zegt: persoonlijke voorkeur beïnvloed uiteraard je keuze .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...