Jump to content

Göteborg med omnejd, Sweden


Yffisch

Recommended Posts

10 minutes ago, Unventor said:

Man kan inte inte se en skada om en person har fx.  tabt hjälmen, men det kan mycket lätt gjort att där är mindre indre dolde ska det. 

En vanlig cykelhjälm är byggt till en smäll sen har den frakturer då det är ett sätt ta bort energi som annans ville skada huvudet.

En typisk skater hjälm kan klarer mindre  smäller, men det klarer inte hård smäller lika bra. Om man läser på hos dom som gör hjälmen ser man hur de designer och vilken teknik och material de använder.

Man kan tycka vad man vill men fakta är inte alltid noget man ser direkt.

Hmmm, jo men kolla på dessa bilder. Ramlar jag och slår i huvudet så ser jag omöjligt hur den skulle kunna vara trasig :) Den kanske inte skyddar "optimalt", men den skyddar mig fortfarande från liv och död. Det hade nästan räckt med plasten för att den skulle ge mig det skydd jag behöver, även om det är obekvämt. Jag kommer som mest att ramla i 30-35kmh med mitt hjul. Jag inser att den kan vara trasig på insidan, men jag får fortfarande det skydd jag behöver av den oavsett hur trasig den är på insidan. Jag hade kunnat vira en handduk runt huvudet och tejpat med silvertejp, och den hade också skyddat mig!

20180918_214537.jpg

20180918_214503.jpg

Edited by Yffisch
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Yffisch said:

Jag kommer som mest att ramla i 30-35kmh med mitt hjul. 

Att ramla är en typ av incident. Att bli påkörd av en bil kommer att känns på ett annat sätt och sen ramla man kanske på ett otur sätt slår huvudet i fallet.

Jag hade en kollega som blev påkörd av en bil. Hans hjälm sprak total. Bilen åkte ca 20 kmh ved impact. Över 1 år rehab nedsat jobtid pga skaderne.

Jag hade en kusin som åkte på en parkerat bil på mopet med ca 30 kmh ramlat av mopeten och slog huvudet/nacken i tretoarkanten och hans mc hjäm sprak rak igennom. Utan hjälm hade han inte overlevt, läkaren bedömningen.

Kommer det att hände för dig eller mig, vem vet. Men detta händer hver dag i traffiken tyvärr. Att åka på EUC minska inte risken direkt.

Link to comment
Share on other sites

Köpt en ny hjälm! Även denna var på loppis, men det var säljarens son som haft den och den är aldrig krockad med. Så nu blir det aldrig något faceplant vilket jag varit livrädd för! Min käke och mina tänder kommer finnas kvar så det är en billig försäkring :)

20180921_130924.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kommer att fortsätta att åka med endast cykelhjälm och glasögon när jag åker på sommaren. Men det började bli ordentligt kallt nu när temperaturen kommer ner runt 10 grader. Och under det blir det nog mest bara att ta sej till och från jobbet. Men även dom 2 kilometrarna kommer att kännas i huden. Så jag köpte en sån här hjälm för att skydda mot kylan, och på köpet är man mer skyddad mot stötar. Löv är inte roliga att svänga eller bromsa på så jag försöker undvika ställen jag vet att löv brukar samlas på. Har cyklat en hel den landsvägscykel som också är värdelösa på blöta löv.

https://www.xlmoto.se/hjalm-ixs-hx-325-vit-1#?p

Förhoppningsvis kan man åka fram tills det blir minusgrader, sen blir det spårvagn för min del.

Jag trodde att jag skulle få notifikationer på mailen när nån skrivit i en tråd jag själv skrivit i. Men notifikater verkar bara vara synliga här på forumet. :/

Börjar jobba nu på måndag så då kommer vi jobba i närheten av varann, Yffish.

Edited by Jens Ronnedal
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/19/2018 at 12:19 AM, Unventor said:

Att ramla är en typ av incident. Att bli påkörd av en bil kommer att känns på ett annat sätt och sen ramla man kanske på ett otur sätt slår huvudet i fallet.

Jag hade en kollega som blev påkörd av en bil. Hans hjälm sprak total. Bilen åkte ca 20 kmh ved impact. Över 1 år rehab nedsat jobtid pga skaderne.

Jag hade en kusin som åkte på en parkerat bil på mopet med ca 30 kmh ramlat av mopeten och slog huvudet/nacken i tretoarkanten och hans mc hjäm sprak rak igennom. Utan hjälm hade han inte overlevt, läkaren bedömningen.

Kommer det att hände för dig eller mig, vem vet. Men detta händer hver dag i traffiken tyvärr. Att åka på EUC minska inte risken direkt.

