Jump to content

Brussels, Belgium


Roue Libre

Recommended Posts

@Marky Geen reactie gekregen op mijn mail...
Ik rij alvast terug rond in de omgeving, maar niet te snel op grote wegen. probeer zo veel mogelijk de binnenwegjes te nemen. Zijn er gelukkig veel in mijn streek :-)

Ook eens kijken om een spiegel te monteren op mijn helm ;-)

Link to comment
Share on other sites

On 5/12/2021 at 11:41 PM, Steven Algoet said:

Ik ben twee weken geleden tegen gehouden door de politie op mijn Veteran Sherman. 
Helaas was ik op dat moment net iets meer dan 25 km/u aan het rijden dus ;-)

Ze hebben hem gelukkig niet in beslag genomen en ik mocht uiteindelijk verder rijden, maar ik moest bewijzen dat het toestel legaal was, voldeed aan de geldende wetgeving, verzekering in orde was etc etc... 

Heb 2 dagen later mail gezonden met bewijs van verzekering (zit inbegrepen in familiale van Ethias), en de regels over 'voorbewegingstoestellen', dat die dus toegestaan zijn tot 25 km/uur zonder dat daar nummerplaat of wat dan ook voor nodig is. En dit samen met een technische fiche van de Sherman bij een verkoper uit de buurt die op zijn site max snelheid heeft staan van 25 km/uur dus. 

Ik kreeg geen reactie op die mail...

Maar kijk nu wel dubbel en dik uit om niet te snel te rijden!

Hi ,ik ben net gestart met rijden in de omgeving van Oostkamp (bij Brugge).

ik rij met een V11 , ik let er zeker op dat ik niet snel rij in bebouwde kom, maar moet je dan echt een verzekering kunnen voorleggen?

Je familiale dekt dit zei je?

zal ook best eenns kiken voor een verzekering, zodat ik toch iets kan voorleggen.

zou je me kunnen laten weten wie die behulpzame lokale dealer is? ik wil me op voorhand al wapenen tegen discussies met de arm der wet :p

Link to comment
Share on other sites

On 5/29/2021 at 9:28 PM, hannesd said:

Hi ,ik ben net gestart met rijden in de omgeving van Oostkamp (bij Brugge).

ik rij met een V11 , ik let er zeker op dat ik niet snel rij in bebouwde kom, maar moet je dan echt een verzekering kunnen voorleggen?

Je familiale dekt dit zei je?

zal ook best eenns kiken voor een verzekering, zodat ik toch iets kan voorleggen.

zou je me kunnen laten weten wie die behulpzame lokale dealer is? ik wil me op voorhand al wapenen tegen discussies met de arm der wet :p

Niet elke familiale dekt dit! Die van Ethias wel bijvoorbeeld, die van Belfius niet...
Je kan bij Ethias wel specifiek een verzekering aanvragen, en bij andere tegenwoordig ook.
En die dealer was niet specifiek behulpzaam, ik heb gewoon de link naar zijn webshop doorgezonden, daar stond op dat max snelheid 25 is: https://www.flywheels.be/nl/produit/veteran-sherman/

In Oostkamp heb je wel nog veel wegen waar je minder kans hebt om politie tegen te komen ook. Probeer de grote verbindingswegen wat te vermijden ;-) Het is er wel vrij vlak... kom zelden in die streek om toertjes te doen :p

Link to comment
Share on other sites

On 5/28/2021 at 3:43 PM, Steven Algoet said:

@Marky Geen reactie gekregen op mijn mail...
Ik rij alvast terug rond in de omgeving, maar niet te snel op grote wegen. probeer zo veel mogelijk de binnenwegjes te nemen. Zijn er gelukkig veel in mijn streek :-)

Ook eens kijken om een spiegel te monteren op mijn helm ;-)

Een spiegel is inderdaad een must.

Ik rij bij goed weer af en toe naar mijn werk in brussel(+-30km enkel) op mijn sherman en als ik in mijn spiegel een auto zie afkomen achter mij, vertraag ik altijd langzaam.

ook in bebouwde kom ed rij ik altijd 25-30, tot nu toe al meerdere flikken gepasseerd en nog niet moeten stoppen.

