Jump to content

Brussels, Belgium


Roue Libre

Recommended Posts

Hallo, sinds twee maanden pendel ik door Gent met mijn witte Inmotion V3Pro.  Ik heb één andere EUC gezien (ninebot?) in de buurt van het station. 

Aarzel niet me te contacteren voor een meetup om ervaringen uit te wisselen en een ritje te maken (hoewel de range van mijn V3 eerder beperkt is).

Link to comment
Share on other sites

Hey Wonderland,

Ik passeer wel eens aan het station in Gent met mijn Inmotion V8, en als ik me niet vergis is er iemand hier op het forum die dagelijks via het station naar zijn werk pendelt op zijn EUC (geen idee met wat voor wiel hij rijdt nu).

Momenteel zit ik in Nederland dus een meetup zal niet zo evident zijn. Wat is de range van je V3?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 5/30/2018 at 9:29 PM, Jens Muysoms said:

Hey Wonderland,

Ik passeer wel eens aan het station in Gent met mijn Inmotion V8, en als ik me niet vergis is er iemand hier op het forum die dagelijks via het station naar zijn werk pendelt op zijn EUC (geen idee met wat voor wiel hij rijdt nu).

Momenteel zit ik in Nederland dus een meetup zal niet zo evident zijn. Wat is de range van je V3?

Dag Jens, de range van mijn V3 is ongeveer 12 à 15 km, afhankelijk van het terrein.  Mijn eigen (reis-)range daarentegen, is veel groter :-).

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Wonderland said:

de range van mijn V3 is ongeveer 12 à 15 km

Wow en ik dacht dat de 35-40 km van de V8 al krap is, maar de V3 heeft wellicht een iets andere use case en meer in lijn met de Mten3 van ir_fuel.

En ja @ir_fuel, vandaag staat de teller op iets meer dan 1500km en aangezien ik vaak in nederland ben kan ik genieten van prachtige fietspaden en vlakke wegen waar zelfs een biljartlaken jaloers op zou zijn ;). Ik heb onlangs geleerd met 1 been te rijden, niet dat ik het vaak ga gebruiken maar het voelt nu wel een stuk minder tricky als ik mijn voet eens wil verplaatsen op mijn pedaal tijdens het rijden. Achteruit rijden daarentegen heb ik nog niet veel geoefend en de meeste pogingen stranden dan ook na een metertje of 2 zonder echt veel controle te hebben waar het wiel me naartoe brengt.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Jens Muysoms said:

Wow en ik dacht dat de 35-40 km van de V8 al krap is, maar de V3 heeft wellicht een iets andere use case en meer in lijn met de Mten3 van ir_fuel.

Die Mten3 heeft nog redelijk wat range hoor. Zal iets minder zijn dan de V8. Ik heb de 512Wh versie. Veel hangt natuurlijk af van de snelheid waarmee je rijdt maar 30km ver moet je er wel mee geraken als het vlak is. Ik vind het alleen een veel te nerveus wiel om echt 15km aan een stuk mee te rijden. Verste in 1 keer tot nu toe was iets van een 3km.

 

10 minutes ago, Jens Muysoms said:

 Achteruit rijden daarentegen heb ik nog niet veel geoefend en de meeste pogingen stranden dan ook na een metertje of 2 zonder echt veel controle te hebben waar het wiel me naartoe brengt.

Dat is voor mij ook nog geen evidentie. Ben er ook op aan het oefenen (nu niet al te vaak). Kan wel wat meters doen maar idd, het wiel rijdt met mij :) 

Link to comment
Share on other sites

On 5/30/2018 at 9:29 PM, Jens Muysoms said:

Hey Wonderland,

Ik passeer wel eens aan het station in Gent met mijn Inmotion V8, en als ik me niet vergis is er iemand hier op het forum die dagelijks via het station naar zijn werk pendelt op zijn EUC (geen idee met wat voor wiel hij rijdt nu).

