Jump to content

Sverige - Uppsala, Bålsta, Stockholm


Fredda66

Recommended Posts

Hallå

Verkar ju inte precis krylla av dessa manicker i Sverige ännu, men kanske är det åtminstone någon mer än jag som har köpt en och skulle vilja träffas för en "körning".
Jag är boende i Bålsta och har för avsikt att göra stadskörningar nu till sommaren med sikte på Uppsala, och Stockholm som främsta platser.

Samlingstråd för Svenska EUC förare på detta forum är härmed skapad. Droppa en rad ifall du också gillar att köra EUC och huserar i detta avlånga land.

 

Med vänlig hälsning
Fredrik

Edited by Fredda66
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej! Haft en inmotion v3 i ca ett år. Snart uppe i 1500km körning. Nästa modell får bli en enhjulig med något bättre batteri och motor... Synd de bara får gå 20kmh. Vad kör du på för något?  Mvh Jon Lindahl 

Link to comment
Share on other sites

Hallå

Jag och sambo har en varsin IPS Tank. Hon kör den jag köpte först, IPS T121 och jag köpte en T151 till mig själv sen.

Nu har jag inte provat någon tvåhjuling men jag gissar att det blir skakigare i högre hastigheter och lite knepigare att svänga med? En viss inlärningsperiod på enhjuling men det är ju en cykelersättare av rang när man har hittat snitsen.

Den jag köpte först har nu gått nästan 40 mil och den jag köpte efter har rullat strax över 20.

30km/h ska man ha respekt för dock, både jag och sambo är så där "coola" att vi kör utan skydd. Gjorde en rätt redig vurpa för 3 veckor sedan (gick kanske i 14-15km/h och det gick precis som man misstänkte innan. Jag hann inte ta emot mer än att bägge handlederna tog rejält med stryk, skrapade knän, armbågar, höfter och händer. Har fortfarande ont i vänster handled... På bra drag skalan, hamnar det långt ned kan jag säga.

Blev lite nojig efter det, då den dök framåt vid hård acceleration och jag är inte helt på det klara med exakt varför den "kraschade" och det har gjort mig nojig så nu kör jag försiktigare, framförallt med de hårda accelerationerna. Tog några mil innan jag slappnade av igen när jag stod på den så det blev ärr även i själen så att säga. B)

Ingen av er som huserar i närheten till Stockholm? Skulle vara kul att få till en gruppkörning av något slag nån gång.

Link to comment
Share on other sites

On 2016-05-24 at 0:31 AM, Chris said:

Hur håller batteriet för dig, så här ett år senare? Hörde att de tappade kapacitet rätt snabbt på v3:an

Har nog tappat kapacitet från ca 15 km på en laddning till ca 10 km... Håller till på Västkusten. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Illa, men tror inte att snubben vet vad han pratar om... Unicycles räknas i alla fall fortfarande som cykel som jag förstår det. Tror däremot att han kan ha rätt om vissa att försäkringar inte täcker olyckor. Beror väl helt på vad man har, kan tänka mig att de tycker att det är extremsport eller liknande... Samtidigt står det i lagen att det är en cykel klass 2, så täcker försäkringen cykel klass 2 så borde det inte vara någon fara kan jag tycka som glad amatör. Lagtext: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm

Finns även lite info här http://www.ntf.se/konsument/cyklar/elcyklar/default.asp?RecID=81849&katidlist=31&pageNr=3&pageSize=20 och här https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/Regler-for-cykel/

 

Jag jobbar förresten i Stockholm, men än så länge är jag rätt kass på att åka... Har inte vågat mig ut i trafiken ännu. Än så länge känns gruppkörning långt borta, men i framtiden!

Edited by Chris
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Norrköping här. Har ingen EUC alls än, men en Kingsong 16" är beställd. Förhoppningsvis får jag anledning att återvända till er, både här och i verkligheten, nån gång framöver!

Link to comment
Share on other sites

Håller till i GBG och sett ~6pers på dessa under de 1½år jag bott här, bla 2 på samma pendel samt en på samma företag där jag jobbar. Men de är ju långt från vanliga fortfarande. Har själv bara kört runt utanför stan än sålänge, tänkt ha den som variation från cykeln de 3km jag har till jobbet efter augusti då vi flyttar och då göra korsvägen än mer osäker. :D

Edit: Artiklarna har fått mig att börja fundera på försäkring, risken att jag skulle hamna i olycka med någon bil känns osannolik, men det kanske ändå vore på sin plats att kolla upp vad länsförsäkringar hade rekommenderat utifall, antar premien lär hamna på +2k / år dock..

Edited by Kimball
Link to comment
Share on other sites

On 6/18/2016 at 3:26 PM, Kimball said:

Edit: Artiklarna har fått mig att börja fundera på försäkring, risken att jag skulle hamna i olycka med någon bil känns osannolik, men det kanske ändå vore på sin plats att kolla upp vad länsförsäkringar hade rekommenderat utifall, antar premien lär hamna på +2k / år dock..

