Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

En "säker"(?) källa på att man kan göra den välvilliga tolkningen, stödjer i alla fall tänket;

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/sport-o-fritid/eldrivna-fordon/monowheel-elite

De borde ha haft någon jurist som tittat på om det som de säljer är lagligt kan man tycka, så borde vara ok med 30 km/h. Vet däremot inte om man törs chansa med unicycle:n inställd till max 30 km/h.. Kanske bara är trafikregler som gäller, tänker att nog segways också går snabbare än 20 km/h

Edited by Chris
Link to comment
Share on other sites

Mm jag ställde frågan till ett antal återförsäljare för några veckor sedan om de anser att man får framföra deras hjul som går 30kmh i trafiken. Av trafikmagasinet fick jag svaret nedan. (Jag tror tyvärr inte trafikmagasinet har koll).  Jag har fått liknande svar från andra återförsäljare, tex från gyroway.se som säljer ninebot P som går närmare 30kmh. Samtliga hänvisar till transportstyrelsens hemsida. Och transportstyrelsen sa som sagt inledningsvis kategoriskt "olagligt!" och numera "gråzon...".

Går hjulet fortare än 20 kmh då faller den helt klart utanför lagens definition för att kunna klassas som cykel och får nog inte framföras i trafiken.

 
 
Vänliga hälsningar / Vennlig hilsen / Kind regards
 
Niclas Ekman
Teknikmagasinet Kundservice
Kundservice Sverige: 08-445 10 20
Kundeservice Norge:  21 31 75 00
 
 
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, JonTheMad said:

Mm jag ställde frågan till ett antal återförsäljare för några veckor sedan om de anser att man får framföra deras hjul som går 30kmh i trafiken. Av trafikmagasinet fick jag svaret nedan. (Jag tror tyvärr inte trafikmagasinet har koll).  Jag har fått liknande svar från andra återförsäljare, tex från gyroway.se som säljer ninebot P som går närmare 30kmh. Samtliga hänvisar till transportstyrelsens hemsida. Och transportstyrelsen sa som sagt inledningsvis kategoriskt "olagligt!" och numera "gråzon...".

Går hjulet fortare än 20 kmh då faller den helt klart utanför lagens definition för att kunna klassas som cykel och får nog inte framföras i trafiken.

 
 
Vänliga hälsningar / Vennlig hilsen / Kind regards
 
Niclas Ekman
Teknikmagasinet Kundservice
Kundservice Sverige: 08-445 10 20
Kundeservice Norge:  21 31 75 00
 
 

Frågade även jag teknikmagasinet häromdagen och fick:

"Det verkar som att man inte får köra elektriska fordon över 25km/h på allmän väg. Det går att ställa in hastigheten i appen som går att koppla upp till den, så man som kund får säkerställa att man följer de aktuella lagstiftningarna rådande elfordon. T.ex. så får man inte köra någon av våra orb wheels/ips/monowheel på allmän väg utan att använda ringklocka och reflexer."

Som sagt är det en djungel som är svår att reda ut, så vi får hoppas ingen av oss råkar illa ut. :D

Fick hem min Ninebot One E+ förra veckan efter att ha haft Orb Wheel x2, helsicke sicken skillnad! Tänkte slänga på ljus fram och bak då jag hittade ett par magnetiska på Kjell som hade suttit bra med dubbelhäftande tejp, men tror mitt beställda trolley-handtag kommer ställa till det en del, så får invänta det innan jag försöker mig på något.

Antar att vi inte har några GBGare i tråden?

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, JonTheMad said:

Många modeller har ju en spärrad hastighet vid leverans som sedan kan låsas upp genom att ladda ner en firmware. Frågan är om hjulet då skulle kunna anses vara "konstruerat" för 20 kmh men att det sedan går att "trimma" hjulet med en app (vilket skulle göra den "olaglig). (En välvillig tolkning av lagen, jag vet) ?

Att trimma hjulet via en app borde väl inte vara så olikt att plugga ur en moppe? Är den begränsad till laglig hastighet vid import/försäljning så borde det inte vara några problem kan man tycka.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Sen har vi ju den aspekten att vi vet att det är "säkrare" att framföra ett hjul som är konstruerad för 40 kmh i en hastighet som uppgår till halva dess kapacitet (dvs 20 kmh), jämfört med att framföra ett hjul som är konstruerad för 20 kmh i dess maxhastighet 20 kmh. Detta eftersom det är bättre marginal i både motor och batteri i ett hjul som klarar 40 kmh. 