Momenteel zit ik in Nederland dus een meetup zal niet zo evident zijn. Wat is de range van je V3?

Hoi,

Al even niet meer op dit forum gezeten ...
Ik pendel inderdaad dagelijks van het station naar het UZ Gent. (en in Waregem ook van thuis naar station). Sinds een half jaar met een KingSong 16s. Ben er zeer tevreden van!
Mijn vorige heb ik ook nog, maar die was enkele weken in herstelling, en ik miste het zo erg, dat ik maar direct een nieuwe bestelde. Heb er nu één in reserve dus. Volgende week de vriendin er eens mee leren rijden ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hallo, 

 

ik ben nieuw op dit forum.. van de omgeving vlaamse ardennen en Gent, ik ben op zoek om contacten te kunnen leggen met mensen die ervaring hebben met EUC.. maar ik merk dat ik geen Private messages kan sturen naar mensen die uit mijn omgeving hier op het forum zitten  (ik heb ook gelezen waarom, dus dat is wel duidelijk,... ) , ik moet mijn eerste aankoop nog doen ... dus volop bezig mij aan het "inlezen", tegenwoordig moet je ook al "inkijken" toevoegen met youtube ;)  

groetjesp

 

Link to comment
Share on other sites

Wat zijn uw wensen? Wat weet je tot nu toe al en waar dacht je aan van aankoop?

Er zitten er hier wel meerdere met ervaring, maar niet iedereen zal 5 of meer EUC's staan hebben, dus vergelijken is altijd wat moeilijk. En soms nog een persoonlijke keuze ook natuurlijk.

Persoonlijk zou ik zeker voor een 16" versie gaan. Kleiner is niet handig met alle putten in onze vlaamse wegen, en de vele drempels. Groter is weer onhandig in het openbaar vervoer of om ergens een trap op of af te gaan wandelen. 
Misschien eens kijken voor een 2de hands versie om het te leren? De kans op beschadiging is groot de eerste keren :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo Steven, 

 

ik ben niet zeker maar ik vermoed dat jij me op het idee bracht (las ik niet ergens dat je vaak in gent woon werk verkeer doet?) , ik stond twee weken geleden stil aan de sterre in Gent ik was net terug van de dokter ivm knieproblemen en ik zie iemand voorbijglijden op weg richting universiteit, .... 

De insteek is dus al een beetje duidelijk ik sukkel met artrose (42jaar) in mijn linker knie en sukkel om lange afstanden te wandelen,  ik heb een tijdje naar e-mtb gekeken maar dat is niet hetzelfde de euc daarentegen lijkt me ideaal om me te verplaatsen,... 

Vraag me af als er nog meer mensen met die insteek bij een EUC zijn terecht gekomen...

ik ski heel graag , kitesurf, paraglide dus ik ben iemand die toch graag actief is en sportief bezig is , de EUC zie ik perfect in het verlengde van het skiën...

Los van het feit dat het me van A naar B zal brengen ziet het er ook heel leuk uit!

Misschien handig om weten, ik ben 1m80 groot en weeg 74 kg.

om te antwoorden op je vraag wat ik er mee wil doen, in eerste instantie wil ik terug mobieler zijn, mij verplaatsen in stad als ik wil, ik woon op de buiten dus zou ik heel graag mijn hond terug uitlaten, dus in feite een allround euc die ik overal mee naar toe kan nemen, dus ook niet te zwaar...