Het is zoals met de auto of moto, je moet weten waar je sneller kan rijden.

Al zou ik toch graag een wettelijk kader zien voor de snellere euc's maar EU/belgie kennende zal het wel bij 25km/h blijven en al de rest technisch gezien verboden.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Slashebeest said:

Een spiegel is inderdaad een must.

Ik rij bij goed weer af en toe naar mijn werk in brussel(+-30km enkel) op mijn sherman en als ik in mijn spiegel een auto zie afkomen achter mij, vertraag ik altijd langzaam.

ook in bebouwde kom ed rij ik altijd 25-30, tot nu toe al meerdere flikken gepasseerd en nog niet moeten stoppen.

Het is zoals met de auto of moto, je moet weten waar je sneller kan rijden.

Al zou ik toch graag een wettelijk kader zien voor de snellere euc's maar EU/belgie kennende zal het wel bij 25km/h blijven en al de rest technisch gezien verboden.

Ah, ook overgestapt naar Sherman zie ik :-)
Stock lader ligt bij mij ook op het werk, dus na een dag werken is die terug opgeladen. Thuis ligt een snelle lader van 8A. Doe het ook enkel bij mooi weer, en als ik niet te vroeg moet beginnen. Bij het doorgaan is het ook ongeveer 30 km via fietsostrades, die vrij veel langs het spoor lopen (vrij saai eigenlijk). In het terugkeren ga ik via de Schelde en dan over de Vlaamse Ardennen (zeer mooi :p ). Doe er dan 35 tot 45 km over. 
Maar hoe monteerde je de spiegel op uw helm? Volgens de instructies moet die pin er in zitten, maar dat lijkt me te gevaarlijk... 
Op het wettelijke kader zou ik idd ook niet rekenen... We mogen ze al niet inbrengen in de belastingen, en een fietsvergoeding krijg je er ook niet voor :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hi,
sorry I write this in english as my belgium is not the best ;-) My father in law is a belgium, we do own an appartment in Middelkerke which we visit from time to time when it is not rent to foreign people by the agency. We plan a stay of two weeks in July this year - due to the relaxin of pandemic regulations, it should happen! As always, I´ll take my EUC(s) with me and enjoy some trips to Westende/Ostende, through the dune landscape, get some fresh fish etc...

So what are the actual regulations in belgium? In the past I have never been stopped by the police. Are there speed/power limits? Insurance necessary? Are there any riders close to the coast for a collective excursion? We plan our stay between the 4th and 15th of July.

Thanks a lot

Manuel

Link to comment
Share on other sites

On 6/11/2021 at 10:43 AM, Fahrtwind said:

Hi,
sorry I write this in english as my belgium is not the best ;-) My father in law is a belgium, we do own an appartment in Middelkerke which we visit from time to time when it is not rent to foreign people by the agency. We plan a stay of two weeks in July this year - due to the relaxin of pandemic regulations, it should happen! As always, I´ll take my EUC(s) with me and enjoy some trips to Westende/Ostende, through the dune landscape, get some fresh fish etc...

So what are the actual regulations in belgium? In the past I have never been stopped by the police. Are there speed/power limits? Insurance necessary? Are there any riders close to the coast for a collective excursion? We plan our stay between the 4th and 15th of July.

Thanks a lot

Manuel

Speed limit is 25 in Belgium for EUC. But when riding on the coastline, you better not drive that 'fast'. A lot of pedestrians there, little children, older people... not a great place to ride :-) The paths in the dunes are forbidden for bikers, so same for EUC. 
Insurance not needed if wheels speed limit is 25 km/h. 
I'm not that close to the coast, so no idea where the good spots are :-) Hope you find them! There should be a search option in euc world for this :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Yes you are right, a lot of pedestrians at the coast line - but only in the city/village area. Once you left, there are only some bikes in the direction to Oostende e.g. I did not know, the paths in the dunes are forbidden for bikes. No EUC World as I am an iPhone user...Thank you!

Manuel

Link to comment
Share on other sites

On 6/15/2021 at 8:39 AM, Pezmc said:

I'm in Zwijndrecht near Antwerp, is there anyone with an 84 volt charger (for a 16X) nearby? My EUC is perhaps broken and I need to make sure it's not just the charger.