Det tycker iallafall jag borde vara ett bra argument för att hävda att det borde vara lagligt att köpa ett snabbt hjul som man sedan anpassar till lagens krav genom att ställa ned hastigheten manuellt ?

Men jag tror faktiskt inte ens lagstiftaren har riktigt full koll på alla aspekter... 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, JonTheMad said:

Sen har vi ju den aspekten att vi vet att det är "säkrare" att framföra ett hjul som är konstruerad för 40 kmh i en hastighet som uppgår till halva dess kapacitet (dvs 20 kmh), jämfört med att framföra ett hjul som är konstruerad för 20 kmh i dess maxhastighet 20 kmh. Detta eftersom det är bättre marginal i både motor och batteri i ett hjul som klarar 40 kmh. 

Det tycker iallafall jag borde vara ett bra argument för att hävda att det borde vara lagligt att köpa ett snabbt hjul som man sedan anpassar till lagens krav genom att ställa ned hastigheten manuellt ?

Men jag tror faktiskt inte ens lagstiftaren har riktigt full koll på alla aspekter... 

 

Det ligger definitivt någonting i det. Kan man förmoda att anledningen till att självbalanserande fordon inte har något maxkrav på effekt är just säkerhet?

Edited by thefork
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, thefork said:

Det ligger definitivt någonting i det. Kan man förmoda att anledningen till att självbalanserande fordon inte har något maxkrav på effekt är just säkerhet?

Låter mycket troligt!  Dock inte ett ord angående detta i förarbetena. Jag skulle tro att olika EU-bestämmelser och direktiv ligger bakom mycket av svensk lagstiftning och att den svenska lagstiftaren inte har reflekterat så särskilt mycket kring de närmare detaljerna eller vilka eventuella konsekvenser lagstiftningen skulle kunna tänkas få...

Link to comment
Share on other sites

On 2016-07-04 at 9:26 PM, Chris said:

Räknas som cykel säger polisen, de verkar förresten svara på frågor om man ställer dem i kommentarerna!

Lyckas inte direktlänka men översta inlägget för 8 h sedan;

https://www.facebook.com/polisenuppsalalan/

" Tänk på att dessa fordon saknar belysning, ringklocka och att bromsarna oftast inte är särskilt bra. "

Låter ju som att det inte är ett krav med belysning + ringklocka? Konstigt om de klassas som cykel, no?

Edit: Cykel klass III eh, så segways får köras utan dessa tillbehör på allmän väg då? tolkar jag det rätt?

Edited by Kimball
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kimball said:

" Tänk på att dessa fordon saknar belysning, ringklocka och att bromsarna oftast inte är särskilt bra. "

Låter ju som att det inte är ett krav med belysning + ringklocka? Konstigt om de klassas som cykel, no?

Edit: Cykel klass III eh, så segways får köras utan dessa tillbehör på allmän väg då? tolkar jag det rätt?

Som jag tolkat det är det upp till "cyklisten" att se till att utrustningen är fullständig. De flesta cyklar kommer tex. inte med reflexer (belysning behövs endast efter skymning), utan de får man sätta på själv.

Edited by thefork
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, thefork said:

Som jag tolkat det är det upp till "cyklisten" att se till att utrustningen är fullständig. De flesta cyklar kommer tex. inte med reflexer (belysning behövs endast efter skymning), utan de får man sätta på själv.

Jo så är det ja, jag som tolkade texten utan att kolla vad klass III egentligen innebär. Utdrag från segway.se angående Klass III:

Belysning och reflexanordningar
14 §  Fordonet ska vid färd i mörker ha lykta baktill som kan visa rött ljus
bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Fordonet
ska vid färd i mörker även ha
1. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan
ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
2 Utgåva 3, fastställelsedatum 2009-10-12SFS 2010:144

2. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna
ses på ett avstånd av 300 meter.
Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst
200 blinkningar/minut.
Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av. (TSFS
2010:144)

15 §  Fordonet ska vid färd i mörker ha
1. reflexanordning baktill som vid belysning återkastar rött ljus bakåt,
2. reflexanordning framtill som vid belysning återkastar vitt ljus framåt,
och
3. reflexanordning på sidan som vid belysning återkastar orangegult eller
vitt ljus åt sidan.
Reflexanordningar ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 3, klass
IVA, eller vara typgodkända av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt
Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden.
(TSFS 2010:144)