Mijn vrouw is er ook wel in geïnteresseerd dus zij zou het ook heel graag leren, in tweede instantie zou ik het leuk vinden om er ook langere afstanden offroad mee te kunnen doen samen met mijn hond hier in de vlaamse ardennen, maar goed dat is nog niet voor morgen en misschien neem ik daar dan wel een specifiek wiel voor, en dan kunnen mijn vrouw en ik samen gaan rijden, ... maar eerst zien hoe het eerste wiel mij bevalt..

ciao

 

Link to comment
Share on other sites

Je gaat snel verslaafd zijn :D

Ik ging het ook maar kopen als transportmiddel voor in de paddock. Ondertussen zijn we een jaar later en is mijn Inmotion V8 verkocht aan @Jens Muysoms, en heb ik hier thuis een Gotway Mten3 en een Rockwheel GT16, en in blijde verwachting van een Ninebot Z10 ..... :lol: 

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

nog iemand nieuw op dit forum hier.  Ik gebruik momenteel een electrische step voor het pendelen van thuis naar het station (zo'n 20 km totaal heen & terug).  Nadeel van de step is dat de autonomie nogal beperkt is, en nogal onhandig is om mee te nemen op de trein.  Vandaar dat ik in blijde verwachting ben van een Inmotion v10, die hopelijk eind volgende week hier arriveert.

 

Ik had een vraagje rond de verplichte BA verzekering voor >25km/u EUCs : iemand een idee van de kosten (ik vermoed tss 150-300 euro, alnaargelang de opties) ? Kent er ook iemand een verzekeraar die al ooit van EUCs gehoord heeft (de meeste verzekeringen lijken me voor speedelecs, en ik weet niet of deze ook toepasbaar zijn voor EUCs) ?

 

Kristof

Link to comment
Share on other sites

Familiale verzekering dekt schade als monowheel niet sneller dan 25 km/h kan. Let wel, die gaan dan een conformiteitsattest eisen. En waar je aan zo iets moet raken is ook niet duidelijk... Dus stel je de max snelheid bij problemen best in op 18 km/h zeker ?
In welke mate dit van toepassing is als de begrenzing enkel softwarematig is... weet ik niet. Er zijn nog geen precedenten denk ik ?

Ga je sneller dan 25 km/h, dan is het helemaal niet meer duidelijk. Dan moet je een verzekering hebben volgens wat op het conformiteitsattest staat. Maar denk niet dat er hier iemand te vinden is met zo een attest. Misschien iets om na te vragen bij de belgische dealers?

zie: https://www.axa.be/ab/NL/particulieren/verzekeringen/familiale/Pages/verzekering-elektrische-fiets-segway-en-co.aspx
en: https://www.verzekeringenvergelijken.be/artikels/moet-je-je-monowheel-verzekeren/

Hier bieden ze het aan: https://www.aginsurance.be/Retail/nl/mobiliteit/fiets/Paginas/verzekering-elektrische-fiets-hoverboard.aspx
Maar respecteren de gdpr niet, dus de prijs is me niet duidelijk ?

 


 

Link to comment
Share on other sites

Bij ethias staat het zo: Veroorzaakt u schade met een fiets (al dan niet elektrisch), segway, monowheel of hoverboard? Ook elektrische fietsen zonder trapondersteuning, segways, monowheels, hoverboards, elektrische steps, elektrische rolstoelen, … zijn tegenwoordig verzekerd bij Ethias. Dit op voorwaarde dat u de snelheid van 45km/u niet overschrijdt en er geen verplichte inschrijving is voor het voertuig.

https://www.ethias.be/content/ethias-sd1/nl/tips-weetjes/familie/familiale-verzekering/wat-dekt-een-familiale-verzekering.html

Echter is die "geen verplichte inschrijving" niet duidelijk. Want wanneer is er een verplichte inschrijving? Volgens de wegcode vanaf dat het meet dan 25 km/h kan dacht ik... 

Maar bij ethias zeggen ze anders. Ik nam alvast een screenshot, want verzekeringen zijn nooit te vertrouwen ?

ethias monowheel verzekering.png

Link to comment
Share on other sites

 

Bedankt voor de info; hopelijk is in dat geval hun familiale niet duurder dan hun BA-verzekering...