Incident = tillbud, händelse, olycka etc..  Väldigt generellt, absolut att ramla är en incident.

Precis, ingen olycka den andra lik, på gott och ont.

Jag låg på sjukhus med nacken fixerad i ställning som ung efter en motorcykelolycka i väldigt hög fart, C3 och C7 krosskador samt fraktur på spinalutskott (C7, bröstryggen), tro det el ej men hade en simpel störtkruka att tillgå och testade polars nya hoj, rakt fram i en lång svepande 20-30 graders vänster och uppfär en slänt och mejade ner en brandpost skylt på vägen men nuddade bara skon och hojens fotpinne tog det värsta, Sen genom 2 tum 4 in på parkeringen och stopp i fronten på en bil, iaf för motorcykeln jag fick käka taklinjen på en 740 och slungades vidare över bilen och in i en vägg i ett hyreshus bakom, men färden tog inte slut där utan träffade en port (alumuniumprofil med dubbelt glad, uppe + nere) som jag gick rakt igenom och landade inne i byggnaden. Störtkrukan låg utspridd länge vägen i 3 stora delar samt småflisor, tur, tur, tur hela vägen från första hindret till sista och låter som tecknad film vid återberättandet är väl medveten om det, vet att folk just ofte drar till lite värre genom åren, medvetet el inte just därför skippar jag egna vaga minnen och går efter rapporten istället.

Poängen är att hade jag haft på mig nån av mina egna hoj hjälmar tror dom (polis och färsäkringsbolag som senare utredde olyckan) att jag hade fastnat vid taklinjen och därmed ev brutit av hela nacken direkt och dött på studs, men den ultratunna störtkrukan gick precis förbi och smekte taklinjen och tryckte ner den en bit för all slunga mig runt 180 grader i luften och fraktur på bröstrygg och fler skador men inte livshotande iaf, finns oändliga scenarion här, ingen olycka den andra lik och allt vi kan göra är att skydda oss bäst vi kan samt ännu viktigare i min mening alltid vara extremt uppmärksamma och bli riktigt bra på att förutsäga och läsa situationer, trafiken och förebygga först och främst, skydden vi bär är sista utvägen och enbart sista utvägen!

Jag tänker om hela tiden, kasne finns situationer där även en lättare cykelhjälm kan hjälpa bättre än en tung MC hjälm, är ju trots allt levande bevis för att dessa "one in a million" olyckor trots allt sker, vad vägen 300 gram jämfört med 1.5 kilo i 35km/h om det smäller och vad kan den vikten göra för nacken? Dessa frågot är vad jag brottas med personligen, men med det sagt tror att att det är dags att ta steget till en ännu rejälare hjälm själv och bättre material kommer hela tiden, appen sa 55km/h idag igen och märkte inte ens av fater käns som kanske35 el max 40 för hjulet är så mjukt och komfortabelt i höga farter att det bara händer, men absolut dags för uppgradering igen snart.

Edit, jag vet av stav/grammatik missarna men för lat för att korrigera. :P

Edited by Electroman
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 10/16/2018 at 3:05 PM, Yffisch said:

Härligt! (jag är den bakre wheelaren). När kommer filmen? :P

Jag fick för liten material att klippa ihop. Jag hade ingen selphystick så kipparna har ingen vinkel, vilket jag inte tror din flickvän vill gilla. De gir 'lite fel' intryck av vad jag filmade ?

Det var enbart adhoc klipp jag filmade udan att ha koll på telefonen. Nästa gång det kanske blir bättre.

Link to comment
Share on other sites

On 11/4/2018 at 10:33 PM, Unventor said:

Jag fick för liten material att klippa ihop. Jag hade ingen selphystick så kipparna har ingen vinkel, vilket jag inte tror din flickvän vill gilla. De gir 'lite fel' intryck av vad jag filmade ?

Det var enbart adhoc klipp jag filmade udan att ha koll på telefonen. Nästa gång det kanske blir bättre.

Okej, ingen fara! Vi tar det nästa gång. Wheel-säsongen är inte över ännu. Jag åker fortfarande varje dag ;)

Sedan var hon inte min flickvän. Hon är min bästa kompis sedan 7 år tillbaks :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 11/7/2018 at 6:18 PM, Yffisch said:

Okej, ingen fara! Vi tar det nästa gång. Wheel-säsongen är inte över ännu. Jag åker fortfarande varje dag ;)

Sedan var hon inte min flickvän. Hon är min bästa kompis sedan 7 år tillbaks :)

Jag har gjort vad jag kan med det material jag fick på dagen. Klippet det samman med lite ljud, men ingen fancy grejer.