Förutsatt att de klassas som cykel borde det ju inte behövas någon särskild extraförsäkring, men vad vet jag. Har du fått något svar från länsförsäkringar?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, JonTheMad said:

Förutsatt att de klassas som cykel borde det ju inte behövas någon särskild extraförsäkring, men vad vet jag. Har du fått något svar från länsförsäkringar?

Jag visste att det var nåt mer än olycksfallsförsäkring jag skulle prata med dem om, får ta det imorgon! Snabb googling verkar ju ge att det kan klassas som klass 2 cykel, men vi får se om de har något vettigt svar eller om den fortfarande är okategoriserad! Ska försöka kolla och återkomma imorrn.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

On 2016-06-20 at 3:32 PM, JonTheMad said:

Förutsatt att de klassas som cykel borde det ju inte behövas någon särskild extraförsäkring, men vad vet jag. Har du fått något svar från länsförsäkringar?

Det var tydligen inte en helt lätt nöt att knäcka. I korta drag bör den gå som elcykel om den har maxhastighet på under 25km/h, MEN, motorn får max ha en effekt på 250w, detta är bestämmelserna som finns för elcyklar och därmed täcks av vanliga hemförsäkringen, Segways räknas in här också. Hon trodde att sålänge maxhastigheten var under just detta var det ok, med en viss underliggande fundersam ton.

Kort och gott bör det vara lugnt, annars gäller samma som för moped dvs att trafikförsäkring osv krävs. Nu behöver man ju förhoppningsvis inte nyttja detta men om försäkringsbolaget skulle tjura och noggrant granska specifikationerna på våra EUCs så vetikatten hur det hade gått. Lite klokare, men inte fullt ut mao.

Link to comment
Share on other sites

Ok! intressant, det låter som att den du pratade med blandade in cykel klass 3, vilket inte en unicycle är.. Så antagligen var han inte kompetent nog för att svara :)Trafikförsäkring tror jag inte man kan skaffa för en unicycle eftersom den inte är typgodkänd, men jag kan egentligen inget om sådant..

 

Cykel                   1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp-

                        eller vevanordning och inte är ett lekfordon.

                        2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller

                        vevanordning som är

                        a. inrättat huvudsakligen för befordran av en

                        person,

                        b. inrättat för att föras av den åkande, och

                        c. konstruerat för en hastighet av högst 20

                        kilometer i timmen.

                        3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller

                        vevanordning om elmotorn

                        a. endast förstärker kraften från tramp-

                        eller vevanordningen,

                        b. inte ger något krafttillskott vid

                        hastigheter över 25 kilometer i timmen, och

                        c. har en nettoeffekt som inte överstiger

                        250 watt.

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Chris said:

 


 
 

 

2 hours ago, Kimball said:

Det var tydligen inte en helt lätt nöt att knäcka. I korta drag bör den gå som elcykel om den har maxhastighet på under 25km/h, MEN, motorn får max ha en effekt på 250w, detta är bestämmelserna som finns för elcyklar och därmed täcks av vanliga hemförsäkringen, Segways räknas in här också. Hon trodde att sålänge maxhastigheten var under just detta var det ok, med en viss underliggande fundersam ton.

Kort och gott bör det vara lugnt, annars gäller samma som för moped dvs att trafikförsäkring osv krävs. Nu behöver man ju förhoppningsvis inte nyttja detta men om försäkringsbolaget skulle tjura och noggrant granska specifikationerna på våra EUCs så vetikatten hur det hade gått. Lite klokare, men inte fullt ut mao.

 

Effektbegränsningen på 250 w gäller inte självbalanserande fordon. Se punkten 4 i lag om vägtrafikdefinitioner: "ett eldrivet fordon utan tramp eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a-c och som ANTINGEN a) har en elmotor vara kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, ELLER B) är självbalanserande

Detta betyder utan tvekan att effektbegränsningen inte gäller fordon som är självbalanserande

Definitionen för självbalanserande fordon återfinns i prop 2015/16:31 sid. 170, punkten 71 (Europaparlamentets och rådets förordning nr 168/2013): ”71. självbalanserande fordon: fordon som bygger på principen om en intrinsiskt instabil jämvikt och som behöver ett hjälpkontrollsystem för att hålla balansen, inklusive motoriserade enhjuliga fordon eller motoriserade fordon med två hjul, som löper i två spår.”

Enhjulingar faller alltså inom definitionen för cykel (som jag förstår det). 

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Hm jag tänker att lagbestämmelser kan skilja sig från hur försäkringsbolagen har lagt upp det dock? Hon sa i princip att "per vår definition så bör den räknas in som elcykel då segway gör det hos oss", det kvittade enligt henne att den var självbalanserande och inte hade styre. Jäkla djungel detta.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, thefork said:

Jag bor i Stockholm, men väntar fortfarande på min EUC (Inmotion V5F+). Den ska enligt åf lämna deras lager i England inom 7-10 dagar.