Ik zie dat Ethias ook een specifieke verzekering aanbiedt voor EUCs :

https://www.ethias.be/part/nl/verzekering-gemotoriseerde-voortbewegingstoestellen/offerte-gemotoriseerde-voortbewegingstoestellen.html?amc_icid=ethias_nl_homepage_btn-product_quote-bike-more#/offerte-fiets

Prijs ligt tussen de 25 en 125 euro/jaar, afhankelijk van de opties. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

hallo, 

 

welkom Kristof met je nieuwe EUC, naar wat ik begrepen heb is de V10 een goed toestel !

ik heb me net een KS16S aangeschaft, en ben er rustig mee aan het oefenen, ivm verzekeringen, ook ik heb gebeld met mijn verzekeringen en ze gingen het nog bekijken, ze zijn in verlof..., ik had in ieder geval begrepen dat ik hen de technische fiche moest bezorgen, er moet duidelijk een onderscheid gemaakt worden in verzekering naar derden en naar jezelf toe.. bij geval van een accident met lichamelijke of materiele schade, ik hou jullie op de hoogte.. 

Ik had begrepen dat AG insurance hier ook duidelijk van op de hoogte is, en iemand heeft me eens verteld dat de personeelsleden van AG insurance uitgebreid praktische training hebben gekregen met EUC's van iemand die les gaf.. dus daar zijn ze ook op de hoogte.. 

 

ciao

CL

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/2/2018 at 9:34 PM, Cumulus Libre said:

ik heb me net een KS16S aangeschaft

hoera, dan ben ik niet de enige EUCer die de vlaamse ardennen onveilig maakt! Laat maar weten als je in de streek rond oudenaarde eens wil toeren.

@ir_fuel, je V8 heeft ondertussen al ruim de kaap van de 2000km overschreden, maar het begint toch stillekes aan te kriebelen voor een wiel met meer snelheid om de grimas van de snellere wielertoeristen hun gezicht te kunnen vegen. En misschien ook wat meer range, want ik doe maandelijks ritjes waarbij ik angstvallig de batterij in de gaten moet houden of zelfs mijn rijstijl(lees snelheid) moet aanpassen.

Link to comment
Share on other sites

On 8/2/2018 at 11:52 AM, Steven Algoet said:

Bij ethias staat het zo: Veroorzaakt u schade met een fiets (al dan niet elektrisch), segway, monowheel of hoverboard? Ook elektrische fietsen zonder trapondersteuning, segways, monowheels, hoverboards, elektrische steps, elektrische rolstoelen, … zijn tegenwoordig verzekerd bij Ethias. Dit op voorwaarde dat u de snelheid van 45km/u niet overschrijdt en er geen verplichte inschrijving is voor het voertuig.

https://www.ethias.be/content/ethias-sd1/nl/tips-weetjes/familie/familiale-verzekering/wat-dekt-een-familiale-verzekering.html

Echter is die "geen verplichte inschrijving" niet duidelijk. Want wanneer is er een verplichte inschrijving? Volgens de wegcode vanaf dat het meet dan 25 km/h kan dacht ik... 

Maar bij ethias zeggen ze anders. Ik nam alvast een screenshot, want verzekeringen zijn nooit te vertrouwen ?

ethias monowheel verzekering.png

 

Ik heb een groene kaart voor mijn EUC, via de familiale verzekering van AG. De contradictie tussen 25 km/h "voortbewegingstoestel" en 45 km/h "voertuig" heeft ervoor gezorgd dat ik mijn makelaar gecontacteerd heb, want voor iets dat 45 kan heb je een groene kaart nodig. Die hebben mij gewoon eentje gemaakt met het serienummer van mijn euc op.

Link to comment
Share on other sites

On 8/13/2018 at 8:02 PM, Jens Muysoms said:

 

@ir_fuel, je V8 heeft ondertussen al ruim de kaap van de 2000km overschreden, maar het begint toch stillekes aan te kriebelen voor een wiel met meer snelheid om de grimas van de snellere wielertoeristen hun gezicht te kunnen vegen. En misschien ook wat meer range, want ik doe maandelijks ritjes waarbij ik angstvallig de batterij in de gaten moet houden of zelfs mijn rijstijl(lees snelheid) moet aanpassen.