Ljudsignalanordning
16 §  Fordonet ska ha ringklocka eller annan ljudsignalanordning som kan
avge varningssignal. (TSFS 2010:144)

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

On 2016-06-02 at 9:16 PM, JonTheMad said:

Uppsalapolisens uttalande om artikeln för 9 h sedan;

Hej Markus och tack för din kommentar. Vi har varit i kontakt med Transportsstyrelsen igen för att kontrollera att informationen som vi har lagt ut är riktig. Vi har fått den bekräftad av Transportsstyrelsen idag igen. Artikeln som nyheter24 publicerat är enligt Transportsstyrelsen inte den senaste informationen./ Kommunikationsenheten

Så den är lugn med andra ord!

Gällande kraven i posten ovan så har jag tur med KS16 som har allt förutom reflexer (ringklocka finns i appen). Gällande reflexer var min första tanke någon form av reflextejp borde uppfylla kraven, men ser här att det inte gör det; http://vatternrundan.se/vatternrundan300km/wp-content/uploads/sites/6/2014/12/Lysen-Infobild.pdf

Samtidigt lyser KS16 rätt mycket i mörker både "ljusmönstret" som åker runt i olika färger samt fram- och baklyse. Det finns på ex. biltema billiga små reflexer, Hjulreflexer, 4 st = 30 kr och Cykelreflexsats = 20 kr. Man kanske borde köpa sådana och ta ur reflexerna ur fästanordningar och göra någon speciallösning på unicyclen då? Samtidigt syns man väldigt bra från alla håll kan jag tycka pga ljusmösntret och lysena.. men men! Tur i alla fall att reflexer bara krävs för mörkerkörning

Edited by Chris
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt varför Vätternrundan skriver sådär, jag tror inte att de har koll. Jag har i alla fall köpt dessa reflexer:

http://www.djurdesign.se/klisterdekaler/reflexband-for-sakerhetsmarkning-5-x-5-cm-vit.html

 

och de är godkända enligt ECE, finns även märkning stämplad synligt på vissa av reflex-kvadraterna. Sen har 3M någon godkänd reflextejp också men den säljs i stora rullar och är svindyr, så detta ovan är det billigaste jsg hittade och som jag tror följer lagen, och jag har ändå ägnat ganska många timmar åt att researcha detta :)

 

i praktiken tvivlar jag på att en polis som stoppar dej skulle haka upp sig på en klassning av dina reflexer, i synnerhet om märkningen inte står på, då borde det vara rätt svårt att avgöra om de är okej om du inte är reflexexpert och det anar jag att de flesta poliser inte är :) 

Edited by flass
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2016-06-28 at 8:08 PM, thefork said:

 

@thefork och du ligger top 10 denna veckan med över 120 avverkade kilometer! Riktigt bra jobbat!  Du blir ju proffs på nolltid med den här utvecklingen ? 

Har du grepp om ungefär hur långt du kommer på en laddning med v5f+?

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, JonTheMad said:

@thefork och du ligger top 10 denna veckan med över 120 avverkade kilometer! Riktigt bra jobbat!  Du blir ju proffs på nolltid med den här utvecklingen ? 

Har du grepp om ungefär hur långt du kommer på en laddning med v5f+?

Oj, inte illa!

Igår åkte jag 34.2 km och slutade med 23% batteri kvar. Vet inte hur långt ned man kan gå, ska försöka ta reda på det idag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!

Jag bor i Södertälje och har precis börjat ge mig ut i trafiken på min Airwheel X8. Skulle gärna ta en tur med lite folk inom SL-området. X8 är dock sölig (12 knyck ungefär), så ni lär dra ifrån mig. Och tung som jag är måste jag ladda efter 6 km. Skulle gärna testa en KingSong eller Gotway ifall någon har och vågar låna ut för en kort tur. Helst en som redan fått sina första repor. :)

Johan

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej på er!

Har just beställt min första EUC. Det blev en IPS Zero 141. Jag valde att beställa den från http://www.ipselectricunicycle.com/ istället för att ta den från Teknikmagasinet (Monowheel). Får se om det lönar sig. Mina två skäl till att ta den från Kina

1. Monowheel bara säljer 142:an med 260 Wh batteri, i Kina kunde jag få 141:an med 340 Wh batteri.
2. Den kostar 5840 kr (9990 kr i för Monowheel) inklusive frakt och valutapåslag.