 

@Yffisch och @Jens Ronnedal och jag @Unventor fast jag är inte med på videon. Jag minns  tyvärr inte vad tjejen heter. Jag är jättadårlig på att minnas nanm

Edited by Unventor
  • Like 1
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag nu officiellt kasserat min Giro Switchblade hjälm, efter att ha fått elektriskt fel i min GT16 och gått i backen som en fällkniv. Jag klarade mig utan skador tack och lov, trots trettio knyck. Men för första gången small hjälmen i backen rejält.

Ovanför ena ögonbrynet, finns en del av plasten som fick sig en rejäl smäll. Den ser hel ut, men om man trycker mot den och jämför med andra sidan som inte small, så är den liksom mjukare. Cellplasten innanför har troligen släppt lite i limningen och det har troligen blivit mikrosprickor på insidan av plasten så att den inte längre är fullgott hård.

Det är hur surt som helst att kassera en hjälm för 1600 spänn, men om det blir repeat på upplevelsen, så vill jag kunna gå därifrån utan skador en gång till...

Jag har beställt en 1300 grams LS2 pioneer. Som plåster på såren kommer den med visir och nedfällbart solskydd. Får se om jag kompletterar med något svalare för sommaren senare.

Om nu bara min MSX kunde ta och krypa hit lite snabbare från Kina... Jag har en hel uppsättning Schwalbe-dubbar som längtar efter ett däck att sitta i.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om vi har lite tur med värdet de nästa par dagar,  så kan söndag bli en bra dag att träffas för en group ride. Vad säger ni @Scatcat @Jens Ronnedal @Yffisch ock andra i Göteborgs trakten?  

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Unventor said:

Om vi har lite tur med värdet de nästa par dagar,  så kan söndag bli en bra dag att träffas för en group ride. Vad säger ni @Scatcat @Jens Ronnedal @Yffisch ock andra i Göteborgs trakten?  

Beror på hur färdiga vi är med dagisstäd. Vi har städhelg på vårt föräldrakooperativ.

Link to comment
Share on other sites

On 2/6/2019 at 10:36 AM, Scatcat said:

Beror på hur färdiga vi är med dagisstäd. Vi har städhelg på vårt föräldrakooperativ.

Jag får kanske också pausa lite. Lite förkylningen på g. Jag hoppas jag kan undvika det. Vi får se lite närmare eller på dagen.

Jag har dock en kollega som fick besked från DHL att hans första EUC är på väg, en Z10. Han kommer förmodligen att åka från v.Frölunda till Krokslätts Fabriker där vi jobba.

Edited by Unventor
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Unventor said:

Jag får kanske också pausa lite. Lite förkylningen på g. Jag hoppas jag kan undvika det. Vi får se lite närmare eller på dagen.

Jag har dock en kollega som fick besked från DHL att hans första EUC är på väg, en Z10. Han kommer förmodligen att åka från v.Frölunda till Krokslätts Fabriker där vi jobba.

Den sträckan är faktiskt förvånansvärt bra, så fort du hittar rätt vägar.

Link to comment
Share on other sites

On 2/5/2019 at 11:40 PM, Unventor said:

Om vi har lite tur med värdet de nästa par dagar,  så kan söndag bli en bra dag att träffas för en group ride. Vad säger ni @Scatcat @Jens Ronnedal @Yffisch ock andra i Göteborgs trakten?  

Låter kul! Säg till om du inte blir förkyld så kan jag nog vara på. Såvida det inte är en massa is och slask på marken. Jag har åkt på is och slask mycket det senaste ändå, men det är inte särskilt roligt att vara på sin vakt hela tiden :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jens Ronnedal said:

Ser ut att bli regnfritt och barmark på söndag, jag är på.

Jag är 75% på....inte helt bra med halsen..men jag krya på så godt jag kan.

Link to comment
Share on other sites

On 2/7/2019 at 1:57 PM, Scatcat said:

Den sträckan är faktiskt förvånansvärt bra, så fort du hittar rätt vägar.

Så där har vi guiden till den hemliga vägen 😀

Link to comment
Share on other sites

Min kollega låter till han får sin Z10 i eftermiddag/kväll.

Sen ska han lära sig att åka...

Link to comment
Share on other sites

Nope, han skal Köpenhamn denna helg.och han har aldrig åkt på en EUC en.

Vi kan prata om detta sen. Jag har sagt jag hjälpa gärna till. 

Link to comment
Share on other sites

Well I am now officially having a full blown cold going on 😟

If I am heading outside tomorrow it will only to ne for food and medications.

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Unventor said:

Well I am now officially having a full blown cold going on 😟

If I am heading outside tomorrow it will only to ne for food and medications.

Ok, vi tar det en annan gång då. Våren börjar krypa fram sakta men säkert så det finns gott om vardagar och helger framför oss :P

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...