Ja dat snap ik. Het is een goeie voor in de stad, maar lange afstanden gaan op den duur wel tegensteken. Ik ben nog altijd super tevreden van mijn Rockwheel GT16. Heeft me 1100 euro gekost op Aliexpress. Afwerking is een pak slechter dan de Inmotion V8, maar dat ding gaat! Als ik al mijn gear aan heb dan cruise ik daarmee aan 38km/h. Onlangs een range test gedaan en met 16% batterij thuisgekomen na 52km, waarbij ik de laatste 12km me beperkt heb tot 30 km/h. Redelijk zot als je van een Inmotion V8 komt.

Hopelijk komt mijn Z10 een dezer dagen toe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eindelijk een groep met gegadigden.  Ikzelf heb een Kingsong KS16S en nu al een paar weken een KS18L. 

En bij deze een aantal tips voor de geïnteresseerden.

Ik rijd alleen in mijn vrije tijd. En liefst fietsroutes met veel offroad gedeeltes. En in de buurt van Laarne-Wetteren-Wichelen-Heusden-Destelbergen-Lokeren vind je er aardig wat. Hiervoor gebruik ik de app mobile (via het internet beter bekent onder de naam routeyou). Maar kijk zelf eens en je zal zeker routes vinden in uw streek. De free versie biedt al genoeg om enkele ritten te proberen.

Tegen de beginner kan ik alleen zeggen dat niet opgeven de key tot succes is. Soms zullen er dagen zijn dat na het oefenen het wat minder gaat maar dan komt er een dag dat je er volledig mee weg bent. En dan is het kwestie van verder rijden en jezelf niet als onoverwinnelijk te beschouwen. Ook een geoefend monowheeler valt nog wel eens. 

En wat is nu het meest gewenst? Een 14” is fantastisch om te starten. Het is zeer wendbaar tussen de benen, vertrekt goed, laat makkelijk opstappen, staat vlug stil,.... en heb je tegenwoordig ook met een mooi maximum snelheid. Niet dat dit zooooo belangrijk is, maar hoe meer je rijdt hoe meer dat snelheid toch ook een rol zal beginnen spelen. En altijd een nieuw wiel kopen, lijkt me hiervoor wat overkill. Een voortreffelijk 14” is zeker de ks14s. In Europe toch al vlug 1199€. Niet goedkoop maar wel met een 840Wh batterij en dat resulteert in een mooie range. Daarom ook, koop een zo groot mogelijke batterij die de portefeuille aankan. Ook zit bij dit soort toestellen het gewicht mooi verdeeld. Een serie links en een serie rechts. Dat brengt het evenwicht van het lichaam niet in onbalans. Vroeger reed ik immer met een ips zero en daar zit er slechts aan 1 kant een batterij. Het lichaam compenseert dit wel, maar als je dan overstapt naar een ander wiel dan is dat qua balans even schrikken. Een wiel met een goed gebalanceerd pak batterijen rijdt tevens veel comfortabeler. 

Maar heb je ruimere plannen dan kan je natuurlijk ook voor een 16” of een 18” gaan. Ik denk dat de leercurve vanaf 0 wel iets groter is, maar de latere fun is zeker een surplus. 

De 16” was zeker de eerste keer schrikken. Had hogergeplaatste pedalen, gewicht lag anders, snelheid en kracht indrukwekkender. Het was wel makkelijker om obstakels te nemen zoals verhogingen van een voetpad of verkeersdrempels. En voor offroad een zegen. Mtbroutes met het wiel zijn zo uitdagend en pure fun. Hiervoor is een 18” zeker te verkiezen boven een 16”, maar zoals dikwijls is dit een zeer persoonlijke keuze. Indien je iemand kent met een wiel, kan je best even vergelijken en natuurlijk testen.