Schysst! Skriv gärna en kort "Review" när du testat den ?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, thefork said:

Absolut. Dock så är jag komplett nybörjare och har ingenting att jämföra med, så det kanske inte blir så informativt ändå. 

Jamen det är ju perfekt! Då blir det ju intressant att få veta om det är ett bra hjul för en nybörjare ? Den ser ju onekligen rätt lovande ut! Ta det försiktigt i början bara 

Link to comment
Share on other sites

On 2016-06-21 at 8:28 PM, JonTheMad said:

 

Effektbegränsningen på 250 w gäller inte självbalanserande fordon. Se punkten 4 i lag om vägtrafikdefinitioner: "ett eldrivet fordon utan tramp eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a-c och som ANTINGEN a) har en elmotor vara kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, ELLER B) är självbalanserande

Detta betyder utan tvekan att effektbegränsningen inte gäller fordon som är självbalanserande

Definitionen för självbalanserande fordon återfinns i prop 2015/16:31 sid. 170, punkten 71 (Europaparlamentets och rådets förordning nr 168/2013): ”71. självbalanserande fordon: fordon som bygger på principen om en intrinsiskt instabil jämvikt och som behöver ett hjälpkontrollsystem för att hålla balansen, inklusive motoriserade enhjuliga fordon eller motoriserade fordon med två hjul, som löper i två spår.”

Enhjulingar faller alltså inom definitionen för cykel (som jag förstår det). 

 

Helt enligt min uppfattning, ser nu att jag hade en gammal lagtext i länken (man måste tydligen trycka på fakta och historik och sedan välja den senaste). Missade det! Så cykel "klass" 2 och 3 är omsvängt nuförtiden och det måste alltså innebära att det är 20 km/h istället för 25 km/h som gäller.

Jävligt oklart vad de två fetstilsmarkeringarna nedan innebär i praktiken däremot! Det står ju faktiskt inte att man måste vara fysiskt nedsatt, bara att fordonet ska vara "avsett för användning" av sådana personer. Samtidigt står det bara i punkt 4 att 3 a-c ska vara uppfyllt, oklart om det som står direkt under punkt 3 ersätts av det som står direkt under punkt 4 eller hur det fungerar.. Konstruerat känns också ganska relativt och jag tolkar inte det som att de behöver begränsas i hårdvara/mjukvara till 20 km/h, eller? Någon som pluggar juridik? :) 

3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är

a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,

b. inrättat för att föras av den åkande, och  

c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.

4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a–c och som antingen

a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller

b. är självbalanserande.

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Oklart om innebörden av frasen "konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen" egentligen är fastställd, det kanske är något som måste prövas i en domstol för att sätta prejudikat? Jag tror jag läste någonstans att vissa EU-länder kräver specialprogrammerad firmware som inte tillåter att man höjer hastighetsgränsen via appar, men har inte hört något sådant om Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Fysisk funktionsnedsättning krävs inte för våra kära elektriska enhjulingar. Självbalanserade fordon (exempelvis segways som ju inte är avsett för folk med funktionsnedsättning) har fått en egen punkt (punkt 4b). Däremot ska villkoren 3 a-c vara uppfyllda, tex max 20kmh. Exempelvis segway har klassats som cykel sedan 2010, men genom punkten 4 förtydligas att självbalanserade fordon som uppfyller villkoren i 3a-c ej behöver typgodkännas. Dock ges ingen närmare definition i lagen vad som avses med självbalanserade men i förarbetena till lagändringen har man som bilaga europaparlamentets och rådets förordning och där finns en definition i punkten 71. Enhjulingar inkluderas enl. den definitionen (alltså inte bara klassiska segways).

Rekvisitet "konstruerat" för en hastighet av högst 20 kmh är klurigare. Jag ställde frågan till transportstyrelsen om det går bra att köpa en enhjuling som i och för sig kan gå 30 kmh så länge man begränsar hastigheten till 20 kmh i appen. Fick i princip goddag yxskaft som svar. Först hette det att "alla enhjulingar är olagliga". Efter att jag hänvisat till lagändringen blev det att enhjulingarna är i en gråzon. Transportstyrelsen vet inte helt enkelt.

Jag är jurist men gör absolut inte anspråk på att vara någon expert på området. Däremot försöker jag göra vad jag kan för att ta reda på vad som gäller ?

Edited by JonTheMad
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Många modeller har ju en spärrad hastighet vid leverans som sedan kan låsas upp genom att ladda ner en firmware. Frågan är om hjulet då skulle kunna anses vara "konstruerat" för 20 kmh men att det sedan går att "trimma" hjulet med en app (vilket skulle göra den "olaglig). (En välvillig tolkning av lagen, jag vet) ?

Edited by JonTheMad
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...