See: 

 

Best to contact someone of  http://www.belgiumwheelers.club

They are also on facebook, and u can see whether someone is close by.

Alternative, I am in Meise with a KS S18,also 84v charger.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
53 minutes ago, Rota Pro Nobis said:

Eergisteren tijdens een rit een wheeler gespot in De Pinte (Nazarethstraat).

Toevallig iemand die hier op het forum zit ?

@Rota Pro Nobis Iemand met een half open helm? Je stak lichtjes je hand op? Zal ik geweest zijn dan :-) Ik ben een 'beginner', heb sinds een 3 of 4 weken een Inmotion V10f. Kom van een Ninebot Max, en ik bleef (ondanks dat EUC's mij angst inboezemden) geprikkeld door de grotere mobiliteit en hands-free bediening van een EUC. Heb ondertussen al een full-face helm, maar wacht nog op een beter lichtje om mee rond te rijden daarmee, omdat mijn huidige fietshelm ingebouwde lampen heeft en ik die avond ook 's avonds naar huis moest. En ik rij nog ver van topsnelheden.

Ik kom uit Gent, dus Nazareth was een 'test' om naar vrienden te gaan, en weer een langere afstand te doen. Ik deed het 5 a 10 minuutjes minder dan op mijn Ninebot Max. Als jij het was, merci voor de korte 'goedendag', was de eerste keer dat ik dat meemaakte :-) 

Edited by sidderke
Link to comment
Share on other sites

Ik kom ook zelden anderen tegen, enkele weken geleden wel eens 2 samen! Op het jaagpad naast de Schelde. Ze reden richting Gent, ik richting Eke. Ging nogal snel op die moment, maar toch vriendelijk mijn hand nog kunnen opsteken.

Zou het zalig vinden als ik met mijn vriendin toertjes zou kunnen doen, maar die is er helaas niet voor te vinden :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Slashebeest said:

Same here, al mijn vrienden al laten rijden op mijn euc, en allemaal vinden ze het op de moment zelf cool, maar geen een die er zelf zijn hobby wil van maken.

Het zal wachten zijn tot mijn kinderen wat ouder zijn :D

Wel het is me wel gelukt bij mijn broer... Heeft zich direct ook een Sherman gekocht, en zit al aan bijna 1000 km... Nu merk ik pas wat een luxeleventje je hebt zonder kinderen :-)

Link to comment
Share on other sites

On 8/5/2021 at 1:29 PM, Guy5927 said:

Toevallig beginnende riders regio Brugge-Gistel-Oostende ?

ik ben van de regio oostkamp, en rij nu zo'n 3/4mnd.
heb er nu +- 1000km mee gereden. in het begin reed ik quasi elke dag, nu eens per week,en dan nog niet eens zo ver.

heb alle wegjes in de ruime omtrek reeds verkend :p

 

Link to comment
Share on other sites

On 8/8/2021 at 8:56 PM, hannesd said:

ik ben van de regio oostkamp, en rij nu zo'n 3/4mnd.
heb er nu +- 1000km mee gereden. in het begin reed ik quasi elke dag, nu eens per week,en dan nog niet eens zo ver.

heb alle wegjes in de ruime omtrek reeds verkend :p

 

Tof ! zit in mijn 2de maand maar nog maar 7 uur op de teller en veel te lang bij de muur gebleven ...korte turns beginnen te gaan met wat samba-gedans en ook de free mounts lukken aardig ....  maar we zijn er nog LANG niet ... gelukkig veel kalme baantjes in de polders om te oefenen ...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hey guys,

Ik ben van Rijmenam bij Mechelen, als er iemand zin heeft om wat te gaan toeren... laat maar weten.
Brussel Antwerpen Lier ook allemaal goed voor mij, straal van ongeveer 30 km is voor mij prima.
Ik rij nog niet zo lang 6 tal weken, begint aardig te lopen, blij met de vordering :-)

I'm from Rijmenam near Mechelen, if anyone wants to go on a tour... just let me know. Brussels Antwerp Lier all good for me, radius of about 30 km is cool. I haven't been driving that long for 6 weeks actualy, and happy with the progress :-)