Met mijn ks18L doe ik toch afstanden van 40-50km offroad en ik ben -jammer genoeg- iets te zwaar voor mijn lengte (88kg), maar dan nog heb ik 30% over en dus overschot voor een veilige terugkomst. Dus dat is een range om toch al even wat kilometers safe te zitten. Het comfort op zo een wiel is uitmuntend vergeleken met een 14”. En dat 18” wiel steekt er zeker bovenuit. Het kort draaien is idd anders en wat makkelijker op een 16”. Maar ook in deze categorie geldt: oefening baart kunst. Hoe groter het wiel hoe comfortabeler rijden. Tevens is de banddikte ook niet onbelangrijk. Een 2.125 of een 2.5 maakt wel degelijk verschil. De ninebot Z10 heeft een 4.1” wiel, maar helaas zelf nog niet getest offroad. 

En dan een punt waar we allemaal wat van achterovervallen: de aankoopprijs. Ik licht dit waarschijnlijk nog eens toe in een andere post, maar dit wil ik wel al kwijt. 

Voor bepaalde merken zijn er “exclusiviteitsafspraken” en dit wil zeggen dat er geen concurrentie is en iedereen de hoogste prijs moet betalen, want ze nemen allemaal af van dezelfde invoerder. Zelf zo erg dat een shop in een ander land niet in België mag verkopen, ook al zijn we allemaal lid van de eu. 

Zelf heb ik mijn ks16s vorig jaar in Polen gekocht voor 300€ minder dan de prijs in België. En de service is zeker even goed - zo niet beter - dan de service die hier geboden wordt. Lokale dealers schermen hier steeds mee, maar iemand die een band kan repareren hoeft zeker die monsterprijs niet te betalen. 

Een Kingsong kopen in Polen kan niet meer, door die nieuwe regels en daarom komt mijn KS18L van buiten Europa. Wel uitkijken waar je dat koopt, maar een beetje onderhandelaar kan tussen de 25 á 30% besparen. Opgelet, weet waar je koopt.  

Goed, lijkt me voldoende voor een eerste post. Hopelijk hakken er enkele twijfelaars de knoop door. En wensen ze meer info, dan lezen we het graag.

En wanneer de groep groeit, zal er ongetwijfeld meer info volgen........

zoals m’n in het Frans zegt

á très wheel. 

Link to comment
Share on other sites

Even een kleine hint voor sommigen: Facebook groep Belgium Wheelers verwelkomt alle leden uit gans België. 

Ik ben er mij van bewust dat er veel contact eerst in het frans gebeurt, maar geen probleem, we zijn al met enkele nederlandstaligen. Er is ook een pagina met dezelfde naam.

On est un vrai groupe Belge: multi-langue! Tous le monde le bienvenue au groupe Facebook Belgium Wheelers.

Il y a aussi une page avec le meme nom.

We organise trips, rides, contacts.

und wir sprechen auch Deutsch! 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik rij nu zo'n 2 weken in het verkeer met mijn EUC en kan helaas alleen besluiten dat we zeer zwakke weggebruikers zijn.  In de laatste 2 weken 3 bijna-aanrijdingen gehad; excuses van de automobilisten zijn legio :

 

- "ik had u niet gezien" : nogal wiedes als je op een kruispunt rechts afslaat terwijl je aan het SMS'en bent.

- "ik dacht dat je trager reed" : iemand die per se vlugger dan mij aan een T-kruispunt wilt zijn, en vlak nadat hij me voorbijstak, alles moet dichtgooien aan het kruispunt

- "rijd eens op het fietspad man" (inclusief druk getoeter) : fietspad dat wegens wegenwerken iedere 50 meter opgebroken ligt

 

Ik denk dat ik maar eens een andere route ga zoeken naar het station...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...