Jump to content

Göteborg med omnejd, Sweden


Yffisch

Recommended Posts

Den andra gruppen riktar sig ursprungligen för Stockholms-regionen, så jag skapar upp en för Göteborg också eftersom det verkar vara en hel del åkare i GBG. Runt 15-20st enligt den där riders list. Det vore skoj att spontan-åka lite med någon nu under sommaren/hösten. Man kan ju bara droppa ett förslag dagen innan. "Jag tänkte åka mellan X och Y runt kl 18:00 efter jobbet i morgon. Någon som vill ses vid Z och ta en liten omväg?". Eller något liknande :)

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sorry @Yffisch jag hade inte sett denna tråd. 

Jag fick just bekräftat att min d3al på en KS18L och extra charger är accepterat av ÅF. Så nu vänter jag på fakturan och att det blir (h)jul förhåbentlig innam vecka 30/31 då jag går på semester i vecka 30-32.

 

Link to comment
Share on other sites

Svar till @Marcus

Jag har/är jätte nöjd med den. Då kan böljade åka kunna jag inte stå på ett ben pga mangel på balans och styrka i mina knä. Jag har reumatism så jag sat såpas mycket still pga värk att jag fick tänka om.

Inmotion v8 är hyfsat lätt sett i förhållande till hastighet och räkvid.

Om jag hade valgt ett tyngre hjul är jag inte säkkert på jag hade lyckas att nå så långt som jag har.

Frågan är dock vad vill du göra med hjulet och holdt upp mod budget. Jag har nu beställt ett vassare hjul, dels pga jag önska försätta mina fysiska återhämtning och jag vill kunna kryssa rundt mera vilket har ledt till jag fick tänka om min budget också.... är hjul nr 2 det sidste...nej men det får räcka en så länge ?

Hoppas det långa svar hjälper dig. Minns att bruka penga på en bra hjälm och wristguards.

Edited by Unventor
Link to comment
Share on other sites

On 7/3/2018 at 11:29 PM, Unventor said:

Sorry @Yffisch jag hade inte sett denna tråd. 

Jag fick just bekräftat att min d3al på en KS18L och extra charger är accepterat av ÅF. Så nu vänter jag på fakturan och att det blir (h)jul förhåbentlig innam vecka 30/31 då jag går på semester i vecka 30-32.

 

Ingen fara :)
Hoppas ditt nya hjul blir grymt!

Själv älskar jag mitt MCM4 680wh. Det är ju en "äldre modell" eftersom det finns MCM5 numera, men vill man ha ett riktigt bra budget-hjul så kan jag ändå tipsa om MCM4 eftersom det kostade enbart 7500kr från AliExpress. Jag tycker att vikten på 14kg är helt okej. Jag har ingen sån där ställning där man kan dra hjulet utan jag brukar bära runt på det manuellt med händerna och det är inga större problem om man byter händer då och då. Och man får riktigt bra underarmsträning när man bär på det (och även traps och lite annat).

Jag kan ta mig precis överallt utan att batteriet tar slut och det är lätt att lära sig. Häromdagen körde jag från Eriksberg till Partille till Mölnlycke till Guldheden och det fanns fortfarande massa batteri kvar när jag var färdig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
1 hour ago, Yffisch said:

Var det någon här som åkte med Stena line till Fredrikshamn idag som hade "reflexgul" heltäckande hjälm och överdel? :)

@Unventor ?

Yep det var jag?

Jag är just nu på väg tillbaka. Anländer ca kl 20.00 ikväll.

Tyvärr fick vi lite regn så jag vågar inte att ta en åktur i skogen söder del av Frederikshavn. Jag hade hoppats på jag kunna gör en ny skogs video. ?

Edited by Unventor
Link to comment
Share on other sites

Sweet. Jag stod nästan bredvid dig i kön in mot båten men ville/vågade ej störa då du stod och pratade med två personer och jag visste inte heller att det var du men jag såg din profilbild här på forumet och såg den reflexgula färgen! :P

Synd på regnet! Varför är skogarna nedanför fredrikshamn bättre än de i Göteborg? :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Yffisch said:

Sweet. Jag stod nästan bredvid dig i kön in mot båten men ville/vågade ej störa då du stod och pratade med två personer och jag visste inte heller att det var du men jag såg din profilbild här på forumet och såg den reflexgula färgen! :P

Synd på regnet! Varför är skogarna nedanför fredrikshamn bättre än de i Göteborg? :)

Detta är RIGTIG skog aka lövskog ? finns nästan ingen granträ där.