Grtz
Bart
Bonnyns@gmail.com

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hey dudes,

Tijd om hier nog es wat te schrijven ... dit Belgisch forum lijkt anders uitgestorven te zijn, ondanks dat er wel niet ingelogde bezoeken zijn (doe ik ook vaak:))
Nog steeds mijn V8, met grotere pedalen (van V10 reeks), dat geeft wel een groot verschil in comfort moet ik toegeven.(momenteel 3000 km)
Mijn interesse in de V11 (18 inch wheel) is ondertussen afgezwakt en  ben terug in de 16 inch reeks aan het rondneuzen, omwille van wendbaarheid en gewicht in eerste plaats. De opvolger moet meer radius hebben, en een beetje meer hogere snelheid .
Daar de heisa rond gelockte wielen van KingSong is bedaard, neem ik terug de KS-16X op in mijn lijstje. Daartegenover staat dan de InMotion V12 .
Ik zie dat @Tazarinho en @Slashebeest ook al heel wat kilometers op hun KS-X16 hebben staan . Nog steeds tevreden over de X16 ? Het aanraden waard ?

Ik zie wel wat de reakties hierop zullen zijn ... ;)

't Is nu toch twee dagen bloedheet, dus  maar even op de computer je zegje doen hé !
Koele groetjes,Marc

 

Link to comment
Share on other sites

Weinig leven hier inderdaad :-)
Er zijn wat facebookgroepen die actiever zijn, maar voornamelijk met mensen uit het Brusselse. En warm of niet, straks 40 km terug naar huis bollen op mijn Sherman... zal zweten worden met de bescherming aan... Vraag me af hoe anderen zich fris houden en toch bescherming dragen.

Link to comment
Share on other sites

@Markykan je weinig tips geven, ik heb een InMotion V10F en King Song 18XL. Ik hoor wel veel goeie dingen 16X! Ik heb een vriend met een V12 waar ik es kort mee gereden heb. Zwaar wiel, top heavy, maar met de juiste instellingen zeer aangenaam ook.
 

bescherming: bij mij sowieso enkel polsbeschermers en helm. Maar ik rij dan ook niet op een Sherman ;-) 

Edited by sidderke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@sidderke ik rij ook enkel met polsbescherming en helm en een polsband spiegeltje , meestal recreatief, dus geen werk-woon verkeer .
Ook landelijke wegen (aarde en steentjes) en  liggen op mijn parcour.
Ook gaat het wiel vaak mee in de autokoffer van een kleine wagen... dus geen te groot noch te zwaar wiel is ideaal.

Een Sherman of V11 komen dan ook niet meer in aanmerking, spijtig genoeg ^_^

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Marky said:

Nog steeds tevreden over de X16 ? Het aanraden waard ?

@MarkyDag Marc,

Wat mij betreft zeker en vast. In mijn ogen is de 16X het beste all-round wiel, maar het nadeel is dan ook: 'jack of all trades, master of none'. Als je naar iets specifiek op zoek bent zoals snelheid, bereik, off-road capaciteit, vering of comfort , etc... ga je voor elk onderdeel wel een beter wiel vinden, maar als je er eentje wil die alles een beetje kan is de 16X heel goed. Ik heb net de 10.000 km gehaald en ben nog steeds tevreden hoewel het stilletjesaan begint te verslijten.

Je moet wel in mijn ogen opletten voor twee dingen.

  • Het wiel wordt aangeprezen als ok voor 50 km/h, maar om veilig te zijn blijf je best maximaal tussen de 40-45 km/h.
  • Hoewel ik zelf ook af en toe een bmx-parcour doe of over boomwortels of rotsen spring is het wiel hiervoor niet gemaakt en heeft het ook geen vering, dus de as kan het begeven als je dit te vaak doet.

As for bescherming. Voor mij altijd polsbeschermers, helm en kniebeschermers. Duurt 15 seconden om aan te doen en 7 seconden om uit te doen. Fris genoeg, zeker als je wat sneller gaat. :) In de winter doe ik soms ook een moto-sweater aan met ingebouwde elleboog-rug-en schouderbescherming. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...