Vi får väl se när den kommer fram om jag ångrar detta om jag råkar på ett dåligt exemplar eller felleverans eller dylikt. jag tänker dock att det är en fördel att MonoWheel finns representerade här då det borde finnas tillgång till reservdelar och dyl.

Det vore kul att träffa er andra enhjulare!

Mvh Lars

 

Link to comment
Share on other sites

Tjena allihop!

Har precis slagit till på en V5F+ från Wheelgo, gjorde precis en första delbetalning för att de skulle hålla ett hjul åt mig :) kommer dock dröja några veckor så de kanske inte blir så många åk den här säsongen, får väl se. Vore såklart kul att träffa andra enhjulare snart! Jag bor i Stockholmsområdet :)

Edited by Icewheel
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Har missat denna tråden. Kul med så många Svenskar :)

Bor utanför Stenungsund men jobbar i Göteborg. Var väll någon från Göteborg i alla fall, kanske är det fler?

Hade varit kul med en träff innan säsongen är över!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallå!

Jag är en ganska färsk hjulgubbe från Uppsala som åker på en Inmotion V8 (som tyvärr inte hann anlända förrän efter jag blev illa avkastad av min Airwheel X3 från XXL). Det vore kul att träffa er andra så jag drar till med ett förslag:

Plats: Björnnäsvägen 21, Stockholm (Gratis parkering, nära till kommunikationer vid KTH och Universitetet)
Tid: Söndag 30 oktober, kl. 12.00

Jag tänkte att platsen ligger bra till för stockholmare med omnejd (och med "omnejd" finns inga begränsningar!). Det går att hitta små och stora bil-fria slingor (asfalt och grus) både i Lill-Jansskogen och runt Brunnsviken.

Det hänger förstås på vädret också men kom gärna med feedback så att vi kan komma till ett första skott innan vintern.

Edited by Snurre
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

On 2016-10-18 at 2:36 PM, Snurre said:

Hallå!

Jag är en ganska färsk hjulgubbe från Uppsala som åker på en Inmotion V8 (som tyvärr inte hann anlända förrän efter jag blev illa avkastad av min Airwheel X3 från XXL). Det vore kul att träffa er andra så jag drar till med ett förslag:

Plats: Björnnäsvägen 21, Stockholm (Gratis parkering, nära till kommunikationer vid KTH och Universitetet)
Tid: Söndag 30 oktober, kl. 12.00

Jag tänkte att platsen ligger bra till för stockholmare med omnejd (och med "omnejd" finns inga begränsningar!). Det går att hitta små och stora bil-fria slingor (asfalt och grus) både i Lill-Jansskogen och runt Brunnsviken.

Det hänger förstås på vädret också men kom gärna med feedback så att vi kan komma till ett första skott innan vintern.

Jättebra initiativ! Jag hade kunnat hängt på med säkerhet om det inte vore för att mitt hjul förmodligen kommer i början av nästa vecka och jag har inte stått på ett förut :) så det är nog lite tidigt för mig. Hade varit grymt att kunna hänga med på en träff innan vintern.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Kul att du är på, @Icewheel ! :) Det blir en KS16 ser jag här ovan och som jag liksom många andra vittnar om är Wheelgo/eWheels/Jason tryggt att handla ifrån. Du är ju välkommen att dyka upp även om du inte känner dig fullfjädrad -- jag är heller ingen kanonåkare än fast jag fått några mil i benen. På baksidan av huset på Björnnäsvägen finns bra väggar och stolpar att åka mellan och det är dessutom fritt från åskådare vilket jag tyckte var skönt i mina tidiga övningar.

Jag misstänker att denna tråd inte uppmärksammas så bra så jag tar även och petar lite på de andra som synts till här:

@Fredda66 , @JonTheMad , @Chris , @flass , @Kimball , @thefork , @Johey , @LarsA , @Jonas,
är ni intresserade av en sväng innan vintern (se mitt tidigare inlägg)? Till våren kan vi göra något mera ambitiöst.

On 10/18/2016 at 2:36 PM, Snurre said:

Plats: Björnnäsvägen 21, Stockholm (Gratis parkering, nära till kommunikationer vid KTH och Universitetet)
Tid: Söndag 30 oktober, kl. 12.00

 

Edited by Snurre
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...