Och mina föräldrar bor därifrån ca 1-2 km. Sög på Bangsboskoven ?

Dom jag pratade med vad nogla tillfälliga som bölja att från om Euc då de blev nyfiken. Hände många gångar idag på färjan.

Edited by Unventor
Link to comment
Share on other sites

Aha, ja det såg ut som en trevlig skog!! Har själv funderat på att ta med mig hjulet över någon gång för att utforska området lite mer. Men denna gång skulle jag vidare till Herning så jag tog ej med det :)

Ja då hade jag ju kunnat hälsa på dig, men får knacka på dig nästa gång jag ser dig. Jag har en rosa hjälm och röda MC-handskar :)

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Yffisch said:

Aha, ja det såg ut som en trevlig skog!! Har själv funderat på att ta med mig hjulet över någon gång för att utforska området lite mer. Men denna gång skulle jag vidare till Herning så jag tog ej med det :)

Ja då hade jag ju kunnat hälsa på dig, men får knacka på dig nästa gång jag ser dig. Jag har en rosa hjälm och röda MC-handskar :)

Annars får vi mötas upp någon stans. Jag holder 3 veckor semester just nu. 

Oj Herning, vad händer det där just nu?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Yffisch said:

Ja absolut! Min semester är slut nu på måndag dock :)

Jag är i Herning och besöker tjejens farföräldrar då de är danskar!

Låter jo jättebra så kan du kanske också hänge med när jag pratet dansk svenska ?

Link to comment
Share on other sites

On 8/2/2018 at 2:21 PM, Unventor said:

Låter jo jättebra så kan du kanske också hänge med när jag pratet dansk svenska ?

Hehe, ja. Nu kan jag till och med räkna på danska så det borde funka ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kan saga att just nu är extra bra att rulla förbi på hjulet och titta på bil köen när jag åka mina 1800m hem från jobbet. I bil ta det ca 25min pga köen. På hjulet ca 5-6min ???

Edited by Unventor
Link to comment
Share on other sites

@Scatcat hur lång tid går det att åka EUC i Göteborgs trakten innan man får lägga av för vintern? Det kändes hyfsat kallt här till morgon då jag åkte till jobbet. 

Sen kommer jo frågan om regnet också. I dag gick det ok. På dansk kalder vi det støvregn (damm regn). Men om vi får kraftigt regn ser jag inte det går att åka, då vatten ta sig hyr många stans som helst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
6 hours ago, Marcus said:

Jag körde fram till november förra året.

Ok jag minns att det var lite sen för vi fick snö som lå kvar på marken. 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag träffade Yffish tidigare i sommar på en liten åktur. Han nämnde ett forum där det snackas mycket EUC men jag har inte förrän nu tagit mej för att leta upp det. Misstänker att det var detta du syftade på.

Jag köpte mitt hjul (Inmotion V8) från Speedy Feet så jag fick det 16/7 och har sedan dess mer eller mindre bott på hjulet. Har inget jobb för tillfället men börjar nytt den 1/10. Fram tills dess är det hjul som gäller så länge vädret tillåter. Men jag insåg ganska snabbt begränsningen i att bara ha 480Wh batteri. Så nu drömmer jag om ett hjul med runt det dubbla. Det är väl främst 3 olika modeller det står emellan. KS18L, IMV10F och MSX.

Såg att Unventor har en 18L. Skulle du kunna tänka dej att man fick provåka och känna lite på ditt hjul nån dag? Spelar du gitarr förresten? Såg nån komma på en IMV8 från Mölndalshållet för nån vecka sedan med en gitarr på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/8/2018 at 2:28 PM, Jens Ronnedal said:

Hej!

Jag träffade Yffish tidigare i sommar på en liten åktur. Han nämnde ett forum där det snackas mycket EUC men jag har inte förrän nu tagit mej för att leta upp det. Misstänker att det var detta du syftade på.

Jag köpte mitt hjul (Inmotion V8) från Speedy Feet så jag fick det 16/7 och har sedan dess mer eller mindre bott på hjulet. Har inget jobb för tillfället men börjar nytt den 1/10. Fram tills dess är det hjul som gäller så länge vädret tillåter. Men jag insåg ganska snabbt begränsningen i att bara ha 480Wh batteri. Så nu drömmer jag om ett hjul med runt det dubbla. Det är väl främst 3 olika modeller det står emellan. KS18L, IMV10F och MSX.

Såg att Unventor har en 18L. Skulle du kunna tänka dej att man fick provåka och känna lite på ditt hjul nån dag? Spelar du gitarr förresten? Såg nån komma på en IMV8 från Mölndalshållet för nån vecka sedan med en gitarr på ryggen.

Ahh så det var denna post du pratat om idag. Jag vet hur jag har kunnat missat denna.

Nej jag spela inte på musik instrumenter, tyvärr. Jag vet där finns en i Bifrost som åka på Inmotion V8. Jag träffade på honom ved Jungfrun Platsen tidigt i sommers. Men har inte sett honom sen dess. Sen ser jag någon då och då åka från Mölndal centrum men jag har inte pratat med honom tyvärr. Han åker alltid utan skyddsutrustning och full speed.

Jag hoppas att vår test åk idag hjälper dig med att hitta dit nästa hjul. Jag hade jättekul. Gick mycket bättre än då jag åkte med @Scatcat ?.

Jag minns inte där var så stor skillnad till KS18L. Det kändes som helt annat fordom då jag åkte på mitt hjul igen. Dels det glab du har i dit hjul känns lite läskigt, så jag hoppas du får fixat det snabbt. Dels om det är däktrykket eller hur Haile hjulet är i förhöll till en18" vet jag inte. Men jag kände det som skillnad mellan 60tals amerikanska cruising Cab mot en Ford fokus racing trimmat. Minsta rörelsen och Inmotion V8 rör på sig. 

Jag känner av vi åkte off-road i mitt knä dock så jag tror inte jag kan åka en sväng imorgon tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

On 9/8/2018 at 2:28 PM, Jens Ronnedal said:

Hej!

Jag träffade Yffish tidigare i sommar på en liten åktur. Han nämnde ett forum där det snackas mycket EUC men jag har inte förrän nu tagit mej för att leta upp det. Misstänker att det var detta du syftade på.

Jag köpte mitt hjul (Inmotion V8) från Speedy Feet så jag fick det 16/7 och har sedan dess mer eller mindre bott på hjulet. Har inget jobb för tillfället men börjar nytt den 1/10. Fram tills dess är det hjul som gäller så länge vädret tillåter. Men jag insåg ganska snabbt begränsningen i att bara ha 480Wh batteri. Så nu drömmer jag om ett hjul med runt det dubbla. Det är väl främst 3 olika modeller det står emellan. KS18L, IMV10F och MSX.

Såg att Unventor har en 18L. Skulle du kunna tänka dej att man fick provåka och känna lite på ditt hjul nån dag? Spelar du gitarr förresten? Såg nån komma på en IMV8 från Mölndalshållet för nån vecka sedan med en gitarr på ryggen.

Yes, det är helt korrekt att det var detta forum och denna sektion som jag syftade på! Tack för senast :P

Gällande säsong så skulle jag väl säga att man kan åka varje dag när det inte är ishalt på vägen (och inte heller på blöta löv). Jag har åkt mitt hjul varje dag sedan april och både i ur och i skur. Jag brukar wheela med paraply när det regnar, det ser jävligt dumt ut, men det funkar. Förutom vid älven och på broar då det kan blåsa fruktansvärt hårt och då får man fälla ihop paraplyet. Men jag brukar inte ge mig ut med hjulet om det ösregnar från början, men om det är lite blött på marken och lite duggregn så åker jag ut ändå. Men jag undviker såklart alla vattenpölar.

Det står ju på rekommendationerna att man inte ska utsätta hjulet för vatten, men jag brukar alltid försöka låta det torka innan jag sätter i laddaren igen och efter att ha sett Youtube-videos när folk åker i 2 decimeter vatten och har haft sina hjul som har ramlat ner i djupt vatten och snabbt tagit upp dem igen utan problem, så är jag mindre orolig över lite regn. Det är nog inget att rekommendera och vissa modeller är nog sämre än andra med regn, men min MCM4 funkar HITTILLS utmärkt i regn och den har fått VÄLDIGT mycket vatten på sig. Dock satte jag genomskinlig tejp rakt på startknappen så att inget regn kommer in mellan den...just in case. Jag kan inte sluta wheela bara för att det är lite kass väder, Göteborg är ju generellt alltid dåligt väder! Jag flyttade mitt kontor till Gårda förra veckan så om du/ni/någon vill komma förbi Gårda/Korsvägen efter jobbet för en liten tur efter kl 17:00 på vardagar så är jag på tills batteriet tar slut :)

Jag ramlade i 5kmh på lite blöta löv förra veckan, men jag hade fullt med skydd på mig så klarade mig utan en skråma på varken kläder eller hud.

När det är såhär riskabelt väder så ANVÄND ALLTID KNÄSKYDD OCH ARMSKYDD OCH HJÄLM OCH FRAMFÖR ALLT HANDSKAR!! Jag har ramlat 2 gånger totalt nu om man räknar med den förra veckan och det är alltid handskarna som fått ta alla smällar. Mina skinnhandskar är totalt massakrerade med små hål just nu så jag behöver köpa nya. Handskar och hjälm är det absolut viktigaste har jag kommit fram till. Men eftersom man alltid ramlar på armbågarna och sliter upp kläder och armar, så är även armskydd minst lika viktigt. Knäskydd är najs för då känner man sig mer trygg, samt att man besparar byxorna från stora feta hål som jag fick första gången jag ramlade. En integralhjälm hade varit önskvärt egentligen, men just nu kör jag en skidhjälm med öronskydd som jag hittade på loppis för 20kr. Då slipper man bryta käken i alla fall, men jag är orolig över att slå sönder mina tänder så ett hakskydd hade varit najs. Hittade en crosshjälm för 100kr på loppis som jag tyvärr inte köpte, vilket jag ångrar lite efterhand. Får köpa en sådan nästa gång jag ser en!

Edited by Yffisch
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Yffisch said:

En integralhjälm hade varit önskvärt egentligen, men just nu kör jag en skidhjälm med öronskydd som jag hittade på loppis för 20kr. Då slipper man bryta käken i alla fall, men jag är orolig över att slå sönder mina tänder så ett hakskydd hade varit najs. Hittade en crosshjälm för 100kr på loppis som jag tyvärr inte köpte, vilket jag ångrar lite efterhand. Får köpa en sådan nästa gång jag ser en!

2 saker när man köpa och använder hjelm. En hjelm blir för gammal så är det. Och om den här fått en smäll så kommer den ofta inte klara sig lika bra ved nästa smäll.

Därför kan jag inte rekommenderar att köpa hjelm på loppis. Man ved inte vad som är hänt med hjälmen för ut. Om hjälmens förmågan till att klara en ny smäll gör den ingen nytta. Det är såklart upp den enkle person hur man värdera sin säkerhet. Jag kan dock inte se något bra med en hjelm från loppis eller begagnat.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Yffisch said:

@Unventor Jag förstår absolut din poäng och har också hört liknande. Men nu är det som så att denna hjälmens plastyta är helt intakt med enbart små repor och fodret på insidan är intakt. Jag förstår inte var de hemliga dolda skadorna skulle finnas då :)

Man kan inte inte se en skada om en person har fx.  tabt hjälmen, men det kan mycket lätt gjort att där är mindre indre dolde ska det. 

En vanlig cykelhjälm är byggt till en smäll sen har den frakturer då det är ett sätt ta bort energi som annans ville skada huvudet.

En typisk skater hjälm kan klarer mindre  smäller, men det klarer inte hård smäller lika bra. Om man läser på hos dom som gör hjälmen ser man hur de designer och vilken teknik och material de använder.

Man kan tycka vad man vill men fakta är inte alltid noget man ser direkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...